Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Forumet börjar bli lite väl ungt för mig :(

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 juni 2010 - 17:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Kan inte minnas att jag nånsin gått i en fälla.

#52

Postad 20 juni 2010 - 17:31

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Kan inte minnas att jag nånsin gått i en fälla.

Är du varken gift eller sambo :P

#53

Postad 20 juni 2010 - 17:33

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Är du varken gift eller sambo :P

Själv valt B)

#54

Postad 20 juni 2010 - 17:34

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Trodde du ja :P

#55

Postad 20 juni 2010 - 17:35

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Kan inte minnas att jag nånsin gått i en fälla.

Det hör nog dock inte till det vanliga. Det är bland annat av misstagen man lär sig. :P

#56

Postad 20 juni 2010 - 17:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Är du varken gift eller sambo B)

Själv valt ;)

Trodde du ja ;)

Resultatet är ändå detsamma i slutändan: mindre hifi. :P

Redigerat av Unregistered1254, 20 juni 2010 - 17:43.


#57

Postad 20 juni 2010 - 18:28

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Jo det stämmer

Har kommit på mig själv många gånger, med att säga till min fru

- Skulle inte du gå och handla eller nått ? (så att jag kan lyssna på musik i lugnan ro)

#58

Postad 20 juni 2010 - 19:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Åldern spelar en stor roll



Nej, faktiskt inte. Eller inte mer än att du får sämre hörsel ju äldre du blir. Är det bättre eller?


En som är 40 och har haft hifi sedan han var 20 vs en som är 25 och haft hifi i ett par år har två helt olika referensramar.



Möjligt, men INGET säger att han som är 40 har mer rätt eller bättre erfarenhet. Det kan vara så att han flummar runt med underliga tweaks, medans 25 åringen inser fallgroparna och har en erfarenhet som är mycket bättre och faktabaserad än 40 åringen.


Sedan representerar du en helt annan sida än både mig och många här, så oavsett om vi skulle
vara jämngamla skulle vi aldrig komma överens. Vi har helt enkel olika intresse av Hifi även om det
är hifi komponenter inblandade i våra olika sätt att se på det.



Du kan ju gissa vad 74 efter Mkarlsson står för. Sen håller jag med dig, mitt intresse för hifi är ur en objektiv synvinkel. Jag vill helt enkelt få så bra och korrekt ljud för så lite pengar som möjligt. Alltså, hellre 30 000 kr på rummet och 3000 kr på CD spelaren än tvärtom.



Jag förespråkar att man skall kunna ha subjektiva diskussioner i trådar där så är önskvärt
och att man kan ha alla dess diskussioner med eller utan mätdata och blindtester i andra.



Jag förespråkar ett forum där det okej med diskussion.

Jag kan inte förstå hur man kan bli så fanatisk i sin övertygelse om att mätdata är det enda som gäller



Vem är det? Du eller?

#59

Postad 20 juni 2010 - 19:39

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag blir inte för gammal för det här forumet, det är en sak som är säker, det andra är att om jag blir ifrågasatt när man har skrivit nåt som inte hör till vanligheten, så krävs det en 'källa' -annars är skrivelsen inte trovärdig.

Stör det mig, nej, stör den här tråden mig nej, stör det mig att andra ev blir störda av denna tråd nej.

Vart vill jag komma, vet inte men nu är det match på tv :P

#60

Postad 20 juni 2010 - 19:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag blir inte för gammal för det här forumet, det är en sak som är säker, det andra är att om jag blir ifrågasatt när man har skrivit nåt som inte hör till vanligheten, så krävs det en 'källa' -annars är skrivelsen inte trovärdig.

Stör det mig, nej, stör den här tråden mig nej, stör det mig att andra ev blir störda av denna tråd nej.

Vart vill jag komma, vet inte men nu är det match på tv B)

Jag tror det är ett generellt drag. Ju äldre man blir, ju mindre orkar man lägga ner energi på sådant som bara förkortar ens livstid!

Bättre att skruva upp volymen på stereon och njuta lite. :P

#61

Postad 20 juni 2010 - 19:46

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Jag tror det är ett generellt drag. Ju äldre man blir, ju mindre orkar man lägga ner energi på sådant som bara förkortar ens livstid!

Bättre att skruva upp volymen på stereon och njuta lite. :P

+1

#62

Postad 20 juni 2010 - 19:46

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Jag tror det är ett generellt drag. Ju äldre man blir, ju mindre orkar man lägga ner energi på sådant som bara förkortar ens livstid!

Bättre att skruva upp volymen på stereon och njuta lite. :P

That's True Quality Life B)

#63

Postad 20 juni 2010 - 19:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Bättre att skruva upp volymen på stereon och njuta lite. :P



Det låter som en bra idé. Imorgon ska jag låta systemet jobba lite. B)

#64

Postad 20 juni 2010 - 19:58

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

mitt intresse för hifi är ur en objektiv synvinkel. Jag vill helt enkelt få så bra och korrekt ljud för så lite pengar som möjligt. Alltså, hellre 30 000 kr på rummet och 3000 kr på CD spelaren än tvärtom.

Det vet nog alla på forumet om redan
Men måste du upprepa det i tråd efter tråd ?

Edit: I en annan tråd frågade jag dig vad du har gjort vid ditt rum. Men jag fick aldrig annat än ett otrevligt svar.
Nu tar du upp rummet igen, så frågan är berättigad. Vad har du gjort ?

Jag förespråkar ett forum där det okej med diskussion.

Jag förespråkar ett forum där trådskaparen kan välja vad tråden skall handla om och skulle det vara
så att han bara vill ha andras subjektiva åsikter om tex en DAC så skall han få det och slippa dina utläggningar
i inlägg efter inlägg som gör att ingen vågar eller vill skriva sina subjektiva åsikter. De skall också slippa
att bli besvarade av dig som om de var idioter bara för att de har köpt en DAC för 20.000 kr och tycker
att den låter bättre än en annan för 10.000 kr

Vem är det? Du eller?

På sätt och vis båda. Jag har givit mig fan på att man skall få vara subjektiv på ett forum där kanske 90%
vill vara det. För din sida representeras i 90% av fallen av dig själv eller mittiprick, Nin och Hifimatte
skriver ju inte här längre :P

Men mest är det du som företräder den så kallade objektiva sidan, då du ensam går in och STÖR i en
tråd där 25 andra vill prata i subjektiva ordalag och nu är du ju som alla ser här också B)

Jag förespråkar ett forum där det okej med diskussion.

Och du har fått DEN IGEN ;)

Redigerat av cedergren, 20 juni 2010 - 20:08.


#65

Postad 20 juni 2010 - 20:09

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag hänger ett eget hänglås i den här tråden, det börjar bli oväsentligt onödigt och överflödigt att följa den!

So long!!

peace

#66

Postad 20 juni 2010 - 20:17

Stillermobil
  • Stillermobil
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Förlåt?

Det jag menade med det där är att det kan bli dyra missköp som inte passar ihop.kanske inte var det smartaste sätt att formulera sig på :P

#67

Postad 20 juni 2010 - 22:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag förespråkar ett forum där trådskaparen kan välja vad tråden skall handla om och skulle det vara
så att han bara vill ha andras subjektiva åsikter om tex en DAC så skall han få det och slippa dina utläggningar
i inlägg efter inlägg som gör att ingen vågar eller vill skriva sina subjektiva åsikter. De skall också slippa
att bli besvarade av dig som om de var idioter bara för att de har köpt en DAC för 20.000 kr och tycker
att den låter bättre än en annan för 10.000 kr



Så trådskaparen ska få bestämma vem som skriver i tråden? Så om han skriver att han endast vill ha svar från vita människor så är det okej? Eller han endast vill ha svar från stockholmare och inga "lantisar"?
Varför ska någon bestämma vad som skrivs på ett öppet forum sålänge det ligger inom forumets regler?


På sätt och vis båda. Jag har givit mig fan på att man skall få vara subjektiv på ett forum där kanske 90%
vill vara det. För din sida representeras i 90% av fallen av dig själv eller mittiprick, Nin och Hifimatte
skriver ju inte här längre :)


Vart har du fått siffrorna ifrån? Jag tror inte dom stämmer alls, jag tror dom flesta (iaf dom som är öppna människor) vill ha ifrågasättande forum, speciellt om det kan spara dom pengar och ge dom bättre ljud.


Men mest är det du som företräder den så kallade objektiva sidan, då du ensam går in och STÖR i en
tråd där 25 andra vill prata i subjektiva ordalag och nu är du ju som alla ser här också :blink:



Hur kan man störa en diskussion med frågor? Jag undrar om du verkligen vet vad ordet diskussion betyder. Det betyder inte "jag har ensamrätt på vad som får skrivas" om du nu trodde det. Istället för att ständigt tjata och skriva otrevliga kommentarer när någon ställer frågor i en tråd så kan du väl göra som en vuxen människa, argumentera för din sak. Vad sägs om det?

#68

Postad 21 juni 2010 - 13:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Börjar dagen lite lugnt med Trentemöller - Vamp i 90 dBC. :)

#69

Postad 21 juni 2010 - 21:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Men fan Karlsson... Respektera att han startade den här tråden för att slippa såna diskussioner då...?
När du fortsätter att tugga betyder det ju bara att du går in för att jävvlas med folk...?
Det kan du ju göra i andra trådar, men du behöver väl inte göra det i just DEN HÄR ?? :)

Jag har en fråga som rör trådens ämne..

MÅSTE man gilla tvåkanal och LP bara för att man är 30+...?
Jag lyssnar enbart på ren tvåkanal när jag städar eller lagar mat. Mer som lite sällskap. När jag sätter mej i biorummet och slår på en bra musik-dvd får jag en avsevärt större upplevelse av att köra mina 11 högtalare och 9 subbor samtidigt.
Gör det mej till en ovetande snorunge...? Även att jag nu faktiskt ÄR 30+... :P

LP tycker jag låter skit. Ren katastrof faktiskt.. Har aldrig riktigt fattat varför någon väljer att ha med knaster och skit i uppspelningen...? Känsla säjer en del, missljud som inte ska finnas där egentligen säjer jag..
Gör det mej till en ovetande snorunge...?

Om man vill ha taskigt ljud, varför inte kassettband...?

#70

Postad 21 juni 2010 - 21:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Har precis skaffat vinyl igen,och visst är det skitiga skivor så knastrar det.
Men är den ren så finns det inget knaster alls, bara ren njutning.

#71

Postad 21 juni 2010 - 21:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Har precis skaffat vinyl igen,och visst är det skitiga skivor så knastrar det.
Men är den ren så finns det inget knaster alls, bara ren njutning.


Om den är i 100% nyskick ja... Plocka fram en gammal skiva som har hängt med från 70 eller 80-talet och lyssna då...
Lär vara en del knaster oavsett hur rädd någon varit om den... :)

#72

Postad 21 juni 2010 - 23:52

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0

Men fan Karlsson... Respektera att han startade den här tråden för att slippa såna diskussioner då...?
När du fortsätter att tugga betyder det ju bara att du går in för att jävvlas med folk...?
Det kan du ju göra i andra trådar, men du behöver väl inte göra det i just DEN HÄR ?? :P

Jag har en fråga som rör trådens ämne..

MÅSTE man gilla tvåkanal och LP bara för att man är 30+...?
Jag lyssnar enbart på ren tvåkanal när jag städar eller lagar mat. Mer som lite sällskap. När jag sätter mej i biorummet och slår på en bra musik-dvd får jag en avsevärt större upplevelse av att köra mina 11 högtalare och 9 subbor samtidigt.
Gör det mej till en ovetande snorunge...? Även att jag nu faktiskt ÄR 30+... :)

LP tycker jag låter skit. Ren katastrof faktiskt.. Har aldrig riktigt fattat varför någon väljer att ha med knaster och skit i uppspelningen...? Känsla säjer en del, missljud som inte ska finnas där egentligen säjer jag..
Gör det mej till en ovetande snorunge...?

Om man vill ha taskigt ljud, varför inte kassettband...?


Jag är 49 + och använder väggen mest för film..70 -30ca mellan film och musik.
Riktigt kul är det när jag och frugan spelar Metallica guitar hero så hårt får grejorna sällan jobba,ungarna gnäller som f_n på övervåningen att vi ska sänka för dom kan inte spela på datorn.
Då känner jag mig som en snorunge och det är ganska skönt.. :) . :)

#73

Postad 22 juni 2010 - 00:56

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

MÅSTE man gilla tvåkanal och LP bara för att man är 30+...?
Jag lyssnar enbart på ren tvåkanal när jag städar eller lagar mat. Mer som lite sällskap. När jag sätter mej i biorummet och slår på en bra musik-dvd får jag en avsevärt större upplevelse av att köra mina 11 högtalare och 9 subbor samtidigt.

Nej, det måste man inte :)

Musik skall lyssnas på sådant sätt att det behagar lyssnaren

Även audiophiler lyssnar ju till flerkanal, när de lyssnar till sina SACD och DVDA (tror jag :P )
De nya musikskivorna på blu ray har ju också flerkanalspår.

Personligen njuter jag bäst av att lyssna i 2 högtalare, då övriga högtalare inte håller samma kvalite
som mina frontar. Dock klarar de av en bra mixad SACD eller DVDA så att det blir någorlunda njutbart.

Jag kommer själv att lägga till Sub för 2 kanal, nu när jag får min nya SVS PB12 plus, då den kan spela
det den skall spela. Det gjorde inte min förra sub som gick till myrorna :)

Vinylspelaren kommer in i mitt hus igen. Jag vill ha lite knaster :)
Det är riktigt att en illa behandlad vinyl knastrar, men med de nya nålarna som går på djupet
till skillnad från de vi var vana vid på 70-80 talet som kasade runt på skivan och inget annat
får man ett helt annat ljud. Sedan finns det fina skivor att köpa och dessutom nya och de
blir aldrig dåliga om de sköts rätt och spelas på rätt spelare.
Sedan har vi äntligen utrustning och anläggningar som kan tillgodogöra sig det fina ljudet på vinyl
Det hadde vi knappast på 79-80 talet om vi ser tillbaka på vad för skit vi släpade hem

Kör du på i flerkanal och må gott :)

Redigerat av cedergren, 22 juni 2010 - 10:17.


#74

Postad 22 juni 2010 - 10:13

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Det rena och naturliga ljudet som vinyl har kommer inget annat media i närheten av.

Så visst knaster kan man till och från leva med, fördelarna väger över nackdelarna när det gäller vinyl.

#75

Postad 22 juni 2010 - 11:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Det väl knappast något som är naturligt med vinylens begränsningar och färgningar.

Redigerat av MKarlsson74, 22 juni 2010 - 11:27.


#76

Postad 22 juni 2010 - 11:49

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Det rena och naturliga ljudet som vinyl har kommer inget annat media i närheten av.

Det är väl så de flesta upplever det som har fortsatt, kompletterat eller gått över till vinyl

Personligen kommer jag att komplettera med vinyl och jag gör det för ljudet skull, men också för
att åter få känlan av vad det är man lyssnar till. Nöjet att söka upp sina favoriter från förr och stå
där i skivbackarna hos vinylsäljarna, på nätet och kanske tom loppis.

Att få hålla i ett stort fodral igen och inte minst allt jobb det är med vinyl :)

Jag kommer att köpa allt nytt på vinyl, då det ger en större mervärdes känsla

Idag kostar en bra begagnad vinylplatta allt från 20 kr till 250 kr ( eller ännu mer )
på 70 talet kostade de 20 kr nya

Tror aldrig CD skivorn kommer få detta "samlarvärde" då de är digitala och lika gärna kan ligga på en HDD

Edit: Igår var jag hos en av de större handlarna för begagnade skivor (både cd och vinyl) De har en hel källare full av vinyl. Jag köpte 8 st helt felfria vinylplattor av mina största favoriter för 300 kr :) Vilket fynd :)
( Edit : fel, jag betalade bara 235 kr :P )

Slår ett slag för denna tråden (förslag) https://www.minhembi...howtopic=264092

Redigerat av cedergren, 22 juni 2010 - 15:47.


#77

Postad 23 juni 2010 - 08:59

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Huruvida LP är bra eller inte om det färgar eller inte osv ... Det har säkert
diskuterats i många trådar tidigare .. hursomhelst så . . .

Jag personligen är otroligt glad att slippa LP skivor med dess knaster och otympliga format,
och att anamma CD tekniken när den kom var inget svårt val . . Någon skivspelare är det knappast
troligt att jag skaffar då jag inte heller har några LP skivor kvar . . .

Så ny renaissancen vad det gäller LP och att många börjat skaffat skivspelare och LP
samling på nytt är inget för mig och är inget tåg jag tänker hoppa på.

Mina fem cent...

:)

Redigerat av SunfireTHX, 23 juni 2010 - 08:59.


#78

Postad 23 juni 2010 - 13:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Att vinyl ofta upplevs som "varmare" och "mer naturligt" beror på ett begränsat dynamikomfång och högre brusgolv.

CD-formatet flyttar jämförelsevis ner rumsinformation, efterklanger osv i nivå jämfört med vinyl, och ställer därmed högre krav på uppspelningsutrustningen.

Det vanligaste intrycket är därmed att CD upplevs som "mer avskalat" eller "torrare", men om man skulle jämföra med masterbandet så är det mycket närmare originalet än vad vinyl är.

Sen får man ju inte glömma bort att nästan all vinyl som pressats de senaste 20-25 åren kommer antingen från en digital master, eller så har signalen digitaliserats vid pressningen av masterskivan (för att få bättre kontroll på spårvidd, dynamik, total uppspelningstid på skivan osv).

Jag är förövrigt bara 29 år, så det är väl gränsfall om jag får skriva här :)

Redigerat av Ageve, 24 juni 2010 - 22:09.


#79

Postad 23 juni 2010 - 13:24

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Tror inte många i "vinylträsket" skulle hålla med dig om dessa teorier
Med rätt utrustning för Vinyl får man fram mycket du inte ens hört på cd och sedan är det inte heller riktigt sant
att CD skulle kräva mycket bättre komponenter för att få ut det gottaste än vad Vinyl gör
Varje uppgradering eller förbättring är klart hörbar på vinyl och det gäller inte alla gånger CD

Vad gäller inspelning av Vinyl, så skiljer det sig också från bolag till bolag och beroende på hur mycket man satsar på just vinyl. Det finns så kallade audiophila inspelningar som kostar skjortan att köpa på Vinyl för att ta ett exempel

Jag är ingen expert på vinyl, men har själv hört skillnaderna spelade från CD och Vinyl spelad med samma förstärkare och högtalare

Dock spelar det ingen roll vem som har rätt eller fel i denna frågan, då det viktigaste är vad lyssnaren upplever.
Du kan ha helt rätt men trots det kommer vinylälskaren ändå höra mycket mer från vinyl än från Cd :)

Redigerat av cedergren, 23 juni 2010 - 13:31.


#80

Postad 23 juni 2010 - 14:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag personligen är otroligt glad att slippa LP skivor med dess knaster och otympliga format,
och att anamma CD tekniken när den kom var inget svårt val . . Någon skivspelare är det knappast
troligt att jag skaffar då jag inte heller har några LP skivor kvar . . .

Så ny renaissancen vad det gäller LP och att många börjat skaffat skivspelare och LP
samling på nytt är inget för mig och är inget tåg jag tänker hoppa på.

Håller med - inget jag saknar. Men samtidigt är det ju synd att det ligger ett par hundra Lp:s och skräpar på vinden...

#81

Postad 23 juni 2010 - 16:46

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Vinyl, VHS, parabol, allt var bättre förr.

#82

Postad 23 juni 2010 - 16:59

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Vinyl, VHS, parabol, allt var bättre förr.

Man kan ju sortera lite i vad som var bättre förr :)

Tex tyckte jag Pripps smakade betydligt bättre förr, men det kanske berodde på att det var den enda bärsen som fanns att köpa på Konsum :) Man kunde köpa riktig mellis i affären förr ( för er som precis fyllt 30 + och inte var födda då )

Redigerat av cedergren, 23 juni 2010 - 17:00.


#83

Postad 24 juni 2010 - 08:26

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Det var bättre förr ..

Jomen .. ligger ju nåt i det .. Barmarna var fylligare, ölen kallare, vintrarna snörikare, sommrarna
varmare och gräset grönare.. :)

Näe skämt åsido utvecklingen går ju frammåt och jag respekterar fullt ut folk som gillar
LP och trots att jag skrev negativt om det så skulle jag om platsfanns över i mitt hem
och jag hade en himla massa LP skivor kvar förmodligen skaffa en LP Skivspelare och
lyssna på dem nån gång ibland.

Fast just nu smäller Konserter och musik på Blu Ray både i 2 kanal och
flerkanal lite högre.

#84

Postad 24 juni 2010 - 15:30

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Det var bättre förr ..

Jomen .. ligger ju nåt i det .. Barmarna var fylligare, ölen kallare, vintrarna snörikare, sommrarna
varmare och gräset grönare.. :)


Jovisst stämmer det och tjejerna hade buske mellan benen på den tiden, så visst går utvecklingen fram. :lol:

#85

Postad 24 juni 2010 - 22:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Tror inte många i "vinylträsket" skulle hålla med dig om dessa teorier


Nu var det iofs inte tal om någon teori från min sida (läs det INTE som att jag har rätt och du har fel. Jag bara beskrev formatens upplösning).

CD har högre dynamikomfång, lägre brusgolv, inget svaj, brus, brum, harmonisk dist eller andra defekter som finns med vinyl.

Är inte alls ute efter att omvända någon. Gillar man vinyl så vore det dumt att överge det bara för att det ska så vara. Det jag hakar upp mig på är att det ofta sägs vara tekniskt bättre, vilket absolut inte stämmer.

Sen vet jag inte om poängen gick förbi i förra inlägget. Bristen på distortion är faktiskt något som kan upplevas som tråkigare, mer avskalat, sterilt, kallt och alla tänkbara ord som vinylanhängarna använder när de pratar om CD-formatet. Det är ganska naturligt att en källa som är lik mastern inte låter lika insmickrande som en där signalen färgas på vägen med harmonisk dist osv.

Den begränsade dynamiken hos vinyl (varierar mellan skivor beroende på spårvidd osv) gör att ljud med låg nivå förstärks, t ex rumsinformation, reverb osv. När det på CD ligger kvar på en lägre nivå, så kommer vinylkalle med motorsågen när det inte finns med när han lyssnar. Det han (vinylanhängarna) inte tänker på är att se över utrustningen de använder, gammalmodiga rörförstärkare, 70-tals högtalare osv.

Fördelen med CD (OBS: Loudnessmastring undantaget här) är att det aldrig låter direkt kass. De starkare ljuden finns ju där skapligt bra även om anläggningen har låg upplösning. Det som försvinner är de typiska parametrarna som vinylanhängarna gillar. De begravs helt enkelt i anläggningens begränsningar.

Redigerat av Ageve, 24 juni 2010 - 22:24.


#86

Postad 25 juni 2010 - 07:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Angående bergsprängare så hade jag en Hitatchi SuperWoofer. Jag älskade den. Den var hur cool som helst och när man kopplade på mitthögtalaren så fick man en maffigare bas än alla de andra bergsprängarna (tyckte jag i alla fall). :P

Postad bild

#87

Postad 25 juni 2010 - 08:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag hade en sån här också, men min var mycket snyggare i röd metallic. Dolby B funkade bra på brusiga kassettband men Dolby C, som skulle vara lyxvarianten, var en katastrof. Dolby C tob bort nästan allt brus men det mesta av diskanten också. Det var som att lägga en stor blöt filt över ljudet. :P

Bifogad fil  wm_dc2_1_.jpg   37,51K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av hassesolo, 25 juni 2010 - 08:16.


#88

Postad 21 juli 2010 - 11:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Du kommer garanterat upp i nya ljudliga upplevelser både för musik och film.
Det är en fin ..fin bas...men nu lite till tråden.
Jag kan tycka att det är lite för mycket av svart eller vit...om en produkt mäter lite sämre eller inte går riktigt lika
djup så är den värdelös...korkat att köpa den osv....det finns bara den HÄR..osv
Lite ödmjukhet och repekt att vi alla inte behöver tycka som en annan tycker,utan att det är .....Ok......att tycka något annat.
Men sen är dom flesta dåliga att ta kritik på ett konstruktiv sätt utan att direkt tar fram klorna...så även jag... :blush:
Psss Jag tror att du blivit nöjd med en DD10-12...också säg ingenting till DVD-ai..... :lol:

Roger


Tror jag säkert, tills att han sedan någon gång hört en SVSPB12Ultra hemma hos sig och blivit grymt besviken och ångersfull för att han köpte Velodyne'n i stället.. ;)

Jag som är ett oerfaret småglin (27år) älskar eran erfarenhet iaf. Slipper man gå i alla dumma fällor som ni gjort :-) tack för hjälpen jag har fått här :-)


=>

Förlåt?


:lol:

1: Jag tror det är ett generellt drag. Ju äldre man blir, ju mindre orkar man lägga ner energi på sådant som bara förkortar ens livstid!

2: Bättre att skruva upp volymen på stereon och njuta lite. :P


1: jag skulle snarare vilja säga att ju mer insikt man får i vad denna hobby egentligen är och dessutom dörjar att acceptera folks olika inställningar. Då blir man mer och mer ointresserad i att lägga sig i och diskutera... i alla fall när det rör sig om heklt subjektiva åsikter (som det för det mesta gör) som tolkas/ eller vill tolkas som objektiva sanningar och sedan så spårar det ur med påhopp från höger och vänster. Då ledsnar jag för det mesta och slutar helt enkelt läsa tråden helt.

2: kunde inte hålla med mer, många va oss (mig inräknad) spenderar alldeles för mycket tid på forumet när vi borde lyssna på musik, titta på film, fota, spela spel, vara ute i solen, ragga brudar (killar..?!) och annat skojs. Jag själv har väldigt svårt att hålla mig borta från forumet. Så snart blir det nog en paus igen, men antagligen längre än 1 månad denna gången...

Vi ska njuta mer av musiken och filmerna och bry oss mindre om vad andra tycker (gäller för övrigt överallt och ständigt i livet) :lol:

Jag har en fråga som rör trådens ämne..

MÅSTE man gilla tvåkanal och LP bara för att man är 30+...?
Jag lyssnar enbart på ren tvåkanal när jag städar eller lagar mat. Mer som lite sällskap. När jag sätter mej i biorummet och slår på en bra musik-dvd får jag en avsevärt större upplevelse av att köra mina 11 högtalare och 9 subbor samtidigt.
Gör det mej till en ovetande snorunge...? Även att jag nu faktiskt ÄR 30+... ;)

LP tycker jag låter skit. Ren katastrof faktiskt.. Har aldrig riktigt fattat varför någon väljer att ha med knaster och skit i uppspelningen...? Känsla säjer en del, missljud som inte ska finnas där egentligen säjer jag..
Gör det mej till en ovetande snorunge...?

Om man vill ha taskigt ljud, varför inte kassettband...?


Jepp, jag tål inte LP, just för bruset och knaster m.m. det gör mig galen på riktigt :lol:
jag kör på CD eller direkt via media dator (HTPC) i Flac format!

Live DVD och DB konserter m.m. är ritkigt höftigt, i en bra hembiosettupp ger det en mycket bra musikupplevelse :P

Jag är 49 + och använder väggen mest för film..70 -30ca mellan film och musik.
Riktigt kul är det när jag och frugan spelar Metallica guitar hero så hårt får grejorna sällan jobba,ungarna gnäller som f_n på övervåningen att vi ska sänka för dom kan inte spela på datorn.
Då känner jag mig som en snorunge och det är ganska skönt.. :D . :D


Lite "wild and crazy"... :D

#89

Postad 22 juli 2010 - 10:26

Erhard
  • Erhard
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Jovisst stämmer det och tjejerna hade buske mellan benen på den tiden, så visst går utvecklingen fram. :)


Näe, tacka vet jag en smula buske! ;)

#90

Postad 24 juli 2010 - 13:22

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Du var då inte buskablyg :D

Redigerat av Unregistered592cec63, 24 juli 2010 - 13:23.


#91

Postad 06 augusti 2010 - 13:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nu räcker det med buskishumor :(

#92

Postad 06 augusti 2010 - 14:00

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0

Angående bergsprängare så hade jag en Hitatchi SuperWoofer. Jag älskade den. Den var hur cool som helst och när man kopplade på mitthögtalaren så fick man en maffigare bas än alla de andra bergsprängarna (tyckte jag i alla fall). :(

Postad bild

Wow!
En sådan hade jag med,härliga minnen
/Mats

#93

Postad 09 september 2010 - 18:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag är förövrigt bara 29 år, så det är väl gränsfall om jag får skriva här :)

Buuu. :)

#94

Postad 26 december 2011 - 16:31

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Mitt hifi-intresse startade med nedanstående begagnade prylar:

Postad bild



Postad bild
Jag skulle tryckt din hand Cedergren om du hade varit i närheten.

42+

#95

Postad 09 januari 2012 - 10:13

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 1
Sen finns det somliga som följer med i utvecklingen. Jag är 37 och skulle aldrig få för mig att spela CD eller vinyl.
Mina vinyl slängde jag för massa år sedan och CD står på vinden i lådor.
Varför man anvisas med sånna osmidiga format när det finns bättre kan jag inte förstå. Kan bara vara av nostalgiskäl.

#96

Postad 09 januari 2012 - 11:50

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
Är 40+ och trådarna ballar ut lika fort idag som när den här tråden skapades.

Det ska mätas, blindtestas och akustikregleras hit och dit.

Visst kan man mäta att det skiljer mellan den och den men det går väl inte att mäta att något låter bättre än något annat?

Visst kan man blindtesta om man har möjlighet men oftast har man inte ens möjlighet att A,B testa ute i butik. Då kan det ju vara kul att veta hur andra uppfattar ljudet ur en högtalaren istället för att någon säger "åk och lyssna själv".

Visst är det bra att akustikreglera men för de flesta är det inget alternativ i ett vanligt vardagsrum. Jag menar att oavsett om man har bra akustik eller inte så borde ljudet ändå skilja sig åt mellan två olika högtalare eller förstärkare.

Redigerat av Unregisteredc082866f, 09 januari 2012 - 12:17.


#97

Postad 09 januari 2012 - 12:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Visst kan man mÄta att det skiljer mellan den och den men det går vÄl inte att mÄta att något låter bÄttre Än något annat?

Man kan mäta vilken som återger signalen bäst.


Visst Är det bra att akustikreglera men för de flesta Är det inget alternativ i ett vanligt vardagsrum. Jag menar att oavsett om man har bra akustik eller inte så måste ljudet Ändå skilja sig åt mellan två olika högtalare eller förstÄrkare.

Varför måste det skilja sig åt? Om ev skillnader är så små att man inte kan höra dem, så hör man inte dem.


#98

Postad 09 januari 2012 - 12:28

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Man kan mäta vilken som återger signalen bäst.



Varför måste det skilja sig åt? Om ev skillnader är så små att man inte kan höra dem, så hör man inte dem.


Ändrade från måste till borde. Jag menar så här. Om en högtalare låter bättre än en annan i ett akustikreglerat rum så "borde" samma högtalare låta bättre även i det icke akustikreglerade rummet.

Vad jag vill komma fram till att de trådar där man upplever istället för mäter är mycket roligare att läsa. Diskutionen tar ju slut vid "åk och lyssna själv", "har du mätt skillnaden" eller "börja med akustiken". För det mesta har man ju gjort vad man kunnat annars så skulle man ju inte starta en tråd om t.ex bättre högtalare. Undantag finns alltid naturligtvis.

#99

Postad 09 januari 2012 - 13:18

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Men för fan! Läs topic och håll er till det!!
Då jag upprepande gånger sagt till dig MKarlsson men du fortsätter med samma stil så belönas du med en varning.
Grattis.

#100

Postad 18 januari 2012 - 21:07

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
|Applåder|
Misstänker att det är just den här typen av urartande diskussioner som åtminstone delvis ligger till grund för skapandet av denna tråden...
...Det är i vart fall huvudorsaken till att jag är så passiv numera.

"Ungtupparna" är så stridslystna och sugna på att utmana så det går knappt att framföra en subjektiv åsikt utan att man ställs inför skranket. Nog finns det envisa gamla gubbar (börjar själv att dra iväg åt det hållet), men skillnaden är oftast att med åldern så blir man mindre stridslysten och har lättare för att acceptera att åsikter ibland är olika, med eller utan saklig grund.

Jag hör själv till skaran som gillar att diskutera teknikaliteter och därför roar det mej när jag läser om hur vissa höjer objektivitet till skyarna samtidigt som deras bristande tekniska kompetens gör att dom saknar tillräcklig insikt för att veta vad som ÄR objektivt och vad som inte är det...

Ungefär som när man hör någon fräsa åt någon annan om hur korkat det är att stirra sej blind på "Watt", för att i nästa andetag informera de mindre kunniga om att det är slutstegs "strömstyrka" som är intressant...

Trots att jag har varit med så länge så sätter jag fortfarande nästan kaffet i vrångstrupen av skratt var gång jag ser sådana här självutnämna experter läxa upp andra "mindre" kunniga...

Vill man göra rätt så ska man lägga 30.000 på rumsbehandling innan man spenderar 3.000 på en cd-spelare...
...Men om man INTE vill förändra det rum som man under många år format till vad det är?
Betyder det att man gör fel om man hellre spenderar 30.000 på en cd-spelare?

Självklart inte!

När väl alla diskussioner ebbat ut, varningar delats ut, folk har tröttnat på tjafset så handlar det till sist och syvende om en enda sak...
...Våra personliga värderingar!

Om någon tycker att det var värt pengarna att lägga 30.000 på en cd-spelare vars ljud avlyssnas via en ellos-stereo, så får dom väl tycka det?
Upplever man en ljudmässig skillnad och tycker att investeringen var prisvärd så spelar det väl inte någon roll vad investeringen bestod av?

Man ska inte förringa andras erfarenheter och åsikter. En vis man beaktar dom och förkastar INGET utan noggrannt övervägande först och formar sin EGEN uppfattning därefter.

Jag anser att det är omoget och dumdristigt att inte anstränga sej för att förstå hur andra tänker.
Eftersom det handlar om någon annans tankar så borde man kanske t.o.m. ägna mer tid åt att försöka förstå hur andra tänker än på att fundera över sina egna ståndpunkter och argument.

...Det är ju oftast lättare att förstå sina egna resonemang än andras...

PS.
Är det bara jag som har problem med att "svara fönstret" hoppar och har sej så fort man flyttar muspekaren över vissa delar av sidan?
Det börjar bli jäkligt irriterande när textrutan hoppar över halva skärmen. T.o.m. utan att jag rör musen...
Inte lätt att pricka rätt på "skicka" knappen när f-skapet flyttar sej så fort muspekaren närmar sej...

EDIT:Nu spökar redigera funktionen också. Provar den fullständiga redigeringsfunktionen istället som verkar funka bättre...

Redigerat av GuessWho, 18 januari 2012 - 21:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.