Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI- & HDMI-switchar, vad finns det att välja på?

447 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 30 juni 2007 - 13:30

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Ville bara meddela att nu börjar de första HDMI 1.3 switcharna trilla in från CYP. 2:1 och 3:1 kommer i veckan.

//Göran

#152

Postad 30 juni 2007 - 13:49

Clabbe
  • Clabbe
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Vet du om när det kommer någon HDMI 1.3 switch med 3:2 eller 4:2?

//clabbe

Redigerat av Clabbe, 30 juni 2007 - 13:57.


#153

Postad 02 juli 2007 - 09:25

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Enligt PureLink är deras switchar transparenta för HDMI-versionen på ngt sätt - och de har en 4:2, HS42-A.

#154

Postad 25 juli 2007 - 10:23

joachim68
  • joachim68
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Xtrememac har precis släppt en HDMI-switch med 4 portar.

Xtrememac HDMI 4-ports switch

<{POST_SNAPBACK}>


Någon som testat än?

#155

Postad 27 juli 2007 - 18:59

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
En sådan där manick från Xtrememac får det nog bli. :lol: Trodde jag kunde koppla via component från DVD'n, nu när PS3:an tar upp HDMI uttaget på Plasman. Men bilden blev ju inte alls lika bra, så nu får man titta lite djupare i plånboken och införskaffa en sådan här switch istället. :)


Här kommer lite länkar med utlåtanden från andra som testat denna produkt:

Från Amazon.com

Samma sak här, fast UK siten

ilounge.com

Xtrememac web-site


Efter ha läst detta, blir det helt klart en beställning. Hoppas att man kan får iväg den redan på Måndag, och i så fall återkommer jag med ett utlåtande senare under nästa vecka.

Redigerat av Unregistered52a88696, 27 juli 2007 - 21:17.


#156

Postad 29 juli 2007 - 12:09

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Efter lite mer funderingar, så blev det istället en enkel switch från Kjelle. Om ni kör med kablar som är runt 1-2 meter (gör själv med dessa längder), så kan jag varmt rekomendera denna enkla switch. Funkar hur bra som helst, och jag kan inte se ngn som helst förlust i kvalitén, varken från DVD eller PS3! ;)

Redigerat av Unregistered52a88696, 29 juli 2007 - 12:11.


#157

Postad 30 juli 2007 - 14:32

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Fick hem en sådan här idag:
http://www.divineo.c...div-cn/vid-hhsb

Gick på ca 790:- inkl. frakt.

Den är aktiv, d.v.s. förstärker signalen, har fyra portar in och fjärrkontroll. Man får dess utom med en HDMI kabel som det verkar vara hyfsad kvalitet på.

Den funkar fint för mig, jag har ca 2m långa kablar in och 15m ut till projektorn. Billigaste kablarna jag hittade.
Fick störningar förut med en manuell switch. Provade även med att koppla in en repeater, men det funka inte då heller. Nu funkar det dock bra, kan bara prova upp till 1080i dock eftersom projektorn och tvn bara stödjer detta.

Mycket prisvärd verkar det som.

- Approved by HDMI ATC lab
- Fully supports 1080P HDTV
- HDCP Compliant
- Supports DTS, Dolby 7.1 Channel Audio
- GOLD PLATED CONNECTORS
- IR Remote control
- Expand 4HDMI sources on your HDTV device
- Amplifier & Equalizer function enables longer HDMI cables
- Plug & Play, installs in seconds
- RoHS compliant
- 110v-240v auto switching power supply
- HDMI CABLE INCLUDED

#158

Postad 14 augusti 2007 - 10:27

c.hilding
  • c.hilding
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej,

Hur gör jag om jag vill göra 1xDVI ut från datorn till 2xDVI-kontakter ut? Detta för att koppla in en LCD-skärm och en Projektor samtidigt, men bara ha en på i taget. Skulle vilja ha en box som bara mekaniskt bytte signalvägen från ingången till en utav de två utgångarna så att det inte blev någon förlust, men det verkar inte finnas en sån simpel apparat...

Just nu sitter jag med LCD-skärmen och skriver till er och projektorn är i standby. Ska jag se på film så stänger jag av skärmen, drar ut dess DVI-kontakt, ploppar i projektorns, och startar projektor. Ska jag använda skärm igen så sätter jag projektor i standby, ploppar ut dess DVI och sätter i LCD-skärmen igen varpå jag startar skärmen.

Allt detta bytande kan göra att jag sliter ut kontakterna. Måste ha en lösning för att kunna göra detta byte utan att dra i kablar.


Med vänlig hälsning,
Christopher H.

#159

Postad 14 augusti 2007 - 22:19

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Att mekaniskt switcha så många ledare simultant i en och samma brytare och att göra det utan förluster är inte längre en simpel apparat. En liten gnutta oxid på en av kontaktytorna och du tappar bilden.

Det funkar på analoga prylar, till och med scart med 21 poler, för där märker du det oftast bara i form av försämrad bild. Men moderna digitala prylar med näst intill hysterisk bandbredd klarar inte att färdas i så "simpla" apparater. Åtminstone inte om man vill bibehålla kvalitet.

Jag har en liknelse jag brukar ta; Om du hade pengarna att köpa en Ferrari, skulle du då åka till Ru-ta eller Bilte-a och köpa motorolja när det var dags för oljebyte? Handlar själv en del på båda de ställena, men inte när jag vill ha högsta kvalitet.

Om du lagt kanske 25-50 tusen på en tv och en proj för att få schysst bildkvalitet, sätt inte skräp på vägen.

Satsa på en aktiv splitter för DVI. Och allra helst en som klarar att hantera 1080p fullt ut. Finns många som klarar de lägre upplösningarna, men inte många som faktiskt klarar 1080p.

Vårt exempel: Cypress technology CDVI-2 DVI Splitter 1:2 1080p

//Göran

#160

Postad 15 augusti 2007 - 13:44

Satyrion
  • Satyrion
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag undrar om någon vet om en bra splitter (antar att det är en splitter jag behöver). För att koppla 1 HDMI ut från förstärkaren och sen dela den i två, en till HDMI på tv:n och en till HDMI på projektorn


sladden till tv:n är ca 1,5m och den till projektorn är 8m

den ska klara minst 720p och ha fjärrkontroll

helst ska den vara billig oxo :rolleyes:


hjälp uppskattas

#161

Postad 18 augusti 2007 - 14:34

sebrock
  • sebrock
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Hej,

Hur gör jag om jag vill göra 1xDVI ut från datorn till 2xDVI-kontakter ut? Detta för att koppla in en LCD-skärm och en Projektor samtidigt, men bara ha en på i taget. Skulle vilja ha en box som bara mekaniskt bytte signalvägen från ingången till en utav de två utgångarna så att det inte blev någon förlust, men det verkar inte finnas en sån simpel apparat...

Just nu sitter jag med LCD-skärmen och skriver till er och projektorn är i standby. Ska jag se på film så stänger jag av skärmen, drar ut dess DVI-kontakt, ploppar i projektorns, och startar projektor. Ska jag använda skärm igen så sätter jag projektor i standby, ploppar ut dess DVI och sätter i LCD-skärmen igen varpå jag startar skärmen.

Allt detta bytande kan göra att jag sliter ut kontakterna. Måste ha en lösning för att kunna göra detta byte utan att dra i kablar.


Med vänlig hälsning,
Christopher H.

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns en "hård" switch på Kjell & Co. för en billig peng. Vad jag läste någonstans skulle den fungera OK. Men kan inte garantera. Kjell & Co. brukar dock vara snälla att ta tillbaka saker. Kan vara värt att testa i alla fall. Rapportera eventuellt resultat!

http://www.kjell.com/?item=98104&path=

#162

Postad 18 augusti 2007 - 19:31

c.hilding
  • c.hilding
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Att mekaniskt switcha så många ledare simultant i en och samma brytare och att göra det utan förluster är inte längre en simpel apparat. En liten gnutta oxid på en av kontaktytorna och du tappar bilden.

Det funkar på analoga prylar, till och med scart med 21 poler, för där märker du det oftast bara i form av försämrad bild. Men moderna digitala prylar med näst intill hysterisk bandbredd klarar inte att färdas i så "simpla" apparater. Åtminstone inte om man vill bibehålla kvalitet.

Jag har en liknelse jag brukar ta; Om du hade pengarna att köpa en Ferrari, skulle du då åka till Ru-ta eller Bilte-a och köpa motorolja när det var dags för oljebyte? Handlar själv en del på båda de ställena, men inte när jag vill ha högsta kvalitet.

Om du lagt kanske 25-50 tusen på en tv och en proj för att få schysst bildkvalitet, sätt inte skräp på vägen.

Satsa på en aktiv splitter för DVI. Och allra helst en som klarar att hantera 1080p fullt ut. Finns många som klarar de lägre upplösningarna, men inte många som faktiskt klarar 1080p.

Vårt exempel: Cypress technology CDVI-2 DVI Splitter 1:2 1080p

//Göran

<{POST_SNAPBACK}>


Tack Göran för ett starkt argument!

Jag hade inte tänkt på riskerna med en mekanisk switch. Switchen från Kjell&Co som sebrock nämnde är mekanisk och jag kommer inte att vidröra den! Det blir en switch med ett DVI-chip som gör en software switch. Har dock en fråga, har du testat din Cypress-switch och kvalitén är bra? Samt varför kostar det bara 200kr extra att få en Cypress-switch med fyra utgångar istället för två, med en så liten skillnad i priset låter det mystiskt?

Jag gillar skarpt att Cypress-switchen är aktivt förstärkt eftersom jag har 8 meter DVI-kabel till projektorn (well, DVI på ena änden och HDMI-kontakt på projektoränden).

Här är min fråga: Kan denna Cypress-splitter dela upp signalen på ett sånt sätt att jag kan använda dess två knappar på det här sättet: ( A ) = knapp A på, ( B ) = knapp B på, ( ) = knapp avstängd (ej intryckt):

( ) ( ) = Signalen skickas inte ut till någon av utgångarna.
( A ) ( ) = Signalen skickas endast till Projektorn som sitter på Utgång A.
( ) ( B ) = Signalen skickas endast till Skärmen som sitter på Utgång B.

Med andra ord samma effekt som när jag manuellt drar ut DVI-kontakten bakom datorn och byter till projektorns eller skärmens DVI-kontakt. Detta byte gör jag just nu manuellt och snart lär jag slita ut kontakterna, än så länge är de som nya men man kan inte hålla på för evigt. Så om Cypress-boxen kan agera som ett manuellt byte och enbart driva en utgång i taget så är detta en perfekt lösning!

Anledningen att jag bara kan/vill använda en utgång i taget är att skärmen och projektorn behöver olika upplösningar.

Förresten, fråga nummer två: Vad tycker datorn när den ser switchen? Skärmar, projektorer etc har ju ett EEPROM-chip som rapporterar exempelvis "jag stödjer 640x480, 800x600, 1024x768, 1680x1050 etc etc etc". Nu när man kopplar in två olika display devices, vad händer då med detta samtal med datorn? Rapporterar boxen att den bara stödjer HDTV-upplösningar, eller rapporterar den att "jag stödjer vad som helst", eller vad säger den? Det är ju inte bra om jag inte kan få upplösningen 1440x900 vilket är det format som min 16:10-datorskärm använder. Och på projektorn använder jag 1280x720 (720p) 16:9.


All the best,
Christopher H.

Redigerat av c.hilding, 18 augusti 2007 - 19:45.


#163

Postad 19 augusti 2007 - 21:17

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Hej!

Tyvärr är alltid splittarna aktiva ut på båda utgångar samtidigt.

Angående priset så är det helt enkelt så att det är ingen större skillnad i kostnad att göra en med två eller en med 4 utgångar.

Våra egna tester och tester utomlands och våra kundersrespons på CYP's produkter är entydig. Mycket hög kvalitet/prestanda.

Exakt vad som händer med kommunikationen med två olika upplösningar har vi inte testat själva, men du kommer väl knappast att ha båda displayerna igång samtidigt. Och då skall det lösa sig per automatik.

Splittern är transparent för informationen, d.v.s det displayen skickar släpper den igenom tillbaka till källan. Så slå av den ena och starta den andra så skall det inte vara några problem.

Eller så skaffar du dig en Octava HDS-32 HDMI Switch / Växel och kör olika källor till olika displayer. Också ett fabrikat vi har mycket goda erfarenheter av.



//Göran

#164

Postad 19 augusti 2007 - 22:08

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Det finns en "hård" switch på Kjell & Co. för en billig peng. Vad jag läste någonstans skulle den fungera OK. Men kan inte garantera. Kjell & Co. brukar dock vara snälla att ta tillbaka saker. Kan vara värt att testa i alla fall. Rapportera eventuellt resultat!

http://www.kjell.com/?item=98104&path=

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har HDMI versionen av den splittern och har använt den i ett år utan något som helst problem trots ivrig användning. För 299:- har jag råd att köpa måååånga innan "Ferrari versionerna" är intjänade.

Anser mig behöva motionen att gå fram till tv-bänken de gånger jag växlar bildkälla, oftast ska man ändå fram för att byta t.ex. skiva av något slag. Det som är bra med digital bild är att antingen har du bild eller inte, vilket sänker kraven gentemot analoga diton som kunde lida stora försämringar vid lägre kvalité på komponenterna.

Har man stram budget, köp en mekanisk switch och satsa pengarna där det syns, nämligen på bättre DVD/TV/Projektor. Det är mina fem cent :ph34r:

#165

Postad 19 augusti 2007 - 22:47

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Det finns en "hård" switch på Kjell & Co. för en billig peng. Vad jag läste någonstans skulle den fungera OK. Men kan inte garantera. Kjell & Co. brukar dock vara snälla att ta tillbaka saker. Kan vara värt att testa i alla fall. Rapportera eventuellt resultat!

http://www.kjell.com/?item=98104&path=

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har HDMI versionen av den splittern och har använt den i ett år utan något som helst problem trots ivrig användning. För 299:- har jag råd att köpa måååånga innan "Ferrari versionerna" är intjänade.

Anser mig behöva motionen att gå fram till tv-bänken de gånger jag växlar bildkälla, oftast ska man ändå fram för att byta t.ex. skiva av något slag. Det som är bra med digital bild är att antingen har du bild eller inte, vilket sänker kraven gentemot analoga diton som kunde lida stora försämringar vid lägre kvalité på komponenterna.

Har man stram budget, köp en mekanisk switch och satsa pengarna där det syns, nämligen på bättre DVD/TV/Projektor. Det är mina fem cent :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>


Köpte en sån hos Kjelle oxå, min sämsta affär någonsin, vilken skit...
När jag kopplade via switchen blev bilden grönprickig..utan switch perfekt bild, så jag får fortsätta byta kabel i tv:n tills jag köpt ny förstärkare....

#166

Postad 20 augusti 2007 - 01:56

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Köpte en sån hos Kjelle oxå, min sämsta affär någonsin, vilken skit...
När jag kopplade via switchen blev bilden grönprickig..utan switch perfekt bild, så jag får fortsätta byta kabel i tv:n tills jag köpt ny förstärkare....

<{POST_SNAPBACK}>


Det slog dig aldrig att reklamera switchen och testa med en ny? :ph34r:

#167

Postad 21 augusti 2007 - 00:59

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
gick lite för lång tid innan jag testade den tyvärr, annars hade jag lämnat tillbaka den..

#168

Postad 22 augusti 2007 - 06:05

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Har man stram budget, köp en mekanisk switch och satsa pengarna där det syns, nämligen på bättre DVD/TV/Projektor. Det är mina fem cent  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det är ju roligt att det finns någon som är nöjd med den mekaniska varianten. Enligt vår statistik är du ganska ensam.

Och att det inte i övrigt skulle vara någon skillnad på en mekanisk och en "riktig" switch i bildkvalitet var en intressant reflektion, alltså då; "satsa pengarna där det syns".

Många egna tester, mycket experimenterande, många kontakter med kunder, besök hos lokala kunder, mm. Vi är i alla fall överens. De mekaniska switcharna är inte bra.

Man kan naturligtvis som du ha tur och hitta ett ex som fungerar vettigt när man köper den, att den sedan skall gå ok när den är ett år gammal är ju otroligt. Köp en lott.

Och att en dålig signal inte skulle påverka bilden när det är digitalt;

"Det som är bra med digital bild är att antingen har du bild eller inte"

Nja!!!!!! Håller inte riktig med där. Det finns så mycket felkorrigering inbyggd i dagens digitala bildsystem som gör att du kan få en acceptabel bild även med mycket störningar. Men det är ju inte den bilden man vill ha, man vill ha så bra som det går.

//Göran

#169

Postad 07 september 2007 - 02:32

Alexando
  • Alexando
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Har man stram budget, köp en mekanisk switch och satsa pengarna där det syns, nämligen på bättre DVD/TV/Projektor. Det är mina fem cent  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Och att en dålig signal inte skulle påverka bilden när det är digitalt;

"Det som är bra med digital bild är att antingen har du bild eller inte"

Nja!!!!!! Håller inte riktig med där. Det finns så mycket felkorrigering inbyggd i dagens digitala bildsystem som gör att du kan få en acceptabel bild även med mycket störningar. Men det är ju inte den bilden man vill ha, man vill ha så bra som det går.

//Göran

<{POST_SNAPBACK}>


Göran, du inger inte ett allt för seriöst intryck när du ger dig in i en diskussion och talar emot vetenskapens regler och lagar. Diskussionen om signalkvalitet på en diskret, eller om du vill, en digital signal är nuförtiden ett innehållslöst argument för en försäljare, som du verkar vara, för att sälja dyra digitalsignalkablar. Enda anledningen till att köpa en dyrare kabel borde vara att den är mer robust i sitt utförande.

Uppenbarligen har du ingen riktig utbildning på området och borde därför inte vilseleda människor som söker ett billigt och minst lika bra alternativ till de ohyfsat dyra digitalsignalkablarna. Skillnaden är direkt försumbar. Läs följande länk om ljud, principen är densamma:

http://members.cox.n...ransmission.pdf


/ Högskoleexamen inom området.

#170

Postad 07 september 2007 - 04:16

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Någon som testat Clas Olsson HDMI-växel 895kr med fyra in och en ut samt deras repeater 395kr?
http://www.clasohlso...=251304#38-2345
http://www.clasohlso...spx?id=16470572

#171

Postad 07 september 2007 - 04:19

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Köpte en sån hos Kjelle oxå, min sämsta affär någonsin, vilken skit...
När jag kopplade via switchen blev bilden grönprickig..utan switch perfekt bild, så jag får fortsätta byta kabel i tv:n tills jag köpt ny förstärkare....

<{POST_SNAPBACK}>


Det slog dig aldrig att reklamera switchen och testa med en ny? :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en och den funkar fint med två enmeters in och fem meter ut. Jag vill minnas att det var en del tryckande innan den blev bra i genomkopplingen. Dessutom var en av tvåmeterskablarna kass vilket gav din felbild. Efter en stunds tryckande och kabelbyte funkade det fint.

#172

Postad 07 september 2007 - 09:04

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Har man stram budget, köp en mekanisk switch och satsa pengarna där det syns, nämligen på bättre DVD/TV/Projektor. Det är mina fem cent  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Och att en dålig signal inte skulle påverka bilden när det är digitalt;

"Det som är bra med digital bild är att antingen har du bild eller inte"

Nja!!!!!! Håller inte riktig med där. Det finns så mycket felkorrigering inbyggd i dagens digitala bildsystem som gör att du kan få en acceptabel bild även med mycket störningar. Men det är ju inte den bilden man vill ha, man vill ha så bra som det går.

//Göran

<{POST_SNAPBACK}>


Göran, du inger inte ett allt för seriöst intryck när du ger dig in i en diskussion och talar emot vetenskapens regler och lagar. Diskussionen om signalkvalitet på en diskret, eller om du vill, en digital signal är nuförtiden ett innehållslöst argument för en försäljare, som du verkar vara, för att sälja dyra digitalsignalkablar. Enda anledningen till att köpa en dyrare kabel borde vara att den är mer robust i sitt utförande.

Uppenbarligen har du ingen riktig utbildning på området och borde därför inte vilseleda människor som söker ett billigt och minst lika bra alternativ till de ohyfsat dyra digitalsignalkablarna. Skillnaden är direkt försumbar. Läs följande länk om ljud, principen är densamma:

http://members.cox.n...ransmission.pdf


/ Högskoleexamen inom området.

<{POST_SNAPBACK}>

Och du har uppenbarligen inte kollat upp fakta innan du yttrar dig.
En kopparbaserad elektrisk HDMI-kabel kan överföra 1080p kanske ca 10-12 meter i bästa fall. Därefter blir det svart. Och då talar vi faktiskt om redan där ganska dyra kablar (Monster m.fl.).
Sämre kablar kanske klarar 4-5 meter i bästa fall om ens det.
En optoelektrisk HDMI-kabel däremot klarar lätt ca 100 meter helt felfritt.
Felfritt undrar du då, det kan väl inte bli fel i en digital signal? Jodå, även om du aldrig har sett det, så kan det uppstå "sparklies", "blocking" och annat otrevligt som förstör bildupplevelsen ganska radikalt. Fast man har fortfarande kontinuerlig bild, men den är kraftigt försämrad.

Samma sak gäller givetvis switchar och splittar. Många gånger när dessa testas i recensioner etc. så misstänker jag att man kör med kanske en 1,5 m elektrisk HDMI-kabel in och en likadan ut till TV:n eller vad man nu testar mot. Det är inte ett särskilt bra test. Som du säkert vet så är det många idag som har projektor eller till och med både projektor och TV. Då gäller det att switchen/splitten skall kunna driva signalen kanske sammanlagt 15-20 meter.

Men visst kan man prova fem-sex billiga kablar, någon av dem kommer säkert att funka. Men då är man oftast uppe i samma kostnad som den dyra.

Monster Cable t.ex., de hymlar inte med detta. De säger att ca 12 meter är max för 1080p@60Hz via elektrisk HDMI. Sedan är det optoelektriskt som gäller (t.ex. PureLink).

Jag vet inget om Görans utbildning, men du har uppenbarligen inte forskat tillräckligt i detta ämne. Du har helt enkelt fel.

//Inte högskoleutbildad.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 07 september 2007 - 09:06.


#173

Postad 10 september 2007 - 14:01

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Har man stram budget, köp en mekanisk switch och satsa pengarna där det syns, nämligen på bättre DVD/TV/Projektor. Det är mina fem cent  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Och att en dålig signal inte skulle påverka bilden när det är digitalt;

"Det som är bra med digital bild är att antingen har du bild eller inte"

Nja!!!!!! Håller inte riktig med där. Det finns så mycket felkorrigering inbyggd i dagens digitala bildsystem som gör att du kan få en acceptabel bild även med mycket störningar. Men det är ju inte den bilden man vill ha, man vill ha så bra som det går.

//Göran

<{POST_SNAPBACK}>


Göran, du inger inte ett allt för seriöst intryck när du ger dig in i en diskussion och talar emot vetenskapens regler och lagar. Diskussionen om signalkvalitet på en diskret, eller om du vill, en digital signal är nuförtiden ett innehållslöst argument för en försäljare, som du verkar vara, för att sälja dyra digitalsignalkablar. Enda anledningen till att köpa en dyrare kabel borde vara att den är mer robust i sitt utförande.

Uppenbarligen har du ingen riktig utbildning på området och borde därför inte vilseleda människor som söker ett billigt och minst lika bra alternativ till de ohyfsat dyra digitalsignalkablarna. Skillnaden är direkt försumbar. Läs följande länk om ljud, principen är densamma:

http://members.cox.n...ransmission.pdf


/ Högskoleexamen inom området.

<{POST_SNAPBACK}>


Grattis till din högskoleexamen i området. Det har inte jag. :D

Om du läser mina andra inlägg så kan du nog snart konstatera att jag inte är någon vän av svindyra signalkablar. Det märks inte minst av det utbud vi har. På sidan av de allra "finaste" inskränker sig vårt utbud till några enstaka scartkablar från monster.

Men det är en väsentlig skillnad på teori och praktik, vilket jag lärt mig efter att ha varit i den här branschen i över 20 år. Kanske skall tillägga att mitt personliga, mycket djupa intresse för den här typen av produkter sträcker sig ytterligare kanske 10 år bakåt.

Vi har ett antal case där det vid en ren test har visat sig stor skillnad på en billig standardkabel och en något bättre kabel. Men testar man den något bättre kabeln mot en "svindyr" är skillnaderna mycket små. Också den stora anledningen till att vi inte har de "svindyra" sorterna.

Vidare har vi testat upp och fått fullgod funktion (1080i) i en 20 meters HDMI kabel vi säljer i det lite bättre snittet, där en 15 meters av den enklaste sorten gick bet.

Vidare har vi testat på egen hand ett antal olika elektroniska och mekaniska switchar och även där kunnat konstatera en skillnad. Tvärt emot vad man då kan tycka att vetenskapen visar.

Om vi sedan kommer in på de mekaniska switcharna tror jag nog att du kan vara överens med mig om att det är ytterst tveksamt att bygga en switch som skall bibehålla en bra signal när det är 19 pinnar som skall switchas simultant. Där är det ju rent mekaniskt ett problem. Visserligen går det utmärkt att konstruera en brytare med 19 eller 20 poler som bryter simultant utan glapp och fel, men den brytaren sitter troligtvis inte i en switch för 500-600:-.

Rent vetenskapligt är det ju naturligtvis så att digitala signaler är ettor och nollor, alltså på eller av. Och om det fick vara så enkelt vore alla glada. Men i den digitala världen så skall alla samsas på bästa sätt. Detta innebär att en konstruktör på den japanska firman skall bygga en pryl som lirar ihop med en byggd av en konstruktör på den koreanska firman. Och de två pratar inte med varandra. Så för att de prylarna skall kunna funka ihop får man bygga in lite felkorrigering och tolerans. Typ; Om du inte kan tyda signalen och det liknar en etta mycket mer än en nolla, räkna det som en etta.

Detta innebär att det kommer fram signaler som inte alltid är så som de var ursprungligen. Detta ger fel i överföringen som kan yttra sig på många olika sätt.

Jag häcklar inte på något sätt vetenskapen, jag vill bara framföra att det i många fall, och i synnerhet inom elektronik är mycket stor skillnad på teori och praktik.

Och för övrigt tycker jag att vi nu övergår till vad tråden handlade om, nämligen switchar och inte kablar.

//Göran

#174

Postad 14 september 2007 - 20:01

wolfpack
  • wolfpack
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Är här någon som har testat Teknikmagasinets hdmi-switch?

499 är ju väldigt billigt för en elektronisk switch....

Frågan är om den klarar längre längder på utgående kabel (8m)

Robban

#175

Postad 30 september 2007 - 15:24

Dragonage
  • Dragonage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
hallå :D jo jag e på jakt efter en switch men minst 3 in o 1 ut. o efter läst alla era komentarer o tips har ni minimerat valet för mig. det tackar jag er förr. men nu kommer min kanske enligt er en dum fråga. kan man koppla in vanliga hdmi kablar till en 1.3 hdmi switch?

för jag har köpt en projje nu. med 2 hdmi in. men jag har 3 saker jag vill koppla in. hd-dvd spelare, dator och ps3. o ända lösningen e väll en sån här switch?

ni kanske kan rekomendera en bra switch för mig?

(joinade min hembio för o lära mig, inte för o argumentera så försök stå ut med mina "dumma" frågor)

#176

Postad 03 oktober 2007 - 08:46

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Den där HDMI-switchen på teknikmagasinet ser bra ut. Har en projektor som jag vill ha kopplad till min PS3:a samt min dator. Har också en förstärkare med två HDMI-ingångar och en HDMI-utgång. Dock blir det störningar med slumpmässigt röda streck som uppkommer och ibland försvinner bilden då och då. Därför är jag sugen på en sådan här switch. Funderade först på Kjells tvåvägs-switch, http://www.kjell.com...tem=98103&path=, men teknikmagasinets switch, http://www.teknikmag...ml&artnr=204766, verkar vara intressant då den har fjärrkontroll, kanske man också kommer att få användning av den tredje ingången i senare framtid. Har en 8m-kabel till projektorn, en 1m-kabel från PS3:an och en 3m-kabel (DVI->HDMI) från PC:n. Tror ni det kommer att fungera bra?

#177

Postad 05 oktober 2007 - 18:54

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Nu börjar det bli ont om lediga HDMI-ingångar på receivern.

Är det någon som har erfarenhet av problem med exempelvis 1080p/24-signaler även om switchen lovar att släppa igenom signalen opåverkad.

Min kedja skulle exempelvis kunna vara PS3-Gefen 4:1-Algolith FLEA-Marantz 8001-Sony VW50.

Finns det risk att det inte synkar?

#178

Postad 06 oktober 2007 - 12:36

Unregistered1d56c791
  • Unregistered1d56c791
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
någon som kommer ihåg en länk med en liten 1-2 splitter kostade ca 1400 med fjärrkontroll
koimmer ihåg att den såldes av en stockholms firma som hade en väldigt ljus hemsida
storleken på splittern va ca som ett ciggpaket

tack på förhand

termos

#179

Postad 13 oktober 2007 - 23:01

Kabukiman
  • Kabukiman
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Har ett liknande problem som c.hilding.

Har en dator och vill ha ut bild till 1st tv och 1 st dator skärm samtidigt (helst).

Kan man istället för DVI switch köpa ett nytt grafik kort med 2st DVI utgångar på?
Eller är jag helt ute och cyklar...

Och kommer man även då slippa byta upplösning på dom olika apparaterna hela tiden eftersom dom troligtvis inte kommer köra på exakt samma upplösning.


Hemskt tacksam för svar, då det verkar väldigt onödig utgift för att bara testa.



MVH/ Kabukiman

#180

Postad 17 oktober 2007 - 12:58

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Surfade runt på nätet och fann denna lilla rackaren,
Oppo HM-31
Certified to HDMI 1.3 specification for the highest audio and video quality
Remote control, IR Input and RS-232C
Supports 1080p, Deep Color, and all HDTV resolutions
Long cable support with built-in signal equalizer

och till det låga priset av 99 $

Oppo HM-31

#181

Postad 17 oktober 2007 - 20:36

Unregisteredff1570f3
  • Unregisteredff1570f3
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Partman har ett par sjyssta switchar/splittar samt en TRUE MATRIX variant utav HDMI från CMI cables.
gå in på http://www.partman.se och sök på hdmi

/duKKa

#182

Postad 17 oktober 2007 - 21:34

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Surfade runt på nätet och fann denna lilla rackaren,
Oppo HM-31
Certified to HDMI 1.3 specification for the highest audio and video quality
Remote control, IR Input and RS-232C
Supports 1080p, Deep Color, and all HDTV resolutions
Long cable support with built-in signal equalizer

och till det låga priset av 99 $

Oppo HM-31

<{POST_SNAPBACK}>


Eller snarare priset 161:50 $ inkl frakt + ca 4% tull och 25% moms + ca 150:- i hanteringsavgifter till transportören = ca 210 $ + 150:- = ca 15-1600:- utan svensk nätadapter.

//Göran

#183

Postad 26 oktober 2007 - 20:00

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Jag köpte en Gefen 4x1 HDMI-switcher och har sällan varit så nöjd med en A/V-produkt!

Bygg, bild och ljudkvalité av absolut toppklass och helt utan buggar! Dessutom bjuder den på det där lilla extra som medföljande AC-adapter för 110V/220V, 4 HDMI-kablar av bra kvalité, fjärr med flera extrabatterier i påse m.m.

Rekommenderas varmt!

#184

Postad 31 oktober 2007 - 20:32

satanas
  • satanas
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Vad tror niom denna? För det priset så har man inte så mycket att förlora, jag fattar inte mycket av specifikationerna men tror ni att jag förlorar nått i bildväg?

http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem

#185

Postad 01 november 2007 - 09:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Varan finns i HongKong, bara det skulle få mig att backa ur.
Tittar man dessutom på säljarens betygslista så finns ett antal köpare som gjort flera köp och samtidigt, ser skumt ut i mina ögon.

Men det är inte många dollar och det är framförallt inte mina dollar ;)

#186

Postad 01 november 2007 - 19:46

satanas
  • satanas
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Okay, men om man bortser från sälva säljaren då det finns fler än han som säljer samma grej och bara tittar på själv produkten.

Hur tror ni kvaliteten är? Alltså tror ni att jag förlorar nått i bild?

#187

Postad 02 november 2007 - 08:20

kastrom
  • kastrom
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Gefen 4x2 som jag tycker fungerar riktigt dåligt. Från Toshiba hd-dvd fungerar det ganska bra så länge jag bara har tv'n eller projen på och inte byter källa på switchen. Från playstation fungerar det inte alls, tv är bara svart och projen kan ibland visa upp en bild som ser helt bedrövlig ut.
Fjärren har iofs flera batterier men den fungerar nästa inte alls, bästa metoden är att gå fram till switchen och trycka på fjärren och ibland byter den källa. Skulle ha varit trevligt med knappar på switchen också.
Är det någon mer som har problem med sin Gefen?

/Kent

#188

Postad 02 november 2007 - 12:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Satanas >
Enligt beskrivningen låter den helt fantastisk! Enda nackdelen skulle vara om du har flera HDMI-apparater aktiva samtidigt, ser inte riktigt hur den väljer ingång då (som ett exempel).
Å andra sidan är det svårt att hitta någon info om en no-nameswitch någostans på nätet i form av tester o.d. så den enda info som finns är från säljarna på ebay, och där överdrivs både specar och certifieringar glatt...

kastrom>>
Har du provat att koppla om källorna på ingångarna till Gefen, t.ex. PS till ingången där du har HD-DVD:n inkopplad och se om PS börjar fungera där... Det kan vara fel på switchen, och bara det att du måste gå fram till switchen för att fjärrkontrollen skall fungera skulle få mig att genast lämna in den som defekt.

Redigerat av mikeett, 02 november 2007 - 15:21.


#189

Postad 02 november 2007 - 13:45

satanas
  • satanas
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Satanas >
Enligt beskrivningen låter den helt fantastisk! Enda nackdelen skulle vara om du har flera HDMI-apparater aktiva samtidigt, ser inte riktigt hur den väljer ingång då (som ett exempel).
Å andra sidan är det svårt att hitta någon info om en no-nameswitch någostans på nätet i form av tester o.d. så den enda info som finns är från säljarna på ebay, och där överdrivs både specar och certifieringar glatt...


Tror jag ska dra hem en och testa faktisk, den e ju inte så dyr så man förlorar ju inte så mycket om det skulle vara skit.
Kommer förmodligen bara ha igång en hdmi produkt i taget så det blir nog inga problem för tillfället iaf.

#190

Postad 02 november 2007 - 15:24

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Berätta sedan om det blev bu eller bä...
Tips på bra och billiga produkter skadar aldrig, ibland hittar man dom men det är sällsynt.
Dåliga erfarenheter är också bra att dela med sig av så andra inte behöver göra samma misstag.

#191

Postad 02 november 2007 - 17:12

satanas
  • satanas
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
absolut, återkommer senare med mitt intryck på produkten.

#192

Postad 04 november 2007 - 08:46

goatsodomizer
  • goatsodomizer
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Någon som kan kommentera följande:

Clas Ohlsons HDMI-växel (4 ingångar, 1 utgång) 895:-
http://www.clasohlso...spx?id=23612355

Teknikmagasinets HDMI-switch 3-vägs 499:-
http://www.teknikmag...mp;artnr=204766

Och varför är den här så ******** dyr? Är den så mycket bättre? Gefen HDMI-switch 2x1 1996:-
http://www.dustin.se...odID=5010097268

Jag behöver koppla in DVD-spelaren (Denon 1730) och min PS3 till min LCD-TV (Samsung 32").

Redigerat av goatsodomizer, 04 november 2007 - 09:02.


#193

Postad 05 november 2007 - 13:54

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Kvalitet kostar. Gefen har bra produkter medans clas-ohlson och teknikmagasinet kan ha fynd som fungerar.
Vad som är bäst för dig, tja prova dig fram via de billiga prylarna om Gefen känns för dyrt.

Fast som alternativ till switch kan du kanske köra DVD:n på komponent och PS3 via HDMI ;)
Det är större skillnad på att köra Blu-ray mot DVD, än att köra komponent mot HDMI (vid standard DVD upplösning).

#194

Postad 05 november 2007 - 21:38

goatsodomizer
  • goatsodomizer
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Kvalitet kostar. Gefen har bra produkter medans clas-ohlson och teknikmagasinet kan ha fynd som fungerar.
Vad som är bäst för dig, tja prova dig fram via de billiga prylarna om Gefen känns för dyrt.

Fast som alternativ till switch kan du kanske köra DVD:n på komponent och PS3 via HDMI :wub:
Det är större skillnad på att köra Blu-ray mot DVD, än att köra komponent mot HDMI (vid standard DVD upplösning).

Fast grejen är att jag upptäckt vilken jäkla bra dvd-spelare PS3 är, så nu känns en switch inte sådär jättenödvändigt längre. Bilden är, enligt min uppfattning, bättre på PS3 än med min Denon-spelare. Är det möjligt eller är det jag som ser i syne?

#195

Postad 06 november 2007 - 07:47

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Nope, du ser rätt. PS3 är en utmärkt DVD-spelare men jag trodde din andra var regionsfri och därför ville ha även den inkopplad. Om nu PS3 går att göra regionsfri för DVD så finns det ingen större anledning att ha kvar den 'gammla' DVD-spelaren.

Små anledningar att ha en standalonespelare,
Snabbare uppstart,
oftast tystare,
regionsfria (om den nu är det),
men de är som sagt små. Och din TV har säkerligen en komponentingång du kan koppla in den i istället för HDMI om du vill ha den kvar.

#196

Postad 10 november 2007 - 11:47

Unregistered1d56c791
  • Unregistered1d56c791
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Partman har ett par sjyssta switchar/splittar samt en TRUE MATRIX variant utav HDMI från CMI cables.
gå in på <a href="http://www.partman.se" target="_blank">http://www.partman.se</a> och sök på hdmi

/duKKa


http://www.partman.s...uct.asp?id=4719

partmans switch funkar under omständigheterna som den levereras............ inte alls
fick hem ett prov kopplade in den och den orkade inte ens bära 720...
leta rätt på en 5V adapter, presto allt funka klockrent, 1080P tillomed
växlar av sig självt hur bra som helst

summakardemmumma

om ni köper Partmans se till att även köpa en 5volts adapter (räkna med denna kostnad)
annars kommer det inte att fungera..

tyvärr så kastade sambon den ytterst fina kartongen som den levererades i annars så skulle den gått i retur

//T

#197

Postad 23 november 2007 - 22:07

stenim
  • stenim
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Någon som har testat eller vet något om denna produkt!?
Verkar ju jätte billig jämnfört med andra produkter med 2 utgångar!
kanske har någon stor nackdel?

http://www.partman.s...uct.asp?id=4718

#198

Postad 28 november 2007 - 04:39

poppe_
  • poppe_
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Jag funderar på att införskaffa:

Belkin PureAV 3-1 HDMI Switch

Länkar:

https://www.prisjakt...146728#rparams=

http://www.webhallen...83&ref=Prisjakt


Kommer inom kort att köpa en Dvico TViX som jag ska köra som nytt mediacenter så jag vill koppla den, min dvd och playstation 3 till denna.

Ris/Ros vad tror ni om denna switch? är den värd pengarna? duger den? förmodligen kommer endast supras hdmi att användas. 1 meter mellan ps3 dvd & tvix och sedan 2 meter ut från switch till tv.

#199

Postad 03 december 2007 - 23:21

Stich
  • Stich
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar som många andra här på en HDMI-switch. Kjell & Company säljer en för 299 kr http://www.kjell.com...o...98103&path=

Riktigt billigt dock ingen fjärrkontroll.

Sen finns en "dyrarare" för 699 kr http://www.kjell.com...o...98281&path=
Denna med fjärrkontroll.

Är det inte så också att om man köper den billiga, och den fungerar (jag får bild), då har jag gjort en rikigt bra affär. Sålänge det inte finns störningar i bilder, så borde väl man vara nöjd? Skillnad är mot de analog signalerna då kvalitén kunde gör att bilden succesivt blev sämre.

#200

Postad 04 december 2007 - 00:45

poppe_
  • poppe_
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Beror väl på vad du har för övrig utrustning. Jag menar vill man verkligen ha en apparat för 200 spänn som sköter bilden mellan din blu-ray spelare och tv för 20 tusen exempelvis? :(

Skumma igenom tråden så ser du en hel diskussion om de billigare switcharna och jag tror några ifrån kjell tas upp.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.