Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

eTRAYz NAS

143 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 november 2009 - 21:40

nukie
  • nukie
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej! Vill bara uppmärksamma folk på att det finns frågetecken kring prestanda på denna produkt. Frågetecknen lär skingras kommande vecka då många får produkten. Läs mer på www.mpcclub.com och på tillverkarens forum http://forum.xtreamer.net

#2

Postad 29 november 2009 - 22:43

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Hej!

Jepp, läste detta. Jag beställde en eTRAYz för några dagar sedan (innan jag hann läsa om de ev. prestandaproblemen) och tänker inte cancellera ordern, för dels är säkerligen inte jag en kräsen NAS-kund (min första NAS) och dels finns osäkerhet i uppgifterna. En chansning är det, men för 59€ + frakt är det en mindre chansning...

/M

Redigerat av eztoril, 29 november 2009 - 22:47.


#3

Postad 30 november 2009 - 21:47

nukie
  • nukie
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej!

Har också beställt och tänker behålla den. 59+25 euro är den troligen värd. Vi vet mer om prestanden om någon vecka. Skall man betala 99+25 som man får göra om man inte har en xtreamer tidigare kanske man skall fundera ett var till innan man köper.

#4

Postad 07 december 2009 - 12:42

AndyPandy
  • AndyPandy
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Är det någon som fått den eller en indikering på när den kommer?

#5

Postad 07 december 2009 - 22:16

nukie
  • nukie
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Är det någon som fått den eller en indikering på när den kommer?


Börjar bli tveksamt om dom kommer denna veckan. Ryktet säger att dom fastnat i tullen - enligt en moderator på xtreamer. Någon i canada har fått sin men har inget programvara att installera i den, så det enda han har fått är en dyr dörrstoppare - eller tegelsten till huset om man är i byggartagen. Programvaran sades vara i "alfa" status förra veckan även om dom släppte en beta på slutet. Efter detta har det blivit märkligt tyst. :) Fortsättning följer.....

Bifogar screenshot från chatten


Redigerat av nukie, 07 december 2009 - 22:19.


#6

Postad 10 december 2009 - 15:45

DaddyCool_1
  • DaddyCool_1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nu så...!
Verkar som om min eTRAYs är på väg, fick precis status "Shipped" och ett DHL kolliID att tracka.
Kanske finns en ärlig chans att man har denna tingest i sin hand någon gång i nästa vecka!

Verkar även som om XT har tagit sig i kragen och lovar att det skall finnas en "stabil" firmware till den imorgon eller inom de närmsta dagarna.

Ska bli kul och se vad den kan prestera...
Ho Ho Ho GOD JUL till mig själv! ;)

#7

Postad 11 december 2009 - 11:15

Abtech AB
  • Abtech AB
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Ang etrayz

Vi kommer upp till 15 MB/s överföring med Beta versionen, kommer en final idag som skall öka överföringshastigheten ytterligare.

MVH
Daniel

#8

Postad 13 december 2009 - 17:59

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
går det att installera egna program på denna? typ PS3 media server så man kan koppla upp sitt ps3 mot den?

#9

Postad 15 december 2009 - 09:51

DaddyCool_1
  • DaddyCool_1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Ang etrayz

Vi kommer upp till 15 MB/s överföring med Beta versionen, kommer en final idag som skall öka överföringshastigheten ytterligare.

MVH
Daniel


Vilka hårddiskar har ni testat med?
Har hört att det tydligen är problem med vissa HD's som tex. WD's (Western Digital Caviar Green 1,5TB SATA2)?
Hade tänkt att köpa 2 st av dessa diskar och stoppa i, men är det problem med dem så undrar jag vad skall man skaffa istället?

Mvh

#10

Postad 16 december 2009 - 00:51

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Vilka hårddiskar har ni testat med?
Har hört att det tydligen är problem med vissa HD's som tex. WD's (Western Digital Caviar Green 1,5TB SATA2)?
Hade tänkt att köpa 2 st av dessa diskar och stoppa i, men är det problem med dem så undrar jag vad skall man skaffa istället?

Mvh

Vart har du hört det? Är just i färd med att beställa eTrayz och just två Western Digital Caviar Green 1,5TB 32MB diskar så skulle vara bra att veta lite mer så jag inte köper diskar som inte går att använda.

#11

Postad 16 december 2009 - 09:54

DaddyCool_1
  • DaddyCool_1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tjena!

Kolla in Xtreamer's forum för eTRAYz: http://forum.xtreame...60465911dc9abe4

...Så finns där en hel del trådar som tar upp vilka problem man har upptäckt med olika HD's tilsammans med eTRAYz'en.

#12

Postad 16 december 2009 - 16:40

rocky77
  • rocky77
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
jag hade missat att den formaterade hårddiskarna som man stoppat i när man körde installationen, hade ca 1,5 TB med filmer o serier som försvann i ett nafs... som tur var hade jag backup på en del... Kan ju vara bra att veta för andra att inte ha nåt man vill spara på diskarna man stoppar i... Inte äns en varning fick man innan programmet började formatera...

#13

Postad 16 december 2009 - 20:35

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Hej!

Fick en avi från posten idag - utrikes. Måste vara min eTRAYz som dyker upp. :-)
Ska givetvis hämta den i morgon och sedan fylla den med en massa gött...

/M

#14

Postad 17 december 2009 - 19:23

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
lade en beställning på en idag tillsammans med två WD 1,5TB diskar. allt från dustinhome.se. med studentkonto (rabatt+fraktfritt) kostade det 1 398 + 999x2 = 3396kr. Som hittat ;) Dock är det leverans av diskarna den 12 januari så får en försenad julklapp när jag kommer hem från semestern ;)

#15

Postad 17 december 2009 - 20:42

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0

Hej!

Fick en avi från posten idag - utrikes. Måste vara min eTRAYz som dyker upp. :-)
Ska givetvis hämta den i morgon och sedan fylla den med en massa gött...

/M


Tips till er som ännu inte beställt (eller väntar på leverans) samt är sugen på lite bilder, gå in till mitt galleri. Där finns nu ett par.

/M

Redigerat av eztoril, 17 december 2009 - 20:44.


#16

Postad 21 december 2009 - 12:51

mrfrozen
  • mrfrozen
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Har testat denna några dagar nu. Den är extremt instabil i vissa situationer men kommer nog bli kanon med nästa firmware. Vad gäller prestandan så räcker det för mig även om den inte är något fartmonster, ligger på 15mbs skrivning via smb.

#17

Postad 22 december 2009 - 20:45

nukie
  • nukie
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej! Är det någon som är intresserad av att köpa en eTRAYz så har jag en till salu. Finns i kungsbacka. Ge mig ett bud.

Update: min eTRAYz är såld!

Redigerat av nukie, 23 december 2009 - 21:55.


#18

Postad 23 december 2009 - 18:56

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

går det att installera egna program på denna? typ PS3 media server så man kan koppla upp sitt ps3 mot den?

Tänkte belysa denna fråga igen... någon som vet?

#19

Postad 27 december 2009 - 12:23

mrfrozen
  • mrfrozen
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Tänkte belysa denna fråga igen... någon som vet?

Jepp, kolla extreamers forum för mer info om vilka program som finns

#20

Postad 30 december 2009 - 08:37

ComaBoB
  • ComaBoB
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

jag hade missat att den formaterade hårddiskarna som man stoppat i när man körde installationen, hade ca 1,5 TB med filmer o serier som försvann i ett nafs... som tur var hade jag backup på en del... Kan ju vara bra att veta för andra att inte ha nåt man vill spara på diskarna man stoppar i... Inte äns en varning fick man innan programmet började formatera...



råkade ut för samma sak rent skit faktiskt

#21

Postad 07 januari 2010 - 11:55

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
vad har ni för hastigheter när ni skriver/läser till naset? jag har 2 st SAMSUNG ECOGREEN F2 1.5TB och får när jag kör trådat ca 8MB/sek och när jag kör trådlöst (54Mbit router och 300Mbit usb-sticka i dator) 2MB/sek...

Några tips?

#22

Postad 07 januari 2010 - 18:04

ante7309
  • ante7309
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat en Etrayz nas men får inte allt att funka riktigt. Problemet är att jag inte kan nå disken från någon annan dator än min egen (enda datorn i nätverket). Man ska väl kunna nå filerna från vilken dator som helst eller har jag fattat fel?

Jag har 24 mb bredband och router från Com Hem. Någon annan som har Com Hem och som kan delge lite info ang inställningar?

#23

Postad 08 januari 2010 - 12:55

Axelmannen
  • Axelmannen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej,

jag är på jakt efter en NAS, och denna verkar klart intressant. Skulle dock vilja få lite feedback innan jag slår till från er som har den. Et annat alternativ jag kollat på är en Netgear ReadyNAS DUO.

Kommentarer?

#24

Postad 10 januari 2010 - 06:49

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Har precis införskaffat en Etrayz nas men får inte allt att funka riktigt. Problemet är att jag inte kan nå disken från någon annan dator än min egen (enda datorn i nätverket). Man ska väl kunna nå filerna från vilken dator som helst eller har jag fattat fel?

Ja, det har du! :D

Du ska vara glad at du inte kan komma åt filerna från vilken dator som helst, för du villl väl inte att vem som helst ska kunna pilla med dina filer...

Du måste alltså sätta upp behörigheter/rättigheter i nätverket/på dina hårddiskar för att det ska funka.

Och om du kör trådlöst måste du ju se till att sätta upp t ex WEP-kryptering med ett 128-bitars lösenord, som sen alla som ansluter måste ha inlagda på sin dator också.

Finns PDF-filer om detta att hämta på http://xtreamer.net

Finns även en Tråd om Xtreamer själv, här: https://www.minhembi...s...5111&st=510


Jag har 24 mb bredband och router från Com Hem. Någon annan som har Com Hem och som kan delge lite info ang inställningar?

Har inget med vilken internetleverantör du har att göra, utan enbart med nätverk och dess inställningar. Dvs se ovan.

#25

Postad 12 januari 2010 - 15:22

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

vad har ni för hastigheter när ni skriver/läser till naset? jag har 2 st SAMSUNG ECOGREEN F2 1.5TB och får när jag kör trådat ca 8MB/sek och när jag kör trådlöst (54Mbit router och 300Mbit usb-sticka i dator) 2MB/sek...

Några tips?


Edit: Ny router (gbit trådat), eTRAYz ska enligt spec vara gbit också, ändå går det 6-8MB/sek :)

kan tänka mig två saker, antingen klarar inte eTRAYz av att skriva tillräckligt snabbt eller så är hårddiskarna som begränsar.

#26

Postad 12 januari 2010 - 15:27

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

vad har ni för hastigheter när ni skriver/läser till naset? jag har 2 st SAMSUNG ECOGREEN F2 1.5TB och får när jag kör trådat ca 8MB/sek och när jag kör trådlöst (54Mbit router och 300Mbit usb-sticka i dator) 2MB/sek...

Några tips?


Inga konkreta tips men jag har två likadana diskar i min NAS (som är en celeron PC med freeNAS) och jag får 30MB/s i snitt över gigabitnätverket (peak 50) och 3-4 MB/s över wlan. Det är så mycket man kan få med ett blandat gigabit/100Mbit-nät.

får du 8 M så verkar det som om du kör 100 Mbit på nätverket och inte Gigabit.

#27

Postad 13 januari 2010 - 22:08

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
såklart, så otroligt korkad man kan vara. både nas och router är gbit men har man bara 100mbit i datorn så går det ju inte snabbare.
då är frågan varför det trådlösa (2mb/sek ~ 20mbit) går så långsamt. har en usb-sticka på 300mbit och n-router... :S

#28

Postad 14 januari 2010 - 07:14

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Ni ska veta att många många Routrar är urusla på att skyffla datan vidare!

Kolla bara listorna här t ex: http://www.smallnetb...art/Itemid,189/

Jag kör - tillfälligt, hoppas jag... - med en D-Link 624+, dvs en High-Speed 2.4 GHz Wireless Router, men jag använder bara de fasta portarna bak, inget trådlöst alls.

Men när jag kollar på en 45Gb's 1080p Blu-Ray ISO-fil med Xtreamer via nätverket/Routern, så hackar bilden fram, ljudet försvinner då o då, och det är allmänt trist att försöka se nåt alls, även om bilden i sig är bra, väldigt bra.

Har ingen hårddisk i min Xtreamer, och heller ingen eTrayZ, så jag kopplade in en gammal lös hårddisk via ett USB-kabinett, och kopierade dit Blu-Ray filmen, och DÅ funkar det att kolla, även om ljudet ibland försvann när man försökte köra med 1,2x eller 1,5x.

Men jädrar vad hårddisken fick jobba, lampan blinkade som värsta DiscoStrobon!

Men, alltså, ofta kan problem med att filmer hackar osv, bero på nätverket i sig, eller kanske på mjukvaran i xTreamer, som i senaste versionen tydligen inte är riktigt optimerad för Nätverk, tycker jag mig ha läst i diverse forum runt världen.

Vi får hoppas xTreamer uppdaterar sin mjukvara snarast!

#29

Postad 17 januari 2010 - 07:17

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Det finns en hel del filmer om Xtreamer och eTrayZ på YouTube, som man kan kolla på antingen via Xtreamers egen YouTube-meny, eller från sin dator.

I Xtreamer är det ju bara att söka på just:

xtreamer

eller på:

etrayz

från Xtreamers egen YouTube-meny.

Där kan man ju få en hel del tips 'på plats' s.a.s!


#30

Postad 22 januari 2010 - 13:36

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Har börjat på en översättning för eTRAYz (http://forum.xtreame...;p=82624#p82624), har den på gmail så ifall någon vill hjälpa till så hör av er så delar jag ut den till er. ;)

Redigerat av Mathoa, 23 januari 2010 - 15:25.


#31

Postad 25 januari 2010 - 11:00

Unregisteredda40a10a
  • Unregisteredda40a10a
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag har problem med att eTRAYz "tappar" installationen av mjukvaran. Usblampan blinkar och enligt manualen så betyder det att mjukvara inte är installerad/ håller på att installeras. Detta medför i sin tur att jag måste installera om, och då formateras ju diskarna automatiskt... Som det är nu så hittar jag inte nasen i nätverket. (den har ju uppenbarligen tappat mjukvaran).

Till detta ska tilläggas att det är andra gången det händer, första gången hade jag inte så mycket på diskarna så det var ok att installera om och formatera...

Det händer när jag bytt router.

Har jag missat något? Är jag bara en "lamer"?

#32

Postad 25 januari 2010 - 23:30

ATH
  • ATH
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag har problem med att eTRAYz "tappar" installationen av mjukvaran. Usblampan blinkar och enligt manualen så betyder det att mjukvara inte är installerad/ håller på att installeras. Detta medför i sin tur att jag måste installera om, och då formateras ju diskarna automatiskt... Som det är nu så hittar jag inte nasen i nätverket. (den har ju uppenbarligen tappat mjukvaran).

Till detta ska tilläggas att det är andra gången det händer, första gången hade jag inte så mycket på diskarna så det var ok att installera om och formatera...

Det händer när jag bytt router.

Har jag missat något? Är jag bara en "lamer"?


Ja, du är nog en "lamer". Jag utgår ifrån att du har kunnat installera mjukvaran och till och med lagt över några filer på eTrayz. Sedan har du stängt av eTrayz och nästa gång du sätter på den börjar problemen.

Om du läser forumet på Xtreamer/eTrayz så står det att vissa hårddiskar kan vara långsamma i starten, dvs de tar lång tid på sig att spinna upp i varv. Detta medför då att eTayz inte ser någon hårddisk med installerad mjukvara, alltså blinkar USB-lampan för att indikera detta. Det finns i dagsläget två lösningar

1. Flytta hårddisken till position 2 (dvs plats 2 eller B, den vänstra platsen). Då får disken lite längre tid på sig att starta eftersom eTrayz letar efter mjukvaran först i position A/1 och sedan i position 2/B.

2. Starta eTrayz. När start-proceduren är klar och den gula USB-lampan blinkar så stänger du av eTrayz med knappen på baksidan, håll dock kvar fingret på knappen och vänta tills den översta lampan slockar - då startar du snabbt eTrayz igen. Genom att göra så hinner disken inte stanna innan du slår på den igen och följaktligen spinner den upp i varv snabbare och då kan eTrayz "hitta" den installerade mjukvaran.

Detta är givetvis något som kommer att rättas till i kommande firmware, kanske redan inom någon vecka.

Lycka till!

Redigerat av ATH, 25 januari 2010 - 23:31.


#33

Postad 26 januari 2010 - 19:32

Unregisteredda40a10a
  • Unregisteredda40a10a
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Ja, du är nog en "lamer". Jag utgår ifrån att du har kunnat installera mjukvaran och till och med lagt över några filer på eTrayz. Sedan har du stängt av eTrayz och nästa gång du sätter på den börjar problemen.

Om du läser forumet på Xtreamer/eTrayz så står det att vissa hårddiskar kan vara långsamma i starten, dvs de tar lång tid på sig att spinna upp i varv. Detta medför då att eTayz inte ser någon hårddisk med installerad mjukvara, alltså blinkar USB-lampan för att indikera detta. Det finns i dagsläget två lösningar

1. Flytta hårddisken till position 2 (dvs plats 2 eller B, den vänstra platsen). Då får disken lite längre tid på sig att starta eftersom eTrayz letar efter mjukvaran först i position A/1 och sedan i position 2/B.

2. Starta eTrayz. När start-proceduren är klar och den gula USB-lampan blinkar så stänger du av eTrayz med knappen på baksidan, håll dock kvar fingret på knappen och vänta tills den översta lampan slockar - då startar du snabbt eTrayz igen. Genom att göra så hinner disken inte stanna innan du slår på den igen och följaktligen spinner den upp i varv snabbare och då kan eTrayz "hitta" den installerade mjukvaran.

Detta är givetvis något som kommer att rättas till i kommande firmware, kanske redan inom någon vecka.

Lycka till!


Testade ditt tips nr2..... Det funkade!!
Tack!

#34

Postad 31 januari 2010 - 12:50

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jag har problem med att eTRAYz "tappar" installationen av mjukvaran. Usblampan blinkar och enligt manualen så betyder det att mjukvara inte är installerad/ håller på att installeras. Detta medför i sin tur att jag måste installera om, och då formateras ju diskarna automatiskt... Som det är nu så hittar jag inte nasen i nätverket. (den har ju uppenbarligen tappat mjukvaran).

Till detta ska tilläggas att det är andra gången det händer, första gången hade jag inte så mycket på diskarna så det var ok att installera om och formatera...

Det händer när jag bytt router.

Har jag missat något? Är jag bara en "lamer"?

bara nyfiken, vad har du för hårddiskar i ditt eTRAYz?

#35

Postad 01 februari 2010 - 12:16

Unregisteredda40a10a
  • Unregisteredda40a10a
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

bara nyfiken, vad har du för hårddiskar i ditt eTRAYz?


WD Caviar Green 1,5TB SATA

#36

Postad 01 februari 2010 - 22:30

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

WD Caviar Green 1,5TB SATA

jag har samsung eco 1,5TB SATA vilket jag har förstått är väldigt likvärdigt och jag har inga som helst problem med uppstarten av mitt nas...
har du testat att uppgradera till den nya firmwaren och starta "helt avstängt"???

#37

Postad 02 februari 2010 - 09:42

Axelmannen
  • Axelmannen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Någon som vet något mer om/när den utlovade funktionen "PhotoBox" kommer fungera?

#38

Postad 03 februari 2010 - 12:59

Unregisteredda40a10a
  • Unregisteredda40a10a
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

jag har samsung eco 1,5TB SATA vilket jag har förstått är väldigt likvärdigt och jag har inga som helst problem med uppstarten av mitt nas...
har du testat att uppgradera till den nya firmwaren och starta "helt avstängt"???


Har inte uppgraderat än....

#39

Postad 05 februari 2010 - 16:14

Dug
  • Dug
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Non som vill kommentera? (läs recensionen på Dustinhome)
http://www.dustinhom...5010368244.aspx

En av de viktigare funktionerna för mig är gigabit överföring med bra hastighet, om den inte lver upp till det är det olyckligt.....för xtremer, för då kommer dom inte få mina pengar :)

#40

Postad 06 februari 2010 - 18:59

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som fått eTrayz att lira ihop med sin PS3:a? Jag hittar enheten, går in i /public/ samt /edownloader/-katalogen, men PS3:an hittar inga filer alls, trots att jag ifrån Windows ser filerna utmärkt...

Tacksam för tips!

/M

#41

Postad 08 februari 2010 - 17:21

kockenputte
  • kockenputte
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej , jag funderar på att inhandla en Nas till min Tvix 6500 som jag är jättenöjd med , plus att jag bestämt mig för att köpa mig en xtreamer till stugan den är liten o smidig ,vilket man inte kan säga till tvixen nu undrar jag om någon kan tala om för mig hur bra etrayz fungerar att streama med. Har en netgear WNR 834 B räcker det med den eller behövs det en kraftigare raouter ? det kan väl vara en 10 meter till vardagsrummet ,skulle jag tro.Har tittat på qnap 210 oxå är lite villrådig just nu plus att jag inte har råd att lägga 4-5000 på en Nas då får jag fortsätta springa med mi externa hårddisk .jag ärtacksam för Hjälp.

#42

Postad 08 februari 2010 - 18:21

Ratt
  • Ratt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
eztoril: Finns massor av trådar på forum.xtreamer.net ang problemet med UShare. Här är en för att stänga av det om du i stället vill köra Mediatomb som funkar med PS3an. Har dock bara testat med musik och inte film.

kockenputte: I dagsläget så tycker jag inte att eTRAYz funkar något vidare som NAS. Men med tanke på att det mesta baseras på OpenSource så finns det fortfarande en chans. Jag har även en Zyxel NSA-220 och även om den inte är helt klockren så är den så mycket användarvänligare, kompetentare men framförallt tystare än eTRAYz.

/Ratt

Redigerat av Ratt, 08 februari 2010 - 18:21.


#43

Postad 09 februari 2010 - 17:23

kockenputte
  • kockenputte
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag tackar för ditt tips!

#44

Postad 22 februari 2010 - 18:07

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Jag är numera supernöjd med min etrayz. Hade strul först med att få den att hitta hårddiskarna, men det löstes efter firmware-uppdatering. Kör just nu raid 1 med 2 Tb Hitachi-diskar. Problemet löstes genom att installera firmwaren med endast en disk i först och sedan stoppa i andra disken.

I vilket fall, tänkte tipsa om en forumstråd med en massa smidiga program som är väldigt lätta att installera (one click install). T.ex. finns Squeezeboxserver och många fler funktioner kommer med tiden. Angående PS3 så finns det en annan tråd på forumet om just detta, fast det är inte automatiserat (än).
http://forum.xtreame...p?f=168&t=12098

#45

Postad 26 februari 2010 - 11:16

Axelmannen
  • Axelmannen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

I vilket fall, tänkte tipsa om en forumstråd med en massa smidiga program som är väldigt lätta att installera (one click install). T.ex. finns Squeezeboxserver och många fler funktioner kommer med tiden.
http://forum.xtreame...p?f=168&t=12098

Har installerat denna sedan en tid tillbaka. Fungerar klockrent! Rekommenderas varmt.

#46

Postad 04 mars 2010 - 14:08

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Fick hem mitt paket i måndags med en eTrayz samt en 2tb Hitachi. Har samma problem som någon annan tidigare i tråden med en blinkande USB-lampa. Alt 2 fungerar för mig men känns lite meckigt att göra varje gång man stänger av den.

Vet inte hur ni andra känner men gällande alla funktioner känns det nästan lite rörigt (är ny med NAS) och får inte riktigt kläm på hur man ska göra, tilldela användare, lägga upp en ftp osv. Men men det löser sig nog.

Jag försöker ändra språk (står på deras hemsida att det FINNS stöd för Svenska, finska medflera men i listan saknas dessa. Någon som har hittat hur man gör för att lägga in svenska?

#47

Postad 05 mars 2010 - 08:41

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jag försöker ändra språk (står på deras hemsida att det FINNS stöd för Svenska, finska medflera men i listan saknas dessa. Någon som har hittat hur man gör för att lägga in svenska?

på sidan http://forum.xtreame...=...32&start=30 pratar folk om översättningar (bl.a jag själv)... De språken de skriver att de stödjer http://shop.xtreamer.....lti Language? verkar vara de folk har börjat översätta till. Jag har börjat på en svenska-översättning men har fått fullt upp med annat så den ligger mest och samlar damm. Så känner du/någon annan att de vill fortsätta så delar jag gärna dokumentet på gmail. :D

#48

Postad 07 mars 2010 - 15:32

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Fick hem mitt paket i måndags med en eTrayz samt en 2tb Hitachi. Har samma problem som någon annan tidigare i tråden med en blinkande USB-lampa. Alt 2 fungerar för mig men känns lite meckigt att göra varje gång man stänger av den.


Hade som sagt ditt problem först, men det funkade efter jag gjort såhär (som jag kort nämnde tidigare i tråden):

1. Stoppa i endast en hårddisk först.
2. Allt borde funka, installera firmwaren och ställ in allt osv.
3. Ev. starta om och testa så allt funkar som det ska innan.
4. Sedan stoppa i andra disken och synca ihop dem hur du nu vill. För mig funkade den då perfekt med reboot osv.

tilldela användare, lägga upp en ftp osv


Jag var också ny med NAS och jag fick igång allt. Dock bör det tilläggas att flera funktioner kräver lite inlärning av linux för att få att funka tillfredsställande, vilket iofs är fail. Dock kommer fler och fler funktioner i länken jag länkade till tidigare och en del management finns nu lite mer lättillgängligt.

Det går att få allt perfekt med lite plock.

#49

Postad 07 mars 2010 - 16:28

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag kör bara med en hårddisk. Kör jag denna i A-platsen fungerar det inte vid omstart, dock vid användning av B-platsen.

Japp har fått ordning på lite gällande FTP och det andra. Dock så testade jag "one click install" som du länkade till men fick tyvärr inte igång det. Får scriptfel när jag ska gå in på index.php sidan.. :)

#50

Postad 08 mars 2010 - 22:13

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Det är ett känt problem det där att B funkar istället för A, men funkar B för dig så kör på det.

Angående oneclickinstall, har du följt instruktionerna exakt? Speciellt "You need to disable Web Security in eTrayz WebGUI: Settings->System->Web Security since it doesn't like calling shell commands from PHP".



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.