Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Near field subwoofer - tankar/tips

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 maj 2020 - 10:55

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Jag har länge funderat på att skaffa subwoofer till mitt ljudsystem men problemet är att jag bor i lägenhet och har därför valt bort subwoofer av hänsynsmässiga skäl.

 

Jag har sedan en tid tillbaka fått upp ögonen för nearfield subwoofer, alltså att man placerar den väldigt nära lyssningsposition. Helst ett avstånd på maximalt två gånger elementets storlek, vilket betyder max 60 cm för en 12" sub.

Placering blir oftast bakom lyssningsposition men även under funkar bra (andra positioner går ju även bra men fungerar kanske inte så bra praktiskt).

 

Detta har flera fördelar, bland annat att man nästintill frigör subwoofern från rummets inverkan på responsen. Många beskriver det som den bästa basrespons de någonsin hört. För min del är en stor fördel även att man kan köra subwoofern runt 10dB lägre volymmässigt (jämfört med mer vanliga placeringar), bra för oss i lägenhet.

Nackdelen är väl att det blir mer som en personlig sub som funkar bäst i sweet spot och kanske en plats bredvid, vill man att fler positioner med samma respons så behövs fler nearfield subwoofers (dock inte ovanligt för "vanliga" sub-placeringar också).

 

För min del är det mest jag som vill ha mer bas, sambon tycker redan ljudsystemet har nog bas med ca 60hz från frontarna (kan också bero på peaks vid specifika hz för hennes del). Tanken är att med en bättre (och lägre) basrespons så behövs kanske inte lika hög volym, totalt sett, vilket också borde göra både sambo och grannar gladare. Frontarna behöver förhoppningsvis inte gå lika lågt som de går idag vilket också borde minska toppar och dalar som rummet skapar (peaks/nulls).

 

Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av detta eller tankar kring det, för- och nackdelar, tips eller synpunkter?

Tror ni att det passar en som jag som bor i lägenhet och inte behöver perfekt basrespons för mer än två positioner och som helst inte vill störa grannarna i processen. Kanske önsketänkande av mig att tro att det ska bli så bra som jag ser för mig?


Redigerat av p1er, 02 september 2020 - 17:39.


#2

Postad 02 september 2020 - 17:38

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Är fortfarande i tankarna på att skaffa mig en smalare sub att placera nearfield men är lite kluven på prestandan. Har svårt att hitta något som verkar bra som är smal/tunn nog att placera bak soffan.

 

Kan tänka mig att det säkert går att bygga en sluten subwoofer, som är grund men bred och hög, som presterar bättre än många färdiga småsubbar men jag är inte så kunnig när det kommer till hemmabyggda subwoofers. Det verkar helt enkelt komplicerat att bygga själv, speciellt portad.

 

Så, är det någon som har någon idé om min situation och som har tankar/tips kring just en nearfield subwoofer?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.