Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Finns verkligen inget RIAA-steg till mina M44-7?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 januari 2021 - 21:00

Unregistered002bf44e
  • Unregistered002bf44e
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har snart googlat sönder hela internet och kan ändå inte hitta rätt svar på min fråga som egentligen är rätt enkel. Dessvärre löser inte heller Hifiklubben i min stad detta. Hoppas på svar här.


Jag är DJ och jobbar med DVS och har därför valt nålar med mycket hög spänning för att få fin signal.


Jag kör så klart Technics 1200 MK2 med Shure M44-7 som är MM-nålar med hela 9,5 mV utspänning.

Nu vill jag köra dem i mitt sonossystem där jag kan ställa in-signalens nivå från 1-10. Jag får bäst ljud på Level 1 vilket borde betyda att mitt RIAA levererar för högt. Mao över 2.2 V efter RIAA-steget. Kanske jag ska fram oscilloskopet och mäta?? Här är Sonos olika innnivåer man kan välja. Rimligt vore ju att lägga sig på 5-8 men, men...

2.2V - Level 1
2.0V - Level 2
1.8V - Level 3
1.6V - Level 4
1.4V - Level 5
1.2V - Level 6
1.1V - Level 7
1.0V - Level 8
0.8V - Level 9
0.6V - Level 10

Väljer jag 10 så sprakar det och det blir överstyrt big time, level 5 = sädär och 1 börjar låta bra men saknar dynamik. Jag tolkar det som att jag skickar in för hög spänning från mitt RIAA. Jag har perfekt plan arm i våg och ca 1,5 g i vikt men har provat både upp till 3 g och även under specen, typ 1 g.


Steget jag köpt av klubben är ett Argon Phono 1 för MM-pickuper på 40 dB. ”Funkar för alla MM lovade killen i kassan... eller hur?! :-)” Spontant tycker jag inte att man kan säga "för MM" eftersom det är rätt stor skillnad att förstärka 2,5 mV MM och 9,5 mV som i mitt fall.


Vad bör jag leta efter för att få en lite lägre nivå som mitt Sonossystem gillar? Man bör väl försöka krana ut ca 1V för det ska finnas plats för både toppa, dalar och dynamik?


Stort tacksam för all hjälp jag kan få.

Borde ju rimligen finnas en ekvation som säger vad jag borde leta efter för RIAA-steg.

Är detta ett alternativ?
https://svalander.se...krivut/?pid=826


Här är spec för min/mina nålar:
https://warehousesou...r/shureM447.pdf

#2

Postad 10 januari 2021 - 07:50

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jag vet att ART har en riaa med variabel gain för dryga femhunkan, inte testat just denna, men detta märke har en hög lägstanivå på alla deras produkter.

 

https://www.thomann....eejaypre_ii.htm

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 10 januari 2021 - 07:58.


#3

Postad 10 januari 2021 - 21:08

Unregistered002bf44e
  • Unregistered002bf44e
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!
Tack för bra tips. Har kollat upp den och den lär bli rätt mycket bättre och 1,4 V ut låter ju som en dröm för mitt system.

Klurar dock på om kapacitansen kan ställa till det? Mina cart mår bäst med 47 Ohm och 450 pf kapacitans. 100 eller 200 känns ju lite långt från det eller blir det skapligt tro? Bör jag modda steget?

Tacksam för alla erfarenheter.

Stefan

#4

Postad 10 januari 2021 - 21:54

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Om jag tänker rätt så borde en lägre kapacitans medföra en lägre dämpning av diskanten så med 200 pF i stället för 450 pF så blir det mer diskant.

 

Att byta ut kapacitanserna är i princip inte svårt men de är ytmonterade så det kräver bra lödkunskaper.

 

Här är en bild på kretskortet (på mitten av sidan, sök på ART DJPreII):

https://forums.steve...e.821914/page-9

 

Och en beskrivning av liknande modifikationer:

https://www.diyaudio...ifications.html

 

Från beskrivningen:

C20 & C23 are the 100pf cartridge load capacitors.
They stay across the input all the time.
C36 & C37 are both 100pf capacitors which are switched in parallel with the fixed capacitors (C20 & C23) to achieve 200pf loading.
 
Dvs byt C20, C23 och/eller C36, C37 så att du får de värden du vill ha.
Om du t ex byter C20 och C23 till 350pF så kan du växla mellan 350 pF och 450 pF
 
Mvh,
  Ingvar

Redigerat av ingvar, 10 januari 2021 - 21:55.


#5

Postad 11 januari 2021 - 07:57

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag har snart googlat sönder hela internet och kan ändå inte hitta rätt svar på min fråga som egentligen är rätt enkel. Dessvärre löser inte heller Hifiklubben i min stad detta. Hoppas på svar här.


Jag är DJ och jobbar med DVS och har därför valt nålar med mycket hög spänning för att få fin signal.


Jag kör så klart Technics 1200 MK2 med Shure M44-7 som är MM-nålar med hela 9,5 mV utspänning.

Nu vill jag köra dem i mitt sonossystem där jag kan ställa in-signalens nivå från 1-10. Jag får bäst ljud på Level 1 vilket borde betyda att mitt RIAA levererar för högt. Mao över 2.2 V efter RIAA-steget. Kanske jag ska fram oscilloskopet och mäta?? Här är Sonos olika innnivåer man kan välja. Rimligt vore ju att lägga sig på 5-8 men, men...

2.2V - Level 1
2.0V - Level 2
1.8V - Level 3
1.6V - Level 4
1.4V - Level 5
1.2V - Level 6
1.1V - Level 7
1.0V - Level 8
0.8V - Level 9
0.6V - Level 10

Väljer jag 10 så sprakar det och det blir överstyrt big time, level 5 = sädär och 1 börjar låta bra men saknar dynamik. Jag tolkar det som att jag skickar in för hög spänning från mitt RIAA. Jag har perfekt plan arm i våg och ca 1,5 g i vikt men har provat både upp till 3 g och även under specen, typ 1 g.


Steget jag köpt av klubben är ett Argon Phono 1 för MM-pickuper på 40 dB. ”Funkar för alla MM lovade killen i kassan... eller hur?! :-)” Spontant tycker jag inte att man kan säga "för MM" eftersom det är rätt stor skillnad att förstärka 2,5 mV MM och 9,5 mV som i mitt fall.


Vad bör jag leta efter för att få en lite lägre nivå som mitt Sonossystem gillar? Man bör väl försöka krana ut ca 1V för det ska finnas plats för både toppa, dalar och dynamik?


Stort tacksam för all hjälp jag kan få.

Borde ju rimligen finnas en ekvation som säger vad jag borde leta efter för RIAA-steg.

Är detta ett alternativ?
https://svalander.se...krivut/?pid=826


Här är spec för min/mina nålar:
https://warehousesou...r/shureM447.pdf

I ställt för att hålla på och krångla med att löda om i RIAA- steget o.s.v.- skulle det inte vara enklare att skaffa en pickup som är bättre anpassad att använda för hemmabruk i stället? Du har ju en 1200 Mk II med utbytbart tonarmsskal, skaffa ett extra tonarmsskal på vilket du monterar den andra pickupen- det är en snabb och enkel operation att byta pickup på det sättet om du behöver skifta. 


Redigerat av GyroSE, 11 januari 2021 - 07:58.


#6

Postad 11 januari 2021 - 08:40

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Du får inte en bättre och finare signal bara för att utsignalen från pick-upen är högre.

MM normalt brukar vara på 5mV och MC brukar bara 0,3mV.

 

På ett RIAA steg ställer du in vilken förstärkning du vill ha dvs utnivå, impedans och kapacitans. Sedan handlar det om kvaliteten man vill ha på detta steg samt hur många inställningsmöjligheter man vill ha. När det gäller MM får du inte glömma kabeln kapacitans i dina beräkningar.

Så om du vet förstärkningen (dB) kan man räkna ut utsignalen. Man brukar normalt kanske ställa RIAA en bit över 0,25V för att inte få för hög brusnivå, men normalt under 1,5V.



#7

Postad 11 januari 2021 - 08:59

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
För att göra det enklaste, en ART Tube mp(beggat runt 350kr), variabel ingångskänslighet samt variabel gain, för TT sedan koppla in RIAA. Men det är att gå som katten runt gröt, när det enklaste kanske vore att byta pu.

#8

Postad 11 januari 2021 - 10:54

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Argon Riaa't saknar en hel del specifikationer. Du har gain på 40 dB men saknar "input sensitivity" och " input overload". Tror gain är för hög helt enkelt för en PU med så hög output. Hade nog tittat åt en annan PU eller vänt mig till en säljare av DJ-produkter.

 

Cap är nog inte något problem, som redan nämnts måst du addera kablaget.

 

De olika spänningarna för Sonos förstår jag inte riktigt vad det är....


Redigerat av Brinke, 11 januari 2021 - 10:55.


#9

Postad 14 januari 2021 - 21:41

Unregistered002bf44e
  • Unregistered002bf44e
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nu har jag fått hem mitt ART DeeJay Pre II. Gear4music skickade det på två dagar för 703 kr.

Otroligt mycket bra innehåll för så liten investering. Underbart att ha en diod som visar när den klipper och löftet om ca 1,4 vrms ut stämmer och jag har matchat min Sonos ingång till level 5 vilket motsvarar att den vill ha en insignal runt just 1,4v.

Att min cart har 450pf och den bara har val för 100 eller 200 går helt ok. Det där löser man ju precis som att lyfta basen med eqn. Jag moddar inte trots bra tips i tråden.

Trådens titel har nu tack vare er ett bra svar. Det finns bra RIAA-steg till Shure M44-7.

Ps. Nu ska jag bara nypa av eller måla svart, den vidriga blå dioden som lyser upp precis hela kvarteret för att tala om att burken jag köpt är påslagen ;-)

#10

Postad 14 januari 2021 - 22:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Nu har jag fått hem mitt ART DeeJay Pre II. Gear4music skickade det på två dagar för 703 kr.

Otroligt mycket bra innehåll för så liten investering. Underbart att ha en diod som visar när den klipper och löftet om ca 1,4 vrms ut stämmer och jag har matchat min Sonos ingång till level 5 vilket motsvarar att den vill ha en insignal runt just 1,4v.

Att min cart har 450pf och den bara har val för 100 eller 200 går helt ok. Det där löser man ju precis som att lyfta basen med eqn. Jag moddar inte trots bra tips i tråden.

Trådens titel har nu tack vare er ett bra svar. Det finns bra RIAA-steg till Shure M44-7.

Ps. Nu ska jag bara nypa av eller måla svart, den vidriga blå dioden som lyser upp precis hela kvarteret för att tala om att burken jag köpt är påslagen ;-)

 

Skratt, kul att det fungerar. Ja de där blåa dioderna var kul i ungefär 5minuter när de kom på 2000-talet...  :ph34r:  B)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.