Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Technics SL-1200 som HIFI-spelare?

248 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1200MK2 (Skivspelare) 1 8,89 (18) Inga priser
Technics SL-1200MK5 (Skivspelare) 1 8,33 (2) Inga priser
Technics SL-1200M3D (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#201

Postad 23 december 2010 - 11:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Efter att ha läst hundratals trådar. Vart i väg och lyssnat (vilket inte gav nåt större då jag inte vet vad jag ska lyssna efter B) )
Så har jag kommit fram till att 1200:an ska ligga nån stans i toppen på den prisklassen jag kollar på. Den enda andra som jag övervägt var rega p2/p3. Om jag förstått det rätt så har dom fördelar båda två i och med sina olika drivsystem. För technics är det den jämna hastigheten medan regan har tystheten. Sen om någon av dom är nåt problem på dessa mid-/hi-fi skivspelare är väl kanske en annan fråga men problemen med drivsystemen verkar vara så.

Om man ser till de otals trådar som folk skrivit, med 1200 vs. p2/p3 så är det alltid några som drar upp nackdelarna av den andras drivsystem och det verkar nästan alltid vara 50/50 på vardera sida. Samtidigt som det är en hel hög som säger dom är i stort lika bra. Att nackdelarna är så små på båda att det bara är att välja en.

Men visst om nån kan övertyga mig åt nåt håll så hade det varit underbart. Kunde ju vara skönt att slippa undra vad som kunde varit om jag gått åt andra hållet.

Jo, det är ju mycket personliga preferenser inblandat. Bara det att du bestämt dig är ju ett plus i sig ;) Typ av drivning (direkt/rem) tycker jag är oväsentligt. Har tidigare haft en direktdriven Luxman som fungerade utmärkt, nu en remdriven Thorens som också fungerar utmärkt. Att SL-1200 funkar bra som hifi-spelare är det nog ingen tvekan om, däremot så är den ju som du sett ganska hypad och därmed så är beg-priserna relativt höga.

#202

Postad 23 december 2010 - 17:10

peter_yz125
  • peter_yz125
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jo lite hypad kan jag tänka mig att den är. Jag kan nog tänka mig att betala några kronor extra för det iofs. Känns lite som skivspelarnas skivspelare. Ska ju stå en på nåt tekniskt museum i england som nån teknik som definierade framtidens teknik typ.

Men bestämt har jag väl egentligen inte riktigt gjort haha. Det är ju fortfarande den där 1%:en kvar. Jag vill bara ha bästa möjliga ljud för mina pengar. Har ingen bestämd budget men hade tänkt mig runt 3k på spelare och sen lägga resten på pickup och riaa.

Sen beror det ju på vad som dyker upp. Hittar jag nån fin rega p3 eller p2 med fin arm till bra pris så är det kanske inte omöjligt att jag hoppar på den.

En fördel med sl-1200 verkar ju vara reservdelar och modifieringar. Tycker själv det är kul at skruva,löda,bygga med saker så ett överflöd av delar är ett plus om nåt skulle gå sönder. ;)

Vad skulle du köpt för beg. spelare om du haft 3k?

#203

Postad 23 december 2010 - 19:00

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Jo lite hypad kan jag tänka mig att den är. Jag kan nog tänka mig att betala några kronor extra för det iofs. Känns lite som skivspelarnas skivspelare. Ska ju stå en på nåt tekniskt museum i england som nån teknik som definierade framtidens teknik typ.

Men bestämt har jag väl egentligen inte riktigt gjort haha. Det är ju fortfarande den där 1%:en kvar. Jag vill bara ha bästa möjliga ljud för mina pengar. Har ingen bestämd budget men hade tänkt mig runt 3k på spelare och sen lägga resten på pickup och riaa.

Sen beror det ju på vad som dyker upp. Hittar jag nån fin rega p3 eller p2 med fin arm till bra pris så är det kanske inte omöjligt att jag hoppar på den.

En fördel med sl-1200 verkar ju vara reservdelar och modifieringar. Tycker själv det är kul at skruva,löda,bygga med saker så ett överflöd av delar är ett plus om nåt skulle gå sönder. ;)

Vad skulle du köpt för beg. spelare om du haft 3k?


Kanske en sådan http://rehifi.jetsho...?...114&cat=122 eller en http://rehifi.jetsho...?...405&cat=122

#204

Postad 23 december 2010 - 19:37

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Får stämma in i kören lite... Direktdriven eller rem spelar ingen roll, sitter med en Thorens TD166 MKII från sent 80-tal och ägt den sen den var ny och bara bytt rem en gång (iofs har den varit nerpackad i ca 10 år) har aldrig upplevt ngr problem map hastighet mm. Men jag har full förståelse att du suktar efter en SL-1200, en bra skivspelare och dessutom snygg på något sätt ;)

Lycka till på jakten!

#205

Postad 08 februari 2011 - 23:22

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
peter_yz125

Har läst alla inlägg i denna tråden och undrar om du köppte 1200:an och vilken PU du valde?

//Enzio

#206

Postad 09 februari 2011 - 01:49

peter_yz125
  • peter_yz125
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag köpte inte den jag frågade om men har precis fått hem en annan.

Inte köpt pickup ännu, har dock bestämt mig för en denon dl-103.

Har därför inte hunnit testa så mycket, satt nån skitig dj-pu på så det låter väl inte så spektakulärt.

Om jag förstår det rätt så är dl-103 en pu med låg output och därför lite kinkig med vilket riaa försteg man bör använda. Samtidigt så trivs den bättre på lite tyngre armar än orginal technics.

Jag löste det genom att köpa en moon lp3 riaa (liiite dyrare än jag först tänkt mig) och ett sumiko headshell (för att öka massan). Tror jag hamnat i dåligt sällskap för den här vinylhistorien blev betydligt dyrare än jag tänkt mig haha. Nu ska jag bara köpa pu och matta så nöjer jag mig nog sen.

Jag valde mellan dl-103 och dl-160. Snöade in på denon. Har givetvis inga personliga erfarenheter men efter vad jag läst och fått berättat för mig så är båda inga dåliga val. Fördelen med dl-160 är så klart att den har hög output så även dom billigare riaa-stegen ska ge tillräcklig volym.

Återkommer med review när jag fått allt installerat och inställt :D

#207

Postad 09 februari 2011 - 09:37

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag köpte inte den jag frågade om men har precis fått hem en annan.

Inte köpt pickup ännu, har dock bestämt mig för en denon dl-103.

Har därför inte hunnit testa så mycket, satt nån skitig dj-pu på så det låter väl inte så spektakulärt.

Om jag förstår det rätt så är dl-103 en pu med låg output och därför lite kinkig med vilket riaa försteg man bör använda. Samtidigt så trivs den bättre på lite tyngre armar än orginal technics.

Jag löste det genom att köpa en moon lp3 riaa (liiite dyrare än jag först tänkt mig) och ett sumiko headshell (för att öka massan). Tror jag hamnat i dåligt sällskap för den här vinylhistorien blev betydligt dyrare än jag tänkt mig haha. Nu ska jag bara köpa pu och matta så nöjer jag mig nog sen.

Jag valde mellan dl-103 och dl-160. Snöade in på denon. Har givetvis inga personliga erfarenheter men efter vad jag läst och fått berättat för mig så är båda inga dåliga val. Fördelen med dl-160 är så klart att den har hög output så även dom billigare riaa-stegen ska ge tillräcklig volym.

Återkommer med review när jag fått allt installerat och inställt :)

Detta har inget att göra med billigare/dyrare riaasteg. DL-103/160 är båda MC-pickuper och kräver då normalt ett riaasteg anpassat för detta (högre förstärkning). Men DL-160 är av typen MC High Output och går därför att använda ihop med ett riaasteg som normalt används med MM-pickuper (Dessa har normalt mycket högre output an MC-pu).

#208

Postad 09 februari 2011 - 13:00

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag köpte inte den jag frågade om men har precis fått hem en annan.

Inte köpt pickup ännu, har dock bestämt mig för en denon dl-103.

Har därför inte hunnit testa så mycket, satt nån skitig dj-pu på så det låter väl inte så spektakulärt.

Om jag förstår det rätt så är dl-103 en pu med låg output och därför lite kinkig med vilket riaa försteg man bör använda. Samtidigt så trivs den bättre på lite tyngre armar än orginal technics.

Jag löste det genom att köpa en moon lp3 riaa (liiite dyrare än jag först tänkt mig) och ett sumiko headshell (för att öka massan). Tror jag hamnat i dåligt sällskap för den här vinylhistorien blev betydligt dyrare än jag tänkt mig haha. Nu ska jag bara köpa pu och matta så nöjer jag mig nog sen.

Jag valde mellan dl-103 och dl-160. Snöade in på denon. Har givetvis inga personliga erfarenheter men efter vad jag läst och fått berättat för mig så är båda inga dåliga val. Fördelen med dl-160 är så klart att den har hög output så även dom billigare riaa-stegen ska ge tillräcklig volym.

Återkommer med review när jag fått allt installerat och inställt :)


Nice.

Ser framemot en review snart :)

//Enzio

#209

Postad 09 februari 2011 - 18:38

peter_yz125
  • peter_yz125
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Detta har inget att göra med billigare/dyrare riaasteg. DL-103/160 är båda MC-pickuper och kräver då normalt ett riaasteg anpassat för detta (högre förstärkning). Men DL-160 är av typen MC High Output och går därför att använda ihop med ett riaasteg som normalt används med MM-pickuper (Dessa har normalt mycket högre output an MC-pu).


Det var väl egentligen precis det jag skrev?
Faktum är att det lättare att hitta ett ok riaa steg till dl-160 än dl-103 vilket gör att man lätt kan bli tvungen att gå upp nån prisklass för att få nåt ok till dl-103. Givetvis kan man köra det dyrare till dl-160 också.
Men hade jag gått åt dl-160 så hade jag nog nöjd mig med en 640p riaa eller nåt liknande men den hade inte funkat till dl-103.

#210

Postad 09 februari 2011 - 19:31

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Det var väl egentligen precis det jag skrev?
Faktum är att det lättare att hitta ett ok riaa steg till dl-160 än dl-103 vilket gör att man lätt kan bli tvungen att gå upp nån prisklass för att få nåt ok till dl-103. Givetvis kan man köra det dyrare till dl-160 också.
Men hade jag gått åt dl-160 så hade jag nog nöjd mig med en 640p riaa eller nåt liknande men den hade inte funkat till dl-103.

Misstolkade dig nog lite. Helt rätt är det att riaasteg som klarar både mm/mc (dvs låg/hög förstärkning och i viss mån anpassning av last) är normalt sett dyrare än ett "vanligt" riaasteg.

#211

Postad 10 februari 2012 - 19:21

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Underbar tråd det här! Synd att den varit inaktiv under en längre tid...
Har haft min 1200a i nästan 10år, underbar maskin, kör den med en Ortofon 2M Blue och ett Cambridge 640 riaa.
Aldrig moddat den på något vis utan kör helt original men efter att ha läst den här tråden och några andra så blir man sugen.
Vad skulle ni rekommendera att man börjar med, vad ger mest förbättring för pengarna? KAB fluid damper eller kanske ett sumiko hs-12 headshell?
Undviker helst att löda själv men kan absolut tänka mig att lämna in den för detta om det finns någon i GBG området som fixar med sådant.

#212

Postad 19 februari 2012 - 18:25

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Underbar tråd det här! Synd att den varit inaktiv under en längre tid...
Har haft min 1200a i nästan 10år, underbar maskin, kör den med en Ortofon 2M Blue och ett Cambridge 640 riaa.
Aldrig moddat den på något vis utan kör helt original men efter att ha läst den här tråden och några andra så blir man sugen.
Vad skulle ni rekommendera att man börjar med, vad ger mest förbättring för pengarna? KAB fluid damper eller kanske ett sumiko hs-12 headshell?
Undviker helst att löda själv men kan absolut tänka mig att lämna in den för detta om det finns någon i GBG området som fixar med sådant.


Finns massor av ställen i Göteborg att lämna in på, dock ringde jag runt en del och man blir inte mottagen med öppna armar om jag säger så. Så jag gjorde det själv, tog ca 1 tim och då är jag mycket ovan och har inga speciella lödkunskaper. Har följt denna tråd länge nu och köppte nyligen min 1210:a, det som jag har fått ut av mitt googlande så skulle en Achromat samt en skivpuck vara en bra investering samt ekonomisk. Kolla denna länken för mer info, http://www.dougbrady...-funk-firm.aspx

Hittar du något annat hojta bara till :)

MVH // Enzio

#213

Postad 20 februari 2012 - 21:09

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Finns massor av ställen i Göteborg att lämna in på, dock ringde jag runt en del och man blir inte mottagen med öppna armar om jag säger så. Så jag gjorde det själv, tog ca 1 tim och då är jag mycket ovan och har inga speciella lödkunskaper. Har följt denna tråd länge nu och köppte nyligen min 1210:a, det som jag har fått ut av mitt googlande så skulle en Achromat samt en skivpuck vara en bra investering samt ekonomisk. Kolla denna länken för mer info, http://www.dougbrady...-funk-firm.aspx

Hittar du något annat hojta bara till :)

MVH // Enzio


Löda själv kommer inte på frågan, på tok för rädd om min 1200a för det:) Kollade med JP Disco och dom kunde byta både rca kontakter och tonarm om det skulle behövas, dock hade dom inga egna grejer så var åt audiofil hållet. Funderar på om man kanske skall lägga en beställning hos KAB på en tonarm med Cardas kablar och en fluid dampner så får JP installera den. Achromaten verkade ju spännande, såg att det fanns en speciell modell för 1200an.
Vi får se vart det slutar:)

#214

Postad 20 februari 2012 - 21:14

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Kul, Docko. Om man gör nåt åt armen eller byter mot en Rega arm, så spöar
den det mesta i "budgetsegmentet".

Polarn har fortfarande min på långlån. Den lirar riktigt bra hemma hos honom!

#215

Postad 21 februari 2012 - 12:18

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Docko:

Glömde bort JP Disco, har snackat med dem och måste säga att de är mycket trevliga att ha å göra med.


Bongo_Mongo:

Vilken rega arm skulle du rekomendera?

#216

Postad 21 februari 2012 - 12:59

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 1
En vanlig gammal RB250 eller RB300. Håll utik på begagnatmarknaden efter lösa armar eller Regor
med trasig motor eller dyl.. Runt en tusenlapp för en fin arm max.

#217

Postad 22 februari 2012 - 00:33

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Hej!

jag har en SL 1200 som jag satte ett KAB-tråg på. Sedan dess har jag bytt originalarmen mot en rega RB300 och sålt tråget. Nu har jag av förklarliga skäl inte jämfört dem sida vid sida, men regan är bättre (tror jag). Och fattas bara annat :)

Eftersom det (som vanligt) är som Bongo Mongo skriver, så tycker jag att det är bättre att sätta på en regaarm än att köpa ett tråg. Man måste dock även lägga in kostnaden för ett armfäste för 300 - 400. Jag köpte mitt på ebay.

Utan att vilja säga att P3/2 är bättre eller sämre än SL1200 kan sistnämnda vara ett bättre begköp eftersom den tål mer och är lättare att laga. Regorna (i alla fall de som kallas planar) har gummiband som håller fast motorn och driver och som kan torka. Motorn är också fastkilad mot plinthen med en träbit! SL1200 är mycket gedigen.

Bästa köpet: 1. en rega med trasig motor och 2. en SL1200 med trasig arm (ofta de som går sönder om de DJats); och 3. en armplatta från ebay.co.uk

En micrometerarm från www.audiomods.co.uk vore mumsigt


Postad bild

#218

Postad 22 februari 2012 - 09:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Kul att se dig tillbaka, Paul! Det var ett tag sen sist. :)

#219

Postad 22 februari 2012 - 12:57

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Kollade lite med Kevin på KAB, 1200 mod guru, och han håller med er om att den enskilt bästa uppgraderingen man kan göra är att uppgradera tonarmen, om man gör detta med den KAB moddade originalarmen med cardas kablar eller en Rega arm verkar spela mindre roll enligt dom som testat båda. Troligtvis kommer jag testa den KAB moddade originalarmen eftersom jag gillar utseendet, utöver det slänger jag kanske på Fluid dämparen och en Achromaten för skojs skull.... åååå kanske ett Sumiko HS-12 headshell på det:)

Skall jag byta upp mig från 1200an kommer det förmodligen bli något begagnat i 10 000 klassen, de billigare Regorna och Pro-Ject imponerar inte så mycket på mig.

#220

Postad 22 februari 2012 - 13:00

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Gott att höra, Docko. Håll tråden vid liv och rapportera hur det går! :)

#221

Postad 22 februari 2012 - 13:10

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Gott att höra, Docko. Håll tråden vid liv och rapportera hur det går! :)


Will do, åkerkommer när sakerna börjat droppa in:)

#222

Postad 23 februari 2012 - 20:30

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
KAB moddad tonarm med cardas kablar, fluid damper och achromat beställd.
Funderar även på att byta RCA kabeln på den när jag ändå är i farten, hade gärna bytt till en 1,5 meters kabel men jag har läst att man skall ha så kort kabel som möjligt mellan spelaren och riaat, min fråga är, riskerar jag att tappa i ljudkvalitet om jag sätter dit en 1,5 meters kabel av god kvalitet?

Funderar på den här kabeln

http://www.ebay.co.u...c#ht_4268wt_689

#223

Postad 29 juli 2012 - 21:25

fleksnes2000
  • fleksnes2000
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag köpte en begagnad SL-1200mk2 idag. Fint skick, men den medföljande pickupen vill jag nog byta. Den medföljande pickupen är en Ortofon Concorde Nightclub. Har ni tips på bra pickuper till en SL-1200mk2?

#224

Postad 31 juli 2012 - 13:56

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Jag köpte en begagnad SL-1200mk2 idag.

Så du sålde en Rega p3-24 och ersatte med denna? Berätta gärna om dina intryck när du lyssnat in dig...

Det finns en klistrad tråd på Vinylengine om pickuper till Technicsen, i Technics-subforumet.

#225

Postad 28 augusti 2012 - 20:42

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hej!

jag har en SL 1200 som jag satte ett KAB-tråg på. Sedan dess har jag bytt originalarmen mot en rega RB300 och sålt tråget. Nu har jag av förklarliga skäl inte jämfört dem sida vid sida, men regan är bättre (tror jag). Och fattas bara annat :)

Eftersom det (som vanligt) är som Bongo Mongo skriver, så tycker jag att det är bättre att sätta på en regaarm än att köpa ett tråg. Man måste dock även lägga in kostnaden för ett armfäste för 300 - 400. Jag köpte mitt på ebay.

Utan att vilja säga att P3/2 är bättre eller sämre än SL1200 kan sistnämnda vara ett bättre begköp eftersom den tål mer och är lättare att laga. Regorna (i alla fall de som kallas planar) har gummiband som håller fast motorn och driver och som kan torka. Motorn är också fastkilad mot plinthen med en träbit! SL1200 är mycket gedigen.

Bästa köpet: 1. en rega med trasig motor och 2. en SL1200 med trasig arm (ofta de som går sönder om de DJats); och 3. en armplatta från ebay.co.uk

En micrometerarm från www.audiomods.co.uk vore mumsigt


Postad bild


Jag har en fråga då jag kan göra ett klipp på en RB300 till min 1210:a. Är det något speciellt man bör tänka på inför bytet till Rega armen? Det som gör mig lite vilsen är att den nya armen inte har någon jord, behövs inte detta?

Tacksam för ett snabbt svar kliar i fingrarna nu :)

#226

Postad 28 augusti 2012 - 22:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag har en fråga då jag kan göra ett klipp på en RB300 till min 1210:a. Är det något speciellt man bör tänka på inför bytet till Rega armen? Det som gör mig lite vilsen är att den nya armen inte har någon jord, behövs inte detta?

Tacksam för ett snabbt svar kliar i fingrarna nu :)

Regas armar är väl jordade via ena signaljorden(?)

#227

Postad 29 augusti 2012 - 18:52

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Regas armar är väl jordade via ena signaljorden(?)


Ok bra, då vet jag, antar att det bara är till att tuta och köra nu då :) Nu måste man bara lära sig att ställa in armen.
Tack för svaret :)

#228

Postad 05 april 2013 - 19:45

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Tjenare, tänkte att det är dags att få lite fart i denna tråden igen. Är nyfiken på om det finns någon som vet vart man kan byta alla kablar i en RB300 arm, både interna och signal kablar. Helst också i Göteborg. Och finns det någon speciell kabel som rekommenderas givetvis bör den inte kosta tusentals kronor. Mest för pengarna om man kan säga så.

Tänkte också lägga in en bild på spelaren med de senaste uppgraderingarna som är gjorda under året :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   1,67MB   5 Antal nerladdningar


#229

Postad 06 april 2013 - 10:03

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tjenare, tänkte att det är dags att få lite fart i denna tråden igen. Är nyfiken på om det finns någon som vet vart man kan byta alla kablar i en RB300 arm, både interna och signal kablar. Helst också i Göteborg. Och finns det någon speciell kabel som rekommenderas givetvis bör den inte kosta tusentals kronor. Mest för pengarna om man kan säga så.

Tänkte också lägga in en bild på spelaren med de senaste uppgraderingarna som är gjorda under året :)


Snyggt! Du har verkligen fått till din Technics- spelare på bästa sätt, du har där en riktig hifi killer- kombi tillsammans med RB300- armen. :) Har själv ägt en 1210 i originalutförande, anser fortfarande att dessa modeller är underskattad som hifi- spelare. Kombinerar man dessa med en bra tonarm så har man massor mer välljud att hämta ur sina skivor. I UK verkar det t.o.m. vara ganska vanligt att man kombinerar 1200/1210 med SME 309, SME IV eller t.o.m. SME V- tonarmar. Det om något måste vara en bekräftelse som heter duga på att dessa skivspelare har ett drivverk som håller hög klass.

Känner tyvärr inte till någon i Göteborgs- trakten som kan tänkas kunna byta kablar i/till din tonarm. Har du provat att konsultera Mirre på Veteran Hifi i Stockholm ang detta? Han kanske kan hjälpa dig hitta en lösning på dina funderingar. Om ingen lösning finns inom Rikets gränser så får du nog rikta blicken västerut mot de brittiska öarna och Origin Live som är experter på att "hotta upp" tonarmar. Några länkar följer här:

http://www.simplyblack.net/about.html

http://www.tonearm.co.uk/tonearm.htm

http://www.tonearm.c...sl1200_1210.htm

Redigerat av GyroSE, 06 april 2013 - 10:12.


#230

Postad 06 april 2013 - 10:15

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Lyssna med Tonläget HiFi i Göteborg, de kanske känner någon.
http://www.tonlaget.se/

#231

Postad 27 april 2013 - 17:14

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Tack för alla tips, har nu åkt Göteborg runt och samtalat med olika HiFi butiker. Det som slår mig är bemötandet då man berättar att man ska modda en 1210:a. Jag upplever det som om många som jag pratat med ser ner på mig och tycker att det är slöseri med tid att uppgradera en gammal Technics spelare. Känslan jag får är att de moddar som finns tillgängliga inte är tillförlitliga enligt de gamla HiFi rävarna. Tråkigt att öppenhet saknas av de som ändå sitter på kunskapen, för mig ligger intresset i att få min gamla svarv att låta så bra som möjligt för en human summa. Antar att det är övriga Europa som gäller för att få hjälp med att byta tonarmskabel. Efterlyser härmed iaf folk som intresserar sig för denna vinylspelare och skulle gärna testa mot andra spelare för att få ett hum om hur min spelare står sig mot Rega eller Thorens mm.

#232

Postad 28 april 2013 - 06:28

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Trist att höra om det bemötande du har råkat ut för. Tror mest att det bottnar i ren okunskap och/eller gamla fördomar härstammande från den tiden då hatkampanjen mot de direktdrivna japanska skivspelarna bedrevs som allra hårdast. Övriga hifi- branschen som förordade remdrivna skivspelare svartmålade då orättvist och ibland rent felaktigt de direktdrivna vinylsvarvarna. Får uppfattningen att många (både handlare och användare) fortfarande lever i den villfarelsen trots att det är runt 30 år sen detta var på tapeten. Mitt tips är att du i stället vänder dig västerut till de brittiska öarna där det finns flera tillverkare som kan hjälpa dig med olika lösningar på dina problem. I Storbritannien har man sen lång tid tillbaka insett att Technics 1200/1210 är en hifi- spelare att räkna med och därför finns det också ett hyfsat brett eftermarknadsutbud väl värt att undersöka.

Redigerat av GyroSE, 28 april 2013 - 06:38.


#233

Postad 28 april 2013 - 16:06

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är synd eftersom en stor del av glädjen försvinner då man sänder iväg sina prylar. Man tappar den sociala biten, personligen gillar jag att höra vad andra har för erfarenheter allt blir mer levande då.

#234

Postad 29 april 2013 - 07:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Jag håller med men eftersom du inte får förväntad respons/hjälp i Sverige är det tyvärr så att du denna gång får vända dig utomlands. Dock finns det en hel del info att ta del ang moddning av Tecnics 1200/1210 på olika hifi- forum runt om i världen, mitt tips är att du googlar i ämnet för att se vad du kan få fram.

Redigerat av GyroSE, 29 april 2013 - 07:59.


#235

Postad 30 april 2013 - 21:47

Unregistered28078
  • Unregistered28078
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Det var så jag kom in på ämnet, givetvis denna grymma sidan med. Jag lever i hoppet om att kunna radera en del av det gamla stoftet från tiden då DJ och HiFi världarna inte kunde mötas. Men något som jag inte kan släppa är hur sjukt snygg 1210: an är vilken design *magiskt*.

#236

Postad 01 maj 2013 - 06:51

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Jo den är sannerligen väldesignad, samtidigt så ger den ett så rejält och robust intryck också. Hoppas att det löser sig för dig med de uppgraderingar du har tänkt dig. Håll gärna oss på forumet informerade om hur det går för dig.

#237

Postad 28 februari 2014 - 18:44

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Noterade just en sak med min 1200a, när jag fäller ner tonarmen då går den inte spikrakt ner utan drar något åt höger (utåt), är detta något jag kan/borde justera?

Edit: Vid noggrannare undersökning verkar det vara en synvilla, så allt är under kontroll:)

Redigerat av Unregistered2a850725, 28 februari 2014 - 19:01.


#238

Postad 05 juli 2019 - 01:05

vinylsamlaren
  • vinylsamlaren
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

En ny puppa o ett extra headshell blev kjøpt till min hobby spelare 1200mkll. Det blev en audio-technica AT-440.

Tjenare!

 

Jag lyfter den här gamla tråden.. :wub:

 

Har själv just inhandlat en Technics SL1200 Mk2 och är ute efter en bra HiFi pickup under 2.500 kronor. Funderat på AT440MLa liksom på AT95SA samt även Ortofon 2M Blue liksom Shure M97xE. Spelar mest pop och rock från 1900-talet.

 

Är du nöjd med din AT440MLa?



#239

Postad 05 juli 2019 - 12:02

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag har en 1411 där jag kör Shure M-75B men det var NOS diamantinfattad som nog är svårt att få tag i ny nu, men riktigt bra ljud för små pengar (jämfört med flera tusen kronors moderna varianter). Kanske blir lite i överkant bas för en del men attacken ger spelglädje så att det alltid är kul att lysnna på denna rig.

Om du hittar en rimlig Shure med riktig nål så skulle jag inte tveka att testa.

#240

Postad 06 juli 2019 - 08:01

vinylsamlaren
  • vinylsamlaren
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jag har en 1411 där jag kör Shure M-75B men det var NOS diamantinfattad som nog är svårt att få tag i ny nu, men riktigt bra ljud för små pengar (jämfört med flera tusen kronors moderna varianter). Kanske blir lite i överkant bas för en del men attacken ger spelglädje så att det alltid är kul att lysnna på denna rig.

Om du hittar en rimlig Shure med riktig nål så skulle jag inte tveka att testa.

Du lyckades ju onekligen slå huvudet på spiken, eller pricka in en av de funderingar jag själv haft många gånger. Nämligen hur prisvärda dyra PU verkligen är? Fakta rent allmänt är väl att man bör byta nål var 1000 timmar speltid förutsatt att man håller vinylen hyfsat dammfri.

En PU som kostar ca 500 kronor kostar väl en original utbytesnål ca 350 kronor till. Dvs utbytesnålen kostar ca 70% av originalPU.
Höjer man priset på PU till 1000 kronor så kostar utbytesnålen ca 700 kronor och en 2.500 kronots PU kostar nålen 1.750 kronor.

Delar man då dessa summor på 1000 timmar så hamnar man på uppåt 2 kronor per timmas speltid på en 2.500 kronors PU.

Får väl be om ursäkt för att jag lägger ekonomi i vinylspelandet men detta är något jag grubblat över flera år. För mig är faktiskt det viktigaste att nålen sliter så lite som möjligt på vinylen. Sedan kommer naturligtvis ljudkvaliteten.



#241

Postad 06 juli 2019 - 10:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Lägg pengarna på en bra tvätt istället.  :)



#242

Postad 06 juli 2019 - 16:03

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0
Jag har en Shure M97xE pickup som har en borste så om man inte får skivan helt ren innan tar den upp dammet som är kvar.

Shure har lagt ned sin pick-up tillverkning så vi får se hur det blir när nålen ska bytas.

#243

Postad 06 juli 2019 - 17:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Finns massa på ebay, men lite varierande priser dock.

#244

Postad 08 juli 2019 - 08:41

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Du lyckades ju onekligen slå huvudet på spiken, eller pricka in en av de funderingar jag själv haft många gånger. Nämligen hur prisvärda dyra PU verkligen är? Fakta rent allmänt är väl att man bör byta nål var 1000 timmar speltid förutsatt att man håller vinylen hyfsat dammfri.

En PU som kostar ca 500 kronor kostar väl en original utbytesnål ca 350 kronor till. Dvs utbytesnålen kostar ca 70% av originalPU.
Höjer man priset på PU till 1000 kronor så kostar utbytesnålen ca 700 kronor och en 2.500 kronots PU kostar nålen 1.750 kronor.

Delar man då dessa summor på 1000 timmar så hamnar man på uppåt 2 kronor per timmas speltid på en 2.500 kronors PU.

Får väl be om ursäkt för att jag lägger ekonomi i vinylspelandet men detta är något jag grubblat över flera år. För mig är faktiskt det viktigaste att nålen sliter så lite som möjligt på vinylen. Sedan kommer naturligtvis ljudkvaliteten.

 

Hifi i allmänhet och vinyldelen i synnerhet har aldrig varit någon sparbössa om vi ska vara ärliga. Har man ambitionen att jaga bättre och bättre ljudåtergivning så kostar det. Men så är det med alla hobbies om man går på djupet och satsar lite extra. Just pickuper är ett område där det kan bli dyrt men det beror helt på vilka ambitioner man har- finns prisvärda alternativ att finna om man tar sig tid att läsa på och försöka komma iväg för att provlyssna. 

 

Man ska ha i åtanke att om man tar klivet upp ett par nivåer på pickupfronten så måste man också satsa på ett bra matchande RIAA- steg så att man kan skapa bästa möjliga förutsättningarna för pickupen att leverera fullt ut till övriga anläggningen. Just RIAA- stegets betydelse är det många som nonchalerar (har egen erfarenhet av detta) då de flesta skaffar ett RIAA som ett "påhäng" för att få vinylriggen att fungera. Väljer man i stället med lite omsorg här så kan det bli riktigt, riktigt bra. 

 

Som Griffin skriver ovan så är det absolut värt att kika efter en skivtvätt av något slag. Man klarar sig hyfsat bra med en enkel manuell tvätt likt Knosti eller Spin Clean men det är när man börjar lyfta blicken mot de halvautomatiska skivtvättarna med sugfunktion som man verkligen tar klivet på allvar. Jag själv har haft min Okki Nokki i snart 8 år och för min del så kan det vara den bästa investering jag har gjort för skivorna, anläggningen och ljudåtergivningen. Har man 200 vinylplattor eller fler och/eller satsar seriöst på att skaffa fler vinylskivor så är en halvautomatisk skivtvätt något man bör överväga att skaffa. Pickupens samt skivornas livslängd förlängs och samtidigt får man en mer störningsfri ljudåtergivning. 


Redigerat av GyroSE, 08 juli 2019 - 08:42.


#245

Postad 13 juli 2019 - 12:23

vinylsamlaren
  • vinylsamlaren
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Lägg pengarna på en bra tvätt istället.  :)

Syftar du på själva skivan som sådan dvs att ha de "vältvättade" vilket i mitt fall inte behövs eftersom jag aldrig tar på själva skivytan med fingrarna. Eller syftar du på att det spår som spelas av hålls blött? Jag minns att jag har en speciell "tonarm" som jag fyllde med destillerat vatten eller alt en blandning dest vatten och ren sprit. I änden på armen (där vanligtvis PU sitter) satt det en pytteliten borste som följde med spåret där PU spelade av skivan. Jag använde den enbart för att eliminera antistatiskt knaster. På den tiden jag använde den frekvent spelade jag bara skivan en enda gång i samband med att jag lade över den på musikkassett eller rullband. Har ett svagt minne av att det var LENCO som tillverkat den. En superb uppfinning som jag inte sett på många många år.

 

Största boven för vinyl är väl just damm som fungerar som ett effektivt slipmedel för skivspåret. Ungefär som rubbing. Även om man inte ser dammet så finns det ju i obegränsad mängd i vanlig rumsluft och dras till skivan när den snurrar på skivtallriken som i sig skapar statisk elektricitet.



#246

Postad 13 juli 2019 - 12:29

vinylsamlaren
  • vinylsamlaren
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hifi i allmänhet och vinyldelen i synnerhet har aldrig varit någon sparbössa om vi ska vara ärliga. Har man ambitionen att jaga bättre och bättre ljudåtergivning så kostar det. Men så är det med alla hobbies om man går på djupet och satsar lite extra. Just pickuper är ett område där det kan bli dyrt men det beror helt på vilka ambitioner man har- finns prisvärda alternativ att finna om man tar sig tid att läsa på och försöka komma iväg för att provlyssna. 

 

Man ska ha i åtanke att om man tar klivet upp ett par nivåer på pickupfronten så måste man också satsa på ett bra matchande RIAA- steg så att man kan skapa bästa möjliga förutsättningarna för pickupen att leverera fullt ut till övriga anläggningen. Just RIAA- stegets betydelse är det många som nonchalerar (har egen erfarenhet av detta) då de flesta skaffar ett RIAA som ett "påhäng" för att få vinylriggen att fungera. Väljer man i stället med lite omsorg här så kan det bli riktigt, riktigt bra. 

 

Som Griffin skriver ovan så är det absolut värt att kika efter en skivtvätt av något slag. Man klarar sig hyfsat bra med en enkel manuell tvätt likt Knosti eller Spin Clean men det är när man börjar lyfta blicken mot de halvautomatiska skivtvättarna med sugfunktion som man verkligen tar klivet på allvar. Jag själv har haft min Okki Nokki i snart 8 år och för min del så kan det vara den bästa investering jag har gjort för skivorna, anläggningen och ljudåtergivningen. Har man 200 vinylplattor eller fler och/eller satsar seriöst på att skaffa fler vinylskivor så är en halvautomatisk skivtvätt något man bör överväga att skaffa. Pickupens samt skivornas livslängd förlängs och samtidigt får man en mer störningsfri ljudåtergivning. 

Eftersom jag samlat vinyl ända sedan The Beatles kom till Sverige första gången 1963 så har jag samlat på mig ett drygt ton vinyl. Drygt 5.000 LP och något 1.000-tal 7" singlar och EP och 12" maxisinglar. Mina gamla stereoprylar jag köpte (eller fick av mina föräldrar) på 60-och 70-tal har i dag lämnat mig för gott och på 80-talet köpte jag en Thorens skivspelare (TD 280 Mk2) och Technics förstärkare (Technics SU-V90D) som har ingång både för MM och MC PU. En rejäl pjäs som kostade en mindre förmögenhet när den kom. Samt två Technics kassettdäck - RS-B905 och RS-B965. Både tremotorsmaskiner med tre tonhuvuden och perfekta för metalltape. Det trista är att det inte går att få tag i metalltape idag till vettiga priser. Ljudkvaliten var fullt i klass med en vinylmaster.

Men jag kom inte riktigt in på CDn. Tyckte att ljudet till att börja med var ganska dåligt fast fördelen var naturligtvis att det var brusfritt. Nackdelen med CDn var dessutom att den var extremt känslig i motsats till vinylskivan för repor.

Sedan köpte jag även min riktiga pärla - en rullbandare till (hade två Philips och en SONY sedan tidigare). En STUDER A810 Pro. Ligger i samma klass som de stora 24-spårs STUDER maskinerna. Samt även ett par förstärkare till - en ONKYO A-807 och en A-809.

Idag har jag samlat på mig ett drygt dussin gamla stereoprylar som jag tycker är roliga att ha. Men iom att Josh Coalson upptäckte FLAC-formatet i början av 2000-talet så har jag mest steaamat musiken de sista knappa 20 åren från datorn via en Benchmark DAC1 till mina Technics/Onkyo förstärkare och vidare till mina DALI Concept 10 högtalare.

Men så ramlade jag över en Technics SL1200 Mk2 skivspelare för en tid sedan. Skivspelaren är från mitten av 80-talet men är i nyskick. Idag sitter det en Ortofon OM10 på den. Men hade tänkt börja återuppta mitt vinylspelande eftersom jag har så mycket vinyl liggandes. Blev tipsad på ett engelskt forum om Audio Technicas nya VM-line. Så jag funderar på AT-VM9EN eller gå upp ett steg till AT-VM95ML.

Jag vet att många HiFi snubbar är kritiska till tonarmen på SL1200 Mk2 och byter ut den men det är i dagsläget inget jag planerar.



#247

Postad 13 juli 2019 - 20:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Syftar du på själva skivan som sådan dvs att ha de "vältvättade" vilket i mitt fall inte behövs eftersom jag aldrig tar på själva skivytan med fingrarna. Eller syftar du på att det spår som spelas av hålls blött? Jag minns att jag har en speciell "tonarm" som jag fyllde med destillerat vatten eller alt en blandning dest vatten och ren sprit. I änden på armen (där vanligtvis PU sitter) satt det en pytteliten borste som följde med spåret där PU spelade av skivan. Jag använde den enbart för att eliminera antistatiskt knaster. På den tiden jag använde den frekvent spelade jag bara skivan en enda gång i samband med att jag lade över den på musikkassett eller rullband. Har ett svagt minne av att det var LENCO som tillverkat den. En superb uppfinning som jag inte sett på många många år.

Största boven för vinyl är väl just damm som fungerar som ett effektivt slipmedel för skivspåret. Ungefär som rubbing. Även om man inte ser dammet så finns det ju i obegränsad mängd i vanlig rumsluft och dras till skivan när den snurrar på skivtallriken som i sig skapar statisk elektricitet.


Såvida du inte bara har nya skivor så kan det vara en fördel att tvätta dom. Jag har mycket blandad kvalitet från helt nya "hifi"-utgåvor til så slitna att dom är grå. En fet första press av Dylan som man ärvt f.eks kan låta bättre eften tvätt oavsett hur noga jag är med den så var den redan "skitig" när jag fick den f.eks

#248

Postad 14 juli 2019 - 09:13

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Eftersom jag samlat vinyl ända sedan The Beatles kom till Sverige första gången 1963 så har jag samlat på mig ett drygt ton vinyl. Drygt 5.000 LP och något 1.000-tal 7" singlar och EP och 12" maxisinglar. Mina gamla stereoprylar jag köpte (eller fick av mina föräldrar) på 60-och 70-tal har i dag lämnat mig för gott och på 80-talet köpte jag en Thorens skivspelare (TD 280 Mk2) och Technics förstärkare (Technics SU-V90D) som har ingång både för MM och MC PU. En rejäl pjäs som kostade en mindre förmögenhet när den kom. Samt två Technics kassettdäck - RS-B905 och RS-B965. Både tremotorsmaskiner med tre tonhuvuden och perfekta för metalltape. Det trista är att det inte går att få tag i metalltape idag till vettiga priser. Ljudkvaliten var fullt i klass med en vinylmaster.

Men jag kom inte riktigt in på CDn. Tyckte att ljudet till att börja med var ganska dåligt fast fördelen var naturligtvis att det var brusfritt. Nackdelen med CDn var dessutom att den var extremt känslig i motsats till vinylskivan för repor.

Sedan köpte jag även min riktiga pärla - en rullbandare till (hade två Philips och en SONY sedan tidigare). En STUDER A810 Pro. Ligger i samma klass som de stora 24-spårs STUDER maskinerna. Samt även ett par förstärkare till - en ONKYO A-807 och en A-809.

Idag har jag samlat på mig ett drygt dussin gamla stereoprylar som jag tycker är roliga att ha. Men iom att Josh Coalson upptäckte FLAC-formatet i början av 2000-talet så har jag mest steaamat musiken de sista knappa 20 åren från datorn via en Benchmark DAC1 till mina Technics/Onkyo förstärkare och vidare till mina DALI Concept 10 högtalare.

Men så ramlade jag över en Technics SL1200 Mk2 skivspelare för en tid sedan. Skivspelaren är från mitten av 80-talet men är i nyskick. Idag sitter det en Ortofon OM10 på den. Men hade tänkt börja återuppta mitt vinylspelande eftersom jag har så mycket vinyl liggandes. Blev tipsad på ett engelskt forum om Audio Technicas nya VM-line. Så jag funderar på AT-VM9EN eller gå upp ett steg till AT-VM95ML.

Jag vet att många HiFi snubbar är kritiska till tonarmen på SL1200 Mk2 och byter ut den men det är i dagsläget inget jag planerar.

 

Utan att ha hört den själv eller veta hur den passar en SL-1200 så har Goldrings E-serie fått bra kritik. AT's dubbelmagnet "inside".

Går att få för en tusenlapp.

https://www.goldring...oldring-e3.html



#249

Postad 16 juli 2019 - 07:44

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Eftersom jag samlat vinyl ända sedan The Beatles kom till Sverige första gången 1963 så har jag samlat på mig ett drygt ton vinyl. Drygt 5.000 LP och något 1.000-tal 7" singlar och EP och 12" maxisinglar. Mina gamla stereoprylar jag köpte (eller fick av mina föräldrar) på 60-och 70-tal har i dag lämnat mig för gott och på 80-talet köpte jag en Thorens skivspelare (TD 280 Mk2) och Technics förstärkare (Technics SU-V90D) som har ingång både för MM och MC PU. En rejäl pjäs som kostade en mindre förmögenhet när den kom. Samt två Technics kassettdäck - RS-B905 och RS-B965. Både tremotorsmaskiner med tre tonhuvuden och perfekta för metalltape. Det trista är att det inte går att få tag i metalltape idag till vettiga priser. Ljudkvaliten var fullt i klass med en vinylmaster.

Men jag kom inte riktigt in på CDn. Tyckte att ljudet till att börja med var ganska dåligt fast fördelen var naturligtvis att det var brusfritt. Nackdelen med CDn var dessutom att den var extremt känslig i motsats till vinylskivan för repor.

Sedan köpte jag även min riktiga pärla - en rullbandare till (hade två Philips och en SONY sedan tidigare). En STUDER A810 Pro. Ligger i samma klass som de stora 24-spårs STUDER maskinerna. Samt även ett par förstärkare till - en ONKYO A-807 och en A-809.

Idag har jag samlat på mig ett drygt dussin gamla stereoprylar som jag tycker är roliga att ha. Men iom att Josh Coalson upptäckte FLAC-formatet i början av 2000-talet så har jag mest steaamat musiken de sista knappa 20 åren från datorn via en Benchmark DAC1 till mina Technics/Onkyo förstärkare och vidare till mina DALI Concept 10 högtalare.

Men så ramlade jag över en Technics SL1200 Mk2 skivspelare för en tid sedan. Skivspelaren är från mitten av 80-talet men är i nyskick. Idag sitter det en Ortofon OM10 på den. Men hade tänkt börja återuppta mitt vinylspelande eftersom jag har så mycket vinyl liggandes. Blev tipsad på ett engelskt forum om Audio Technicas nya VM-line. Så jag funderar på AT-VM9EN eller gå upp ett steg till AT-VM95ML.

Jag vet att många HiFi snubbar är kritiska till tonarmen på SL1200 Mk2 och byter ut den men det är i dagsläget inget jag planerar.

 

Med så många skivor i samlingen så skulle jag om jag var du verkligen överväga att skaffa en skivtvätt. Även om du har varit rädd om skivorna så är det ingen garanti för att de är rena nere i skivspåren- en halvautomatisk skivtvätt med sugfunktion gör skivorna rena på djupet. Som Griffin skriver ovan så är nya skivor också smutsiga då miljön de tillverkas i inte är speciellt ren och risken för att skit hamnar på själva skivan innan den hamnar i sitt fodral är mycket stor. Det är lätt att underskatta skivtvättens betydelse om man inte har fått testa hur effektiv en sådan är- jag gjorde samma misstag under lång tid. Det enda jag ångrar nu så här efteråt är att jag inte skaffade en skivtvätt mycket tidigare- gick länge runt i villfarelsen att mina skivor var rena och välskötta. Ack så fel jag hade...

 

Beträffande metall- band (typ IV) så slutade de tillverkas för snart 20 år sen. I.o.m. att kassettbandet just nu är inne i revival så har priserna på NOS (=New Old Stock)- kassettband börjat sticka iväg uppåt. Just metall- banden var de mest exklusiva och därmed är de allra dyrast även idag. Har själv ett gammalt fint Nakamichi- kassettdäck och jag föredrar de s.k. chrome- banden (typ II) när jag spelar in med vinyl som källa eftersom typ II ger ett lite varmare ljud som matchar mycket bättre ihop med vinylens ljud. I mina öron passar typ IV i stället allra bäst till ljudkällor som är digitala. Fast för egen del så tycker jag att det allra roligast att göra inspelningar på olika kassettband av normaltyp (typ I)- fanns några ruskigt bra typ I- kassettband när det begav sig som t.o.m. kunde matcha metall- banden frekvensmässigt. 


Redigerat av GyroSE, 16 juli 2019 - 07:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.