Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT Play för smart-TV

711 svar till detta ämne SVT Play
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#551

Postad 24 augusti 2020 - 21:46

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för återkoppling. Vad jag kan se på Samsungs egen hemsida och även på prisjakt så står det att Samsung modellen har stöd för hbbtv så borde fungera med svt appen direkt i TV.

Jag hittade i det finstilta nu texten.
MHP / MHEG / HbbTV / ACAP / GINGA / OHTV

HbbTV 1.0 (FI / DK / NO)
Jag har satt upp ljud och bild genom att koppla Chromecast direkt till förstärkaren och kan därmed få ut Dolby Digital, Dolby Digital Plus och Dolby Atmos för netflix.

 

Vore trevligt med fler serier och filmer på SVT Play som stödjer HD 5.1, är det på gång?


Redigerat av _hetfield_, 25 augusti 2020 - 06:34.


#552

Postad 27 augusti 2020 - 17:47

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Hur går det egentligen med 4302-boxen och DD5.1? Verkar det finnas en lösning
inom nära framtid?

#553

Postad 28 augusti 2020 - 10:41

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för återkoppling. Vad jag kan se på Samsungs egen hemsida och även på prisjakt så står det att Samsung modellen har stöd för hbbtv så borde fungera med svt appen direkt i TV.

Jag hittade i det finstilta nu texten.
MHP / MHEG / HbbTV / ACAP / GINGA / OHTV

HbbTV 1.0 (FI / DK / NO)
Jag har satt upp ljud och bild genom att koppla Chromecast direkt till förstärkaren och kan därmed få ut Dolby Digital, Dolby Digital Plus och Dolby Atmos för netflix.

 

Vore trevligt med fler serier och filmer på SVT Play som stödjer HD 5.1, är det på gång?

Hej! Det stämmer att Samsung har stöd för HbbTV sedan länge, men det gäller interaktiva tjänster på tv-kanaler. Möjligheten att skapa en Tizen-app som visar upp en HbbTV-tjänst kom först 2016.  

 

Hur går det egentligen med 4302-boxen och DD5.1? Verkar det finnas en lösning
inom nära framtid?

 

Allt som produceras med flerkanalsljud publiceras numera i SVT Play med DD5.1 så utbudet växer hela tiden. Sen har vi kommit lite olika långt med olika appar/plattformar vad gäller det tekniska stödet så beroende på i vad man tittar kan det funka eller inte. Jag vet inte riktigt status på 5.1 i VIP4302 nu efter sommaren men min uppfattning är att det går att lösa. Det fanns dock uppspelningsproblem som var högre prioriterade så jag är osäker på om de hunnit ta tag i det än. 



#554

Postad 28 augusti 2020 - 18:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 3
Måste applådera Anders som är så bra på att svara i tråden. Kudos!

#555

Postad 28 augusti 2020 - 18:14

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Hur gick det förresten efter testerna av 720p50 i fjol?



#556

Postad 31 augusti 2020 - 12:31

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Måste applådera Anders som är så bra på att svara i tråden. Kudos!

Tack och bock, det känns fint att höra!

 

Hur gick det förresten efter testerna av 720p50 i fjol?

Vi har jobbat vidare med videokvalitet, vårt transkoderingsgäng har ökat bitrate och upplösning samt effektiviserat kodningen baserat på innehållets komplexitet. De strävar fortfarande mot 50 fps men jobbar inte aktivt på det just nu. Längre fram. 

Så en uppdatering om 5.1-ljud i Teliaboxarna: Buggen är fixad i boxarna så nu ska vi ta bort vårt undantag för dessa, testa och uppdatera. En ganska liten insats men teamet håller på med annat denna vecka. Vi borde få ut uppdateringen inom ett par veckor.   



#557

Postad 31 augusti 2020 - 13:48

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

 
Så en uppdatering om 5.1-ljud i Teliaboxarna: Buggen är fixad i boxarna så nu ska vi ta bort vårt undantag för dessa, testa och uppdatera. En ganska liten insats men teamet håller på med annat denna vecka. Vi borde få ut uppdateringen inom ett par veckor.


Tack så mycket Anders och SVT! Har väntat länge på det men den som väntar på något gott..!

#558

Postad 31 augusti 2020 - 19:46

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Tack och bock, det känns fint att höra!

 

Vi har jobbat vidare med videokvalitet, vårt transkoderingsgäng har ökat bitrate och upplösning samt effektiviserat kodningen baserat på innehållets komplexitet. De strävar fortfarande mot 50 fps men jobbar inte aktivt på det just nu. Längre fram. 

Så en uppdatering om 5.1-ljud i Teliaboxarna: Buggen är fixad i boxarna så nu ska vi ta bort vårt undantag för dessa, testa och uppdatera. En ganska liten insats men teamet håller på med annat denna vecka. Vi borde få ut uppdateringen inom ett par veckor.   

Telias nya box 5305 som klarar HEVC. Får man SVT Play med HEVC kodat material med den?



#559

Postad 03 september 2020 - 15:37

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Kan det bli problem med Svt Play-appen om jag köper en smart TV (LG) från en dansk sajt som säljer apparater inköpta från Tyskland?

 

(min tanke är att inte behöva ha någon Apple TV eller motsvarande, utan bara plugga in med nätsladd och ansluta till nätverk hemma)



#560

Postad 08 september 2020 - 09:53

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Telias nya box 5305 som klarar HEVC. Får man SVT Play med HEVC kodat material med den?

Inte nu. Det funkar med testströmmar men vi behöver titta mer på hur vi känna igen just den boxen utan att paja för nån annan. Vi jobbar inte aktivt med det just nu men vi har en dialog med boxtillverkaren om bästa sättet att lösa det framöver. 

 

Kan det bli problem med Svt Play-appen om jag köper en smart TV (LG) från en dansk sajt som säljer apparater inköpta från Tyskland?

 

(min tanke är att inte behöva ha någon Apple TV eller motsvarande, utan bara plugga in med nätsladd och ansluta till nätverk hemma)

Här vågar jag inte riktigt svara nåt definitivt. Appen finns bara i den svenska app-butiken men jag tror (OBS vet inte) att du kan ställa in tv:n på Sverige när du installerar den och att den då visar svensk app-butik. Jag rekommenderar att du dubbelkollar det med LG innan du beställer. 



#561

Postad 08 september 2020 - 11:03

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Inte nu. Det funkar med testströmmar men vi behöver titta mer på hur vi känna igen just den boxen utan att paja för nån annan. Vi jobbar inte aktivt med det just nu men vi har en dialog med boxtillverkaren om bästa sättet att lösa det framöver. 

 

Här vågar jag inte riktigt svara nåt definitivt. Appen finns bara i den svenska app-butiken men jag tror (OBS vet inte) att du kan ställa in tv:n på Sverige när du installerar den och att den då visar svensk app-butik. Jag rekommenderar att du dubbelkollar det med LG innan du beställer. 

Det är inga problem installera appar som finns på svenska var man bor

 

Bor man i Danmark ändrar man bara inställningar till man bor i Sverige med LG

 

Hittade en app som fanns när jag ställde in på Storbritannien som inte fanns på svenska



#562

Postad 08 september 2020 - 14:13

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Anders,
jag och fler med mig, upplever att ljudet från SVT Play är mycket lägre än om man tittar på SVT live. Har VIP 4302 samt en Yamaha surroundförstärkare (RX-V379). Inget ni noterat sedan tidigare?

#563

Postad 09 september 2020 - 10:32

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0

....

Så en uppdatering om 5.1-ljud i Teliaboxarna: Buggen är fixad i boxarna så nu ska vi ta bort vårt undantag för dessa, testa och uppdatera. En ganska liten insats men teamet håller på med annat denna vecka. Vi borde få ut uppdateringen inom ett par veckor.   

 

Vilka boxar gäller det och vad ska fungera.

Jag har fortfarande kvar min VIP 1963 (PVR-36) och jag har bestämt för mig att det blivit Dolby Digital / 5.1 via receivern för länge sedan, men jag har inte påminna mig att jag sett det på rätt länge nu.

 

Gäller dessa diskussioner bara Play (den som Telia spelar in) eller även när man tittar direkt?



#564

Postad 09 september 2020 - 11:46

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Vilka boxar gäller det och vad ska fungera.
Jag har fortfarande kvar min VIP 1963 (PVR-36) och jag har bestämt för mig att det blivit Dolby Digital / 5.1 via receivern för länge sedan, men jag har inte påminna mig att jag sett det på rätt länge nu.
 
Gäller dessa diskussioner bara Play (den som Telia spelar in) eller även när man tittar direkt?


Gäller endast SVT Play, dvs den app som SVT ansvarar för. Finns bara på Telias nyare boxar dvs VIP4302 samt VIP5305.

#565

Postad 09 september 2020 - 15:33

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 1

Måste applådera Anders som är så bra på att svara i tråden. Kudos!

Plus ett på den, grymt med en kunnig och trevlig representant i tråden. Plötsligt känns TV-skatten lite lättare att betala ;)



#566

Postad 11 september 2020 - 09:45

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Plus ett på den, grymt med en kunnig och trevlig representant i tråden. Plötsligt känns TV-skatten lite lättare att betala ;)

Tack för fina ord, det värmer!



#567

Postad 15 september 2020 - 11:08

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Nu spelar vi upp 5.1-ljud även i Telia Arris VIP4302 och VIP5305.



#568

Postad 15 september 2020 - 11:37

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Provat och det funkar. Tack Anders!
Verkar också som om ljudstyrkan blev bättre.

#569

Postad 03 november 2020 - 12:27

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Hej!

 

Går det att söka fram vilka program som sänder HD 5.1 på svtplay?

 

Erbjuder SVT 5.1 ljud på SVT Play?
Ja, för innehåll som producerats eller köpts in med surroundljud så erbjuder SVT Play 5.1 surround på formen AC-3 448 Kbit/s.

 

https://kontakt.svt....tet-pa-svt-play

 

Exempel på film och serier med 5.1-ljud på SVT Play

En oväntad vänskap - kan ses till Tor 25 jun 23:59
En oväntad vänskap

True Detective - Säsong 3 Avsnitt 7 - kan ses till Tor 25 jun 23:59
True detective - Avsnitt 7

Normala Människor - Säsong 1 (alla avsnitt) - kan ses till Sön 1 nov 22:59
Normala människor - Avsnitt 1


Redigerat av _hetfield_, 03 november 2020 - 13:00.


#570

Postad 05 november 2020 - 15:35

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej, den informationen finns inte sökbar idag. Vi har diskuterat lite om vi ska ordna det men är osäkra på om allmänintresset är tillräckligt stort, det kräver en hel del anpassningar av interna informationsflöden. 

Hej!

 

Går det att söka fram vilka program som sänder HD 5.1 på svtplay?

 



#571

Postad 06 november 2020 - 10:32

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Tack för snabb återkoppling Anders!

 

Förstår om det är svårt att införa en HD 5.1 symbol för alla titlar. Om det fanns ett par exempel med program eller avsnitt som ovan på hemsidan så skulle det underlätta mycket  :)



#572

Postad 09 november 2020 - 11:36

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

Allt som SVT har i 5.1 publiceras med 5.1-ljud i den här appen. Andra plattformar varierar lite men vi jobbar mot 5.1-ljud på alla plattformar. Dramaserier är säkraste kortet, t.ex. White wall, Das Boot, Grantchester och The Sinner. En hel del långfilm och dokumentärer också. Studioprogram osv produceras sällan i fler kanaler än stereo. 

 

Ett (lite krångligt, jag vet) sätt att kolla är i tv-tablån, där framgår det om vi sänder ut programmet med 5.1-ljud i tv. För den här plattformen innebär det att det även publiceras i 5.1. 



#573

Postad 26 november 2020 - 18:04

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 920 inlägg
  • 0

@Anders Varför går det inte att "spola" i direktsända program? Gäller Telia VIP4302.

 

Rätt störande att jag måste byta till min HTPC om jag missat början på ett program (t ex slalom just nu som bara sänds i Play)..



#574

Postad 26 november 2020 - 18:26

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Anders, kan du kolla upp vilken kvalite det är på Mannen från Mallorca?

 

Såg väldigt pixlad ut som 240p material ungefär



#575

Postad 26 november 2020 - 21:36

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0

LG med WebOS, varför går det inte att spola tillbaks i en live sändning.

T.ex. Aktuellt börjar 21:00 jag slår på TV kl 21:15, och då skulle jag vilja spola tillbaks till programstart men det går inte :(



#576

Postad 01 december 2020 - 10:44

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 2

Vi vill absolut att det ska gå att spola i direktsändningar i appen men vi har inte lyckats lösa det än. Denna HbbTV-baserade app för SVT Play är ju en generell tjänst som körs på en massa olika tv-apparater från olika tillverkare och vi har inte fått alla tv-apparater att hamna rätt i tidslinjen. Testerna vi har gjort har förstört uppspelningen på någon tv-apparat. Vi har inte helt givit upp men prioriterat andra saker ett tag, jag tänker att vi ska försöka återbesöka det framöver och se om vi kan hitta en lösning. 

 

Vad gäller Mannen från Mallorca är den kodad och publicerad som vanligt men jag ser att det är en väldigt grynig film. Det gör det jobbigare för codecen och om något i nätverket gör att tv:n inte får tag på högsta videokvalitet kan det nog se se sämre ut än vanligt. 



#577

Postad 17 december 2020 - 17:00

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Kan ni fixa så man slipper se hela eftertexterna när man ser på serier,att nästa avsnitt går att sätta igång direkt om man så vill. Och,”skippa intro” a’la netflix,viaplay....



#578

Postad 17 december 2020 - 20:22

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Tycker nog det är lika viktigt att *kunna* se hela eftertexterna, och inte få nästa relaterade program igångkickat utan att man hunnit kolla klart.

Det är som folk som lämnar bion innan filmen är slut, vilket den är när eftertexterna är slut.



#579

Postad 17 december 2020 - 20:32

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Fungerar bra på SONY XH9096 Android

 

Dock undrar man över snabbspolningen, varför blir programmen pixliga?



#580

Postad 21 december 2020 - 09:02

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Den ruta som dyker upp och räknar ned till nästa avsnitt går att trycka OK på, då spelas nästa avsnitt direkt. 

Vid snabbspolning använder spelaren en låg bitrate för att hinna rendera bilderna, därav pixligheten. Det går att lösa snyggare men vi har inte bedömt det som tillräckligt viktigt att se över. (Denna tråd handlar egentligen inte om appen byggd för Android TV så för tydlighetens skull: Vår generella app för Smart TV visar inte videon i fullskärm vid spolning och får inte den pixliga effekten som Ironse beskriver.)



#581

Postad 24 december 2020 - 10:52

johan_paz
  • johan_paz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Möjligen ett mindre problem, men varför måste man alltid starta SVT play appen två gånger på en Samsung TV? 2018 års modell.

Händer inget första gången man startar. Kan det bero på att andra appar ligger aktiva? Netflix och Disney+ har inte samma problem.

#582

Postad 30 december 2020 - 02:07

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej @Anders!

 

Kör en egenutvecklad SVT App på gamla Samsung Smart device o ser att ni verkar ha ändrat "dash-hbbtv" strömmar att köra AC-3 på vissa program vilket mina gamla device inte verkar klara av.
För alla övriga dash-varianter så verkar undertexterna istället ställa till problem (dvs program utan undertexter  - eller om jag strippar bort den sektionen - funkar).
O HLS strömmarna har sedan länge för nya versioner....
Är detta nåt permanent - eller tillfälligt? Dvs finns det nåt hopp om en "dash-hbbtv" variant utan AC-3? Eventuellt att "dash-hbbtv" med 2 ljudströmmar (en ac-3 o en mp4a.40.2) skulle funka...

 

EDIT:såg att "dash-full" har två ljudströmmar vilket funkar (ifall inga undertexter finns) - så antar att "dash-hbbtv" med två ljudströmmar skulle göra susen ;-)


Redigerat av Jaymz, 30 december 2020 - 22:16.


#583

Postad 06 januari 2021 - 11:14

Pettax
  • Pettax
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hej,
 
jag köpte en LG 43UN73903 till mina föräldrar i December. När de använder SVTPlay-appen så försvinner ljudet typ varannan sekund på vissa program. Andra program fungerar felfritt. Bilden är hela tiden oklanderlig. Exempel på program som fungerar är Aktuellt. Exempel på program som inte fungerar är "Vår tid är nu". Netflix, som de också använder, fungerar felfritt. Problemet borde ligga hos SVT-appen tänker jag? Att vissa program har fungerande ljud och andra hackande ljud kanske beror på kodning? Skall tillägga att de använder fiber med 10Mbit/s och att TV är kopplad trådlöst till routern. Har provat med kabel också men det hjälper inte.
 
@Anders: Är detta ett känt problem?
 
Någon annan som upplevt problem med ljudet från SVTPlay-appen på en LG TV?
 
Mvh,
Pettax


#584

Postad 06 januari 2021 - 17:22

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

 

Hej,
 
jag köpte en LG 43UN73903 till mina föräldrar i December. När de använder SVTPlay-appen så försvinner ljudet typ varannan sekund på vissa program. Andra program fungerar felfritt. Bilden är hela tiden oklanderlig. Exempel på program som fungerar är Aktuellt. Exempel på program som inte fungerar är "Vår tid är nu". Netflix, som de också använder, fungerar felfritt. Problemet borde ligga hos SVT-appen tänker jag? Att vissa program har fungerande ljud och andra hackande ljud kanske beror på kodning? Skall tillägga att de använder fiber med 10Mbit/s och att TV är kopplad trådlöst till routern. Har provat med kabel också men det hjälper inte.
 
@Anders: Är detta ett känt problem?
 
Någon annan som upplevt problem med ljudet från SVTPlay-appen på en LG TV?
 
Mvh,
Pettax

 

 

Problemet kan vara relaterat till 5.1 ljud - förra årets avsnitt av Vår tid är nu har 5.1 ljud - men inte gamla säsonger tex.
Du kan ju försöka lista ut om det bara är program med 5.1 ljud som krånglar.


Redigerat av Jaymz, 06 januari 2021 - 17:41.


#585

Postad 11 januari 2021 - 12:35

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Möjligen ett mindre problem, men varför måste man alltid starta SVT play appen två gånger på en Samsung TV? 2018 års modell.

Händer inget första gången man startar. Kan det bero på att andra appar ligger aktiva? Netflix och Disney+ har inte samma problem.

Hej! Vissa Samsung-modeller har detta problem med vår app, det verkar vara nåt kopplat till hur deras plattform renderar appar byggda på HbbTV. Vi har legat på dem om att titta på saken men de har tyvärr inte löst felet hittills. 

 

Hej @Anders!

 

Kör en egenutvecklad SVT App på gamla Samsung Smart device o ser att ni verkar ha ändrat "dash-hbbtv" strömmar att köra AC-3 på vissa program vilket mina gamla device inte verkar klara av.
För alla övriga dash-varianter så verkar undertexterna istället ställa till problem (dvs program utan undertexter  - eller om jag strippar bort den sektionen - funkar).
O HLS strömmarna har sedan länge för nya versioner....
Är detta nåt permanent - eller tillfälligt? Dvs finns det nåt hopp om en "dash-hbbtv" variant utan AC-3? Eventuellt att "dash-hbbtv" med 2 ljudströmmar (en ac-3 o en mp4a.40.2) skulle funka...

 

EDIT:såg att "dash-full" har två ljudströmmar vilket funkar (ifall inga undertexter finns) - så antar att "dash-hbbtv" med två ljudströmmar skulle göra susen ;-)

Hej, vi stödjer inga tredjepartsappar utan bara våra egna. Ljud- och bildformat kan ändras när som helst utifrån ändringar i våra appar. 

 

 

Hej,
 
jag köpte en LG 43UN73903 till mina föräldrar i December. När de använder SVTPlay-appen så försvinner ljudet typ varannan sekund på vissa program. Andra program fungerar felfritt. Bilden är hela tiden oklanderlig. Exempel på program som fungerar är Aktuellt. Exempel på program som inte fungerar är "Vår tid är nu". Netflix, som de också använder, fungerar felfritt. Problemet borde ligga hos SVT-appen tänker jag? Att vissa program har fungerande ljud och andra hackande ljud kanske beror på kodning? Skall tillägga att de använder fiber med 10Mbit/s och att TV är kopplad trådlöst till routern. Har provat med kabel också men det hjälper inte.
 
@Anders: Är detta ett känt problem?
 
Någon annan som upplevt problem med ljudet från SVTPlay-appen på en LG TV?
 
Mvh,
Pettax

 

Ett antal LG-användare har hört av sig med liknande problem under julen. Vi har inte ändrat ljudkodning eller app men har en dialog med LG för att försöka hitta vad det kan bero på. 



#586

Postad 11 januari 2021 - 13:38

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

En fråga, vad gäller angående de operatörer som har avtal med er sänder ut era "paket" till oss tittare?

 

Har på sistonde fått rätt dålig bild från SVT jag ser alltså "pixlar" på vissa program

 

Jag har jämfört original sändning på SVT HD där jag ser pixlar och får upp samma pixlar på SVT PLAY på samma kanal och tid på programmet

 

När min operatör sänder sitt "SVT-paket" till mig, är det då samma som orginal sändningen på SVT HD som SVT PLAY?

 

Min operatör säger jag har bra bredband, jag kan kolla på en netflix film i 4K ser inte en enda pixel, går jag sen in på SVT PLAY ser jag pixlar?

 

Jag ser tydligt dessa pixlar när det är konserter, som nu senast Ulf Lundell på Circus, och Darin på Globen, man ser tydligt det är något som är nedkomprimerat, kan jämföras med youtube och 480P 10 år gammalt

 

På Ulf Lundell är det mycket svart bakgrund grönt ljus, jämförde ett clip med GHOST på youtub som är 7 år gammal med mycket svart grönt, såg inte en enda pixel

 

Ett annat ex är programmet skavlan, där är dekoren svart bakgrund med blåa punkter, i dessa punkter kan jag alltså räkna ett dussintal pixlar, kollar jag samma program på min dator med annan operatör ser jag inte dessa pixlar

 

Så antagligen har jag fel på SVT från min operatör, eller så är det fel på min nyinköpta TV

 

Jag misstänker starkt att jag tappar bredband av min operatör, som gör det uppstår "pixlar"

 

Jag har skärmdumpar man ser tydligt


Redigerat av Ironse, 11 januari 2021 - 13:42.


#587

Postad 13 januari 2021 - 15:42

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej Ironse, frågan gäller inte appen som tråden handlar om och den är utanför mitt kompetensområde. Jag tror att operatörerna kan konvertera den signal vi levererar så att det passar deras distribution men jag vet inte. 



#588

Postad 13 januari 2021 - 15:48

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Filmen "Ryska Huset" med Sean Connery gick inte att spela upp på någon av mina två LG tvs. Den ena är en OLED B6 med Webos 3.5 har jag för  mig, medans den andra har Webos 4.0. Andra program och filmer funkar fint.



#589

Postad 13 januari 2021 - 16:04

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Det har blivit publiceringsfel på Ryska huset, de håller på att laga det nu. 



#590

Postad 13 januari 2021 - 21:18

Pettax
  • Pettax
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Det har blivit publiceringsfel på Ryska huset, de håller på att laga det nu. 

 

Är det samma sak med "I hetaste laget"? Fungerade inte heller. Bara en svart skärm. Också LG-TV. Superintresserad av att få en update när ljudproblemet på LG är fixat så jag kan vidarebefodra till mina föräldrar.



#591

Postad 13 januari 2021 - 22:59

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hej Ironse, frågan gäller inte appen som tråden handlar om och den är utanför mitt kompetensområde. Jag tror att operatörerna kan konvertera den signal vi levererar så att det passar deras distribution men jag vet inte. 

Hej

 

Av någon konstig anledning får jag mest pixel fel när det sänds musikprogram? Men jag får inte samma fel när jag kollar på youtube?

 

Det jag ser pixlar i är Lundell, darin, helt lyriskt

 

Kollar jag på Ulf Lundell och det är närbild på ansiktet då är bilden bra, ser man sen bild på hela scenen och spotlights, då ser jag pixlar i skenet från ljuset

 

För att hitta något liknande defekt måste jag kolla på tex en live video från Metallica filmad 30 år sedan upplagd för 10 år sedan på youtube

 

Men eftersom jag sett samma fel både på original sändningen och play tror jag det är fel från min operatör på något sätt

 

Jag ska testa samma referenser på en annan tv i ett annat hushåll med annat bredband, då vet jag säkert



#592

Postad 14 januari 2021 - 15:30

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Är det samma sak med "I hetaste laget"? Fungerade inte heller. Bara en svart skärm. Också LG-TV. Superintresserad av att få en update när ljudproblemet på LG är fixat så jag kan vidarebefodra till mina föräldrar.

Ja samma fel, det är åtgärdat nu så båda filmerna funkar. 

 

Vi tror nu att ljudfelet kommer att lösas iom ny mjukvara från LG. Jag har bett att bli informerad när den släpps men jag är inte hundra på att den kommunikationen kommer att gå fram. 



#593

Postad 17 januari 2021 - 23:27

Pettax
  • Pettax
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Ja samma fel, det är åtgärdat nu så båda filmerna funkar. 

 

Vi tror nu att ljudfelet kommer att lösas iom ny mjukvara från LG. Jag har bett att bli informerad när den släpps men jag är inte hundra på att den kommunikationen kommer att gå fram. 

Det låter hoppfullt! Vi håller tummarna! Tack för info.

 

/Pettax



#594

Postad 23 januari 2021 - 23:09

Unregisteredf0607d03
  • Unregisteredf0607d03
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Har en Samsung UE70KU6075U med SVT Play beta på. Vet inte riktigt hur det kommer sig att det är en beta men det går inte att ladda ner någon nyare. Dessutom är det problem med att avsluta appen, jag behöver starta någon annan app och avsluta den för att komma tillbaka till vanlig TV.

Tips eller så?



#595

Postad 14 mars 2021 - 15:56

beson
  • beson
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

@Anders Herbert Jag har TV och Play från Telia med fiber (500/500). Sedan några dagar är det bekymmer med SVT Play appen.

Den fungerar sporadiskt, kan fungera nån timme, sedan ligga nere en dag eller så.

Det här problemet startade tidigare i veckan, efter att Telia gjorde en SW update på mina boxar (arris 5305)

Fungerade perfekt tidigare.

Har varit i kontakt med Telia, som inte vill ta på sig något ansvar för det här.

Nej, dom hänvisar till SVT eller alternativt dålig uppkoppling, fel HW.

Jag har haft Telia som bredbandsleverantör i många år, men TV via fiber är nytt för mig sedan ca 1 månad.

Jag har alltså det senaste ifråga om HW, såsom router (sagemcom 5370e), arris 5305 boxar, och deras egna extenders.

Min uppkoppling är bra, både 2,4Ghz och 5 Ghz lamporna lyser på extendrarna.

Så vad kan vara fel?

Jag är inte ensam om det här problemet, flera här på forumet har rapporterat om samma fel.



#596

Postad 14 mars 2021 - 16:08

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Svt har gjort en del justeringar i veckan på SVTplay. Kan säkerligen spela in i det hela.



#597

Postad 14 mars 2021 - 21:48

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Hur långt har ni kommit med HEVC kodat material i Telias VIP 5305?



#598

Postad 15 mars 2021 - 09:23

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

@beson: Jag blev länkad till Telia-tråden, det låter som fler har fått problem i samband med mjukvaruuppdatering. Vi har kontakt med Telia och tillverkaren och försöker reda ut vad som går snett. 

@lindo: Vi är beroende av en uppdatering från tillverkaren och jag vet inte när, eller med säkerhet att, den kommer. Annars har vår app inget bra sätt att veta om den körs på VIP 5305 eller på den äldre boxen VIP 4302. Det skulle bli problem om vi visar HEVC-video innan dess. 



#599

Postad 15 mars 2021 - 09:38

beson
  • beson
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

@beson: Jag blev länkad till Telia-tråden, det låter som fler har fått problem i samband med mjukvaruuppdatering. Vi har kontakt med Telia och tillverkaren och försöker reda ut vad som går snett. 

 

En konstig sak jag märkt de sista dagarna. Fungerar alltså sporadiskt, men under dagtid nästan aldrig. Däremot sent på kvällen, efter ca 23 har det fungerat hur bra som helst.
 



#600

Postad 16 mars 2021 - 22:43

bonanza
  • bonanza
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej Anders,
 
Finns det nåt nytt att säga om planer på att höja frekvensen till 1080p50 på Play så att det inte är så stor skillnad mot direktsändning via antenn när man ser på sport och annat med mycket rörelser?





Även taggad med SVT Play

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.