Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

RGB scart till VGA

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 mars 2004 - 14:49

Unregistered4be98f4b
  • Unregistered4be98f4b
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig hur jag gjorde för att koppla RGB scart från DVD till NEC vt45. NEC tar ju emot RGB via VGA (D-sub15) men de har en egen adapter som gör att den vanliga kopplingen inte fungerar tex. DENNA
NEC har nämligen compsitsync på pinne 11 i VGA kontakten (för normala projektorer så är pinne 13 sync).pinne 11 är jord på vanliga VGA kablar vilket innebär att man inte kan kapa en vanlig datorskärmskabel och löda på scartkontakten för då blir det fel. Man måste löda om även d-sub delen.
Så här gjorde jag:

scart -> VGA

5 -> 8 blå jord
7 -> 3 blå signal
9 -> 7 grön jord
11 -> 2 grön signal
13 -> 6 röd jord
15 -> 1 röd signal

17 -> 10 sync jord
19 -> 11 sync signal

all jord går att dra med gemensam kabel och då behövs bara 5 trådar

Om man inte har en NEC så kopplar man scartpinne 19 till VGApinne 13 (som är det normala sättet.

Själv använde jag en 6m HQ monitorkabel från Netonnet, klippte av båda kontakterna och lödde på scart och VGA. pga att RGB går som coax. altså fläta + folie + signaljord som skärm för RGB-signalen!

vill ni veta vad de olika pinnarna är för nåt så kan ni kolla HÄR

Redigerat av Unregistered4be98f4b, 10 april 2004 - 03:08.


#2

Postad 16 mars 2004 - 13:51

Unregisteredcfee7aa1
  • Unregisteredcfee7aa1
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Skulle det medföra en prestanda höjning att annvända riktiga koax kablar hela vägen? eller är det overkill.

#3

Postad 16 mars 2004 - 18:50

Unregistered4be98f4b
  • Unregistered4be98f4b
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Tror inte det skulle bli mycket bättre. en bra monitorkabel är ju som sagt välskärmad och "flaskhalsen" är fortfarande lödningarna.
men det kanske blir lättare att löda om de andra kablarna inte spjärnar emot.

#4

Postad 25 mars 2004 - 20:56

Unregistered1bc7d270
  • Unregistered1bc7d270
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hallojsan!

Har precis "byggt" ihop en sån kabel som beskrivs här...jag har en Infocus projj , jag kopplade enligt instruktionen som gällde (dvs använde pinne 13 på vga:n istället för 11 som synk)...
Vad som händer är: ingenting!!
Jag får bara en svart bild... :D
Kan det vara så enkelt att min projektor inte klarar kompositvideo som synk? Projjen har ju trots allt väldans många år på nacken; det är en gammal lp220. Men just därför vill man ju inte lägga ut en massa pengar på färdiga kablar eller konverterare o allt vad det nu heter... Är ju lite "rookie" på detta så jag förbisett ngt självklart?
Som det är nu kör jag digital-tv via RCA o DVD via S-VIDEO, o det funkar ju men bilden blir kass jämfört med när jag kopplar in datorn o kör film via den...

Tacksam för svar

Mvh

#5

Postad 28 mars 2004 - 10:32

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

  • 1 307 inlägg
  • 0

Tänkte dela med mig hur jag gjorde för att koppla RGB scart från DVD till NEC vt45. NEC tar ju emot RGB via VGA (D-sub15) men de har en egen adapter som gör att den vanliga kopplingen inte fungerar tex.  DENNA
NEC har nämligen compsitsync på pinne 11 i VGA kontakten (för normala projektorer så är pinne 13 sync).pinne 11 är jord på vanliga VGA kablar vilket innebär att man inte kan kapa en vanlig datorskärmskabel och löda på scartkontakten för då blir det fel. Man måste löda om även d-sub delen.
Så här gjorde jag:

scart -> VGA

5 -> 8    blå jord
7 -> 3    blå signal
9 -> 7    grön jord
11 -> 2  grön signal
13 -> 6  röd jord
15 -> 1  röd signal

18 -> 10  sync jord
19 -> 11  sync signal

all jord går att dra med gemensam kabel och då behövs bara 5 trådar

Om man inte har en NEC så kopplar man scartpinne 19 till VGApinne 13 (som är det normala sättet.

Själv använde jag en 6m HQ monitorkabel från Netonnet, klippte av båda kontakterna och lödde på scart och VGA. pga att RGB går som coax. altså fläta + folie + signaljord som skärm för RGB-signalen!

vill ni veta vad de olika pinnarna är för nåt så kan ni kolla HÄR

Du har inte lust att göra en åt mig?

#6

Postad 28 mars 2004 - 23:33

Unregistered4be98f4b
  • Unregistered4be98f4b
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
-Heus
använder du pinne 19 ut från DVDn (vilket är det rätta) eller klipte du av en scart och lödde därifrån, 19 och 20 korsas nämligen i sladden (in/ut).
kolla att den klara h-sync ner mot 15kHz, kan hända att äldre projektorer inte klarar så lågt. kolla vad manualen säger.
Gå även igenom menyerna och se om det finns någon manuell inställning av insignalen. Typ scart RGB. glömm inte att ställa in DVDn på RGB.
Kolla med en multimeter att det inte blivit något tjall på lödningarna.
Annars kan jag bara säga att jag är ledsen om det inte fungerar :angry:


-Agazzie
Du skulle nog inte bli imponerad av mina lödningar ;)
Det roliga är ju att göra det själv. Du kan ju även använda en bit nätverkskabel om du inte har så höga krav på skärmning. delarna borde kosta under 70:-.
Du kan altid be en lokal datorfirma eller TV-meck löda åt dig om du köper delarna av dem, du kommer säkert undan med ett par hundra kronor totalt.
vilken projektor har du föresten?

#7

Postad 30 mars 2004 - 18:34

Unregistered1bc7d270
  • Unregistered1bc7d270
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

-Heus
använder du pinne 19 ut från DVDn (vilket är det rätta) eller klipte du av en scart och lödde därifrån, 19 och 20 korsas nämligen i sladden (in/ut).
kolla att den klara h-sync ner mot 15kHz, kan hända att äldre projektorer inte klarar så lågt. kolla vad manualen säger.
Gå även igenom menyerna och se om det finns någon manuell inställning av insignalen. Typ scart RGB. glömm inte att ställa in DVDn på RGB.
Kolla med en multimeter att det inte blivit något tjall på lödningarna.
Annars kan jag bara säga att jag är ledsen om det inte fungerar 


Köpte en VGA förlängningsladd o kapade bort ena kontakten, öppnade o kollade vilken kabel som var kopplad till vilken pinne, avände sedan en lös scart kontakt o byggde på. Så ja, pinne 19 är den jag avänder som sync.
Hittade ingen uppgift i manualen på vad vilka frekvenser den klarar som sync, det finns ingen inställning för insignalen och DVDn står på RGB..
Det verkar som att projjen stänger av bilden när jag kopplar in min hembyggda kabel, tar jag bort pinne 19 på scarten så registrerar den inte att den får ngn signal överhuvudtaget... :D
Blir inte klok på detta..jaja, funkar det inte så gör det inte...inget att göra åt det...ändå dags att uppgradera proj snart.. :D

Tänkte iaf testa att separera v-sync och h-sync i videosignalen till o börja med.. väntar på paket från Elfa ....

men alla förslag på lösningar är välkomna!

#8

Postad 02 april 2004 - 13:07

Unregistered9aa9237f
  • Unregistered9aa9237f
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
går det göra en scart till rgb(4xrca) med en monitor kabel? Hur gör man då isåfall?

#9

Postad 07 april 2004 - 10:22

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Det är väl fel att använda stift 18 som sync jord. Jag har hjälpt en kompis med kabeln och det vart bara svart bild när han körde med digitalboxen så vi kollade upp kontakten med länken till Sisacos hemsida och det står ju att stift 18 är blanking jord. Om man använder stift 19 som är video ut varför inte använda stift 17 som är video jord.

Han lödde iaf om kableln så och nu funkar det. Jag misstänker att det är lösningen på Heus problem också.

#10

Postad 10 april 2004 - 03:56

Unregistered4be98f4b
  • Unregistered4be98f4b
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
stift 17 ska det ju vara, helt rätt!
Ändrade i beskrivningen i det första inlägget så det står rätt där med.
Själv har jag inte ens stift 18/17 koplat, då jag använder gemensam jord till pinne 10 i VGA kontakten.
Men om du mäter mellan skärmen och jord pinnarna så ser du att alla jord är hopkopplade (iallafall på min DVD & Projektor), så det borde inte vara problemet...
Fast jag tänker inte bråka på den punkten om det gorde skillnad för honom. Kul att ni fick det att fungera.


går det göra en scart till rgb(4xrca) med en monitor kabel? Hur gör man då isåfall?

koppla R, G och B till varsin RCA med respektive jord. sync och dess jord till en extra RCA.

#11

Postad 08 augusti 2004 - 23:25

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
En liten dum fråga....Min projje (Hitachi PF-TX100) ska enligt manualen klara av RGB via Dataingången (VGA?) och via komponentingångarna (och sync på kompositingången).

Har det någon betydelse vilken man tar av dessa? Vilken är enklast att göra om det inte spelar någon roll?

Tacksam för svar då jag tänkte löda lite här framöver....

Du skriver vidare avv man kan "koppla R, G och B till varsin RCA med respektive jord. sync och dess jord till en extra RCA.". Är "sync och dess jord" samma sak som Stift 17 och 19 (Video ut och Video jord) på scart-schemat som du länkade till?

Redigerat av Unregisteredbf364490, 08 augusti 2004 - 23:29.


#12

Postad 05 september 2004 - 00:59

Agorn
  • Agorn
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hjälp!!

Jag har precis byggt en sån här kabel till min nya NEC VT47. Använder en lång monitorkabel som jag klippte bort ena kontakten på och sedan lödde jag på en SCART-kontakt enligt anvisningarna.

Har den kopplad via en SCART-switch till min Xbox som har RGB SCART ut. Tyvärr så får jag samma problem som Heus. Projektorn är inställd på SCART via RGB porten och hittar en signal men bilden blir helt svart ;)

Har mätt och kollat på specifikationer över SCART och VGA kontakter i flera timmar nu och jag kan inte se att jag gjort nåt fel med kopplingarna...

Måste Xboxen (omoddad PAL) ställas om för att ge RGB SCART ut eller har jag missat nåt annat grundläggande?

Annars så får jag väl köpa NEC egna SCART-VGA adapter men jag fattar inte hur den skulle funka bättre eftersom den ska vara kopplad precis som i min kabel...

#13

Postad 07 september 2004 - 08:40

Agorn
  • Agorn
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Skulle bara berätta att jag löste problemet...
Jag hade gjort rätt men min SCART-växel från Biltema var inte fullkopplad i alla uttag och i det uttaget som var fullkopplat så var RGB felkonstruerat så färgerna i bilden blev fel :D
Köpte en fullkopplad från Clas Ohlson och nu funkar det perfekt :)

#14

Postad 19 september 2004 - 22:07

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Hur vanligt är det att en vanlig datorskärm (crt) klarar så låg uppdateringsfrekvens som den som scarten ger ut (50 Hz interlaced)? Jag är annars sugen på att skaffa en extern DVD-spelare och koppla till min Samsung SyncMaster 757NF (har ingen TV) med denna kabel, eftersom vissa filmer hackar ibland när jag använder den interna DVD-läsaren (typ en gång i minuten). Jag har provat olika uppspelningsprogramvara, men ingen skillnad. Skärmen har bara VGA in, inte DVI. Jag vet att det finns DVI-adaptrar, men det hjälper ju bara om det skickas analog signal genom DVI-kontakten, så om DVD-spelaren skickar ut rent digital signal genom DVI-kontakten som hjälper ingen adapter.

Jag hittade nu att min skärm klarar minst 50 Hz och minst 30 kHz i horisontell synk, vilket borde funka med pal (625 linjer * 50 = 31,25 kHz). Men blir det annorlunda för att bilden är sammanflätad och bara varannan linje uppdateras? Det kan man iofs. lösa genom att köra progressive scan, men det hade ju varit bra att kunna köra utan också.

Redigerat av Unregistereddcdbc111, 19 september 2004 - 22:17.


#15

Postad 04 januari 2005 - 01:13

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Nu har jag ägnat mig åt detta projekt i flera timmar. Dubbel- och trippelkollat alla anslutningar och alla dessa funkar som de ska... haken är naturligvis att ingenting funkar i praktiken när jag väl ansluter härket. Så fort jag slår om DVDn till scart + RGB hävdar projektorn att den inte får signal (ja, jag har även bytt signalkälla på projektorn till RGB). Jag använder ingen växel eller dylikt, utan ansluter direkt emellan. Tips på lösningar, det vore ypperligt om detta gick ihop sig?

Nu har jag förvisso bara anslutit de pinnar på scarten som används. Måste de andra också vara anslutna för att DVDn ska skicka ut signal? Det är alltså bara 8 pinnar som går in i DVDn just nu.

edit: tillägg

Redigerat av Unregistered9c8f60e6, 04 januari 2005 - 02:34.


#16

Postad 05 januari 2005 - 00:01

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Nu har jag banne mig ledsnat totalt på det här projektet. Jag har gjort och gjort om detta nu, och allt i kabeln är funkis. Ändå vägrar projektorn att samarbeta. Vilket läge ska den stå på? Väljer jag RGB eller Auto så hävdar den att den inte får signal över huvud taget. Tar jag SCART så får jag bild, men färgerna blir helt skeva.
Kom igen nu, det är ju ett flertal som har gjort såna här förut, vad kan vara fel??

#17

Postad 06 januari 2005 - 21:57

kloakdrutt
  • kloakdrutt
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Ändra signalen på DVD till Progressiv istället för RGB. Hade samma problem som dig innan. Det står i manualen till DVD:n hur du ändrar.

#18

Postad 06 januari 2005 - 22:47

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Jag kan inte ändra till progressiv på SCART-utgången, bara S-Video och Komponent (H/K DVD 25). Hursomhelst gjorde jag en komponentkabel istället med hjälp av instruktioner härifrån.

#19

Postad 09 januari 2005 - 01:40

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt en fråga till av ren nyfikenhet.
Eftersom RGB ändå bör bli bättre än min komponentöverföring så kan man kanske tänka sig följande.
Anledningen till att SCART-> VGA inte fungerade för min del antar jag (efter att ha läst om liknande) beror på att sync-signalen inte är tillräckligt stark (kabeln är 10 meter). Min DVD 25 kan däremot skicka ut RGB även via komponentutgångarna och därtill lägga syncen på kompsitutgången. Skulle det kunna vara lite mer power i denna, så att det lönar sig att trixa till en RCA-kontakt även där och skicka den signalen till respektive stift på VGA-kontakten??

:D


edit: förtydligande

Redigerat av Unregistered9c8f60e6, 09 januari 2005 - 01:54.


#20

Postad 10 januari 2005 - 14:53

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Var köper man en RGB-scart till VGA kabel?

tacksam för svar!

#21

Postad 10 januari 2005 - 23:43

Unregistered9c8f60e6
  • Unregistered9c8f60e6
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=107500

Om man nu inte vill göra egen...

#22

Postad 27 januari 2005 - 22:28

M-Boy
  • M-Boy
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Nu måste ni testa en sak åt mig =) jag ber till högre makter att detta funkar!!!

Kan ni testa om det går att koppla in helst en digitalbox (har upc) men vilken annan borde oxå fungera till eran tft datorskärm!!! funkar detta så tror jag defenetivt på högre makter =)

Tft skärmen som det är tänkt att det ska fungera på har bara vga...

Någon snäll person som orkar testa detta, gärna så snabbt som möjligt då jag väntar med att beställa min tft innan jag vet om detta fungerar....

/ *håller alla mina 10 tummar :huh:* / M-Boy

#23

Postad 04 februari 2005 - 19:55

PerHz
  • PerHz
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Det är ytterst få LCD (TFT) skärmar som klarar interlaced signal och de flesta börjar synka på c:a 30kHz. Progressiv (non-interlaced) är nog ett grundkrav för att det skall fungera.

#24

Postad 27 maj 2005 - 16:23

Unregisterede0e31128
  • Unregisterede0e31128
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Beställde en D-sub 15pol från Nea-gruppen och när jag fick den var den i 8+7 i raden istället för 5x3rader... Hittar ingen 3x5 någonstans.

Någon som vet skillnaden(begrepp-mässigt) och vart man hittar en av rätt model?

#25

Postad 31 juli 2005 - 13:38

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Hej!

Behöver en kabel för att koppla in en Nokia 9902s DVB-mottagare
till min Sanyo z3 projektor.
Komposit/s-video är inget att ha, och rgb(scart) finns det inte ingång för.

Hembiobutiken har dock en scart > vga kabel från Supra.

Fråga (a), finns det något billigare märke som har denna typ av kabel?
Netonnets billiga kablar har alltid funkat för mig; så petig är jag inte(än).
Fråga (b), kommer detta fungera felfritt?

~600kr får man väl betala, men kabeln beställs in så det blir inget öppet köp.
Därav är det av högsta vikt att kabeln funkar när jag väl kopplat in den.

Mycket tacksam för all/någon hjälp!

Peace,
/Per

#26

Postad 11 september 2005 - 16:20

Unregistered92443ef3
  • Unregistered92443ef3
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Har bekymmer med bilden från min digitalbox till projektorn. Bilden är kass med en massa störningar. Man kan urskilja vad det är för kanal på men det är typ allt. Boxen är en Nokia 9802s och projektorn är en Sanyo Z3. Har kopplat med denna kablen http://www.hembiobut...p?pgrpnr=111980 Scart till VGA. Nån som har nån aning om vad det kan handla om för fel? Kabeln funkar bra med dvdn scart till VGA.

#27

Postad 14 september 2005 - 20:46

Scorac
  • Scorac
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som de flesta, bilden är bara svart jag har gjort en kabel på 15m som har en scart hona i ena änden för att den ska kopplas ihop med kabeln från xboxen, jag har mätt alla kablarna så att inget ska vara fel lött allt ser sjysst ut.
Projjen är en Sont VPL-PX 20 som är inställd på att köra RGB.

Någon som har några förslag.

Kan kabeln vara för lång ? går det att mäta ?
Kan man ha längre kabel om man kör Component -> VGA ?

/Björne

Redigerat av Scorac, 14 september 2005 - 21:16.


#28

Postad 15 september 2005 - 18:31

Scorac
  • Scorac
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort en till i förhoppning att den första skulle vara för lång men det hjälpte inte, någon som bor i sthlm som vill låna mig sin kabel så jag kan testa ?

/Björne

#29

Postad 21 september 2005 - 21:16

Unregistered566a9d2c
  • Unregistered566a9d2c
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
jag får inte heller nån ordning på det, provade 10m FTP kabel men eftersom den inte är lika hög kvalitet så kanske inte den grejjar 10m, ska köpa en ny vga hane och göra den 5m och se, annars köper jag en RGB>Komponent converter på netoonet för 990 riksdaler.

#30

Postad 06 november 2005 - 19:12

liquiid
  • liquiid
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag har en NEC MT1056 Projektor med VGA (rgb) ingång och vill skicka RGB videosignalen från min Harman/Kardon DVD20 som endast har scart utång.
Jag köpte en scart->VGA adapter från Kjell & Co som inte fungerade, här kan ni se den: http://www.kjell.com...1350000,1680000
Fick ett medd från projjen som liknade detta: "Videosignal utanför tillåtet"

Jag kontaktade då NEC Sverige och dom sa att man måste ha en adapter som är kopplad på ett speciellt sätt precis som trådskaparen har nämnt, dom hänvisade mig till Sisaco AB som skulle ha scart->VGA kablar och adaptrar som funkar till NEC.
Så jag ringde och frågade vad dom skulle ha för en adapter på 20cm. Fick då svaret 400kr ex moms, vilket jag tycker är ganska dyrt för en sådan adapter.

Så nu funderar jag på att själv göra mig en scart-VGA kabel på ca 15M, eftersom ni verkar veta hur man ska koppla den så känns det onödigt att sisaco ska göra den åt mig för en ###### massa pengar.

Men innan jag ger mig in på detta så vill jag ju självklart veta att den här kopplingen som ChalleBalle säger ska funka, även funkar på min NEC MT1056 projj. Är det så att alla NEC projjar skall matas av samma video signal så lär ju den här kopplingen även funka för mig.

Vad tror ni?

#31

Postad 15 november 2005 - 20:35

Unregistered4be98f4b
  • Unregistered4be98f4b
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Tråkigt att så många har fått problem med detta. Själv var jag jätteglad att det fungerade.
Här kommer två bilder jag hade till hjälp för att kolla hur det skulle kopplas. Hoppas det är till lite hjälp för någon.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered4be98f4b, 15 november 2005 - 20:37.


#32

Postad 10 januari 2006 - 20:32

Bill_Gates
  • Bill_Gates
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Här blir jag ju lite undrande. Enligt det översta chemat skall pinna 18 till 10 och 20 till 11. Här i forumet menar man att det skall vara 17 & 19 mot 10 & 11.
Vilket är nu rätt?

#33

Postad 13 januari 2006 - 23:24

michpic
  • michpic
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej!


Varför inte köpa en scart->vga-omvandlare på kjell för 99 kronor?

Mvh
Michael

#34

Postad 16 januari 2006 - 09:53

Bill_Gates
  • Bill_Gates
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Den scart till VGA sladden som finns på Kjell är en standard-sladd. Nec kör med en egen variant. Nec har sync på pinne 11 som annars normalt ligger på pinna 13. Kjells sladd har moa sync på pinna 13.
Tittar man på den "Bifogade miniatyrbilden" här ovan så skall scart-18 till vga-10 och scart-20 till vga-11 OM man skall använda den som konverterare på en befintlig fullkopplad scart. Om sladden skall användas 'stand alone' så måste man koppla scart-17 till vga-10 och scart-19 till vga-11 eftersom en scartsladd korskopplar 17-18 och 19-20.
Lätt som en pankaka...

#35

Postad 17 januari 2006 - 23:23

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ang. kablar till en NEC projje finns det redan en tråd om det:
Kabel till NEC projektor. Vart kan man köpa kabel?

Hänvisar dit. :D

#36

Postad 13 februari 2006 - 09:52

Skråbe
  • Skråbe
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om scart->vga-omvandlaren på kjell för 99 kronor funkar på en Hitachi PJ-TX200?

#37

Postad 22 februari 2006 - 15:20

sORKAREN
  • sORKAREN
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Vet någon om det finns rgc scart till vga samt ljudsladd ut från scarten?
Tänkte dra från digitalboxen till projektorn och då jag har en gammal förstärkare så har den inte digital, så jag hade velat 2rca från scarten till min förstärkare.
Finns det att köpa? Eller är det nån chef här som kan göra en?

#38

Postad 16 juni 2006 - 19:05

PLandgren
  • PLandgren
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag köpte idag en:
http://www.kjell.com/?item=39303

men jag fick den tyvärr inte att fungera.

Jag försöker koppla en comhem-box med Scart till en Optoma H56 på VGA-ingången. Projektorn hittar ingen signal. Boxen har jag ställt på RGB, men det hjälper inte riktigt heller. Kabeln är nog nästan 15m. Kan det vara problem?

Vad tror ni om denna:
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=107500

Är det sannolikt att jag har bättre tur med den, eller är det något fundamentalt fel?

Hjälp!
Jag är trött på den dåliga bilden jag får via SCART-->S-video. Mystiskt pixelmönster på något vis...

#39

Postad 03 juli 2006 - 17:37

Jompe71
  • Jompe71
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Grym tråd, funkade perfekt med min Z4. Lödde även på RCA pluggar för ljud, men det verkar inte som ljudsignal skickas från DVD om den är installd på Scart/RGB.
Någon som vet OM det är så, eller om jag ska kolla efter felkopplingar...

#40

Postad 12 augusti 2006 - 09:30

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Jag har köpt denna kabel och det funkar perfekt på min hitachi tx-10 High End Scart till RGB 2m Guld http://www.fyndborse...da=framsida.php

#41

Postad 12 augusti 2006 - 09:34

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

  • 886 inlägg
  • 0

Jag har köpt denna kabel och det funkar perfekt på min hitachi tx-10 High End Scart till RGB 2m Guld http://www.fyndborse...da=framsida.php

<{POST_SNAPBACK}>



Ny länk tack! Länken går bara till förstasidan.

#42

Postad 20 augusti 2006 - 09:11

Pellen08
  • Pellen08
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Har läst denna tråd med stort intresse och har en fundering.

Jag ska koppla Scart RGB (sattelit mottagare) till Projektor med DVI-I ingång (Sanyo Z2) och funderar att utgå från ovanstående ritning men löda på en DVI kontakt istället för att slippa en skarv/adapter.

Scart -> DVI
5 - C5 Blå jord
7 - C3 Blå
9 - C5 Grön jord
11 - C2 Grön
13 - C5 Röd jord
15 - C1 Röd

17 - C4 Är detta rätt ???
19 - 8 Är detta rätt ???

21 - 15 Jord

Är detta rätt ???

Tacksam för alla synpunkter.

/HP

#43

Postad 22 augusti 2006 - 09:14

Pellen08
  • Pellen08
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej igen,

Struntade i DVI utan körde på Scart till VGA som beskrivs ovan.
Fick bild men dom hoppade/rullade konstant för att ibland försvinna samt färgen ändrade sig ibland till enbart grön… :rolleyes:

Jag tog en VGA kabel och klippte denna, lokaliserade vilka kablar som gick till respektive pinne och lödde fast respektive kabel på en Scart kontakt (hade kabel hemma som jag klippte av).

Är 99 % säker på att rätt kabel går till rätt stift.
Några tips på vad som kan vara fel?

//HP

#44

Postad 23 augusti 2006 - 07:47

Pellen08
  • Pellen08
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
JAAAAAA…..och nej

Gjorde ett nytt försök igår att löda om kabeln och fick återigen en hoppande bild med konstiga färger :D
I ett sista försöka innan jag packade ihop bestämde jag mig för att prova kabeln på min DVD som lämnar RGB via Scart.

Och till min glädje/förvåning fungerar det utmärkt, kanon bild!!! Kör i normala fall komponent och bilden är jämförbar.

Så nästa steg blir att prova kabeln på vår andra mottagare från Canal Digital (gratis i samband med abonnemang) och får även här mycket bra bild!

Felet verkar ligga i att mottagaren (Force 536S) lämnar en dålig/svag signal på Scart utgången. Jag har tidigare kört med en kort halvmeters Scart RGB till tv utan problem.

Så då blir det väl att byta mottagare, eller har någon något tips på hur man ökar styrkan i signalen i en Scart?

Så ett tips till alla som inte får det att fungera är att prova er hemmagjorda kabel med andra källor, behöver inte vara fel på kabeln…

#45

Postad 28 augusti 2006 - 18:57

parama
  • parama
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har en 3år gammal sony 42" plasma med VGA ingång som jag vill koppla till digbox med RGB scart.
Köpte en sladd Scart-VGA motsvarande den på kjell.com med sync på pinne 11 på VGA sidan och det funkade ej, stog bara "no sync" på plasman.
Klippde av den på mitten och kopplade sync till pinne 13 istället men det blev lika svart då. Enligt plasmans instruktionsbok står det att pinne 13 är sync så det borde ju fungerat. Efter att ha lusläst instruktionsboken hittade jag en notering på en sida: "When inputting an HDTV signal, input the tri-level sync signal to the 2nd pin (Green video) of the input1 (VGA) connector".
Provade således att koppla syncen till pinne 2 på VGA kontakten (tillsammans med grönt) och det fungerade!
Bilden blev ungefär som S-video men betänk att jag bara klippt av sladden på mitten, skalat trådarna och tvinnat ihop den med lite isoleringstejp.

Så syncen kan tydligen sitta lite var som helst..... 11, 13, 2, x,,,,?

#46

Postad 30 augusti 2006 - 20:06

lagu2653
  • lagu2653
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Den scart till VGA sladden som finns på Kjell är en standard-sladd. Nec kör med en egen variant. Nec har sync på pinne 11 som annars normalt ligger på pinna 13. Kjells sladd har moa sync på pinna 13.


Kjell & Companys Scart till VGA har synken på pinne 11. Jag kollade upp det med multimeter sedan kortslöt jag pinne 11, 13, 14 med en lödning efter att ha karvat upp den gjutna kontakten (D-Subben). Det står även på artikelns sida hos Kjell & Company. Art.Nr. 39303 Pin-out m.a.o.

#47

Postad 01 februari 2007 - 18:21

lillbubs
  • lillbubs
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
är det någon som fått än scart till vga kabel o funka på hp vp6311?
köpte en från kabelgiganten.se men projjen visar noll....
vet inte vilken pinne syncen är på eftersom att dom som tillvärkade kabeln var tvungna o dränka den i limm :)
och om det är så att nån har fått det att funka var köper ja då vga kontakten hittar ingen lös någon stanns o köper ja en vga kabel så är dom alltid dränkta i limm ...

#48

Postad 04 mars 2007 - 19:25

erikssong
  • erikssong
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
[quote name='liquiid' date='Nov 6 2005, 20:12 ']
Jag har en NEC MT1056 Projektor med VGA (rgb) ingång och vill skicka RGB videosignalen från min Harman/Kardon DVD20 som endast har scart utång.
Jag köpte en scart->VGA adapter från Kjell & Co som inte fungerade, här kan ni se den: http://www.kjell.com...1350000,1680000
Fick ett medd från projjen som liknade detta: "Videosignal utanför tillåtet"
****************************
Jag har köpt en kabel från kjell&Co http://www.kjell.com...1350000,1680000
2meters varianten med hane, den fungerade inte med min projektor ACER 1170d.
Den långa är inte gjord som pinouten är på den andra korta kabeln, de har bla dragit scart 10,12 till vga 13, 14.
Jag hittatde info om att scart 10,12 kan vara Hsync och vsync på vissa vcr, vilket skulle kunna förklara varför man gjort så, men det är det inte på min boxer iaf.. eller så bryr sig inte projjen..
Jag flyttade då en av dem 10, till 19 i scart, så då kopplas composite sync scart till 13 i vga.
Sedan spelade det, projen identifierade scart 50Hz, på vga ingången!
Men tyvärr kan jag inte se att bilden blev så briljant, en 2-3m compositesladd gav lika bra bild eller möjligen bättre. :-(
Tyckte compositen gav mera intensitet i biden, men kanske lite "aura" kanter runt föremål i stället, inte markerat men åt det hållet. Jaja, får nog köpa en firedtv och sätta i datorn i stället, och köra dvi till projjen..
/G

#49

Postad 29 mars 2007 - 16:20

otooja
  • otooja
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Hej!

Jag blir inte riktigt klok på detta med kabel rgb scart ---> vga. Jag har en Z3 och köpte en 39303 från kjell.com. Den fungerade såklart inte... Jag funderar nu om 351142 från http://shop.conrad.se/ kan fungera? I beskrivningen av kabeln står det att "visningsapparaten ska ha positiv avsökning". Någon som vet om Z3 har den egenskapen? Eller kan någon tyda det från kopplingsbeskrivningen som är hämtad ur manualen till projjen?

Det vore toppen om den funkade eftersom priset är helt rätt för mig, 249 kr för 5 meter. Enligt uppgift kostar "919S för Sanyo Z2, Z3 och Z4" från http://www.sisaco.se...rt/ScartRGB.htm 550+moms och det är lite saftigt. Då antar jag att "Scart RGB till YUV konverter" (art.nr 9082 från http://www.kabelgiganten.se) är ett bättre köp? Som liten bonus kan jag då använda receivern som växel.

Hoppas någon har några kloka synpunkter... Att löda själv är inget alternativ för mig...

// Tomas

Bifogad fil(er)



#50

Postad 29 mars 2007 - 18:21

erikssong
  • erikssong
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej

Jag orkade inte kolla de andra stiften (för de brukar vara rätt) men du behöver scart composite sync till 13 i vga enligt din skiss.
Det är den inte i kjell kabeln.
Du kan göra som jag öppna scart, dra loss 19, den är tom på kabel, samma med 10 dra loss tryck sedan ner det stiftet i 19. tryck ner den tomma 19 i 10.
Då går composite sync scart, till composite sync i vga.
Problemet är att räkna rätt vilken som är 19 och 10.
http://pinouts.ru/Ho...rt_pinout.shtml tänk på att det är olika sett framifrån eller från baksidan, man kan vända på den men "glömma" att tänka till att det blir lite spegelvänt.
Jag har iaf problem och brukar kolla mig själv flera ggr.
Sedan är det ett trick till, stiftet är låst med ett "ben" tänk dig stiftet som ett I med en gren som sticker ut från mitten och pekat uppåt. Man måste pressa in ett tunt platt föremål som pressar in benet så pinnen bara blir ett I då går den dra upp. Annars hakar benet fast i plasten.
Jag våldade in en miniatyr mejsel mellan stiftet och plasten/hållaren ifrån framsidan sedan drog jag upp det på baksidan. (kabelsidan) Jag såg inte benet eller att jag lyckades platta in det utan jobbade i blindo. Om du provar och får upp stiftet får du antagligen bända ut benet innan det trycks tillbaka, för i mitt fall skulle det aldrig låst, benet blev platt intryckt. En sak till man behöver inte våld för att dra loss stiftet, kommer det inte upp med ett lätt dragande i kabeln är det "låst", åtgärda benet till dess det går lätt att dra upp stiftet.
/G



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.