Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor audio RX & GS

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Gold GS10 (Surroundhögtalare) 3 9,29 (16) Inga priser
Monitor Audio Gold Signature GS20 (Golvhögtalare) 1 9,5 (25) Inga priser
Elac FS 207A (Golvhögtalare) 1 9,4 (24) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9,35 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX2 (Surroundhögtalare) 5 9 (10) Inga priser
28 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 3 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (438 inlägg) 1 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio rx 6 och rx 8 (978 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 9 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio GS * (329 inlägg) 10 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 10 år sedan
Elac 207A - Aningen vassa. (34 inlägg) 11 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 11 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 11 år sedan
Elac FS 137 Jet (328 inlägg) 12 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare till ELAC 207A (14 inlägg) 13 år sedan
Monitor Audio RX2 (0 inlägg) 13 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
Disskusion - Stativare med snabb men ändå fyllig bas (34 inlägg) 13 år sedan
MA RX1 eller GS-10 (19 inlägg) 13 år sedan
Elac vs. Monitor Audio vs. Focal Chorus... Eller ha kvar mina XTZ 99.25? (15 inlägg) 13 år sedan
Bi-ampning, bra eller bara placebo? (182 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RX1 och RX2. Någon som provlyssnat? (10 inlägg) 14 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 15 år sedan

#1

Postad 09 november 2009 - 15:52

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hej alla glada och ni andra :)

Nu när RX serien kommit med en massa inslag av GS serien i sig så kan man ju anta att dem närmar sig varandra ljudmässigt. Ni som hört båda, vad är era intryck i frågan?

Och om man inte tar så stor hänsyn till att det skiljer dryga 10k i pris mellan t.ex RX6 och GS20 vilken hade ni valt och vad är det i så fall som drar er åt att välja det ni väljer?

En aspekt till som kan vara en dealbreaker för mig är tv-ljud, det är som bekant av varierande kvalitet så frågan är hur dem förmedlar "dåligt" ljud. Skär man sönder öronen eller går det att leva med?


Sitter upplysningsvis på ett RS paket som jag vill byta ut mot något med bättre upplösning.

Funderar även så smått på Elac 207A som ska ha fin upplösning för pengarna.



Så! Tänk högt nu så jag får höra alla intressanta åsikter! ;)

Mvh
Hanssondaniel

Redigerat av handsomedevil, 09 november 2009 - 17:13.


#2

Postad 09 november 2009 - 16:32

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
10000kr mellan GS 10 och GS 20 är väldigt mycket för ett par 6,5" basar.

#3

Postad 09 november 2009 - 17:10

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

10000kr mellan GS 10 och GS 20 är väldigt mycket för ett par 6,5" basar.


Med 10k menade jag skillnaden mellan Rx6 och GS20, Jag kunde vart tydligare där :)

#4

Postad 09 november 2009 - 20:03

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Med 10k menade jag skillnaden mellan Rx6 och GS20, Jag kunde vart tydligare där :)

Förlåt, jag som inte läste inlägget ordentligt ;) Anser bara att GS 10 + 2 subbasar för 10k verkar bättre än GS 20. Man kan få ett par eller en riktigt schyssta AKTIVA subbasar för den summan.

#5

Postad 09 november 2009 - 20:31

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag har en velodyne spl-1000r som tänker behålla. Har du hört rx serien? vilken föredrar du ljudmässigt isf rx eller gs?

#6

Postad 09 november 2009 - 20:38

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Jag har hört Monitor Audio GS, men alldeles för hastigt och stressigt ögonblick för att kunna göra ett omdömme.. men jag tror det finns ett flertal användare här på minhembio som kan ge dig en skaplig bild hur dessa serier presterar emot varandra :) lycka till med valet

#7

Postad 11 november 2009 - 09:44

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Mycket intressant läsning angående RX i jämförelse mot GS serien...


http://hifilasses.bl...-rx-series.html

Men ett par GS20 och en GS-LCR skulle ändå sitta riktigt riktigt fint!!!

#8

Postad 11 november 2009 - 11:20

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Mycket intressant läsning angående RX i jämförelse mot GS serien...


http://hifilasses.bl...-rx-series.html

Men ett par GS20 och en GS-LCR skulle ändå sitta riktigt riktigt fint!!!

Lustigt jag postade samma länk i den andra MA tråden. :)
men läsningen är intressant helt klart....

#9

Postad 11 november 2009 - 11:40

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Lustigt jag postade samma länk i den andra MA tråden. :)
men läsningen är intressant helt klart....


He he... ######r du kom på mig! ;)

Artikeln var perfekt för den här tråden också så...

#10

Postad 11 november 2009 - 11:55

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

He he... ######r du kom på mig! :)

Artikeln var perfekt för den här tråden också så...


;)

Jo den artikeln passar här också...

#11

Postad 11 november 2009 - 11:57

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Intressant läsning

Han tycker precis som jag gör efter att jag har lyssnat på både RX 6 och 8

Detta är något nytt och man får nog komma med en ny Gold serie om
man skall sälja något i den prisklassen

#12

Postad 11 november 2009 - 18:21

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Jag kan väl bara lägga till att jag är en helnöjd ägare av ett par RX1 som trots sin modesta storlek ensamt spelar i mitt 40 kvadratmeter stora vardagsrum. Har en sub, men jag har märkt att den bara behövs till film nu när högtalarna hunnit spelas in.

Jag sålde ett par XTZ 99.36 för att köpa dessa mini-högtalare, men jag är helnöjd med bytet. Monitor Audio RX1 har en härlig diskant, fantastiskt mellanregister och en fin rapp bas. Låter faktiskt överhuvudtaget inte som samma högtalare som RS1 som kunde vara lite väl framfusig och dessutom lät mindre. Helt korrekta rakt igenom, inget som sticker ut eller är extra markerat.

Jag tror att de verkligen fått till något extra med RX-serien. Ska bli kul att se vad en ny GS serie kan tillföra! De behöver definitivt komma upp med något nytt för att de ska kännas lika prisvärda som förr! :)

#13

Postad 11 november 2009 - 18:59

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Tack för att ni delar med er av era intryck!

Ja, prisvärdheten för GS20 har nu blivit om möjligt ännu mindre.
Tolka mig rätt, jag gillar GS skarpt men golvmodellerna har iaf enligt min åsikt varit något överprissatta.

Så i mitt val här så måste det nu stå mellan begagnade GS20 eller nya RX6. Alt 1 ser dock mindre ljust ut då jag inte kan hitta ett enda par GS20 ute på begmarknaden just nu, skulle kanske funka med GS10 också iof.

#14

Postad 11 november 2009 - 20:30

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

ser dock mindre ljust ut då jag inte kan hitta ett enda par GS20 ute på begmarknaden just nu


Om du tar dig en tur till Danmark, så finns det ett par där
http://www.hifi4all....e.asp?id=133240

#15

Postad 11 november 2009 - 20:45

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hallojsan

Är det någon som har jämfört RX1 med Dynaudio X12?

#16

Postad 11 november 2009 - 21:46

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Jag kan väl bara lägga till att jag är en helnöjd ägare av ett par RX1 som trots sin modesta storlek ensamt spelar i mitt 40 kvadratmeter stora vardagsrum. Har en sub, men jag har märkt att den bara behövs till film nu när högtalarna hunnit spelas in.

Jag sålde ett par XTZ 99.36 för att köpa dessa mini-högtalare, men jag är helnöjd med bytet. Monitor Audio RX1 har en härlig diskant, fantastiskt mellanregister och en fin rapp bas. Låter faktiskt överhuvudtaget inte som samma högtalare som RS1 som kunde vara lite väl framfusig och dessutom lät mindre. Helt korrekta rakt igenom, inget som sticker ut eller är extra markerat.

Jag tror att de verkligen fått till något extra med RX-serien. Ska bli kul att se vad en ny GS serie kan tillföra! De behöver definitivt komma upp med något nytt för att de ska kännas lika prisvärda som förr! :)



Det låter ju riktigt lovande. :D
Måste ta mig ut på stan och lyssna på RX nån gång snart.

Ja enligt hifilasse bloggen som länkades ovan så är iaf en ny guldserie aktuell om ett år.
Jämfört med rs1 som du nämnde, låter diskanten i RX fortfarande härligare än den i RS1 med komprimerat ljud som t.ex tv-ljud eller mp3? (för jämförelsens skull) :lol:





Om du tar dig en tur till Danmark, så finns det ett par där
http://www.hifi4all....e.asp?id=133240



Tack för tipset, skapligt pris. Jag får ta o ändra på hans önskemål om hämtning på plats bara. :rolleyes:

#17

Postad 12 november 2009 - 08:02

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Jämfört med rs1 som du nämnde, låter diskanten i RX fortfarande härligare än den i RS1 med komprimerat ljud som t.ex tv-ljud eller mp3?


Tv-ljudet har jag inte kopplat till stereon, så det kan jag inte säga något om, men film via DVD låter i alla fall bra.

Ska jag vara ärlig lyssnar jag aldrig på komprimerat ljud så jag vågar inte ens uttala mig i den frågan! Jag är old school och köper så mycket cd och vinyl att jag faktiskt inte riktigt ser vitsen med att lyssna på mp3 som låter så mycket sämre... i mobilen gör jag dock ett undantag! :P

RS1 kunde ju ibland kännas lite påstridig i diskanten, speciellt med dåliga inspelningar. Nu känns diskanten mer lugn och len, trots att jag tycker den ger mer detaljer. Jag tycker den är väldigt allround, det är den stora styrkan med högtalaren. Ibland känns det ju som att man styr sig själv mot en viss typ av musik för att det är där högtalarna låter bra, men nu tycker jag att all musik låter bra.

Men som du sa, ut och provlyssna! Försök få lyssna på välinspelade högtalare eftersom MA alltid är lite sega första timmarna.

#18

Postad 17 november 2009 - 10:25

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0
Har beställtett par b&w cm9. Valet stod mellan de och Monitor audio GS20. Tyvärr har jag inte möjlighet att provlyssna MA här jag bor och jag gillade cm9:orna så valet föll på dem.

Nu oroar jag mig lite för att mina cm9 ska bli gravt försenade och vill förbereda mig lite om utifall att s.a.s.

Har lyssnat på GS10 men det var några år sedan. Men jag kommer ihåg att jag gillade deras ljud väldigt mycket så jag kommer nog överleva med GS20. Men så dök ju RX serien upp och rörde till det.

Så om vi bortser från prisskillnad: vilken ska jag välja om mina b&w blir försenade: MA rx6, rx8 eller GS20 ?!

Eftersom många butiker säljer ut demo-ex av GS20 redan nu tror jag inte det dröjer ett år förrän nya gold-serien kommer. Låter troligare att de kommer i början av nästa år. Hinner GX (?) serien komma blir valet ännu mer intressant.

De lutar åt GS20 om B&W cm9 blir försenade.

#19

Postad 17 november 2009 - 11:59

Unregisteredd05ae688
  • Unregisteredd05ae688
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Har beställtett par b&w cm9. Valet stod mellan de och Monitor audio GS20. Tyvärr har jag inte möjlighet att provlyssna MA här jag bor och jag gillade cm9:orna så valet föll på dem.

Nu oroar jag mig lite för att mina cm9 ska bli gravt försenade och vill förbereda mig lite om utifall att s.a.s.

Har lyssnat på GS10 men det var några år sedan. Men jag kommer ihåg att jag gillade deras ljud väldigt mycket så jag kommer nog överleva med GS20. Men så dök ju RX serien upp och rörde till det.

Så om vi bortser från prisskillnad: vilken ska jag välja om mina b&w blir försenade: MA rx6, rx8 eller GS20 ?!

Eftersom många butiker säljer ut demo-ex av GS20 redan nu tror jag inte det dröjer ett år förrän nya gold-serien kommer. Låter troligare att de kommer i början av nästa år. Hinner GX (?) serien komma blir valet ännu mer intressant.

De lutar åt GS20 om B&W cm9 blir försenade.


Her er en test av GS20, hvor de tar over som referansehøyttalere i sin prisklasse. Den forrige referansen var CM9.

Dyrk lydenskapen

#20

Postad 17 november 2009 - 12:31

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0

Her er en test av GS20, hvor de tar over som referansehøyttalere i sin prisklasse. Den forrige referansen var CM9.


Tack! Har läst den testen och även noterat att de tycker den är snäppet bättre än cm9.

Har även läst denna och den är lite motsatsen tilll bild og lyd med tanke på dynamik intrycken:

http://www.whathifi....tor-Audio-GS20/

Spendor verkar vara vad what hifi gillar i GS20 prisklassen.

Det bäste hade varit om jag kunnat lyssna på dem såklart. Har även tittat på platinum serien men de blir för stora för mitt lyssningsrum och kanske lite dyrare än jag har samvete att betala för högtalare.

Får hålla tummarna för att jag får mina cm9 nu i november annars blir det till att tänka lite...

Redigerat av Donmeta, 17 november 2009 - 12:32.


#21

Postad 17 november 2009 - 18:48

kapiim
  • kapiim
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0

Tack! Har läst den testen och även noterat att de tycker den är snäppet bättre än cm9.

Har även läst denna och den är lite motsatsen tilll bild og lyd med tanke på dynamik intrycken:

http://www.whathifi....tor-Audio-GS20/

Spendor verkar vara vad what hifi gillar i GS20 prisklassen.

Det bäste hade varit om jag kunnat lyssna på dem såklart. Har även tittat på platinum serien men de blir för stora för mitt lyssningsrum och kanske lite dyrare än jag har samvete att betala för högtalare.

Får hålla tummarna för att jag får mina cm9 nu i november annars blir det till att tänka lite...

Vet att Ljudupplevelser har ett par demoexemplar av MA Platinum, dock stativaren PL100. Men under 22' för dom är nog ett bra pris, hur som helst!
http://www.ljudupple...x...spx&cat=197

Såg att Hembiobutiken hade ett par också, dock för 27'.

Menade du golvhögtalare generellt, så glöm det jag skrev! :)

#22

Postad 17 november 2009 - 19:47

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0

Menade du golvhögtalare generellt, så glöm det jag skrev!


Nejdå! En riktigt bra stativare är ju inte fel. Bor i Norge så det blir halvkomplicerat att beställa från Sverige. Kan alltid beställa hem till någon jag känner och ta med dem när jag varit på besök om jag vill undvika tull m.m.
Går ju bra med PL100 men de har ju ockaå PL300 och de blir nog svåra att smyga förbi tullen (tror inte de köper förklaringen med att jag alltid tar med dem på semester. Dock fördel att de är demo då så de inte ser helt nya ut iallafall).

Har hittat andra högtalare att lägga till min omutifall lista (spendor) så får väl skapa en egen tråd för att inte ta mer utrymme här.

Ska bli intressant att läsa mer intryck från de som lyssnat på nya RX serien och gamla GS.

Har lite svårt att tolka what hifi och hifi och musiks test av rx6 när de inte jämför med GS och inte heller skriver om de ger bra betyg för att de är så bra i prisklassen eller hur de står sig mot dyrare högtalare.

#23

Postad 18 november 2009 - 03:52

Unregisteredc120a6b5
  • Unregisteredc120a6b5
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Hej alla glada och ni andra :)

Nu när RX serien kommit med en massa inslag av GS serien i sig så kan man ju anta att dem närmar sig varandra ljudmässigt. Ni som hört båda, vad är era intryck i frågan?

Och om man inte tar så stor hänsyn till att det skiljer dryga 10k i pris mellan t.ex RX6 och GS20 vilken hade ni valt och vad är det i så fall som drar er åt att välja det ni väljer?

En aspekt till som kan vara en dealbreaker för mig är tv-ljud, det är som bekant av varierande kvalitet så frågan är hur dem förmedlar "dåligt" ljud. Skär man sönder öronen eller går det att leva med?


Sitter upplysningsvis på ett RS paket som jag vill byta ut mot något med bättre upplösning.

Funderar även så smått på Elac 207A som ska ha fin upplösning för pengarna.





Så! Tänk högt nu så jag får höra alla intressanta åsikter! :blush:

Mvh
Hanssondaniel


jag lyssnade först på rx6 och dom tog in elacen direkt efterår.. markant skillnad.. Ma ål dä väj :P

Redigerat av Unregisteredc120a6b5, 18 november 2009 - 03:54.


#24

Postad 18 november 2009 - 17:51

appelpix
  • appelpix
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har också liknande erfarenheter.
Lyssnade först på Elac 137 och Elac 207. Mycket, mycket fina högtalare och ingen skugga skall falla på dem. Men, det kändes lite grann som rakblad i luften, och jag tror att det i längden hade blivit tröttsamt med den attacken.
Därefter lyssnade jag på MA RX6 och dessa kändes lite mera lättlyssnade, laidback. Egentligen är säkert Elac och Monitor Audio i princip lika fina högtalare, det hänger på vad man själv tycker är idealet.
För min del var MA RX6 trevligare att lyssna till. Nu skall jag snart även lyssna på RX8 och bereder mig alltså på en ny högtidsstund!

appelpix

#25

Postad 19 november 2009 - 09:34

JwK
  • JwK
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Ja enligt hifilasse bloggen som länkades ovan så är iaf en ny guldserie aktuell om ett år.



Hej.

Detta svaret fick jag när jag mejlade Mike på Audio Squad.

Hej

Helt riktigt, RS har nu blivit RX efter närmare 5 år.

Givetvis arbetar man kontinuerligt med uppgraderingar på samtliga serier. Jag får viss men aldrig all information eftersom det är ”hemliga” uppgifter.

Givetvis kommer det en uppdatering på Guldserien precis som det kommer en på Bronzeserien (och givetvis RX om några år), men jag har inga uppgifter på att det är aktuellt på ett bra tag ännu med Guldserien. Det kan ta ett år eller två år, närmare info kan jag inte ge för närvarande.



Mvh Jonas

#26

Postad 22 november 2009 - 14:25

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag har gjort mitt val, Det stod solklart. RX och GS skiljer sig väldigt mycket i min mening.
RX6 är en bra högtalare utan snack men personligen med vetskapen om hur GS låter så hade jag aldrig kunnat vara helt nöjd med RX, Hade trots allt lite RS känsla över sig.

Jag hade hela tiden hifilasses blogg i huvet när jag testade RX6 på två olika ställen med två olika 2-kanal förstärkare, Rotel RA-06 - en Primare (vet ej modell) och hur mycket jag än ville tro att jag kunde få GS kvalitet i RX serien så var det omöjligt Jag kunde bara inte få ihop det, Vad pratar hifilasse om egentligen när han menar att GS är fullkomligt dödmördad av RX? Rx-hype ger mer klirr i kassan? :P

Mina intryck är att GS - RX skiljer minst lika mycket som RX - RS.
Transientresponsen t.ex den är inte ens i samma landskap, Fick veta i helgen av en kunnig MA säljare att transientresponsen i GS Kan man tacka dubbla silverlegerade talspolar för. Och angående GS-arvet i RX. Konerna är ärvda till viss del, i övrigt så skiljer dem sig fortfarande mycket.

Det som chockar mig med GS är att den kombinerar upplösning med att vara förlåtande mot mindre bra inspelningar som t.ex gammal hårdrock eller vissa tv-program och gamla serier på dvd. Med RS lät sånt inte särskilt roligt därför tappade jag helt intresset för att lyssna på det men gissa om det kom som en riktigt bra bonus att det helt plötsligt faller i god jord så att säga. Det var ju en av mina förhoppningar (se första inlägget) att mindre bra inspelningar skulle vara uthärdliga, jämfört med RS så låter det riktigt trevligt på den punkten! Jag trodde hela tiden att det rent logiskt borde vara tvärtom att RS som har lägre respons i dem övre registren skulle vara mer förlåtande men fräsigheten i RS diskanten hade tydligen inte att göra med hur högt diskanten kunde spela i frekvens utan något annat som övergår mitt förstånd.. :) GS är verkligen fruktansvärt snabb och grymt nyanserad.

Svaret är alltså nej på frågan om jag kan vara lika nöjd med RX som GS som en viss Hifihandlare/bloggare antyder att man bör vara.


Kort info om min setup:

GS10
Audioquest Midnight+ med lödda svalanderbananer
Onkyo 805 Bi-amp (GS10 är dem enda högtalarna inkopplade)
Pioneer BDP-51FD
Spotify Premium via optisk kabel.

Audioquestkabeln är upplysningsvis varm i återgivningen jämfört med dubbla supra ply 3.4 som jag tycker gör ett inte så trevligt jobb faktiskt.

#27

Postad 22 november 2009 - 22:35

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat lite kort på RX8, men det är svårt att göra nån rättvis jämnförelse mot mina GS20 när man inte har lyssnat i samma rum och med samma elektronik. Det som dock slog mig var att jag upplevde RX8 som tunnare i ljudet. Saknade lite botten. Var mest ute efter att lyssna på velodyne subwoofers. När dom koppla in den lät det dock mkt bättre.
Mer än så går inte att säga. Förrutom att jag inte ångrar mitt köp, trots att köpte dom strax innan rx serien släpptes. De är en smaksak men jag tycker GS modellen är mkt snyggare. Men sen kostar den ju mer också så =)

Redigerat av T1000, 22 november 2009 - 22:36.


#28

Postad 23 november 2009 - 16:09

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Ja du designen och byggkvaliteten är ingen lek, gillar det skarpt.

Skulle gärna se många bilder på dem i ditt galleri!!! :(

#29

Postad 23 november 2009 - 18:08

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Jag har gjort mitt val, Det stod solklart. RX och GS skiljer sig väldigt mycket i min mening.
RX6 är en bra högtalare utan snack men personligen med vetskapen om hur GS låter så hade jag aldrig kunnat vara helt nöjd med RX, Hade trots allt lite RS känsla över sig.


Jag har inte lyssnat på GS så mycket att jag vågar uttala mig i frågan. Det jag däremot anser är att mina RX1 inte har någon större likhet över huvud taget med RS1. RS1 lät relativt små, ungefär som storleken antyder, och kunde ofta visa upp en rätt tydlig "essighet" i diskanten som kunde vara påfrestande för öronen ibland. RX1 låter betydligt större, jag har ett vardagsrum på ca 40 m2 och jag slår faktiskt aldrig på subben jag har - den behövs helt enkelt inte! Ibland när det ska bli lite partaj kans det dock hända att den åker på! Dessutom är den mer detaljerad men samtidigt så mycket skonsammare mot öronen även med kasst inspelad musik. Jag är hypernöjd!

Däremot är man ju alltid sugen på att uppgradera i slutändan (när börsen så tillåter), och där skulle nog stativare från en ny Gold serie kunna vara något att sätta tänderna i. Annat jag funderar över är PMC DB1i, Amphion Argon 2, Amhion Ion L samt Spendor SA1! Men jag är så pass nöjd med mina RX1 att jag kommer att vara kräsen vid nästa köp.

Redigerat av Unregistered7b85be38, 23 november 2009 - 18:09.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.