Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

D-Link DNS-320

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
D-Link DNS-320 (NAS-servrar) 6 6,08 (25) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 21 november 2010 - 19:12

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0


Ny NAS från D-link. Vad tror ni om den?
Föregångaren DNS-323 har ju fått ganska bra kritik trots att den har några år på nacken.

• Plats för upp till 2 stycken 3,5” SATA hårddiskar
• Gigabit anslutning för snabb överföring
• Säkerhet och sekretess sköts via inställningar på användare/grupp nivå
• UPnP Media Server för att enkelt streama media till kompatibel mediespelare
• Fil server via webbläsare för enkelt åtkomst över internet
• Integrerad BitTorrent klient
• Enkel backup av USB minnen/hårddiskar via ett knapp tryck
• Print Server för att dela skrivare med användare i nätverket
• RAID 1 – spegling av innehållet på en hårddisk till den andra för ökad säkerhet och backup om ena hårddisken går sönder.
• FarStone Backup mjukvara medföljer utan extra kostnad
• D-Link Green™: energisparande design

Redigerat av Raskus, 21 november 2010 - 19:13.


#2

Postad 24 november 2010 - 07:10

valhall
  • valhall
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0



Ny NAS från D-link. Vad tror ni om den?
Föregångaren DNS-323 har ju fått ganska bra kritik trots att den har några år på nacken.

• Plats för upp till 2 stycken 3,5” SATA hårddiskar
• Gigabit anslutning för snabb överföring
• Säkerhet och sekretess sköts via inställningar på användare/grupp nivå
• UPnP Media Server för att enkelt streama media till kompatibel mediespelare
• Fil server via webbläsare för enkelt åtkomst över internet
• Integrerad BitTorrent klient
• Enkel backup av USB minnen/hårddiskar via ett knapp tryck
• Print Server för att dela skrivare med användare i nätverket
• RAID 1 – spegling av innehållet på en hårddisk till den andra för ökad säkerhet och backup om ena hårddisken går sönder.
• FarStone Backup mjukvara medföljer utan extra kostnad
• D-Link Green™: energisparande design


Fick min igår, köpte till en Samsung F4 2TB HD.
Startade upp och följde medföljande wizard på skiva.
Allt gick ganska smidigt och fort.
Provade att spela upp en film på PS3an. Startade PS3an efter att jag aktiverat UpnP på DNS-320 och delat ut en mapp innehållandes filmen.
PS3an hittade direkt automatiskt mappen och jag kunde trådlöst spela upp den. Filmen spelades upp utan hack så jag är kanonnöjd med min första NAS.
Har planer på att köpa en Boxee Box och den klarar ju av draft-n på trådlösa så borde inte vara problem att streama video.

#3

Postad 17 december 2010 - 09:33

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Köpte min igår med en Seagate Barracuda LP 2TB disk, Än så länge väldigt nöjd

Nu gäller det att samla alla USB diskars innehåll till denna.

#4

Postad 21 december 2010 - 08:47

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag hoppas tomten kommer med en sådan här till mig.

Om man stoppar i en begagnad disk (eller ny för den delen) formateras den om då och man tappar allt innehåll?

#5

Postad 26 december 2010 - 08:08

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Jag hoppas tomten kommer med en sådan här till mig.

Om man stoppar i en begagnad disk (eller ny för den delen) formateras den om då och man tappar allt innehåll?

Den formaterar om den disk som monteras i. Dock om du ansluter den till USB ingången på framsidan denna enhet så kan den läsas i FAT32 & NTFS (bara läsa) eftersom NASen har någon Linux dist som OS internt

#6

Postad 26 december 2010 - 23:18

fgo
  • fgo
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
hur funkar torrent klienten för er?
Min kommer aldrig över 25 Kbit uppåt.
Sen vägrar den seeda filer när de tankar färdigt.

Har jag gjort nåt fel eller fungerar era lika?

#7

Postad 05 januari 2011 - 20:56

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Kommer inte heller upp i någon bra hastighet i upload.

Har kört denna i ett par veckor nu och tycker den fungerar väldigt bra. Tyst och bra prestanda.
Vad jag inte blir klok på är vad man egentligen är tänkt ska använda Ajaxexpllorer till? Man kommer ju bara åt de filer som ligger i mappen som heter "Ajaxpf"! Jag vill inte ha alla filmer osv i den mappen.
Är det dåligt gjort eller har jag missat nåt?

Redigerat av Raskus, 05 januari 2011 - 20:57.


#8

Postad 11 januari 2011 - 01:26

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Ni som redan har den, vad händer om den skulle pajja, hur läser jag då av innehållet på diskarna? (linux format?)

Undrar även om den delas ut som en vanlig nätverksdisk? Fungerar alltså till alla os? mac/windows/linux? Går det att streama hdfilm laggfritt?

#9

Postad 14 januari 2011 - 18:49

hensko
  • hensko
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Filsystemet är ext3, så det är bara att stoppa i disken i en dator med linux, eller ladda hem ett windowsprogram som kan läsa ext3.

#10

Postad 16 januari 2011 - 10:05

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa denna NAS. Men jag undrar en sak, kan man begränsa vilka som har åtkomst till NASen i nätverket? Eller måste det ske i routern?

#11

Postad 16 januari 2011 - 18:52

fgo
  • fgo
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
det sköts i nas:en

#12

Postad 16 januari 2011 - 19:08

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Såg någonting om det på d-links sida. Annars nöjd med den?
Var inne på kjell och skulle köpa en idag men den var slut.

#13

Postad 18 januari 2011 - 00:04

Unregisteredac9b43a1
  • Unregisteredac9b43a1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Köpte min för några dagar sedan och har nu äntligen fått i gång allt, var lite krångel då jag inte har ngt nätverk och är lite lätt efterbliven.. Hur som helst fortsätter jag med ytterligare ett retarderat problem: Jag kommer inte in i BitTorrent programmet/gränssnittet :S

Kollar man i manualen finns det "Shedual Downloads", "P2P Downloads" osv. hittar inte till dessa :S Måste ngt vara påslaget?

Tack!

#14

Postad 18 januari 2011 - 22:05

fgo
  • fgo
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
du har ju configuration och applications när du surfar in emot den.
Under applications så hittar du bittorrent osv.

Redigerat av fgo, 18 januari 2011 - 22:06.


#15

Postad 18 januari 2011 - 23:01

Unregisteredac9b43a1
  • Unregisteredac9b43a1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

du har ju configuration och applications när du surfar in emot den.
Under applications så hittar du bittorrent osv.


Haha vad löjligt har ju aldrig läst på knapparna bara antog att de stod logga in avbryt typ ;)
Tack för hjälpen! :)

#16

Postad 24 januari 2011 - 19:23

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Är det någon som förstått sig på applikationen "Ajaxexplorer"?

#17

Postad 24 januari 2011 - 20:08

fgo
  • fgo
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Är det någon som förstått sig på applikationen "Ajaxexplorer"?

är det inte en programvara som är inbyggd i NASen, som underlättar när du skall ladda upp filer till den.
Smart idé, kanske kunde vara lite snabbare och smidigare att använda.

Dock gillar jag FTP bättre när man ska tanka upp saker när man är utanför nätverket.
eller lägga upp en nätverksplats i "den här datorn"

#18

Postad 24 januari 2011 - 20:47

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0

Åtkomst till filer via internet (AjaXplorer)


Från D-links sida.

#19

Postad 24 januari 2011 - 22:05

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

är det inte en programvara som är inbyggd i NASen, som underlättar när du skall ladda upp filer till den.
Smart idé, kanske kunde vara lite snabbare och smidigare att använda.

Dock gillar jag FTP bättre när man ska tanka upp saker när man är utanför nätverket.
eller lägga upp en nätverksplats i "den här datorn"


Så långt har jag fattat, men du kommer ju bara åt de filer som ligger i mappen "Ajaxpf" på NASet vilket gör det hela rätt oanvändbart, visst du kan ladda upp filer och sen flytta dem därifrån när du är hemma igen men grejen att komma åt filerna i andra mappar funkar ju inte. FTP funkar ju förvisso, men det är ju mer bök. Bra tanke dåligt utförande skulle jag vilja hävda.

#20

Postad 24 januari 2011 - 22:29

fgo
  • fgo
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Så långt har jag fattat, men du kommer ju bara åt de filer som ligger i mappen "Ajaxpf" på NASet vilket gör det hela rätt oanvändbart, visst du kan ladda upp filer och sen flytta dem därifrån när du är hemma igen men grejen att komma åt filerna i andra mappar funkar ju inte. FTP funkar ju förvisso, men det är ju mer bök. Bra tanke dåligt utförande skulle jag vilja hävda.


Ja det är så jag också fattat det.
Därav så tycker jag ftp:en är bättre att använda.

#21

Postad 28 januari 2011 - 19:27

dji
  • dji
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Fan vad jag är trött på min NAS nu. Har denna DNS-320.
Anledningar:
1. Jag har en bluray-spelar som jag vill streama HD-film till via uPnP - Funkar. Bra. (måste dock döpa om alla .MKV till .mp4)
2. Jag har startat FTP-server - når den bara från min mac, av någon anledning kan jag inte ansluta till FTPn på windows och det är för mig helt obegripligt.
3. Att nå servern som nätverksplats, vare sig Mac OS X eller Windows, fungerar inte. På Mac kan jag se servern men längre än så kommer jag inte. Finder låser sig i princip när man ansluter till den (kan se huvudmapparna)
4. Kan inte streama via uPnP till dator. Testat olika klienter såsom XBMC, VLC mm utan bra resultat.

Sur. Någon som har liknande bekymmer och vill dela med sig av tips och lösningar?

#22

Postad 28 januari 2011 - 19:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Tänkte bara delge er att det finns en del kompabilitetsprolem mellan denna NAS och Western Digitals diskar. Jag jobbar själv på Kjell & Co och vi har hört talas om en hel del fall där NAS:en har uppträtt instabilt vid användande av Western Digitals diskar. Seagates diskar ska fungera utan problem, dock vet jag inte hur det är gällande samsung. :D

#23

Postad 28 januari 2011 - 20:12

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Hej allihopa!

Tänkte bara delge er att det finns en del kompabilitetsprolem mellan denna NAS och Western Digitals diskar. Jag jobbar själv på Kjell & Co och vi har hört talas om en hel del fall där NAS:en har uppträtt instabilt vid användande av Western Digitals diskar. Seagates diskar ska fungera utan problem, dock vet jag inte hur det är gällande samsung. :D


Kör en Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB och den fungerar perfekt.

#24

Postad 28 januari 2011 - 20:36

discomega
  • discomega
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Hej allihopa!

Tänkte bara delge er att det finns en del kompabilitetsprolem mellan denna NAS och Western Digitals diskar.


ja, det stämmer.

http://forums.dlink....p?topic=12977.0

We regret to inform you that we can not support Western Digital’s new Desktop disk drives with Advanced Formatting Technology for use in our ShareCenter NAS devices.

This issue is not unique to D-Link nor the ShareCenter product line but rather relates to WD’s strategy moving forward.

Det här gäller WD's nya modeller med EARS i modellnamnet. Äldre diskar eller diskar utan EARS fungerar från WD!

Redigerat av discomega, 29 januari 2011 - 09:20.


#25

Postad 28 januari 2011 - 22:48

dji
  • dji
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag kör dock en 2tb Western Digital disk och det fungerar okej (läs dock mitt förra inlägg), kan kanske vara en av de äldre modellerna utan Advanced Formatting Technology dårå

#26

Postad 30 januari 2011 - 02:56

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
tja!

jag har i dagsläget 2 externa usb hårddiskar med filmer å musik. om jag kopplar dem till NASen genom USB ingången på framsidan och trycker på backup-knappen, kopieras all innehåll till NASen? Är det något speciellt jag bör tänka på då? tänkte sätta in 2s 2TB diskar från seagate eller samsung

#27

Postad 01 februari 2011 - 20:40

Unregistered6796c5e3
  • Unregistered6796c5e3
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Såg på D-links hemsida att denna endast stöder externa diskar med FAT32(NTFS read-only). Det innebär alltså att jag inte kan göra backup från den till en extern USB-disk om den är NTFS?

Fungerar AFP felfritt på denna? Några andra irriterande buggar eller fungerar grejerna som dem ska?

Funderar på att ersätta min Netgear Stora med denna, då jag saknar inbyggd torrentklient och stör mig något fruktansvärt på att grejerna inte funkar som dem ska.

#28

Postad 02 februari 2011 - 19:39

Zwooty
  • Zwooty
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!
Köpte NAS_en för 2 veckor sedan och är rätt nöjd - 2 1TB Seagate diskar med Raid1 - kommer åt från alla datorer i hemnätverket med MacOs, Vista och Windows7.

det jag inte får att funka är
1) FTP anslutning via nätet från andra datorer
2) automatisk backup på windows
3) timemaschine backup från Mac

Är inte riktig hemma i FTP världen, så förklara gärna för "idioter". Har kommit så långt att jag har sagt till min router att vidarebefordra den externa IPn till NASens IP och öppnat port 21 (tror jag har gjort rätt!?)
Sedan startat FTP servern i NAS. Lagt upp en dns adress på Dlinks sida.Går jag in med Filezillas FTP client så hittar den adressen och IPn stämmer, men den kan inte koppla upp - måste jag lägga upp en användare först? Eller är det samma login som till NAS?
Målet är att komma åt hårddisken varifrån som helst och att kunna ge behörighet till andra att komma åt vissa mappar.

Vad gäller backup så säger den ogiltig URL när jag anger den i NAS - hur ska den ser ut och finns det annat jag måste göra för att det ska funka?

Tacksam för hjälp! :)

Redigerat av Zwooty, 03 februari 2011 - 11:07.


#29

Postad 07 februari 2011 - 23:29

Unregisteredf9e344ae
  • Unregisteredf9e344ae
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Zwooty!
Jag fick igår bekräftat av d-links übernabba (not) support att timemachine inte fungerar. Du är alltså, precis som jag, lurad. Detta kommer eventuellt att lösas i kommande firmwares.
Kan säga att jag efter mitt äventyr med tvix4100 är rätt trött på produkter som släpps utan fungerande firmwares...

Ville bara berätta, så du kan sluta kämpa med timemachine ;)

#30

Postad 09 februari 2011 - 18:26

Zwooty
  • Zwooty
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack för beskedet, Hazar!

Då sluter jag kämpa med detta - hoppas att jag får backup att fungera på annat sätt.

Fortfarande inte fått FTP access att fungra - tacksam för hjälp med detta - anyone?

#31

Postad 11 februari 2011 - 10:30

SWiiT
  • SWiiT
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag köpte denna i början av veckan och köpte även 2st Hitachi Deskstar 7K2000 2TB som jag kör i Raid1.

Jag har problem med utdelning av mappar. Jag kör både MacOS 1.5.6 och Windows XP.
När jag delar ut en mapp och tilllåter alla användare att Läsa/Skriva då funkar det jätte bra.
Men när jag vill att bara en användare ska få Läsa/Skriva i en mapp.
Då kan jag endast skapa en mapp i mappen som är utdelad tex. Bilder/SommarBilder
Men under mappen SommarBilder kan jag inte göra något. Har inte rättigheter att göra något där.

Jag har testat att fabriksåterställa NASen och har också testat att uppdatera till Firmware 2.0b6
ftp://ftp.dlink.co.uk/dns/DNS-320/firmware/

Men problemet är fortfarande kvar.
Jag vill låsa så att man måste logga in för att komma åt NASen från Finder/Utforskaren.
Har jag gjort något fel eller?

#32

Postad 13 februari 2011 - 10:51

Unregisteredf9e344ae
  • Unregisteredf9e344ae
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Vet någon om timemachine fungerar med senaste firmware som SWiiT länkar till?

#33

Postad 13 februari 2011 - 12:41

discomega
  • discomega
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
ftp://ftp.dlink.fr/DNS/DNS-320/Firmware/F...00_12172010.TXT

har inte mac. helt nytt gränssnitt i den betan.

Bifogad fil(er)


Redigerat av discomega, 13 februari 2011 - 12:53.


#34

Postad 15 februari 2011 - 09:54

SWiiT
  • SWiiT
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Har läst på dlinks forum att några har fått timemachine att funka med firmware 2.0b6 jag har inte testat det än.
Tänkte försöka göra det i veckan.

Är det någon som har ett svar eller en lösning på mitt problem med rättigheter och mappar som jag skrivit om i tidigare inlägg?

#35

Postad 04 mars 2011 - 13:40

Sten on
  • Sten on
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

är det inte en programvara som är inbyggd i NASen, som underlättar när du skall ladda upp filer till den.
Smart idé, kanske kunde vara lite snabbare och smidigare att använda.

Dock gillar jag FTP bättre när man ska tanka upp saker när man är utanför nätverket.
eller lägga upp en nätverksplats i "den här datorn"

Hej
Jag är ny här och ser att vissa av frågorna här besvaras i en dialog jag hade nyss med supporten på D-link:

Min fråga:
------------------------------------------------------------
Hello
I am the owner of a D-link Share Center: DNS-320. I think it works very well but I have some questions:
1. When I connect to the NAS via a computer and a cable to the router, then I have to give a user name and password. If I give the username and password of a user I have set up an account for, then I can access the NAS and see the folder that the user in question have the rights to see. However, it seems I can not log in as “admin” (using the corresponding password assigned for “admin”). I can however, connect to the NAS over the internet and log in as “admin”. My question is, should it be like this? Why can’t I get direct access via cable as “admin”?
2. Those questions are relating to Ajaxplorer: A) Can I only access the NAS from the internet using the Ajaxplorer function? Any other way to access the disks from the internet? :) Can Ajaxplorer only access folders under the “Ajaxplorer”-folder on the NAS? Or can Ajaxplorer access any folder on the NAS? If so, how do you make this happen? C) Is there some way to only make some folders visible to some users using Ajaxplorer (in the similar manner to the distribution of shared folders for users plugged in to the router with a cable to the router)? D) Is there some way to enable users plugged in to the NAS via cable to the router to get access to the folders under “Ajaxplorer”? Presently I can not select the Ajaxplorer folder when distributing folders to be shared. E) Can I upgrade the version of Ajaxplorer that was delivered with the DNS-320?
Best
***
Svaret jag fick är kort men rakt:

Bäste D-link kund!

Fråga 1.
Du måste skapa en user som heter admin och lägga network share för
admin då funkar det.

Fråga 2.
A. Ja bara via internet.
B. Nej det kan den inte.
C. Nej det finns inte.
D. Nej det går ej.
E. Här finns den senaste versionen och manual.

ftp://dlinktemp:[email protected]/Firmware
2.00/DNS-320_A1_FW_v2.00

ftp://dlinktemp:[email protected]/Firmware
2.00/DNS-320_A1_Manual_v2.00(WW).pdf

ftp://dlinktemp:[email protected]/Firmware
2.00/DNS-320_A1_Release Note_for Firmware_v2.00.doc
***
Hoppas desssa svar hjälper. En annan DNS-320- relaterad fråga: Det sägs att nästa firmware uppgradering ska ha stöd för WebDAV. Någon som vet mer om det? Någon som uppgraderat till 2.0?

#36

Postad 06 mars 2011 - 14:22

Unregisteredf9e344ae
  • Unregisteredf9e344ae
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Info om Timemachine:
Jag har uppgraderat till firmware 2.0b6 och har nu fått Timemachine att fungera mot NAS'en.

I NAS'en har jag skapat en separat användare för just timemachine med en begränsad quota på 600gig (har 500gig i iMacen), annars äts hela nas utrymmet upp av timemachine till slut. I Timemachine i iMacen väljer jag att använda Nas'en som lagringsplats, loggar in med min skapade användare för just timemachine och Voila - det funkar äntligen.

Har bara tagit mig ca 2 månader...

ps.
Jag har inte förstått poängen med Ajaxplorer riktigt..
Varför har inte Ajaxplorer tillgång till hela mappstrukturen i nas'en?
Riktigt korkat. Någon som kan förklara detta för mig?

Redigerat av Unregisteredf9e344ae, 06 mars 2011 - 14:22.


#37

Postad 07 mars 2011 - 20:21

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Ny firmware ute nu

#38

Postad 07 mars 2011 - 20:22

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Majorglenn, 07 mars 2011 - 20:28.


#39

Postad 08 mars 2011 - 08:16

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag märkte inga som helst skillnader på funktion i nya firmwaren, förutom möjligen snyggare (?) gränssnitt

#40

Postad 09 mars 2011 - 09:36

wick3d
  • wick3d
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Släppte de ingen changelog med den nya firmwaren? Nyss beställt en DNS-320, tyckte den verkade prisvärd för mina ändamål.

Redigerat av wick3d, 09 mars 2011 - 09:38.


#41

Postad 09 mars 2011 - 21:14

pdais97
  • pdais97
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Enhancement:
- Change to new GUI
- Supports WebDAV, ISO Mount, Remote Backup, Web File Server, SMS Notification, Link Speed
Settings, IP Blocking, Syslog Client
Problem Resolved:
[Bug Fix] Web File Server : Failed to work when uploaded folder and downloaded file including
spaces.
[Bug Fix] Web File Server : Unauthorized user is not allowed to access any volume
[Bug Fix] P2P : Disable DHT when no torrent exists.
[Bug Fix] P2P : P2P seeding function is broken.
[Bug Fix] P2P : Only reload Samba service when changing P2P Torrent Save Path setting.
[Bug Fix] HTTP port redirection issue
[Bug Fix] Time Machine failed to work with one volume
[Bug Fix] AjaXplorer : If entered http://DUT IP/ajaxplorer, it will login as last user
GUI: Change “Email Alearts” to “Notifications”

#42

Postad 09 mars 2011 - 21:17

pdais97
  • pdais97
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Någon annan som oxå har problem med hastigheten?
Jag når som max 2,5 mb när jag laddar upp tll NAS:en oavsett om det är via uppmappning eller ftp.
Skulle jag ladda upp från två datorer så sjunker hastigheten radikalt till typ 0,5 mb.

Skall inte vara några problem med nätverket i sig.
Kör en Linksys router.

Kan nämna att jag även enbart får 2,5 mb när jag laddar ner från NAS:en oxå.

Redigerat av pdais97, 09 mars 2011 - 21:20.


#43

Postad 09 mars 2011 - 21:21

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Någon som har bättre tur med Mac efter senaste fw'en?

Allt funkar fint med PC men när jag browsar in med Mac'en så blir finder "lite" förvirrad.

Verkar som att den försöker indexera hela volymen men den blir liksom aldrig klar.
Söker jag då på en fil som jag vet huserar på NAS'en så dyker den upp direkt, jag kan dock inte manuellt browsa ner i volymerna.

Som sagt, inga problem att dyka ner där vare sig med PC eller från min Media Extender.

#44

Postad 09 mars 2011 - 22:31

wick3d
  • wick3d
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Sen ang din speed på 2.5mb/s, är det wifi du sitter på? För den farten får jag på min laptop som använder wifi (802.11g, 2år gammal laptop). Dock borde det gå mycket snabbare på den oxå för sitter 5m ifrån min router (dlink dir-855) så har 100% täckning. Men på min stationära får jag riktigt bra fart.

Har en fråga, i upnp av server.. Vill dela ut en mapp som jag döpt till MediaServer, men när jag trycker på add så hittar jag inte den där. Hittar bara volym_1, störande för vill inte att den ska dela ut allt. Någon som har varit med om det?
Edit: Dum jag känner mig nu, det var ju bara att klicka på texten volym_1 så fick man fram underkatalogerna :)

Redigerat av wick3d, 09 mars 2011 - 22:43.


#45

Postad 13 mars 2011 - 11:14

AndJak
  • AndJak
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Kan man uppgradera till senaste firmware utan att förlora något av det som ligger på hårddiskarna ?

#46

Postad 13 mars 2011 - 11:28

EinarBerg
  • EinarBerg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har kört min DNS-320 i några dagar med två st Samsung F4 2TB som är är konfigurerade utan RAID. Jag har uppgraderat till senaste firmware 2.0.

Jag är nöjd med installationen som gick lätt och de funktioner som jag testat fungerar bra.

Min fundering gäller fläkten som står och går hela tiden. Jag har ställt in fläkten på auto och hårddiskarna på att dom ska stängas av när dom inte används. Min förhoppning var att hela enheten skulle gå ner i viloläge när den inte används men fläkten verkar snurra dygnet runt och ger ifrån sig ett konstant surrande.

Har ni samma erfarenhet?

#47

Postad 13 mars 2011 - 14:30

discomega
  • discomega
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
min är på auto/off/low/high. då stängs fläkten av om den inte används. fast det beror väl på hur varm den är. vid 45 grader så går fläkten igång.

#48

Postad 13 mars 2011 - 17:22

rogjoh
  • rogjoh
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Lagringen på HD funkar perfect och enkel att mappa upp. Men printservern...............??

Har försökt på alla vis utan att lyckas. Skrivaren är förvisso inte den allra nyaste. En HP LaserJet 1018 svart/vit. Tänkte ha den för enbart utskrivning av text. Jag har installerat drivrutiner för win7 som jag hämtat på HP:s hemsida. Men någon kontakt med skrivaren genom NAS:en går nte att få. Däremot funkar skrivaren perfect direkt mot datorns USB-ingång. Tacksam för hjälp om någon har ett förslag.
[email protected]

#49

Postad 16 mars 2011 - 09:15

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Någon som har bättre tur med Mac efter senaste fw'en?

Allt funkar fint med PC men när jag browsar in med Mac'en så blir finder "lite" förvirrad.

Verkar som att den försöker indexera hela volymen men den blir liksom aldrig klar.
Söker jag då på en fil som jag vet huserar på NAS'en så dyker den upp direkt, jag kan dock inte manuellt browsa ner i volymerna.

Som sagt, inga problem att dyka ner där vare sig med PC eller från min Media Extender.

Anyone?

#50

Postad 17 mars 2011 - 09:17

EinarBerg
  • EinarBerg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har kört min DNS-320 i några dagar med två st Samsung F4 2TB som är är konfigurerade utan RAID. Jag har uppgraderat till senaste firmware 2.0.

Jag är nöjd med installationen som gick lätt och de funktioner som jag testat fungerar bra.

Min fundering gäller fläkten som står och går hela tiden. Jag har ställt in fläkten på auto och hårddiskarna på att dom ska stängas av när dom inte används. Min förhoppning var att hela enheten skulle gå ner i viloläge när den inte används men fläkten verkar snurra dygnet runt och ger ifrån sig ett konstant surrande.

Har ni samma erfarenhet?


Jag har försökt lista ut vad mitt fläktbekymmer beror på och jag tror att jag har hittat problemet.

Jag loggade in i min router (DIR-655) och upptäckte att jag hade en massa trafik till min NAS från andra IP-adresser på nätet. Trafiken kom in på port 6881 som tydligen används av Bittorrent-klienten.

Jag hade tidigare laddat ner en fil med hjälp av P2P funktionen i NASen men jag hade tagit bort torrenten när den laddat färdigt. Jag provade att avaktivera P2P i NAS och att ta bort den nedladdade filen från P2P\completed men trafiken på port 6881 fortsatte. Jag blockerade då aktuell port i routern och först då försvann trafiken och fläkten och NASen lugnade ner sig.

Tror ni att det här är ett fel eller är allt som det ska vara.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.