Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kap- Klyv- och Gersåg

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 april 2009 - 23:02

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hej,

Sitter och funderar på att köpa mig en såg, man kan ju inte få för mycket verktyg när man bor i hyresrätt...
Tänkte höra här om det finns några tankar och åsikter angående kap-, klyv- och gersågar.
På den tiden jag höll på lite mer aktivt med husbyggande och ROT-projekt var det ELU som gällde, men det känns som kvaliten på deras maskiner har blivit lidande sedan DeWalt köpte upp dom och bytte namn på sågarna.

Funderingen jag har är om Makita LF1000 är en bra såg eller om man ska se sig om efter någon annan. Har en förkärlek till Makitas batterisortiment när det kommer till verktyg, men det betyder ju inte att det är dom som gör bästa sågen.

Användningsområdet är diverse ROT-projekt hos kompisar och kanske ett lösvirkeshus åt mig själv...

#2

Postad 14 april 2009 - 18:39

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Makitan håller riktigt bra. Grannen kör en sådan som jag lånade innan jag själv tröttnade och köpte en egen. Dock köpte jag en snikmodell Keller från Coop med bänk för dryga 3500 och den fungerar väl till det jag har den till - snickrar en altan + påbyggnad på huset men inget jag skulle vilja bygga något stort helt hus med.

Makitan är exakt, mjuk i nedförning av sågen, lätt att giera och jag tycker bänken är underbar. Sen är den konstanta farten riktigt skön märker man när man byter ner sig till sämre såg.

#3

Postad 16 april 2009 - 16:13

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Vet inte exakt vad den heter, men jag har lånat en dewalt av en snickar polare till mitt dukbygge... Du kan se bilder på den här https://www.minhembi...howtopic=225907

Jag blev riktigt imponerad av den faktiskt!

#4

Postad 19 april 2009 - 16:23

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0
ELU är fina grejer men ska jag va ärlig så håller jag inte med om att det skulle blivit så mycket sämre när dewalt köpte upp dom, i alla fall inte kap och gersågarna, dom kombinerade maskinerna har jag inte provat runt lika mycket men tillräckligt för att säga att makitan är riktigt bra och motorn är riktigt slitstark måste jag säga, tycker även att den är smidigare än dewalts motsvarande...

#5

Postad 19 april 2009 - 18:19

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Håller nog faktiskt med Nuclear om att just kap/ger och kap/ger/klyv-sågarna inte har blivit sämre än på ELUs tid.
Men jag håller nog på Makitan iaf,har provat föregångaren till den som det länkades till och den kändes bra.
Har själv en Makita 1013 ger/kap som har gjort sitt jobb i många år utan att knota och med bra precision!
Sen vet jag inte om det är någon skillnad på hur grovt sågarna tar,jag hade en ELU kombi förr och den satt det bara en 210 klinga i.

#6

Postad 20 april 2009 - 19:20

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Ska man använda sågen mycket så är ju även det här en lösning också.
Festool Kap & Gersåg KS 120 EB + MFT 800

Festool har ju riktigt bra kvalite på sina grejer & det lönar sig i längden.

Själv så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att äga en sån där maskin om jag ska göra om någon altan hemma.
Jag har väl mest använt deras överhandsfräsar tillsammans med ett fräsbord & kanske nån slipmaskin.

Men jag skulle inte direkt tro att deras kapar är nåt undantag i kvalite precis.

#7

Postad 20 april 2009 - 21:38

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0
är väl en smaksak men är det bara jag som upplever festools som lite smäckert eller hur man ska utrycka det? riktigt fina maskiner som ger ett toppresultat men jag skulle nog se det lite mer som finlirsgrejer....
Är ju en smaksak men jag tror nog makitan är det bästa valet pris/prestanda och det behöver definitivt inte skämmas, festools variant kan ju dock va ett alternativ om man gillar deras grejer men jag tycker dom många gånger är lite överprisade...

Redigerat av Unregistered8e2ab484, 20 april 2009 - 21:40.


#8

Postad 21 april 2009 - 06:58

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Det svart-gröna Festoolträsket går man snabbt ner sig i,tro mig!
Men var inte trådskaparen ute efter klyvmöjligheter oxå!

#9

Postad 22 april 2009 - 21:19

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Här hade det varit lite aktivitet ser jag, trevligt...
Planerna på inköp blir dock lagda på is tills i sommar istället. Det blir till att åka och jobba lite tidigare än vad jag tänkt mig, så har ingen större nytta av inköpet om det sker nu.
Ska ta mig en ny titt på DeWalts maskiner med innan det blir inköp, kan vara som så att jag blivit färgad av lösrykta meningar om dess kvalite samt min alldeles personliga lilla aversion mot DeWalts poppiga skruvdragare.
Lovar att uppdatera när jag väl valt maskin, kanske en liten recension vad det lider.

#10

Postad 22 april 2009 - 22:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Blå bosch !!!

#11

Postad 23 april 2009 - 07:32

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Blå bosch !!!

Blå Bosch är nästan alltid ett bra val tycker jag oxå,men deras ger/kap/klyv känns inte riktigt genomtänkt.
Jag har inte provkört den,bara klämt lite på den iofs!
Väldigt litet klyvbord,kändes inte som något som man la upp en 2"8 och gjorde uttag i.
Verkar mer vara tänkt som inredningssnickarens hjälpreda!?

#12

Postad 23 april 2009 - 14:40

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Då måste nog dewalt vara bättre på gersågar då jag sett en del yrkesfolk använda sig av dom.
Sen beror det nog inte bara på maskinen utan en del på kapbordet underlaget man lägger virket på.

Olika märken kanske är bra på att göra olika grejer vad vet jag.
Men om jag ska använda en maskin mycket till ex bygge av altan eller annat så vill man ju ha bra grejer så då går man inte & köper det billigaste.

Lisa tror du inte att bara man är nöjd med gersågen att man kan montera den på ett annat bord?

Redigerat av Unregistered1092, 23 april 2009 - 18:06.


#13

Postad 24 april 2009 - 07:32

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Då måste nog dewalt vara bättre på gersågar då jag sett en del yrkesfolk använda sig av dom.
Sen beror det nog inte bara på maskinen utan en del på kapbordet underlaget man lägger virket på.

Olika märken kanske är bra på att göra olika grejer vad vet jag.
Men om jag ska använda en maskin mycket till ex bygge av altan eller annat så vill man ju ha bra grejer så då går man inte & köper det billigaste.

Lisa tror du inte att bara man är nöjd med gersågen att man kan montera den på ett annat bord?

Att yrkesfolk använder Dewalt är nog mycket gamla fotspår,gerkapar ska vara Dewalt och borrmaskiner heter Hilti!
Det finns andra märken som är minst lika bra.
Angående Bosch ger/kap/klyv så tyckte jag att själva bordet som klingan sitter i när man klyver verkade lite klen både till storlek och stabilitet.
Sen ska i mitt tycke alla bordsklyv/kapar stå på ett bord eller ställning.
http://www.bosch-pt....object_id=14217

Redigerat av Lisa91, 24 april 2009 - 07:34.


#14

Postad 25 april 2009 - 08:55

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Håller nog faktiskt med Nuclear om att just kap/ger och kap/ger/klyv-sågarna inte har blivit sämre än på ELUs tid.
Men jag håller nog på Makitan iaf,har provat föregångaren till den som det länkades till och den kändes bra.
Har själv en Makita 1013 ger/kap som har gjort sitt jobb i många år utan att knota och med bra precision!
Sen vet jag inte om det är någon skillnad på hur grovt sågarna tar,jag hade en ELU kombi förr och den satt det bara en 210 klinga i.

Jag måste nog delvis backa på min åsikt om Dewalt.
Provade Dewalts 777 gerkap igår och den var ruskigt dålig,glapp,klen och plastig.
Gejdrarna som sågen glider på går mot användaren som på Festools 120 Kapex så att man sparar utrymme.
Men det var det enda positiva,jag vet inte om det här är talande för alla nya Dewaltkapar-hoppas verkligen inte det.
Eller så är det så att Black o Deckers ägande börjar visa sig hos Dewalt!?

#15

Postad 25 juli 2009 - 22:31

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Sådär ja, då var det dags att uppdatera lite i tråden.
Gick ifrån min ursprungliga plan på en kap-, klyv- och gersåg och har beställt en Makita LS1013. Känner jag längre fram att det behövs klyvas en massa så kompletterar jag upp med en bra bordssåg istället.

Det är verkligen ett träsk när det kommer till maskiner idag. Allt från billiga hobbymaskiner till dyra yrkesmaskiner trängs på hyllorna i snart varenda mataffär. Inte alltid lätt att sålla bort vad som är bra och vad som är mindre bra. När det kommer till sågar så är det ju riktigt frustrerande att jobba med någon billig kinamaskin som ger olika vinklar varje gång man ska gera något. När man väl köper känns det bättre att köpa kvalite, även om det smärtar plånboken.

Det stora problemet nu bli att hitta en bra placering av sågen i lägenheten...=)

#16

Postad 27 oktober 2009 - 21:27

nik77
  • nik77
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag kan fixa hela Bosch Blå sortimentet till bra priser, skulle bli förvånade om ni fann billigare pris någon annanstans. Använder dem själv både privat och i företaget, jag är jäkligt nöjd med dem.

Ni hittar hela Bosch Blå sortiment på: http://www.bosch-pt.se/professionell/

Skicka ett mail till mig på: [email protected]

Mvh. Niclas

#17

Postad 28 maj 2010 - 09:01

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Urgammal tråd, men jag skulle rekommendera att handla verktyg i england, betydligt billigare.
Sågen som omnämns kostar ca 6200 SEK hemkört och klart från england.

http://www.toolstop....-saw-240v-p1509

#18

Postad 02 juni 2010 - 07:24

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Om du beställer från England måste du kolla att garantin gäller om du byter kontakt!
Fast det finns kanske adaptrar!?

#19

Postad 05 mars 2012 - 23:32

chrick
  • chrick
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Ödeshögverkens maskiner är GANSKA stabila annars Gjerdesågen duger oxå.... men kanske inte till listgir, har ett as till kap & klyvsåg som håller sakta på att bli....annorlunda till det bättre hoppas jag, motorn 2 hastighets 3-fas 400 mm klinga annars så håller jag med bakerman blå Bosch, och alla andra BRA sågar då så klart!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.