Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mobilsurf

220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 08 juli 2010 - 09:54

brandcore
  • brandcore
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag kör tele 2 mobilsurfpaket medium i min obrandade x10. Jag kommer maximalt upp i 0.03 Mbps. är de någon inställning jag helt missat eller beror detta på tele2?

#152

Postad 20 juli 2010 - 18:08

Lightmaster
  • Lightmaster
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej! Letar efter tips på ett bra abonnemang.

Krav:

Runt 6mbit/surf

Obegränsat /fri surf

Billiga samtals/sms minuter

Utan bindingstid

Snälla kom med tips!

Tack på förhand.

Redigerat av Lightmaster, 20 juli 2010 - 18:21.


#153

Postad 31 juli 2010 - 14:58

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Räcker 5 mbit för allmänt surfande och stream tex gps, spotify etc?

Eller behöver man 10 gb? :)


Detta är vad jag använder mitt mobila bredband till och kollade hur mycket jag använt denna månad:
13 795 MB = över 13 GB. Tur att jag har Telenor fri surf och inte Telias löjliga tak abonnemang. Under hösten brukar jag surfa/steama ändå mer.

#154

Postad 03 augusti 2010 - 21:07

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0
Såg att min leverantör Glocalnet äntligen har kommit med ett surfpaket, 1Mbit /s med en gräns på 3ggb / månaden innan dom sänker det till 32kb/s. Min egentliga fråga är huruvida någon vet hur snabbt surfandet kommer vara inom Göteborg där jag oftast befinner mig. Har en X10 så tvivlar på att det kommer bli några begränsningar rent hårdvarumässigt.

#155

Postad 17 augusti 2010 - 08:16

menorka
  • menorka
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Med kontantkort hos 3 gäller nu följande (http://www.tre.se/Pr...icePrepaidPage/):

Surfa obegränsat i mobilen med 3Kontant.
För endast 90 kr/månad surfar du obegränsat på internet i din mobiltelefon med hastigheter upp till 6Mbit/s. Överstiger ditt användande 5 GB, sänker vi hastigheten till 64 Kbit/s. Du kan dock fortsätta att surfa som vanligt, men med en något lägre surfhastighet.



#156

Postad 22 augusti 2010 - 09:26

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Med kontantkort hos 3 gäller nu följande (http://www.tre.se/Pr...icePrepaidPage/):

Tack!
Jag har nu uppdaterat första inlägget med den nya infon.

#157

Postad 24 augusti 2010 - 15:39

fkef
  • fkef
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen nu med Telenors surfa paket som tillägg till sitt abonemang. Kan man koppla datorn till telefonen och sufra utan extra kostnad.

Har hört och läst olika. Några säger det kostar 15 kr/mb, någon säger att det inte går alls. Sedan har jag också läst att det ska gå på det dyrare alternativet, men inte det för 69 kr/mån

Supportens svar var: Vi har ingen support på detta och kan inte hjälpa dig.

Är det någon som exakt vet vad som gäller.

#158

Postad 25 augusti 2010 - 10:45

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
läste precis i denna tråd att tre tagit bort maxtaket för sitt stora surfabb och surfade därefter in på http://tre.se/Privat...bilsurf-Privat/ och läser till min skräck att dom på 89kr abbet sänkt från 6mbit/5gb per månad till 6mbit/2mb per månad. skulle byta från 10mbit/10gb per månad till 89kr abbet med 6mbit/5gb då jag klarar mig bra på det. det var givetvis inte bara var att byta på hemsidan utan fick säga upp stora paketet och måste nu komma ihåg att aktivera 89kr abbet samma dag det andra slutar funka men det är en annan femma.

3mobilsurf plus 89kr
"2 GB data per månad ingår. Därefter begränsas hastigheten till 64 kbit/s under resterande del av kalendermånaden. Du behöver aldrig betala mer än 89 kr för surfande inom Sverige."

är väldigt säker på att det bara för några dagar sedan var 5gb/mån eller jag har fel?

3mobilsurf max 149kr
"5 GB data per månad ingår. Därefter begränsas hastigheten till 64 kbit/s under resterande del av kalendermånaden. Du behöver aldrig betala mer än 149 kr för surfande inom Sverige."

försämring även där =(
oavsett om man kommer upp i det eller inte så är det uselt. kan det vara pga överbelastade datanät? tycker det går saktare nu än innan sommaren.
sänkning till 64kb/s är ju uselt oxå...dubbla det tack. tillochmed telia har ju bättre hastighet när man använt alla gb "När datavolymen som ingår är förbrukad sänks hastigheten till 120 Kbit/s. När datavolymen är förbrukad får du ett sms och "
jävligt irriterad. synd att man har nästan 2 år kvar annars kanske det blir byte till telenor.

någon kan ju dubbelkolla och ändra första inlägget.

EDIT: länk till inlägget där det stog att tre tagit bort taket på sitt största abb: https://www.minhembi...s...t&p=2933506 dock inget jag själv sett tidigare. är det MAX abbet som gällde?

EDIT2: missade detta i det inlägget "Slopat tak gäller alltså inte för deras olika mobilsurf-tjänster utan endast för surfsticka till datorer."

Redigerat av PiZZaMaN, 25 augusti 2010 - 10:49.


#159

Postad 26 augusti 2010 - 10:27

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

är väldigt säker på att det bara för några dagar sedan var 5gb/mån eller jag har fel?


Jo du har rätt! Jag var just i kontakt med 3:s kundservice, som bekräftade att vilkoren för surftilläggen ändrades den 23/8. Denna förändring gäller bara nya kunder såval privat som företag. Tecknade man abbonnemang med surftillägg innan den 23:e så ska de gamla villkoren gälla.

Själv hade jag tur som förlängde och la om mitt abb den 19/8 så jag kan pusta ut. I annat fall var det inga problem att byta till deras surf max abb.

#160

Postad 27 augusti 2010 - 00:20

Crosster
  • Crosster
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
hej jag köpte till ett surfpaket hos tre för några veckor sedan, tog det minsta paketet för 49 kr i månaden med en hastighet av 0,384 Mbit/s.

Men när jag kör bredbandskollen i mobilen så får jag ut ca 6 mbit/s någon annan som också råkat ut för det? inget man direkt klagar på så man är la glad så länge det varar.

#161

Postad 28 augusti 2010 - 07:51

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

läste precis i denna tråd att tre tagit bort maxtaket för sitt stora surfabb och surfade därefter in på http://tre.se/Privat...bilsurf-Privat/ och läser till min skräck att dom på 89kr abbet sänkt från 6mbit/5gb per månad till 6mbit/2mb per månad. skulle byta från 10mbit/10gb per månad till 89kr abbet med 6mbit/5gb då jag klarar mig bra på det. det var givetvis inte bara var att byta på hemsidan utan fick säga upp stora paketet och måste nu komma ihåg att aktivera 89kr abbet samma dag det andra slutar funka men det är en annan femma.

3mobilsurf plus 89kr
"2 GB data per månad ingår. Därefter begränsas hastigheten till 64 kbit/s under resterande del av kalendermånaden. Du behöver aldrig betala mer än 89 kr för surfande inom Sverige."

är väldigt säker på att det bara för några dagar sedan var 5gb/mån eller jag har fel?

3mobilsurf max 149kr
"5 GB data per månad ingår. Därefter begränsas hastigheten till 64 kbit/s under resterande del av kalendermånaden. Du behöver aldrig betala mer än 149 kr för surfande inom Sverige."

försämring även där =(
oavsett om man kommer upp i det eller inte så är det uselt. kan det vara pga överbelastade datanät? tycker det går saktare nu än innan sommaren.
sänkning till 64kb/s är ju uselt oxå...dubbla det tack. tillochmed telia har ju bättre hastighet när man använt alla gb "När datavolymen som ingår är förbrukad sänks hastigheten till 120 Kbit/s. När datavolymen är förbrukad får du ett sms och "
jävligt irriterad. synd att man har nästan 2 år kvar annars kanske det blir byte till telenor.

någon kan ju dubbelkolla och ändra första inlägget.

EDIT: länk till inlägget där det stog att tre tagit bort taket på sitt största abb: https://www.minhembi...s...t&p=2933506 dock inget jag själv sett tidigare. är det MAX abbet som gällde?

EDIT2: missade detta i det inlägget "Slopat tak gäller alltså inte för deras olika mobilsurf-tjänster utan endast för surfsticka till datorer."


Har nu uppdaterat första inlägget med de förändringar som 3 har gjort.

Tack för infon.

Redigerat av crest, 29 augusti 2010 - 09:05.


#162

Postad 08 september 2010 - 19:12

vinylen
  • vinylen
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Ni som använder spotify, svt play, youtube och liknande samt surfar som galningar
Hur många GB gör ni av med på en månad ?

#163

Postad 09 september 2010 - 20:59

Bixol
  • Bixol
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Halebop har ändrat så man kan få surf bas till kontantkort. Detta är taget från deras hemsida.

SURF BAS
Surfa snabbare och till ett lägre pris med kontantkort!Surf Bas är en prenumeration som kostar endast 3 kronor per dag och då får du surfa till en hastighet av 6 Mbit/sekund.

Beställa & avbeställa
Vill du ha prenumerationstjänsten messar du SURF PREN till 4433.
Från beställningstillfället löper tjänsten tillsvidare tills du säger upp den. Tjänsten har en bindningstid på 30 dagar och ingen uppsägningstid.

Om du vill avbeställa Surf Bas messar du MAXTAXA till 4433. När du avbeställt tjänsten betalar du i stället upp till 9 kr/dygn med Mobilsurf Maxtaxa när du surfar.
För de kunder som förbrukar mer än 512 MB i datatrafik förbehåller sig Halebop rätten att begränsa överföringshastigheten till 120 kbit/s.

#164

Postad 11 september 2010 - 15:38

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Halebop har ändrat så man kan få surf bas till kontantkort. Detta är taget från deras hemsida.

SURF BAS
Surfa snabbare och till ett lägre pris med kontantkort!Surf Bas är en prenumeration som kostar endast 3 kronor per dag och då får du surfa till en hastighet av 6 Mbit/sekund.

Beställa & avbeställa
Vill du ha prenumerationstjänsten messar du SURF PREN till 4433.
Från beställningstillfället löper tjänsten tillsvidare tills du säger upp den. Tjänsten har en bindningstid på 30 dagar och ingen uppsägningstid.

Om du vill avbeställa Surf Bas messar du MAXTAXA till 4433. När du avbeställt tjänsten betalar du i stället upp till 9 kr/dygn med Mobilsurf Maxtaxa när du surfar.
För de kunder som förbrukar mer än 512 MB i datatrafik förbehåller sig Halebop rätten att begränsa överföringshastigheten till 120 kbit/s.


Tack!
Jag har nu uppdaterat första inlägget med infon som du skrev.

#165

Postad 22 september 2010 - 18:52

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Uppdatera telenor också, dom har ju bara 1 eller 6mbit obegränsad.

#166

Postad 27 september 2010 - 07:06

menorka
  • menorka
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Uppdatera telenor också, dom har ju bara 1 eller 6mbit obegränsad.

Nej, dom verkar ha 10 Mbit/s också.

Kanske menar du abonnemanget Telenor Surfa, som inte är samma sak som Telenor Pott med tillval Mobilsurf?

Se http://www.telenor.s...5-2100-P45-5468 respektive http://www.telenor.s...nsat/index.html

#167

Postad 28 september 2010 - 20:07

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Drog ner Rix Fm appen och rullade igång.

Kör med 3G Watchdog för att kolla datatrafiken.
När jag lyssnade på radio via nätet så tickade den ca 10kb per sec.
600kB ~ 1min
6000kB (6MB) ~ 10 min
36000kB (36MB) ~ 1h

Så på säg 10 min så drar den 6MB av trafiken.

Sen räknar alla olika, endel 1024kB andra 1000kB.
Nu drog jag på 1000kB = 1MB.

sen kan jag ej svara på vad spotify osv tar, detta gällde bara rix fm android appen.

Redigerat av Toivanen, 28 september 2010 - 20:11.


#168

Postad 30 oktober 2010 - 12:14

zilleosse
  • zilleosse
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tre har mobilsurf max då du får max hastighet på ca 6 mb och 10 gb per månad sedan om du surfar för mer en 10gb sänker dom hastigheten,men det är fortfarandr gratis.

Redigerat av zilleosse, 30 oktober 2010 - 12:15.


#169

Postad 30 oktober 2010 - 17:51

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Tre har mobilsurf max då du får max hastighet på ca 6 mb och 10 gb per månad sedan om du surfar för mer en 10gb sänker dom hastigheten,men det är fortfarandr gratis.


gamla uppgifter, det är omgjort

Tre´s datatjänster

#170

Postad 03 november 2010 - 07:37

menorka
  • menorka
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Tre har gjort om sina kontantkort.

Alla värdebevis för 200kr+ innehåller nu fri mobilsurf med förljande villkor: 3Mobilsurf har en hastighet på upp till 6 Mbit/s nedlänk och upp till 1,4 Mbit/s upplänk. Om ditt användande överstiger 2GB/30 dagar begränsas hastigheten till 64 Kbit/s. 30 dagar efter senaste top up eller vid ny top up blir det automatiskt full hastighet igen.

OBS! Förut kostade 6 Mbit/s med 5GB/mån 90kr och minsta laddningsbelopp var 75kr. 3 har alltså höjt sina priser med mer än 20% och dessutom till sämre villkor.

Edit: bifogar länk http://www.tre.se/Pr...icePrepaidPage/

Redigerat av menorka, 03 november 2010 - 07:38.


#171

Postad 03 november 2010 - 12:46

Unregistered99c59bc0
  • Unregistered99c59bc0
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Kanonsida! ;)

Väldigt bra att TS framhåller att man ska vara passiv innan man fått igång sitt Surf.
För mig skulle det kostat 10.700:- för en dags surfande :D
Ingen som hade nämnt att det tog ett dygn innan surfavtalet gick in.

Surfade 713 Mb för 15:-/Mb utan att veta om det :S

Fick förhandlat bort den räkningen efter som ingen upplyst mig om detta, vilket var tur!

#172

Postad 09 november 2010 - 22:23

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Vad ligger eran "månadsförbrukning" av datatrafik? Vad använder ni? Funderar på att skaffa ny telefon då nuvarande beter sig konstigt, och isf blir det en touch t.ex. HTC Wildfire eller ZTE Blade och då börjar man kanske mejla och lite annat när möjligheterna finns.

#173

Postad 10 november 2010 - 11:21

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Tre har gjort om sina kontantkort.

Alla värdebevis för 200kr+ innehåller nu fri mobilsurf med förljande villkor: 3Mobilsurf har en hastighet på upp till 6 Mbit/s nedlänk och upp till 1,4 Mbit/s upplänk. Om ditt användande överstiger 2GB/30 dagar begränsas hastigheten till 64 Kbit/s. 30 dagar efter senaste top up eller vid ny top up blir det automatiskt full hastighet igen.

OBS! Förut kostade 6 Mbit/s med 5GB/mån 90kr och minsta laddningsbelopp var 75kr. 3 har alltså höjt sina priser med mer än 20% och dessutom till sämre villkor.

Edit: bifogar länk http://www.tre.se/Pr...icePrepaidPage/

Tack för tipset!
Just nu surfar jag mobilt nere i Thailand (wifi) men jag uppdaterar första inlägget på söndag eftermiddag/kväll när jag har kommit hem igen.

Edit: Har nu uppdaterat det första inlägget angående 3Kontant alternativen 3Vänner, 3Prat och 3Global.
Men om man kollar på prislistan för 3Kontant så finns de gamla värdebevisen kvar och då borde man väl kunna köpa tilläggspaketet som tidigare?
Någon 3Kund som vet hur det ligger till?

Redigerat av crest, 14 november 2010 - 17:42.


#174

Postad 26 november 2010 - 09:10

menorka
  • menorka
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

om man kollar på prislistan för 3Kontant så finns de gamla värdebevisen kvar och då borde man väl kunna köpa tilläggspaketet som tidigare?
Någon 3Kund som vet hur det ligger till?

Har ringt kundtjänst. Svaret var att det inte gick att ladda på med de gamla värdebevisen.

Tror det kan vara en ren rättslig fråga. Om du inte laddar på med de nya korten så gäller fortfarande de gamla avtalen, däför finns de kvar i prislistan. OBS att om du inte laddar inom 30 dagar så är det bastaxa som gäller (1.99kr/min). Laddar du inte på ditt kontantkort på 12 månader så anser sig 3 ha rätten att säga upp avtalet.

#175

Postad 12 december 2010 - 21:33

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen nu med Telenors surfa paket som tillägg till sitt abonemang. Kan man koppla datorn till telefonen och sufra utan extra kostnad.

Har hört och läst olika. Några säger det kostar 15 kr/mb, någon säger att det inte går alls. Sedan har jag också läst att det ska gå på det dyrare alternativet, men inte det för 69 kr/mån

Supportens svar var: Vi har ingen support på detta och kan inte hjälpa dig.

Är det någon som exakt vet vad som gäller.


Jag använder mitt 1 Mb telefon-surf-abb i Netbooken när jag ligger inne på sjukhuset någon gång per år och det funkar bra. Inga begränsningar. Det sura med Telenor är dock att deras när är överbelastat och det har inget att göra med vart man är. På kvällen har man tur om man kommer över 0.5 Mb även på Mobilt bredband 16 Mb. Kolla hur lång tid det tar att dra ner denna lilla fil från Microsof en söndagskväll med 16 Mb abonnemanget.
Bifogad fil  bredbandsskit.PNG   6,02K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av ruva, 12 december 2010 - 21:34.


#176

Postad 17 december 2010 - 11:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0
Vad ingår i "Mobil surf" när det gäller Comviq kontantkort?

Om man kollar på Comviqs prislistor för kontaktkortsabonnemang, tex denna från 1/12 2010 så står det att maxpris för surf i mobilen är 3kr/dag. Raden efter står det att pris per nedladdad MB i mobilen är 8kr. Hur går detta ihop?

Räknas endast datatrafik som går via webbläsaren som mobil surf? Om man har en androidlur, räknas apparnas datatrafik som surf i mobilen eller kostar det 8kr/MB?

Någon som har koll på vad som gäller?

#177

Postad 18 december 2010 - 20:34

Spartanen 8
  • Spartanen 8
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
0,384 Mbit/s kan var OK ! Men 64 Kbit/s blir väl 0,064 Mbit/s vilket är för dåligt. Men i verkligheten så varier hastigheten vilt och operatärerna kan inte säga exakt vad man får.

Det jag undrar om det är en nackdel att ha ett abbonemang som bara kör i 3 G nätet och inte i GPRS, EDGE och allt vad det heter. Bryter Telias mobila nät mindre ofta för Telia har bästa täckningen och för att deras nät kan växla till EDGE och dyligt när 3 G nätet glappar ?

#178

Postad 18 december 2010 - 20:56

Spartanen 8
  • Spartanen 8
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Ska det verkligen vara nödvändigt att strypa hastigheten till nästan 100 gånger saktare hos 3 från 6 Mbit/s till 0,064 Mbit/ s. Det var en jädra strypning . Dom första uppringd modemen hade en hastighet på 0,056 Mbit/s då fick man vänta en halv minut på att Aftonbladets hemsida skulle veckla ut sig.

#179

Postad 26 december 2010 - 11:17

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Vad ingår i "Mobil surf" när det gäller Comviq kontantkort?

Om man kollar på Comviqs prislistor för kontaktkortsabonnemang,

Är det ett sånt kort man ska ha om man ska ragga brudar, eller vad har man annars 'KONTAKT'kort till? :)


tex denna från 1/12 2010 så står det att maxpris för surf i mobilen är 3kr/dag. Raden efter står det att pris per nedladdad MB i mobilen är 8kr. Hur går detta ihop?

Här står det däremot att det är max 700Mb/Vecka. Håll musen över " i " .

(OBS att innehållet i Prisplanerna skiftar vartefter man byter TankningsPris för dem! Alltså t ex från 169:- till bara 69:- för Smart - då får man inga fria SMS)

https://www.comviq.s...prisplaner.aspx

Bifogad fil  Clipboard01.jpg   298,32K   0 Antal nerladdningar

#180

Postad 30 december 2010 - 23:30

Spartanen 8
  • Spartanen 8
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Det är inte bara i det mobila nätet hastigheten varierar i mitt fasta bredbands abbonemang så mätte jag upp 94 M bit/s en natt trots att jag har ett 10 Mbit/s abbonemang, men sedan på julaftons eftermiddagen mätte jag igen och då hade jag bara 0,8 Mbit/s i det fasta nätet men 3,3 Mbit/s i mitt mobila nätet.

Behöver man egentligen ha fast bredband nuförtiden ? Vad är fördelarna med det ?

#181

Postad 31 december 2010 - 01:53

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Behöver man egentligen ha fast bredband nuförtiden ? Vad är fördelarna med det ?

Att man alltid har över 50Mb/s ned om man har 50/8 från Telia Fiber.

#182

Postad 31 december 2010 - 02:47

Spartanen 8
  • Spartanen 8
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Att man alltid har över 50Mb/s ned om man har 50/8 från Telia Fiber.



Har du kollat hastigheten med bredbandskollen en tid när många surfar ?

Jag tycker att den stora skillnaden är upp till 5 Mb/s sedan är det en mindre skillnad upp till 10 Mb/s sedan blir man förvånad att det inte gnistrar om datorn vid 90 Mb/s. Det som är mest irriterande är att det kan hacka ibland.

Är 50 Mb/s 10 gånger snabbare nedladdningshastighet än 5 Mb/s i verkligheten ?

#183

Postad 31 december 2010 - 08:37

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
IE8 med Kaspersky
Bifogad fil  BredbandskollenMed_IE8_Xp_Kasperskys.jpg   56,98K   0 Antal nerladdningar


IE8 utan Kaspersky
Bifogad fil  BredbandskollenMed_IE8_Xp_UtanKasperskys.jpg   56,41K   0 Antal nerladdningar


Opera
Bifogad fil  BredbandskollenMedOpera.jpg   61,29K   0 Antal nerladdningar


Portable Firefox
Bifogad fil  BredbandskollenMedPortableFirefox.jpg   59,47K   0 Antal nerladdningar

#184

Postad 31 december 2010 - 13:09

Spartanen 8
  • Spartanen 8
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
441.85 MB/s det var det värsta jag sett ! :)

#185

Postad 18 januari 2011 - 15:47

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
har kollat runt och tycker att ett mobilabbonemang med mobil surf extra + inte verkar helt dumt den har inte spärr mot iptele heller.

KAN JAG beställa ett tvillingkort som jag använder i min 3g router.

kommer det att bli någon krock eller annat knas när jag kör mobil och 3g router paralellt? eller fungerar det så länge dom inte används samtidigt? annat värt att tänka på?

#186

Postad 22 januari 2011 - 10:39

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

KAN JAG beställa ett tvillingkort som jag använder i min 3g router.

Jag vet inte, sannolikt vet bara du själv det, men klarar du av att lyfta en telefonlur och slå ett nummer, så är det nog ganska sannolikt att du faktiskt skulle klara av att beställa ett tvillingkort... :)

Men men, vad är det du eg. vill; ska du ha ett trådlöst abb. som ditt enda abb., alltså även hemma?

Annars kan man ju dela ut sin vanliga internetanslutning trådlöst hemma, så har din telefon anslutning till internet också.

Och sen kostar det ju bara 3:-/dag att surfa trådlöst på Comviqs kontantkort.

#187

Postad 24 januari 2011 - 21:20

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Hej
Nu har jag fått nog av mitt trilskande 3G-modem Opticon O505. Det blir överhettad och verkar glappa i USB-porten(kan vara jag som skadat det i datorn). Förutom att det strular med i vilken ordning man: Ansluter, startar webb läsaren och e-post klienten.

Använder nu Telia mobilsurf abonnemangets SIM-kort i SE Hazel mobilen kopplad med Bluetooth (extremt liten USB-dongel i datorn)
Internet funkar perfekt men är begränsat av BT överföringen.
Har någon gång kommit upp i 8-9Mbit/s men vanligast är runt 1Mbit/s och med BT är max troligen 3Mbit/s
Nu undrar jag om någon på MHB vet om det är OK från Telia att använda mobilen istället för 3G-modemet, utan att få en saltad räkning?
Ska försöka kolla med Telia men deras Kundtjänst har stängt och jag vill surfa nu...

#188

Postad 24 januari 2011 - 22:35

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Nu undrar jag om någon på MHB vet om det är OK från Telia att använda mobilen istället för 3G-modemet, utan att få en saltad räkning?
Ska försöka kolla med Telia men deras Kundtjänst har stängt och jag vill surfa nu...

Spelar ju inte Telia - eller vilken Operatör som helst - nån roll VAD för sak du använder att ansluta till internet med, så surfa på du bara.

#189

Postad 24 januari 2011 - 23:26

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Spelar ju inte Telia - eller vilken Operatör som helst - nån roll VAD för sak du använder att ansluta till internet med, så surfa på du bara.


Ett stort tack för de lugnnande orden.

#190

Postad 25 januari 2011 - 20:51

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0

Jag vet inte, sannolikt vet bara du själv det, men klarar du av att lyfta en telefonlur och slå ett nummer, så är det nog ganska sannolikt att du faktiskt skulle klara av att beställa ett tvillingkort... ;)

Men men, vad är det du eg. vill; ska du ha ett trådlöst abb. som ditt enda abb., alltså även hemma?

Annars kan man ju dela ut sin vanliga internetanslutning trådlöst hemma, så har din telefon anslutning till internet också.

Och sen kostar det ju bara 3:-/dag att surfa trådlöst på Comviqs kontantkort.


ok jag formulerade mig lite dåligt... :P

Låt mig utveckla

vi väntar på fiber, kan ta ett år till, så det är adsl som gäller för bredban, telia har ganska idiotiska priser, adsl 12-24 för 369kr MEN du måste antingen ta telias ip telefon, billigt.... (phonzo någon...) ELLER ta analog telefon för 89kr i månaden, helt plötsligt är vi uppe i över 400 i månaden för ett sketet bredband.....

Tanken är alltså att jag, om det går, tar största surfpaketet på mobil, i telias fall 199kr i månaden för att även surfa med hemma. Hade jag varit ensam hade det inte varit problem, då hade mobilen bara kunnat dela anslutningen, MEN eftersom vi är 5 i familjen så är det ju smidigt om dom kan surfa när jag inte är hemma, eller utan att måsta använda min mobil.

frågan är alltså går det att lösa smidigt?

#191

Postad 25 januari 2011 - 21:48

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Tanken är alltså att jag, om det går, tar största surfpaketet på mobil, i telias fall 199kr i månaden för att även surfa med hemma. Hade jag varit ensam hade det inte varit problem, då hade mobilen bara kunnat dela anslutningen, MEN eftersom vi är 5 i familjen så är det ju smidigt om dom kan surfa när jag inte är hemma, eller utan att måsta använda min mobil.

frågan är alltså går det att lösa smidigt?

Pula in Telefonkortet i en bärbar dator (eller i ett Modem för Surf via Mobilen, är väl Huawei det heter, va? Och sen koppla modemet till en stationär dator), och sen i dess Windows tillåter du att andra surfar via den datorn, och kopplar även till en Router som skickar ut signal till de andra, trådad eller trådlöst.

Men snabbt lär det ju inte gå med flera samtidiga användare inte.

Redigerat av anderswillhelmsson, 25 januari 2011 - 21:49.


#192

Postad 26 januari 2011 - 01:18

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Tanken är alltså att jag, om det går, tar största surfpaketet på mobil, i telias fall 199kr i månaden för att även surfa med hemma. Hade jag varit ensam hade det inte varit problem, då hade mobilen bara kunnat dela anslutningen, MEN eftersom vi är 5 i familjen så är det ju smidigt om dom kan surfa när jag inte är hemma, eller utan att måsta använda min mobil.

frågan är alltså går det att lösa smidigt?

Är det inte precis det här man har en 3G router till? Skulle jag köpa iaf

3G Routrar på Webhallen
Ett exempel

#193

Postad 26 januari 2011 - 22:53

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0

Är det inte precis det här man har en 3G router till? Skulle jag köpa iaf

3G Routrar på Webhallen
Ett exempel


Ja du har helt rätt, jag behöver precisera mitt önskemål än mer för att betona var själva dilemmat ligger.
Om bredbandet enbart utgörs av mitt mobilsurfabbonemang:

Jag har mobilen, jag är inte hemma, men jag vill att familjen ska kunna surfa.....
Skulle ett tvillingkort (om det är tillåtet) kunna lösa det? Skulle det ge några användarproblem med mobilen och 3g routern igång samtidigt (dvs bägge korten)?

Hoppas det vart tydligare nu :P

#194

Postad 26 januari 2011 - 23:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Ja du har helt rätt, jag behöver precisera mitt önskemål än mer för att betona var själva dilemmat ligger.
Om bredbandet enbart utgörs av mitt mobilsurfabbonemang:

Jag har mobilen, jag är inte hemma, men jag vill att familjen ska kunna surfa.....
Skulle ett tvillingkort (om det är tillåtet) kunna lösa det? Skulle det ge några användarproblem med mobilen och 3g routern igång samtidigt (dvs bägge korten)?

Hoppas det vart tydligare nu :P

Alltså, när jag läser ditt första inlägg skriver du att du har ett trilskande 3G modem med Telia Mobilsurf-abonnemang. Eftersom 3G-modemet trilskas har du flyttat simkortet från 3G-modemet till din Sony Ericsson-mobil för att använda mobilen som modem. So far so good.
Nu vill du kunna använda mobilen själv, samtidigt som familjen kan surfa hemma. Jag antar att du ha ett vanligt mobilabonnemang till mobilen också, förutom Mobilsurf-abonnemanget? Fast det kanske du inte har? Är det så det är?

För i ditt senaste inlägg verkar det som att du endast i nuläget har ett enda abonnemang? Då blir det svårare, har aldrig hört talas om tvillingkort när det kommer till mobilabonnemang.

#195

Postad 29 januari 2011 - 13:29

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Jag surfar bara med 3G hemma (och mobilen borta).
Surfar mest på forum, epost chat men till största del för Spotify, fast även Skype och fildelning

Har ett Telia abonnemang som ger max (har fått det nån gång) 9-10 Mbit/s men oftast runt 1-2 Mbs och max 20GB per månad.
På sommaren får man vara glad om man ens kommer upp till 1 Mbs, trängsel i etern.
(Överskred mina 20GB den 27 jan, har nu ett segt internet på 120 kbs fram till 1 februari)

Fick med ett uruselt Opticon O505 3G-modem (som jag dessutom skadat med glappkontakt som följd, pga det sticker ut från datorn) har nu nu slopat det. Använder en SE Hazel mobil som modem men med BT så kom jag inte ens upp i BTs max överförings hastighet och med sladd blir det för otympligt.

Har beställt ett Huawei E5S 3G-modem/router för lite smidigare surfning och även koppla upp HTPC:n, kanske även mobilen.
Inte det billigaste men då jag inte har ett fungerande 3G-modem så var det prisvärt då den batteri drivna routern har modemet inbyggt.
Kan återkomma, med hur det funkar när jag väl fått hem det.

PS. Använder en Eee PC 1005HA Netbook som hemdator/surfdator

#196

Postad 11 mars 2011 - 12:50

Jelzin
  • Jelzin
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag har varit en kontantkortsgubbe hela mitt mobila liv. Antar att det är ett arv från gymnasietiden när jag ville ha koll på kostnaden.

Hur som har jag nu tagit steget in i abonnemangsvärlden just för att få tillgång till mobilsurf då jag insett att jag använder det ganska mycket. Kommer knappast minska heller då jag att planerar att införskaffa en mer surfvänlig mobil inom kort.

Jag har skaffat Universal mobil 18. Betalar då ca 165 kr för fri surf i upp till hastigheten 1 mbit/s. I paketet ingår också fri sms. Jag har förstått det som att månadskostnaden ev. kan vara något i överkant, men jag är beredd att betala det då jag inte har någon bindningstid. Bara tre månaders uppsägning.

Om det var en bra deal eller inte återstå att se. Jag hoppas iaf att surfandet fungerar smärtfritt och det känns skönt att inte behöva tänka på någon övre gräns.

#197

Postad 24 mars 2011 - 09:18

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Ändrade lite prisuppgifter för Comviq Kontant och Telenors surfpaket och priser.
Fortsätta att posta/tipsa när ni ser förändringar hos operatörerna :)

Kommer dock inte kunna uppdatera mellan 2 april - 21 april, då jag är på semester i norra Thailand.

Om förändringar skett under den perioden så uppdaterar jag så fort jag har kommit hem.

Redigerat av crest, 24 mars 2011 - 09:22.


#198

Postad 22 april 2011 - 14:46

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Om förändringar skett under den perioden så uppdaterar jag så fort jag har kommit hem.

Vet inte riktigt vad det eg. är för uppgifter du lägger in, men med Comviqs Kontantkortsprisplaner kan man ju surfa för bara 3:-/dag, och med t ex Smart för 169:- så surfar man helt gratis + att man ringer för bara 19 öre minuten, samma låga pris om man tankar bara 69:- också!

Med Smart 69:- så kostar det 3:-/dag för surf, 19 öre/min. för samtal.

Samma med de andra Kontantkorts-planernas dyrare alternativ - då är det också fri surf!

https://www.comviq.s...prisplaner.aspx

#199

Postad 27 april 2011 - 06:13

sman
  • sman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Hej!
Funderar på att skaffa Tele2 mobilsurf medium 59kr, 1GB i 6Mbit sedan stryps hastigheten till 64kbit.
Jag ska främst använda det till surf i mobilen, men ska även använda det för lite enstaka surf på laptopen.
Om jag förstod Tele2 rätt kan jag använda detta abb för datorsurf så länge jag använder mobiltelefonen (och inte en dongel) som modem.

Någon som vet om detta stämmer?
Vill inte ha obehagliga överraskningar :)

http://www.tele2.se/...gstjanster.html

#200

Postad 27 april 2011 - 22:02

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0

Hej!
Funderar på att skaffa Tele2 mobilsurf medium 59kr, 1GB i 6Mbit sedan stryps hastigheten till 64kbit.
Jag ska främst använda det till surf i mobilen, men ska även använda det för lite enstaka surf på laptopen.
Om jag förstod Tele2 rätt kan jag använda detta abb för datorsurf så länge jag använder mobiltelefonen (och inte en dongel) som modem.

Någon som vet om detta stämmer?
Vill inte ha obehagliga överraskningar :)

http://www.tele2.se/...gstjanster.html

Bara din telefon klarar av att dela ut internet till datorn så skall det inte vara några problem ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.