Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Scaleo Home Server 2205

928 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
1 relaterade trådar

#101

Postad 21 juni 2009 - 18:02

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Om 2205:an är i "sleepmode" , startar den upp per automatik när man ansluter till den via "remote access" ?

/Lennart

Redigerat av LJN, 22 juni 2009 - 04:36.


#102

Postad 21 juni 2009 - 20:03

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan göra installationen från en Mac. har idag bara Mac-datorer förutom min gamla WHS som nu denna skall ersätta.

Min bekant tipsade om att man kanske skulle kunna göra installationen genom min bef WHS som jag kommer åt via Remote Desktop...

#103

Postad 21 juni 2009 - 20:18

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Någon som om det är lönt eller ens går att uppgradera ex processorn från en celeron till en e8400 eller liknande? Tänkte om moderkortet stöder det och om man kommer till och kan byta det osv. Är det ens lönt?

#104

Postad 21 juni 2009 - 20:23

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Någon som om det är lönt eller ens går att uppgradera ex processorn från en celeron till en e8400 eller liknande? Tänkte om moderkortet stöder det och om man kommer till och kan byta det osv. Är det ens lönt?

Jag kommer slänga in en E5200 i min.
Kolla in forumet på wegotserved...

#105

Postad 21 juni 2009 - 20:33

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Jag kommer slänga in en E5200 i min.
Kolla in forumet på wegotserved...

Tack för svaret. Har för mig att jag läst en diskussion om detta i tråden om WHS här på minhembio.. men när jag skulle kolla upp det hittade jag det inte. Tack för tipset på forum.

Vad ska du ha din server till P Jay? Eftersom du ska hotta upp processorn menar jag. :) Undrar om garantin ryker? :D

#106

Postad 22 juni 2009 - 13:20

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Vänta :)
Jag lät min stå över natten och på morgonen var det klart.

/Gojan

Läser tråden och inser att mitt svar till inlägg #90 kom helt fel. (Alltså "Vad göra när installationen stannar på 22%")

Redigerat av gojan, 24 juni 2009 - 07:13.


#107

Postad 22 juni 2009 - 14:52

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Fick precis min maskin. Ska testa den här nu. :) Lägger upp några bilder på den på mitt galleri för den som är intresserad. ;)

#108

Postad 23 juni 2009 - 11:36

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Vilket Antivirus kör ni?
Går det att installera ett som är .exe och inte .msi ?

#109

Postad 23 juni 2009 - 20:15

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Då har man fått sin Scaleo till slut. Installationen verkade ju väldingt enkel, men nu verkar det ha låst sig under uppdateringsdelen av setupen. "Installing updates on your home server... 22% complete" har det stått i över en timme nu. Fram till 22% tog det bara några sekunder. Någon som vet vad man gör? Det står även "Important: Do not restart or turn off your home server during the update process". Lite moment 22 känns det som. :(

Redigerat av zvedberg, 23 juni 2009 - 20:15.


#110

Postad 23 juni 2009 - 20:24

Michell
  • Michell
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Då har man fått sin Scaleo till slut. Installationen verkade ju väldingt enkel, men nu verkar det ha låst sig under uppdateringsdelen av setupen. "Installing updates on your home server... 22% complete" har det stått i över en timme nu. Fram till 22% tog det bara några sekunder. Någon som vet vad man gör? Det står även "Important: Do not restart or turn off your home server during the update process". Lite moment 22 känns det som. :(


Gjorde samma sak igår och det tog ett bra tag. Men sen gick det inte att ansluta med Consolen, skulle ha uppdaterat efter man anslutit till Consolen en gång iallfall å sen uppdatera. Fick återsälla å börja om.;)

#111

Postad 23 juni 2009 - 21:08

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0

Gjorde samma sak igår och det tog ett bra tag. Men sen gick det inte att ansluta med Consolen, skulle ha uppdaterat efter man anslutit till Consolen en gång iallfall å sen uppdatera. Fick återsälla å börja om.:(

OK, tack! Då är det bara att vänta vidare då.

Edit: Och då var det helt plötsligt klart. Indikatorn hoppade i princip från 22% till 100% direkt. Känns ju otroligt informativt med sånt.

Redigerat av zvedberg, 23 juni 2009 - 21:19.


#112

Postad 23 juni 2009 - 22:05

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

OK, tack! Då är det bara att vänta vidare då.

Edit: Och då var det helt plötsligt klart. Indikatorn hoppade i princip från 22% till 100% direkt. Känns ju otroligt informativt med sånt.


Samma sak hände mig, gick in på servern via fjärranslutning och såg att det var någon installationsruta för IE8 framme då som man fick klicka sig vidare i. Sen gjorde den klart resten....

#113

Postad 23 juni 2009 - 22:54

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Jag har haft problem med att WHS console fryser nån sekund då och då(varje halvminut ungefär). När jag kollar i task manager på servern så ser jag att CPU-usage rusar upp i topp vid de tillfällena(därför consollen fryser antagligen), Den process som då sticker iväg och orsakar detta är HomeServerConsole.exe. Gjorde en total ominstallation av servern men samma sak dök upp igen. Nu har jag upptäckt att det är först när jag lägger in en massa filer i Shared folders som detta händer. Har jag inte lagt in några filer på servern så är det inga problem. Någon annan som märkt av detta? Hur ser performance ut i era task manager? Skulle vara intressant att höra.

Nån som vet vad det kan röra sig om?

#114

Postad 24 juni 2009 - 08:04

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Danne: Jag avinstallerade PVconnect så flyter det på mycket bättre, se även till att du har alla uppdateringar installerade.

#115

Postad 24 juni 2009 - 10:29

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
En fråga: Ska hämta ut min imån. Jag vill inte ha några speglingar på diskar och dyligt utan vill ha 2TB's lagring helt enkelt + en till hd på 1TB, så 3TB totalt. Måste detta ställas in i början på guiden?. För vad jag förstått har ju serven sitt fokus på raid och säkerhetslagringar, det är jag inte intresserad ut av.

#116

Postad 24 juni 2009 - 10:36

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

En fråga: Ska hämta ut min imån. Jag vill inte ha några speglingar på diskar och dyligt utan vill ha 2TB's lagring helt enkelt + en till hd på 1TB, så 3TB totalt. Måste detta ställas in i början på guiden?. För vad jag förstått har ju serven sitt fokus på raid och säkerhetslagringar, det är jag inte intresserad ut av.


Hej!

Det är inget du behöver ställa in i guiden i början. När du installerat servern så kan du bara gå in i varje "Share" och klicka ur "duplicate this folder" (Nåt sånt heter det)
Väldigt enkelt och smidigt.

#117

Postad 24 juni 2009 - 12:32

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Är noob på detta med WHS och har precis skaffat scaleon.

Någon som har fått denna att streama/agera nätverkshårddisk tilll PS3 samt Xbox1 och kan dela med sig lite hur man går till väga?

Undrar också vilket det bästa sättet att föra över filer till Shared är, nu kopierar jag bara från laptop:en och klistrar sedan in i rsp shared folder. Finns det smidigare sätt där man slipper gå via laptopen?

Redigerat av Unregistered33981132, 24 juni 2009 - 12:36.


#118

Postad 24 juni 2009 - 15:49

Michell
  • Michell
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Samma sak hände mig, gick in på servern via fjärranslutning och såg att det var någon installationsruta för IE8 framme då som man fick klicka sig vidare i. Sen gjorde den klart resten....


Ok, kanske var så enkelt.:lol:

#119

Postad 24 juni 2009 - 16:03

Michell
  • Michell
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Nån som kan förklara eller har samma "fel" som mig? Har fyra 1 TB diskar men den visar bara 911 GB och 2 TB kvar. :lol:

Bifogad fil  1.jpg   10,29K   4 Antal nerladdningar

#120

Postad 25 juni 2009 - 00:52

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Jag har lite problem med min nya server.
Hur får folk det här att fungera som tänkt egentligen?
Jag har hela tiden frysningar. Åker hela tiden ur consolen och måste slå in nytt lösen.
När jag väl gör det, så brukar den frysa och den berömda cirklen kommer upp och inget händer.
Servern startar om sig stup i kvarten.
Har fått remote desktop att funka, men inte länge, och hela alltet är allt annat än smidigt.
Slött så man inte tror det är sant.

Sitter med servern i ena routerporten (1) och datorn i routerport (2) med kat5 kabel. (alltså LAN-portarna o inget annat. :lol:

Är det något jag förbisett här?
Jag kan inte ens få en bra connection, så att föra över filer eller ens att streama är inte på tal. (men funkade ju igår när jag precis kör igång den??) Har testat att starta om servern åtskilliga gånger, men utan resultat.

På min stationära har jag precis lagt in ett färskt vista pro med sp2. Så jag kan köra med remote desktop.
Kör bara windows egna brandvägg och avg virusprogram.

Några tips? Jag har ändå sysslat lite med nätverk, men det här är ju nästan löjligt.
Men jag kanske ändå har förbisett eller glömt ngt? Alla tips är såhär kvart i två på natten väldigt uppskattade.
Snart åker server-f-n ut genom fönstret. :lol:

Även när jag är inloggad kan jag glömma my shared folders.. kommer inte åt dem alls.
Funkade lite igår dock, så jag har fört över lite filer där.
Men idag funkar det inte alls, trots att jag är inloggad på servern.. (kallad just Servern).

Klientmjukvaran är installerad på min stationära dator (som jag försöker ansluta från).

Högerklick på gröna ikonen nere till höger och sedan shared folders (på stationära dvs klienten) resulterar i.. just det --> nada.
Trycker jag på genvägen shared folders som numera är på skrivbordet så kommer en ruta upp.. som visar bakrundsbilden jag redan har och det fryser.
Efter en halv evighet så står det att jag saknar behörighet? Heter samma på både min inlogg på stationära som personen jag gett full access till i consolen.
(Tobbe)
Går jag genom konsolen kan jag ibland logga in, ibland inte. Oftast inte. Fast lösen osv är rätt. Vanligt är att text i stil med "du kunde inte logga in. se till så att servern är påslagen bla bla" dyker upp.
Även när jag är inloggad här, så kommer jag inte åt sharen när jag högerklickar i consolen och på resp mapp.

Redigerat av twebbas, 25 juni 2009 - 19:41.


#121

Postad 25 juni 2009 - 07:07

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Du har inte "råkat" slå på "Remote Access" så att den hela tiden ligger och försöker scanna/konfigurera portar på din router?

/Gojan

#122

Postad 25 juni 2009 - 07:38

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Danne: Jag avinstallerade PVconnect så flyter det på mycket bättre, se även till att du har alla uppdateringar installerade.


Tack!! Jag är dig evigt tacksam.
Trodde jag testat allt och avinstllerat alla plugins (och ominstallation av hela servern) men ditt förslag gjorde susen.
Avinstallera PVconnect alltså. Ny flyter allt på galant.

Ljudnivån skulle jag dock vilja få ner lite, någon som bytt fläkatarna och märkt någon skillnad?

#123

Postad 25 juni 2009 - 11:32

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Du har inte "råkat" slå på "Remote Access" så att den hela tiden ligger och försöker scanna/konfigurera portar på din router?

/Gojan

Hmm.. Bra fråga. Tror inte jag har gjort det men ska kontrollera när jag kommit hem.
Bockar och bugar för alla tips och idéer.

Redigerat av twebbas, 25 juni 2009 - 20:15.


#124

Postad 25 juni 2009 - 16:57

nydan
  • nydan
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej!

jag funderar i dagarna på att införskaffa nettopen asrock ion 330 och eventuellt koppla ihop den med en scaleo home server. Dock så undrar jag om det går att koppla den via ett trådlöst nätverk på nettopen? Alltså nettopen är kopplad trådlöst till nätverket. Och sen tänkte jag om man kunde dra en sladd till servern i t.ex. garderoben och få tillgång till allt? är inte så haj på det där med nätverk. Har sett att man kan koppla direkt med en korsad kabel men vill kolla här för att vara säker innan köp.
Tacksam om någon kunde reda ut lite hur det funkar. Kan alltså inte koppla över router/switch då den är väldigt långt iväg...
Väldigt tacksam för svar
MVH Mattias

#125

Postad 25 juni 2009 - 19:56

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Har slagit av PV Connect nu och håller på att uppdatera servern. Kanske går bättre då om man har tur. Håll tummarna. :) Att logga in via hemsida är avslaget btw.

Uppdatering. Efter att ha stängt av PV Connect och uppdaterat WHS fungerar allt mycket bättre.
Inga frysningar än så länge. Jädra PV Connect.. ;)

Redigerat av twebbas, 25 juni 2009 - 21:02.


#126

Postad 25 juni 2009 - 21:49

Cremaster
  • Cremaster
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hoppsan!

"Produkten är slut och tillverkas ej längre."

http://www.webhallen...od.php?id=92454

#127

Postad 26 juni 2009 - 09:52

CassePer
  • CassePer
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hoppsan!

"Produkten är slut och tillverkas ej längre."

http://www.webhallen...od.php?id=92454


Det kommer fler :)

Jag fick följande svar av Fujitsu Sales&Support:

"I början av juli skall ett mindre antal (150st) komma till distributör Tech data, för vidare till SIBA, Inet, Webhallen - så lämpligen håller du dig uppdaterad på deras webb sidor. Och fler är på väg, dock först i augusti.

Det kommer alltid efterföljare, men just denna modell finns i roadmappen till året ut"

- CassePer

Redigerat av CassePer, 26 juni 2009 - 09:55.


#128

Postad 26 juni 2009 - 13:24

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Kan nu meddela att Scaleon fungerar fint. Underbart. ;)
Det enda minuset just nu är att ena fläkten inte är riktigt frisk.
Den får till ett metalliskt ljud emellanåt. Låter inte helt 100.
Om det inte är ena hårddisken... hmmm. :(
I övrigt är den ju riktigt tyst. Nåväl.
På det hela är jag mycket nöjd.
Nu ska jag bara få till streaming osv från denna till min ps3. =)

uppdatering:
720p hd i matroska format via min d-link dir-655 till min ps3 blev lite för mycket för processorn i scaleon. Funkar dock helt utmärkt med min stationära dator med E8400 och samma settings. Kommer nog som jag tidigare nämnt, att byta ut processorn i Scaleon.

Är i övrigt mycket nöjd. Nu flyter allt på som det ska.
Inga problem med access eller liknande nu heller.
Lite whs uppdateringar och av med pv connect is the shit. =)

Redigerat av twebbas, 26 juni 2009 - 20:49.


#129

Postad 26 juni 2009 - 20:56

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Tvekade ocså inför det, men två timmar efter min beställning var den hämtad av posten. ;)

Verkar som jag gjorde en miss. Lade ordern 18:e och det står fortfarande bara "Vi bearbetar din order". Går inte att maila deras kundtjänst utan de vill att man ringer.... Känns lite halvseriöst detta.

#130

Postad 26 juni 2009 - 22:15

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Verkar som jag gjorde en miss. Lade ordern 18:e och det står fortfarande bara "Vi bearbetar din order". Går inte att maila deras kundtjänst utan de vill att man ringer.... Känns lite halvseriöst detta.


Jag la order den 19:e och det står samma sak på min. Ringde deras kundtjänst igår men deras "system låg nere". Ringde fem ggr under gårdagen och det var samma visa hela dagen. Verkligen seriöst... Nåja, till slut var den en på kundtjänst som skämdes tillräckligt mycket så hon tog mina uppgifter och lovade återkomma idag. Fick ett telefonsamtal runt lunch och de förklarade att den var slutsåld men att det skulle komma in den 13 juli och sedan skickas ut till kund. Sedan kom nån luddig förklaring om att deras lagerstatus inte hade hunnit uppdateras så den visade att det fanns burkar kvar den 18-20 juni trots att de var slut. Jag blir så trött...

#131

Postad 26 juni 2009 - 22:57

druls
  • druls
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jaha, ska man slanga up 3500 på Inet eller vänta och se ifall de hamnar på 3000 igen?
Vad är det som gör dem så billiga? Bara prylarna kostar ju mer och då monterar de allt ihop + ger support.
De nya home servermaskinerna som är på ingång - typ Atomprocessorerna. Vad gör dem 2000 dyrare än en Scaleo? Är de värda så mycket mer?
Undrar med över följande: har kört med server 2003 nåt år nu, men påfallande ofta kickas jag ut från remote desktop. På en maskin som Scaleon saknas ju skärmansutning om jag fattat det rätt, och vad gör man då?
Är detta något ni varit med om?
Vill ju inte gärna boota om en maskin som laddar torrents och anat.

#132

Postad 27 juni 2009 - 08:55

kakburk
  • kakburk
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Verkar som jag gjorde en miss. Lade ordern 18:e och det står fortfarande bara "Vi bearbetar din order". Går inte att maila deras kundtjänst utan de vill att man ringer.... Känns lite halvseriöst detta.


Trist. Jag la som sagt ordern på torsdagen, fredag var midsommarafton, och på måndagen kunde jag hämta ut maskinen.

#133

Postad 27 juni 2009 - 17:02

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Är det någon här som har fått TViX NetShare (NFS) att fungera tillsammans med Scaleo + WHS och dess share? Uppkopplingen är det inga problem att få att fungera, men inget hittas av TViXen.

Jag har endast fått det att fungera på ett sätt och det är genom att ha TViX NetShare applikationen pekandes på C:\tvixhd1. Vill inte ha det så utan vill om möjligt använda poolen och dess "Video" share.

Jag har provat att lägga katalogen tvixhd1 under WHS share, att flytta ut en disk från poolen och mountat den som E:, men icke sa nicke. Endast om filerna ligger under C:\tvixhd1 så fingerar det.

Jag är en nybörjare vad gäller nätverk och speciellt vad gäller WHS diskhantering med en pool och kommer att läsa in mig på det eftersom, men det skulle vara trevligt att ha TViX-kommunikationen fixad asap (om det ens är möjligt på det sätt som jag tänkt mig - det har varit hur enkelt som helt att använda NetShare NFS via PC körandes Win XP, router och TViX så jag hoppas det ska gå med WHS också).

Tacksam för all hjälp och/eller tips.

#134

Postad 27 juni 2009 - 17:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Är det någon här som har fått TViX NetShare (NFS) att fungera tillsammans med Scaleo + WHS och dess share? Uppkopplingen är det inga problem att få att fungera, men inget hittas av TViXen.

Jag har endast fått det att fungera på ett sätt och det är genom att ha TViX NetShare applikationen pekandes på C:\tvixhd1. Vill inte ha det så utan vill om möjligt använda poolen och dess "Video" share.

Jag har provat att lägga katalogen tvixhd1 under WHS share, att flytta ut en disk från poolen och mountat den som E:, men icke sa nicke. Endast om filerna ligger under C:\tvixhd1 så fingerar det.

Jag är en nybörjare vad gäller nätverk och speciellt vad gäller WHS diskhantering med en pool och kommer att läsa in mig på det eftersom, men det skulle vara trevligt att ha TViX-kommunikationen fixad asap (om det ens är möjligt på det sätt som jag tänkt mig - det har varit hur enkelt som helt att använda NetShare NFS via PC körandes Win XP, router och TViX så jag hoppas det ska gå med WHS också).

Tacksam för all hjälp och/eller tips.


Kan du inte använda virituella mappar så du lägger genvägar från share i C:\tvixhd1

#135

Postad 27 juni 2009 - 19:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Bra tips, tackar! Det ska provas. :)

#136

Postad 27 juni 2009 - 19:21

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Wolfy: -Jag hade samma problem som du... Med lite trial and error så kom jag underfund med att Tvixen av någon anledning inte kan "se" rootkataloger på homeservern. Skapa tex. följande mappstruktur i din scaleo och se till att netshare pekar dit så fungerar allt. ( \\server\tvix\tvixhd1 ) Dvs. du skapar en mappstrukturen XXXXXX\XXXXXX

Hoppas att detta löser dina problem!

Lennart (componentmedlem lika dig)

#137

Postad 27 juni 2009 - 19:38

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Tjenare Lennart!

Tack för svaret och jag såg ditt inlägg tidigare, men det var inte något problem för mig då jag alltid använt mig av åtminstonde "2 nivåer" eller missförstod jag dig och du har fått det att fungera med en sökväg annan än C:\xxxx\xxxx?

Jag försökte nu med en genväg, vilket inte fungerade. Däremot fungerade det om jag mountar diskpoolen till en mapp under C:\tvixhd1, men det är knappast en ideal lösning. :)

Redigerat av Wolfy, 27 juni 2009 - 19:41.


#138

Postad 27 juni 2009 - 20:14

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Wolfy, förstår inte riktigt med hur du menar eller önskar? Du skriver C: , vilket är systemdisken på en homeserver om jag inte har fel? Gå in i homeserver console, välj fliken "shared folders" , "Add", skapa tex. Tvix, ge "guest" full access till mappen.

Sen har du nog på ditt skrivbord en genväg som heter "shared folders", öppna den och skapa en "underkatalog" till Tvix, tex. tvixhd1.

Sen startar/kör du "mstsc.exe" ifrån din pc-client, du får ange ditt lösenord och du kommer då till homeserver desktop vilket är homeserverns "kontrollcentral" Det är härifrån som du kör/installerar netshare och även ser till att den pekar mot rätt katalog. Tänk på att du måste starta desktopen manuellt var gång scaleon har varit helt nedstängd.

Lennart

Redigerat av LJN, 27 juni 2009 - 20:14.


#139

Postad 27 juni 2009 - 21:40

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Jag la order den 19:e och det står samma sak på min. Ringde deras kundtjänst igår men deras "system låg nere". Ringde fem ggr under gårdagen och det var samma visa hela dagen. Verkligen seriöst... Nåja, till slut var den en på kundtjänst som skämdes tillräckligt mycket så hon tog mina uppgifter och lovade återkomma idag. Fick ett telefonsamtal runt lunch och de förklarade att den var slutsåld men att det skulle komma in den 13 juli och sedan skickas ut till kund. Sedan kom nån luddig förklaring om att deras lagerstatus inte hade hunnit uppdateras så den visade att det fanns burkar kvar den 18-20 juni trots att de var slut. Jag blir så trött...

Hmm, ja och man kan undra varför i h-e man då skickar ut en orderbekräftelse där det står att din order kommer skickas inom 1-5 dagar? Och när de väl "märker" att de tagit slut, meddela då för fasen folk så slipper man få en massa sura kunder som ringer hela tiden. Jag slutar aldrig förundras över hur mycket knepiga web-butiker det finns. Hur svårt kan det vara....

#140

Postad 27 juni 2009 - 23:55

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Wolfy, förstår inte riktigt med hur du menar eller önskar? Du skriver C: , vilket är systemdisken på en homeserver om jag inte har fel? Gå in i homeserver console, välj fliken "shared folders" , "Add", skapa tex. Tvix, ge "guest" full access till mappen.

Vad jag önskar är att kunna lägga mina videofiler för TViX under WHS share "Videos" så att de är tillgängliga för andra applikationer också, vilket då i Netshareapplikationen skulle ge sökvägen D:\Videos\TViX\...osv. Detta fungerar inte för mig. Vilken sökväg har du i TViX Netshare?

Sen har du nog på ditt skrivbord en genväg som heter "shared folders", öppna den och skapa en "underkatalog" till Tvix, tex. tvixhd1.

Sen startar/kör du "mstsc.exe" ifrån din pc-client, du får ange ditt lösenord och du kommer då till homeserver desktop vilket är homeserverns "kontrollcentral" Det är härifrån som du kör/installerar netshare och även ser till att den pekar mot rätt katalog. Tänk på att du måste starta desktopen manuellt var gång scaleon har varit helt nedstängd.

Lennart

Jepp, det är precis så jag gått tillväga (med undantaget att jag inte har aktiverat Guest), men jag får alltså endast TViX att "se" filer när de ligger i sökvägen C:\tvixhd1\{katalognamn}. Ligger de någon annanstans, även en disk jag lagt utanför poolen och mountat som E:, dvs sökväg E:\tvixhd1\{katalognamn} så ser inte TViX filerna.

Eftersom virtuella kataloger inte tycks fungera i WHS så skapade jag en ny sökväg för diskpoolen. I windows diskhanterare (där man skapar partitioner under windows) kan man högerklicka på en disk och lägga till ytterliggare sökvägar för en disk och peka mot en tom katalog, så jag gjorde det med en katalog under C:\tvixhd1 som jag kallade pool.

#141

Postad 28 juni 2009 - 00:00

Michell
  • Michell
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Vad jag önskar är att kunna lägga mina videofiler för TViX under WHS share "Videos" så att de är tillgängliga för andra applikationer också, vilket då i Netshareapplikationen skulle ge sökvägen D:\Videos\TViX\...osv. Detta fungerar inte för mig. Vilken sökväg har du i TViX Netshare?

Jepp, det är precis så jag gått tillväga (med undantaget att jag inte har aktiverat Guest), men jag får alltså endast TViX att "se" filer när de ligger i sökvägen C:\tvixhd1\{katalognamn}. Ligger de någon annanstans, även en disk jag lagt utanför poolen och mountat som E:, dvs sökväg E:\tvixhd1\{katalognamn} så ser inte TViX filerna.

Eftersom virtuella kataloger inte tycks fungera i WHS så skapade jag en ny sökväg för diskpoolen. I windows diskhanterare (där man skapar partitioner under windows) kan man högerklicka på en disk och lägga till ytterliggare sökvägar för en disk och peka mot en tom katalog, så jag gjorde det med en katalog under C:\tvixhd1 som jag kallade pool.


Varför kör du inte bara samba, skapa ett kontot på whs med använadre tvixhd1 och lösen tvixhd1 och lägg sen till videomappen i tvixen. funkar klockrent.

Redigerat av Michell, 28 juni 2009 - 00:01.


#142

Postad 28 juni 2009 - 06:15

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
"Vilken sökväg har du i TViX Netshare? "

\\server\tvix\tvixhd1

Och tvixen har rätt ip-nummer så att den hittar Scaleon?

Fråga, även om du skapar en egen "shared mapp" så får väl den samma egenskaper som dom övriga eller?

/Lennart

Redigerat av LJN, 28 juni 2009 - 06:22.


#143

Postad 28 juni 2009 - 10:05

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Varför kör du inte bara samba, skapa ett kontot på whs med använadre tvixhd1 och lösen tvixhd1 och lägg sen till videomappen i tvixen. funkar klockrent.

Kan vara värt att testa. Jag övergick till NFS från Samba för jag hade problem med prestandan och tillförlitligheten över Samba när jag bara kopplade mot min PC.

"Vilken sökväg har du i TViX Netshare? "

\\server\tvix\tvixhd1

Där tvix\tvixhd1 ligger under Videos?

Och tvixen har rätt ip-nummer så att den hittar Scaleon?

Ja, kommunikationen har aldrig varit något problem.

Fråga, även om du skapar en egen "shared mapp" så får väl den samma egenskaper som dom övriga eller?

/Lennart

Ja, visst får den det, men jag får inte TViX till att se filerna om jag skapar en katalog utanför C:\ (förutom när jag skapade sökvägen via diskhanteraren. Jag beskrev det lite tokigt tidigare, i det att andra applikationer skulle få tillgång till filerna, det ska ju inte vara något problem hursomhelst utan det enda är att jag vill använda mig av de sharekataloger som redan finns.

#144

Postad 28 juni 2009 - 11:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

"Vilken sökväg har du i TViX Netshare? "

\\server\tvix\tvixhd1...

D'Oh!

OK, fattade sent omsider hur du menade. Lade helt sonika till en katalog under Videos och sökvägen \\servernamn\videos\tvix i Netshare, efter det fungerade det som det ska och jag slipper ha hela poolen utdelad. :)

Tack för hjälpen, Lennart m fl.

Redigerat av Wolfy, 28 juni 2009 - 11:14.


#145

Postad 28 juni 2009 - 12:17

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Hmm, ja och man kan undra varför i h-e man då skickar ut en orderbekräftelse där det står att din order kommer skickas inom 1-5 dagar? Och när de väl "märker" att de tagit slut, meddela då för fasen folk så slipper man få en massa sura kunder som ringer hela tiden. Jag slutar aldrig förundras över hur mycket knepiga web-butiker det finns. Hur svårt kan det vara....


Jo, det suger duktigt och när jag väl får min server så ska de få höra det också...

#146

Postad 28 juni 2009 - 20:21

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Jo, det suger duktigt och när jag väl får min server så ska de få höra det också...

Men man får väl skylla sig själv. Läser man vad folk skrivit om firman så blir man ju inte överraskad.... :)
Första och sista gången jag handlar av de jepparna. Håller mig till de mer kända som vet vad de håller på med.
Tror jag skall ringa och stimma lite med dem imorrn.

Redigerat av Old Painless, 28 juni 2009 - 20:21.


#147

Postad 28 juni 2009 - 21:21

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Men man får väl skylla sig själv. Läser man vad folk skrivit om firman så blir man ju inte överraskad.... :)
Första och sista gången jag handlar av de jepparna. Håller mig till de mer kända som vet vad de håller på med.
Tror jag skall ringa och stimma lite med dem imorrn.

Nu har jag kanske missat men är det inet eller webhallen vi snackar om?
För just de två har jag handlat mycket utav, och aldrig haft några som helst problem.
På min "shit-list" finns andra goa bolag som inte håller måttet vid reklamationer. ;)
(On-Off, Dustin osv)
Det har funkat klockrent hos både inet och webhallen även vid reklamationer för egen del.

Nåväl. Off-topic men ändå. Var bara tvungen att kommentera. Även om jag kan hålla med om att det verkar vara en rejäl miss just i de här fallen.. men men. Mina två pennies.

Uppdaterar med att säga att min server sköter sig bra. Som jag redan nämnt så är akilleshälen att det blir lite jobbigt för Celeron proppen är när jag försöker streama 720p filmer trådlöst till min ps3. Men jag kommer köpa en E5200 precis som många andra gjort och smälla i. ;) Sen ska det inte vara något problem heller.
PJay har du köpt en E5200 ännu el? :unsure:

Redigerat av twebbas, 28 juni 2009 - 21:25.


#148

Postad 29 juni 2009 - 04:34

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Som jag redan nämnt så är akilleshälen att det blir lite jobbigt för Celeron proppen är när jag försöker streama 720p filmer trådlöst till min ps3.


Men va fasen......betyder detta att den inte klarar av att streama 720p-material?? Jag har beställt en Scaleo från Inet just för att kunna streama allt inkl 720p (och 1080p) till min HTPC. Är det inte bara min HTPC som avgör om jag kan spela upp materialet eller ej? Själva "streamingen" kräver väl inte så stor processorkraft? Eller tänker jag fel? Jag kommer att streama trådbundet via en D-Link DIR655.

Min HTPC spelar upp 1080p utan problem men vill inte ha en massa diskar i den så därför tänkte jag Scaleon kunde vara ett bra komplement. Men om detta inte funkar får man väl avbeställa...... :)

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 29 juni 2009 - 04:37.


#149

Postad 29 juni 2009 - 09:21

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Det är on-the-fly transcoding, dvs att servern konverterar ett format till ett annat för att uppspelning ska kunna ske, som tar CPU-kraft. Om du har en uppspelare som klarar formatet, t ex din HTPC med korrekt codec eller en mediaspelare/extender så är det bara dataöverföringen som behöver göras och då räcker Scaleons processor mer än väl.

#150

Postad 29 juni 2009 - 12:43

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Nån som vet?
Då jag överför stora filer till servern, eller flera så dör anslutningen efter någon minut i min stationära Vista pc.
Den disconnectar både från nätet och servern och i princip låser sig. Sen får man starta om för att få uppkoplling igen.
Visar en gula triangeln på connection.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.