Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plåtregel + Gips på betongvägg = resonans ?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 november 2007 - 12:42

Unregisteredcca4a6f1
  • Unregisteredcca4a6f1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej på er.
Tack för ett grymt bra forum.

Jag står inför ett litet dilemma.
Jag håller på att bygga ett BIOrum nere i vår källare i ett rum.
Problemet är att ytterväggarna är lite risiga pga tidigare lagning ("renoveringsputs").
Min tanke är då att sätta R45 plåtreglar och sedan skruva gips i dessa. Reglarna för att få en distans mot betongväggen som luftspalt för att undvika onödig fuktrisk.
Jag vet att folk har synpunkter på detta och att detta enligt vissa byggnormer inte är tillräckligt.
För att frågan inte ska hamna här så säger vi att detta räcker som fuktåtgärd. Dessutom har jag en luftavfuktare i källaren som håller RF på ~50%.

Så till den viktiga frågan:
Om jag reglar cc60 med 13mm x 1200mm gips, kommer jag då att riskera resonans i denna vägg ?
Hur ska jag i så fall undvika detta (bortsett från att lägga isolering bakom gipsskivorna) ?

mvh Jonas

#2

Postad 28 november 2007 - 16:16

Unregistered59e8425d
  • Unregistered59e8425d
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Sätt reglarna ca 5cm från betongväggen, så kan du isolera och får ändå en luftspalt bakom.

#3

Postad 28 november 2007 - 22:33

Unregisteredcca4a6f1
  • Unregisteredcca4a6f1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej igen,
Tanken var ju att jag vill inte offra inte stjäla mer än de 45 +13 mm som regel och gips bygger.
Annars är det kanske inte så dumt.

Behöver man över huvudtaget något i utrymmet bakom gipset ?

// jonas

#4

Postad 29 november 2007 - 07:52

Grower
  • Grower
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Dubbla gipsskivor ger större massa, eventuellt skulle man kunna punktlimma mellan gipsskivorna för säkerhets skull.
Sen kunde man ju tänka sig att regla c/c 400 istället för 600. I min egen bio har jag lagt dubbla gipsskivor på långsidan men inte limmat och har c/c 600. Jag har inte testat anläggningen ännu men jag är lite rädd för resonans
så jag lägger skumplast och textil utanpå. Hur stor risken är beror nog mest på hur kraftig och djup bas man har.
Jag har 2 st. SVS subwoofers som kan orsaka en mindre jordbävning i rummet...
Tror i och för sig inte att skumplasten minskar resonansen speciellt men de mer högfrekventa vibrationsljuden som kan uppstå från rörelser i materialen bör minska.

Redigerat av Grower, 29 november 2007 - 07:52.


#5

Postad 29 november 2007 - 10:19

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Två funderingar:
1. Varför ska du gips innanför betongen? Om det bara är att de är lite risiga kanske du kan bredspackla? (Vet som sagt inte hur det ser ut.)
2. När ni konstaterar att det aldrig är över 50% RF - var och hur har mätningen gjorts?

#6

Postad 29 november 2007 - 16:44

Unregisteredcca4a6f1
  • Unregisteredcca4a6f1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Två funderingar:
1. Varför ska du gips innanför betongen? Om det bara är att de är lite risiga kanske du kan bredspackla? (Vet som sagt inte hur det ser ut.)

2. När ni konstaterar att det aldrig är över 50% RF - var och hur har mätningen gjorts?


1. Det kommer tyvärr inte att räcka med bredspackling. Nederkant på väggen hänger ut i rummet 2 cm så golvlist hade sett för j-igt ut. Dessutom ska betongvägg vara ännu värre för ljudet än gips med isolering.

2. Luftavfuktare med indikator.



Min tanke är då att sätta R45 plåtreglar och sedan skruva gips i dessa. Reglarna för att få en distans mot betongväggen som luftspalt för att undvika onödig fuktrisk.


Om du sätter reglarna med distans från vägg hur skall du få ev. isolering(mellan gipsen och väggen) att ej ligga emot väggen?


Isoleringen kommer att hänga kvar mot gipsskivan mha montageband som sitter som stopp bakom reglarna.

#7

Postad 30 november 2007 - 10:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag kör reglar 10mm från betongväggen, dubbelgips som är limmat med acouSTIC samt att jag har fyllt mellanrummet med mineralull av två olika sorter. Vet inte hur overkill det blev men jag är mycket nöjd med akustiken.

#8

Postad 01 december 2007 - 10:22

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Har du mätt upp fukten i väggen då man ofta lagar en källar vägg kan tyda på att man har/haft genom trängande fukt, nu kommer jag inte ihåg vad riktväderna är för källar vägg under mark är. Men ligger du i närheten bör man inte bygga in ytterväggen utan ge sig på problemet utifrån i första hand dvs. dränera.

Sen skall den nya väggen ha en luftspalt mot befintlig vägg som de flesta skriver, den skall också ha en typ av ventilation insug mot mark och utsug mot tak, skulle väggen bli våt ( svenskt väder ) får den ny varm luft hela tiden och torkar upp och inga fuktproblem kan uppstå.

//Niklas

#9

Postad 01 december 2007 - 11:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

1. Det kommer tyvärr inte att räcka med bredspackling. Nederkant på väggen hänger ut i rummet 2 cm så golvlist hade sett för j-igt ut. Dessutom ska betongvägg vara ännu värre för ljudet än gips med isolering.

2. Luftavfuktare med indikator.


1. Man kan inte fräsa (eller bila) bort det innan spackling? (Vad gäller akustiken kan jag inte argumentera då jag har lite för ytlig kunskap i frågan. Byggfysik kan jag dock lite mer om ...)

2. Indikator på avfuktare är sällan mer än just indikator. Lägger man dessutom till att indikatorn sällan anger fuktigheten i vinkeln mellan yttervägg och platta/golv så föreslår jag att du håller dig från kartonggips om du vill vara säker. :P

#10

Postad 01 december 2007 - 20:05

Unregisteredcca4a6f1
  • Unregisteredcca4a6f1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
OK.
Hej och tack för era inlägg.
Jag har nu kommit till en slutsats:
Regla upp 45mm från vägg och lägg isolering i ramverket (så att det blir en luftspalt mellan nya vägen och betongväggen). Jag ser ingen annan lösning på problemet med resonans. Mha montageband mellan kortlingar så kommer isoleringen sitta fint på plats.
Det kommer säkert en del reaktioner eftersom jag övergett plåtreglar och istället kommer att använda mig av trä (med byggplast på ytan mot betongen. På så sätt har jag mycket enklare att hänga upp element, högtalare osv.
Eftersom väggen idag är väldigt torr och fin och dränering av denna sida huset kommer inom ett par år så ska det väldigt mycket till för att jag ska få problem.

Jag kommer lägga in lite bilder på bygget när jag börjar imorgon.

mvh Jonas

#11

Postad 03 december 2007 - 17:22

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Jag monterade upp plåtreglar och dubbla lager gipsskivor. I över och underkant kar jag en spalt för att luften skall cirkulera ”och stora svarta spindlar skall trivas”. Bakom gippsskivorna har jag 45 mm glasull som delvis ligger mot betongen.
På utsidan har jag palatonmatta och 15 cm frigolit det innebär att jag har en luftspalt på båda sidor om platonmattan På insidan mot rummet har jag monterat upp absorbenter. Samma sak med hörnen i rummet där har jag monterat upp tre fyrkanter på 20 x 20 cm i varje hörn ”golv och tak. Min bio är vad jag skulle kalla krutorr. Normalt har jag värmen avslagen i källaren eftersom det då är ca 17 grader varmt och i bion 23 grader eftersom värmeväxlaren står inne i biografen.
Det var för fem år sedan jag byggde om källaren till bostadsstandart och jag har inte haft några problem med fukt eller dålig lukt.
Ljudmässigt blev bion bättre när jag monterade upp absorbenterna på väggarna och i hörnen i synnerhet.

#12

Postad 04 december 2007 - 01:09

larsig
  • larsig
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
En till fråga inom snarlikt ämne. Jag är duktigt ohändig men har tänkt dra upp en till innervägg utanpå den befintliga gipsväggen i bion för att ljudisolera lite extra mot grannarna (kedjehus där ett ombyggt förråd som ligger mot grannen har blivit bio). Har tänkt mig en luftspalt sen plåtreglar + isolering och sen gipsskivor. Kruxet är att det är ett trägolv med golvvärme under som jag antar att det inte är helt lyckat att skruva i för att fästa bottenregeln. Jag läste dock någonstans att det ska gå att limma mellan golv och regel så jag undrar om någor har något tips på vad man kan använda och hur man bäst går till väga. Kan tillägga att taket lutar dessutom så det är lägre takhöjd på ena sidan av rummet än den andra så vad är bäst där, regla horisontellt eller följa taket?

#13

Postad 05 december 2007 - 17:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Limma inte en vägg i ett trägolv! Inte så lyckat när golvet vill röra sig, men sitter i väggen...

Vidare är jag, som är väldigt försiktig, förvånad över hur många som tänker använda gips i källarna med tanke på alla rapporter som finns att läsa i ämnet. Lägger man till att kortonggipsen bannlyses i våtrum framöver och "risken" i källare är större så ... Å andra sidan kanske det inet är kartonggips som avses? Då är det ju mindre risk ... Säger inte att det händer något, men själv skulle jag inte ta den risken om jag ändå ska göra det från början ...

#14

Postad 15 december 2007 - 14:45

Unregisteredcca4a6f1
  • Unregisteredcca4a6f1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag tror att risken är minimal om man tar hänsyn till alla parametrar.
Man har ju satt gips med kartong i badrum i 30 år och det är ju bara när man inte gör det ordentligt som risken för fuktskada ökar.

Jag är helt övertygad om att reglade väggar med kartonggips funkar i mitt fall.

Bilder finns nu föresten i galleriet. Imorgon påbörjas gipsuppsättning.
// Jonas

#15

Postad 17 december 2007 - 10:06

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jag tror att risken är minimal om man tar hänsyn till alla parametrar.
Man har ju satt gips med kartong i badrum i 30 år och det är ju bara när man inte gör det ordentligt som risken för fuktskada ökar.

Minimal är en definitionsfråga. :blush:
Själv tycker jag iofs att de nya riktlinjerna är overkill. Kör man enligt de gamla med lite hjärna ska det som sagt mycket till för att misslyckas. Men samtidigt är jag avskräckt pga alla skador jag fått se. Behövs rätt lite för att kartong ska börja mögla. Har en känsla att det är ganska många som inte vill veta hur det ser ut i deras väggar. (Har sett statistik på allt från 1-15% som har "mycket" mögelpåväxt, men är ovetande. Själv tycker jag redan 1% är ganska mycket ...)

Nu var det dock inte frågan om badrum utan källare. Där är det andra förutsättningar och rätt kraftigt ökande risker.

Jag är helt övertygad om att reglade väggar med kartonggips funkar i mitt fall.

Du vet ju dina förutsättningar bäst, så har du koll på att det är 0% risk så är det klart att du ska köra därefter. Har man goda förutsättningfar så har man. :)

#16

Postad 20 december 2007 - 10:23

Lilienberg
  • Lilienberg
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

OK.
Hej och tack för era inlägg.
Jag har nu kommit till en slutsats:
Regla upp 45mm från vägg och lägg isolering i ramverket (så att det blir en luftspalt mellan nya vägen och betongväggen). Jag ser ingen annan lösning på problemet med resonans. Mha montageband mellan kortlingar så kommer isoleringen sitta fint på plats.
Det kommer säkert en del reaktioner eftersom jag övergett plåtreglar och istället kommer att använda mig av trä (med byggplast på ytan mot betongen. På så sätt har jag mycket enklare att hänga upp element, högtalare osv.
Eftersom väggen idag är väldigt torr och fin och dränering av denna sida huset kommer inom ett par år så ska det väldigt mycket till för att jag ska få problem.

Jag kommer lägga in lite bilder på bygget när jag börjar imorgon.

mvh Jonas


Hej

Har gått i samma funderingar som du. I mitt fall fick det bli 45-plåtreglar direkt mot ytterväggen som jag inte bara satte i skenor i tak och golv utan även sättlimmade mot betongväggen. Hoppas på så vis undvika att plåtreglarna står och skallrar mot ytterväggen när subwoofern jobbar för högtryck.
Sen körde jag ett lager spån och ett lager gips. Jag hoppas att luftspalten bakom i kombination med att bara hälften av väggen ligger under mark gör att jag undviker mögelproblematik. Time will tell.

Finns bilder på det i mitt galleri.

#17

Postad 20 december 2007 - 14:01

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Håller på med ett liknade projekt. Min lösning är Plåtregel skruvad direkt mot betongväggen. Ventilation i över och underkant och ett flytande trägolv på platonmatta. Ytterväggarna (2 av 4) är dränerade och har platonmatta på utsidan. Tror och hoppas att detta är tillräcklig i min källare. Ska man inte undvika att isolera en innervägg i källare på insidan p.g.a. kondes risk?

#18

Postad 12 augusti 2018 - 17:10

shieldcinema
  • shieldcinema
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag kör reglar 10mm från betongväggen, dubbelgips som är limmat med acouSTIC samt att jag har fyllt mellanrummet med mineralull av två olika sorter. Vet inte hur overkill det blev men jag är mycket nöjd med akustiken.

Limmade du bara den andra gipsskivan på den andra? eller har du skruvat också ?



#19

Postad 12 augusti 2018 - 17:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hur djupt grävde du för att få fram en 11 år gammal tråd? :)

Intressant att se om admin @Dreadlock kommer svara: ”Senast aktiv jan 14 2016”.

#20

Postad 12 augusti 2018 - 17:47

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Well, föredömligt att söka och hitta istället för att skapa en ny tråd iof :) Jag kan tyvärr inte tillföra något vad gäller svar dock....

#21

Postad 12 augusti 2018 - 17:57

shieldcinema
  • shieldcinema
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hur djupt grävde du för att få fram en 11 år gammal tråd? :)

Intressant att se om admin @Dreadlock kommer svara: ”Senast aktiv jan 14 2016”.

Hehe gjorde en googling bara :P

hehe a vi får se då om ja får nå svar :)



#22

Postad 12 september 2018 - 18:13

stukastini
  • stukastini
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Hehe gjorde en googling bara :P

hehe a vi får se då om ja får nå svar :)

 

 

Haha hamnade här jag också i min planering av biorummet. Så jag får tacka att du grävde fram den för jag googlade inte utan klickade mig fram och denna låg högt i forumet ;)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.