Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips till nytt stereopaket

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 september 2019 - 21:58

Unregistered6f383f0a
  • Unregistered6f383f0a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej på er alla ljudfantaster.

 

Jag behöver råd och tips till ny förstärkare.

 

Idag har jag gamla prylar som jag är nöjd med, både ljud och basen men dom går snart i graven. Grejerna som står i vardagsrummet idag är 2 st Genexxa GX1200 200 w/ 8 ohm som drivs med en sliten Receiver, Proson RV-1600 5.1. (har endast Genexxa högtalarna inkopplade). 

 

Tanken är att byta ut allt men vill börja med förstärkaren som är sliten, vissa ljudutgångar har redan kastat in handduken. Grejerna är mer än 10 år gamla och tekniken har gått framåt, därför undrar jag vilken standard på förstärkare krävs för att driva dessa två högtalare. Är inte intresserad av en högteknologiskt receiver med tusen kanaler, räcker med två som ska driva 2 högtalare, den får gärna ha blåtand. 

 

Vill inte förlora kraften och dunket som finns i dessa högtalare...

 

Frågan är, räcker det med en simpel receiver från Netonnet, typ en Sony STR DH1910 som har 100w / 8 ohm. Vill tillägga att jag har endast TVn inkopplad till förstärkaren, ingen cd, eller phono. 

 

Tacksam för alla svar.

 

 

 



#2

Postad 21 september 2019 - 06:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Den kommer säkert att funka bra som ersättare för din Proson om det är ambitionen, men ditt val beror också på vilken budget du har och vad du siktar mot.

Vill du köpa en förstärkare nu som gör en mer påkostad högtalare som du skall köpa senare rättvisa så kanske det är finns anledning att lägga lite mer på förstärkaren.



#3

Postad 21 september 2019 - 13:33

Unregistered6f383f0a
  • Unregistered6f383f0a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack,

Så har jag också tänkt och då ställt mig frågan; vad krävs av den nya förstärkaren då? 2x150/200w? För det är ju effekten man vill komma åt.

Jag tänker också att eftersom min förstärkare är så gammal borde det finnas budget versioner idag som lätt kan mäta sig med den då tekniken gått framåt.

#4

Postad 21 september 2019 - 14:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja om du inte eftersträvar högre ljudkvalité nu så borde den Sonyn du nämner med 2*100W räcka långt då dina högtalare har en relativt hög känslighet.
Att ljudet skulle bli bättre bara för att den är ny är nog inget att räkna med.

 

Det finns inget som säger att dagens förstärkare är bättre även om jag är benägen att tro det gäller i ditt exempel. Det finns förstärkare av äldre modell som är mycket eftertraktade för sina ljudkvaliteér. "det fanns billig skit förr och det gör det nu med" Således bör man läsa på och testa om möjligt.

 

Om du skulle sikta på ett köp som kan möta framtida behov med högre ställda krav på ljudet så behöver det inte nödvändigtvis betyda att du skall ha mer effekt. Beror helt på val av högtalare. Då kanske du istället vill säkerställa att du får en förstärkare som spelar med väldigt låg förvrängning (distorsion) upp till den ljudnivå du anser att du behöver kunna spela. Vill man få mycket för pengarna så är begagnat absolut värt att titta på.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.