Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga pc för 4K videoredigering

92 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 januari 2019 - 12:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag har idag en iMac 27" (late 2012)
2,9 GHz intel core i5
24gb ram
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB
1 tb sata disk

Jag känner att den börjar bli ganska trött faktiskt, även om jag vant mig med det långsamma arbetsflödet.
Jag arbetar väldigt mycket i Lightroom och Photoshop och även i iMovie.
Då kan det gå riktigt segt, speciellt om jag gör mycket samtidigt.
att jag uppgraderat till 24gb i ram istället för 8 verkar inte ha hjälpt.

Har en Macbook pro också med 8gb i ram och med SSD disk i och den är ljusår mycket snabbare så jag antar att en SSD är viktigare än mycket minne.

Hur som helst så tycker jag inte att mac är värt pengarna längre och tänker köpa mig en PC istället. Dels för att det blir billigare och dels för att man kan uppgradera datorn sen på bättre sätt än på en mac. så i framtiden blir det billigare också.

Jag har tänkt att videoredigera mer nu framöver och har tänkt skaffa Premiere pro så datorn ska i första hand byggas för 4k videoredigering.
(Som det är nu så går det rejält segt att redigera i iMovie med 1080p filmer.)
Men om jag vill ska jag också kunna spela lite spel.
Jag är ingen spelnörd och spelar inte alls ofta så det behöver inte vara värstinggrejer när det gäller den delen.

Kan inget alls om datorbyggen så nu skulle jag vilja ha eran hjälp.
Vad jag har läst mig till så är grafikkortet inte så viktigt när man ska redigera bilder eller videos utan det är mest processorn och antal kärnor som är det viktiga.
minst 8 kärnor verkar det rekommenderas.

Har för skoj skull byggt ihop en dator på Inet  utan att veta alls vad som krävs eller vilka märken som är bra eller inte.
så här ser det ut i alla fall.

Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Röd (990kr)
https://www.inet.se/...pered-glass-rod

Processor: AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (3590kr)
https://www.inet.se/...0x-3-7-ghz-20mb

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1060 3GB GT OC (2199kr)
https://www.inet.se/...-1060-3gb-gt-oc

Moderkort: ASUS PRIME B450M-K (959kr)
https://www.inet.se/...s-prime-b450m-k

Ramminne: Corsair 16GB (1x16GB) DDR4 2133MHz CL15 Value Select (1299kr)
https://www.inet.se/...15-value-select

SSD: Samsung 970 EVO 250GB (929kr)
https://www.inet.se/...tIaAgwtEALw_wcB

Hårddisk: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 256MB (849kr)
https://www.inet.se/...b-7200rpm-256mb

Nätaggregat: Antec HCG Gold 750W (1249kr)
https://www.inet.se/...c-hcg-gold-750w

Operativsystem: Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM (1299kr)
https://www.inet.se/...QgaAmOvEALw_wcB

totalpris: 13363kr  exklusive skärm

OBS: montering sker av Inet eftersom jag inte vågar mig på det.

Jag är ju ganska säker på att jag inte valt varken rätt eller dom mest optimala delarna så det är här ni kommer in i bilden.
Vilka av delarna är rätt och vilka kan jag byta ut mot andra.
Är några av delarna över eller underdimensionerade ?

Alla tips eller funderingar är varmt välkomna. tar också gärna emot tips på en skärm som skulle funka bra till mig. (minst 27")



#2

Postad 28 januari 2019 - 12:38

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Jag hade nog petat in lite fetare minne till den proppen.

PSU:n känns lite overkill kanske.

 

Skulle nästan rekommendera att bygga själv. Jag trodde det skulle vara rocket science, men efter att jag såg Jayztwocents video "we build a computer wrong on purpose" så kände jag att det inte borde vara några problem.

Det var skitkul och mecka ihop allt :D



#3

Postad 28 januari 2019 - 12:54

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0
Datorn ser OK ut för 4K redigering. Däremot tar filmerna gott om plats på hårddiskarna så jag har ca 10 TB hårddiskar och en SSD disk på ca 400 GB i min redigeringsdator. En bra skärm eller kopplas till TV:n är ett måste för att kolla att det är skärpa i de filmer som ska redigeras.

Jag kopplar till min Sony Ultra-HD TV på 55 tum när jag ska kolla på filmerna. Om TV:n är på kopplar Adobe Premier Pro upp det automatiskt. Info 4K och Ultra-HD är inte exakt samma format.

#4

Postad 28 januari 2019 - 13:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag hade nog petat in lite fetare minne till den proppen.

PSU:n känns lite overkill kanske.

 

Skulle nästan rekommendera att bygga själv. Jag trodde det skulle vara rocket science, men efter att jag såg Jayztwocents video "we build a computer wrong on purpose" så kände jag att det inte borde vara några problem.

Det var skitkul och mecka ihop allt :D

 

jag har ingen kunskap så jag tror jag skippar byggandet. Skulle jag förstöra något så finns det ju inga försäkringar. :)


Datorn ser OK ut för 4K redigering. Däremot tar filmerna gott om plats på hårddiskarna så jag har ca 10 TB hårddiskar och en SSD disk på ca 400 GB i min redigeringsdator. En bra skärm eller kopplas till TV:n är ett måste för att kolla att det är skärpa i de filmer som ska redigeras.

Jag kopplar till min Sony Ultra-HD TV på 55 tum när jag ska kolla på filmerna. Om TV:n är på kopplar Adobe Premier Pro upp det automatiskt. Info 4K och Ultra-HD är inte exakt samma format.

 

angående hårddiskarna så har jag externa diskar att lägga materialen på.

Vad jag läst mig till är det en stor fördel om materialet ligger på en annan disk än programmet.  så diskarna i datorn ska bara användas när jag redigerar. sen läggs dom på externa diskar har jag tänkt.



#5

Postad 28 januari 2019 - 15:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag skulle helt klart se över grafikkortet. GTX 1060 är rätt gammal nu och du borde kunna hitta deals som ger mer valuta för pengarna. Använder själv inte Premiere längre (kör allt i DaVinci) men 3GB VRAM är lite väl klent för 4K. Kolla om du kan hitta 6GB-varianten, eller sikta på ett bättre kort. 2060 har nyligen släppts och med det har du klart bättre framtidssäkring. Har dålig koll på Radeons kort.

 

Adobes programvaror käkar rejält med minne och cache utifrån min erfarenhet, så ska man jobba mycket med Premiere kanske det kan vara bra om man inte budgeterar alltför mycket på RAM och lagring. 2TB borde du iofs kunna komma en bit med, och 16GB kan du uppgradera till 32GB vid senare tillfälle om det skulle behövas.

 

Prova gärna en testversion av Premiere Pro innan du bestämmer dig för den. Likt PS och LR är det en kreativ programvara men på specifikt Windows kan det vara riktigt buggigt utifrån min erfarenhet, även med dedikerade workstations. Lär funka bättre på MacOS... En markant fördel är dock att det är (mig veterligen) den enda NLE:n på Windows med stöd för ProRes-export.



#6

Postad 28 januari 2019 - 19:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag skulle helt klart se över grafikkortet. GTX 1060 är rätt gammal nu och du borde kunna hitta deals som ger mer valuta för pengarna. Använder själv inte Premiere längre (kör allt i DaVinci) men 3GB VRAM är lite väl klent för 4K. Kolla om du kan hitta 6GB-varianten, eller sikta på ett bättre kort. 2060 har nyligen släppts och med det har du klart bättre framtidssäkring. Har dålig koll på Radeons kort.

 

Adobes programvaror käkar rejält med minne och cache utifrån min erfarenhet, så ska man jobba mycket med Premiere kanske det kan vara bra om man inte budgeterar alltför mycket på RAM och lagring. 2TB borde du iofs kunna komma en bit med, och 16GB kan du uppgradera till 32GB vid senare tillfälle om det skulle behövas.

 

Prova gärna en testversion av Premiere Pro innan du bestämmer dig för den. Likt PS och LR är det en kreativ programvara men på specifikt Windows kan det vara riktigt buggigt utifrån min erfarenhet, även med dedikerade workstations. Lär funka bättre på MacOS... En markant fördel är dock att det är (mig veterligen) den enda NLE:n på Windows med stöd för ProRes-export.

 

så du menar att det ändå är nödvändigt att köpa det senaste  inom grafikkort trots att det är den minst viktiga delen när man redigerar film?

det går emot allt jag har läst innan.

Men jag är inte insatt så det är svårt att veta vad man ska tro på :)

 

angående premiere pro så är det svårt att testa den på min sega burk. men jag har läst mycket om programmet samt kollat väldigt mycket på youtube samt gått kursen på moderskeppet om just premiere pro.

 

Premiere pro verkar också vinna dom flesta test på youtube när dom testar olika program, men framförallt mot Final cut pro som också är ett av dom största.

tror jag kommer bli nöjd med PP



#7

Postad 28 januari 2019 - 20:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hur viktigt grafikkortet är beror på vilken programvara man använder. Har inte använt Premiere på väldigt många år men jag vill minnas att hårdvaruaccelerationen var rätt bra då åtminstone. Skulle inte förvåna mig om det är jämförbart med Photoshop ur det avseendet. Använder du däremot Davinci så spelar grafikkortet en enorm roll. Faktiskt mycket, mycket mer än RAM och processorn. Arbetar dagligen med 4K RAW-filer (160-530MB per sekund) i Davinci med sjunde generationens i5 och 8GB RAM utan att det flaskar.

 

Jag skulle rekommendera dig att fokusera på vad du själv är ute efter och sålla alternativen baserat på det, hellre än att basera ditt val på vilka som gör bra ifrån sig i tester. Förr använde jag Vegas till största delen som har dåligt rykte då den enbart är gjord för offlineprojekt, men jag har ändå lyckats åstadkomma mycket bra med det iaf. Avid har jag väldigt länge velat lära mig också.

 

Vilka användarmässiga fördelar ser du med Premiere gentemot FCP (om vi hypotetiskt säger att du skulle överväga en ny Mac istället för PC)? Har själv aldrig provat Final Cut i någon form men baserat på vad jag har hört från användare av båda programmen delar de många likheter.



#8

Postad 28 januari 2019 - 21:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hur viktigt grafikkortet är beror på vilken programvara man använder. Har inte använt Premiere på väldigt många år men jag vill minnas att hårdvaruaccelerationen var rätt bra då åtminstone. Skulle inte förvåna mig om det är jämförbart med Photoshop ur det avseendet. Använder du däremot Davinci så spelar grafikkortet en enorm roll. Faktiskt mycket, mycket mer än RAM och processorn. Arbetar dagligen med 4K RAW-filer (160-530MB per sekund) i Davinci med sjunde generationens i5 och 8GB RAM utan att det flaskar.

 

Jag skulle rekommendera dig att fokusera på vad du själv är ute efter och sålla alternativen baserat på det, hellre än att basera ditt val på vilka som gör bra ifrån sig i tester. Förr använde jag Vegas till största delen som har dåligt rykte då den enbart är gjord för offlineprojekt, men jag har ändå lyckats åstadkomma mycket bra med det iaf. Avid har jag väldigt länge velat lära mig också.

 

Vilka användarmässiga fördelar ser du med Premiere gentemot FCP (om vi hypotetiskt säger att du skulle överväga en ny Mac istället för PC)? Har själv aldrig provat Final Cut i någon form men baserat på vad jag har hört från användare av båda programmen delar de många likheter.

 

okej, tack för infon . ska kika närmare på grafikkortet då. när jag väl köper så vill jag ju såklart att det ska bli bra så jag inte ångrar mig.

 

angående PP vs FCP så är det nog mest att jag kikat allra mest på PP och tycker det verkar riktigt bra.

nu utgår jag igen enbart på vad folk säger som testar programmet och det verkar som att PP är lite mer komplett och lite mer professionellt.

 

Sen tycker jag det är smidigt med prenumerationstjänst vilket såklart gör det dyrare i längden, men jag slipper en stor kostnad på en gång.

 

Har även sett många test angående hastighetstester och då verkar PP vinna på många punkter.

Men det beror säkert på vilket ssystem man kör på och så.



#9

Postad 29 januari 2019 - 09:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har ändrat lite bland grejerna. Valde ett dyrare moderkort med trådlös anslutning till internet.

ändrat grafikkort också. dock ett 1060 fast med 6gb minne istället för tre.

 

processorn ändrade jag från  AMD Ryzen 7 2700 till 1700. är det stor skillnad på dessa? båda med 8 kärnor och 16 trådar.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2019-01-29 kl. 09.47.54.png   128,15K   0 Antal nerladdningar

 

känns nästan som jag kommer bli väldigt nöjd oavsett vad jag väljer för jag tror allt slår min gamla trötta Mac, men jag vill ju ändå ha så bra presetanda som möjligt utan att det rusar iväg i pris.

 

min budget är runt 20k inkl skärm så själva datorn bör inte kosta mer än 13-15k



#10

Postad 29 januari 2019 - 10:24

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Hade skippat mekanisk disk samt köpt en Windows nyckel på Ebay istället.

#11

Postad 29 januari 2019 - 10:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hade skippat mekanisk disk samt köpt en Windows nyckel på Ebay istället.

 

är det inte onödigt att ha en SSD till som mellanlagring?

Tanken är att ha alla program på ssd och sen bildfiler och video på den mekaniska disken när jag arbetar med dom. 

 

ja köpa en windowsnyckel kanske är bättre. Men varför just ebay? jag vill ha en svensk version.



#12

Postad 29 januari 2019 - 10:31

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Känns ju trist att köpa en äldre generation av processorn. 

Ryzen 5 2600x kanske skulle funka som ett mellanting, eller behöver du 8 kärnor och 16 trådar?

 

Rätt sketchy att köpa billiga nycklar tycker jag personligen. Antingen så funkar det eller så funkar det inte.



#13

Postad 29 januari 2019 - 10:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har aldrig haft problem med att köpa nycklar till Windows, välj en säljare med bra rating. Kod levereras i regel omgående via mail/Ebay, pris runt 30-60kr. Språket är inget problem, bara att väljs SE vid installation. Ladda hem win och bränn image på ett USB som du bootar ifrån på den nya datorn.

SSD:erna ligger bra till prismässigt nu (om man håller sig till de mindre storlekarna) så ser egentligen ingen anledning till att köpa en mekanisk disk. SSD är snabb och ljudlös, tar ”ingen” plats heller så bara pros :)

Vill du ändå ha en mekanisk disk så kan du få köpa en likadan som du har i ditt bygge men på 1TB för 200kr plus frakt, ny/oanvänd.

Redigerat av lobo, 29 januari 2019 - 10:41.


#14

Postad 29 januari 2019 - 10:50

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Annars har du ett helt ok paket på Komplett, https://www.komplett...LETT-312-11351#

Går att konfa som man behagar och tex. plocka bort Windows eller lägga till disk, innehåller bra delar i stort och bla. ett RTX2070. Sen kanske AMD är bättre lämpat för foto/video men vet inte hur en i7:a står sig i förhållande till vald AMD.

Redigerat av lobo, 29 januari 2019 - 10:57.


#15

Postad 29 januari 2019 - 11:12

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Har aldrig haft problem med att köpa nycklar till Windows, välj en säljare med bra rating. Kod levereras i regel omgående via mail/Ebay, pris runt 30-60kr. Språket är inget problem, bara att väljs SE vid installation. Ladda hem win och bränn image på ett USB som du bootar ifrån på den nya datorn.

SSD:erna ligger bra till prismässigt nu (om man håller sig till de mindre storlekarna) så ser egentligen ingen anledning till att köpa en mekanisk disk. SSD är snabb och ljudlös, tar ”ingen” plats heller så bara pros :)

Vill du ändå ha en mekanisk disk så kan du få köpa en likadan som du har i ditt bygge men på 1TB för 200kr plus frakt, ny/oanvänd.

Hmm kanske värt att prova ändå när det är så pass billigt.

Hur funkar det, måste man göra en ren installation? Som det är nu så har jag W10 med vattenstämpeln nere i högra hörnet. Vore smutt om man kunde aktivera med hjälp av koden och slippa en ren installation


Redigerat av Morot, 29 januari 2019 - 11:12.


#16

Postad 29 januari 2019 - 11:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om du går in i autentiseringsinställningarna i Windows kan du lägga till en licensnyckel på din befintliga installation. Ett tag var de knutna till moderkorten men numer verkar man kunna låsa nyckeln till ens Microsoft-konto, om man har kopplat det till operativsystemet.



#17

Postad 29 januari 2019 - 11:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Kör en S-ATA SSD till mellanlagringen. De är billigare än NVMe och fortfarande mycket snabbare än mekaniska diskar, som är rätt trista...

 

Samsung gör bra SSD, och en 2TB kostar ca 3200kr.



#18

Postad 29 januari 2019 - 16:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Känns ju trist att köpa en äldre generation av processorn. 

Ryzen 5 2600x kanske skulle funka som ett mellanting, eller behöver du 8 kärnor och 16 trådar?

 

Rätt sketchy att köpa billiga nycklar tycker jag personligen. Antingen så funkar det eller så funkar det inte.

 

japp jag behöver minst 8 kärnor och 16 trådar tyvärr.


Har aldrig haft problem med att köpa nycklar till Windows, välj en säljare med bra rating. Kod levereras i regel omgående via mail/Ebay, pris runt 30-60kr. Språket är inget problem, bara att väljs SE vid installation. Ladda hem win och bränn image på ett USB som du bootar ifrån på den nya datorn.

SSD:erna ligger bra till prismässigt nu (om man håller sig till de mindre storlekarna) så ser egentligen ingen anledning till att köpa en mekanisk disk. SSD är snabb och ljudlös, tar ”ingen” plats heller så bara pros :)

Vill du ändå ha en mekanisk disk så kan du få köpa en likadan som du har i ditt bygge men på 1TB för 200kr plus frakt, ny/oanvänd.

 

är det lagligt eller olagligt? hur funkar det med alla uppdateringar och sånt?

Känns annars som att jag vill ha "riktig" mjukvara i datorn istället för fusk (om nu så är fallet) :)

 

Jo ssd ligger ju bra ii pris , om dom är mindre som du säger. Men jag vill ha en ganska stor 2tb eller mer och då är dom inte billiga.


Annars har du ett helt ok paket på Komplett, https://www.komplett...LETT-312-11351#

Går att konfa som man behagar och tex. plocka bort Windows eller lägga till disk, innehåller bra delar i stort och bla. ett RTX2070. Sen kanske AMD är bättre lämpat för foto/video men vet inte hur en i7:a står sig i förhållande till vald AMD.

 

för dålig processor i den tyvärr.


Kör en S-ATA SSD till mellanlagringen. De är billigare än NVMe och fortfarande mycket snabbare än mekaniska diskar, som är rätt trista...

 

Samsung gör bra SSD, och en 2TB kostar ca 3200kr.

tack för tips. Men 3200kr är utanför min budget när det kommer till mellanlagringen.

 

S-ata diskarna som du nämner. Är det dom som har lite lägre skriv och läshastighet?



#19

Postad 29 januari 2019 - 16:53

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
OEM-nycklar är mig veterligen inte olagliga, antar dock att dessa licenser inte supporteras av Microsoft.

#20

Postad 29 januari 2019 - 16:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

OEM-nycklar är mig veterligen inte olagliga, antar dock att dessa licenser inte supporteras av Microsoft.

 

okej. Det får nog bli en vanlig kopia av programmet för min del :)



#21

Postad 29 januari 2019 - 17:02

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Det är dina pengar 😉

#22

Postad 29 januari 2019 - 17:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är dina pengar

 

jupp.

 

har fortfarande stora problem med vad man ska välja för processor och grafikkort.

väljer man lite bättre av båda så rusar priset avsevärt och datorn blir med en gång ca 5000kr dyrare :(



#23

Postad 29 januari 2019 - 17:43

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Länka kundvagnen från inet. 

Bättre med 2x8GB RAM istället för 1x16GB, högre bandbredd. Edit: Har du gjort.

AMD 2700 ? Är bara 500kr dyrare. De sista Mhz märker du inte av på X versionen med så många kärnor 

 

Annars nog vettigare att fråga på Sweclockers eller något forum som sysslar med videoredigering när det kommer till CPU och Grafikkort.

 

Nertankad Windows10 version med alla uppdateringar definitivt att rekommendera, förenklar och snabbar upp installationen betydligt. 

Installera windows från en skiva har jag inte gjort sedan XP tiden. 


Redigerat av TijY, 29 januari 2019 - 17:54.


#24

Postad 29 januari 2019 - 17:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Länka kundvagnen från inet. 

Bättre med 2x8GB RAM istället för 1x16GB, högre bandbredd. 

 

Annars nog vettigare att fråga på Sweclockers eller något forum som sysslar med videoredigering när det kommer till CPU och Grafikkort. 

 

nu har jag ändrat igen för att hamna innanför min budget.

https://www.inet.se/...byggare/slutfor

 

ska kika in sweclockers också :)



#25

Postad 29 januari 2019 - 17:58

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Hmm "Summa datorbygge: 0kr"
Där kom du undan billigt 😀

#26

Postad 29 januari 2019 - 18:01

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

nu har jag ändrat igen för att hamna innanför min budget.

https://www.inet.se/...byggare/slutfor

 

ska kika in sweclockers också :)

 

finns en dela knapp uppe vid kundvagnen så kopierar du den länken. 

 

Windowsnyckel: 

https://www.digitall...m_store=default
 

alternativ 2
https://livekort.se/...PEaAid-EALw_wcB


Redigerat av TijY, 29 januari 2019 - 18:03.


#27

Postad 29 januari 2019 - 18:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

finns en dela knapp uppe vid kundvagnen så kopierar du den länken. 

 

Windowsnyckel: 

https://www.digitall...m_store=default

 

nu då? :)

https://www.inet.se/.../b1060274/dator



#28

Postad 29 januari 2019 - 18:25

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jajjamen

 

Här har du lite:

https://www.inet.se/...ukt/b1060278/v2

 

Amd 2700 går svalare borde funka med stock kylare. Annars köp värre till sommaren när det blir varmt. 
Chassie som fanns i lager. 
Snabbare minne, 2400Mhz är standard idag. 

Skrotade windows. Lade till montering

Ska du köpa Gtx 1060 köp ett begagnat, eller varför inte ett 1070 beg för samma pengar som nytt 1060.

 

Nätagget är en del overkill också, men inte helt fel att lägga pengar där.


Redigerat av TijY, 29 januari 2019 - 18:27.


#29

Postad 29 januari 2019 - 18:36

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Nätagget är en del overkill också, men inte helt fel att lägga pengar där.

Inte så lite overkill heller ;)

#30

Postad 29 januari 2019 - 18:43

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Inte så lite overkill heller ;)

 

Inets kompabilitetsguide verkar skum, den påstår att alla nätagg under 700W har för få 8-pins kontakter. Den räknar nog inte 4+4 kontakterna. 



#31

Postad 29 januari 2019 - 18:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jajjamen

 

Här har du lite:

https://www.inet.se/...ukt/b1060278/v2

 

Amd 2700 går svalare borde funka med stock kylare. Annars köp värre till sommaren när det blir varmt. 
Chassie som fanns i lager. 
Snabbare minne, 2400Mhz är standard idag. 

Skrotade windows. Lade till montering

Ska du köpa Gtx 1060 köp ett begagnat, eller varför inte ett 1070 beg för samma pengar som nytt 1060.

 

Nätagget är en del overkill också, men inte helt fel att lägga pengar där.

 

du tror inte att det grafikkortet blir för klent? 1050 och  bara 4gb minne?

 

begagnat vill jag inte köpa. gillar nya prylr. Speciellt när det gäller sånt här. man vet ju inte om det jag köper begagnat är något fel på eller inte.

Sen ska jag inte bygga ihop själv eftersom jag inte har kunskap. :)


Inte så lite overkill heller ;)

då får du gärna tipsa om ett annat också :)



#32

Postad 29 januari 2019 - 18:52

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

du tror inte att det grafikkortet blir för klent? 1050 och  bara 4gb minne?

 

begagnat vill jag inte köpa. gillar nya prylr. Speciellt när det gäller sånt här. man vet ju inte om det jag köper begagnat är något fel på eller inte.

Sen ska jag inte bygga ihop själv eftersom jag inte har kunskap. :)

 

La bara in den som kostnad för begagnat gtx 1060. Finns begagnade 1070 för 3000. 
Skulle inte kalla stoppa in ett graffikort för att bygga =), klarar nog även en appleanvändare. 

 

Här annars https://dxshop.se/da...0-gts-8gb-gddr5

https://www.dustinho...tent=5637146153

 

Och ring Inet du borde klara dig på 500W med ett 1060 något konstigt med kompabilteten med nätaggen. 


Redigerat av TijY, 29 januari 2019 - 18:57.


#33

Postad 29 januari 2019 - 19:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

La bara in den som kostnad för begagnat gtx 1060. Finns begagnade 1070 för 3000. 
Skulle inte kalla stoppa in ett graffikort för att bygga =), klarar nog även en appleanvändare. 

 

Här annars https://dxshop.se/da...0-gts-8gb-gddr5

https://www.dustinho...tent=5637146153

 

Och ring Inet du borde klara dig på 500W med ett 1060 något konstigt med kompabilteten med nätaggen. 

 

 

då grafikkortet som du länkar till står det max upplösning 3840 x 2160

är det skärmens upplösning som menas då?

I så fall är ju det väldigt lite idag och kommer inte att räcka om man vill ha en 4k särm till exempel vilket jag vill ha då jag vill ha så detaljrik bild som möjligt till mina bilder.



#34

Postad 29 januari 2019 - 19:09

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Att byta grafikkort och RAM är inte svårare än att byta batterier i en klockradio. Processorn är lite svårare om man saknar erfarenhet, men det går förstås att lösa även för en nybörjare om det så behövs.

 

Som TijY säger - 1070 för 3000 kr är ett bra alternativ. Har själv det kortet i min privata dator och det är utomordentligt bra både för spel och jobb.

 

Vad är det för skärm du har tänkt använda?


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 29 januari 2019 - 19:10.


#35

Postad 29 januari 2019 - 19:12

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

då grafikkortet som du länkar till står det max upplösning 3840 x 2160

är det skärmens upplösning som menas då?

I så fall är ju det väldigt lite idag och kommer inte att räcka om man vill ha en 4k särm till exempel vilket jag vill ha då jag vill ha så detaljrik bild som möjligt till mina bilder.

3840 × 2160 är 4K
 

4K borde förövrigt heta 2160p om man man ska jämföra med 1080p

https://en.wikipedia...ion#3840_×_2160

 

Det är maxupplösning per skärm. Så kör du fler kan du ha högre. 


Redigerat av TijY, 29 januari 2019 - 19:18.


#36

Postad 29 januari 2019 - 19:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att byta grafikkort och RAM är inte svårare än att byta batterier i en klockradio. Processorn är lite svårare om man saknar erfarenhet, men det går förstås att lösa även för en nybörjare om det så behövs.

 

Som TijY säger - 1070 för 3000 kr är ett bra alternativ. Har själv det kortet i min privata dator och det är utomordentligt bra både för spel och jobb.

 

Vad är det för skärm du har tänkt använda?

 

okej. ä dock osäker på begagnade prylar.

 

vilken skärm vet jag inte än men en som är bra till bildbehandling och filmredigering med bra färgåtervinning.

det bästa jag kan få inom min budget. minst 27"

 

har också en kalibrator liggandes som kommer användas för att få rätt färger.



#37

Postad 29 januari 2019 - 19:22

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Högre upplösning än 3840*2160 kan f.ö. bli rätt jobbigt för desktop om man kör pixelmappat. Har själv en 27" 4K-skärm på min workstation och det kan vara bra jobbigt att scrolla på forumet på den. Min iMac har som bekant 5K Retina-skärm (5120*2880) men standardupplösningen på MacOS då är 2560*1440 som skalas upp. Sedan går det naturligtvis att köra MacOS i 5120*2880 men då blir det väldigt smått...

 

Med en GTX 1070 bör du kunna få ut 7680*4320 via Display Port som högst, fast du lär inte hitta många skärmar som kan visa upp den upplösningen.

 

Jag tycker att HPs 4K-skärmar ger bra valuta för pengarna. Har kalibrerat ett par Z27:or med CalMAN och den följer sRGB samt power law 2.2 mycket bra. Litar mer på den än min iMac. Se dock upp att du får en med rätt HDMI-version om det är av vikt. Med Display port slipper du förstås det bekymret men om du har tänkt använda andra källor till den (t.ex. en Ps4 Pro, Xbox One X) är det förstås en fördel om det är up to date.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 29 januari 2019 - 19:22.


#38

Postad 29 januari 2019 - 19:40

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Är det ingen som tittar på en iMac?

#39

Postad 29 januari 2019 - 19:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

då får du gärna tipsa om ett annat också :)

Utan att ta reda på varför inet klagar på 8-pins kontakter, så var dom helst över 500W, och gärna modulärt.

tex be quiet! Pure Power 10 600W CM

#40

Postad 29 januari 2019 - 19:46

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Är det ingen som tittar på en iMac?

20.000 för en dator med ett graffikkort som kostar 2000kr, som aldrig går att uppgradera.
Låter lysande ge mig två. Eller 25.000 för en med ett radeon 580 och 8GB ram. 

 

Skämt åsido, har man lust att köpa ny iMac för 25-30tusen var 3:e år så visst. Begagnat är ju farligt också så bara slänga när man uppgraderar =) 


Redigerat av TijY, 29 januari 2019 - 19:59.


#41

Postad 29 januari 2019 - 20:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det går iofs att köpa en simplare Mac och komplettera med ett externt grafikkort. Sedan är det inte primärt hårdvaran man betalar för när det kommer till Apple, även om jag förstår om man som PC-användare inte är särskilt lockad av deras produkter.



#42

Postad 29 januari 2019 - 20:16

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Varför inte börja här?

https://helpx.adobe....quirements.html

Om det nu är Premiere du tänkt köra.

Så slipper du köpa baserat på antaganden om vad som behövs.

 

Vänligen

Magnus



#43

Postad 29 januari 2019 - 20:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Och kolla gärna här med för en ny inblick i programvaran. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=DL9FXjJPqbE



#44

Postad 29 januari 2019 - 20:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Varför inte börja här?

https://helpx.adobe....quirements.html

Om det nu är Premiere du tänkt köra.

Så slipper du köpa baserat på antaganden om vad som behövs.

 

Vänligen

Magnus

 

jo det kan man ju göra. men jag vet inte vad dom räknar med i sina beräkningar.

det är stor skillnad på att köra programmet och kolla och redigera ett filmklipp vs att ha ett 4k klipp med flera ljudfiler, massa transisions och lager med färgredigering samt renderingen av stora filer.  Vill ju att det ska flyta på även då :)

 

Men det finns ju faktiskt nåt läge i Premiere pro där man redigerar på en nedskalad fil istället för 4k för att få ett smidigare arbetsflöde. Kommer dock inte ihåg vad det heter  men det ska tydligen funka väldigt bra om nu inte har en superdupersnabb dator.


Och kolla gärna här med för en ny inblick i programvaran. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=DL9FXjJPqbE

 :D



#45

Postad 29 januari 2019 - 20:28

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Varför inte börja här?

https://helpx.adobe....quirements.html

Om det nu är Premiere du tänkt köra.

Så slipper du köpa baserat på antaganden om vad som behövs.

 

Vänligen

Magnus

 

Man vill ju att det ska flyta på också, annars rekommenderas ju Gtx 1050ti 4GB och så mycket ram man har råd med som budgetalternativ. 

 

Nästan nödvändigt att ha 32GB ram om du ska redigera större filer i 4K 


Redigerat av TijY, 29 januari 2019 - 20:40.


#46

Postad 29 januari 2019 - 20:45

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

jo det kan man ju göra. men jag vet inte vad dom räknar med i sina beräkningar.

det är stor skillnad på att köra programmet och kolla och redigera ett filmklipp vs att ha ett 4k klipp med flera ljudfiler, massa transisions och lager med färgredigering samt renderingen av stora filer.  Vill ju att det ska flyta på även då :)

 

Men det finns ju faktiskt nåt läge i Premiere pro där man redigerar på en nedskalad fil istället för 4k för att få ett smidigare arbetsflöde. Kommer dock inte ihåg vad det heter  men det ska tydligen funka väldigt bra om nu inte har en superdupersnabb dator.


  :D

Hej,

såklart ska det flyta på, men det var mer tänkt som en utgångspunkt för vidare komponentval.

Allt beror såklart på budget/behov, men du bör ju inte gå under deras rekommendationer.

Det finns eoner av tester och benchmarks för just premiere så det är inga problem att hitta info, snarare att sålla bland den.

https://www.pugetsys...Recommendations

Där finns lite bra info tex.

Lycka till.



#47

Postad 29 januari 2019 - 20:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

så, då har jag gjort om bygget ytterliggare och det känns som att detta inte är helt oaktuellt inom min budget.  det går alltid att hitta för och nackdelar med allt.  Men detta lär väl knappast vara en dålig dator?

 

Speciellt inte om man jämför med min nuvarande imac :)

sen om jag inte blir nöjd med något efter ett år eller så, så kan man ju faktiskt uppgradera med andra hårddiskar eller mer minnen och likande saker :)

 

https://www.inet.se/...n/visa/12269962

Bifogad fil  Skärmavbild 2019-01-29 kl. 20.53.14.png   99,94K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av andreassofus, 29 januari 2019 - 20:54.


#48

Postad 30 januari 2019 - 07:12

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Näe den där kommer du nog inte bli missnöjd med.

Grafikkortet är som sagt utav äldre modell, men som du själv skriver så är du ingen spelnörd.

 

Funderar på det där med RAM-minnet. Finns säkert någon här som har bättre koll än mig men är det inte bättre och köra 2x8 istället för 1x16?

Det kanske är så pass minimala skillnader så det är skitsamma?



#49

Postad 30 januari 2019 - 07:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Näe den där kommer du nog inte bli missnöjd med.
Grafikkortet är som sagt utav äldre modell, men som du själv skriver så är du ingen spelnörd.

Funderar på det där med RAM-minnet. Finns säkert någon här som har bättre koll än mig men är det inte bättre och köra 2x8 istället för 1x16?
Det kanske är så pass minimala skillnader så det är skitsamma?


Spelar jag så spelar jag på konsol. Har aldrig kommit överens med mus och tangentbord.
Dock gillar jag att spela typ sim city och då klarar jag mig ju.

Pratade dock med några kompisar som ör riktiga spelnördar och en av dom har ett exakt sånt här grafikkort och han har inga problem alls med att spela dom senaste spelen i bra upplösning och så.

Så jag tror egentligen inte jag behöver oroa mig 😊

Angående minnet så har jag ingen aning , men är det så knakat ju vara köpa 2x8gb istället.

#50

Postad 30 januari 2019 - 08:04

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Gött då är det ju bara tuta o köra.

Satt i ungefär samma sits som dig för några månader sen. iMacen la av så jag byggde mig en burk och saknar inte Apple för 5 öre längre.

Gick även från att enbart spela konsol till att lira på datorn, det bytet var som natt o dag.

 

Du kan ju iofs peta in en handkontroll i datorn om du inte gillar mus o tangentbord.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.