Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha WXC-50 Wireless Streaming förförstärkare

19 svar till detta ämne Förstärkare Tidal Anslutningar
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2018 - 11:52

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Hejsan!

Funderar på att köpa Yamaha WXC-50 försteg / Steamer.

 

Funderar över några saker.

Jag kör TIDAL som strömningstjänst.

TIDAL har idag 4 olika kvalitetsnivåer.

Jag vill kunna lyssna på deras högsta kvalitet MASTER /MQA

 

När man exempelvis kör via webgränssnittet på datorn får man meddelande om att man inte kan köra MASTER 

"The Master audio playback quality is only available in the TIDAL desktop application"

 

1. Hur vet man att man kan köra TIDAL med maxkvalitet från Yamaha-50?

 

2. Tänker att jag skulle vilja köra med enbart denna Yamaha och gå vidare till två slutsteg (monoblock) i form av 2 XTZ EDGE A2-300. Går man då med vanlig RCA (left) PRE OUT från Yamaha till RCA analog input på XTZ? (och sedan likadant på den andra - right)

 

3. Eftersom XTZ inte har några som helst kontroller - styr man allt (ljudbild, volym osv....) från Yamahan via Musiccast appen på telefonen?



#2

Postad 23 februari 2018 - 08:21

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

 

  1. Har kollat vilka som stödjer MASTER/MQA som kan strömma det i hårdvaran och det är de dyraste på marknaden som gör det som t.ex. Mark Levinson, Oppo, Meridian.
  2. Ja.
  3. Ja i alla fall från Yamaha WXC-50 försteget. Om det går med Musiccast appen på telefonen vet jag inte.

 

 

Tack för svar!

Okay jag förstår. Känner dock att jag måste få det bekräftat från Yamaha själva (Angående MASTER/MQA). Har idag skickat dem en förfrågan. Får se vad de säger.  Återkopplar.

 

Det är ju en hel djungel detta med musikkomprimering och format. Jag är ingen expert.

Om man läser om TIDALS MQA kvalitet så talar man om 24 bit / 192 KhZ.

Och om man läser om Yamaha WXC-50 står det i specen att den klarar just detta?


Redigerat av Roberts_hembio, 23 februari 2018 - 11:04.


#3

Postad 23 februari 2018 - 15:16

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Att en apparat klarar 24 bit / 192 KhZ betyder tyvärr inte att den klarar mqa.

#4

Postad 26 februari 2018 - 08:16

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Fick svar frå

 

 

  1. Har kollat vilka som stödjer MASTER/MQA som kan strömma det i hårdvaran och det är de dyraste på marknaden som gör det som t.ex. Mark Levinson, Oppo, Meridian.
  2. Ja.
  3. Ja i alla fall från Yamaha WXC-50 försteget. Om det går med Musiccast appen på telefonen vet jag....

 

 

Fick svar från Yamaha.

De säger att den inte stödjer TIDAL MQA.

Så det innebär att den inte längre är intressant.

 

På TIDALS sida har de radat upp de samarbetspartners de har när det handlar om spelare som fixar MQA.

Dessa är:

 

Bluesound/NAD

Cary Audio

Aurender

Meridian

Bel Canto

Auralic

Audirvana Plus

Roon

Lumin

 

Så kanske dags att kika på ex. Bluesound NODE 2 som finns på Hifi klubben.


Att en apparat klarar 24 bit / 192 KhZ betyder tyvärr inte att den klarar mqa.

 

Mycket intressant.

Det är just det som jag reagerat över.

Kan du (på ett lättförståeligt sätt) försöka förklara hur det hänger ihop?



#5

Postad 26 februari 2018 - 12:34

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Texten jag nu skriver i är svart. Tänk dig färgen svart som 24/192. Hade texten varit grön så hade det varit 16/44.4.

Inga problem du(mediaspelare) kan se och läsa både svart och grön text. Vad händer om jag skriver på ryska.
Mqa är ett språk yamahan inte förstår.

#6

Postad 27 februari 2018 - 05:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

MQA,

 

innehåller dels ett antal externa metadata gällande utrustning och tillvägagångasätt som musiken producerats, även data att hantera för hur ljudet kommer att återges. Det innebär att musiken/ljudet ska så ofärgat som möjligt kunna återges till lyssnare oavsett inspelningsteknik eller uppspelningsplats. Hela inspelning/uppspelningsledet tas alltså i beaktning när MQA hanteras fullständigt. Dvs från hela vägen från Mikrofon-Hårdvara-DAW-MQA-Spelare-förstärkare-högtalare. Vad jag vet(senast jag satte mig in) var det bara Meridian som hade hela ledet till försäljning. Det är ju Meridian som äger MQA och de har troligen ett par ess kvar i skjortärmen för framtida bruk. Men det kan ha ändrats.

 

Men det är bara ena sidan av myntet, det andra är att 24/192 filer kan komprimeras ned till storlek inte mycket större än en 16/44.1. Och det är det riktigt tjusiga i kråksången varför det är möjligt att streama över nätet.


Redigerat av PML73, 27 februari 2018 - 06:53.


#7

Postad 27 februari 2018 - 09:57

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Texten jag nu skriver i är svart. Tänk dig färgen svart som 24/192. Hade texten varit grön så hade det varit 16/44.4.

Inga problem du(mediaspelare) kan se och läsa både svart och grön text. Vad händer om jag skriver på ryska.
Mqa är ett språk yamahan inte förstår.

 

 

MQA,

 

innehåller dels ett antal externa metadata gällande utrustning och tillvägagångasätt som musiken producerats, även data att hantera för hur ljudet kommer att återges. Det innebär att musiken/ljudet ska så ofärgat som möjligt kunna återges till lyssnare oavsett inspelningsteknik eller uppspelningsplats. Hela inspelning/uppspelningsledet tas alltså i beaktning när MQA hanteras fullständigt. Dvs från hela vägen från Mikrofon-Hårdvara-DAW-MQA-Spelare-förstärkare-högtalare. Vad jag vet(senast jag satte mig in) var det bara Meridian som hade hela ledet till försäljning. Det är ju Meridian som äger MQA och de har troligen ett par ess kvar i skjortärmen för framtida bruk. Men det kan ha ändrats.

 

Men det är bara ena sidan av myntet, det andra är att 24/192 filer kan komprimeras ned till storlek inte mycket större än en 16/44.1. Och det är det riktigt tjusiga i kråksången varför det är möjligt att streama över nätet.

 

Utmärkt! Jag är nu betydligt klokare, tack för det!



#8

Postad 13 mars 2018 - 08:40

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Okay, då är vi på det klara med vad MQA egentligen är.

Sedan kommer ju ett antal följdfrågor.

En av dem handlar om hårdvaran fram till högtalarna. (För MQA lösning)

Om man vill köra via sin dator och TIDALS app (en lösning som inte är aktuell för mig, men jag är nyfiken på hur det fungerar) direkt till sitt slutsteg. Då behöver man ingen streamer/försteg som är MQA certifierat.....? Skulle det fungera oavsett vilken utgång man använder på datorn? (Förutsatt att man har ett ljudkort i datorn med DAC som stödjer upp till 24 / 192)



#9

Postad 13 mars 2018 - 09:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Roberts,

Du kan spela upp MQAfiler oavsett stärkare så länge spelaren hanterar nämnda filkod.

#10

Postad 13 mars 2018 - 10:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vad jag förstår är det en form utav licens som tillverkaren måste betala till Meridian. Om man hör skillnad på MQA och vanlig FLAC vete tusan. Tycker inte det når upp till samma feeling som en CD skiva.

#11

Postad 13 mars 2018 - 11:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Buddaz,

Sant där. Det handlar ju också om att förstärkning och signalhantering är lika viktigt för att få fram ljudet. En mp3a kan ju låta bra likväl som att en 24/192 kan låta uselt. Många variabler.

Däremot är MQA utvecklat för att innehålla information kring hur det ska spelas upp för att i möjligaste mån kunna återges som det lät i studion. För att eventuellt kunna minimera färgningar i återgivning.

#12

Postad 13 mars 2018 - 15:01

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Roberts,

Du kan spela upp MQAfiler oavsett stärkare så länge spelaren hanterar nämnda filkod.

 

Tack för svar!

Fast när man läser om MQA, exempelvis här:

 

http://www.mqa.co.uk...er/how-it-works

 

så tycker jag det framgår att den första uppackningen sker i mjukvaran, alltså TIDAL desktop app.

Därefter sker nästa (och nästa) uppackning i DAC som är MQA certifierad.

Alltså, om jag skall lyssna på en låt på TIDAl i MQA kvalitet, som är (i sitt slutuppackade skede) 24 bit / 192 Khz - så kommer jag "bara" höra låten i 96 Khz om jag har ett normalt ljudkort och inget sker ju med signalen i slutsteget.

 

Fast det kanske var just detta som du egentligen sade.

 

(Om vi bortser tillfälligt från detta med om vad som egentligen låter bäst, eller vad man egentligen kan höra)

 

https://www.sweetwat...-24-bit-192-kHz



#13

Postad 13 mars 2018 - 15:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Roberts,

 

kul att du skickade med länken till sweetwater, jag handlar därifrån.  :)



#14

Postad 15 mars 2018 - 13:53

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Roberts,

 

kul att du skickade med länken till sweetwater, jag handlar därifrån.  :)

Bara du inte köper trådlösa system därifrån för USA och Europa har olika frekvensband vi jobbar i.



#15

Postad 15 mars 2018 - 14:19

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Markström,

Det har jag koll på. Gäller mjukvara, strängar, motu, mickar, kablage mm.

#16

Postad 19 mars 2018 - 10:05

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Äsch, jag köpte en NODE 2 i fredags, så nu .... är det bara resten kvar!   :)



#17

Postad 21 mars 2018 - 15:14

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Äsch, jag köpte en NODE 2 i fredags, så nu .... är det bara resten kvar!   :)

 

Så - om jag då ansluter denna NODE 2 med Cat6a nätverkskabel direkt från min router - och sedan går med vanlig RCA till ett slutsteg.

Måste det då vara specificerat på slutsteget att den klarar 24 bit / 192 khz? Eller gör alla det?

 

Någon som vet?


Redigerat av Roberts_hembio, 27 mars 2018 - 07:10.


#18

Postad 28 mars 2018 - 08:17

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
Man har analoga anslutningar till slutsteg så nej de har ingenting med det digitala att göra.

#19

Postad 28 mars 2018 - 12:41

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Man har analoga anslutningar till slutsteg så nej de har ingenting med det digitala att göra.

 

Utmärkt, det var det jag misstänkte, då är det fritt fram att välja och vraka bland slutstegen!



#20

Postad 26 maj 2018 - 17:46

Roberts_hembio
  • Roberts_hembio
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Grrr...TIDAL fundering:

Jag köpte igår ett nytt mobilt bredband. (Hade Telenor - nu Tele2)

Ny sticka och nytt simkort in i routern.

Allt fungerar fint, men jag kan inte längre spela TIDAL.

När jag kör igång TIDAL på Iphonen (alltså BLU-OS appen) så säger spelaren följande när jag skall spela en låt:

 

Meddelande om spelare

Error No such device or adress

Tidal:87737087

 

Har en Bluesound Node 2 ansluten till routern med nätverkskabel.

 

Misstänker att det har att göra med byte av operatör (något som är förändrat i mitt nätverk?)

 

Hur får jag igång TIDAL igen, någon som vet?






Även taggad med Förstärkare, Tidal, Anslutningar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.