Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Android Surfplatta vs. iPad

19 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 augusti 2011 - 07:28

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Jag ska skaffa en surfplatta med huvudsyftet att strömma spotify trÄdlöst till stereon dÀrhemma. Sen kommer den givetvis anvÀndas en del till surf, men huvudsyftet blir att vara musikförmedlare. Jag kommer köra plattan pÄ wifi hemma sÄ jag ser inget behov av 3G funktionalitet till den. Min frÄga Àr helt enkelt om jag har nÄgot specifikt att vinna pÄ att vÀlja iPad eller Android med tanke pÄ hur jag planerar att anvÀnda den? Jag har en android telefon som jag Àr nöjd med och kÀnner mig hemma i det grÀnssnittet, men jag Àr samtidigt nyfiken pÄ en iPad.

Alla rÄd uppskattas!

//Peter

#2

Postad 12 augusti 2011 - 07:50

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlĂ€gg
  • 0
Mitt tipps Àr att sikta pÄ en mindre platta. Har sjÀlv en som Àr 7 tum och den kÀnns lagom att hantera, det Àr inga problem att hÄlla den med andra handen och peka med den andra under lÀngre tid. IPad har jag fÄtt möjlighet att testa under lÀngre tid men jag tycker att den helt enkelt Àr för stor för att man ska kunna anvÀnda den pÄ ett bekvÀmt vis.

FörstÄ mig nu inte fel, det Àr inga problem om man stÄr rakt upp och ner och lÀgger padden i ena handen horisontellt och pekar med den andra. Det jag menar Àr att nÀr man sitter i soffan och vill hÄlla den mer vertikalt framför sig.

Detta Àr sjÀlvklart en smaksak och det Àr nÄgot du sjÀlv fÄr prova.

#3

Postad 12 augusti 2011 - 08:03

eRensson
  • eRensson
  • LĂ€rjunge

  • 305 inlĂ€gg
  • 0
Köpte precis en ipad för just samma syfte. Streamar (Airplay) till en Airport Express som Àr kopplad till stereon. Fungerar perfekt och Àr otroligt smidigt!

#4

Postad 12 augusti 2011 - 08:43

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

Köpte precis en ipad för just samma syfte. Streamar (Airplay) till en Airport Express som Àr kopplad till stereon. Fungerar perfekt och Àr otroligt smidigt!

Kör du alltsÄ spotify via airplay?

//P

#5

Postad 14 augusti 2011 - 12:17

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0
Ok...det hÀr har jag kommit fram till:

iPad - streaming till airport express Àr en beprövad lösning som uppenbarligan verkar funka bra. Positivt med iPad Àr dessutom den enorma mÀngd med appar som finns till den. Negativt med iPad Àr de begrÀnsade möjligheter man har för att anpassa den som man vill ha den med exempelvis widgets.

Android - streaming vet jag inte om man kan fÄ till pÄ samma enkla sÀtt som med iPaden. Verkar inte finnas nÄgra appar för att kunna strema frÄn en androidenhet. RÀtta mig gÀrna om jag har fel. Alternativet Àr att smacka in ett blÄtandsheadset i stereon och pÄ det sÀttet skicka musiken frÄn paddan. Testar precis detta frÄn min Dell D430 till ett SE MW600 som Àr inkopplat i stereon och det funkar riktigt bra. Nackdelen Àr att man alltid mÄste se till att ladda headsetet. Annan nackdel med android Àr det magra utbud med appar till honeycomb som finns i dagslÀget. Förvisso kommer det vÀl hÀnda massor nu nÀr paddorna Àr ute pÄ marknaden pÄ allvar, men jordskredsseger till iPad nÀr det gÀller appar. Vad Àr dÄ android bÀttre pÄ? FrÀmst möjligheten att anpassa paddan precis som man vill ha den med diverse widgets osv, men de enheter som kommit hittills har Àven högre upplösning pÄ skÀrmarna jÀmfört med iPad.

Lutar Ät en iPad i nulÀget faktiskt...

//P

#6

Postad 14 augusti 2011 - 12:26

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • ForumrĂ€v

  • 900 inlĂ€gg
  • 0
Airplay Àr fantastikt och Ipad Àr en underbar produkt. Har nÀstan helt och hÄllet slutat anvÀnda min dator sedan jag skaffade min Ipad.

#7

Postad 14 augusti 2011 - 21:46

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlĂ€gg
  • 0
Jag undrar hur mycket du egentligen kollat pÄ nÀtet? Första sökningen gav mig detta http://www.idg.se/2....ran-din-android

Airplay ska tydligen vara nĂ„got program för att streama musik frĂ„n Itunes? Är det nytt att kunna streama musik? De kan man vĂ€ll med mer eller mindre alla datorer/paddor/mobiltelefoner idag? Eller handlar detta om att du Ă€r bunden till Itunes?

Att du överhuvudtaget diskuterar antalet appar pÄ varje plattform förvÄnar mig, det finns ju sjukt mycket till bÄda? Det kan hÀnda att en hel del appar inte Àr taggade för honeycomb men det lÀr komma! Jag har sjÀlv en HTC Desire S och aldrig kÀnt att jag saknar nÄgot, jag förvÀntade mig faktiskt att det inte skulle finns sÄ vÀrst mÄnga spel men oj vad jag hade fel.

SjÀlvklart finns det fördelar med IPadden men de vÀger tyvÀrr inte upp. Det jag egentligen stör mig mest med IPad Àr att det sÀllan finns tillbaka knapp och om det skulle finnas sÄ Àr den placerad lÀngst upp i vÀnster hörn? PÄ Android kan man alltid gÄ tillbaka vilket gör att man behöver inte fundera sÄ mycket innan man trycker pÄ en lÀnk eller liknande. En annan sak som störde mig var att nÀr man var inne i appstoren i nÄgot toplista och valde att ladda ner/köpa en app sÄ kastades jag ut till "skrivbordet", för att kunna fortsÀtta i topplistan fick jag leta upp Appstore, köra det och leta upp var jag var i listan.

Det sÀgs att Apples grejer Àr anvÀndarvÀnliga men det Àr tyvÀrr inget jag kan hÄlla med om i detta fallet.

Redigerat av Unregistered30026, 14 augusti 2011 - 22:54.


#8

Postad 14 augusti 2011 - 21:52

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0
Efter att ha anvÀnt en platta, vilket jag var skeptisk till innan har jag insett att paddan Àr enormt överksattad. Jag Àr helt sÀker pÄ att paddor och liknande kommer att vara borta pÄ marknanden inom nÄgra Är. Kolla bara pÄ netbook, hur populÀra Àr dom nuförtiden?

Nej, min padda kommer att förpassas till skrivbordslÄdan eller blocket... Jag föredrar min tunna laptop istÀllet med ett ordenltligt skrivbord och mer n 6 ggr sÄ bra prestanda, bÄde grafik och processor.

Paddans tid Àr redan förbi om ni frÄgar mig. Snacka om vÀrdelös och fullkomligt onödig pryl som man dessutom sitter med bakbundna hÀnder med. Kass kass kass...

G

#9

Postad 14 augusti 2011 - 21:59

MrX10i
  • MrX10i
  • Wannabe

  • 20 inlĂ€gg
  • 0
Om jag var du sÄ skulle jag satsa pÄ att skaffa en Samsung Galaxy Player för streamingen och anvÀnda en vanlig dator för surfandet ;) Kostar mindre, Àr snyggare och i all Àrlighet sÄ ser jag inte vad surfplattorna kan göra som inte en dator kan... Detta Àr ju vad jag tycker. Gör som du sjÀlv kÀnner, det har alltid funkat för mig. Och om du ÀndÄ vill ha en platta sÄ Àr Android en klar fördel gentemot Apple. :P

#10

Postad 15 augusti 2011 - 06:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

Jag undrar hur mycket du egentligen kollat pÄ nÀtet? Första sökningen gav mig detta http://www.idg.se/2....ran-din-android

Airplay ska tydligen vara nĂ„got program för att streama musik frĂ„n Itunes? Är det nytt att kunna streama musik? De kan man vĂ€ll med mer eller mindre alla datorer/paddor/mobiltelefoner idag? Eller handlar detta om att du Ă€r bunden till Itunes?

Att du överhuvudtaget diskuterar antalet appar pÄ varje plattform förvÄnar mig, det finns ju sjukt mycket till bÄda? Det kan hÀnda att en hel del appar inte Àr taggade för honeycomb men det lÀr komma! Jag har sjÀlv en HTC Desire S och aldrig kÀnt att jag saknar nÄgot, jag förvÀntade mig faktiskt att det inte skulle finns sÄ vÀrst mÄnga spel men oj vad jag hade fel.

SjÀlvklart finns det fördelar med IPadden men de vÀger tyvÀrr inte upp. Det jag egentligen stör mig mest med IPad Àr att det sÀllan finns tillbaka knapp och om det skulle finnas sÄ Àr den placerad lÀngst upp i vÀnster hörn? PÄ Android kan man alltid gÄ tillbaka vilket gör att man behöver inte fundera sÄ mycket innan man trycker pÄ en lÀnk eller liknande. En annan sak som störde mig var att nÀr man var inne i appstoren i nÄgot toplista och valde att ladda ner/köpa en app sÄ kastades jag ut till "skrivbordet", för att kunna fortsÀtta i topplistan fick jag leta upp Appstore, köra det och leta upp var jag var i listan.

Det sÀgs att Apples grejer Àr anvÀndarvÀnliga men det Àr tyvÀrr inget jag kan hÄlla med om i detta fallet.

JodÄ, jag har sökt pÄ nÀtet, men ingenstans framgÄr det om jag kan streama just spotify med Doubletwist. Dessutom har den inte stöd för Airport Express i nulÀget vad jag förstÄtt. För du lÀste vÀl i mitt inlÀgg att det Àr spotify specifikt jag vill streama? iTunes nÀmner jag ingenstans...

Varför Àr det inte relevant att diskutera antalet appar anpassade till en tablets större format menar du? iPad har funnits med ett tag och har ju dÀrför sjÀlvklart ett större utbud med appar ANPASSADE för just tabletformatet. Motsvarande appar pÄ android market Àr ju inget att skryta om i nulÀget, men som du sÀger, och Àven jag sjÀlv i ett inlÀgg i trÄden, sÄ kommer ju antalet anpassade appar pÄ android market att öka.

Efter att ha anvÀnt en platta, vilket jag var skeptisk till innan har jag insett att paddan Àr enormt överksattad. Jag Àr helt sÀker pÄ att paddor och liknande kommer att vara borta pÄ marknanden inom nÄgra Är. Kolla bara pÄ netbook, hur populÀra Àr dom nuförtiden?

Nej, min padda kommer att förpassas till skrivbordslÄdan eller blocket... Jag föredrar min tunna laptop istÀllet med ett ordenltligt skrivbord och mer n 6 ggr sÄ bra prestanda, bÄde grafik och processor.

Paddans tid Àr redan förbi om ni frÄgar mig. Snacka om vÀrdelös och fullkomligt onödig pryl som man dessutom sitter med bakbundna hÀnder med. Kass kass kass...

G

Vad Àr det för padda du har och hur mycket ska du ha för den? :)

Om jag var du sÄ skulle jag satsa pÄ att skaffa en Samsung Galaxy Player för streamingen och anvÀnda en vanlig dator för surfandet :lol: Kostar mindre, Àr snyggare och i all Àrlighet sÄ ser jag inte vad surfplattorna kan göra som inte en dator kan... Detta Àr ju vad jag tycker. Gör som du sjÀlv kÀnner, det har alltid funkat för mig. Och om du ÀndÄ vill ha en platta sÄ Àr Android en klar fördel gentemot Apple. :lol:


Jag kommer sjÀlvklart göra som jag sjÀlv kÀnner, det har alltid funkat för mig ocksÄ. Dock Àr det ju aldrig fel att rÄdfrÄga innan man bestÀmmer sig för hur man vill göra.

Med ovanstÄende sagt. Jag har nog svÀngt lite i frÄgan och lutar nu mer mot att köra en androidpadda och skicka musiken via blÄtand till en mottagare inkopplad i steren. Har testat med en bÀrbar hemma och det funkar faktiskt riktigt bra...

//Peter

#11

Postad 15 augusti 2011 - 10:03

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • ForumrĂ€v

  • 900 inlĂ€gg
  • 0

Jag undrar hur mycket du egentligen kollat pÄ nÀtet? Första sökningen gav mig detta http://www.idg.se/2....ran-din-android

Airplay ska tydligen vara nĂ„got program för att streama musik frĂ„n Itunes? Är det nytt att kunna streama musik? De kan man vĂ€ll med mer eller mindre alla datorer/paddor/mobiltelefoner idag? Eller handlar detta om att du Ă€r bunden till Itunes?

...


1. Med Airplay kan du skicka ljud frÄn din Iphone/Ipad/dator över wlan till din Apple Tv/Airport Express utan utan ljudkvalitetförluster, samtidigt som du slipper allt vad adaptrar heter i din sÀndare. Dessutom Àr rÀckvidden betydligt bÀttre Àn med blÄtand. Nackdel: viss fördrjöjning i ljudet (vilket enheten i och för sig kompenserar för vid filmtittande).

2. Det finns betydligt fler appar som Àr optimerade till Ipad Àn vad det finns till Android 3.xxx. Att du dessutom har tillgÄng till alla Iphoneappar gör att du verkligen aldrig kommer att sakna nÄgot.

3. NÀr Àr det du saknar en tillbakaknapp? Tycker de alltid finns dÀr nÀr man behöver dem (speciellt i webblÀsarna). DÀremot stör jag mig pÄ att man inte har flikar i Safari (vilket kommer att ÄtgÀrdas i höst i och med iOS5).

4. Om du dubbelklickar pÄ hemknappen fÄr du upp en lista pÄ öppna program vilken enkelt tar dig tillbaka till den topplista som du var inne pÄ i appstore.

Sist men inte minst slÄs jag alltid av hur pass mycket bÀttre optimerad mjukvaran Àr i Ipaden. Fick fingra pÄ en kompis Asus Eeepad transformer som inte alls var lika snabb, trots bÀttre hÄrdvara. DÀremot mÄste jag erkÀnna att grÀnssnittet i Android 3.xxx Àr riktigt snyggt.

/Erik

#12

Postad 15 augusti 2011 - 18:50

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • LĂ€rjunge

  • 459 inlĂ€gg
  • 0

Efter att ha anvÀnt en platta, vilket jag var skeptisk till innan har jag insett att paddan Àr enormt överksattad. Jag Àr helt sÀker pÄ att paddor och liknande kommer att vara borta pÄ marknanden inom nÄgra Är. Kolla bara pÄ netbook, hur populÀra Àr dom nuförtiden?

Nej, min padda kommer att förpassas till skrivbordslÄdan eller blocket... Jag föredrar min tunna laptop istÀllet med ett ordenltligt skrivbord och mer n 6 ggr sÄ bra prestanda, bÄde grafik och processor.

Paddans tid Àr redan förbi om ni frÄgar mig. Snacka om vÀrdelös och fullkomligt onödig pryl som man dessutom sitter med bakbundna hÀnder med. Kass kass kass...

Är sĂ€ker du har tokfel!
Du kanske har glömt att det var netbook som lade grunden till paddar och lÀtta PC.
Det var ju en revolution för 3Är sedan dÄ netbooks kom som vÀgde hÀlften av en nomal PC!
Dagens netbook Àr snabba, helt ok att jobba med. Att de inte Àr lika populÀra som förr Àr ju för att vanliga PC nu inte vÀger sÄ mycket mer och heller inte kostar sÄ mycket mer!!!
Dvs, det var HELRÄTT koncept.


Och iPad Àr ju underbart lÀtt och hÄller laddningen en hel dag. = Perfekt för den som reser i jobbet.
Om nÄgot Är fÄr du se PC lika lÀtta med samma driftstid, var sÄ sÀker.
Med displaytangentbord (ev separerat frÄn displayn med gÄngjÀrn) dÄ mekanik Àr dyrt, elektronik billigt...
Dvs paddar Ă€r HELRÄTT koncept

JÀmför med mobiler, snart har ingen tfn mekanisk knappsats

#13

Postad 15 augusti 2011 - 19:05

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlĂ€gg
  • 0
Var ganska skeptisk till iPad lÀnge men nu Àr netbooken sÄld och jag anvÀnder paddad till nÀstan allt, iPad Àr fantastiskt bra.

Jag har en receiver med bluetoothmottagare integrerad och en annan mindre stere med bluetooth, funkar hur bra som helst att streama sÄ.

#14

Postad 15 augusti 2011 - 20:45

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

Var ganska skeptisk till iPad lÀnge men nu Àr netbooken sÄld och jag anvÀnder paddad till nÀstan allt, iPad Àr fantastiskt bra.

Jag har en receiver med bluetoothmottagare integrerad och en annan mindre stere med bluetooth, funkar hur bra som helst att streama sÄ.

Har ocksÄ varit skeptisk tidigare, men netbooken har fÄtt ett nytt hem i sommarstugan och ersÀttare ska införskaffas. Om det blir iPad eller android ÄterstÄr dock att se...

Kommer ocksÄ att köra blÄtand, iaf till att börja med. Har testat frÄn min bÀrbara till en SE MW600 och jag mÄste sÀga att ljudet blir förvÄnansvÀrt bra.

//P

#15

Postad 04 september 2011 - 11:40

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlĂ€gg
  • 0
Flashstödet Àr en anledning att vÀlja Android om du surfar mycket.

#16

Postad 05 september 2011 - 21:23

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlĂ€gg
  • 0

Flashstödet Àr en anledning att vÀlja Android om du surfar mycket.


Eller kanske tvÀrtom ;) dÄ flash Àr enriktig prestandabov (Àr sjÀlv rÀtt kluven till vad jag tycker om flash)

#17

Postad 05 september 2011 - 22:28

Unregistered5f1ea27c
  • Unregistered5f1ea27c
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0
Varför inte streama via en mediaspelare istÀllet, och styra via valfri Android/iOS enhet?
Exempelvis Sonos eller Squeezebox.
Dessa klarar exempelvis FLAC som inte itunes gör, och givetvis Àven Spotify. Fungerar ocksÄ utmÀrkt med flera enheter vid multiroom behov.

#18

Postad 06 september 2011 - 09:00

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

Varför inte streama via en mediaspelare istÀllet, och styra via valfri Android/iOS enhet?
Exempelvis Sonos eller Squeezebox.
Dessa klarar exempelvis FLAC som inte itunes gör, och givetvis Àven Spotify. Fungerar ocksÄ utmÀrkt med flera enheter vid multiroom behov.

Med risk för att jag missuppfattat vad du menar...

...men jag vill strema via en iPad/androidpad för att jag Àven vill kunna nyttja prylen till annat Àn bara musikstreaming, dvs surf, spel och annat kul/nyttigt.

//P

#19

Postad 29 december 2019 - 18:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlĂ€gg
  • 0

VÀcker en gammal trÄd. Jag har iPad men skaffade nyligen androidplatta som extra surfplatta. MÀrkte att facebookappen Àr sÀmre frÄn Android. Bilder i flödet har lÀgre upplösning mot iPadappen. Vidare sÄ gÄr det inte att skriva inlÀgg i facebook med plattan i liggande vy, utan man mÄste skriva i stÄende vy.



#20

Postad 31 december 2019 - 15:44

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlĂ€gg
  • 0

Efter att ha anvÀnt en platta, vilket jag var skeptisk till innan har jag insett att paddan Àr enormt överksattad. Jag Àr helt sÀker pÄ att paddor och liknande kommer att vara borta pÄ marknanden inom nÄgra Är. Kolla bara pÄ netbook, hur populÀra Àr dom nuförtiden?

Nej, min padda kommer att förpassas till skrivbordslÄdan eller blocket... Jag föredrar min tunna laptop istÀllet med ett ordenltligt skrivbord och mer n 6 ggr sÄ bra prestanda, bÄde grafik och processor.

Paddans tid Àr redan förbi om ni frÄgar mig. Snacka om vÀrdelös och fullkomligt onödig pryl som man dessutom sitter med bakbundna hÀnder med. Kass kass kass...

G

 

 

Roligt att lĂ€sa gamla inlĂ€gg Ă€ndĂ„ :D 





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.