Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allmän tråd om resväskor

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 oktober 2019 - 08:03

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Jag är lite nyfiken på vad alla använder för resväska, hur länge ni haft den och hur ofta ni använt den!?

 

Har haft många billigare väskor men dom brukar hålla 5-10 resor innan dom börjar falla isär.

 

Senast köpte jag en Samsonite FireLite 75cm på rea och är nu inne på femte året med den och har nu fått börja beställa reservdelar ganska ofta. Fördelen är ju att det är gratis.

Det jag bytt är ett handtag, alla fyra hjul och nu har kombinationslåset gett upp helt.

Jag reser ett par gånger per år så den har nog varit med på ett 20-tal längre resor och minst lika många kortare.

 

Trotts detta så är denna väska den bästa jag någonsin ägt. Bara att vikten är så låg gör den värd de extra pengarna.

 

Kikar på att köpa ny väska och Lite-Shock verkar ligga närmast till hands om man vill ha någonting likvärdigt.

Någon som har andra erfarenheter eller tips på vad man kan köpa?

 

 



#2

Postad 30 oktober 2019 - 08:20

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Kör med dessa: https://douchebags.com/

 

Riktigt bra och snygga!



#3

Postad 30 oktober 2019 - 09:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har en Samsonite Lite-Shock Spinner 55cm som jag säkert haft i 10 år, kört den som handbagage men varit med på 40-50 resor och fungerar riktigt bra. Först nu senaste halvåret som det börjat strula med dragkedjan och antar att det är dags att se sig efter en ny, blir helt klart en ny Samsonite och någon inom deras lättare modeller. Att slippa släpa runt på massa dödvikt är guld värt, en tygväska är förvisso lätta men vill ha med hårt skal.

Finns det andra märken/modeller som motsvarar kvalitet, vikt och pris (upp till 5000kr för kabinmodell) kan det iof vara av intresse.

Redigerat av lobo, 30 oktober 2019 - 09:16.


#4

Postad 30 oktober 2019 - 10:26

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Har en Samsonite Lite-Shock Spinner 55cm som jag säkert haft i 10 år, kört den som handbagage men varit med på 40-50 resor och fungerar riktigt bra. Först nu senaste halvåret som det börjat strula med dragkedjan och antar att det är dags att se sig efter en ny, blir helt klart en ny Samsonite och någon inom deras lättare modeller. Att slippa släpa runt på massa dödvikt är guld värt, en tygväska är förvisso lätta men vill ha med hårt skal.

Finns det andra märken/modeller som motsvarar kvalitet, vikt och pris (upp till 5000kr för kabinmodell) kan det iof vara av intresse.

 

För visso föredrar jag mjuka väskor som kabinväska då dom blir mer flexibla, problemet blir ju när man checkar in dom, det är då dom slits som värst.

Men håller med, det är så jäkla mycket värt att ha en så pass lätt väska! Ser man till en fullstor 75cm så är det stor skillnad på en 2,5 och 5kg resväska.

När man köpte mycket whisky förr i tiden så var det nästan två hela extra whiskyflaskor man kunde få med sig utan att behöva betala övervikt. :)

 

Såg i något test att Titan Xenon fått mycket bra betyg, tom bättre än Samsonite, men jag är skeptisk till att kvalitén är den samma och framförallt till att kundsupporten är i närheten lika bra.



#5

Postad 30 oktober 2019 - 10:42

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Har en billig kabinväska från rusta tror jag det var. Den har hängt med i ca 5 år, börjar bli lite sliten nu och är lite smått på jakt efter nåt nytt. Vill gärna ha en lågviktare som är så hållbar som möjligt. Är det nån Samsonite som gäller då tro? Tycker det är svårt att hitta nåt vettigt som inte väger för mycket.

#6

Postad 30 oktober 2019 - 11:19

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Vi har tidigare använt hårda Epic-resväskor de har "varat" i cirka 5 år per uppsättning innan de känts relativt slut. Det rör sig om totalt 4 väskor. De har dessutom varit ganska tunga. Vi satsade senast på ett par Samsonite Cosmolite, 81cm
https://www.samsonit...73352-1041.html
De är på 127 liter och knappt 3 kg. Den relativt låga vikten är värt mycket, när vi är ute och flyger med dem, då vi oftast hamnar presis på gränsen. Den är tillräckligt stor för att kunna lasta till 30 kg när vi åker långresor med flygbolag som accepterar lite tyngre väskor.
Nu är det för tidigt att säga något om kvaliteten, men den känns bra trots den låga vikten.
Framtiden får utvisa om köpet var bra, men det känns just nu, som de var värda priset.

Redigerat av hampestampe, 30 oktober 2019 - 11:25.


#7

Postad 30 oktober 2019 - 12:35

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Vi har tidigare använt hårda Epic-resväskor de har "varat" i cirka 5 år per uppsättning innan de känts relativt slut. Det rör sig om totalt 4 väskor. De har dessutom varit ganska tunga. Vi satsade senast på ett par Samsonite Cosmolite, 81cm
https://www.samsonit...73352-1041.html
De är på 127 liter och knappt 3 kg. Den relativt låga vikten är värt mycket, när vi är ute och flyger med dem, då vi oftast hamnar presis på gränsen. Den är tillräckligt stor för att kunna lasta till 30 kg när vi åker långresor med flygbolag som accepterar lite tyngre väskor.
Nu är det för tidigt att säga något om kvaliteten, men den känns bra trots den låga vikten.
Framtiden får utvisa om köpet var bra, men det känns just nu, som de var värda priset.

 

Det är samma jag har fast några år äldre och 75cm, är toknöjd med den.

Men efter fem år och många hårda resor så börjar det synas på väskan. Tror inte det finns många andra som hade stått upp för samma misshandel som min har fått utstå. Har blivit många resor där den varit maxlastad till mellan 22-25kg med glasflaskor och bubbelplast.

 

Jag skulle tippa att min fått utstå närmare 100st incheckningar på 5 år och ingen annan resväska jag haft har ens klarat runt 20-30 incheckningar innan den varit i princip obrukbar.

 

Försökte beställa fyra nya hjul för ett tag sedan då mina börjat låsa sig (gick att montera lös och rengöra märkte jag sedan) men Samsonite skickade nya utan kostnad. Så har det varit varje gång jag kontaktat dom om att få köpa reservdelar. Nu börjar jag dock oroa mig för hur länge dragkedjan skall överleva, så därför letar jag en ny.



#8

Postad 30 oktober 2019 - 16:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Har lessnat på väskor som pajjar, så senast köpte vi Samsonites tote-a-ton, en stor nylonbag som tar noll plats när den inte behövs, men kan frakta en 27" TFT i kartong på vägen hem från USA ,)

För $20 tycker jag den är väldigt köpvärd.

Redigerat av frollic, 30 oktober 2019 - 16:19.


#9

Postad 30 oktober 2019 - 21:58

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Vi kör Samsonite b-lite, sk hårda väskor som är 9 år gamla, det som är bytt är några hjul (detta har alltid betalats av flygbolagen) och även ett av TSA låsen när TSA råkade bryta av sin nyckel i låset  :angry:. Det har "fin" patina men inget mer än kosmetika.

 

Detta kompletterar vi med NorthFace Base Camp duffelbags i storlek L, lite som @frollic säger, tar ingen plats, väger inte mycket när de är opackade, ex. på utresan :D. Det går även att koppla på medföljande ryggsäcksremmar.

 

EK



#10

Postad 31 oktober 2019 - 23:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Samsonite har tydligen 30% rea (fram till idag) så det blev ett inköp av en Lite-Shock 75 cm för 3200,-, inkl 10% via Benify.



#11

Postad 02 november 2019 - 17:51

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Har en samsonite expanderbar som varigt guld , låg vikt oxå.

Nuvarande serie heter X- rise . Bra med en åtkomlig ficka utanpå många ggr där man kan lägga lite grejer man vill ha snabbåtkomligt under tiden man inte är på flighten

#12

Postad 04 november 2019 - 01:45

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Har en resväska "hardcase" som ser exakt ut som dessa i modellen vet dock inte om märket "Carlton" är samma på min. Har iaf fungerat jäkligt bra. Har haft min i säkert ~15 år och är rätt välanvänd, dock har min hållt sig i bättre skick än de på googlade bilden.

http://cbsethumb.blo...ala-8672531.jpg

 

 

 

Kör med dessa: https://douchebags.com/

 

Riktigt bra och snygga!

 

 

Har en "Little bastard" själv, brukar köra med den om man är borta lite kortare och inte vill ha en jätteväska med sig men ändå mer än bara kabinväska/handbagage. Har funkat bra och har ej märkt något särskilt slitage på den.

 

Det jag har märkt är att den tusan alltid kommit bland de första väskorna på bandet när jag använt den.

Så antar att "-Douchebags always comes first". ;)



#13

Postad 04 november 2019 - 07:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Har en resväska "hardcase" som ser exakt ut som dessa i modellen vet dock inte om märket "Carlton" är samma på min.
Har iaf fungerat jäkligt bra. Har haft min i säkert ~15 år och är rätt välanvänd, dock har min hållt sig i bättre
skick än de på googlade bilden.

Hade också en sån tidigare, problemet är att bara väskan vägde 7kg, opackad ... .:/

Redigerat av frollic, 04 november 2019 - 09:07.


#14

Postad 04 november 2019 - 08:40

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Hade också en sån tidigare, problamet är att bara väskan vägde 7kg, opackad ... .:/

 

Dom var otympliga och tunga men jävligt hållbara! Har nog aldrig sett en trasig väska av den modellen. :)

 

Jag jämförde Lite-Shock med min gamla Firelite och det jag noterat över lag är att alla detaljer så som hjul, gångjärn, handtag är betydligt nättare/klenare på Lite-Shock! Men om det betyder att den kommer hålla sämre får framtiden utvisa.

Jag gissar att man måste skära ner någonstans för att få ner vikten!? Hade jag varit smart och jämfört dom bättre i butik så hade jag nog gått på en ny Firelite. Det extra dryga halvkilot hade jag nog kunnat leva med. :)


Redigerat av _Lucifer_, 04 november 2019 - 08:48.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.