Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Euroscreen ReAct 3

235 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 04 december 2016 - 13:18

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

  • 3 696 inlĂ€gg
  • 0

NÀ, det tycker jag nog inte stÀmmer riktigt. Tw9300 leverarar ganska exakt dubbelt sÄ mycket ljus som en ny HW65 i lÄgt lamplÀge och iris öppen pÄ bÄda. Sist jag hade en beg. TW8100, som Àr snarlik med TW9000, i butiken sÄ var motsvarande Sony lite starkare.

SÄ jag skulle med ganska stor sÀkerhet kunna sÀga att en TW9300 lÀmnar mer Àn dubbelt sÄ mycket kalibrerat ljus som din TW8100 och det ger förstÄs en ordentlig skillnad pÄ en stor ReActduk som din.

Prova sÀtt din Tw8100 i lÀge dynamic i högt lamplÀge. Det ger en indikation av hur ljuset motsvarar pÄ en korrekt instÀlld Tw9300 i lÄgt lamplÀge.

Som bonus Àr den klart tystare samtidigt.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack för svar. Jag kör alltid i Dynamic-lÀge nÀr jag ser pÄ sport, det Àr enda sÀttet jag tycker man kan fÄ i nÀrheten av sÄ mkt ljus som krÀvs för annat Àn film i ett mörklagt rum. Jag borde varit tydligare med det. SÄ frÄgan Àr vÀl om det finns nÄgon projektor som kan ge mer ljus Àn en TW9000 med en rÀtt ny lampa i Dynamiskt lÀge?



#102

Postad 09 december 2016 - 08:07

hugeman
  • hugeman
  • ForumrĂ€v

  • 984 inlĂ€gg
  • 0

Har kört nu ett par veckor med en TW3200 pÄ en 77" React 3. Lampan har gÄtt ca 1500 timmar. Ljuset rÀcker egentligen till i lÄgt lamplÀge men lampan börjar fÄ sina egenheter och mÄste bytas. Dock istÀllet för att byta lampa skulle jag vilja byta projektor till en ny Sony dÄ TW3200 har lite för dÄlig svÀrta. Dock hoppas jag att vi fÄr se en ny Sony pÄ IFA-mÀssan 2017 (hÀr kanske jag Àr helt ute och cyklar).

 

Detta gör att jag inte vill lĂ€gga sĂ„ mycket pengar just nu utan tittar igen pĂ„ beg. marknaden i vĂ€ntan pĂ„ ny Sony. Mina kandidater till mitt alltid helt nerslĂ€ckta vardagsrum Ă€r enligt följande:

 

Sony HW40/45 (men dessa verkar alldeles för ljusstarka för min lilla duk samt svĂ„ra att fĂ„ tag i beg.)

Sony HW30-65 (oftast överpriser men med instÀllbara iris sÄ kan det nog funka bra med min lilla duk, vet dock inte om alla har instÀllbar iris)

Epson TW4400 (svÄr att fÄ tag i och gammal)

Epson TW7200 (svÄr att fÄ tag i men nyare)

 

Framförallt tĂ€nker jag pĂ„ TW7200, kan den funka? Hur stĂ„r den sig ljusmĂ€ssigt och svĂ€rtamĂ€ssigt mot min gamla TW3200 och TW4400? Eller Ă€r den samma "ljuskanon" som HW40/45?


Redigerat av hugeman, 09 december 2016 - 08:07.


#103

Postad 28 december 2016 - 15:53

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • AnvĂ€ndare

  • 118 inlĂ€gg
  • 0
God jul pÄ er :)

Jo jag tÀnkte skaffa ny duk dÄ min fru förstörde min förra. Hade en ramspÀnd Euroscreen grÄ 90". Har en Mitsubishi HC3200 projektor som funkar kanon. Men Àr inte sÄ insatt lÀngre i vad som Àr bra/dÄligt, vad Àr shine/hotspots??

Jag Àr vÀl inne pÄ att köpa en Euroscreen igen men vilken hade ni rekommenderat, har ca 5 normala fönster i mitt vardagsrum men kan mörklÀgga relativt bra, vÀggarna Àr mörka och taket Àr vitt, storleken pÄ duk 90-100" ramspÀnd.

Tacksam för svar!!

#104

Postad 29 december 2016 - 08:08

hugeman
  • hugeman
  • ForumrĂ€v

  • 984 inlĂ€gg
  • 0

God jul pÄ er :)

Jo jag tÀnkte skaffa ny duk dÄ min fru förstörde min förra. Hade en ramspÀnd Euroscreen grÄ 90". Har en Mitsubishi HC3200 projektor som funkar kanon. Men Àr inte sÄ insatt lÀngre i vad som Àr bra/dÄligt, vad Àr shine/hotspots??

Jag Àr vÀl inne pÄ att köpa en Euroscreen igen men vilken hade ni rekommenderat, har ca 5 normala fönster i mitt vardagsrum men kan mörklÀgga relativt bra, vÀggarna Àr mörka och taket Àr vitt, storleken pÄ duk 90-100" ramspÀnd.

Tacksam för svar!!

 

Jag tycker React Àr en fantastisk duk om man Àr med pÄ nackdelerna som ÀndÄ fördelarna övervÀger i ett vardagsrum.

 

Shine Àr helt enkelt att ljusa partier kan glittra i duken. TÀnkt dig att du tittar pÄ snö en solig dag sÄ ser du att det glittrar lite i snön. Nu Àr inte shine-effekten lika stor men ÀndÄ lite Ät det hÄllet.

 

Hotspot uppstĂ„r frĂ€mst nĂ€r man har för kort avstĂ„nd mellan lins och duk. Jag skulle rekommendera 2 ggr dukbredden (Ă€ven om tillverkaren rekommenderar 1,8) sĂ„ bör du ha minimal hotspot sĂ„vida du inte monterar projektorn över dukkanten dĂ„ kan du fĂ„r hotspot Ă€ven dĂ„. Hotspot kan man vĂ€l sĂ€ga att du fĂ„r ett ljusare omrĂ„de i mitten av duken som sedan blir mörkare ju lĂ€ngre Ă„t sidorna man kommer. Lite som om man lyser med en ficklampa pĂ„ vĂ€ggen.

 

Man ska Àven tÀnka pÄ att har man en bred soffa sÄ man sitter i kanten av duken eller utanför sÄ kommer man Àven se att bortre delen av duken Àr lite mörkare Àn den nÀrmast dig vilket har och göra med att duken riktar ljuset. Dock inte alls lika snÀvt som pÄ en TV med VA-panel!

 

VÀrt att tÀnka pÄ att Àven om duken Àr fantastisk och verkligen gör underverk i ett rum med ljusa vÀggar och tak sÄ vinner man vÀldigt mycket pÄ att ha en mörk bakvÀgg (projektorvÀggen). Jag mÀrker det hemma dÀr jag har en ljusgrÄ vÀgg. I en ljus scen Àr det helt enkelt rummet som sÀtter begrÀnsningen i hur mörka t.ex. blackbarsen blir dÄ bakvÀggen reflekterar tillbaka pÄ duken. I en mörk scen Àr det projektorn som sÀtter begrÀnsningen i hur mörk scenen blir.

 

TÀnk Àven pÄ att en React-duk Àter en hel del ljus.


Redigerat av hugeman, 29 december 2016 - 14:01.


#105

Postad 30 december 2016 - 08:34

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • AnvĂ€ndare

  • 118 inlĂ€gg
  • 0

Tackar för svaret, Vet ej om just min projektor blir sĂ„ bra med en React duk, dĂ„ min kan bara producera 1300 lumen. 

 

Men vet ni skillnaden mellan Frame Vision Light React 3.0 och Frame Vision React 3.0?? 

 

Funderar pÄ byta upp mig till en Sony HW45 alt HW65, den har ett sjukt bra tryck i bilden.



#106

Postad 30 december 2016 - 13:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

Tackar för svaret, Vet ej om just min projektor blir sĂ„ bra med en React duk, dĂ„ min kan bara producera 1300 lumen. 

 

Men vet ni skillnaden mellan Frame Vision Light React 3.0 och Frame Vision React 3.0?? 

 

Funderar pÄ byta upp mig till en Sony HW45 alt HW65, den har ett sjukt bra tryck i bilden.

1300 Ansilumen hade rÀckt lÄngt, men det lÀr du inte fÄ ut ur din gamle HC3200. Tillverkarnas specifikationer Àr inte nÄgon bra utgÄngspunkt dÄ varje tillverkare mÀter sjÀlv och det finns ingen specifikationspolis som sÀkerstÀller att detta stÀmmer.

Light har fem cm bred ram och den vanliga har 10cm. (Light tillverkas som bredast 230cm bildbredd)

 

Sony har jÀttebra tryck i bilden jÀmfört med din gamle Mitsubishi, men Epsons nya TW9300 lÀmnar dubbelt upp mot Sony(kalibrerat) och Àr dÀrför Ànnu bÀttre i rum som ej Àr optimala.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#107

Postad 03 januari 2017 - 11:18

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • AnvĂ€ndare

  • 118 inlĂ€gg
  • 0
SÄ det enda som skiljer mellan dukarna Àr 5cm pÄ ramen, ÀndÄ tar nÀstan 1000kr mera för den med 10cm bredd.

Aha ok, ja dÄ Àr nÀstan spikat att man mÄste köpa ny projektor, ingen idé att köpa en ny bra duk och det ser dÄligt ut.

#108

Postad 03 januari 2017 - 11:28

hugeman
  • hugeman
  • ForumrĂ€v

  • 984 inlĂ€gg
  • 0

SÄ det enda som skiljer mellan dukarna Àr 5cm pÄ ramen, ÀndÄ tar nÀstan 1000kr mera för den med 10cm bredd.

Aha ok, ja dÄ Àr nÀstan spikat att man mÄste köpa ny projektor, ingen idé att köpa en ny bra duk och det ser dÄligt ut.

 

Köp den med Vel-tex ram. Det ökar kontrasten och Àter ströljus och projektorljus som hamnar pÄ ramen.



#109

Postad 18 januari 2017 - 16:56

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

  • 3 696 inlĂ€gg
  • 0

Lite nyfiken pÄ vad ni andra upplever för vertikala tittvinklar med React 3 duken. Vad jag lÀst (iaf har för mig ha lÀst) sÄ skulle den nÀstan vara lika kÀnlig för placering i höjdled som i nÀr det gÀller horisontella tittvinklar men det Àr inte min erfarenhet. FrÄn sidan mÀrker jag klart hur duken Àr mörkare pÄ andra sidan men dÀremot mÀrker jag i princip ingen som helst skillnad i höjdled, t.ex. om jag reser mig upp frÄn sittande (utan att röra mig i horisontalplanet). Det förvÄnar mig dÄ tidigare diskussioner kring detta och paralleller till en studsande tennisboll kastad frÄn projektorn som ska trÀffa en i ansiktet nÀr man sitter "rÀtt".

 

UtifrÄn det undrar jag om det verkligen gör sÄ stor skillnad hur duken placeras i höjdled, t.ex. om man vill placera en TV under duken? Vad Àr era erfarenhetr? Eller Àr det kanske sÄ att tidigare React var mer kÀnsliga pÄ detta? Har ett vagt minne av att version 3 skulle vara lite mer förlÄtande Àn tidigare.



#110

Postad 18 januari 2017 - 22:28

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
PÄ dessa Euroscreen dukar, t.ex. Thor, vilken sida kommer nÀtkabeln ifrÄn, framifrÄn sett sÄ att sÀga? Och hur lÄng Àr den?

#111

Postad 18 januari 2017 - 22:59

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0
Har en Thor, kommer ut pÄ vÀnster sida och uppskattar lÀngden till 3m.

#112

Postad 19 januari 2017 - 10:28

hugeman
  • hugeman
  • ForumrĂ€v

  • 984 inlĂ€gg
  • 0

Lite nyfiken pÄ vad ni andra upplever för vertikala tittvinklar med React 3 duken. Vad jag lÀst (iaf har för mig ha lÀst) sÄ skulle den nÀstan vara lika kÀnlig för placering i höjdled som i nÀr det gÀller horisontella tittvinklar men det Àr inte min erfarenhet. FrÄn sidan mÀrker jag klart hur duken Àr mörkare pÄ andra sidan men dÀremot mÀrker jag i princip ingen som helst skillnad i höjdled, t.ex. om jag reser mig upp frÄn sittande (utan att röra mig i horisontalplanet). Det förvÄnar mig dÄ tidigare diskussioner kring detta och paralleller till en studsande tennisboll kastad frÄn projektorn som ska trÀffa en i ansiktet nÀr man sitter "rÀtt".

 

UtifrÄn det undrar jag om det verkligen gör sÄ stor skillnad hur duken placeras i höjdled, t.ex. om man vill placera en TV under duken? Vad Àr era erfarenhetr? Eller Àr det kanske sÄ att tidigare React var mer kÀnsliga pÄ detta? Har ett vagt minne av att version 3 skulle vara lite mer förlÄtande Àn tidigare.

 

Vertikala vinkeln Àr vÀl egentligen inga problem pÄ duken. Du kan vÀl dÀremot introducera hotspot om du placerar projektorn för högt över duken och dÀrför ska du helst hÄlla linsens centrum innanför duken. Det Àr vÀl det man brukar rekommendera nÀr det gÀller Reacten.

 

Tror du behöver oroa dig mer för din nacke Àn för att du ska fÄ taskig bild om du hÀnger duken lite högre =)



#113

Postad 19 januari 2017 - 15:18

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0

Ytterligare en frÄga som egentligen Àr mer allmÀnt nÀr de gÀller dukar!

 

Ska man alltid/helst lĂ„ta duken vara inrullad nĂ€r man inte anvĂ€nder den? 



#114

Postad 13 april 2017 - 07:35

ers
  • ers
  • LĂ€rjunge

  • 492 inlĂ€gg
  • 0

Hej, har ca 3m mellan duk och lins och sitter pÄ ca 3,5m och projjen Àr en W2000. Skulle det fungera med en 99" ReAct pÄ detta avstÄndet eller blir det mycket "hotspot" och glitter? Vill som sagt fÄ mer svÀrta Àn med en vanlig vit duk i vardagsrummet.

 

Tack!



#115

Postad 13 april 2017 - 11:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

Hej, har ca 3m mellan duk och lins och sitter pÄ ca 3,5m och projjen Àr en W2000. Skulle det fungera med en 99" ReAct pÄ detta avstÄndet eller blir det mycket "hotspot" och glitter? Vill som sagt fÄ mer svÀrta Àn med en vanlig vit duk i vardagsrummet.

 

Tack!

Fungera gör det, men om det blir för mycket hotspot beror förstÄs pÄ vilka krav du har. Tillverkaren rekommenderar 1,8x dukbredden i avstÄnd mellan lins och duk vilket ger 3,78m med en 99" stor duk i 16:9. Det innebÀr att du ligger en bit under deras rekommendation. Om det blir tillrÀckligt bra för dina krav behöver du se sjÀlv. En del ser inte hotspot överhuvudtaget, en del ser det men stör sig inte och vissa personer Àr kÀnsliga och vÀljer direkt bort lösningar med den typen av bieffekt. Vilken person du Àr mÄste du ta reda pÄ sjÀlv.

 

Shine(glitter) pĂ„verkas inte sĂ„ mycket av avstĂ„ndet utan bestĂ€ms mest av vĂ€vens beskaffenhet och i viss mĂ„n Ă€ven av ljusflödet(högre ger mer). Även pĂ„ den punkten Ă€r det en frĂ„ga om hur kĂ€nslig just du Ă€r och vad du upplever.

 

DNP Supernova Àr mycket bÀttre pÄ bÄda dessa punkter och hade förmodligen varit ett sÀkert kort. TyvÀrr kostar den vÀldigt mycket mer.

En annan lösning Àr att byta projektorn till en som kan sitta lÀngre ifrÄn, för just BenQ W2000 Àr av den anledningen inte sÄ lÀmplig till just högkontrastvÀver, typ ReAct.

Men Äk och titta hos en butik som kan visa det med liknande förutsÀttningar sÄ fÄr du svaren pÄ vad du sjÀlv har för krav.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#116

Postad 14 april 2017 - 23:04

ers
  • ers
  • LĂ€rjunge

  • 492 inlĂ€gg
  • 0
Tack för ett mycket bra svar Marcus!

Hur pÄverkas hotspot av höjden pÄ projektorn? Som det Àr idag sitter den i ett Chief fÀste med 9" röret pÄ vilket gör att den nu sitter strax över övre kant pÄ duken. SÀtter jag den lÀgre riskerar jag att slÄ huvudet i den nÀr jag reser mig upp.Dukens höjd motsvarar ca ögonnivÄ pÄ 1/3 av höjdenpÄ den.

Det jag gillar med W2000 Àr svÀrtan, den relativt korrekta fÀrgÄtergivningen (Rex.709 lÀget) samt mindre blÄstick som jag hade i min gamla Z4 projektor. Vad kan man vÀlja idag för projektor begagnad som motsvarar eller Àr bÀttre pÄ detta samt kan placeras lÀngre ifrÄn duken?

Mvh Anders

#117

Postad 15 april 2017 - 10:12

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 1

Tack för ett mycket bra svar Marcus!

Hur pÄverkas hotspot av höjden pÄ projektorn? Som det Àr idag sitter den i ett Chief fÀste med 9" röret pÄ vilket gör att den nu sitter strax över övre kant pÄ duken. SÀtter jag den lÀgre riskerar jag att slÄ huvudet i den nÀr jag reser mig upp.Dukens höjd motsvarar ca ögonnivÄ pÄ 1/3 av höjdenpÄ den.

Om projektorn sitter för nÀra och du fÄr tydlig hotspot sÄ följer den vinkeln pÄ projektorn i förrhÄllande till hur du sitter. SÄ om du har projektorn i överkant av bilden sÄ kommer du att fÄ den starka hotspotten i mitten av bilden nÀr du sitter i vinkel med ögonen lika lÄngt ner, alltsÄ i underkant av bilden. Flyttar du dig Ät höger sÄ flyttar ocksÄ hotspotten sig Ät höger. Med ett lÀngre avstÄnd projektor-duk sÄ blir ljusflödet jÀmnare och hotspotten minskar successivt och till sist sÄ syns den knappt.

 

Det jag gillar med W2000 Àr svÀrtan, den relativt korrekta fÀrgÄtergivningen (Rex.709 lÀget) samt mindre blÄstick som jag hade i min gamla Z4 projektor. Vad kan man vÀlja idag för projektor begagnad som motsvarar eller Àr bÀttre pÄ detta samt kan placeras lÀngre ifrÄn duken?

 

Det Àr inget fel pÄ bilden frÄn en W2000, precis som du konstaterat. De problem den lider av ligger dÄ snarare i att man inte nÄr det kastavstÄnd som man önskar med en högkontrastduk samt sÄ Àr det ju inte heller vÀrldens tystaste projektor.

 

Det finns en hel del maskiner som kan vara tÀnkbara men jag hade nog börjat söka kring begagnade HW40/45 frÄn Sony eller liknande. Bland nya maskiner, i liknande prisklass, finns ju Epson TW6700, men den Àr lite ljusstarkare och har lite sÀmre förmÄga att slÀcka sitt ljus jÀmfört med en BenW W2000. Ihop med en ReAct sÄ blir det ju ÀndÄ bÀttre svÀrta och kontrast och den klarar ju kastavstÄndet och Àr ocksÄ tystare. Men en HW45 Àr förstÄs mumma... :wub:

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 15 april 2017 - 10:14.


#118

Postad 15 april 2017 - 13:04

ers
  • ers
  • LĂ€rjunge

  • 492 inlĂ€gg
  • 0
Tack igen för uttömmande svar Marcus!

Köpte min proj i höstas sÄ den fÄr nog tyvÀrr hÀnga med en stund till. Dessutom sÄ inbringar inte en begagnad W2000 projje nÄgra direkta pengar.

NÀr jag vÀl byter sÄ vill jag gÀrna gÄ hela vÀgen med 2.35:1 duk och projje med motorzoom osv. Problemet blir dÄ att jag helst vill ha en ljudtransparent duk för att kunna maxa bildytan och dÄ finns det vÀl inga högkontrastdukar att vÀlja pÄ?

#119

Postad 15 april 2017 - 14:00

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0
NÀ, det gÄr inte sÄ enkelt att tillverka dukar som Àr av högkontrast-typ och samtidigt ljudtransparenta. Iaf inte om de ska vara bra. Tekniskt gÄr det förstÄs att perforera vilken sorts vÀv som helst, men perforerade vÀver Àr inte sÄ kul bildmÀssigt, man vill gÀrna att vÀven ska vara vÀvd(mer finmaskig)

DÀrför ser man oftas bara ljudtransparent i optimala biogrottor.

/Marcus

#120

Postad 16 april 2017 - 13:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Men en HW45 Àr förstÄs mumma... :wub:

 

Nu har jag just inte denna react, men kombinationen med HW45:an imponerar hÀr hemma! Tycker verkligen man ska Äka och kika pÄ den vid en ev uppgradering till vardagsrummet :)



#121

Postad 16 april 2017 - 18:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Vad har du för avstÄnd lins till duk samt hur stor duk?

 

UngefÀr 100" med 4.1m lins/duk :)



#122

Postad 24 april 2017 - 20:21

DeusEXMachina
  • DeusEXMachina
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0

Men en HW45 Àr förstÄs mumma... :wub:

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Jag Àr lite i valet och kvalet mellan HW45/65 och Epson TW9300. Mina förutsÀttningar Àr lÄngt ifrÄn optimala. Ljust vardagsrum
3m mellan lins och duk. 90-95" React. En Supernova vore vÀl det bÀsta men troligtvis flyttar jag hem till tjejens lÀgenhet nÀrmaste Äret dÀr förutsÀttningarna Àr bÀttre sÄ inte sÄ sugen pÄ att lÀgga sÄ mycket pengar pÄ en duk, nÀr jag kommer vilja ha en större efter flytt. FÄr vÀl leva med hotspot sÄ lÀnge...men vilken av de 3 projektorerna tror du gör bÀst jobb ihop med en React?

#123

Postad 24 april 2017 - 20:43

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker du ska Äka och titta sjÀlv vilken bild du gillar bÀst. TW9300 kan förstÄs leverera mest ljus och klarar dÀrför bÀttre av att prestera med ströljus i rummet. Med det sagt sÄ Àr det vÀldigt jÀmnt i övrigt och mÄnga föredrar Sony bildmÀssigt. Men det bör du titta och avgöra sjÀlv!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#124

Postad 24 april 2017 - 21:55

DeusEXMachina
  • DeusEXMachina
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0

Jag tycker du ska Äka och titta sjÀlv vilken bild du gillar bÀst. TW9300 kan förstÄs leverera mest ljus och klarar dÀrför bÀttre av att prestera med ströljus i rummet. Med det sagt sÄ Àr det vÀldigt jÀmnt i övrigt och mÄnga föredrar Sony bildmÀssigt. Men det bör du titta och avgöra sjÀlv!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Yes, fÄr försöka ta mig nÄnstans dÀr jag kan kika. Bor dock lite dumt sÄ sÀtt.
Tack för snabbt svar

#125

Postad 20 maj 2017 - 18:57

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

  • 3 696 inlĂ€gg
  • 0

Har lite bekymmer med min React 3 Thor Tabtension duk. Det yttrar sig som horisontella linjer som löper över duken med jÀmna mellanrum, inte i bilden alltsÄ utan i duken. AvstÄndet Àr sÄdant att det för mig framstÄr som uppenbart att det Àr "en linje per varv" pÄ duken.

 

Var i kontakt med HBB och Bjurab/Draper som dÄ rekommenderade att jag skulle lossa lite pÄ "spÀnningen" pÄ duken. Det i sig fungerade, men med nackdelen att duken istÀllet blev en typ 16:11 duk samt att hörnen numera pekar ut sÄ att bildytan inte lÀngre Àr fyrkantig.

 

Har redan fÄtt en duk utbytt för just detta problem men tyvÀrr verkar Àven denna duk ha precis samma problem. Kan ju inte gÀrna ha duken utrullad hela tiden heller Àven ifall det skulle hjÀlpa, tar ju bort vitsen med att ha en rullduk.

 

Är det för mkt begĂ€rt att  en duk i 30 000 kr klassen ska vara bĂ„de fyrkantig och utan fysiska linjer i bildytan som syns pĂ„ ett par meters avstĂ„nd?


Redigerat av improwise, 20 maj 2017 - 19:00.


#126

Postad 20 maj 2017 - 19:23

hugeman
  • hugeman
  • ForumrĂ€v

  • 984 inlĂ€gg
  • 0

Har lite bekymmer med min React 3 Thor Tabtension duk. Det yttrar sig som horisontella linjer som löper över duken med jÀmna mellanrum, inte i bilden alltsÄ utan i duken. AvstÄndet Àr sÄdant att det för mig framstÄr som uppenbart att det Àr "en linje per varv" pÄ duken.

 

Var i kontakt med HBB och Bjurab/Draper som dÄ rekommenderade att jag skulle lossa lite pÄ "spÀnningen" pÄ duken. Det i sig fungerade, men med nackdelen att duken istÀllet blev en typ 16:11 duk samt att hörnen numera pekar ut sÄ att bildytan inte lÀngre Àr fyrkantig.

 

Har redan fÄtt en duk utbytt för just detta problem men tyvÀrr verkar Àven denna duk ha precis samma problem. Kan ju inte gÀrna ha duken utrullad hela tiden heller Àven ifall det skulle hjÀlpa, tar ju bort vitsen med att ha en rullduk.

 

Är det för mkt begĂ€rt att  en duk i 30 000 kr klassen ska vara bĂ„de fyrkantig och utan fysiska linjer i bildytan som syns pĂ„ ett par meters avstĂ„nd?

 

 

Jag har exakt samma problem pÄ min duk fast jag har en Diplomat. UpptÀckte det första gÄngen jag körde ner duken. Var i kontakt med Draper som bad mig att testa att ha min duk nere under ett dygn samt slÀppa ett snÀpp pÄ spÀnningen. Det hjÀlpte inte utan fick nÀstan lite timglasliknade form pÄ duken istÀllet. Jag fick ocksÄ min duk utbytt och den nya uppvisade samma fenomen dock i mindre skala. Jag valde mig att förlika mig med problemet och kör glatt pÄ ÀndÄn =)

 

Jag fÄr kÀnslan av att det Àr nÄgot pÄ rullen som orsakar dessa veck. De Àr alltid skarpare nÀr man kör ner duken men har tonats ner nÀr det Àr dags att köra upp duken.



#127

Postad 20 maj 2017 - 19:40

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

  • 3 696 inlĂ€gg
  • 0

Jag har exakt samma problem pÄ min duk fast jag har en Diplomat. UpptÀckte det första gÄngen jag körde ner duken. Var i kontakt med Draper som bad mig att testa att ha min duk nere under ett dygn samt slÀppa ett snÀpp pÄ spÀnningen. Det hjÀlpte inte utan fick nÀstan lite timglasliknade form pÄ duken istÀllet. Jag fick ocksÄ min duk utbytt och den nya uppvisade samma fenomen dock i mindre skala. Jag valde mig att förlika mig med problemet och kör glatt pÄ ÀndÄn =)

 

Jag fÄr kÀnslan av att det Àr nÄgot pÄ rullen som orsakar dessa veck. De Àr alltid skarpare nÀr man kör ner duken men har tonats ner nÀr det Àr dags att köra upp duken.

 

Timglasliknande var ordet jag försökte komma pÄ tidigare men inte lyckades med, helt rÀtt, precis sÄ ser min duk ut ocksÄ. HÄller helt med om att vecken Àr skarpare i början, iaf om man lÀttat pÄ spÀnningen dÄ för annars tycker jag de Àr dÀr hela tiden. Funderar pÄ om det Àr sÄ att React-materialet Àr för mjukt för sitt eget bÀsta, och att det Àr sjÀlva "fÀstet" i rullen som skapar dessa veck. Har du tabtension pÄ din duk ocksÄ? Har för mig att Diplomat finns bÄde med och utan.



#128

Postad 20 maj 2017 - 19:47

hugeman
  • hugeman
  • ForumrĂ€v

  • 984 inlĂ€gg
  • 0

Timglasliknande var ordet jag försökte komma pÄ tidigare men inte lyckades med, helt rÀtt, precis sÄ ser min duk ut ocksÄ. HÄller helt med om att vecken Àr skarpare i början, iaf om man lÀttat pÄ spÀnningen dÄ för annars tycker jag de Àr dÀr hela tiden. Funderar pÄ om det Àr sÄ att React-materialet Àr för mjukt för sitt eget bÀsta, och att det Àr sjÀlva "fÀstet" i rullen som skapar dessa veck. Har du tabtension pÄ din duk ocksÄ? Har för mig att Diplomat finns bÄde med och utan.

 

 

Kan vara sÄ att den Àr mjuk och att rullen i sig Àr boven. Ska bli spÀnnande och se vad som hÀnder i framtiden med duken.

 

Japp det Àr tabtension. React-dukarna finns nog bara med tabtension nu för tiden Àven pÄ Diplomat.

 

Just den timglas-formen har gjort att jag ogĂ€rna Ă€ndrar min tabtension. Skulle behöva spĂ€nna min duk lite nu men vĂ„gar inte  B)



#129

Postad 20 maj 2017 - 20:23

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

  • 3 696 inlĂ€gg
  • 0

Kan vara sÄ att den Àr mjuk och att rullen i sig Àr boven. Ska bli spÀnnande och se vad som hÀnder i framtiden med duken.

 

Japp det Àr tabtension. React-dukarna finns nog bara med tabtension nu för tiden Àven pÄ Diplomat.

 

Just den timglas-formen har gjort att jag ogĂ€rna Ă€ndrar min tabtension. Skulle behöva spĂ€nna min duk lite nu men vĂ„gar inte  B)

 

Vad Àr du rÀdd ska hÀnda, att duken blir rak? :D



#130

Postad 20 maj 2017 - 20:32

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0
Dessa problem finns pĂ„ alla tab-tensiondukar, mer eller mindre. Är man riktigt krĂ€sen Ă€r det tyvĂ€rr bara ramspĂ€nt som gĂ€ller.

Mer pÄkostade konstruktioner, som Thor, har som regel mindre problem och man kan krÀva mer. Perfekta blir de dock sÀllan.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#131

Postad 20 maj 2017 - 20:47

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

  • 3 696 inlĂ€gg
  • 0

Dessa problem finns pĂ„ alla tab-tensiondukar, mer eller mindre. Är man riktigt krĂ€sen Ă€r det tyvĂ€rr bara ramspĂ€nt som gĂ€ller.

Mer pÄkostade konstruktioner, som Thor, har som regel mindre problem och man kan krÀva mer. Perfekta blir de dock sÀllan.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Men varför skulle en Tab Tension duk vara mer kÀnslig och fÄ linjer i bilden? Eller syftar du bara pÄ timglasbiten?



#132

Postad 20 maj 2017 - 20:59

hugeman
  • hugeman
  • ForumrĂ€v

  • 984 inlĂ€gg
  • 0

Vad Àr du rÀdd ska hÀnda, att duken blir rak? :D

 

 

Naje att fĂ„ en timglasformad duk igen  :rolleyes:



#133

Postad 20 maj 2017 - 21:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 1
Det Àr helt enkelt en mycket mer komplicerad lösning med fler potentiella riskzoner för problem. Linjerna kommer ju av infÀstningen pÄ röret och finns dÀr pÄ alla tab-tension, mer eller mindre. Bildytan blir aldrig, pÄ millimetern, korrekt heller.

Mer pÄkostade lösningar ger mindre fel, men ramspÀnt blir alltid bÀst.

Beroende pÄ vad man förvÀntar sig, hur stora felen Àr och hur dÄlig just ditt exemplar Àr sÄ kan man dra slutsats om den Àr defekt. Men det fÄr du ta med din Äf och de i sin tir med Draper.

/Marcus

#134

Postad 20 maj 2017 - 23:01

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

  • 3 696 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr helt enkelt en mycket mer komplicerad lösning med fler potentiella riskzoner för problem. Linjerna kommer ju av infÀstningen pÄ röret och finns dÀr pÄ alla tab-tension, mer eller mindre. Bildytan blir aldrig, pÄ millimetern, korrekt heller.

Mer pÄkostade lösningar ger mindre fel, men ramspÀnt blir alltid bÀst.

Beroende pÄ vad man förvÀntar sig, hur stora felen Àr och hur dÄlig just ditt exemplar Àr sÄ kan man dra slutsats om den Àr defekt. Men det fÄr du ta med din Äf och de i sin tir med Draper.

/Marcus

 

Ja, men det mÄste ju rimligtvis gÀlla Àven rulldukar som inte Àr tab tension?



#135

Postad 20 maj 2017 - 23:22

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 1
Nej, vanliga rulldukar har inte stretchbar vÀv och dras med helt andra problem.

De gÄr inte att fÄ slÀta och finns inte med högkontrastvÀv, (tex ReAct) för att ta tvÄ nackdelar.

/Marcus

#136

Postad 08 mars 2019 - 08:32

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Hej, leker med tanken att byta ut vÄran vita manuella euroscreen rullduk, till antingen en motorduk, eller ramspÀnd... har 3,5m frÄn lins till vÀgg, eller 3,2m frÄn lins till rullduk, om det nu blir sÄdan... vilka storlekar lÀmpar sig för att inte fÄ, eller fÄ minimalt med hotspot pÄ dom avstÄnden om man köper react 3.0? Har en epson tw6600 projektor...

Sen... OM nu skulle köpa en ramspÀnd... kommer vi nog ha en liten TV nedanför duken... om nu damen gÄr med pÄ det... eller kommer det se jÀttedumt ut tro? Och dÄ hamnar ju den ramspÀnda lite högt upp kanske...

Bara projektor/duk Ă€r nog inte att tĂ€nka pĂ„... dĂ„ TVn Ă€r pĂ„ rĂ€tt mĂ„nga timmar pĂ„ dagen, iom skiftjobb, jag kan ha pĂ„ tvn under dagen, sen familjen ha pĂ„ den pĂ„ kvĂ€llarna.... 



#137

Postad 08 mars 2019 - 08:42

hugeman
  • hugeman
  • ForumrĂ€v

  • 984 inlĂ€gg
  • 0

Hej, leker med tanken att byta ut vÄran vita manuella euroscreen rullduk, till antingen en motorduk, eller ramspÀnd... har 3,5m frÄn lins till vÀgg, eller 3,2m frÄn lins till rullduk, om det nu blir sÄdan... vilka storlekar lÀmpar sig för att inte fÄ, eller fÄ minimalt med hotspot pÄ dom avstÄnden om man köper react 3.0? Har en epson tw6600 projektor...

Sen... OM nu skulle köpa en ramspÀnd... kommer vi nog ha en liten TV nedanför duken... om nu damen gÄr med pÄ det... eller kommer det se jÀttedumt ut tro? Och dÄ hamnar ju den ramspÀnda lite högt upp kanske...

Bara projektor/duk Ă€r nog inte att tĂ€nka pĂ„... dĂ„ TVn Ă€r pĂ„ rĂ€tt mĂ„nga timmar pĂ„ dagen, iom skiftjobb, jag kan ha pĂ„ tvn under dagen, sen familjen ha pĂ„ den pĂ„ kvĂ€llarna.... 

 

Jag har ungefÀr ditt avstÄnd, tror det ligger pÄ ca 3,40 och var rÀdd för hotspot sÄ jag valde endast 77" vilket ger ca 2 ggr bildbredden. Med facit i hand sÄ hade jag nog kunnat gÄ upp i alla fall en storlek för jag ser ingen hotspot alls i filmscener. Har inte testat med testscener för att söka hotspot. Kör med en TW9200 som ej Àr lika ljusstark som din TW6600.



#138

Postad 08 mars 2019 - 08:44

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Jag har ungefÀr ditt avstÄnd, tror det ligger pÄ ca 3,40 och var rÀdd för hotspot sÄ jag valde endast 77" vilket ger ca 2 ggr bildbredden. Med facit i hand sÄ hade jag nog kunnat gÄ upp i alla fall en storlek för jag ser ingen hotspot alls i filmscener. Har inte testat med testscener för att söka hotspot. Kör med en TW9200 som ej Àr lika ljusstark som din TW6600.

 

Blir det inte mer hotspot ju mindre duken Ă€r, och ljuset blir mer koncentrerat? 



#139

Postad 08 mars 2019 - 09:43

mr miyagi
  • mr miyagi
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Hej. Glöm det med tv under. Man vÀnjer sig snabbt med stor bild. efter en vecka sÄ blir det ner rullat alltid skulle jah gissa (om du fÄr till bilden pÄ ljusa dagarna villsÀga ) Jag Kör pÄ ramspÀnd duk Äret om. Tillochmed frugan som var super anti Àlskar proj och duk konseptet i vardagsrums miljön nu mera. SvÄr att tro att hon vill tillbaka till 50".
React duk med tabtension Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n snygg ned rullad tycker jag. Ram spĂ€nd duk Ă€r mycket snyggare. Ser ut som en tv nĂ€stan 😉
Kolla pÄ bilderna hos mig sÄ fÄr du kanske nÄtt som hjÀlper till med ditt val.
Kanske din hÀlft Àndrar sig?
Mvh mr miyagi

#140

Postad 09 mars 2019 - 08:40

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 697 inlĂ€gg
  • 0
Jag började med rullduk just framför en plasma. Ju mer vi tittade pÄ duken, desto mindre gick tv:n. Slutade med att jag inte startat tv pÄ sex mÄnader och dÄ bestÀmde jag mig för att gÄ pÄ ramspÀnt. Var lÀnge inne pÄ en ny rullduk med reactmaterial men valde till sist ramspÀnt för att jag Àr en av de krÀsna som har svÄrt med timglasformen rulldukarna verkar fÄ efter en tid samt förstÄs kostnaden. Sen till storlek och hot spot vs kastavstÄnd. Jag Äkte till butik och simulerade mitt avstÄnd till den tÀnkta storleken och kom fram till att jag inte störde mig pÄ hot spot om jag höll mig till ett förhÄllande över 1,5 (kastavstÄnd/dukbredd). Jag har ett kastavstÄnd pÄ drygt 3,3 m och valde 95" som ger ungefÀr 1,6 i förhÄllande. Med tiden sÄ har jag lÀrt mig mer och trÀnat upp synen och visst finns tendenser till hot spot men det Àr inget jag stör mig pÄ. Man mÄste i princip flacka med blicken i sidled och leta, och visst syns hot spot ibland. Som vanligt, Äk till butik och kolla sjÀlv. Jag har nu valt att klÀ vÀggen runtom duken med svart tyg. Det blir riktigt lÀckert med ramspÀnt och ger fin biokÀnsla! GÄ pÄ ramspÀnt sÀger jag! Hade jag köpt idag sÄ hade jag nog t o m gÄtt pÄ 99". Fördelarna övervÀger nackdelarna. Men alla Àr olika kÀnsliga sÄ kolla sjÀlv!

#141

Postad 09 mars 2019 - 09:39

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte om det uppskattat med en stor mörk "tavla" hÀr i vardagsrummet
Men eftersom det kollas sÄ mycket pÄ tv hÀr, jag pÄ dagen, dom andra pÄ kvÀllen, sÄ lÀr lamporna gÄ Ät fort...
Man Kanske man skulle ha en stor surfplatta upptill för att kolla nyheter, Discovery, animal planet, Discovery ID etc... som man har som sÀllskap ibland nÀr man Àr sjÀlv hemma...
Finns ju appar för tv kanaler nu för tiden


Redigerat av Garrett, 09 mars 2019 - 09:41.


#142

Postad 09 mars 2019 - 10:12

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 697 inlĂ€gg
  • 0
Skippa tyg och kör bara duken. DÄ blir det som en stor tavla med silverkaraktÀr. RÀtt sÄ elegant om jag fÄr sÀga det sjÀlv..

Jag hade sneglat Ät Epson som har bra lamptider och framförallt billiga lampor nÀr man behöver byta. Typ en 7400 med react i ett vardagsrum Àr en lyckad kombo.

#143

Postad 09 mars 2019 - 11:23

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Undrar om det blir störig hotspot med 95" och kan flytta tillbaka projjen lite sĂ„ det blir 3,45-3,50 frĂ„n lins till duk, om det nu blir en rullduk
  :ph34r:

Den Ă€r ju rĂ€tt sĂ„ ljusstark, tw 6600... 


Redigerat av Garrett, 09 mars 2019 - 11:24.


#144

Postad 09 mars 2019 - 11:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Hade 6600 4.1 meter lins/duk pĂ„ ca 105" och hade lite hotspot.! 



#145

Postad 09 mars 2019 - 11:32

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Hade 6600 4.1 meter lins/duk pĂ„ ca 105" och hade lite hotspot.! 

 

Och hur gĂ„r tankarna runt min situation dĂ„? Blir vĂ€l ca 1,7ggr dukbredden för mig dĂ„... eller tĂ€nker jag fel nu..? ska helst vara 1.8..? 


Redigerat av Garrett, 09 mars 2019 - 11:34.


#146

Postad 09 mars 2019 - 11:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Och hur gĂ„r tankarna runt min situation dĂ„? Blir vĂ€l ca 1,7ggr dukbredden för mig dĂ„... eller tĂ€nker jag fel nu..? ska helst vara 1.8..? 

 

Att jag har 1.9* dukbredden :)



#147

Postad 10 mars 2019 - 12:56

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

JĂ€kla meck etc... nĂ€ra pĂ„ att sĂ€lja allt och köpa Oled 65 istĂ€llet, och flytta fram soffan nĂ„n dm, och och flytta ut tv bĂ€nken ett par dm...  :ph34r:  :o  :P


Redigerat av Garrett, 10 mars 2019 - 12:58.


#148

Postad 10 mars 2019 - 13:32

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 697 inlĂ€gg
  • 0
Ja, jÀmfört med en tv sÄ blir det lite meck.. Jag personligen har inga problem med 1,6 men det finns de som krÀks redan vid typ 1,8-1,9. Finns bara en sak att göra för att veta, Äk till butik som kan dema och simulera din hemmamiljö med tanke pÄ förhÄllandet.

#149

Postad 11 mars 2019 - 18:20

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

  • 565 inlĂ€gg
  • 0
1,45 ratio - 104” react 3.0 med jvc x5000. Tycker fördelarna vida övertrĂ€ffar eftergifterna (vill eg ha Ă€nnu större bild men dĂ€r stoppar projektorn mig..)

#150

Postad 11 mars 2019 - 20:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Jag har Ă€ven 1.5* dukbredden med 2:35:1 duk ( 2.1 ) och fĂ„r hĂ„lla med ovanstĂ„ende. Ser bara fördelarna jag med  :)


Redigerat av mcmike, 11 mars 2019 - 20:18.




1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.