Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Min biogrotta av kizzy

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 mars 2018 - 17:37

kizzy
  • kizzy
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Kommentarer till Min biogrotta av kizzy

#2

Postad 07 mars 2018 - 17:37

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Bra kämpat, ser ut att gå rätt fort ändå. Ett tips som jag inte fick när jag gjorde samma sak: dra fast flexrören i befintliga väggar så de sitter ganska ”stelt”. Underlättar kabeldragning väldigt mycket när rören inte kan flexa runt.

#3

Postad 07 mars 2018 - 19:25

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ska bli kul att följa ett nytt projekt! Men vad har du för mått på rummet och takhöjd? Peter

#4

Postad 14 mars 2018 - 12:20

kizzy
  • kizzy
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Drue, tack, det är dock nu det dyra börjar så vi får se hur snabbt det kommer gå nu.
Har satt fast föexrören med stripes i den nedre stålskenan, där blir automatiskt hål på varje ställe man fäst regeln så man kan dra igenom stripes. Får hoppas elektrikern är nöjd med det 😬
Hellpe: Måtten är 3,8 x 6 meter och efter att taket är satt så blir det blygsamma 1,95 där. Men man ska ju stå upp när man tittar 😝

#5

Postad 17 augusti 2018 - 15:41

jpahlstrom
  • jpahlstrom
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ett tips kan vara att inte glömma bort att dra kablage för 4 stycken Atmos för framtiden. Eller åtminstonde möjlighet till det efteråt :)

#6

Postad 18 augusti 2018 - 10:29

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Just som du beskriver, flexislang är svår att dra i kabel i när den är på plats. Jag skulle byta ut den mot pvc rör. Jag vet att det blir extra jobb... iallafall där du drar Högtalarkabel, hdmi osv. Vill du byta ut dessa i framtiden så kommer du upptäcka hur svårt det är att dra i nya i dessa flexi. Jag har gjort det misstaget och kommer inte göra om det misstaget. Därför la jag all min kabel bakom paneler. Bion och ljudet kommer förändras över tid och varför då låsa sig med att dra rör som är svåra att få igenom kabel i. Vill inte att du ska ångra dig sen... Mvh Peter

#7

Postad 18 augusti 2018 - 11:14

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Kan ju vara bra för dig att veta att du inte får dra elen själv...inte ens förlägga rör eller slang.
Exempel på arbeten som endast får utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör:
Förändringar i fasta installationer.
Byte av ojordat vägguttag mot jordat.
Elinstallationer i dusch- och badrum.
Installation av golvvärme och värmekabel.
Förläggning av kabel i mark.



#8

Postad 18 augusti 2018 - 16:01

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Mycket man inte får... men han kanske har fått ett kopplingsschema/ anvisningar av en behörig som senare ska koppla in uttag och proppskåp så blir det godkänt. Men, försiktig ska man vara och ha respekt. Se bara till att gå igenom allt du gjort med en behörig elektriker innan du lägger igen med gips osv så bli det nog bra!

#9

Postad 03 oktober 2018 - 11:50

kizzy
  • kizzy
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Kan ju vara bra för dig att veta att du inte får dra elen själv...inte ens förlägga rör eller slang.
Exempel på arbeten som endast får utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör:
Förändringar i fasta installationer.
Byte av ojordat vägguttag mot jordat.
Elinstallationer i dusch- och badrum.
Installation av golvvärme och värmekabel.
Förläggning av kabel i mark.

Precis som Hellpe säger så har jag varit i kontakt med elektriker innan jag lagt kablarna och allt utom uttag och strömbrytare kommer kopplas in av elektriker innan väggarna sätts upp. Det andra kommer också kopplas in av elektriker så klart men efter väggar är uppsatta och färgen har torkat.


Just som du beskriver, flexislang är svår att dra i kabel i när den är på plats. Jag skulle byta ut den mot pvc rör. Jag vet att det blir extra jobb... iallafall där du drar Högtalarkabel, hdmi osv. Vill du byta ut dessa i framtiden så kommer du upptäcka hur svårt det är att dra i nya i dessa flexi. Jag har gjort det misstaget och kommer inte göra om det misstaget. Därför la jag all min kabel bakom paneler. Bion och ljudet kommer förändras över tid och varför då låsa sig med att dra rör som är svåra att få igenom kabel i. Vill inte att du ska ångra dig sen... Mvh Peter

Jo så här i efterhand så hade det nog blivit bättre. Men med en dragfjäder och glidmedel så går det mesta :D


Redigerat av kizzy, 03 oktober 2018 - 11:52.


#10

Postad 02 september 2019 - 09:29

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Såg din fråga ang. bakre soffa som jag nu svarat på, har du fler frågor så skicka gärna PM.

#11

Postad 04 december 2019 - 09:09

kizzy
  • kizzy
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Såg ditt svar först nu Nahaz, är lite dålig på att kolla mina kommentarer. Men chansade på 20 cm och det verkar blivit bra. Har inte heller särskilt högt i taket, 1,95

#12

Postad 19 januari 2020 - 12:59

henkess
  • henkess
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Riktigt fint!

#13

Postad 26 augusti 2020 - 19:39

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Bara att gratulera till ett riktigt härligt o fint filmrum och riktigt snyggt med all rekvisita och alla filmer Tummen upp och Grattis

#14

Postad 27 augusti 2020 - 16:34

kizzy
  • kizzy
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Bara att gratulera till ett riktigt härligt o fint filmrum och riktigt snyggt med all rekvisita och alla filmer Tummen upp och Grattis

Tack


Riktigt fint!

Tack



#15

Postad 29 augusti 2020 - 13:32

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Hur blir värmeutvecklingen med alla enheter i hyllorna? Tycker det ser tajt ut för din förstärkare med en hylla såpass tätt ovanpå? Fast det kanske är mera plats än vad det ser ut :)

Sen är jag lite nyfiken på hur du upplever ljudbubblan, som jag tyder bilden så verkar det som att person som sitter i soffan/stolen längst bak får surround högtalaren framför sig? För övrigt en fin liten bio du skaffat dig :)

#16

Postad 30 augusti 2020 - 21:10

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Grattis till ett mkt snyggt rum! Sista bilden är de bond väskan man ser?😉

#17

Postad 31 augusti 2020 - 10:07

kizzy
  • kizzy
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Grattis till ett mkt snyggt rum! Sista bilden är de bond väskan man ser?

Tack. Jo det är bondväskan som du ser. Finns även originalkartongen till den, men den får ligga på vinden.



#18

Postad 31 augusti 2020 - 10:18

kizzy
  • kizzy
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hur blir värmeutvecklingen med alla enheter i hyllorna? Tycker det ser tajt ut för din förstärkare med en hylla såpass tätt ovanpå? Fast det kanske är mera plats än vad det ser ut :)

Sen är jag lite nyfiken på hur du upplever ljudbubblan, som jag tyder bilden så verkar det som att person som sitter i soffan/stolen längst bak får surround högtalaren framför sig? För övrigt en fin liten bio du skaffat dig :)

Värme utvecklingen funkar bra. Ser sällan mer än en film och har inte märkt att förstärkaren blivit direkt varm. Bilden visar det såligt men där är ett par cm ovanför stärkaren till nästa hylla. Det är även helt otäckt på bägge sidorna, så han andas bra.

Angående surroundet så fick det bli en liten kompromiss eftersom jag ville ha 7.1 och rummet inte är längre. Dom är riktade lite snett bakåt och sen inställda med Pioneers mikrofon. Finns nog mycke småpill man skulle kunnat fixa med, men är väldigt nöjd med ljudet. Sen är jag inte heller någon audiofil så jag vet inte hur mycke skillnad jag skulle märkt med extrapillet. Är ett rätt så dämpat rum med aukustiktaket och väggarna. Speciellt med tanke på att detta va ett betong garage tidigare.


Redigerat av kizzy, 31 augusti 2020 - 10:21.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.