Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6347 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55B6V 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) Rapporterad 9 8,98 (51) Inga priser
LG OLED65B6V 65" 4K Ultra HD (3840x2160) (TV) 8 8,8 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 4 mån sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 6 mån sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 2 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 4 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 5 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 5 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 5 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 6 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 6 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 6 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 6 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 6 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 6 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 6 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 6 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 6 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 6 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 6 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 6 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 6 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 6 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 6 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 6 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 6 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 6 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 7 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 7 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 7 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 7 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 7 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 7 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 7 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 7 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 7 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 7 år sedan

#51

Postad 06 juni 2016 - 05:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
wut? :D

#52

Postad 06 juni 2016 - 06:18

Unregisteredd81dcd3d
  • Unregisteredd81dcd3d
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Den mest intressanta tråden här på minhembio forum just nu då man själv troligtvis kommer köpa 65" före jul iallafall.förhoppningsvis vid black friday..

Redigerat av Unregisteredd81dcd3d, 06 juni 2016 - 06:18.


#53

Postad 06 juni 2016 - 06:45

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Den mest intressanta tråden här på minhembio forum just nu då man själv troligtvis kommer köpa 65" före jul iallafall.förhoppningsvis vid black friday..

 

 

Ska komplettera med 65" senare i år, eller när dess pris faller, och flytta 55" till sovrummet. När man upplever en bild så här bra är en av de första tankarna... jag vill ha STÖRRE! STÖRRE! STÖRRE!  :P



#54

Postad 06 juni 2016 - 07:31

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 2

Testade bildläge ISF Expert Dark Room (med default-inställningar) igår kväll och älskade resultatet! TruMotion känns överflödigt nu...

 

 

IMG_0550.jpg

 

 

Några fler exempelbilder...

(och snälla, läs gärna det jag skrivit tidigare om dessa  ;))

 

 

IMG_0534.jpg

 
IMG_0523.jpg
 
IMG_0521.jpg
 
IMG_0499.jpg
 
IMG_0486.jpg
 
IMG_0513.jpg
 
IMG_0489.jpg'


#55

Postad 06 juni 2016 - 11:49

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Överraskande att B6 inte blir särskilt varm, inte ens efter många timmars användning i sträck. Lite skillnad mot mina tidigare plasma och LCD.

 

Plus-poäng.



#56

Postad 06 juni 2016 - 11:56

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Då B6 är min allra första Smart-TV såg jag fram emot att pröva detta. Kört ett gäng 4K UHD klipp via YouTube nu för allra första gången och är grymt imponerad. Bättre än jag vågade hoppas på! Bodar gott för UHD framöver! Lite kasst att LG inte fått ut en UHD BD-spelare (de kunde skickat med en med varje OLED, hehe). Det blir väl en Oppo-maskin till slut. Netflix Premium med UHD + HDR blir spännande att testa härnäst...

 

Bildläge: ISF Expert Dark Room (justeringar: Color temperatur Medium, Gamma 1.9)

Källa: YouTube, via LAN-koppling
Foton tagna med iPhone 6S, dagtid, fönster med halvt stänga persienner som enda ljuskälla 
 
IMG_0579.jpg
 
IMG_0581.jpg
 
IMG_0568.jpg
 
IMG_0583.jpg
 
IMG_0576.jpg
 
IMG_0599.jpg
 
IMG_0580.jpg
 
IMG_0605.jpg
 
IMG_0573.jpg
 
IMG_0590.jpg

Redigerat av RickyDeg, 07 juni 2016 - 09:55.


#57

Postad 06 juni 2016 - 12:29

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd. Förstår jag dig rätt nu med detta statement:

 

"TruMotion känns överflödigt nu..."

 

Du har nu Truemotion på OFF, men kör ISF expert dark room för 24p content. I det läget är Real Cinema satt till ON. Inget judder på 24p? Bra flyt?



#58

Postad 06 juni 2016 - 17:39

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd. Förstår jag dig rätt nu med detta statement:

 

"TruMotion känns överflödigt nu..."

 

Du har nu Truemotion på OFF, men kör ISF expert dark room för 24p content. I det läget är Real Cinema satt till ON. Inget judder på 24p? Bra flyt?

 

 

Yes! Precis så!

 

Överlag bra flyt nu. Kanske inte 100% perfekt felfritt i alla lägen, märker av minimalt judder i vissa komplicerade scener men inget som stör nämnvärt. Misstänker att det är svårt att undvika judder helt o hållet med 24Hz (?).



#59

Postad 06 juni 2016 - 19:57

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Jag var på elgiganten idag. De hade precis fått upp 55 tummaren. En sak slog mig: aningen billig finish på den. Bredvid fanns EF9500 och den var snyggare.

 

Jag brukar inte vara speciellt kinkig när det gäller detta, men den gråa plastramen stod ut.

 

Är jag en ytlig nolla....hmm, kanske 



#60

Postad 06 juni 2016 - 20:15

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag var på elgiganten idag. De hade precis fått upp 55 tummaren. En sak slog mig: aningen billig finish på den. Bredvid fanns EF9500 och den var snyggare.

 

Jag brukar inte vara speciellt kinkig när det gäller detta, men den gråa plastramen stod ut.

 

Är jag en ytlig nolla....hmm, kanske 

 

 

Intressant! Har sett EF950 vid ett par tillfällen men inte tänkt på skillnaden där. Men det kanske är precis som du säger! Designen är så diskret på B6 att jag inte bryr mig dock - bilden är HELT i fokus här! Silver-ramen ser jag knappt ens så som jag har den placerad. Den känns dock välbyggd tycker jag. Bortsett från den plastiga foten då (som jag ändå ska montera bort snart) och fjärrkontrollen förstås...



#61

Postad 07 juni 2016 - 07:12

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Härligt att du är nöjd med TVn, jag blev lite intresserad över dina inställningar .. själv har jag alla bildförbättringar avslagna (alla jag har hittat iaf) även bildskärpa, jag har inte sett att någon av dom skulle göra bilden bättre när man kör med bra källmaterial? och jag kör som du nu med ISF dark room med trumotion off .. jag kan inte ha den på då jag får panik över alla artefakter som bildas annars.

 

Dock har jag clear / smooth under trumotion inte vivid osv som du, jag hade detta innan jag uppdaterade mjukvaran minns jag  .. eller kanske det ändras beroende på vilken picture mode man kör?



#62

Postad 07 juni 2016 - 08:04

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

Till skilland från plasma och även vissa LCD är denna OLED helt knäpptyst! Härligt! Inga fläktar givetvis, och kan heller inte höra nåt brum eller liknande. Inte för att sånt spelar stor roll med bio-mangel från anläggningen men ändå!

 

Plus-poäng.



#63

Postad 07 juni 2016 - 08:09

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Härligt att du är nöjd med TVn, jag blev lite intresserad över dina inställningar .. själv har jag alla bildförbättringar avslagna (alla jag har hittat iaf) även bildskärpa, jag har inte sett att någon av dom skulle göra bilden bättre när man kör med bra källmaterial? och jag kör som du nu med ISF dark room med trumotion off .. jag kan inte ha den på då jag får panik över alla artefakter som bildas annars.

 

Dock har jag clear / smooth under trumotion inte vivid osv som du, jag hade detta innan jag uppdaterade mjukvaran minns jag  .. eller kanske det ändras beroende på vilken picture mode man kör?

 

Visst är man nöjd! Denna är en imponerande pjäs! Men alla inställningar och kombinationer var i början överväldigande!

 

Kör uteslutande med ISF Expert nu, som ju stänger av det mesta onödiga. Så jag håller med dig! Behöver inte TruMotion nu! Det mesta material funkar bättre utan det. Däremot ser jag judder i visst material emellanåt (ex.vis Game Of Thrones på Blu-ray). Däremot har jag laborerat en del med Gamma och White Balance > Colour Temperature vilket gör enorma skillnader.

 

Funderar på att anlita en kalibreringsexpert framledes. 

 

Du då? Är du nöjd annars? Några saker du inte gillar?



#64

Postad 07 juni 2016 - 08:51

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

enorma skillnader i färger menar du? ja ja bytte själv bort warm som va default tyckte det blev alldeles för mycket gula toner i bilden. jag tänkte jag skulle köra in tvn nån vecka till o försöka leta upp en kalibrerare, själv känner jag mig helt lost i sådana inställningar. tycker det är för mycket blå/grön i det vita dock, något du har lyckats få till med nån inställning?

 

är i övrigt väldigt nöjd, bilden är ju sagolik, dock vänjer man sig fort med storleken på tvn :D nu vill man ha ännu större .. nåväl det lär dröja några år innan större OLED kommer ner i pris  :mellow:

 

enda som jag tycker var bättre på plasman är som sagt motion men man kan inte få allt. vet inte om det är nån bugg i mjukvaran men igår när jag kollade på senaste GoT hade jag stora problem med judder i bilden men sen när jag snurrat runt lite och kollat på annat material som flöt på utan problem gick jag tillbaka och kollade på GoT igen och då var det mycket bättre även där trots att jag hade samma inställningar som från början .. måste meka lite med det mer o se om jag kan replikera problemet.



#65

Postad 07 juni 2016 - 09:15

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

enorma skillnader i färger menar du? ja ja bytte själv bort warm som va default tyckte det blev alldeles för mycket gula toner i bilden. jag tänkte jag skulle köra in tvn nån vecka till o försöka leta upp en kalibrerare, själv känner jag mig helt lost i sådana inställningar. tycker det är för mycket blå/grön i det vita dock, något du har lyckats få till med nån inställning?

 

är i övrigt väldigt nöjd, bilden är ju sagolik, dock vänjer man sig fort med storleken på tvn :D nu vill man ha ännu större .. nåväl det lär dröja några år innan större OLED kommer ner i pris  :mellow:

 

enda som jag tycker var bättre på plasman är som sagt motion men man kan inte få allt. vet inte om det är nån bugg i mjukvaran men igår när jag kollade på senaste GoT hade jag stora problem med judder i bilden men sen när jag snurrat runt lite och kollat på annat material som flöt på utan problem gick jag tillbaka och kollade på GoT igen och då var det mycket bättre även där trots att jag hade samma inställningar som från början .. måste meka lite med det mer o se om jag kan replikera problemet.

 

Bytte från Warm2 till Medium och ändrade till Gamma 1.9 (2.2 funkar också ok) som passar min smak bäst. Blir lite mer klarhet och "tryck" i bilden utan att överdriva mörka och gula toner. Det vita ser bra ut nu. Inte bländande kritvitt, men mindre blå/grön ton iallafall. Tänkte också "köra in" min ett tag till innan jag letar kalibrerare. De kan ju sånt här!

 

Din story med GoT är mysko minsann! Haft liknande upplevelse när jag kollat på film material i 24Hz som flyter på bra utan TruMotion, men slänger jag i GoT som också ska vara i 24Hz är det störande judder emellanåt. Har dock inte haft din tur med att det plötsligt blev bättre sedan. Intressant! Kanske är det mjukvaran, eller nåt annat...?

 

Haha, ja nu när det ser så här sanslöst bra ut vill man definitivt ha en större bild! Mer av det goda! Men 65" B6 är än så länge på tok för dyr!



#66

Postad 07 juni 2016 - 09:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Till skilland från plasma och även vissa LCD är denna OLED helt knäpptyst! Härligt! Inga fläktar givetvis, och kan heller inte höra nåt brum eller liknande. Inte för att sånt spelar stor roll med bio-mangel från anläggningen men ändå!

 

Plus-poäng.

 

Det var skönt att höra. Hur långt ifrån var du från teven när du konstaterade tystnaden?



#67

Postad 07 juni 2016 - 09:31

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Bytte från Warm2 till Medium och ändrade till Gamma 1.9 (2.2 funkar också ok) som passar min smak bäst. Blir lite mer klarhet och "tryck" i bilden utan att överdriva mörka och gula toner. Det vita ser bra ut nu. Inte bländande kritvitt, men mindre blå/grön ton iallafall. Tänkte också "köra in" min ett tag till innan jag letar kalibrerare. De kan ju sånt här!

 

Din story med GoT är mysko minsann! Haft liknande upplevelse när jag kollat på film material i 24Hz som flyter på bra utan TruMotion, men slänger jag i GoT som också ska vara i 24Hz är det störande judder emellanåt. Har dock inte haft din tur med att det plötsligt blev bättre sedan. Intressant! Kanske är det mjukvaran, eller nåt annat...?

 

Haha, ja nu när det ser så här sanslöst bra ut vill man definitivt ha en större bild! Mer av det goda! Men 65" B6 är än så länge på tok för dyr!

 

ja det är skumt, det som jag märkte störst skillnad var att första gången jag kollade på GoT igår hade jag motion problem runt folks ansikten såfort det panorerade minsta lilla men andra visningen flöt det på helt OK .. jag funderade på om de kan vara inställningar som inte appliceras korrekt när man byter HDMI-källa, har andra inställningar när jag kör via satellitboxen osv än mot HTPCn (kan såklart även vara min mediaspelare som fallerade men det tror jag inte). bara vilda gissningar från min sida, får labba mer med det ikväll.



#68

Postad 07 juni 2016 - 09:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det var skönt att höra. Hur långt ifrån var du från teven när du konstaterade tystnaden?

 

Lyssnade ca 5 cm från själva fronten av skärmen och sedan på sidan om höger och vänster (stack inte in huvudet bakom dock hehe).


ja det är skumt, det som jag märkte störst skillnad var att första gången jag kollade på GoT igår hade jag motion problem runt folks ansikten såfort det panorerade minsta lilla men andra visningen flöt det på helt OK .. jag funderade på om de kan vara inställningar som inte appliceras korrekt när man byter HDMI-källa, har andra inställningar när jag kör via satellitboxen osv än mot HTPCn (kan såklart även vara min mediaspelare som fallerade men det tror jag inte). bara vilda gissningar från min sida, får labba mer med det ikväll.

 

Inte omöjligt med någon form av bugg. Ska repetera några discar av GoT på egen hand och se. 



#69

Postad 07 juni 2016 - 11:45

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Så inget 5:5 pulldown på denna? Tom min gamla Sony från 2007 hade det, trist att få TV-tillverkare respekterar 24p nuförtiden.



#70

Postad 07 juni 2016 - 12:53

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Så inget 5:5 pulldown på denna? Tom min gamla Sony från 2007 hade det, trist att få TV-tillverkare respekterar 24p nuförtiden.

 

Tror inte det.



#71

Postad 07 juni 2016 - 17:16

Pachole
  • Pachole
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Jag var på elgiganten idag. De hade precis fått upp 55 tummaren. En sak slog mig: aningen billig finish på den. Bredvid fanns EF9500 och den var snyggare.

Jag brukar inte vara speciellt kinkig när det gäller detta, men den gråa plastramen stod ut.

Är jag en ytlig nolla....hmm, kanske


Köp en 55 E6, riktigt snygg tv och kraftigare SOC...

#72

Postad 07 juni 2016 - 19:05

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Teven kostar fram till midnatt 29990 på elgiganten

http://www.elgigante...rt-tv-oled55b6v



#73

Postad 07 juni 2016 - 19:24

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Köp en 55 E6, riktigt snygg tv och kraftigare SOC...

 

 

Den är ett bra, och betydligt dyrare, alternativ.


Teven kostar fram till midnatt 29990 på elgiganten

http://www.elgigante...rt-tv-oled55b6v

 

Schyssta bananer! Hoppas många nappar...!!!  :)



#74

Postad 07 juni 2016 - 22:12

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Hunnit prova Netflix i HDR? Eller är det fortfarande bara i USA änsålänge?

#75

Postad 08 juni 2016 - 07:39

Özilm
  • Özilm
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Slog till på elgigantens erbjudande igår kväll. Där hade jag tur med tanke på att på dagen hade jag fått beskedet 1 månads leveranstid på ett annat ställe (trots att det stod leverans början av juni och 10 juni specifikt). 

 

Nu en newbie fråga till en ovan köpare, är de någon speciellt (dyrare) hdmi sladd man skall köpa nr man hämtar ut tvn? Något annat att tänka på? Något tillbehör? :)



#76

Postad 08 juni 2016 - 08:57

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hunnit prova Netflix i HDR? Eller är det fortfarande bara i USA änsålänge?

 

 

Nej, tyvärr inget abonnemang ännu! Snart dock.

Jag tror även HDR gäller på vederbörande material har upplagt för vår marknad. Läste i alla fall det nånstans. 



#77

Postad 08 juni 2016 - 09:05

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Slog till på elgigantens erbjudande igår kväll. Där hade jag tur med tanke på att på dagen hade jag fått beskedet 1 månads leveranstid på ett annat ställe (trots att det stod leverans början av juni och 10 juni specifikt). 

 

Nu en newbie fråga till en ovan köpare, är de någon speciellt (dyrare) hdmi sladd man skall köpa nr man hämtar ut tvn? Något annat att tänka på? Något tillbehör? :)

 

GRATTIS! Bra köp! Hoppas du tycker om den! Lämna gärna intryck/frågor här om du vill. Synd med lång lev-tid, men var väntat.

 

Jag tycker inte du behöver bekymra dig om HDMI-kabel i detta läge, beroende på vad du redan har förstås. Så länge den du ev äger redan inte har något 'fel' så kan du köra med den. Jag använder SUPRA HDMI HD5/s vilket håller bra och hållbar kvalitét. Det är en ny lite tunnare/böj-vänlig modell i till 5 meters längd. Håller senaste specifikationerna också. Men... även billigare kablar kan ha det. 

 

https://www.hembiobu...5-s-05-5-meter/

 

 

 

#78

Postad 09 juni 2016 - 01:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Nu en newbie fråga till en ovan köpare, är de någon speciellt (dyrare) hdmi sladd man skall köpa nr man hämtar ut tvn? Något annat att tänka på? Något tillbehör? :)

Det följde ju med hdmi kabel till de hdmi-källor du har så om de funkar idag lär du inte behöva byta.

Tillbehör? Tids nog, är en kalibrering från MediaMarkt (inte att förväxla med Elgigantens så kallade dito) nog ingen dum idé.

Men se nu inte till att bli pålurad nått extra skräp i samband med köp.

#79

Postad 09 juni 2016 - 10:31

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

För mig var detta ett av de tveklöst bästa köpen jag gjort senaste 10 åren när det gäller hemelektronik. OLED är framtiden, skulle jag gissa på. Helnöjd. Ja, det finns några smått negativa aspekter - men det gör det med allt! 



#80

Postad 09 juni 2016 - 16:24

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

Efter att ha läst era resonemang här så är jag fortfarande tveksam till aoled tv idag. Det känns lite som att köpa elbil i dagsläget. Tekniken kommer ta över i en framtid men inte riktigt just nu. Har bestämt mig för en UE65KS9505... Ska dock vänta in Black friday eller Cyber monday reorna :/

Om man kört en schysst elbil så vill man inte köpa en fossilbil igen, kan tänka mig att det är samma med OLED :D



#81

Postad 09 juni 2016 - 16:39

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Om man kört en schysst elbil så vill man inte köpa en fossilbil igen, kan tänka mig att det är samma med OLED :D

 

 

Efter endast 1 vecka med OLED kan i alla fall jag intyga att jag aldrig skulle gå tillbaka till LCD  ;)



#82

Postad 09 juni 2016 - 17:05

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Efter endast 1 vecka med OLED kan i alla fall jag intyga att jag aldrig skulle gå tillbaka till LCD  ;)

 

Däri ligger mitt problem :) Jag har en 920v och stör mig en hel del på bandingen vid mörka scener men skulle aldrig kunna gå tillbaka till någon av dagens LED. 

 

Så j*vla surt att man köpte en generation för tidigt bara.....svider......



#83

Postad 09 juni 2016 - 17:42

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Däri ligger mitt problem :) Jag har en 920v och stör mig en hel del på bandingen vid mörka scener men skulle aldrig kunna gå tillbaka till någon av dagens LED. 

 

Så j*vla surt att man köpte en generation för tidigt bara.....svider......

 

 

Känner med dig!  ;)  haha

 

Var själv på väg att köpa en av de tidigare OLED-modellerna för ett tag sedan men glad nu att jag hejdade mig. Minst sagt. OLED har kommit långt. Finns självfallet utrymme för förbättringar. Några har rapporterat banding på sina exemplar av de nya modellerna (se AVSForum) medan andra inte verkar ha (eller åtminstone inte upptäckt) något överhuvudtaget. Jag tillhör den sista gruppen. Vet ej om det är ett panel lotteri nu igen, men skulle inte förvåna mig om så är fallet. Det enda jag egentligen hade lite strul med i början var rörelsehantering men med rätt inställningar är det inte ett problem. Bildkvalitén är onekligen enastående på i stort sett alla plan i mina ögon, och det är svårt att inte fängslas av vad man ser på skärmen.



#84

Postad 09 juni 2016 - 18:55

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Däri ligger mitt problem :) Jag har en 920v och stör mig en hel del på bandingen vid mörka scener men skulle aldrig kunna gå tillbaka till någon av dagens LED.

Så j*vla surt att man köpte en generation för tidigt bara.....svider......


Förstår exakt din situation och jag gjorde samma sak med min 910v. Sedan tror jag inte bandingen är fixad med de nya modellerna, det finns screenshots ute som bevisar motsatsen. Lägg därtill att vi är olika känsliga, att vi har olika erfarenheter och olika visningsmiljöer. Jag tillhör ju en minoritet som är missnöjd med bandingen på 920 och tinten på 910. Kontentan är att jag tror att det kan dröja åtminstone 2 år innan vi får i stort sett felfria oleds.

#85

Postad 09 juni 2016 - 23:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

2 år?! Härligt med så optimistiska människor. Jag räknar med minst 8-10 år innan den "perfekta" Oled-teven dyker upp. När den väl dyker upp så har vi Ultra-ultra Hd här. Det som skulle kunna välta mina prognoser är nog att utvecklingen går snabbare nu än när plasman utvecklades. Nu vet man ju vilka problem som kan uppstå när man tillverkar en teve. Okej, jag räknar om till 5-8 år istället för den perfekta teven. Jag tror dock inte LG kommer vara de som gör den teven. Jag har en känsla av att någon annan tillverkare kommer att plötsligt dyka upp och återta tronen.



#86

Postad 10 juni 2016 - 07:35

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

bandingproblemen verkade bara va den första batchen som folk köpte. alla som har köpt senaste veckorna har inte rapporterat någon banding så det verkar ha löst sig. jag har inte sett något på min heller. detta gäller bara 65" .. 55" hade aldrig bandingproblem vad jag har läst.


Redigerat av mrchisholm, 10 juni 2016 - 07:35.


#87

Postad 10 juni 2016 - 07:42

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

2 år?! Härligt med så optimistiska människor. Jag räknar med minst 8-10 år innan den "perfekta" Oled-teven dyker upp. När den väl dyker upp så har vi Ultra-ultra Hd här. Det som skulle kunna välta mina prognoser är nog att utvecklingen går snabbare nu än när plasman utvecklades. Nu vet man ju vilka problem som kan uppstå när man tillverkar en teve. Okej, jag räknar om till 5-8 år istället för den perfekta teven. Jag tror dock inte LG kommer vara de som gör den teven. Jag har en känsla av att någon annan tillverkare kommer att plötsligt dyka upp och återta tronen.

 

Undrar om en "perfekt" tv någonsin kommer existera ;)  En relativ fråga, givetvis.

 

Har en spontan känsla att Panasonic kanske kommer bli stora på OLED i framtiden. Till en början kommer de ju köra med LG's paneler naturligtvis  :P (som de gjorde med sin första modell CZ950). Dessutom lägger de ju ner egen tillverkning av LCD nu.



#88

Postad 10 juni 2016 - 07:45

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

bandingproblemen verkade bara va den första batchen som folk köpte. alla som har köpt senaste veckorna har inte rapporterat någon banding så det verkar ha löst sig. jag har inte sett något på min heller. detta gäller bara 65" .. 55" hade aldrig bandingproblem vad jag har läst.

 

Det verkar i alla fall så! Flera jag talat med som har sina 55" paneler tillverkade i Polen i Maj verkar inte ha upptäckt några sådana här problem på sina exemplar. Jag har fortfarande inte kört några test-bilder på min och kommer inte heller besvära mig, såvida jag inte märker av något mysko i materialet jag tittar på. Men hittills... inte ett spår av banding eller dylikt. Skönt! 



#89

Postad 10 juni 2016 - 09:21

sohe
  • sohe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Är det någon som kan tipsa om butik i Stockholm med omnejd som visar 55/65B6V eller någon annan av 2016 års modeller?

Var på de två stora varuhusen i Barkarby igår men de hade bara de äldre varianterna.



#90

Postad 10 juni 2016 - 09:52

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Är det någon som kan tipsa om butik i Stockholm med omnejd som visar 55/65B6V eller någon annan av 2016 års modeller?

Var på de två stora varuhusen i Barkarby igår men de hade bara de äldre varianterna.

 

 

De har 55B6V på Elgiganten Kungsgatan i Stockholm. 



#91

Postad 10 juni 2016 - 09:53

sohe
  • sohe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

De har 55B6V på Elgiganten Kungsgatan i Stockholm. 

Tackar, då blir det ett besök där i helgen!



#92

Postad 10 juni 2016 - 10:13

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Tackar, då blir det ett besök där i helgen!

 

Hoppas det bilr ett köp! Återkom gärna med feedback...



#93

Postad 10 juni 2016 - 10:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ricky>> Gamma 1.9 är generellt inget bra val (så länge rummet är iaf hyfsat ljuskontrollerat).

 

Det minskar bildens kontrast. Bilden blir kontrastfattigare än den ska vara vilket är en smula ironiskt då den stora selling-pointen med oled är just kontrast. ;)

 

Men det kan möjligen finnas fall där det behövs (inte skruvat på B6, än mindre i ett vettigt rum), så frågan är vad vill uppnå (och om du kan göra det på ett annat bättre sätt)?


Redigerat av pacman, 10 juni 2016 - 10:38.


#94

Postad 10 juni 2016 - 10:50

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Ricky>> Gamma 1.9 är generellt inget bra val (så länge rummet är iaf hyfsat ljuskontrollerat).

 

Det minskar bildens kontrast. Bilden blir kontrastfattigare än den ska vara vilket är en smula ironiskt då den stora selling-pointen med oled är just kontrast. ;)

 

Men det kan möjligen finnas fall där det behövs (inte skruvat på B6, än mindre i ett vettigt rum), så frågan är vad vill uppnå (och om du kan göra det på ett annat bättre sätt)?

 

Håller med dig.

 

Testade Gamma 1.9 under ett par dagar och tyckte det verkade bra med materialet jag tittade på och ljusförhållanden den dagen, men pendlar nu mellan 2.2 och Medium då det ger bättre balans. Så du har rätt. 2.4 känns dock fortfarande för "gyllene/gulaktigt" (framför allt så fort det är något vitt i materialet) och orsakar alldeles för mycket black crush. Har för övrigt följt FlatpanelsHD inställningar av E6 (senaste recensionen) och de funkar fantastiskt bra. Men som sagt, laborerar fortfarande med Gamma.

 

Tänkte redogöra alla detaljerade inställningar här så småningom. Behöver fingra lite till  ;)



#95

Postad 10 juni 2016 - 11:11

sohe
  • sohe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Hoppas det bilr ett köp! Återkom gärna med feedback...

 

Vi får väl se. För min del är det i så fall 65" som kan komma ifråga, har 60" plasma idag och kan inte tänka mig att gå ned i storlek. Tycker nog att prisskillnaden är onödigt stor mellan 55B6V och 65B6V, nästan dubbelt så mycket för 10" till, men det är väl så det ser ut just nu tyvärr...


Redigerat av sohe, 10 juni 2016 - 11:18.


#96

Postad 10 juni 2016 - 11:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Att 65" är så pass mkt dyrare än 55" är helt logiskt. Inte bara pga "marknadsvärde" utan minst lika mkt pga att en 65 tummare kostar i grovt runda slängar dubbelt så mkt att tillverka.



#97

Postad 10 juni 2016 - 11:33

sohe
  • sohe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Att 65" är så pass mkt dyrare än 55" är helt logiskt. Inte bara pga "marknadsvärde" utan minst lika mkt pga att en 65 tummare kostar i grovt runda slängar dubbelt så mkt att tillverka.

 

Japp, helt med på det! Det var mer en subjektiv reflektion - att motivera mig själv att i så fall slå till på den större varianten  :) . Valet hade varit enklare med en mindre skillnad i pris.



#98

Postad 10 juni 2016 - 11:40

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Vi får väl se. För min del är det i så fall 65" som kan komma ifråga, har 60" plasma idag och kan inte tänka mig att gå ned i storlek. Tycker nog att prisskillnaden är onödigt stor mellan 55B6V och 65B6V, nästan dubbelt så mycket för 10" till, men det är väl så det ser ut just nu tyvärr...

 

Gå ner i storlek är väl knappast önskvärt. Visst är det synd att 65" ska behöva vara så pass mycket dyrare, men som pacman nämnde så har det sina förklaringar. Jag ska köpa även 65" framledes, när/om den går ner lite i pris. Då förflyttas lillebror till sovrummet.



#99

Postad 10 juni 2016 - 11:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Japp, helt med på det! Det var mer en subjektiv reflektion - att motivera mig själv att i så fall slå till på den större varianten  :)

Istället för att säga bara 10" större så får du istället säga 40% större bildyta. Eller så skippar man det, beroende på hur man vill vinkla det. ;)

 

Är helt med på vad du menar, det ÄR jobbigt mkt dyrare med 65". :)


Redigerat av pacman, 10 juni 2016 - 11:45.


#100

Postad 10 juni 2016 - 11:50

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Det är därför jag fortfarande sneglar på 65EF950 som det finns ett fåtal kvar av hos Elgiganten för 45990kr



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.