Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Flytta kök?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 januari 2008 - 20:24

EasterN
  • EasterN
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 1
Jag funderar på att köpa en lägenhet, men jag skulle vilja flytta köket¨, eftersom köket ska jag endå riva ut och sätta in något från ikea. Så då till frågan, går det att flytta ett helt kök och vad kostar det? Att slå upp ett kök är väll inga problem men jag tänker på ledningar och grejjer...

Bifogad fil(er)


Redigerat av EasterN, 15 januari 2008 - 20:24.


#2

Postad 15 januari 2008 - 20:56

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Tja

Jag har ingen aning om vad det skulle kosta, men det blir inte billigt...

Problemet är vatten och avlopp. Att plugga igen det där köket är idag ser jag inte som något större problem. Problemet är att få upp vatten och avlopp i nya köket. Elen är en fis i rymden i jämförelse.

Du lär behöva bila upp golvet inifrån badrummet in till nya köket. Det gör att du behöver göra om badrummet också. Har du bilat upp golvet i badrummet så har du brutit fuktspärren och då måste du göra om fuktspärren i hela badrummet, alltså båda golv och väggar. Man får inte bara kladda på nya fuktspärr.

Dra in vatten är nog inget jätteproblem med tanke på att du har det vägg i vägg.

Knölet är som sagt avloppet...

/Johan

#3

Postad 15 januari 2008 - 21:04

EasterN
  • EasterN
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Mer eller mindre omöjligt med andra ord då.. Va ju synd...

//EasterN

#4

Postad 15 januari 2008 - 23:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Nja ... man kan ev fuska. Jag är ute i tassemarkerna för det jag kan, men du borde kunna dra avloppet till samma ledning som tvättmaskinen (beroende på vad den är kopplad på och hur). Kök kräver rätt små ledningar och inte så stort fall. En klok placering av diskbänken borde göra att du kan dra ledningen genom väggen. Vatten är inget större problem mer än att du får synliga ledningar i badrummet. Elen som sagt säkert lösbar. Vent får du väl lösa med kolfilter.

Godkänner föreningen en flytt?

Ja, just det ... pengarna.

Beror helt på vilken nivå du väljer och vad du får tag på för hantverkare.

Ligger vatten och avlopp samt el bra till och du har en bra hantverkare skulle Jag gissa 25-30' för de åtgärder som behövs. (Inte mycket jobb med att få det snyggt mm.) Sedan kommer själva köket som kostar 30' och uppåt. Lite mer problem med elen och VSen kan snabbt dubbla summan (vitt betalat). Köksdelen kan du lägga hur mycket som helst på ... och sedan kommer vitvarorna.

Jag skulle ha kontaktat en VS-firma som fick kika om avloppet gick att lösa. Om det gör det så ta in ett pris för VS installationen.

#5

Postad 16 januari 2008 - 00:25

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Men går du igenom väggen till tvättmaskins-avloppet så har du brutit fuktspärren. Då MÅSTE du kakla om hela badrummet ink. golv.

Får du en fuktskada i badrummet och försäkringsbolaget ser att din avloppsdragning är nygjord så kan du nog känna dig rökt på ersättning från försäkringsbolaget, i alla fall en väldigt reducerad ersättning...

/Johan

#6

Postad 16 januari 2008 - 09:57

philipspeter
  • philipspeter
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Men går du igenom väggen till tvättmaskins-avloppet så har du brutit fuktspärren. Då MÅSTE du kakla om hela badrummet ink. golv.

Får du en fuktskada i badrummet och försäkringsbolaget ser att din avloppsdragning är nygjord så kan du nog känna dig rökt på ersättning från försäkringsbolaget, i alla fall en väldigt reducerad ersättning...

/Johan


väldigt vad det var kaklat här då...

nå´got jag missat, men det är ju lätt gjort...

om det ligger plastmatta på golvet så blir det billigara än klinker (skulle det vara linker kan man byta det mot plastmatta (godkänd våtrumsmatta)
väggen behöver ju inte vara kaklad kan ju vara våtrunsvägg (sk väggmatta) eller målad (den väggen vi talar om här behöver inget vt-system utan det räcker med ett va-system om man vill.
men som sagt golvet behöver man nog inte ge sig på.

mvh

#7

Postad 16 januari 2008 - 11:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Men går du igenom väggen till tvättmaskins-avloppet så har du brutit fuktspärren. Då MÅSTE du kakla om hela badrummet ink. golv.

Nu tror jag inte vi förstår varandra. Tar du inte hål i väggarna för att dra in el mm? Enl din egen utsago kunda man dra vatten från badrummet genom väggen till köket. Hur går det med den saken? ;)
Med tanke på fuktbelastningen på den väggen man går igenom och att man förslagsvis går igenom väggen på en eller ett par decimeters höjd så ser jag väldigt få problem. Vill man kan man ju göra en "timell" och "gucka på" en massa mjukfog för att täta lite. Vill man vara ännu mer trixig så får man väl ta ner en platta, ta hål och fixa tätskiktet lokalt, men jag skulle inte tro att det behövs.
Vad är skillnaden mellan att gå igenom med vattenrör och el resp en avloppsledning?

Får du en fuktskada i badrummet och försäkringsbolaget ser att din avloppsdragning är nygjord så kan du nog känna dig rökt på ersättning från försäkringsbolaget, i alla fall en väldigt reducerad ersättning...

Det beror på varför du fått skadan. :)

Edit: Är det plattor eller mattor i badrummet?

Redigerat av Unregistered37573cc1, 16 januari 2008 - 11:07.


#8

Postad 16 januari 2008 - 16:08

philipspeter
  • philipspeter
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Men går du igenom väggen till tvättmaskins-avloppet så har du brutit fuktspärren. Då MÅSTE du kakla om hela badrummet ink. golv.

Nu tror jag inte vi förstår varandra. Tar du inte hål i väggarna för att dra in el mm? Enl din egen utsago kunda man dra vatten från badrummet genom väggen till köket. Hur går det med den saken? :)
Med tanke på fuktbelastningen på den väggen man går igenom och att man förslagsvis går igenom väggen på en eller ett par decimeters höjd så ser jag väldigt få problem. Vill man kan man ju göra en "timell" och "gucka på" en massa mjukfog för att täta lite. Vill man vara ännu mer trixig så får man väl ta ner en platta, ta hål och fixa tätskiktet lokalt, men jag skulle inte tro att det behövs.
Vad är skillnaden mellan att gå igenom med vattenrör och el resp en avloppsledning?

Får du en fuktskada i badrummet och försäkringsbolaget ser att din avloppsdragning är nygjord så kan du nog känna dig rökt på ersättning från försäkringsbolaget, i alla fall en väldigt reducerad ersättning...

Det beror på varför du fått skadan. :)

Edit: Är det plattor eller mattor i badrummet?


är det kakel får du inte bryta fuktspärren på något sätt. att spruta in en massa silikon är en heller tillåtet.
rör skall dras igenom rörmanschetter som limmas med föktspärr, och sedan bestrukes minst 2 ggr.

men som sagt, det finns ju fler varianter än kakel

#9

Postad 16 januari 2008 - 18:19

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Men går du igenom väggen till tvättmaskins-avloppet så har du brutit fuktspärren. Då MÅSTE du kakla om hela badrummet ink. golv.

Nu tror jag inte vi förstår varandra. Tar du inte hål i väggarna för att dra in el mm? Enl din egen utsago kunda man dra vatten från badrummet genom väggen till köket. Hur går det med den saken? :o
Med tanke på fuktbelastningen på den väggen man går igenom och att man förslagsvis går igenom väggen på en eller ett par decimeters höjd så ser jag väldigt få problem. Vill man kan man ju göra en "timell" och "gucka på" en massa mjukfog för att täta lite. Vill man vara ännu mer trixig så får man väl ta ner en platta, ta hål och fixa tätskiktet lokalt, men jag skulle inte tro att det behövs.
Vad är skillnaden mellan att gå igenom med vattenrör och el resp en avloppsledning?

Får du en fuktskada i badrummet och försäkringsbolaget ser att din avloppsdragning är nygjord så kan du nog känna dig rökt på ersättning från försäkringsbolaget, i alla fall en väldigt reducerad ersättning...

Det beror på varför du fått skadan. :)

Edit: Är det plattor eller mattor i badrummet?


El kanske du kan ta från ett annat håll. Måste inte ta det från badrummet. Du kan ju dra ny matning direkt från centralen.

Man får INTE bryta fuktspärren!!! Tar du ner en platta och går igenom väggen så HAR du brutit fuktspärren. Då räcker det inte med att kladda på ny fuktspärr eller silicona...

Många gör så, men man får INTE!!!

Det är ingen skillnad mellan vatten, avlopp eller el i form av dragning genom fuktspärr, men el kanske man kan ta nån annan stans som jag nämnde här ovan...

Försäkringsbolag fungerar så att det inte vill betala försäkringstagarna pengar. Kan de hitta 1 kryphål så kan de nog hänvisa vad som helst till det... Om du fått elfel i hallen så beror det på att fuktspärren är bruten i badrummet... :)

/Johan

#10

Postad 16 januari 2008 - 21:51

FN_
  • FN_
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Som den Elektriker jag är kan jag nog svara på alla dina elfrågor!

Tänk På:

-Spis har en egen matning från centralen (5g2,5), har du sen separat Ugn och Häll så får du en matning extra till ugnen (3g1,5).....(Vissa separata ugnar och hällar i samma serie kan man koppla ihop innan man stoppar i uttaget vilket kräver montage nära varandra).
-Diskmaskin, egen matning (3g1,5)
-Kyl/frys eller separata skåp bör ha en egen tillsammans (3g1,5) ,kan läggas ihop med bel. och fläkt. men rekommenderas inte.
-Om du skall använda kaffebryggare, Vattenkokare eller Micro bör du se till att det inte finns så mycket mer på samma matning.

Detta innebär att du måste på något sätt lägga kablar från antingen centralen eller dom gamla dosorna i köket till det nya köket. sen om du spikar synligt på lister runt om i lägenheten eller om du vill ha infällt i väggarna får ögat och framför alt plånboken bestämma!


Fredrik N

#11

Postad 17 januari 2008 - 10:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

El kanske du kan ta från ett annat håll. Måste inte ta det från badrummet. Du kan ju dra ny matning direkt från centralen.

Japp, men hur tänkte du med vattnet enl ditt första inlägg?

Man får INTE bryta fuktspärren!!! Tar du ner en platta och går igenom väggen så HAR du brutit fuktspärren. Då räcker det inte med att kladda på ny fuktspärr eller silicona...

Många gör så, men man får INTE!!!

Enligt? Jag håller med om att det inte är eftersträvansvärt, MEN det vore intressant att veta vilka regler du tänker på...
och extra intressant att få veta lite om hur du anser att tex försäkringsbolagen vill att byggfirmorna ska göra idag när de utför renoveringar efter skador och står inför en liknande situation?

är ingen skillnad mellan vatten, avlopp eller el i form av dragning genom fuktspärr, men el kanske man kan ta nån annan stans som jag nämnde här ovan...

Japp, men vattnet enl första inlägget? B)

Försäkringsbolag fungerar så att det inte vill betala försäkringstagarna pengar. Kan de hitta 1 kryphål så kan de nog hänvisa vad som helst till det... Om du fått elfel i hallen så beror det på att fuktspärren är bruten i badrummet... :)

Tyvärr är jag benägen att hålla med dihg i denna fråga. Allt för många försäkringsbolag duckar under tvivelaktiga motiveringar. Dock så är det långt ifrån alltid de lyckas ... exempelvis i motsvarande fall ... Beror som sagt på orsak på skadan. Får man en vattenskada i anslutning till golvbrunnen i duschen är det rätt svårt för försäkringsbolaget att hävda att man inte betalar ut pengar pga att tärskiktet är spräckt på en icke vattenbelastad vägg i en annan del av badrummet. Fast det skulle väl förvåna få om de först försökte ... :)

#12

Postad 17 januari 2008 - 16:08

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Tja

Vatten tar du förslagsvis från tvättmaskinen, men då måste du gå igenom väggen och har då brutit fuktspärren. Blir till att kakla om, om du inte går ut genom dörrhållet och runt hörnet in i blivande köket, men det kanske inte är så kul... :)

Du får inte bryta en fuktspärr enligt alla plattsättare... Det finns regler... Bryter du fuktspärren och sedan kladdar på ny fuktspärr där du gått igenom väggen så blir det bara lager på lager med fuktspärr. Då kan fukten tränga igenom "den pyttelilla glipan" som blir mellan de olika skikten.

Det ända jag kan ställa mig frågande till är hur man gör när man ska sätta upp något i badrummet och måste borra i kaklet. Då bryter man fuktspärren... Man siliconar i regel i borrhålet, men fuktspärren är ju bruten. Vet ej hur försäkringsbolag ställer sig till det, men grundregeln är att man inte får bryta en fuktspärr.

/Johan

#13

Postad 18 januari 2008 - 09:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Vatten tar du förslagsvis från tvättmaskinen, men då måste du gå igenom väggen och har då brutit fuktspärren. Blir till att kakla om, om du inte går ut genom dörrhållet och runt hörnet in i blivande köket, men det kanske inte är så kul... :)

Hur menade du då med

Dra in vatten är nog inget jätteproblem med tanke på att du har det vägg i vägg.

Knölet är som sagt avloppet...

:)
By the way - fundera även på nämnda dörr ... Vad är skillnaden i hantering mellan den, inkl träkarm, och ett litet hål som görs omsorgsfullt en meter ifrån?
Hur hanterar man ett förnster i ett badrum. Blir ju lite svårt att se om man lägger fuktspärren över ... Eller är alla dörrar och fönster in till badrum förbjudna "enligt regler" för att "fuktspärren inte får brytas"?
B)

Du får inte bryta en fuktspärr enligt alla plattsättare... Det finns regler... Bryter du fuktspärren och sedan kladdar på ny fuktspärr där du gått igenom väggen så blir det bara lager på lager med fuktspärr. Då kan fukten tränga igenom "den pyttelilla glipan" som blir mellan de olika skikten.

Just vilka regler man refererar till är ju intressant tycker jag ... ;)
Visst kan fukten tränka genom små springor, men då är det ju intressant att veta vilken fukt man pratar om? Och vilka springor. En riktigt utförd pålagning av fuktspärr skulle jag väldigt gärna se förutsättningarna för att fukt tränger genom (beroennde på vilken fukt man menar). I synnerhet med tanke på föreslagen placering. Vore extra kul att ställa det i relation med nedan nämnda håltagningar för montage av olika saker... ;) Jag är idel öra (eller i detta fall öga).

Det ända jag kan ställa mig frågande till är hur man gör när man ska sätta upp något i badrummet och måste borra i kaklet. Då bryter man fuktspärren... Man siliconar i regel i borrhålet, men fuktspärren är ju bruten. Vet ej hur försäkringsbolag ställer sig till det, men grundregeln är att man inte får bryta en fuktspärr.

Här börjar du komma in på de banor som jag tycker är intressant. :lol: Jämför fuktbelastning och skaderisk om man sätter upp något i duschutrymmet (tex tvålkopp, duschblandare eller varför inte en duschvägg?) med ett genomföring utanför "soakzone", i detta fall en "torr" vägg.
Jag har iofs sett rätt mycket vattenskador och betraktas oftast som överförsiktig, men jag är även hyfsat praktisk. Allt handlar om att ta risker. I detta fall är riskerna att man inte ansluter rör (vatten och avlopp) ordentligt kring diskbänken betydligt större än den åverkan som görs i ett gammalt (hur gammalt?) tätskikt.
Mig veterligt så finns det inga lagar och förordningar som förbjuder nämnda lösning, i synnerhet inte om man gjort en analys först. Att det sedan finns en del regler som olika intresseföreningar satt upp är en annan sak. Intresseföreningars regler samt allmänna råd bör enligt min mening aldrig ersätta sunt tänkande. I synnerhet då, vad jag vet, inte några regler i tex BBR bryts.
För mig är som sagt första frågan - hur ser tvättmaskinens avlopp ut och vad är det för väggbeklädnad i badrummet?

#14

Postad 18 januari 2008 - 10:12

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Skulle personligen ha svårt att se att BRF skulle godkänna denna sorts flytt av kök.

Men vad gäller fuktspärren så verkar diskussionen ha tagit en sväng som är totalt ointressant, nämligen hur fukt kan tränga in och rent vetenskapligt hur bra man kan göra det. Sånt spelar ingen roll utan gör man inte som reglerna säger så kan man sedan heller inte räkna med ersättning från försäkringen om något händer.

Bäst är att snacka med BRF och nån hantverkare som kan sånt här.

#15

Postad 18 januari 2008 - 10:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Håller helt med om BRF. Som jag skrev i mitt första inlägg - har BRF kontaktats?

Rörande regler så är jag som sagt nyfiken dels på vilka regler som åsyftas och vad som ska hända.

#16

Postad 18 januari 2008 - 11:59

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Allt snack om att bryta fuktspärrar... Gör du enligt branschreglerna "Säker vatteninstallation" är det ingen fara!! Sen ska du tänka på att gå på ditt tvättmaskinsavlopp,det måste vara rätt diminsionerosv! Det är inget sätt jag rekomenderar..

#17

Postad 18 januari 2008 - 13:10

philipspeter
  • philipspeter
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Du får inte bryta en fuktspärr enligt alla plattsättare... Det finns regler... Bryter du fuktspärren och sedan kladdar på ny fuktspärr där du gått igenom väggen så blir det bara lager på lager med fuktspärr. Då kan fukten tränga igenom "den pyttelilla glipan" som blir mellan de olika skikten.

Just vilka regler man refererar till är ju intressant tycker jag ... ;)
Visst kan fukten tränka genom små springor, men då är det ju intressant att veta vilken fukt man pratar om? Och vilka springor. En riktigt utförd pålagning av fuktspärr skulle jag väldigt gärna se förutsättningarna för att fukt tränger genom (beroennde på vilken fukt man menar). I synnerhet med tanke på föreslagen placering. Vore extra kul att ställa det i relation med nedan nämnda håltagningar för montage av olika saker... :) Jag är idel öra (eller i detta fall öga).


det står att läsa i "husma"
ett antal regler finns där som gäller vid bygnadtion av bla vårutrymmen.

mycket intressant och rolig mäsning om "my-tjocklekar" av olika bindermedel osv

Redigerat av philipspeter, 18 januari 2008 - 13:13.


#18

Postad 18 januari 2008 - 18:53

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
hur skruvar du upp komoder, speglar och duschväggar osv osv utan att gå igenom fuktspärren.....????
det är helt oundvikligt därför siliconar man i hålen innan fäster skruv osv.

Vissa BRF tillåter att man flyttar avlopp och vatten rör, bara att be styrelsen titta på ditt förslag om ändringar.

#19

Postad 19 januari 2008 - 16:16

philipspeter
  • philipspeter
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

hur skruvar du upp komoder, speglar och duschväggar osv osv utan att gå igenom fuktspärren.....????
det är helt oundvikligt därför siliconar man i hålen innan fäster skruv osv.

Vissa BRF tillåter att man flyttar avlopp och vatten rör, bara att be styrelsen titta på ditt förslag om ändringar.


man undrar vad det är som är så svårt att fatta.
om det finns en besämelse, så skall det tjatas emot ettusenfemtioelva ggr i en och samma tråd.

ja, du får montera en komod, och ja, man ser till att fylla med silicorn i hålet.

NEJ! man får inte borra ett hål raktigenom väggen, vara sig du fuller med silicon, potatismos eller sågspån

#20

Postad 19 januari 2008 - 16:45

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
oj oj oj , här var det arga toner....

Har inte svårt för att fatta, säger bara att det alltid kommer att göras hål igenom fuktspärren.
Exempelvis när man man monterar badrumsinredning.

#21

Postad 19 januari 2008 - 17:25

philipspeter
  • philipspeter
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

oj oj oj , här var det arga toner....

Har inte svårt för att fatta, säger bara att det alltid kommer att göras hål igenom fuktspärren.
Exempelvis när man man monterar badrumsinredning.


ja det kommer det.

fast tråden handlade från början om att flytta ett kök och göra hål i väggen. nej det får man inte.
oavsett vem som hänger vad på sina väggar och hur.

#22

Postad 19 januari 2008 - 17:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Kan vara en möjlighet att koppla in diskho och diskmaskin till avloppet för tvättmaskin i badrummet, kolla hur TM's avlopp ser ut. Ta sig igenom väggen bör ju inte klassas som omöjligt. Se till att du har tillräcklig plats i det nya rummet för köket, tycker ditt röda är smalare än det gamla tänk på djupet för spis, kyl etc, och du ska kunna röra dig i området med öppna kylskåp etc. Det brukar finns goda råd hur det ska designas i små kök. Ett Ikea kök kan du sätt upp själv, så får någon göra VVS och el.

#23

Postad 10 februari 2009 - 09:51

Dino
  • Dino
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Tänkte själv kanske flytta ett kök om jag köper denna bostadsrätten. Så här ser det ut just nu.

Postad bild

Tänkte flytta köket till hallen istället och skapa ett sovrum av köket.

Postad bild

Tror ni detta kommer gå på stora kostnader också? Eller kan man på något sätt kanske använda sig av rören som finns i köket och länka vidare dessa till hallen? Vill gärna inte dra något från badrummet.

Redigerat av Dino, 10 februari 2009 - 09:52.


#24

Postad 10 februari 2009 - 15:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Är nog genomförbart MEN avloppet kan ju bli lite trixigt. Räkna med att du får en "modul"/"shakt" i det blivande sovrummet. Om det sedan funkar beror ju lite på om anslutningen ligger i vägg eller golv under befintlig DB. Vill du vara säker på att lutningen funkar så kan du ju dessutom sätt "vanliga" 60-skåp och regla ut dem 70 från väggen. Syns inte då man lägger på bänkskivan så när som på för spisen.

Sedan är ju frågan om brf går med på det ... och det blir ju en "annorlunda" hall ...

#25

Postad 11 februari 2009 - 21:09

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Tja

Det där ser inte ut att vara några större problem.

Jag skulle gå med vatten och avlopp rakt igenom den lilla väggen som ligger mot spisen. Sedan ha diskho där spisen står.

I sovrummet skulle jag sedan bygga en "låda" längs med hela rummet och täcka in avlopp och vatten. Se dock till att du har ordentliga inspektionsluckor så man kan se att det står rätt till med rördragningarna.

/Johan

#26

Postad 13 februari 2009 - 11:06

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Tja

Det där ser inte ut att vara några större problem.

Jag skulle gå med vatten och avlopp rakt igenom den lilla väggen som ligger mot spisen. Sedan ha diskho där spisen står.

I sovrummet skulle jag sedan bygga en "låda" längs med hela rummet och täcka in avlopp och vatten. Se dock till att du har ordentliga inspektionsluckor så man kan se att det står rätt till med rördragningarna.

/Johan

Samma tanke som jag. Skulle dessutom ha matta i lådan och skvaller-rör.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.