Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd musikalisk subwoofer?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 juli 2022 - 21:24

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Hej alla.
Jag tänkte komplettera min 2-kanals stereo med en subwoofer, och tar gärna emot råd och tips inför inköpet icon_smile.gif. Min stereo består av en Primare I30, KEF XQ40, Hegel HD11 DAC och en Bluesound Node. Musiken streamar jag via Tidal HiFi. Vardagsrummet är ca 26 m².

Sub:en ska uteslutande användas till musik (dvs ej hemmabio) och jag hoppas hitta en musikalisk Sub som samspelar bra med mina golvhögtalare.

Initialt var min tilltänkta budget 15.000:- till ca 25.000:-, men med lite eftertanke kanske jag helst ligger i den lägre delen av spannet. Blir Sub:en allt för dyr börjar den närma sig priset av moderna aktiva högtalare som "har allt".

Min närbutik har bl.a. följande Sub:ar som verkar intressanta:
- JL Audio E-sub E110
- JL Audio E-sub E112 (dock lite över budget)
- Elac SUB 2070
- REL Acoustics S/510
- REL Acoustics T/9x

Så jag tär gärna emot åsikter, positiva som negativa gällande listade Sub:ar, alternativt förslag på andra modeller och/eller konkreta köpråd. icon_smile.gif



#2

Postad 23 juli 2022 - 07:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nu kommer jag vara skittråkig......

 

Först, för att integrera en sub korrekt så ska du ha ett delningsfilter mellan sub/front.
Jag har bara skummat igenom subsen snabbt o det tycks inte vara att någon kan erbjuda filter till fronthögtalarna. (Jag kan ha fel). 
Och Primaren har ingen in/utgång mellan försteg/slutsteg.

Så var medveten om att du kommer få köra fronthögtalarna fullrange, vilket Inte är optimalt övht.

Nästa problem är tidsjustering.
Med bas kommer rumsproblem och suben behöver tidskorrigeras.
Sett i meter kan en sub mycket väl behöva justeras flera meter, det kan man delvis få rätt med placering.
Om det sen fungerar praktiskt är en annan femma.

Låna hem o kolla om du kan få rätt på det........
 



#3

Postad 23 juli 2022 - 09:56

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Tack för återkoppling. :)

Primare I30 har Pre-Out på både vänster och höger kanal. Dock förespråkar REL inkoppling på högnivå via högtalarterminalerna (men troligtvis ej de övriga i listan).

Jag är medveten att Sub:en ska justeras in för att interagera på ett bra sätt med med fronthögtalarna, samt även placeras rätt. Dock var det ny info gällande tidskorrigering samt delningsfilter. Det verkar generellt inte heller framgå när man läser om personer som är nöjda med sina Sub-inköp eller via tester.

 

Men jag får försöka låna hem någon Sub från butiken och se resultatet. :)



#4

Postad 23 juli 2022 - 10:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för återkoppling. :)

Primare I30 har Pre-Out på både vänster och höger kanal. Dock förespråkar REL inkoppling på högnivå via högtalarterminalerna (men troligtvis ej de övriga i listan).

Jag är medveten att Sub:en ska justeras in för att interagera på ett bra sätt med med fronthögtalarna, samt även placeras rätt. Dock var det ny info gällande tidskorrigering samt delningsfilter. Det verkar generellt inte heller framgå när man läser om personer som är nöjda med sina Sub-inköp eller via tester.

 

Men jag får försöka låna hem någon Sub från butiken och se resultatet. :)

 

 

Ja visst är det lite underligt, och skrämmande också att man kan missa det viktigaste av allt.
En hembioreceiver har alla redskap som behövs och det finns subs med högnivå in och med filter för frontarna.
REL hade det förr i tiden men att koppla sub till 2 kanals har försvunnit nästan helt.

 

Lycka till :)



#5

Postad 23 juli 2022 - 11:09

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Ett alternativ kanske kan vara att byta ut din Hegel HD11 DAC till t.ex. en Minidsp Flex (verkar mäta rätt bra iaf) som då ger dig alla möjligheter i världen att dela och integrera en sub?



#6

Postad 23 juli 2022 - 17:08

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Tack för ytterligare svar. :)

MiniDSP:n var en ny artikel för mig. Jag ska kolla upp den & dess funktioner bättre.

I dagsläget kör jag streaming till Bluesounden och sedan D/A-omvandling i Hegeln.



#7

Postad 24 juli 2022 - 14:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Två st SVS skulle vara ett bra val.



#8

Postad 24 juli 2022 - 17:00

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Som Mkarlsson74 skulle jag också rekommenderar SVS

Två stycken SVS SB-1000 Pro sluten.

Tror jag du skulle bli mer än nöjd
och väldigt praktiskt att ställa in.

Har själv Två stycken SVS SB-2000 i köket och otroligt nöjda med dom.

Spelar bara musik med dom och är subtila.

Dom förmedlar små nyanser av basen som är
ett måste till musiken.

Redigerat av cobra-427, 24 juli 2022 - 17:12.


#9

Postad 24 juli 2022 - 17:57

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Visst vore det fantastiskt att kunna ha 2st Rel S510 till sina frontar. Men är du inte ute efter de absolut lägsta oktaverna, utan premierar snabbhet så skulle du klara dig gott med 2 st Rel T/ 7X. Missförstå mig inte nu, S510 är snabbare än T/X-modellerna - men också klart dyrare.

 

( jag bor i lägenhet och kan inte ha den basen jag egentligen skulle vilja, för film. Så jag har en T/9X kopplad till frontarna via högnivå (spelar djupare än vad jag egentligen vill. Sedan har jag en Rel T/ 7X kopplad till centern via högnivå. Tanken är väl att det blir en till T/ 7X kopplad på surround någon gång i framtiden. Jag har inte fått till finjusteringen riktigt än, men vilken skillnad det ger för ljudet att ha dessa inkopplade. Detta tillför detaljer och rymd till ljudbilden som jag imponeras stort av.) 

 

Så kolla upp Rel lite mer, åk tillbaka till butiken och be om en demo. Kör först inkopplad, sedan stänger ni av subben så kommer du höra skillnaden. Tvivlar på att du vill ha en baslåda med DSP efter det.     



#10

Postad 24 juli 2022 - 20:38

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Tack igen för fortsatt återkoppling.

När det gäller tipset om SVS tänkte jag fråga vilken/vilka modeller som jag bör titta närmare på, men ett förslag kom i nästa svar. :)
Jag tycker även att SB-modellerna utan portar i kabinetten är lite snyggare och "renare" (utan att veta vad PB-portarna tillför ljudmässigt).

REL är jag nyfiken på, men blir inte klok varför de antingen blir höjd till skyarna eller totalt sågade när man läser foruminlägg. Tidningstester brukar dock inte vara negativa gällande REL, men där framgår samtidigt att konkurrenterna generellt har kraftigare förstärkardel.

Jag besökte min lokala butik igår för att försöka låna hem någon sub, men de hade tyvärr lördagsstängt under semestertiderna.

Och då jag bor i villa behöver jag inte tänka allt för mycket på vad grannar tycker och tänker, bara jag själv blir nöjd med ljudet. :)



#11

Postad 24 juli 2022 - 23:40

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1

REL är jag nyfiken på, men blir inte klok varför de antingen blir höjd till skyarna eller totalt sågade när man läser foruminlägg. Tidningstester brukar dock inte vara negativa gällande REL, men där framgår samtidigt att konkurrenterna generellt har kraftigare förstärkardel.


De brukar väl dissas för att de är små element i små lådor som mäter ganska dåligt men är ändå ganska dyra. Ta t7x som exempel som nämnts, ett 8 tums element i en liten låda för 12500 kr. Då hade jag alla dagar i veckan kollat åt SVS som nämnts eller Arendal 1961 istället.

Arendal får du t ex en 12 tums bas för 9500 kr för så två sådana så maxar du din budget visserligen men det skulle vara mitt tips att kolla på.

https://arendalsound...1-subwoofer-1s/

#12

Postad 25 juli 2022 - 07:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

De brukar väl dissas för att de är små element i små lådor som mäter ganska dåligt men är ändå ganska dyra. Ta t7x som exempel som nämnts, ett 8 tums element i en liten låda för 12500 kr. Då hade jag alla dagar i veckan kollat åt SVS som nämnts eller Arendal 1961 istället.

Arendal får du t ex en 12 tums bas för 9500 kr för så två sådana så maxar du din budget visserligen men det skulle vara mitt tips att kolla på.

https://arendalsound...1-subwoofer-1s/

 

Rel överlag anses vara "musikaliska" för dom spelar inte långt ner i frekvens och drar då inte igång rummet.
SVS har dsp och kan på så sätt tyglas, men då måste man ha kunskap och utrustning för det.
Ju mer bergänsad en sub är ju mindre problem med group delay får man, och kan på det sättet till o med slippa det mesta av tidsjustering.

Men innan du ens tittar på sub, glöm Inte filtreringen av frontarna !



#13

Postad 25 juli 2022 - 08:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Rekommenderar Arendal, ja kör med en 1723 1s i ren 2 kanals ljud och funkar hur bra som helst även för musik

#14

Postad 25 juli 2022 - 09:10

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
1723 kostar för mycket för hans budget för två st, det var därför jag rekommenderade 1961 och skickar med en länk med lite info om varför jag rekommenderar två st. :)

https://www.audiohol...-nonsense-myths

#15

Postad 25 juli 2022 - 10:40

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

1723 kostar för mycket för hans budget för två st, det var därför jag rekommenderade 1961 och skickar med en länk med lite info om varför jag rekommenderar två st. :)

https://www.audiohol...-nonsense-myths


Ja 2 är bättre än en, jag var också inne på 1961 först, men glad ändå jag tog 1723 istället, hade ändå själv tänkt köpa en till, men redan men en sån låter det väldigt bra i mitt tycke

#16

Postad 25 juli 2022 - 10:47

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Det tror jag säkert, verkar vara fenomenala basar

#17

Postad 25 juli 2022 - 10:49

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Tack för mer input, samt länk att läsa. :)

Jag blev nyfiken på Arendal och kollade deras hemsida. Produkterna verkar seriösa, bara de har en bra tillverkare i Kina.

Sedan verkade Arendal rekommendera 2 sätt att koppla in dubbla subbar:

- Stackade på varann kopplade i mono

- På var sin sida om golvhögtalarna kopplade i stereo

 

Eventuellt skulle jag kunna köpa 1 st Arendal Sub först (1961), och är den till belåtenhet komplettera med en till. Det andra alternativet är att bara köpa en av den större (1723).

Ska läsa länken "Ten Nonsense Myths About Subwoofers and Bass Busted" senare under dagen. :)

 



#18

Postad 25 juli 2022 - 10:52

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Inget problem här att dela Hz på suben, när jag använder Ifi Zen DAC som försteg. Jag delar alltid på 80hz får jag seja.....

Men jag har stativhögtalare, möjligt det är svårare på gulvare.


Redigerat av Danke, 26 juli 2022 - 18:15.


#19

Postad 25 juli 2022 - 12:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Inget problem här att dela Hz på suben, när jag använder Ifi Zen DAC som försteg.

Men jag har stativhögtalare, möjligt det är svårare på gulvare.

Av ren nyfikenhet, har du mätt hur det ser ut över delningen ?



#20

Postad 25 juli 2022 - 12:42

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Låna hem och prova. det är så mycket som spelar in när det gäller ljud. En hel del smak-sak med.

 

Har ett gäng subbasar, Velodyne, JBL och REL just nu.

 

Om du har möjlighet att testa en Velodyne DD10+ så är de lätta att kalibrera, även resten DD+ bra, men hitta en kan vara lite svårt. 

 

Ang REL så är de väldigt bra till musik, sätter inte igång rummet så lätt heller, men går ju inte så galet djupt. Kör två T9i med ett par äldre JBL och det låter kalas. Har inte provat X-serien alls, men de ska ju vara än bättre. S-serien är fin, även SHO, som dyker upp lite då o då på beggmarknaden.



#21

Postad 25 juli 2022 - 14:31

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Tror du tänker rätt att gå på 1961....
ett jäkla bra år 😄

Du har tänkt använda den/dom för musik.

Då räcker den/dom garanterat och blir
rätt peng för prestanda.

Du sparar 6500 till nästa 1961

Här är mätdata mellan 1961/1723

Bifogad fil  20220725_151450.jpg   112,51K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)


Redigerat av cobra-427, 25 juli 2022 - 14:39.


#22

Postad 26 juli 2022 - 11:01

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Av ren nyfikenhet, har du mätt hur det ser ut över delningen ?


Nej jag har inte mätarutsyr, men jag hör ju med öronen. Jag reagerar om det inte spelar bra tillsammans och jag hör suben.

Man skal inte höra att det kommer från suben, med undantag om man drar upp gain rejält på en basig låt...

#23

Postad 26 juli 2022 - 15:30

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Eventuellt skulle jag kunna köpa 1 st Arendal Sub först (1961), och är den till belåtenhet komplettera med en till. Det andra alternativet är att bara köpa en av den större (1723).
Ska läsa länken "Ten Nonsense Myths About Subwoofers and Bass Busted" senare under dagen. :)


Det blir nog kanon men om det bara blir 1 så skulle jag nog rekommendera dig att köra på SVS istället då de är lite billigare och köra på två sådana som cobra tipsade om istället. Men det är bara så jag tänker. Och när vi ändå är inne på världens bästa Cobra så kanske inte hans siffror som han presenterade självklara att förstå. Här är en till bra länk att plugga på.

https://www.ecoustic...uency-response/

#24

Postad 26 juli 2022 - 16:27

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Det blir nog kanon men om det bara blir 1 så skulle jag nog rekommendera dig att köra på SVS istället då de är lite billigare och köra på två sådana som cobra tipsade om istället. Men det är bara så jag tänker. Och när vi ändå är inne på världens bästa Cobra så kanske inte hans siffror som han presenterade självklara att förstå. Här är en till bra länk att plugga på.

https://www.ecoustic...uency-response/

 

Tack för info-länk. Jag kollar den under kvällen. :)

 

Jag hängde tyvärr inte helt med i svaret angående att införskaffa en eller två Subbar. :)

 

Rekommenderar du SVS vid köp av en Sub & någon särskild modell i så fall?

Och vid köp av två Subbar tolkade jag som att Arendal 1961 (1S) är lämpliga?

Dock verkar det som att SVS SB-2000 Pro är ganska snarlik Arendal 1961(1S) vid en snabb koll, förutom att SVS har app-styrning och Arendal är byggd i HDF (istället för MDF.).


Redigerat av -Remo-, 26 juli 2022 - 17:28.


#25

Postad 26 juli 2022 - 17:26

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Semesterhjärna påslagen här, otroligt otydligt från min sida.

Jag rekommenderar 2 st 1961 om ekonomin tillåter. Känner du att det är för mycket pengar är 2 st SVS SB-1000 Pro ett alternativ då det är lite billigare än 1961. Två SVS är fortfarande dyrare än 1 st 1961 men jag anser att två st är alternativet man bör kolla på och varför jag anser det står i länken jag postade tidigare.

Hoppas det blev klarare vad jag menar? Lycka till med ditt val. :)

#26

Postad 26 juli 2022 - 18:31

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 1
Att ha app i subwoofern gör all skillnad i världen😀 speciellt om man kör en stereo setup så drygt att gå bakom subben varje gång man vill ändra någon inställning

Redigerat av Andreas3200, 26 juli 2022 - 18:31.


#27

Postad 27 juli 2022 - 04:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Två st är nästan ett krav. Det gör extremt mycket för basen.



#28

Postad 27 juli 2022 - 20:08

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Jag sitter nu & lyssnar på en lånad REL T/9x.

Jag har ännu inte fördjupat mig i Subbens placering samt ljudinställningar. Lite kort så förhöjer Subben ljudbilden, samtidigt som det känns att 2 st skulle vara avsevärt bättre (precis som ni rekommenderat). icon_smile.gif

Om jag placerar Subben i hörnet utanför vänster högtalare låter den diskretare (högra bilden), och samtidigt utanför ljudbilden. Vid placering innanför vänster högtalare så låter en kraftfullare och mer integrerad i ljudbilden (vänstra bilden).

Då jag letar fram musik med mycket bas & höjer volymen vill Subben vandra runt lite på parkettgolvet.

Det som spontant känns "lite avigt" är ljudinställningarna bakom Subben. Det måste vara sååååå mycket enklare att kunna sköta detta via telefon/app och snabbt kunna justera från soffan när det behövs.

Allt är inkopplat via högnivå, då Subben bara har en RCA-ingång (dvs ej anpassad för 2 st Pre-Out). Dessutom så slog någon skyddskrets till i Primaren då jag tog REL's minus mot (-) högtalarterminalen. När jag istället REL's minus mot Primares jordpunkt fungerar allt som det ska.

Dock uppstår ett visst brum i Subben när den är igång och ingen musik spelas. Minns inte om förstärkaren var av eller på när brummet uppstod.

Det är lite snabba intryck vid en precis inkopplad Sub. icon_smile.gif

Bifogad fil(er)



#29

Postad 27 juli 2022 - 23:37

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Visst är det lite meckigt att få till det, men förhoppningsvis så behöver du bara göra "inställningen" en gång. 

 

Det finns en hel del nyttigt att hitta på Youtube om hur du ska gå tillväga att få ut det bästa ur subben. Rel förespråkar ju hörnplacering, detta för att ta hjälp av rummet. Sen är det ska fasen bli rätt, 0 eller 180 grader, konen på subben ska gå in samtidigt som konen på högtalaren går in. Cross over och gain får man testa lite innan det blir rätt.

Bäst är nästan att ha en kompis justera vid subben medans du sitter kvar i lyssnarpositionen. 

 

När det gäller brummet, så verkar du ha testat de två första metoderna som Rel rekomenderar, tredje är att koppla en rca-kabel mellan förstärkare och subb - om du har någon till övers på förstärkaren (vilket du kanske inte har med 2-kanaler) titta: https://youtu.be/NFbcAgpBID0

 

Där har du ett gäng "How-to" för Rel. 

 

För vandrande subbar på hårt golv: https://youtu.be/hMkcHDeL-4A

 

Vad gäller hörnplacering: https://youtu.be/-EyMt4ZsheI

https://youtu.be/sxsWjXoiYOQ

 

Första steg innan du tar fram Umik-1 och REW för Cross over och Gain: https://youtu.be/yDbvtryyNC8

 

Det finns fler korta videos med förklaringar till hur Rel tänker om olika saker. Som tur är så är dom oftast bara ett par minuter långa, med relevant information. Det finns såklart andra videos där det pratas Rel och inställningar, men jag tror och hoppas att du kommer ha nytta av dessa till att börja med.

 

Fördelen med Rel blir större än mätningar i output (tycker jag) då basen skapar en rymd i ljudbilden som jag inte riktigt hört med andra subbar (har ägt en SVS PC-4000).

 

Lycka till!



#30

Postad 28 juli 2022 - 13:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Det är med att basen studsar runt har jag även haft problem med själv med mindre subbar, min Arendal 1723 1s har bra med kraft i sig och är rätt stor men den står stabilt på plats även under spelning, och som även audioholics nämnde deras subbar har väldigt lite vibrationer du hade kunnat ställa en kopp kaffe på subben utan att det hade fallit ner eller spillt ut även under ljudtryck på 90 db och högre

#31

Postad 28 juli 2022 - 22:19

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Stort tack för omfattande information. :)

Den lånade Subben är nu återlämnad. Jag ska ta en funderare under helgen om jag ska köpa en eller två av dessa, alternativt någon annan modell/märke.

Blir det bara köp av en initialt, så kommer jag att komplettera med en till längre fram.

En fråga som kvarstår är behovet av app-styrda inställningar eller ej. Då musik kan skilja i mixning känns det som att Subben kan behöva justeras beroende på vad man spelar, samt kanske även vid olika ljudnivåer. Och justering bakom Subben kändes lite "osmidigt". Så det kanske kan vara en "deal-breaker".

Sedan (kill)gissar jag att om en Sub vandrar eller ej på golvet kan bero en del på vilken typ av dämpfötter som är monterade (i alla fall så länge golvet är plant), då de verkar vara snarlika viktmässigt. Fast det gick ju bl.a lösa med hjälp av Blu-Tack i en av länkarna ovan. :)

Brummet som uppstod i Subben var bara temporärt. När jag slutat spela och förstärkaren fortfarande var på, så var brummet borta. Vet dock inte om Subben hade gått in i Stand By då.

Min förstärkare har 2 st Pre-out (L/R) och det krånglar till det hela lite när lånade Sub bara har en RCA-ingång, i alla fall till jag har skaffat 2 st Subbar.
 



#32

Postad 29 juli 2022 - 06:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Stort tack för omfattande information. :)

Den lånade Subben är nu återlämnad. Jag ska ta en funderare under helgen om jag ska köpa en eller två av dessa, alternativt någon annan modell/märke.

Blir det bara köp av en initialt, så kommer jag att komplettera med en till längre fram.

En fråga som kvarstår är behovet av app-styrda inställningar eller ej. Då musik kan skilja i mixning känns det som att Subben kan behöva justeras beroende på vad man spelar, samt kanske även vid olika ljudnivåer. Och justering bakom Subben kändes lite "osmidigt". Så det kanske kan vara en "deal-breaker".

Sedan (kill)gissar jag att om en Sub vandrar eller ej på golvet kan bero en del på vilken typ av dämpfötter som är monterade (i alla fall så länge golvet är plant), då de verkar vara snarlika viktmässigt. Fast det gick ju bl.a lösa med hjälp av Blu-Tack i en av länkarna ovan. :)

Brummet som uppstod i Subben var bara temporärt. När jag slutat spela och förstärkaren fortfarande var på, så var brummet borta. Vet dock inte om Subben hade gått in i Stand By då.

Min förstärkare har 2 st Pre-out (L/R) och det krånglar till det hela lite när lånade Sub bara har en RCA-ingång, i alla fall till jag har skaffat 2 st Subbar.
 

 

Ändrar du på bas/diskant idag när dy bytar musik ?
Om svaret är Nej - men du känner att du måste med sub då är den inte integrerad rätt - eller så måste du bara bli van.
Oftast spelar suben på tok för högt.



#33

Postad 29 juli 2022 - 10:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag sitter nu & lyssnar på en lånad REL T/9x.

Liten kommentar bara.

På pappret verkar den inte spela särskiljt djupt med -6dB at 27 Hz. Jag hade varit lite tveksam om jag köpte sub men huvudsaken är naturligtvis att du blir nöjd :)



#34

Postad 29 juli 2022 - 15:07

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Liten kommentar bara.

På pappret verkar den inte spela särskiljt djupt med -6dB at 27 Hz. Jag hade varit lite tveksam om jag köpte sub men huvudsaken är naturligtvis att du blir nöjd :)

 

Jag vet att det är hädelse att hävda något så dumt som att specs inte säger allt om en produkt här på minhembio. Kommer säkert få mothugg av de som kan det här med bas långt bättre än vad jag kan nu. Men Steve Withers på Avforums, mätte 23hz i sitt rum när han testade T 9/X förra året. Visst, det räcker ju inte långt i introscenen på Edge of Tomorrow, men kan tänka mig att många upplever det som fullt tillräckligt för musik. 

Då är möjligheten till high level connection och snabbheten långt mycket viktigare, än att den går rakt ner till 15 hz vid musik - enligt min åsikt.



#35

Postad 29 juli 2022 - 18:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Liten kommentar bara.

På pappret verkar den inte spela särskiljt djupt med -6dB at 27 Hz. Jag hade varit lite tveksam om jag köpte sub men huvudsaken är naturligtvis att du blir nöjd :)

TS vill ha sub till sin 2 kanalare och till musik är det bara fördelaktigt att inte gå så långt ner i frekvens.



#36

Postad 31 juli 2022 - 18:46

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Tack för fortsatt diskussion, samt sorry sent återkoppling. Blev en helg med flugfiske sista semesterhelgen.

När det gäller ändra bas & diskant vid musiklyssning så sker det aldrig, dels för att Primaren ej har de reglagen men även att det ej känns nödvändig. :)

 

Köpfunderingarna är så här långt väger mellan REL T9/x i lokal butik, alternativt "Buy  & Try" av SVS SB-2000 Pro eller Arendal 1961 (1S).

 

Största skillnaderna mellan REL och de övriga verkar vara effektmässigt, dvs 300 W klass A/B mot 500 W Klass D. Kanske även 10" element med slavbas (REL) kontra 12" i sluten låda (övriga) har en betydande skillnad.

Därutäver skiljer det sig lite i frekvensomfång, app-styrning eller ej, MDF eller HDF i kabinettmaterial, samt hög- respektive lågnivåanslutning mellan modellerna.

 

Vad som känns mest rätt vet jag ej nu, men jag återkommer med resultatet då jag köpt eller beställt Subwoofer. :)

Återigen, stort tack för alla synpunkter på vägen. :)

 



#37

Postad 01 augusti 2022 - 15:00

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det är nog ett stort plus med Appstyrd Subwoofer. Det är enklare att justera efter smak och man hör effekten på samma tid.

Arendal og SVS erbjudar App styrning och varianter av variable EQ.

Jag ryggar av att Rel sin dyra vandrar rundt på golvet. Inte bra byggkvalitet isåfall.

#38

Postad 01 augusti 2022 - 16:33

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Om en Minidsp får plats i signalkedjan tycker jag dess laptop-gränssnitt fungerar rätt bra från soffan också.

Minidsp + sub utan app (som Arendal 1961) tycker jag absolut är ett alternativ till en sub med app, om just app är viktigt.

 

 

Att manuellt mata in 7 PEQ, delays, osv, gånger 2 subbar i Arendals app är inte jättekul.



#39

Postad 15 augusti 2022 - 13:40

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 1
Måste säga att Arendal subbarna är väldigt musikaliska, tycker det funkar bäst med delning mellan 70-90 hz, all bas finns bara i bakgrunden, och nu kör man ändå med ganska högkvalitativa högtalare b&w 702 s2, nu låter allt från toppen och botten fantastiskt och ger gåshud varje gång
Arendal 1723 1s förtjänar all hyllning den fått väl värt 16k hade varit ett bra köp även om den kostade 20k

Redigerat av Andreas3200, 15 augusti 2022 - 13:42.


#40

Postad 15 augusti 2022 - 18:19

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Måste säga att Arendal subbarna är väldigt musikaliska, tycker det funkar bäst med delning mellan 70-90 hz, all bas finns bara i bakgrunden, och nu kör man ändå med ganska högkvalitativa högtalare b&w 702 s2.

 

Tack för återkoppling. :)

 

En följdfråga:

- Kör du med en eller två Arendal 1723 (1S) till dina B&W 702 S2?



#41

Postad 16 augusti 2022 - 11:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tack för återkoppling. :)

En följdfråga:
- Kör du med en eller två Arendal 1723 (1S) till dina B&W 702 S2?

Har bara en för tillfället men ska köpa en till senare, tycker ändå en sån Arendal gör ett riktigt fint jobb, jag älskar nämligen appen så allt kan styras från lyssningsplatsen😊

Redigerat av Andreas3200, 16 augusti 2022 - 11:15.


#42

Postad 16 augusti 2022 - 16:21

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Har bara en för tillfället men ska köpa en till senare, tycker ändå en sån Arendal gör ett riktigt fint jobb, jag älskar nämligen appen så allt kan styras från lyssningsplatsen


Såg du att Arendal slutar med gloss och justerar upp priserna på satin?

#43

Postad 16 augusti 2022 - 16:50

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Såg du att Arendal slutar med gloss och justerar upp priserna på satin?


Finns ingen info om att dom slutar med gloss, däremot så kommer priserna på satin hamna på samma pris, med detta är något man får förvänta sig med tanke på läget nu, köpte min sub för 15k och 17k är den också värd, jag köpte Hegel h190 2020 för 28k den kostar nu 40k, samma med mina b&w kostade 45k vid köp 2021och kostar nu 50k, så de små höjningar Arendal gjort är inget som påverkar plånboken speciellt mycket

Redigerat av Andreas3200, 16 augusti 2022 - 16:51.


#44

Postad 16 augusti 2022 - 20:09

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Finns ingen info om att dom slutar med gloss, däremot så kommer priserna på satin hamna på samma pris, med detta är något man får förvänta sig med tanke på läget nu, köpte min sub för 15k och 17k är den också värd, jag köpte Hegel h190 2020 för 28k den kostar nu 40k, samma med mina b&w kostade 45k vid köp 2021och kostar nu 50k, så de små höjningar Arendal gjort är inget som påverkar plånboken speciellt mycket

Tyckte nog det var hyfsat tydligt 😊

https://arendalsound...aKTUdAk=.TGqSFu

#45

Postad 16 augusti 2022 - 22:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tyckte nog det var hyfsat tydligt 😊

https://arendalsound...aKTUdAk=.TGqSFu


Måste ha missat det, jag blir inte drabbad av detta då jag kör på satin, så blir samma när jag köper en sub till

#46

Postad 17 augusti 2022 - 08:55

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Samma här, kör svart satin i bion. Skulle dock gärna fortsätta med vit högblank i vardagsrummet den dag det är dags för byte.

On topic: hur har det gått för TS?

#47

Postad 17 augusti 2022 - 18:00

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

On topic: hur har det gått för TS?

 

 

Jag har tyvärr inte gjort inköpet än. Det har kommit för mycket emellan i vardagslivet.

Dock står tankarna kring Arendal, SVS eller REL. Och när Subben ska användas till musik & ev stå nära mina vita KEF, önskar jag helst matchande utseende på Subben.

Arendal har app-styrning samt glossy finish i den större 1723 (än så länge), men inte 1961. Klarar man sig med en Sub skulle jag köpa 1723, men behöver jag 2 st blir 1961 avsevärt billigare.

REL går inte lika djupt i bas (på pappret i alla fall), har mindre effekt samt saknar app-styrning. Dock verkar den rekommenderas till musik. Den finns även i glossy finish & har gått att provlyssna hemma. Dock var det lite oroande att den hemlånade Subben initialt brummande när jag kopplade in den.

SVS SB-2000 Pro har app-styrning samt glossy finish & verkar också få goda omdömen.

Det skulle antagligen vara enklare komma framåt om jag kunde lyssna/jämföra på fler Subbar än REL hemma, men det blir lite krångligare via Buy'n'Try.

REL ska tydligen ha ett event imorgon & presentera nyheter. Det kan vara intressant att se innan jag landar i något beslut. :)


Redigerat av -Remo-, 17 augusti 2022 - 18:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.