Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3788 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 1 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 3 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 3 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 4 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 4 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 4 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 6 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 6 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 8 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 8 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 8 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 8 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 8 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 8 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 9 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 9 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 9 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 9 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 10 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 10 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 11 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 11 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 11 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 11 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 11 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 12 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 13 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 14 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 15 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 16 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 16 år sedan

#51

Postad 25 september 2007 - 12:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Datumet för DVE HD-Basics, som den heter, är satt till 30:e oktober. Om tidplanen håller (har några bekanta som såg BD versionen för ett tag sen och det fanns rätt mkt kvar att göra om jag förstod dem rätt...  ;) )

Verkar vara inriktad mot dels nybörjare (vilket dagens röriga DVE kanske inte direkt är - med den hjälp som finns på nätet så kan dock alla hitta rätt) och mer avancerade nerdar, no-brainer köp för alla mao.  <_<

Ang din edit. Kalibrera efter 0.0 timmar*, det kan man göra oavsett display. Man ska dock (iaf på plasma och proj) dubbelchecka minst 1 gång, säg efter 150-200 timmar.


(*) Om du kalibrerar själv vill säga - då kan du ju göra det hur ofta du vill lixom. Ska du ha extern hjälp via en ISF-snubbe eller motsvarande bör man absolut vänta till de där 150-200 timmarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, tack för hjälpen! :) Då är det värt att vänta på nästa version tycker jag.

Redigerat av Explorer45, 25 september 2007 - 12:03.


#52

Postad 25 september 2007 - 13:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Vi har haft guide i forumet tidigare men nu har vi fått ihop en lite snyggare DVE-guide:
Grunder för kalibrering med DVE

(samma guide finns förövrigt i senaste nummret av Bild&Ljud Hemma)

#53

Postad 25 september 2007 - 15:09

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0

Finns bättre mätare som inte är så fasligt mkt dyrare - om det inte är plasma du ska mäta. 
<_<

<{POST_SNAPBACK}>

Där ramlade jag tillbaka till ruta 1 igen! :)

#54

Postad 25 september 2007 - 16:08

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Vi har haft guide i forumet tidigare men nu har vi fått ihop en lite snyggare DVE-guide:
Grunder för kalibrering med DVE

(samma guide finns förövrigt i senaste nummret av Bild&Ljud Hemma)

<{POST_SNAPBACK}>


Hej.

Synd att man inte visste om denna guide innan man på egen hand försökte navigera runt i DVE:s idiotiska struktur, Var på vippen att "snärta" ut den från ballkongen ett tag(otroligt vad långt en DVD kan flyga med rätt teknik :))

Bara att sätta sig ner igen och visa vem som bestämmer av mig och DVE(denna gång ska jag banne mig gå vinnande ur striden <_< )


Mvh.
Mats

#55

Postad 01 oktober 2007 - 22:53

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Någon som testat Burosch's gratis test DVD (SD)?
http://www.burosch.d...nt.php?coID=119
Har bla en ganska en testbild med bra gråskala visning, ljus, kontrast,
konvergens, skärpa och 5.1 cirkulerande pink noise.
Två andra ganska annorlunda testbilder är en med "running letters"
i olika hastigheter samt en med en pendel som svänger fram och tillbaka.
Nero image: ftp://www.burosch.net/pub/Display_Test_Suite_1.nrg

#56

Postad 02 oktober 2007 - 08:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Bara att sätta sig ner igen och visa vem som bestämmer av mig och DVE(denna gång ska jag banne mig gå vinnande ur striden :angry: )

<{POST_SNAPBACK}>

:) jo den ÄR rörig ibörjan - iaf om man inte har nån guide till hjälp...

Ska tydligen vara bättre upplägg på dessa:
Postad bild
Postad bild

#57

Postad 02 oktober 2007 - 09:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Anar nästan en viss stolthet i pacmans sista inlägg här. :angry:

Jo, dessa ligger högt uppe på min ser-fram-emot-lista, och med hög anticipation. :)

/Fredrik

#58

Postad 02 oktober 2007 - 09:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
:) stolthet? haha, näe, men däremot är denna tråd ett passande ställe att informera om att ett bra kalibrerings hjälpmedel har (snart) dykt upp för de som har HD-källor, oavsett format. :angry:

#59

Postad 02 oktober 2007 - 09:55

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0

Skulle inte rekommendera Spydern - den verkar helt enkelt ha för tveksam prestanda. Finns bättre mätare som inte är så fasligt mkt dyrare.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du några förslag på bra och bättre mätare?

#60

Postad 02 oktober 2007 - 10:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Skulle inte rekommendera Spydern - den verkar helt enkelt ha för tveksam prestanda. Finns bättre mätare som inte är så fasligt mkt dyrare.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du några förslag på bra och bättre mätare?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.component...c=6381&hl=XRite

Eye One Display 2/LT mao.

Om inte gäller plasma, då har jag inget rakt svar för vettiga pengar (om du inte tycker EyeOne Pro för ~10 lök är vettigt)... som khalnur märkte ovan. :)

Inte för att jag provat den själv iofs (själv har jag en annan, numera utgången, som jag tror bara är "ok" på sin höjd) - men litar på TomHuffman, han brukar ha koll. :angry:

#61

Postad 02 oktober 2007 - 13:06

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0

Skulle inte rekommendera Spydern - den verkar helt enkelt ha för tveksam prestanda. Finns bättre mätare som inte är så fasligt mkt dyrare.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du några förslag på bra och bättre mätare?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.component...c=6381&hl=XRite

Eye One Display 2/LT mao.

Om inte gäller plasma, då har jag inget rakt svar för vettiga pengar (om du inte tycker EyeOne Pro för ~10 lök är vettigt)... som khalnur märkte ovan. :)

Inte för att jag provat den själv iofs (själv har jag en annan, numera utgången, som jag tror bara är "ok" på sin höjd) - men litar på TomHuffman, han brukar ha koll. :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

var handlar man "Eye One Display 2/LT"?
Och funkar den med LCD? Perra1 kläcker ur sig något om att det är problem med
LCD pga att de använder sig av polariserat ljus men det kanske inte gällde Eye One Display 2?

#62

Postad 02 oktober 2007 - 14:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Verkar inte vara några problem med LCD om man ser till övriga svar i tråden.

Min mätare (Trichomat-1) ska tydligen inte funka alls till LCD men om Eyeone är kalibrerad för LCD borde det ju funka - kan man tycka.

khalnur, såg du det här:

yes it can be used on plasmas. The probe over reports red by a small amount, typically 3-4%. It has been tested with and without an external IR filter with no effect so near-IR leakage is not the cause. The most likely cause is the simple fact that it is calibrated for LCD and CRT spectral distributions and not plasmas which contain significantly more in-band red emission than LCDs. Tristimulus probes generate errors when used on displays in which the spectral distribution is significantly different from the one on which their calibrations are based. If you use it for white point calibration several avs members have reported errors of ~ 4 dE when calibrating to D65, you can compensate by shooting for a red level that is slightly high corresponding to a color temperature shift of ~150K (to the warm side).



#63

Postad 03 oktober 2007 - 13:31

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Pacman>>Jo, jag tror att jag läst något liknande på AVS. Man får kanske lämna in mätaren för kalibrering.

#64

Postad 04 oktober 2007 - 05:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Det finns, iaf i Colorfacts, möjligheten att "träna" sin mätare, är felet något sånär konstant kanske man kan nå riktigt bra resultat. Inget jag provat själv dock.

#65

Postad 07 oktober 2007 - 10:13

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Ni som vill ha en enkel och mkt bra kallibreringsskiva kan jag rekomendera hdtv calibriation wizard ifrån monster isf köpte den på hbb och den har lyft bilden både på projjen och min lcd kan jag rekomendera

#66

Postad 07 oktober 2007 - 10:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Har provat denna, men fick lite missvisande värden (ljust blev för mörkt, eller tvärtom).
Kan nu dock inte minnas om det var när jag skulle dubbelkolla med Peter Finzel, men det var något skumt.
Någon annan som upplevt liknande med denna skiva?

/Fredrik

#67

Postad 07 oktober 2007 - 10:40

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Har provat denna, men fick lite missvisande värden (ljust blev för mörkt, eller tvärtom).
Kan nu dock inte minnas om det var när jag skulle dubbelkolla med Peter Finzel, men det var något skumt.
Någon annan som upplevt liknande med denna skiva?

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>



vem citerar du

#68

Postad 12 oktober 2007 - 13:12

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0

Har provat denna, men fick lite missvisande värden (ljust blev för mörkt, eller tvärtom).
Kan nu dock inte minnas om det var när jag skulle dubbelkolla med Peter Finzel, men det var något skumt.
Någon annan som upplevt liknande med denna skiva?

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>



vem citerar du

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att det var mitt tidigare inlägg:
Någon som testat Burosch's gratis test DVD (SD)?
http://www.burosch.d...nt.php?coID=119
Har bla en ganska en testbild med bra gråskala visning, ljus, kontrast,
konvergens, skärpa och 5.1 cirkulerande pink noise.
Två andra ganska annorlunda testbilder är en med "running letters"
i olika hastigheter samt en med en pendel som svänger fram och tillbaka.
Nero image: ftp://www.burosch.net/pub/Display_Test_Suite_1.nrg

#69

Postad 12 oktober 2007 - 13:18

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Ang Eye One Display 2, är det så att det man kör programmet på PC som är
kopplad tll skärmen som skall kalibreras?
Med andra ord, är det PC "ingången" man kalibrerar?
Kalibreringen vore väl mer komplett om man kalibrerade varje källa?

#70

Postad 18 oktober 2007 - 11:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

:P stolthet? haha, näe, men däremot är denna tråd ett passande ställe att informera om att ett bra kalibrerings hjälpmedel har (snart) dykt upp för de som har HD-källor, oavsett format.  <_<

Hade behövt en kalibreringsskiva för Blu-Ray till nästa helg, men antar att det inte finns något värdigt alternativ idag, utan det är ovan DVE och 30/10 som gäller? :wub:

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 18 oktober 2007 - 11:47.


#71

Postad 18 oktober 2007 - 14:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ang Eye One Display 2, är det så att det man kör programmet på PC som är
kopplad tll skärmen som skall kalibreras?
Med andra ord, är det PC "ingången" man kalibrerar?
Kalibreringen vore väl mer komplett om man kalibrerade varje källa?

<{POST_SNAPBACK}>

Möjligt att programvaran som följer med Eyeone endast kan kalibrera pc (dvs den mixtrar med lock-up-tabels i grafikkortet eller nått sån) men det är strunt samma. Du kombinerar ju din mätare med lämpligt program typ Colorfacts eller kanske mer troligt gratisprogramvara som HCFR. Med det får du mättresultat oavsett vad du mäter (mätte temperaturen ute en gång, var cirka 5500 Kelvin ute just då :wub: ) på och vilken ingång du använder.

FFrrEEddRRiiKK>> Känner inte till nått bra BD-alternativ. I värsta fall får du väl köra DVD, inte optimalt skulle jag tro men bättre än inget.

#72

Postad 18 oktober 2007 - 20:47

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
hdtv calibriation wizard och Peter Finzel har bägge "fel" värden på Pluge - den enda jag kan rekommendera där är DVE.

För kalibrering av Gråskala är det viktigt att man har rätt colorspace conversion i källan vid transfer från YCbCr till R'G'B' - om så är fallet fungerar som nödlösning EBU PAL, t ex DVE, för att kalibrera både gråskala och färg inom tillräckligt nära nivåer.

Det gäller dock att hålla reda på dE för lightness, inte bara för Hue och Saturation - då de största skillnaderna ligger inom den ramen.

Colorfacts visar endast dE för Hue och Saturation, så man behöver ett egenutvecklat verktyg för att säkerställa rätt nivå - jag har gjort ett sådant i excel, och om man bara läser och följer standarderna så är det ganska lätt att fixa själv :D

mvh

/Pär

#73

Postad 24 oktober 2007 - 09:57

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag testar denna tråden om någon kan hjälpa mej med kalibrering av min Plasma.

Hårdvaran är en Samsung C96 50" som jag har kopplat till min HTPC via VGA (blev ej pixelmappat via HDMI, även om både dator och TV har HDMI-utgång)

Problemet är att när man gör VGA så försvinner exempelvis skärpekontroll och färgmättnadsinställningar. Man kan endast ändra ljustyrka och kontrast. Detta är ju bra för att justera svartpunkt och vitpunkt.

Men jag är fundersam huruvida färgtemperaturen är korrekt, och om TVN visar korrekt färgbalans mellan R G och B.

I olika tester i exempelvis Hemmabio visas ju en TVs förmåga att återge korrekta färger som en triangel (gamut?). Jag misstänker att detta är felinställt hos mej få rött och grönt är alldeles för starkt.

Mina problem är dessa:
1) Hur kan jag utan svindyr kalib-utrustning ställa in korrekt kontrast och färgmättnad?

2) Hur kontrollerar jag att skärpan är korrekt?

3) Hur kontrollerar jag att svärtan är korrekt (datorsvärta vs videosvärta)

4) Hur skall jag justera färgerna? Jag kan ju i datorn justera för de olika färgkanalerna gamma coh brightness... skall jag mickla med det då det inte går att justera färgerna på TV?

MVH
Henrik

#74

Postad 24 oktober 2007 - 11:19

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Vad använder sig ISF killarna av för verktyg (hård- och mjukvara) när de skall kalibrera Pioneer C3 plasmaskärmar?

Allt från Colorfacts eller även andra tillverkare?

#75

Postad 26 oktober 2007 - 09:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Vad använder sig ISF killarna av för verktyg (hård- och mjukvara) när de skall kalibrera Pioneer C3 plasmaskärmar?

Allt från Colorfacts eller även andra tillverkare?

Tror det bara är Colorfacts som har stöd för C3 Remote så mao är CF det enda som används - om jag fattat det hela rätt.

#76

Postad 28 oktober 2007 - 10:25

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0
Hur står sig THX Optimizer mot dessa andra kalibrerings skivor? Nyligen införskaffat en Philips 42PFL7862D, och tänkte sätta igång och kalibrera den, är det värt att köpa DVE, eller räcker THX optimizern tro?

#77

Postad 28 oktober 2007 - 12:27

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Hur står sig THX Optimizer mot dessa andra kalibrerings skivor? Nyligen införskaffat en Philips 42PFL7862D, och tänkte sätta igång och kalibrera den, är det värt att köpa DVE, eller räcker THX optimizern tro?

Jag vet inget om THX optimizer men DVE på DVD kostar 150 spänn inkl frakt på nätet så själva pengarna spelar väl inte så stor roll.

http://www.axelmusic...T...narrow&cid=

Redigerat av Unregistered7c808eec, 28 oktober 2007 - 12:30.


#78

Postad 29 oktober 2007 - 09:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Precis som Sir Duke säger så kostar inte DVE några pengar och man är enbart dumsnål om man inte köper på sig ett ex, imho (ställ kostnaden på skivan ijmfr med vad tv:n kostar så inser man att det bara blir löjligt).

THX optimizern har tydligen (har inte orkat kolla själv - förvånar inte dock, många testskivor som är fel) olika videonivåer beroende på vilken skiva man pratar om vilket gör den tämligen värdelös eftersom poängen med kalibrering är att man ställer in sin apparat mot EN standard.

Redigerat av pacman, 29 oktober 2007 - 09:09.


#79

Postad 31 oktober 2007 - 11:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Skulle inte denna och denna vara tillgänglig fr o m igår? :(
Eller de har kanske sålt slut? :)

/Fredrik

#80

Postad 31 oktober 2007 - 11:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
nån på avs snacka "efter nyår" på dem...inte oväntat om så är fallet.

#81

Postad 31 oktober 2007 - 12:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Slutsålda alltså?

/Fredrik

#82

Postad 31 oktober 2007 - 13:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
näe, den har inte släpps än.

citat:

'DVE: HD Basics' on BD and HD DVD has officially been further delayed until the end of March.


Mars var det visst...hoppas det är fel.

#83

Postad 31 oktober 2007 - 18:55

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Aj då! :)

/Fredrik

#84

Postad 03 november 2007 - 22:10

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har köpt på mig DVE, och försöker ställa in "brightness". Min utrustning är en Samsung C96 samt en HTPC med Nvidia 8600 GT ansluten via HDMI. Jag har några problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1) Vad ska jag ställa in för ut-signal från min htpc? Jag har två alternativ, RGB samt "YCbCr444"

2) Vad ska jag ställa in för HDMI black level på min TV? Har normal och low att välja mellan. Manualen säger inget vettigt tyvärr....

3) Kan jag anta att om ajg gör ovan inställning korrekt så kan jag se hela gråskalespektrat? Dvs utrustningen klipper inte utan alla detaljer kommer med????

4) Jag har labbat lite men fattar inte hur jag ska bära mig åt för att se den tredje yttersta "blacker than black" randen på DVE skivan. Gör jag ovan inställning rätt så borde jag ju se den, så säger man ju i guiden???

5) Jag måste göra nåt fel när jag ställer in color. Jag kör testmönstret, tittar genom blåfiltret och ser en massa fyrkanter. Tanken är ju att det ska synas 9 svarta fyrkanter och resten skall vara i samma blåa nyans. Jag kan åstakomma detta men då måste jag dra upp color nästan till max vilket gör att exempelvis vista media center ser helt cp ut, alla färger är överdrivet starka, speciellt blått. Man får ont i ögonen av att kolla på det. Vad gör jag för fel?

Behöver hjälp av expertisen!!!!!! SKa ha filmvising imorrn kväll, hoppas ha löst detta tills dess.

Edit: Att justera ljusstyrkan gick väl helt okej, bara minska tills den innersta raden är knappt synbar. Värre är det med kontrasten. Man ska dra upp kontrasten tills de vita rutorna börjar blanda sig med varandra, sen sänka dem tills de blir fyrkanter igen. Problemet är att jag dra upp kontrast till max men de är fortfarande fyrkanter, de blandas inte. Och tittar man högst upp på testbild 14 så ser man kar och tydlig banding. Det påstår att denna försvinner om man sänker kontrasten en aning, men det gör den inte för mig. Nån som har tips om hur man fixar detta?

Eller nån som har utrustning och vill komma hem till mej och ställa in den korrekt? Betalar och bjuder på fika!!!!

MVH
Henrik

Redigerat av MrNorth27, 04 november 2007 - 15:28.


#85

Postad 05 november 2007 - 09:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
MrNorth27>> Hur du ställer in din HTPC att visa videolevels (imotsats till pc-levels), dvs svart vid nivå 16 och vitt vid nivå 235 så du du har utrymme för BTB och WTW är ju egentligen en fråga för HTPC forumet, först och främst.

Lite kort bara:

Kan jag anta att om ajg gör ovan inställning korrekt så kan jag se hela gråskalespektrat? Dvs utrustningen klipper inte utan alla detaljer kommer med????

Du ska inte behöva anta nånting, det är ju det som är en av poängerna med DVE, det är ett verktyg för att VETA hur signalen ser ut. Mao, ser du inte BTB och WTW VET du att signalen är klippt.
(sen finns det specialfall där man kan se dem ändå fastän nivåerna inte är korrekt men det är en annan historia)

Jag måste göra nåt fel när jag ställer in color. Jag kör testmönstret, tittar genom blåfiltret och ser en massa fyrkanter. Tanken är ju att det ska synas 9 svarta fyrkanter och resten skall vara i samma blåa nyans. Jag kan åstakomma detta men då måste jag dra upp color nästan till max vilket gör att exempelvis vista media center ser helt cp ut, alla färger är överdrivet starka, speciellt blått. Man får ont i ögonen av att kolla på det. Vad gör jag för fel?

Beroende på hur displayen är konstuerad kan filtrerna vara tämligen värdelösa. Jag har inte undersökt det själv men på en Samsung är "Colorspace: Auto" i regel det rätta valet rent bildmässigt och jag vill minnas att displayen då blandar färger på ett sätt som gör filterna ätt poänglösa.

Filtrena är egentligen ett nödvändigt ont. Vad man skulle önska är att tv:n gick att ställa in så den bara visa en färgkanal åt gången (röd, grön eller blå) men sådana lägen finns sällan i konsument-tvs - idiotiskt nog. Ev kan de finnas i en servicemeny (med allt vad risker och ev rökt garanti det innebär) eller oxå tvingas man mäta intensiteten. Dvs "för den vanlige individen" så innebär en upptäckt att filtret inte funkar i praktiken att man får använda ögonen och chansa... ;)

Värre är det med kontrasten. Man ska dra upp kontrasten tills de vita rutorna börjar blanda sig med varandra, sen sänka dem tills de blir fyrkanter igen. Problemet är att jag dra upp kontrast till max men de är fortfarande fyrkanter, de blandas inte. Och tittar man högst upp på testbild 14 så ser man kar och tydlig banding. Det påstår att denna försvinner om man sänker kontrasten en aning, men det gör den inte för mig. Nån som har tips om hur man fixar detta?

"Problemet är att jag dra upp kontrast till max men de är fortfarande fyrkanter, de blandas inte." Det innebär att kontrastreglaet på din tv inte går så långt att det klipper signalen, inge fel med det. Sanningen är att "WTW ska vara synligt" bara är EN av de saker som styr var man lägger sin gain (dvs var man lägger nivån på kontrastreglaget). Övriga saker är:
- Som du är inne på, banding (se till att ha så lite som möjligt)
- se till att ha så lite "brus" som möjligt
- Att gråskalan ser så "jämn och fin" ut som möjligt, dvs stigningen på kurvan ska vara så linjär som möjligt för att få en homogen bild.
- Att man unviker att gråskalan får färgstick, ibland sticker gråskalan iväg färgmässigt i toppen (kan vara svårt att se ibland dock)
- Att ljusflödet (kontrast-regleaget reglerar ju hur ljusstark bilden är) anpassas efter rummet
- plus säkert en del andra saker, det krävs lite erfarenhet för att "se" vad som är rätt (egentligen krävs det mätinstrument för att vara helt säker)

Det finns säkert exempel på displayer där "max kontrast" inte ger några synbara problem, i så fall är det i sig inget fel med att köra på det. Ofta är det nog dock så att man missat nått för i regel så är "mindre än max" det mest korrekta. Men förutsatt aldrig nått, alla tv-apparater beter sig olika och DVE är alltså verktyget för att VETA hur de beter sig.

#86

Postad 05 november 2007 - 13:41

Zionalfa
  • Zionalfa
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Ska bildkalibrera hemma i dagarna...på projen...återkommer med resultat. Har sett det på andra projar och plasmor och gillade resultatet. Bilden känns mer verklig. Det är väll poängen i och för sig. Intressant läsning i alla fall!

#87

Postad 05 november 2007 - 15:27

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Tack för de väldigt utförliga svaren.

Kan ju då konstatera att signalen blir klippt för jag ser aldrig BTB-linjen oavsett vad jag gör för inställning på datorn eller TVn

På datorn: HDMI color (RGB eller YCbCr444) Detta är så dåligt dokumenterat så jag har ingen aning om vilket som gör vad? Jag kör med RGB då man i en artiken i hemmabio-tidingen rekommenderade detta.

På TVn: Skickar datorn en RGB-signal så kan jag välja HDMI Normal eller låg. Väljer jag låg så blir gråa partier helsvarta utan tillstymmelse till detaljer (typ som spökplumpen). Väljer jag "normal" så kommer det detaljer, men bilden får en grå hinna över sig.
Men i inget av fallen syns BTB-linjen. Jag har testat att kombinera de olika valen, men i inget av fallen syns BTB... :wub: Undrar varför......

När det gäller färger så tycker jag mig ha fått till en bra färgbalans, men problemet är med ansikten, ibland ser de helt murriga ut, grådaskiga och totalt grådaskiga ut. Drar jag upp färgmättnanden så blir det rosaröda fläckar på ansiktena som drar åt grisrosa men det ser bara mer onormalt ut. Nån som kan tipsa om nån bra dvdfilm man kan använda som referens? I middagsscenen på DVE-skivan ser ansiktena helt okej ut... lagom varma och levande, men tittar man på tv och exempelvis arkiv x dvdn så blir det murrigt igen...

Så som jag tolkar svaret om färgfiltrena så kan jag mer eller mindre lägga ner dem? Känns iaf svårt att justera färgerna på något bra sätt.

Och banding är något som jag ser ganska mycket av, speciellt om nån lyser med en ficklampa i ett mörkt rum, då ser jagtydliga streck mellan gradienterna i lampskenet. Ganska störigt men förmodligen inget att göra åt. Jag testade att köra min gamla DVDspelare istället för min HTPC (med samma dvdfilm) , och då fanns ingen banding men bilden var betydligt mera suddig och oskarp.

MVH
Henrik

#88

Postad 05 november 2007 - 15:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

På datorn: HDMI color (RGB eller YCbCr444) Detta är så dåligt dokumenterat så jag har ingen aning om vilket som gör vad? Jag kör med RGB då man i en artiken i hemmabio-tidingen rekommenderade detta.

Finns inga rätt eller fel här - ta det som ser bäst ut.

På TVn: Skickar datorn en RGB-signal så kan jag välja HDMI Normal eller låg. Väljer jag låg så blir gråa partier helsvarta utan tillstymmelse till detaljer (typ som spökplumpen). Väljer jag "normal" så kommer det detaljer, men bilden får en grå hinna över sig.

Den grå hinnan kommer ju av att du när du ändrar från Låg till Normal så förändrar du nivåerna i signalen. Du måste då matcha displayen mot de nya nivåerna. Ibland finns det ju reglage för detta i displayen, typ Normal/Video eller Expand/PC eller nått i den stilen. Och så kör du en veva med Brightness och Contrast.

Men du har gjort kalibreringssteg 1A INNAN du börjat skruva: Dvs valt ett vettigt bildläge ("Film" eller vad det kan heta) och stängt av alla bildfinesser?

Iövrigt så är ju "snålt med detaljer nära svart" ett rätt vanligt display-problem så det kanske inte går att göra nått åt det (utan att få just blaskig svärta).

Men i inget av fallen syns BTB-linjen. Jag har testat att kombinera de olika valen, men i inget av fallen syns BTB... :wub: Undrar varför......

Gissar att det beror på din pc i första hand, i andra hand din tv.

När det gäller färger så tycker jag mig ha fått till en bra färgbalans, men problemet är med ansikten, ibland ser de helt murriga ut, grådaskiga och totalt grådaskiga ut. Drar jag upp färgmättnanden så blir det rosaröda fläckar på ansiktena som drar åt grisrosa men det ser bara mer onormalt ut. Nån som kan tipsa om nån bra dvdfilm man kan använda som referens? I middagsscenen på DVE-skivan ser ansiktena helt okej ut... lagom varma och levande, men tittar man på tv och exempelvis arkiv x dvdn så blir det murrigt igen...

Kan ju vara så enkelt att tv-källan kräver andra inställningar.
När det gäller DVD så är det så att har det sett bra ut med DVE så är det rätt, skulle då nån enkild DVD-film inte se bra ut är det DVD-filmens fel så att säga, kass bildkvalité mao.

Redigerat av pacman, 05 november 2007 - 15:58.


#89

Postad 05 november 2007 - 21:46

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Det intressanta är att om jag väljer RGB på datorn (borde motsvaras av datorsvärta) och sen väljer normal på TVns HDMI black level (normal motsvaras enl instruktionsboken datorsvärta) då tycker jag att jag borde se BTB. Att köra med "låg" gör att alla mörka partier smälter samman till en enda helsvart yta, helt kasst.

Det med kontrast är mystiskt. Jag märkte dock att stod jag nära tvn med för hög kontast så myllrade de svarta partierna av gröna blinkande pixlar.... minskade jag kontrasten lite så försvann det mesta av dem. Undrar vad det beror på... hmm.

Du frågar om jag gjort 1A, och svaret är ja... fast jag valde "standard" istället för film, märker att denna ger högre kontrast, dvs Vista media center menyerna blir ganska så suddiga av "film" läget, likaså för undertexter. Standard är lite "kallare" i färgerna, medans "film" drar åt det varmare hållet". Dock är "standard" mycket skarpare

Jag försökte knäppa en bild på hur ansiktsfärgerna ser ut, dock är det ju svårt att matcha exakt vad jag ser på en bild... men denna ger ändå en ungefärlig bild av hur ansiktena ser ut på min tv. Ni kanske upplever den lite annorlunda beroende på hur datorskärmarna är inställda, men på min datorskärm är den ganska nära det jag upplever på tvn. Det är från dagens avsnitt av Stargate... Ansiktet är lite blurrigt tycker jag, grådaskigt och ser inte speciellt levande ut. Problemet är att jag ser att något är fel, men jag vet inte hur jag ska fixa så det blir mera rätt. Att bara höja färgbalansen hjälper inte då den endast förstärker de "fläckar" som redan är åt det grisrosa hållet. Resten av ansiktet fortsätter vara åt det grågröna hållet....


Bifogad fil  tvpicture.jpg   637,19K   2 Antal nerladdningar <--- Bilden

Jag hade gladeligen ringt hem ett proffs som kunde ställa in tvn "korrekt"... för detta är jättebökigt. Det som är *tråkigt* med HD-tv är att man ser alla defekter mycket bättre nu än på CRT-tvn... då var det bara att ställa in kontrast, ljus och förgmättnad på 5 röda sekunder så var det klart och bilden var perfekt.

/Henrik

#90

Postad 06 november 2007 - 10:19

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
RGB har inget att göra med om hela "dynamic range" är med eller inte, det är endast en konvertering av komponentsignalen - det finns dessutom två olika RGB varianter, Studio RGB samt PC RGB.

Kontrast och brightness hänger ihop, men reglerar olika ändar av dynamiken - Kontrast ändrar högdager och brightness sätter begränsningen för vilken signal som skall vara synlig i botten. De "blixtar" du ser är troligtvis brus som förstärks pga av felaktigt balanserad signal.

Jag har skrivit en artikel om hur du använder DVE - den hittar du här: http://www.component.se/docs.php?id=65

Var någonstans bor du? Jag hjälper dig gärna att få kontakt med en duktig kalibrerare :)

mvh

/Pär

#91

Postad 06 november 2007 - 10:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ja DVE är en billig enkel variant att få någonlunda bättre bild än det man får utan.
Man får ju en referens ram att bygga upp bilden på så det hjälper ju avsevärt mycket faktiskt.
Hade ursprungligen en DVE på laserdisc och sedan uppgraderade till DVD och den senare var ett riktigt stort lyft tack vare komponent kablaget :)

#92

Postad 06 november 2007 - 13:24

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag bor i Karlskrona i Blekinge... och hade gärna gett en slant för att få min 50" samsung inställd på ett korrekt sätt.

Jag har läst din artikel typ 10 ggr, men det enda jag lyckas ställa in hyfsat bra är brightness (dock utan att få med BTB).

Kan det spela någon roll vilken sorts kabel jag ansluter med? Nu kör jag en DVI<->HDMI, har också testat med en analog VGA-kabel.

Fördelen med att köra HDMI är att jag får lite fler inställningar samt att bilden då blir "äkta" 720p.

MVH
Henrik

#93

Postad 06 november 2007 - 22:24

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej igen!

Tyvärr har man inte så mycket tid att läggga på detta men nu fick jag en stund över och satte mig ner och började labba med olika inställningar. Och banne mig så blir bildens färger mycket bättre då jag ändrar från RGB ut till YCbCr444. Jag skulle hemst gärna vilja veta varför, nvidias dokumentation är bedrövligt dålig.

Och sedan upptäckte jag vid snabba panoreringar när jag tittade på dvd-film så blev det liksom konturer på detaljerna. Dessa sågs när man pausade under en snabb kameraåkning. Det som var mystiskt var att dessa konturerna såg ut som en icke interlaced bild, dvs varannan rad svart. Jag satte mig och började undersöka inställningarna i nvidias kontrollpanel, och såg nåt som kallas för "inverse telecine". Denna var ikryssad. Jag kryssade bort den och vips blev bilden ännu lite bättre. Åter igen så finns det ingen förklaring till varför denna funktionen finns och vad den gör. Tycker det är förskräckligt av nvidia att lägga in funktionalitet och sen inte skriva nånstans vad exakt som händer. Visseligen är de flesta överens om att de "nya" forceware drivisarnas GUI är en katastrof, men ändå. En lite mer uttömmande hjälptext kunde de ju kosta på sig.

Jaja bilden har blivit bättre, nu är det bara ett hack var 5e sekund när jag ser på HD-dvd som jag bekymrar mig för. Men det får jag nog leva med.

Och förresten, jag kan fortfarande inte se BTB linjerna på DVE skivan.... B) Men det känns som om det kvittar.

/Henrik

#94

Postad 07 november 2007 - 17:51

jimmy1976
  • jimmy1976
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
nån som har provat spyder 3?
Är det värt att lägga pengar på den eller räcker DVE?

#95

Postad 07 november 2007 - 18:07

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Hej igen!

Tyvärr har man inte så mycket tid att läggga på detta men nu fick jag en stund över och satte mig ner och började labba med olika inställningar. Och banne mig så blir bildens färger mycket bättre då jag ändrar från RGB ut till YCbCr444. Jag skulle hemst gärna vilja veta varför, nvidias dokumentation är bedrövligt dålig.
...
Och förresten, jag kan fortfarande inte se BTB linjerna på DVE skivan.... :D Men det känns som om det kvittar.

/Henrik


Att du inte kan se BTB behöver inte ha ngn praktisk betydelse, dock underlättar det kalibreringen och det kan orsaka en viss onödig clipping, men knappas något som är allt för besvärligt att leva med. :lol:
Att färgerna blir bättre med YCbCr är inte ovanligt och inte konstigt. Alla filmer lagras i YCbCr (eftersom en RGB-lagring skulle göra filerna eeeeeeeenooooormt stora), men i slutändan måste de alltid omvandlas till RGB - eftersom alla displayer arbetar med R, G och B som grundfärger med vilka man blandar till alla andra färger.
Omvandlingen från filens YCbCr till R'G'B måste ske någonstans.
Den kan ske i datorn, som den gjorde för dig då du använde RGB ut.
Den kan också ske i displayen, som den gör nu, när du har ändrat till YCbCr ut.
Om du upplever att färgerna blir bättre med YCbCr ut från PC:n så beror det säkert på att displayen gör mer rätt vid omvandlingen från YCbCr till RGB än vad programmet som du spelar upp med i datorn gjorde. :D
YCbCr/digital komponent är nämligen alltid matriskodat enligt någon formel (den varierar lite) och om avkodningen inte går rätt till, ja då kan man få tossiga färger, precis som du upplevde. :D
Sådana här saker är bra att rätta till innan man får hem en kalibrerare, men det ingår i en ISF-certifierads arbete att känna till att sådant kan hända och att på plats kunna agera för att rätta till det. :D

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 07 november 2007 - 18:10.


#96

Postad 08 november 2007 - 07:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Det kan oxå vara så att YCbCr och RGB kräver olika inställningar och att du just nu råkar använda en inställning som passar det förstnämda bättre (om du nu inte kalibrerade de olika signalerna).

Säger det eftersom det är ofta jag ser kommentarer där folk växlat mellan olika typer input-signaler och så drar de slutsatser att A är bättre än B utan att kontrollerat om det först och främst var en inställningsfråga.

Kortis ang "inverse telecine", kallar det IT. IT är en benämning på den (i teorin) bästa metoden att omvandla filmbaserad (sånt som är inspelat progressivt i 24,25 el 30 Hz - de flesta DVD-filmerna tex) interlace video (bilden jobbar med halvbilder) till progressiv video (bilden jobbar med helbilder, vilket "digitala" displayer alltid gör, dvs omvandling till progressiv måste alltid ske). Om du är bekant med signalbeteckningar så är det alltså en metod för att gå från tex 576i till 576p.

DOCK, alla implementationer av IT är inte lika. Dvs det finns bra implementationer, det finns halvbra och i vissa fall helkassa. Låter som du råkade ut för den sistnämda, därför fick du bättre bild när du avstod från att använda den. Med det sagt är inverse telecine ett måste för att maximalt utnyttja filmbaserat material varför man bör skaffa en spelare som hanterar det bra.

Redigerat av pacman, 08 november 2007 - 07:37.


#97

Postad 08 november 2007 - 08:57

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Tack för alla svaren!! Ingen som känner till en duktig kalibrerare i min region, och vad det kan kosta att få sin plasma kalibrerad?

Nu förstår jag mkt bättre vad skillnaden mellan rgb och ycbcr är, tänk om nvidia hade varit så snälla och skrivit det i sin helkassa hjälp...
Det som jag märker skillnaden allra mest är på en helvit yta (ex om jag drar upp notepad till max. Med RGB så drar den pyttelite åt det gula hållet medans väljer jag ycbcr blir den kritvit.

Jag läste en artikel som prylportalen hade skrivit om 1080p/24 och där snackade man om reverse telecine, är det det samma som inverse teleine? För reverse och inverse är ju helt olika saker på teknikerns/matematikerns språk...

Där jag märkte att "inverse telecine" blev kasst var när jag spelade dvd (som är progressiv, eller hur?), då blev de "konturskuggorna" svartrandiga precis som en icke deinterlaced bild är. Stängre jag av funktionen så försvann ränderna. Fattar inte varför programmet ska kladda med en progressiv bild? Kan ju förstå tv-bilden som är interlaced (576i)... men varför dvd?

MVH
Henrik

#98

Postad 08 november 2007 - 09:17

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Den närmaste duktiga kalibreraren jag känner till nära dig är Jacob på "The Rock" - priser hittar du här: http://www.therock.s...kalibrering.htm

mvh

/Pär

#99

Postad 08 november 2007 - 11:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Nu förstår jag mkt bättre vad skillnaden mellan rgb och ycbcr är, tänk om nvidia hade varit så snälla och skrivit det i sin helkassa hjälp...
Det som jag märker skillnaden allra mest är på en helvit yta (ex om jag drar upp notepad till max. Med RGB så drar den pyttelite åt det gula hållet medans väljer jag ycbcr blir den kritvit.

Låter som en inställningsfråga mao - inte säkert att den ena är bättre än den andra.
Dessutom är DVE verkyget du främst ska använda för att kolla sånt, det är i DVD-film färgåtergivning är viktigt, inte i notepad. :unsure: (sorry - försöker bara mata in att DVE är verkyget för att att verkligen ta reda på vad som händer)

Jag läste en artikel som prylportalen hade skrivit om 1080p/24 och där snackade man om reverse telecine, är det det samma som inverse teleine? För reverse och inverse är ju helt olika saker på teknikerns/matematikerns språk...

Hehe, jag har aldrig tänkt på ordens exakta betydelse men ja det är samma sak som avses. När du säger det, Reverse är kanske ett mer korrekt sätt att uttrycka sig...språk är inte min kopp te. :)

Telecine är namnet på den process där man överför film (tex filmrullen som tagits fram för bio, typ) till video (dvs elektriska signaler i något videoformat). I praktiken helbilder omvandlas till halvbilder (interlace).

"Inverse telecine" är alltså ett begrepp när man gör processsen bakvänt, dvs man går från video till film (inte bokstavligt talat men u get the point). I praktiken halvbilder omvandlas till helbilder (progressivt).

Där jag märkte att "inverse telecine" blev kasst var när jag spelade dvd (som är progressiv, eller hur?), då blev de "konturskuggorna" svartrandiga precis som en icke deinterlaced bild är. Stängre jag av funktionen så försvann ränderna. Fattar inte varför programmet ska kladda med en progressiv bild? Kan ju förstå tv-bilden som är interlaced (576i)... men varför dvd?

Bilderna på DVD skivan kan förvisso lagras såväl som progressivt eller interlace men ut från uppackaren, mpeg-dekodern, kommer i regel en interlace-signal. Därför måste man deinterlacea DVD - även om den skulle råka vara lagrat progressivt.

Inverse telecine handlar om att slå ihop två sammanhörande halvbilder (båda vars ursprung är EN filmframe - tänk en ruta i filmrullen ovan) till en helbild. Vad som hänt i ditt fall är att programmets deinterlacer har slagit ihop två halvbilder som inte är sammanhörande (dvs deras urpsrung är från två olika filmframes). Vid rörelser kommer det se helt galet ut, dvs det fula svartrandiga dyker upp...

Extra kurs: Finns lite mer exakt beskrivet i components ordlista, under ordet pulldown - ett ord du kanske lär springa på för eller senare.

Redigerat av pacman, 08 november 2007 - 11:48.


#100

Postad 08 november 2007 - 19:35

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

nån som har provat spyder 3?
Är det värt att lägga pengar på den eller räcker DVE?

Vore intressant, men den finns väl än så länge bara med mjukvara för monitorkalibrering inte för hemmabiobruk, eller?

Någon som har erfarenhet av SpyderTV Pro som är både för monitorer och hemmabiobruk? När detta paket kommer med Spyder3 mätaren kan det vara intressant.

Jämförelse mellan Spyder version 2 och 3



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.