Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver byta min Windows Home Server v.1, men till vad??

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 oktober 2014 - 13:29

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Hej gott folk

Min gamla WHS börjar bli proppfull, (det är ju max 2TB diskar till den) så nu behöver jag se mig om efter ett nytt alternativ och jag ber ödmjukast om hjälp.
  • Jag vill ha motsvarande backupfunktion av ett par Windows PC som finns i WHS.
    (Öppna en backup från en viss dag för återställning av enstaka filer eller återställa PCn ifråga till en viss backup)
  • Den ska kunna sköta SabNZB & Sickbeard
  • Plats för minst fyra diskar
  • Jag vill kunna spegla utvalda mappar till en off-site lagring, t.ex. en billig nas med en disk i som jag placerar hos min bror.
  • Jag trivs väldigt bra med WHS filsystem, skapa mapp, välj om den ska skyddas på två diskar.
    Gillar enkelheten med detta och mitt filmbibliotek kan vara utspritt på alla diskar utan att jag behöver bry mig ifall disken där jag gjorde mappen "filmer" börja bli full.
För övrigt vill jag naturligtvis ha en vettig prestanda och ett stabilt system som inte kräver en massa tid efter installationen.

Har tittat på Synologys varianter som många verkar vara nöjda med.
Hur är det om man bygger själv, vad finns det för operativ att tillgå?

Tacksam för alla tips.

#2

Postad 27 oktober 2014 - 09:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Går att hacka sig runt 2TB-problemet/begränsningen.

http://hardforum.com...d.php?t=1559559

#3

Postad 27 oktober 2014 - 15:11

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Går att hacka sig runt 2TB-problemet/begränsningen.

http://hardforum.com...d.php?t=1559559


Tack för tipset. Dock tänker jag nog ändå göra en uppgradering. Hårdvaran i min whs är gammal som gatan nu så det är ändå läge för lite nytt.

Läste lite på FreeNas hemsida, de skriver en del om ZFS. Vad är det?
Hur är Freenas för övrigt om man tänker användarvänlighet, stabilitet etc?

#4

Postad 27 oktober 2014 - 15:32

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Läste lite på FreeNas hemsida, de skriver en del om ZFS. Vad är det?

ZFS är ett filsystem som kan användas i bla Linux, FreeBSD mfl ...

Hur är Freenas för övrigt om man tänker användarvänlighet, stabilitet etc?

Användarvänligheten passar jag på, men stabiliteten är det säkert inget fel på.

#5

Postad 27 oktober 2014 - 18:49

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Server 2012 Essentials R2. Mycket dyrare än windows home server tyvärr men via t ex Dreamspark går det att få tag i den billigare.

#6

Postad 28 oktober 2014 - 10:33

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Server 2012 Essentials R2. Mycket dyrare än windows home server tyvärr men via t ex Dreamspark går det att få tag i den billigare.


Klarar den duplicering per folder, diskpooler och har lika bra hantering av backuper som WHSv1? Kan jag hämta en fil/katalog från ett specifikt datum, och om en klienthårddisk kraschat, byta disk och återställa klienten från gårdagens backup?

Jag vill också byta ut min gamla whs-server, men det verkar inte finns någon uppenbar ersättare med samma funktionalitet och smidighet.

#7

Postad 13 mars 2015 - 00:33

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Dags att väck min tråd igen, nu när har jag haft lite tid att läsa på lite mer.

 

För mina behov så är jag nu inne på att helt skrota färdiga nasar såsom synology o.dyl.

De verkar inte (vad jag har kunnat utläsa) kunna ha en smart backupfunktion liknande WHS eller diskpoolshantering.

Dels är det dyr hårdvara med en del begränsningar.

 

Så nu är planen att bygga en dator som ska köra windows, installera Stablebit DrivePool & Scanner för diskpoolshanteringen.

Att hitta en bra backuplösning var svårare än jag trodde, jag har verkligen underskattat hur bra WHS sköter backup.

Nu tror jag att jag har hittat lösningen: Veem Endpoint Backup FREE

Tar endast backup på den data som ändrats sedans sist, samt att man kan skapa en "rescue disc" för fullständig återställning av systemvolymer.

Provkör Veem på min PC för tillfället, men so far so good :)

Ska prova lite varianter av återställning senare.

Hittade också Todo Backup Home som verkar jobba på liknande vis för $29

 

Så nu är det en fråga om hårdvara...

Jag behöver moderkort, cpu, minne samt nätdel och tar tacksamt emot tips.

 

Moderkortet ska ha plats för 8st s-ata diskar och helst med nätverkskrets från intel.

CPU funderar jag på en Core i3, jag vill i alla fall ha tillgång till mer kraft en Atom och dylika.

 

Minne, ska man ha ECC?

 

Nätdel, jag bör klara mig med god marginal om jag hittar en 300W, men det verkar svårt att hitta ett bra kvalitets agg med såpass "låg" effekt. Vill ju gärna ha bra verkningsgrad när den ligger på ca 100W belastning...

 

Hittills har jag hittat dessa moderkort, vad tror ni om dessa?

 

Tacksam för all input såklart!



#8

Postad 13 mars 2015 - 07:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

För mig är det Supermicro som gäller, alla dar i veckan.

 

Behöver du verkligen så många PCIe-slotar ? eller hittade du inga mindre moderbord med 8+ SATA-portar ?


Redigerat av frollic, 13 mars 2015 - 07:29.


#9

Postad 13 mars 2015 - 23:07

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

För mig är det Supermicro som gäller, alla dar i veckan.

 

Behöver du verkligen så många PCIe-slotar ? eller hittade du inga mindre moderbord med 8+ SATA-portar ?

Jo, Supermicro känns som ett stabilare val inbillar jag mig.

Bör jag sikta på kort med serverstyrkretsarna eller duger *87 / *97 lika bra?

 

Skulle sannolikt klara mig med 0 PCIe platser.

Men har o andra sidan har jag inte inte någon platsbrist, har redan en ful gammal atx låda som står dold så tänkte återanvända den.



#10

Postad 14 mars 2015 - 13:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
För det du ska ha den till, tror jag inte det har någon som helst betydelse ....

#11

Postad 14 mars 2015 - 13:16

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Själv kör jag Windows server 2012 r2 essentials sen kör jag drivebender på det för duplicering sen tar den backup på alla clienter de kör jag på en gammal amd phenom x6  bästa servern jag haft! hade whs v1 först sen bytte jag till whs 2011 men bytte till de jag har nu har inte haft så stabil o bra server


Redigerat av Duckface21, 14 mars 2015 - 13:19.


#12

Postad 14 mars 2015 - 17:25

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

För det du ska ha den till, tror jag inte det har någon som helst betydelse ....

Ok, tack.

 

Själv kör jag Windows server 2012 r2 essentials sen kör jag drivebender på det för duplicering sen tar den backup på alla clienter de kör jag på en gammal amd phenom x6  bästa servern jag haft! hade whs v1 först sen bytte jag till whs 2011 men bytte till de jag har nu har inte haft så stabil o bra server

För (iaf mitt) hemmabruk känns det fullständigt otänkbart att betala över 4000kr för ett operativsystem.

Drivebender kikade jag på, men vad jag kunde läsa mig till så verkar många vara överens om att Stablebit är något vassare.


Redigerat av PsychoCheF, 14 mars 2015 - 17:25.


#13

Postad 14 mars 2015 - 17:43

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Jo jag använder drivebender då jag tyckte de va bra men det spelar inte så stor roll va man väljer de gör samma  ...



#14

Postad 24 mars 2015 - 14:10

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Funderar på samma sak, använda win8/10. Tycker Synology är rätt dyra för den prestanda som dom har. Dessutom så blir det problem om den enheten går sönder. Fördelen med Windows och stablebit är att datan alltid kan plockas ut enkelt genom att koppla diskarna till annan Windowsburk.

 

Kommer mest ha den som filserver. Dela ut bilder, filmer, musik över lan/wan. Ska även vara lätt att komma åt detta utifrån.

Där tycker jag Synology verkar ha enkla lösningar med appar.

 

Finns det nåt smidigt sätt lösa det i Windows? Speciell programvara för att dela ut bilder exempelvis.



#15

Postad 24 mars 2015 - 14:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Gallery3 går väl att köra även i Windows med IIS ?

 

Annars är ju Linux en förträfflig server-plattform :D



#16

Postad 24 mars 2015 - 16:00

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Jag har inte provat att köra det på Windows, men jag skulle kolla in owncloud (https://owncloud.org). Är vad jag tänkte försöka köra när jag får tid att bygga en ny server hemma (blir förmodligen Windows 8/10 och stablebit här med).

 

Har ni något tips om hur man bäst fixar dagliga klientbackuper? På hela systemet då helst, som WHS1, och där man kan fixa en komplett återställning på en ny disk med en bootbar usb-sticka eller liknande.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.