Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Seismologica - Dedikerad hemmabiogrotta av Hangadrott

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 december 2019 - 12:49

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Kommentarer till Seismologica - Dedikerad hemmabiogrotta av Hangadrott

#2

Postad 14 december 2019 - 12:49

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Ser ju väldigt lovande ut! Blir kul att följa!

#3

Postad 19 december 2019 - 05:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Helt rätt, ett veto har sin rätta plats, när det passar. ;-)

Ser ut att bli riktigt seriöst. Kommer att följa med spänning.

#4

Postad 22 december 2019 - 07:33

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Såg att du funderade på hur högt duken skall sitta .. :) i min förra bio så blev duken lite för låg (hade dock inget val) men det kan bli lite irriterande om man ser fötterna i bilen hela tiden när man har fällt ut reclinern + att dom som sitter bak också vill se utan att titta dom fram i nacken ..

#5

Postad 23 december 2019 - 21:47

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Ska testa under julen för att se hur högt/lågt duken kan sitta.

#6

Postad 24 december 2019 - 10:11

thhmo
  • thhmo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
När man bygger en större duk är det svårt att få till så den inte vrider/slår sig (vet av egen erfarenhet). Jag byggde min duk i aluminium. Fick en glasmästare att kapa till delar. Blev väldigt bra, stadigt, lätt och slår sig inte.

#7

Postad 25 december 2019 - 17:58

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Bygga i trä går bra men det viktiga är att välja ett bra virke som inte slår sig. Med detta menar jag titta på virket när du köper det och lägg in det i rumstemperatur och få ner det i samma luftfuktighet som rummet, kan ta upp till 2 veckor. Sen tittar du på virket igen... har det inte slagit sig då, då är det ganska säkert att använda. Hörnen samman fogar du genom att göra halv i halv, blir mycket starkt. Men det kräver att du är noggran... Jag gjorde på detta sätt min första duk och materialet kostar då nästan inget och det är lätt att fästa duken med klammer. Lucka till!

#8

Postad 04 januari 2020 - 23:13

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Kul bygge! Roligt att se ett rum ritat av en akustiker också, det känns ganska ovanligt här på sidan även bland de som har väldigt hög ambitionsnivå. Lycka till med bygget!

#9

Postad 09 januari 2020 - 19:32

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Riktigt seriöst bygge, spännande

#10

Postad 10 januari 2020 - 00:06

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Kul att se ett "ingvarrum" bli till! Hur lång (effektiv) tid tog det att kravställa, designa, justera, spika allt skulle du gissa på? Ingvar har ju ritat några men inte tänkt på att fråga honom om "snittet"
Och vad kostar konsulterandet dessa dagar? Jag har bara 10+ år gamla o runda siffror från demokvällsprat o bor dessvärre i hyresrätt atm men drömma ska man ju som bekant :)

#11

Postad 10 januari 2020 - 17:20

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Kul att se ett "ingvarrum" bli till! Hur lång (effektiv) tid tog det att kravställa, designa, justera, spika allt skulle du gissa på? Ingvar har ju ritat några men inte tänkt på att fråga honom om "snittet"
Och vad kostar konsulterandet dessa dagar? Jag har bara 10+ år gamla o runda siffror från demokvällsprat o bor dessvärre i hyresrätt atm men drömma ska man ju som bekant :)


Det tog under tre timmar för Ingvar att rita upp hela rummet och jag fick då ritningar med mått på allt (exakt var högtalare ska stå alt sitta på väggen/ i taket) samt även vad för material som jag ska bygga med (regel-tjocklekar, vilka cc-mått, förslag på material ex ljudskivor, isolering, tyg mm mm.) Allt är anpassat efter de önskemål jag hade och vilka förutsättningar som finns. Stor hänsyns togs till vad som var möjligt och som en bättre hälft kan tänkas gå med på :)
Jag har sedan besökt honom vid två tillfällen senare när jag hämtat högtalare och då haft med ritningarna för att diskutera förändringar. Haft ritningarna i över två och ett halvt år så jag har hunnit fundera en hel del över dem...
Arvodet var då 3000kr i timmen och det gäller den tid som han effektiv satt och skissade, mätte och diskuterade på plats hemma hos mig.
Jag har för mig att Ingvar sa att han ritat runt 800 hemmabio/studios och liknande när han var hos mig.

#12

Postad 10 januari 2020 - 21:43

Unregisteredef087f83
  • Unregisteredef087f83
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Härligt bygge. Blir intressant att följa.

#13

Postad 10 januari 2020 - 23:59

Shunon
  • Shunon
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Trevligt bygge :) hur högt bygger podiumet?

#14

Postad 11 januari 2020 - 07:31

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Trevligt bygge :) hur högt bygger podiumet?


Podiumet är byggt av korslagda 145x45 reglar med golvspån ovanpå. Konstruktionen står på små plastbitar för att komma upp från källargolvet. Ovanpå kommer det limmas heltäckningsmatta så totalhöjd blir ca 32-33 cm.

#15

Postad 11 januari 2020 - 22:25

dasve
  • dasve
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Vad för märke av slangar använde du när du drog för kabel?

#16

Postad 17 januari 2020 - 07:08

J_Walfridsson
  • J_Walfridsson
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Angånde om dukmaterialet kommer ta i så löste jag det med att sätta en hörnlist runt hela ytterkanten för att skapa några mm mellanrum till själva ramverket. Man får ju även en rundad fin kant för att skona materialet på köpet.

#17

Postad 20 januari 2020 - 22:03

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Sätter masonit för att få några mm ut från ramen. Bra tips att runda av hörnen för att minska slitaget på duken. Ska se hur vi löser det på bästa sätt.


Angånde om dukmaterialet kommer ta i så löste jag det med att sätta en hörnlist runt hela ytterkanten för att skapa några mm mellanrum till själva ramverket. Man får ju även en rundad fin kant för att skona materialet på köpet.



#18

Postad 22 januari 2020 - 10:35

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Tjenare tänkte bara flika in att när jag byggde min förra duk så upptäckte jag att jag fick skuggor på mitt rammaterial genom duken som jag löste med att klä hela ramen bakom duken i svart .. men det har du kanske redan tänkt på :) finns lite bilder på det i mitt galleri ..


#19

Postad 22 januari 2020 - 20:46

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej!
Målar alla delar i mattsvart och hoppas på att det ska räcka. Använde du svart tyg eller? Har svart scenmoltontyg tyg över....

/Anders

Tjenare tänkte bara flika in att när jag byggde min förra duk så upptäckte jag att jag fick skuggor på mitt rammaterial genom duken som jag löste med att klä hela ramen bakom duken i svart .. men det har du kanske redan tänkt på :) finns lite bilder på det i mitt galleri ..



#20

Postad 23 januari 2020 - 19:02

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Blir riktigt fint!

Angående ljusinsläpp i ventilen, kan du inte göra en kåpa över den på ytterväggen? Biltema tyget har tyvärr ibland vikmärken som inte går att stryka bort, annars är det kraftigare än HifiKits. Tycker även HifiKit tyget blir något svartare förutsatt att man vänder rätt sida ut :-)

#21

Postad 23 januari 2020 - 21:39

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej!
Får kolla upp vad man kan sätta på utsidan.
Får nog bli en beställning från HIFI-kit då.

Tack för tipsen!

/Anders

Blir riktigt fint!

Angående ljusinsläpp i ventilen, kan du inte göra en kåpa över den på ytterväggen? Biltema tyget har tyvärr ibland vikmärken som inte går att stryka bort, annars är det kraftigare än HifiKits. Tycker även HifiKit tyget blir något svartare förutsatt att man vänder rätt sida ut :-)



#22

Postad 24 januari 2020 - 15:39

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Du har inte snålat med rummet! IÖ-rum brukar bli bra - har du provlyssnat något? Schysst att du har fått tag på TC Sounds element..dessa är inte lätta att hitta nu. Kommer du köra cr80s med infrakort?

#23

Postad 24 januari 2020 - 16:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Härligt bygge. Jag byggde också ett IÖ-rum för länge sedan och jag är fortfarande nöjd.

#24

Postad 24 januari 2020 - 21:40

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Härligt att höra. Ja det blir nog inte så många fler rum efter detta så det gäller att passa på.

Härligt bygge. Jag byggde också ett IÖ-rum för länge sedan och jag är fortfarande nöjd.


Har fram tills nu, när allt varit något temporärt installerat i väntan detta bygge, använt mig av en mini-DSP. Får se bur det blir att göra framöver.
Har du erfarenhet av cr80s, om så, vad tycker du?

Du har inte snålat med rummet! IÖ-rum brukar bli bra - har du provlyssnat något? Schysst att du har fått tag på TC Sounds element..dessa är inte lätta att hitta nu. Kommer du köra cr80s med infrakort?



#25

Postad 25 januari 2020 - 12:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag tycker cr80s + infrakort är det bästa analoga delningsfiltret som jag känner till. Det är väldigt kraftfullt och transparent. För tillfället äger jag inte något dock för jag använder Dirac för basområdet. Men hade jag haft ett helt akustikreglerat rum så hade jag starkt funderat på att skaffa ett igen. cr80s delar väldigt mycket bättre än en receiver så som min Arcam, det delar inte heller enligt en skolboksfunktion så som Butterworth eller Linkwitz Riley utan det är mer avancerat. 

 

P.s. Jag äger också en miniDSP balanced sedan många år tillbaka och den lägger som en hinna över ljudet i jämförelse med cr80s! Kanske bara är inbillning men det är vad det lät som. Min miniDSP har även brus men den har ju väldigt kraftfulla DSP funktioner. 


Redigerat av philipbtz, 25 januari 2020 - 13:04.


#26

Postad 26 januari 2020 - 15:11

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Namnet "Seismologica" bådar gott, och det ser ju också ut som att du kommer har goda förutsättningar att uppnå din målbild. Bokmärkt!

#27

Postad 26 januari 2020 - 22:16

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
En film ska ses, höras och kännas. :)

Namnet "Seismologica" bådar gott, och det ser ju också ut som att du kommer har goda förutsättningar att uppnå din målbild. Bokmärkt!



#28

Postad 29 januari 2020 - 19:50

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Grymt vilket rum det blir, både rum, rigg och anläggning i topp skick👍

#29

Postad 30 januari 2020 - 12:46

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Wow, bara wow!

#30

Postad 30 januari 2020 - 19:01

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Härligt bygge! Den som väntar på något gott som man brukar säga.


#31

Postad 30 januari 2020 - 21:46

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Precis och jag väntar fortfarande.... att allt ska ta sådan tid bara men men börjar se ljuset i tunnel :)

Härligt bygge! Den som väntar på något gott som man brukar säga.


:-)

Wow, bara wow!


Ja visst blir det fint. Börjar bli riktigt nöjd men, more to come.....


Grymt vilket rum det blir, både rum, rigg och anläggning i topp skick



#32

Postad 05 februari 2020 - 09:47

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Fråga ang projektorbilden:
Jag har förstått det som att det är ganska höga krav på glaset om man ska ha en ruta framför projektor, för att det inte ska "stjäla" ljus. Har du kollat upp det? Tror också många vinklar glaset något för att minska reflektioner men har dålig koll där.

#33

Postad 08 februari 2020 - 13:45

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Fråga ang projektorbilden:
Jag har förstått det som att det är ganska höga krav på glaset om man ska ha en ruta framför projektor, för att det inte ska "stjäla" ljus. Har du kollat upp det? Tror också många vinklar glaset något för att minska reflektioner men har dålig koll där.


Kommer använda mig av glas med optisk kvalite med klar glasmassa. Glaset ska vara optiskt slipat och om möjligt AR-behandlat. Är i kontakt med flera glasfirmor för att se var man kan få mest för pengarna.
Vinklat har jag inte hört om så det får jag kolla upp närmare.

#34

Postad 09 februari 2020 - 11:33

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Det börjar bli färdigt🤩Hur känns det? Blir det som du önskat? Ser som sagt väldigt fint ut🌞

#35

Postad 11 februari 2020 - 22:20

Unregisteredfb21bf93
  • Unregisteredfb21bf93
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Det ser riktigt fint ut, blev riktigt imponerad på din lösning med uppfällning av duken, tänkte fråga vad är det för gångjärn du använder och var har du köpt dom? har själv en liknande konstruktion, men har dessvärre inte listat ut vilka gångjärn jag ska ha

#36

Postad 15 februari 2020 - 07:23

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Det börjar bli färdigtHur känns det? Blir det som du önskat? Ser som sagt väldigt fint ut


Tack!
Det känns riktigt bra, att äntligen efter så lång tid med drömmande, planerade och byggande äntligen närma sig målet. Och ja, det kommer nog bli som jag tänkt mig

Det ser riktigt fint ut, blev riktigt imponerad på din lösning med uppfällning av duken, tänkte fråga vad är det för gångjärn du använder och var har du köpt dom? har själv en liknande konstruktion, men har dessvärre inte listat ut vilka gångjärn jag ska ha


Har inte koll i skrivande stund var gångjärnen kom ifrån men kollar upp det och återkommer.

#37

Postad 17 februari 2020 - 19:19

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Det ser riktigt fint ut, blev riktigt imponerad på din lösning med uppfällning av duken, tänkte fråga vad är det för gångjärn du använder och var har du köpt dom? har själv en liknande konstruktion, men har dessvärre inte listat ut vilka gångjärn jag ska ha


Den är inköpta på Linfalk Trading i Linköping. Finns också hos Blum som tillverkar alla slags gångjärn. Jag har fyra stycken gångjärn till min duk som är ca 3 m bred.

#38

Postad 17 februari 2020 - 22:07

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Väldigt snyggt och stilrent! Bra jobbat!

#39

Postad 18 februari 2020 - 10:26

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Fan vad snyggt!

#40

Postad 19 februari 2020 - 22:18

Bergling
  • Bergling
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt!

Håller själv på med ett bygge så vet hur det känns.

Två kommentarer: För styrning av grejerna så skulle jag rekommendera Logitech Harmony Hub/companion. Funkar riktigt bra och går vi Bluetooth/Wifi så borde inte vara något problem att styra.

Var köpte du högtalartyget på rulle? Jag behöver också en del men har inte hittat något bra ställe där det säljs på metervara.

#41

Postad 21 februari 2020 - 22:16

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt!

Håller själv på med ett bygge så vet hur det känns.

Två kommentarer: För styrning av grejerna så skulle jag rekommendera Logitech Harmony Hub/companion. Funkar riktigt bra och går vi Bluetooth/Wifi så borde inte vara något problem att styra.

Var köpte du högtalartyget på rulle? Jag behöver också en del men har inte hittat något bra ställe där det säljs på metervara.


Har införskaffat en Harmony Hub samt Elitekontrollen och börjar få styr på det.

Högtalartyget köpte jag på Hifi-kit. Många köper även på biltema men hifi-kit kändes som det var lite mer kvalite.

#42

Postad 22 februari 2020 - 22:04

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Hus snyggt som helst , undrar var du köpt den röda mattan ?
Med vänlig hälsning Anders


#43

Postad 23 februari 2020 - 10:49

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Hus snyggt som helst , undrar var du köpt den röda mattan ?
Med vänlig hälsning Anders


Hej Anders!
Den röda mattan heter Shelby Röd 221 och är köpt på Mattjätten i Linköping.

#44

Postad 25 februari 2020 - 08:56

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Det blir riktigt bra det där! Påminner en del om mitt rum, skulle lätt kunna känna mig hemma där! När byter du pi60s då? ;) Jag kom inte så långt med bygget innan det blev ett par steg upp...

Får erkänna mig omsprungen! Jag är fast någon stans ungefär där du var i slutet av januari, och har så varit i 2-3 år  :blush:  även om små delar gått framåt. Kanske dags att dokumentera bygget här och få lite press på sig.



#45

Postad 07 mars 2020 - 09:37

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Imponerande minst sagt.. :)

#46

Postad 15 april 2020 - 23:00

doo
  • doo
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Kul att det är fler än jag som har samma hårdvara i försteg och slutsteg

#47

Postad 18 juli 2023 - 00:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har inte kommenterat innan tror jag. Snyggt bygge! Ser ut som en skön plats att sjunka ner i soffan med superb bild och ljudkvalitet. Wow!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.