Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Netgear ReadyNas Duo

121 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2009 - 22:25

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Tänkte starta denna tråd för att diskutera funktioner i readyNas duo. Streaming, inställningar etc.

-Någon som vet hur man gör för att komma åt sina filer via nätet. Jag har lyckats få till det i explorer. Men jag skulle vilja få upp den i utforskaren för att kunna föra över filer till och från min ReadyNas.

-Verkar även vara svårigheter med ReadyNasen att uppdatera filerna när man streamar. Någon som vet hur detta går att lösa?

Jag kör ReadyNas och PS3.

#2

Postad 23 januari 2009 - 09:42

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Bra initiativ, köper snart en själv med delvis samma uppsättning (PS3), men tänkte också ha den som en nätdisk och då med RAID1-konfiguration.

Vad är det för explorer du nämner? För mig är explorer det engelska namnet för utforskaren.

Har du kollat på MPCClubs forum? (http://www.mpcclub.com/)

Redigerat av solhaga, 23 januari 2009 - 10:02.


#3

Postad 23 januari 2009 - 11:42

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Bra initiativ, köper snart en själv med delvis samma uppsättning (PS3), men tänkte också ha den som en nätdisk och då med RAID1-konfiguration.

Vad är det för explorer du nämner? För mig är explorer det engelska namnet för utforskaren.

Har du kollat på MPCClubs forum? (http://www.mpcclub.com/)


Sorry. Jag menade Internet Explorer, dvs jag kan se filerna och lyssna/se på musik/film. Men jag vill ju kunna föra över filer. Både till och från ReadyNasen.

Har inte kika på det forumet. Får ta tag i det i helgen.

#4

Postad 26 januari 2009 - 19:32

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Tydligen har det varit lite problem med den automatiska uppdateringen av ReadyNas duo när nya filer läggs till. Men om man tar rescan så ska det lösa sig.

Har dock fortfarande inte fått till det med att få fram mina delade filer i utforskaren när jag loggar in på ReadyNasen från en annan dator. Får bara fram dem i Internet Explorer och då går det inte att föra filer till eller från ReadyNasen. Vilka inställningar krävs för att få den som en enhet i utforskaren (kör https:).

Hur ställer man in för att köra iTunes? Dvs logga in fån annan dator och streama via iTunes.

#5

Postad 27 januari 2009 - 20:08

larsjoel
  • larsjoel
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag får det inte riktigt att funka med Readynas duo som mediaserver till PS3. Fildatabasen verkar inte uppdateras korrekt vilket medför att tillagda filer inte syns på PS3 trots att man gör rescan under Upnp av. Jag är MYCKET besviken på att det inte kommer en lösning på detta. Var är supporten?

Jag kan dock ha hittat en workaround. Man kan välja en specifik folder att göra rescan på och då verkar i alla fall foldernstrukturen under uppdateras korrekt. Testade detta snabbt och lade musik, bilder och video under "movies"-katalogen och skrev in "movies" som folder i Upnp av-setting. Så man får helt enkelt lägga sin media under ex:
\media\movies\movies


Hur går det för er?


Markc2: Testat att köra FTP?

#6

Postad 27 januari 2009 - 20:28

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Det fungerar bra med streamingen mellan ReadyNas och PS3. Fungerar även bra att köra rescan. Dock tar det någon timme. Kan ju hoppas att en ny firmware kommer släppas. Det finns ett forum: http://www.readynas.com/forum/

Där finns flera trådar om detta och några verkar ha hittat lösningen genom att gå in och "koda" om ReadyNas, dock lite för avancerat och overkill för mig. Kan leva med att köra rescan på natten ifall man behöver uppdatera. Om jag måste streama något akut så kör jag med PMS via datorn.

Har inte testat FTP ännu. SKa fungera med https, har dock problem att testa från jobbet då jag har begränsad behörighet att mixa med inställningar. Ska dock testa från någon kompis och jag tror det ska fungera bra.

Har inte heller orkat sätta mig in i hur inställningarna för iTunes ska fungera. Vore sweet att kunna streama musik från sin iPhone över wlan när lusten faller på. Exempelvis på en fest med dålig musik...

#7

Postad 15 oktober 2009 - 07:27

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har suttit o funderat på en av dessa NAS'ar n u ett tag men jag bara undrar (då jag inte e så haj på det här med RAID) om det inte är möjligt att få ut full kapacitet på diskarna man stoppar i?

Alltså om jag stoppar i 2st 1TB diskar kan jag då få ut 2TB, antingen som en enda stor disk eller att jag ser 2st diskar när jag kopplar upp mig mot den på vardera 1TB...

Eller är det som jag befarar att jag kan endast få så mycket som den ena disken är på och den andra jag stoppar i blir bara backup/spegling?

(jag hade tänkt att köpa den där det ingår en 500Gb o så köpa en extra 1TB och då få ut 1.5TB som en eller 2 diskar...)



Tacksam för svar.

#8

Postad 08 december 2009 - 10:53

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Jag har skaffat mig en Readynas Duo och är lite fundersam hur man ställer in ftp:n.
Var ställer man in vilka mappar som dom olika kontona ska ha tillgång till?
Jag vill ju inte t.ex. att mina kompisar ska ha tillgång till min backup filer! :-)

#9

Postad 19 december 2009 - 20:00

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Funderar på inköp men är lite fundersam..

  • Fungerar Raid 1 - utan tweeking? Finns lite "både och info på nätet"
  • Är den tyst? - några har bytt fläkt "Fractal", kan man sova med den stående 5 m ifrån?
  • Fungerar Western Digital 1 TB 32 MB - enlig tidigare list fungerar 16 MB, antar att 32 MB fungerar lika bra?
  • Har jag åtkomst till alla funktioner på den eller måste jag pröjsa Premium abb för att få tillgång?

Redigerat av Unregistered0cfc6754, 19 december 2009 - 20:01.


#10

Postad 19 december 2009 - 23:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Funderar på inköp men är lite fundersam..

  • Fungerar Raid 1 - utan tweeking? Finns lite "både och info på nätet"
  • Är den tyst? - några har bytt fläkt "Fractal", kan man sova med den stående 5 m ifrån?
  • Fungerar Western Digital 1 TB 32 MB - enlig tidigare list fungerar 16 MB, antar att 32 MB fungerar lika bra?
  • Har jag åtkomst till alla funktioner på den eller måste jag pröjsa Premium abb för att få tillgång?


[*]Den har X-raid vilket innebär att den speglar diskarna men möjliggör diskar av olika storlekar i raiden, dock får du bara ut utrymmet av den minsta disken eftersom att den inte kan spegla annars.
[*] Jag skulle inte kunna sova med min 5M ifrån iaf, inte med orginalfläkten, men man kan om man vill tidsinställa när den ska gå ner i viloläge.
[*] Vet ej, har inte testat med 32mb diskar.
[*] Vad jag vet så har du tillgång till allt.

#11

Postad 21 december 2009 - 22:43

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Ursäkta om jag lånar tråden och ställer en annan fråga, tyckte det va onödigt att starta ny tråd för det :-D

I energisparande tider så undrar jag om man kan stänga av en Netgear ReadyNas och sätta på utan problem? Eller måste man logga in och göra inställningar typ vid varje uppstart? Eller är det bara trycka på on-knappen så är det klart sen? Eller är det så fiffigt att den ställer sig i energi sparläge då den inte används efter en tid?

#12

Postad 21 december 2009 - 22:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Det går att ställa in så den i princip stänger av sig enlig vissa tider, tex när man jobbar eller sover.

#13

Postad 28 december 2009 - 19:41

laseruno
  • laseruno
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Funderar på inköp men är lite fundersam..

  • Fungerar Raid 1 - utan tweeking? Finns lite "både och info på nätet"
  • Är den tyst? - några har bytt fläkt "Fractal", kan man sova med den stående 5 m ifrån?
  • Fungerar Western Digital 1 TB 32 MB - enlig tidigare list fungerar 16 MB, antar att 32 MB fungerar lika bra?
  • Har jag åtkomst till alla funktioner på den eller måste jag pröjsa Premium abb för att få tillgång?



Hej,
Jag har haft lite problem med WD 1 TB 32 MB som jag beskrivit här:
http://www.readynas....hp?f=64&t=36601

Jag vet dock inte om det beror på diskarna eller något annat då jag läst om folk som inte haft några problem?
Netonnet sålda Duon i ett paket ihop med två WD 1 TB 32 MB, WD10EADS, och då tror man att det ska funka men det har varit lite krångligt.
Dessutom tror jag att det inte funkar så bra med viloläge och autostart på vissa diskar, bla dessa.

#14

Postad 28 december 2009 - 20:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Ska ju inte spela någon roll vilka diskar du har, de har ju inget att göra med uppstart och avstängning

#15

Postad 29 december 2009 - 00:52

laseruno
  • laseruno
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag tycker också det men gissa vad som är det första de frågar på Netgears support?
-Står dina diskar med på vår hårdvarukompabilitetslista?

#16

Postad 29 december 2009 - 10:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag tycker också det men gissa vad som är det första de frågar på Netgears support?
-Står dina diskar med på vår hårdvarukompabilitetslista?


Jo, men de skyllde även glappkontakten i strömförsörjning på mina ickekompatibla diskar, när det visade sig vara glapp i sladden från trafon :) funkade när jag fått trafon utbytt.

#17

Postad 30 december 2009 - 14:58

laseruno
  • laseruno
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ja vad 17 ska man säga om man jobbar på support... ;)

Nu mailat med Netgear. Tydligen är det så att vissa diskar är optimerade för att sitta i RAID och andra diskar är ämnade att sitta ensamma. Diskar som inte står med på kompabilitetslistan kan ställa till med problem i RAID då de tex kan köra sin felkorrigering på ett sätt som NASen inte riktigt gillar. Detta kan då leda till att disken betecknas som död trots att det inte är något fel på den. Körde factory reset och nu verkar allt funka igen. Tur jag hade extern backup!

Problemet blir värre då många av de diskar som står på deras lista börjar bli svåra att få tag på och dessutom är dyrare.

#18

Postad 31 december 2009 - 16:25

c_willy
  • c_willy
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har haft lite problem med WD 1 TB 32 MB som jag beskrivit här:
http://www.readynas....hp?f=64&t=36601

Jag vet dock inte om det beror på diskarna eller något annat då jag läst om folk som inte haft några problem?
Netonnet sålda Duon i ett paket ihop med två WD 1 TB 32 MB, WD10EADS, och då tror man att det ska funka men det har varit lite krångligt.
Dessutom tror jag att det inte funkar så bra med viloläge och autostart på vissa diskar, bla dessa.


Hej .
jag har precis fått igång min nyinköpta nas (samma kit som ditt) från netonnet och kommer hem och läser detta!
nu har jag ju inte haft några problem ännu men jag blir ju nervös, kan man lita på att diskarna funkar? vågar man låta dom varva ner? eller ska man helt enkelt försöka bråka med netonnet och hävda att man är lurad och vill returnera diskarna?

Jag hade inbrott för ca 3 veckor sedan då jag blev av med min Laptop + min otroligt åldrade usb- disk, Full med säkerhetskopior på närmre 10 år av familjefoton, hemvideos försvann föralltid, nu vill jag skaffa något säkert system, men det känns ju som jag har fått en sådär nystart med den infon jag hör här om NASen

#19

Postad 06 januari 2010 - 02:51

MWessman
  • MWessman
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Köpte nyligen en ReadyNas Duo och försöker få ordning på inställningarna.

Har inga problem att från min windowsburk (Vista) nå NASens backup och media (inkl. underkataloger). Dock når jag NASen enbart via dess IP och inte dess hostname. Tips?

Mitt stora problem är att jag inte kan skapa ett backup jobb för mina windows shares. Jag har ett antal delade kataloger som jag vill köra backup på. Via Frontview försöker jag skapa jobbet; som backup source har jag testat Remote: Windows varianterna och Remote: NFS server, som host anger jag IP-adressen på min windowsburk, path sökväg till utdelad katalog (relativ) och user/pass för en existerande windowsanvändare (som har fulla rättigheter på katalogen). Men får felmedellandet Error connecting to: "//IP/share". Ska också tillägga att jag kan skapa backup jobb genom NTI Shadow for ReadyNAS.

Har med hjälp av wireshark försökt traca trafiken men blir inte mycket klokare.


Visade sig vara datorns brandvägg som inte släppte igenom trafiken. Skapade några regler som löste ovanstående problem.

Mitt andra problem är att jag på mitt PS3 inte kan se NASen överhuvudtaget. Finns ju inte så mycket inställningar om detta. Tilläggas skall att jag når NASens media ifrån PS3ans browser.


Detta problem kvarstår. När jag söker efter media server på min PS3 dyker ingenting upp. Kopplingen finns uppenbarligen där eftersom jag når NASens media från PS3ans browser. ReadyDLNA och Home Media Streaming Server är aktiverade.

Alla tips är välkomna!

Redigerat av MWessman, 06 januari 2010 - 20:28.


#20

Postad 07 januari 2010 - 15:52

laseruno
  • laseruno
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej .
jag har precis fått igång min nyinköpta nas (samma kit som ditt) från netonnet och kommer hem och läser detta!
nu har jag ju inte haft några problem ännu men jag blir ju nervös, kan man lita på att diskarna funkar? vågar man låta dom varva ner? eller ska man helt enkelt försöka bråka med netonnet och hävda att man är lurad och vill returnera diskarna?

Jag hade inbrott för ca 3 veckor sedan då jag blev av med min Laptop + min otroligt åldrade usb- disk, Full med säkerhetskopior på närmre 10 år av familjefoton, hemvideos försvann föralltid, nu vill jag skaffa något säkert system, men det känns ju som jag har fått en sådär nystart med den infon jag hör här om NASen



Hej,

Mitt system brakade ihop igen :blink: så jag lämnade tillbaka rubbet till Netonnet. Killen jag pratade med argumenterade inte emot mig men verkade heller inte superintresserad av att förstå vad felet berott på. Nu är jag tillbaka till ruta ett med extern USB-hårddisk och vet inte riktigt hur jag ska lösa lagringsproblemet. Gillade ändå Duon när den funkade, strömmande kanonfint till både PS3 och WDTV Live. Har också läst om folk som fått dessa diskar att funka bra så svårt att veta vad som är bäst för dig.
Rena mardrömmen att bli av med allt som du blev, så jäkla surt...

Tillägg:
Även QNAP verkar ha problem med dessa diskar så jag är glad jag fick lämnat illbaka dem:

"There is known performance issue with WD15EADS-00P8B0 and WD10EADS-00P8B0. These two HDDs are not suggested to use with QNAP NAS."
http://www.qnap.com/...mpatibility.asp

Redigerat av laseruno, 07 januari 2010 - 16:00.


#21

Postad 10 februari 2010 - 19:58

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Någon som har lyckats streama mkv från sin ReadyNas duo till Ps3 ?

#22

Postad 16 februari 2010 - 23:29

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Någon som har tips på aktuella diskar i storleken 1,5 TB (ev. 1 TB) som fungerar bra med Readynas Duo?

#23

Postad 19 februari 2010 - 11:14

werdin
  • werdin
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har haft min readynas duo i ett år nu, och det funkar bra. Jag har varit slö och inte använt några specialfunktioner, som att komma åt filer över internet eller extrabackup till usb. Jag vet nog inte allt man KAN göra...
Jag använder den främst som server för e-post och filer, så man kommer åt allt från alla datorer i nätverket.

Eftersom jag inte köpt nån UPS står den och snurrar på för fullt hela tiden, vad nu det blir för slitagenivå på diskar och energiåtgång pågrund av det? Dessutom låter det ju en hel del om den.
Men så ser jag på NetGears kompabilitetslista att det inte är så många UPS-er (inom rimligt prisomfång och som säljs i sverige) som garanteras funka med readynas. Vore skänt att köra med en UPS, så man kan kryssa i "disc spin down".

Ni andra med readynas - kör ni med ups?
Vilken modell har ni i såna fall?
Funkar den med readynas så att nasen känner av batterinivå och stänger av mjukt?

Eller skiter ni i UPS och kör med spindown och avstängd journaling i alla fall. Med risk för filkrasch? Eller?

#24

Postad 27 februari 2010 - 17:42

hanscb
  • hanscb
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Köpte en begagnad ReadyNAS DUO och har bytt HD i den till en större, 1 TB. Hur funkar det med formatering, den var formaterad i NTFS före, görs det automatiskt? Är det nåt som tar lång tid? DEt var några timmar sedan jag satt i den men den verkar inte vara tillgänglig. Det står så här "Volume C: Offline, RAID Level , disks, 0% of 0 MB used" och även i volyme settings står det 0 MB free. Men det är en grön plupp på disk och volyme förutom i RAIDar där det är en gul plupp i kolumnen Vol Disk:

Jag har löst det!

Redigerat av hanscb, 28 februari 2010 - 21:47.


#25

Postad 05 mars 2010 - 16:34

fredde73a
  • fredde73a
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej.
Är det någon som vet hur man fixar certifikatet. Det står Ett problem har uppstått med den här webbplatsens säkerhetscertifikat.
Det är alltså när jag loggar in med https.

Mvh. Fredrik

#26

Postad 16 mars 2010 - 17:17

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0

Hej.
Är det någon som vet hur man fixar certifikatet. Det står Ett problem har uppstått med den här webbplatsens säkerhetscertifikat.
Det är alltså när jag loggar in med https.

Mvh. Fredrik

Bara klicka på att du accepterar det.

#27

Postad 20 mars 2010 - 10:11

blysprutan
  • blysprutan
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag köpte en Readynas DUO på Netonnet tillsammans med ett par WD 1.5 TB diskar.
Kom hem & kopplade ihop allt för att inse att det inte gick att få igång..
Efter mycket strul så löste det sig med att Netgear fixade ett par nya diskar åt mig, Nu funkar den perfekt!

Dock undrar jag om nån har löst frågan med PS3?
På nåt sätt bör det ju gå att streama materialet.

#28

Postad 22 mars 2010 - 15:27

Bigster
  • Bigster
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det möjligt att strunta helt i RAID? Nu har jag en 1,5TB-disk i. Kan jag sätta i en gammal 500GB-disk och där med få 2TB?

#29

Postad 25 mars 2010 - 20:56

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Jag har lite problem med att se filer från min Ready Nas-Duo i Ps3fat. Har testat runt med delningen av olika mappar. Har även ett par Squeezeboxar som funkar fint & hittar alla filer. Mapparna som kommer upp när jag kollar via laptop genom nätverket är: admin, backup, c, home & media. I mmedia-mappen finns: Bittorrent, Music, Pictures & Videos Har bockat för både ReadyDLNA & Home Media Streaming Server. Använder man båda eller? Under ReadyDLNA så kan jag välja mediashare: Backup eller media & sedan ska jag ju skriva i media folder, vad skriver jag där? Jag vill ju se både musik, bild & film mapparna i Ps3:an Under shares finns:Backup Backup shares & media Media Server share. Något missar jag eftersom jag inte kan se några filer i Ps3:an. Nasen kommer upp & mapparna:Browse folders, Music, Pictures & Videos men inget finns i dem. Om jag väljer media i ReadyDLNA & skriver Music så kommer filerna upp i Ps3:an men självklart bara musikfilerna som ligger i mappen. Det går inte att skriva flera olika mappar i fältet mediafolder. Har provat med kommatecken mellan men Nasen tar det som namnet på en mapp & någon sådan finns ju inte som heter Music, Videos, Pictures...

Vad gör jag fel? Det kan väl inte vara meningen att jag ska lägga allt i media-mappen blandat & börja strula med squeezeboxarna så att de hitttar & söker igenom allt igen...men vem vet!

#30

Postad 26 mars 2010 - 21:04

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Flyttade över allt till Music mappen så nu hittar Ps3:an alla filer i alla fall. Hoppas att det inte stör Squeezeboxarna men det ska nog bli bra.

#31

Postad 27 mars 2010 - 16:50

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Nu kommer nästa problem... Vet ju att det inte går att spela alla filtyper i Ps3:an men DivX ska väl fungera. Det funkar nån minut sedan försvinner ljudet & några sekunder senare så fryser bilden, ljudet kommer igång efter en stund & så kommer bilden osv. osv.
Kanske är det för att jag kör trådlöst? Har Runt 55-65% signal från routern, kan ju förstå om HD inte funkar men...Får väl dra ännu en kabel!? Eller?

#32

Postad 30 mars 2010 - 09:01

Hajken
  • Hajken
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Nu står jag också i valet om jag ska köpa en readynas, efter de ni skrivit är de lite delade uppfattningar.

och fungerar de att göra med större diskar än 1tb > hade tänkt 2 st 2 tb och 64mb cache diskar, WD diskar men de säger ni att ni haft problem med... what to do? finns de någon bättre nas än netgear? /Hajken

Redigerat av Hajken, 30 mars 2010 - 09:10.


#33

Postad 01 april 2010 - 19:00

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

och fungerar de att göra med större diskar än 1tb > hade tänkt 2 st 2 tb och 64mb cache diskar, WD diskar men de säger ni att ni haft problem med... what to do? finns de någon bättre nas än netgear? /Hajken

Funderar själv på att uppgradera till 2 st Seagate Barracuda LP 2TB 5900RPM 32MB. Ska enligt uppgifter från Seagate-representant fungera ypperligt med Duo och 1499 kr/st är helt ok pris.

#34

Postad 01 april 2010 - 21:08

Hajken
  • Hajken
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Funderar själv på att uppgradera till 2 st Seagate Barracuda LP 2TB 5900RPM 32MB. Ska enligt uppgifter från Seagate-representant fungera ypperligt med Duo och 1499 kr/st är helt ok pris.


ah i see, ser ju riktigt bra ut =) funderade på den här WD 2tb 64mb cache : http://www.webhallen...aviar_green_2tb men alla verkar ju ha problem med western digital?

Ser nu att readyNAS duo fungerar med WD'n men vad är MAX antal tb? tänkte ju sätta i 2 st 2tb..

Redigerat av Hajken, 02 april 2010 - 22:49.


#35

Postad 05 april 2010 - 06:02

linder
  • linder
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Någon som vet skillnaden mellan Netgears DUO och NV+ ??

#36

Postad 05 april 2010 - 08:48

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Skulle någon kunna kunna hjälpa mig... jag har (på något sätt) ställt om min permissions, men vettefan hur jag 1. Gjort det, 2. Ställer tillbaka det...

Just nu kan jag inte nå NASen i Windows Explorer, och kan inte ladda hem nåt med Transmission (Får "Permission Denied")

Jag kör Win7, om det hjälper.

#37

Postad 08 april 2010 - 23:20

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

ah i see, ser ju riktigt bra ut =) funderade på den här WD 2tb 64mb cache : http://www.webhallen...aviar_green_2tb men alla verkar ju ha problem med western digital?

Ser nu att readyNAS duo fungerar med WD'n men vad är MAX antal tb? tänkte ju sätta i 2 st 2tb..

Trevligt att WD'n ska funka nu men jag funderar fortfarande på Seagate-diskarna pga anmärkningen angående fw i "Hardware Compatibility List", anmärkningar som Seagate saknar. De har dessutom gått ner till 1410 kr/st på Alina och det finns ett omdöme från en som påstår sig köra två i sin Duo.

Angående storleken så ska det fungera ypperligt med två speglade 2TB-diskar.

#38

Postad 13 april 2010 - 11:18

skaris
  • skaris
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Flyttade över allt till Music mappen så nu hittar Ps3:an alla filer i alla fall. Hoppas att det inte stör Squeezeboxarna men det ska nog bli bra.


Nu har jag ingen ReadyNAS ännu, men det ska bli en. Kan du inte lägga genvägar som pekar på dom andra mapparna i din musik mapp och på det viset få PS3an att hitta filerna även om dom ligger i andra mappar. Har för mig att det är så man gör för att få Squeezebox Server att hitta musik på flera olika ställen.

#39

Postad 14 april 2010 - 00:55

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
vad maxar ni för nerhastighet med torrents? (Transmission)

#40

Postad 14 april 2010 - 20:42

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Nu har jag ingen ReadyNAS ännu, men det ska bli en. Kan du inte lägga genvägar som pekar på dom andra mapparna i din musik mapp och på det viset få PS3an att hitta filerna även om dom ligger i andra mappar. Har för mig att det är så man gör för att få Squeezebox Server att hitta musik på flera olika ställen.

Vet inte om det funkar med genvägar men det behövs inte. Kommer åt alla "shares" på min Duo som jag vill komma åt från min PS3, i de fall där det strular handlar det om felaktiga rättighetsinställningar.

#41

Postad 17 maj 2010 - 12:26

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
När man sätter i en andra disk, börjar Duo spegla automatiskt när den nya disken är initierad?

Hur ser man att spegling fungerar? Man kommer väl bara åt den ena av diskarna när man ansluter från datorn?

Är det i regel Bay 1 som används och Bay 2 som är den speglade disken?

#42

Postad 18 maj 2010 - 20:58

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

När man sätter i en andra disk, börjar Duo spegla automatiskt när den nya disken är initierad?

Hur ser man att spegling fungerar? Man kommer väl bara åt den ena av diskarna när man ansluter från datorn?

Är det i regel Bay 1 som används och Bay 2 som är den speglade disken?


Din Duo börjar spegla automatiskt när du sätter i en andra disk.

Logga in på din NAS och kolla under Volumes/Volume Settings så ser du status på diskarna.

Angående disk 1 och 2 och vilken som är den speglade. De är just speglade, dvs det är samma innehåll på bägge och om en av dem dör är det bara att plocka ur den och sätta i en annan så ska allt "synkas" om.

#43

Postad 30 juni 2010 - 19:16

MrStrumpan
  • MrStrumpan
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Vill bara få det bekräftat att det verkligen funkar med 2st hårddiskar av typen:
WD Caviar Green WD20EARS 2 TB

Har idag 1st WD20EARS 2 TB och funderar på en till samt en ReadyNas Duo.
HDDn är i NTFS-format och innehåller filer. Kan jag bara sätta i den och köra vidare med de filerna utan att den först formateras?

#44

Postad 05 juli 2010 - 09:18

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Vill bara få det bekräftat att det verkligen funkar med 2st hårddiskar av typen:
WD Caviar Green WD20EARS 2 TB

Har idag 1st WD20EARS 2 TB och funderar på en till samt en ReadyNas Duo.
HDDn är i NTFS-format och innehåller filer. Kan jag bara sätta i den och köra vidare med de filerna utan att den först formateras?


Bara sätt i den andra disken. Den formateras och synkningen mot den befintliga disken sker direkt. Kan ta lång tid beroende på mängden data som ska kopieras över till den nya disken. 5-10 timmar... :-)

#45

Postad 19 juli 2010 - 17:26

Hajken
  • Hajken
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
hej! jag har en nas nu, jag får dock den inte att funka, eller jag kan inte logga in på den, har testat reset flera ggr och både 5 sek och 30 sek, vad kan jag göra? måste återställa lösenord, vad är default lösen o användarn?

#46

Postad 25 juli 2010 - 18:31

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Tjena. Har problem med min ReadyNas Duo.

Köpte den för några dagar sedan och kom igång med den direkt.... förutom den största delen som det var tänk att använda den till. Nämligen att mappa den som nätverksdisk.

Kommer åt netgearen på Frontview settings, ser den i RAIDar... kommer åt de shares jag satt via FTP och via HTTP/S... men jag kan inte komma åt den genom vanliga "\\192.168.0.201\media"
vilket är extra konstigt eftersom ip:n är densamma som används för admin panelen på "http://192.168.0.201/admin"....

Vad kan vara fel när inte CIFS fungerar?... Trycker jag på browse i RAIDar, så kommer det upp "DEt går ej att komma åt \\192.168.0.201"...

Har satt hostname till "Netgear" men kommer inte åt den via \\Netgear eller \\Netgear\media exempelvis... har satt att det är read/write på media också... har jag snurrat till det helt nu?

Windows 7, 32bit används för övrigt.
Dovado modem/router med 3g internet

DHCP, på på rountern, men av på Netgear....

Nämnas skall ju även att jag fått BitTorrent att funka, och den laddar ner för fullt.. men jag har ingen aning om hur jag kommer åt det jag laddat ner via bottorrent-klienten... ;)

Kan någon svara på något jag surrar om ? :D

TACK

Redigerat av Seabaz, 25 juli 2010 - 18:32.


#47

Postad 25 juli 2010 - 18:51

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

Tjena. Har problem med min ReadyNas Duo.

Köpte den för några dagar sedan och kom igång med den direkt.... förutom den största delen som det var tänk att använda den till. Nämligen att mappa den som nätverksdisk.

Kommer åt netgearen på Frontview settings, ser den i RAIDar... kommer åt de shares jag satt via FTP och via HTTP/S... men jag kan inte komma åt den genom vanliga "\\192.168.0.201\media"
vilket är extra konstigt eftersom ip:n är densamma som används för admin panelen på "http://192.168.0.201/admin"....

Vad kan vara fel när inte CIFS fungerar?... Trycker jag på browse i RAIDar, så kommer det upp "DEt går ej att komma åt \\192.168.0.201"...

Har satt hostname till "Netgear" men kommer inte åt den via \\Netgear eller \\Netgear\media exempelvis... har satt att det är read/write på media också... har jag snurrat till det helt nu?

Windows 7, 32bit används för övrigt.
Dovado modem/router med 3g internet

DHCP, på på rountern, men av på Netgear....

Nämnas skall ju även att jag fått BitTorrent att funka, och den laddar ner för fullt.. men jag har ingen aning om hur jag kommer åt det jag laddat ner via bottorrent-klienten... ;)

Kan någon svara på något jag surrar om ? :D

TACK


Hittar du inte ditt NAS om du exploderar Nätverket i Utforskaren?

#48

Postad 25 juli 2010 - 19:08

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Hittar du inte ditt NAS om du exploderar Nätverket i Utforskaren?


Då ligger den under "Lagring" och som ReadyNAS Duo [Netgear]

Som jag angett som hostname... men dubbelklickar jag på den lagringsikonen, hamnar jag på admin panelen igen!

#49

Postad 25 juli 2010 - 19:36

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

Då ligger den under "Lagring" och som ReadyNAS Duo [Netgear]

Som jag angett som hostname... men dubbelklickar jag på den lagringsikonen, hamnar jag på admin panelen igen!

Okej,

om du högerklickar på Dator och väljer Anslut nätverksenhet, väljer en bokstav och väljer bläddra...
Ser du ditt NAS då?
I sånt fall är det bara att välja så bör foldern komma upp i Utforskaren.

#50

Postad 25 juli 2010 - 22:08

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Det är ju det jag inte gör... det måste vara ngt fel på just det protokollet medllan NAS-Router-Dator.... då jag kommer in via ftp, http osv.. men inte via nätverksresurs liksom...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.