Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XBMC, men på vilken plattform?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 augusti 2009 - 20:25

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Uppdatering 2009-09-20.

Nu har jag fått ihop min burk, och först och främst ett tack till er som hjälpte mig att reda ut frågetecknen!
Jag lämnar kvar mina ursprungliga frågor nedan för hjälp för framtida vilsna själar.

Hårdvaran blev följande.






Samt 2GB noname ddr2 minnen.

Min tankegång var lite som följer, jag insåg att jag inte skulle orka med en linux lösning. Jag läste en hel del om de uthålliga användare i HTPC för XBMC 1080p för under 3000kr och insåg att pilla med obegripliga kommandon i linux var inget för mig, heder till de som orkar.
Inget linux = ingen hårdvaruavkodning, alltså bara att glömma små ION baserade lösningar. För att vara på den trygga sidan blev det alltså en kraftig cpu.
När jag ändå kommer köra windows så insåg jag att jag kommer att vilja göra mer än att bara se på film, så jag inköpte ett dinovo mini för att klara av enklare surf mm, jag planerar även att investera i ett par trådlösa handkontroller senare för att köra lite bilspel på den. (bilspel är det enda jag tycker är bättre på tvn än på datorn)

Jag hoppas att denna text kan hjälpa andra att besluta sig vilken htpc man ska bygga.
Jag är än så länge väldigt nöjd med resultatet, och det enda som är ett lite orosmoln är att jag själv antagligen kommer att få för mig att förbättra något, vilket självklart kommer att få allt att balla ur...

Jag har installerat Windows 7, x64, och XBMC 9.04
(senaste stable, jag testade med ett par senare svn releaser men det var alltid nån detalj som inte fungerade så jag tröttnade på betatestandet)
Kör nu även Voddler med bra resultat.

Med hårdvaran så verkar allt fungera kanon, har bara stött på två mindre problem,
Skriver dem i ett eget inlägg nedan så inte första inlägget blir för rörigt.

Har nu sträckläst i 4 timmar om XBMC samt lämplig hårdvara.
Dock hittar jag mycket motsägelsefull information och vill därför ha lite hjälp att reda ut vad som gäller.

Jag hjälpte min bror för ett tag sedan med hans HTPC som han köpte av mig (jag köpte en tvix istället) när jag lessnade på allt pysslande.
Vi körde in XBMC (9.04) för windows, och jag blev glatt överraskad när alla tidigare problem var som bortblåsta!
Jag fick behärska mig för att inte ta med burken hem :)

Summa sumarum är alltså jag känner att HTPCvärlden har mognat såpass att jag är redo att ge mig in i mörkret igen, men jag vet inte riktigt vad och hur mycket av allt jag ska börja med.

Som hårdvarugrund är jag helt inne på en Asrock Netop ION


Det känns som man får mycket för pengarna, så den blir det om inte någon visar mig rejäla fördelar med att bygga en minidator själv.

Angående hårdvaran har jag följande frågor:
1: Stöder både Linux och Windows versionen av XBMC stöder hårdvaruavkodning numera??

2: Kan man använda IR-fjärr för att stänga av/på Asrocken?? (eller viloläge)

3: Hur fungerar Asrocken med webb/flash video?
Om jag har fattat rätt så stöds inte sådant av grafikkretsen, så orkar atom cpun med det ensam?

4: Kan man spela på den?
Menar naturligtvis inte farCry2, men kanske ett äldre Need 4 Speed?

Frågor om mjukvaran.
Detta är det jag inte blir riktigt klok på. Windows eller Linux?
Har aldrig pysslat med Linux innan så den bekväma delen av mig säger ju naturligtvis Windows, men om det finns fördelar med Linux så tar jag naturligtvis detta.

5: Finns det fler/bättre plugins och script till nån av plattformerna?

Skriv vad ni tycker är fördelar respektive nackdelar om era upplevelser med de olika plattformerna.


Redigerat av PsychoCheF, 20 september 2009 - 20:22.


#2

Postad 16 augusti 2009 - 21:09

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
1. Endast linux, men du kan köra en extern spelare i windows ganska smidigt.

3. HD flash orkar den inte med.

4. Äldre spel ja.

5. Ska fungera på båda plattformena vad jag vet.

#3

Postad 17 augusti 2009 - 11:16

johan_77
  • johan_77
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Jag har under våren bytt MCE till XBMC + Ubuntu och är mycket nöjd. Nu har jag ett system som fungerar perfekt utifrån mina behov. Jag upplever det som stabilt och lättanvänt. XBMC är ofta väldigt enkelt att komma igång med. I mitt fall behövde jag bara välja VPAUD som renderare för att få hårdvaruavkodning med min Nvidia-grafik (9400, samma som ION) så fungerade allt direkt.

XBMC finns även i en "Live"-version (baserat på Linux) som du kan prova på utan att behöva installera operativsystemet på din dator, genom att boota från en CD eller USB-enhet som XBMC Live packats upp på.

#4

Postad 17 augusti 2009 - 17:20

Mikael K
  • Mikael K
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hakar på tråden.

Är ute efter en enkel HTPC för att köra XBMC, Spotify, Voddler samt internet.
OS: XP om möjligt, duger ASRock Nettop ION 330 till detta???

#5

Postad 17 augusti 2009 - 18:14

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Är ute efter en enkel HTPC för att köra XBMC, Spotify, Voddler samt internet.
OS: XP om möjligt, duger ASRock Nettop ION 330 till detta???


Ska du bara spela upp DVD filmer så funkar det fint, annars går inte Windows och XBMC så bra ihop med klen processor och HD material, fast det går ju att använda MPC som external player i XBMC.
Å andra sidan kan du köra Ubuntu med Soptify i Wine.

#6

Postad 17 augusti 2009 - 23:00

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

1. Endast linux, men du kan köra en extern spelare i windows ganska smidigt.

3. HD flash orkar den inte med.

4. Äldre spel ja.

5. Ska fungera på båda plattformena vad jag vet.


Angående hårdvaruavkodningen så hittade jag en länk http://sweclockers.com/forum/showthread.ph...threadid=809943 med MPC-HC, var det det du syftade på?
Det verkar inte helt fritt från krångel tyvärr efter att ha läst på lite...
Typiskt, jag läste nånstans att hårdvaruavkodning skulle funka under windows, och jag trodde att XBMC stödde det från scratch, men så bra var det alltså inte. Än...

Jag har under våren bytt MCE till XBMC + Ubuntu och är mycket nöjd. Nu har jag ett system som fungerar perfekt utifrån mina behov. Jag upplever det som stabilt och lättanvänt. XBMC är ofta väldigt enkelt att komma igång med. I mitt fall behövde jag bara välja VPAUD som renderare för att få hårdvaruavkodning med min Nvidia-grafik (9400, samma som ION) så fungerade allt direkt.

XBMC finns även i en "Live"-version (baserat på Linux) som du kan prova på utan att behöva installera operativsystemet på din dator, genom att boota från en CD eller USB-enhet som XBMC Live packats upp på.

Men Live versionen är väl "bara" XBMC? Det går inte att surfa eller annat med den?

Vad har du för hårdvara?


Har läst runte ännu mer nu under kvällen, med resultat att obeslutsamheten bara växer...

Antingen kör jag asrocken med XBMC Live, och använder det mer som mediaspelare än HTPC.
ELLER
Bygger jag själv och kan få mer än en mediaspelare...
Bland annat har jag läst mycket i HTPC för XBMC 1080p under 3000kr och funderar på att utgå ifrån samma barbone
, fast med kraftigare CPU så jag är på säkra sidan.
Är det C2D E8400 som gäller är finns det något mellanting prismässigt som räcker för att hantera 1080p?
(Tar gärna emot tips på andra barbones för antingen C2D eller AM3 cpuer samt med nvidia grafik)
Ska även räkna lite imorgon på ett system med denna söta lilla sak som grund.


Jag ser följande fördelar med att bygga något kraftigare än Asrocken:
  • Kan köra XBMC & Windows, vilket jag vet att jag kan hantera.
  • Kan göra mer saker såsom surf, webb-tv (svt-play mm), spela samt använda en del video-on-demand tjänster som oftast kräver windows för att fungera.
  • Förhoppningsvis smidigare anslutning till min WindowsHomeServer.
  • Kan enkelt ta back-up av HTPCn med hjälp av WHS.
Nackdel:
  • Jag får för mycket valmöjligheter och kommer pilla sönder systemet med flerfaldiga raserianfall som följd... ;) Det finns ju alltid nånting man kan förbättra...
Alla idéer och erfarenheter är som vanligt välkomna!

#7

Postad 17 augusti 2009 - 23:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Angående hårdvaruavkodningen så hittade jag en länk http://sweclockers.c...threadid=809943 med MPC-HC, var det det du syftade på?
Det verkar inte helt fritt från krångel tyvärr efter att ha läst på lite...
Typiskt, jag läste nånstans att hårdvaruavkodning skulle funka under windows, och jag trodde att XBMC stödde det från scratch, men så bra var det alltså inte. Än...


Hårdvaruavkodning funkar, men det kan vara lite pill, det beror oftast på att det finns flera olika grafikkort med olika arkitektur. Mpc-hc funkar oftast bra relativt enkelt. Sen får man inte glömma heller att en del filmer kan vara felflaggade så att de inte använder HW-avkodning.


Antingen kör jag asrocken med XBMC Live, och använder det mer som mediaspelare än HTPC


En htpc är väl egentligen inte mer än en avancerad mediaspelare.

Men Live versionen är väl "bara" XBMC? Det går inte att surfa eller annat med den?


Skulle tro att det ligger en komplett dist under så du kan säkert surfa med den, xbmc är ju inte mer än en applikation så den bör gå att stänga ner. Har iofs inte testat xbmc live själv, men om det inte ligger en komplett dist under så kan du ju tex inte ansluta nätverksdiskar och liknande eller göra någon konfigurering av din hårdvara.

#8

Postad 18 augusti 2009 - 13:32

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Sen får man inte glömma heller att en del filmer kan vara felflaggade så att de inte använder HW-avkodning.

Oxå ett skäl till att köra med kraftigare hårdvara mao.

En htpc är väl egentligen inte mer än en avancerad mediaspelare.

Naturligtvis är det så, men just en ION lösning ser jag mer som en mediaspelare (typ tvix, popcorn etc) eftersom den är lite begränsad.
Jag är ju lite nojig att jag kommer att vilja göra mer med den ön vad den eg klarar bara för att det är en dator ist för en mediaspelare med låst mjukvara.

Skulle tro att det ligger en komplett dist under så du kan säkert surfa med den, xbmc är ju inte mer än en applikation så den bör gå att stänga ner. Har iofs inte testat xbmc live själv, men om det inte ligger en komplett dist under så kan du ju tex inte ansluta nätverksdiskar och liknande eller göra någon konfigurering av din hårdvara.

Har någon av er som kör XBMC Live lust att förklara hur det fungerar utanför XBMC?


Appropå CPUn...
De flestas åsikt är att en C2D 2,5GHz E5400 är för klen för 1080p. Istället skrivs det mycket om C2D 3,0GHz E8400 som naturligtvis bör har kraft för allt man utmanar den med.
Men ingen skriver om C2D 2,8GHz E7400, räcker inte den heller? (Den ligger ju ganska lagom till prismässigt)
Kan nån peka på en länk eller förklara vad som skiljer intels olika "E" serier åt?

#9

Postad 18 augusti 2009 - 13:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Kan nån peka på en länk eller förklara vad som skiljer intels olika "E" serier åt?

http://www.cpu-world...Core_2_Duo.html

#10

Postad 18 augusti 2009 - 17:03

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Jag ser följande fördelar med att bygga något kraftigare än Asrocken:

  • Kan köra XBMC & Windows, vilket jag vet att jag kan hantera.
  • Kan göra mer saker såsom surf, webb-tv (svt-play mm), spela samt använda en del video-on-demand tjänster som oftast kräver windows för att fungera.
  • Förhoppningsvis smidigare anslutning till min WindowsHomeServer.
  • Kan enkelt ta back-up av HTPCn med hjälp av WHS.
Nackdel:
  • Jag får för mycket valmöjligheter och kommer pilla sönder systemet med flerfaldiga raserianfall som följd... :D Det finns ju alltid nånting man kan förbättra...
Alla idéer och erfarenheter är som vanligt välkomna!


SVT-Play, Tv3 Play och Tv6 play finns som plug-in till xbmc, så det behöver man inte surfa runt för, bara att trycka lite på fjärren.

Förstår inte bara "Förhoppningsvis smidigare anslutning till min WindowsHomeServer."
Du mappar ju bara upp en samba utdelning i XBMC som är väldigt simpelt, inget bra argument för att köra XBMC i Windows :P
Jag tänkte så att jag vill inte köra Windows då det fungerar så bra med XBMC Live, ingen virus oro (har jag inte annars heller iofs), bara XBMC som startar inget annat som stjäl kraft, visst jag kan inte surfa, men det har jag fler datorer till :P

Backup känner jag att jag inte behöver göra heller, då man är igång efter 20min efter en nyinstallation.

Redigerat av Mr_Empa, 18 augusti 2009 - 17:04.


#11

Postad 18 augusti 2009 - 18:30

Mikael K
  • Mikael K
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Ska du bara spela upp DVD filmer så funkar det fint, annars går inte Windows och XBMC så bra ihop med klen processor och HD material, fast det går ju att använda MPC som external player i XBMC.
Å andra sidan kan du köra Ubuntu med Soptify i Wine.


Ok, finns det någon dator med liknade chassi men bättre processor som fixar HD.??
Jag vill ha en liten burk, helst utan fula anslutningar framåt.
(Sorry för den stulna tråden!)

#12

Postad 18 augusti 2009 - 20:33

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0
Jag har ett hyfsat fungerande Mediaportal på en burk med xp sp3 etc, med hw-avkodning med undertexter, blu-ray-spelare som funkar native i mp etc, men jag är lite sugen på att byta till xbmc bara för att jag då kan skippa xp och bara köra linux hemma. Har jag förstått det rätt att man inte kan spela blu-ray i linux, jag måste rippa mina filmer?

#13

Postad 18 augusti 2009 - 22:12

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

SVT-Play, Tv3 Play och Tv6 play finns som plug-in till xbmc, så det behöver man inte surfa runt för, bara att trycka lite på fjärren.

Det var en riktigt trevlig nyhet :)

Förstår inte bara "Förhoppningsvis smidigare anslutning till min WindowsHomeServer."
Du mappar ju bara upp en samba utdelning i XBMC som är väldigt simpelt, inget bra argument för att köra XBMC i Windows :P

Ja, det är väl inte det starkaste argumentet för att köra windows... men jag fick iof för mig att man bör köra uPnP istället p.g.a. bättre nätverksprestanda?

Jag tänkte så att jag vill inte köra Windows då det fungerar så bra med XBMC Live, ingen virus oro (har jag inte annars heller iofs), bara XBMC som startar inget annat som stjäl kraft, visst jag kan inte surfa, men det har jag fler datorer till :P

Nu har jag i princip helt övergett asrocken pga det inte skiljer så mycket pengar för att få avsevärt kraftigare hårdvara (se mina produktkorgs länkar nedan)
Detta innebär att jag kommer köra windows av ren bekvämlighet, eftersom det inte verkar vara någon nackdel med XBMC på windows förutom bristen på hårdvaruavkodning?

Backup känner jag att jag inte behöver göra heller, då man är igång efter 20min efter en nyinstallation.

Fast det trevliga är jag jag vid en återställning återfår senast fungerande konfig., inkl. plugins och annat smått o gott som den kommer fyllas med.


(Sorry för den stulna tråden!)

Meningen med ett forum är att det ska hjälpa flera enligt min mening, håll dig till topic bara ;)

Har jag förstått det rätt att man inte kan spela blu-ray i linux, jag måste rippa mina filmer?

Det har jag läst på ett flertal ställen under mina efterforskningar. Blu-Ray på Linux is No-no!
Tyvärr.


Plockat ihop två listor med hårdvara som båda hamnar på runt 4000kr.
Asus Pundit P4 Barbone paket Vad tror den samlade eliten här på forumet om detta?

Delar till ITX HTPC Slängde jag mest ihop för att se om det var nån prisskillnad, och det billiga compucase chassit räddar paket.
Hade man varit gjord av pengar (kostar dryga 2kkr + frakt från nåt utland) så hade jag ju köpt ett Nexus Psile som är något av det sexigaste jag vet :)
Postad bild

Kollade på länken som frollic visade (tack btw) men blev eg. inte mycket klokare B) förutom en liten skillnad på klockfrekvensen så är det enda som skiljer FSB (1066 vs 1366) Googlade ytterligare ett par vändor och fann bland annat ett diagram på cpu benchmark här: PassMark CPU men siffrorna säger mig eg. nada när man inte vet vilket värde som krävs för hantering av 1080p. Allt annat man har hittat runt ämnet har varit riktigt gammal info tyvärr.
Slutsaten är ju att jag inte tänker riskera något, men för att spara en liten slant så ska jag ev. försöka hitta en begagnad E8400.

#14

Postad 19 augusti 2009 - 16:36

Mikael K
  • Mikael K
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Postad bild


NEXUS PSILE! Precis en sådan maskin vill jag ha!! Nu hjälpte du mig ;)

#15

Postad 19 augusti 2009 - 19:57

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

NEXUS PSILE! Precis en sådan maskin vill jag ha!! Nu hjälpte du mig ;)


Säg till om du hittar den billigt :P

#16

Postad 20 augusti 2009 - 14:47

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Tänkte bara flika in med att om du bestämmer dig för asus barbone är det en vanlig dvd-brännare du ska ha och inte en "slim". Kan rädda eventuellt felköp. :(
Jag har förövrigt själv en P4-P5N9300 som jag är väldigt nöjd med även om jag ännu inte har börjat titta så mycket på media center-lösningar. Ska nog själv testa att köra XBMC live utöver Windows 7 som jag redan kör.

/Tobbe

#17

Postad 20 augusti 2009 - 18:52

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Tänkte bara flika in med att om du bestämmer dig för asus barbone är det en vanlig dvd-brännare du ska ha och inte en "slim". Kan rädda eventuellt felköp. :(
Jag har förövrigt själv en P4-P5N9300 som jag är väldigt nöjd med även om jag ännu inte har börjat titta så mycket på media center-lösningar. Ska nog själv testa att köra XBMC live utöver Windows 7 som jag redan kör.

/Tobbe


Tack för det! Jag var helt inne på att det skulle vara en slim!
Typiskt nog så har jag lagt bud på en slimbrännare på tradera, bara för att jag nu inte behöver den så kommer jag säkert vinna auktionen :)

Kör du XBMC på W7 nu?
Isf. följdfrågor, 32 eller 64-bit?
Var har du för cpu i din?

#18

Postad 21 augusti 2009 - 15:27

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Tack för det! Jag var helt inne på att det skulle vara en slim!
Typiskt nog så har jag lagt bud på en slimbrännare på tradera, bara för att jag nu inte behöver den så kommer jag säkert vinna auktionen :lol:

Kör du XBMC på W7 nu?
Isf. följdfrågor, 32 eller 64-bit?
Var har du för cpu i din?


Hehe, lätt att missa. B)

För tillfället kör jag XBMC på W7 64-bitars. Jag har en e5200 i min och den orkar dra runt de flesta 1080p-rippar på egen hand. Ibland verkar den dock få kämpa något så jag ska börja testa med externa spelare som stödjer dxva.

/Tobbe

#19

Postad 20 september 2009 - 20:22

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Nu är htpcn igång, se mitt uppdaterade första inlägg i tråden.

Endast två små saker som inte fungerat fullt ut:
- Installerar jag två minnesmoduler (2x2gb) i datorn vägrar den starta, och moderkortet ska stödja 4gb.
Bryr mig inte så mycket om det hela eftersom 2gb räcker, men nu har jag ju en 2gb sticka som ligger och dräller, lite störigt.

- Jag kan inte starta datorn med fjärren, hittar ingen flik för energialternativ i enhetshanteraren. Tips på lösning mottages tacksamt!

#20

Postad 22 september 2009 - 18:59

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Nu är htpcn igång, se mitt uppdaterade första inlägg i tråden.

Endast två små saker som inte fungerat fullt ut:
- Installerar jag två minnesmoduler (2x2gb) i datorn vägrar den starta, och moderkortet ska stödja 4gb.
Bryr mig inte så mycket om det hela eftersom 2gb räcker, men nu har jag ju en 2gb sticka som ligger och dräller, lite störigt.
[...]

Har du provat med båda modulerna, bytt slot osv? Kan ju vara en trasig modul, eller en trasig modulslot.


/ Pär

#21

Postad 22 september 2009 - 22:23

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Har du provat med båda modulerna, bytt slot osv? Kan ju vara en trasig modul, eller en trasig modulslot.


/ Pär


Yes, testat båda modulerna och var för sig går det bra, så det är nog modulslot 2 som är paj.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.