Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Information om Mediaportal för svenska användare

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 november 2007 - 21:08

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har börjat lägga till saker om "Mediaportal i Sverige" i Mediaportals Wiki:
http://wiki.team-med...rmations/Sweden

Jag vet att flertalet sitter inne med värdefull information, dela med er och uppdatera/lägg till info!

/Martin

#2

Postad 26 november 2007 - 09:53

Unregistered707aa2d4
  • Unregistered707aa2d4
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Gott initiativ!

#3

Postad 26 november 2007 - 10:03

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Om det hade varit möjligt hade det varit trevligare att ha Wikin nån annanstans och länka till den från team-mediaportal.com's... Nånstans där vi fritt skulle kunna dela med oss om hur vi fått det att fungera med Phoenix-läsare osv, om man nu fått det. I övigt trevligt iniativ med bra länkar osv dock! :)

BTW, on a side-note, jag fick inte mitt Twinhan 2033 att ens lyckas scanna kanaler vettigt hemma hos mig (ComHem) :wub: Den fick in nån kanal nån gång (typ BBC Food), men sen inte mer. Testade med olika (nya) kablar och grejer, alltid samma flakey resultat. Ska försöka skaffa ett TT-budget C-1500 istället.

Redigerat av Unregisteredc6f44378, 26 november 2007 - 10:04.


#4

Postad 26 november 2007 - 10:31

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Om det hade varit möjligt hade det varit trevligare att ha Wikin nån annanstans och länka till den från team-mediaportal.com's... Nånstans där vi fritt skulle kunna dela med oss om hur vi fått det att fungera med Phoenix-läsare osv, om man nu fått det. I övigt trevligt iniativ med bra länkar osv dock! :)


Hur man får Phoenix-läsare+mdapi+mediaportal att funkar finns väl dokumenterat på DVBN.

#5

Postad 26 november 2007 - 10:48

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Om det hade varit möjligt hade det varit trevligare att ha Wikin nån annanstans och länka till den från team-mediaportal.com's... Nånstans där vi fritt skulle kunna dela med oss om hur vi fått det att fungera med Phoenix-läsare osv, om man nu fått det. I övigt trevligt iniativ med bra länkar osv dock! :)


Hur man får Phoenix-läsare+mdapi+mediaportal att funkar finns väl dokumenterat på DVBN.


Jag tycker dvbn är riktigt bra, men det är fortfarande väldigt rörigt ang vilka plugins som behövs / fungerar osv. Jag har hyffsad koll nu, men det tog ju ett tag att få det. Men det ÄR iofs en snårskog rent teknologiskt, så att det finns mycket information är väl bara att godta :wub: Även om det ibland kan bli svårt att veta vad man ska köra (typ yanksee, fenrir, ncsclient, wincsc, emunation, vplug och allt sånt).

Jag menar inte att informationen inte finns. Men att ha en svensk Wiki om det hela hade ju kunnat vara riktigt trevligt. Där kunde färdiga fungerande konfigs för olika scenarion (boxer, comhem, viasat osv, med olika OS / mjukvaror) vara upplagda med mera.

#6

Postad 26 november 2007 - 13:15

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Om det hade varit möjligt hade det varit trevligare att ha Wikin nån annanstans och länka till den från team-mediaportal.com's... Nånstans där vi fritt skulle kunna dela med oss om hur vi fått det att fungera med Phoenix-läsare osv, om man nu fått det. I övigt trevligt iniativ med bra länkar osv dock! :)


Hur man får Phoenix-läsare+mdapi+mediaportal att funkar finns väl dokumenterat på DVBN.


Jag tycker dvbn är riktigt bra, men det är fortfarande väldigt rörigt ang vilka plugins som behövs / fungerar osv. Jag har hyffsad koll nu, men det tog ju ett tag att få det. Men det ÄR iofs en snårskog rent teknologiskt, så att det finns mycket information är väl bara att godta :wub: Även om det ibland kan bli svårt att veta vad man ska köra (typ yanksee, fenrir, ncsclient, wincsc, emunation, vplug och allt sånt).

Jag menar inte att informationen inte finns. Men att ha en svensk Wiki om det hela hade ju kunnat vara riktigt trevligt. Där kunde färdiga fungerande konfigs för olika scenarion (boxer, comhem, viasat osv, med olika OS / mjukvaror) vara upplagda med mera.


Problemet med info kring detta är att förmodligen kommer bli olagligt from nästa sommar. Har svårt att se att lagförslaget inte röstas igenom :P

#7

Postad 26 november 2007 - 13:23

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Jo, man får väl börja lobbya för byte av leverantör till GothNet (om man bor i götet med omnejd) eller nått! :)

#8

Postad 28 december 2007 - 23:32

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Phoenix-läsare är en kortläsare som kan läsa tex abbonemangskort...

MDAPI är en teknik för att tex använda sig av CAM-emulatorer, Viaccess för Boxer och Conax för CD/Comhem.



SweMart ska ha stort tack för informationen jag fick i PM:et.
Jag var väl lite blyg för att fråga här i tråden men en push från SweMart avhjälpte det lilla problemet.


Har jag förstått saken rätt, man använder MDAPI till MediaPortal eller är det en lösning som man använder stand-alone?

#9

Postad 29 december 2007 - 12:39

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
MD i namnet kommer från ett gammalt obskyrt DVB-program som heter Multidec. Till detta utvecklades det plugins varav flera är softcams. Andra DVB-program som ville nyttja dessa behövde endast bygga stöd för MD-plugins. Några exempel är ProgDVB, MyTheatre, DVBViewer (kräver SoftCSA), MediaPortal (kräver MDAPI), GBPVR (kräver MDAPI).

#10

Postad 31 december 2007 - 21:25

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Vad är softcam? Är det en mjukvara som simulerar tex DVB-T eller hela kortet?

#11

Postad 01 januari 2008 - 15:19

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Vad är softcam? Är det en mjukvara som simulerar tex DVB-T eller hela kortet?


softcam ersätter en fysisk Cam Modul.
finns mera att läsa här tex
https://www.minhembi...howtopic=117635

#12

Postad 05 januari 2008 - 20:17

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Okej, men eftersom man kan stoppa in ett kort i en fysisk CAM så måste det betyda att en Softcam kräver softkort? Går det att omvandla sitt fysiska kort till ett softkort? (troligen en dum fråga, för nog går det? B))


Ändring: Okej, "Softcam for dumbasses, sorry, dummies" tråden var bra, för där finns ju nyttig information:) tackar för den. Nu fattar jag tex meningen med Phoenix gränssnittet osv

Redigerat av Axxel, 05 januari 2008 - 20:32.


#13

Postad 19 januari 2008 - 14:44

stormer
  • stormer
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Om jag har greppat det här rätt så behöver jag göra något med MediaPortal, ett program som heter mdapi?
sen måste jag köra yankse för att ansluta till min newcamd. newcamd pratar med min phoenix. rätt?

mitt tt-1500C detekterar inte min Conax 4.00e CAM så jag letar alternativ. i mitt firedtv fungerar det. är detta rätt väg med en phoenixlösning för mig?

på dvbn så hittar jag f*n ingen info om vad som fungerar med c0mhem eller hur man sätter upp detta. kan någon vänlig själ hjälpa mig på rätt spår så blir jag larvigt glad.

#14

Postad 20 januari 2008 - 11:21

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
På dvbn hittar du dock bra info om hur du använder mdapi i MediaPortal, så just en biten kan du hämta där :blink:

Jag har testat följande i MediaPortal och det fungerar fint:
MDAPI-filter i TV Server (TVE3)
NCSClient som MDAPI-plugin (det här är en kortklient)
Newcs 1.5 som kortserver med Phoenix-läsare som jag satte kortet i

Fungerade fin-fint. Det var lite bökigt att konfigga NCSClient men det är iaf lättare att testa det hela i t.ex. ProgDVB (som stödjer MDAPI-plugins rakt av, inget filter behövs) än i MediaPortal

#15

Postad 20 januari 2008 - 13:33

bozzo70
  • bozzo70
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

På dvbn hittar du dock bra info om hur du använder mdapi i MediaPortal, så just en biten kan du hämta där ;)

Jag har testat följande i MediaPortal och det fungerar fint:
MDAPI-filter i TV Server (TVE3)
NCSClient som MDAPI-plugin (det här är en kortklient)
Newcs 1.5 som kortserver med Phoenix-läsare som jag satte kortet i

Fungerade fin-fint. Det var lite bökigt att konfigga NCSClient men det är iaf lättare att testa det hela i t.ex. ProgDVB (som stödjer MDAPI-plugins rakt av, inget filter behövs) än i MediaPortal


Hur ser din NCSclient ut i TVserver, jag får det inte att funka bara Wincsc fungerar .

#16

Postad 20 januari 2008 - 14:13

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

På dvbn hittar du dock bra info om hur du använder mdapi i MediaPortal, så just en biten kan du hämta där ;)

Jag har testat följande i MediaPortal och det fungerar fint:
MDAPI-filter i TV Server (TVE3)
NCSClient som MDAPI-plugin (det här är en kortklient)
Newcs 1.5 som kortserver med Phoenix-läsare som jag satte kortet i

Fungerade fin-fint. Det var lite bökigt att konfigga NCSClient men det är iaf lättare att testa det hela i t.ex. ProgDVB (som stödjer MDAPI-plugins rakt av, inget filter behövs) än i MediaPortal


Hur ser din NCSclient ut i TVserver, jag får det inte att funka bara Wincsc fungerar .


Jag passar än en gång på att tipsa om att använda något snabbare/enklare för att testa, men hursomhaver, den ser ut såhär:
[OPTIONS]EMM_period_after_ECM=11000EnableProviderCheck=0MinimumECMDelay=400EnableLogfile=0[SERVER_00]Name=newcsActive=1Host=...Type=0	; 0 is newcamd, 1 is radegast.SKey=...User=...Pass=...Port=...Emm=0ECM=1CaID=0B00ProviderID=0

Det var även rätt så matnyttigt att ibland slå på loggningen för att veta vad som gick fel för NCSClient.

#17

Postad 20 januari 2008 - 14:21

bozzo70
  • bozzo70
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

På dvbn hittar du dock bra info om hur du använder mdapi i MediaPortal, så just en biten kan du hämta där ;)

Jag har testat följande i MediaPortal och det fungerar fint:
MDAPI-filter i TV Server (TVE3)
NCSClient som MDAPI-plugin (det här är en kortklient)
Newcs 1.5 som kortserver med Phoenix-läsare som jag satte kortet i

Fungerade fin-fint. Det var lite bökigt att konfigga NCSClient men det är iaf lättare att testa det hela i t.ex. ProgDVB (som stödjer MDAPI-plugins rakt av, inget filter behövs) än i MediaPortal


Hur ser din NCSclient ut i TVserver, jag får det inte att funka bara Wincsc fungerar .


Jag passar än en gång på att tipsa om att använda något snabbare/enklare för att testa, men hursomhaver, den ser ut såhär:
[OPTIONS]EMM_period_after_ECM=11000EnableProviderCheck=0MinimumECMDelay=400EnableLogfile=0[SERVER_00]Name=newcsActive=1Host=...Type=0	; 0 is newcamd, 1 is radegast.SKey=...User=...Pass=...Port=...Emm=0ECM=1CaID=0B00ProviderID=0

Det var även rätt så matnyttigt att ibland slå på loggningen för att veta vad som gick fel för NCSClient.



Använder du nått annat i mappen eller har du bara NCSclienten i den ?
Vilken version av NCSClient har du ?

/Mvh

Redigerat av bozzo70, 20 januari 2008 - 14:22.


#18

Postad 20 januari 2008 - 14:51

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Använder du nått annat i mappen eller har du bara NCSclienten i den ?
Vilken version av NCSClient har du ?

/Mvh


Inget annat. Vet inte vilken version jag kör, den nyaste jag hittade antar jag ;)
Vad säger din NCSClient_log.txt ?

#19

Postad 23 januari 2008 - 20:56

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Det kan vara en idé att starta en egen tråd om MediaPortal + MDAPI.

OT gör mig ledsen.

#20

Postad 23 januari 2008 - 20:58

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Jao.
Kan någon mod kanske splitta ut mdapi-inläggen?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.