Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yellow Dog Linux

379 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony PlayStation 3 (PS3) 20GB (Spelkonsoler) 1 9,16 (37) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) 60GB (Spelkonsoler) 4 9,2 (705) Inga priser
41 relaterade trådar
Playstation Store (2597 inlägg) 6 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 8 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 10 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 10 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 10 år sedan
DualShock 3 (469 inlägg) 12 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 12 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Lackskada på Playstation 3 (9 inlägg) 13 år sedan
FPS-kontroll med mus och "frag-chuck"... (171 inlägg) 14 år sedan
Playstation 3 som DVD spelare @ 1080p via HDMI (55 inlägg) 15 år sedan
10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande (1040 inlägg) 15 år sedan
PS3 - Bästa ljud system (30 inlägg) 15 år sedan
Varför kostar "gamla" PS3 nära 9000:-? (12 inlägg) 15 år sedan
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg) 15 år sedan
Konvertera video för Playstation 3 (38 inlägg) 15 år sedan
HT-TXQ120R strul med PS3 och LE-52M86 (6 inlägg) 15 år sedan
ps3: usa vs europa? (158 inlägg) 15 år sedan
Importera PS3 från USA (5 inlägg) 16 år sedan
Nya ps3 versioner (19 inlägg) 16 år sedan
Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD? (104 inlägg) 16 år sedan
Play Station 3's prestanda. (125 inlägg) 16 år sedan
PS3 med 65nm! När? (43 inlägg) 16 år sedan
PS3 - 40gb eller 60 gb? (5 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 för 5690 kr på Media Markt! (83 inlägg) 16 år sedan
Söka bland mediafiler (0 inlägg) 16 år sedan
PS3-priset, kommer det sjunka (298 inlägg) 16 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 16 år sedan
Vilken TV är bäst för Playstation 3 (9 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 erbjudande (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 16 år sedan
PS3 firmware update 1.80 (216 inlägg) 16 år sedan
Så billig kan Playstation 3 bli (235 inlägg) 16 år sedan
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg) 16 år sedan
Joost på PS3? (7 inlägg) 16 år sedan
PS3 Priser i USA (29 inlägg) 17 år sedan
PS3 som cd-spelare? (4 inlägg) 17 år sedan
Blu-ray-spelare (38 inlägg) 17 år sedan
Vänta på Ps3 ? (91 inlägg) 17 år sedan

#101

Postad 09 april 2007 - 20:59

1080p dude
  • 1080p dude
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Testade det nu och det händer inget... Nåt som kan ha gått fel?

#102

Postad 10 april 2007 - 07:35

ekke201
  • ekke201
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
;)

Tjing vad puckad man kan vara. Efter att ha tittat på TV dosan (???), använder Harmony 885 annars, hittad jag en knapp för Autostorlek Av/På. stängde man av detta så blev bilden perfekt.

Jösses vad man är rookie på Linux, men YDL och VLC känns helt rätt dock lite segt att använda.
En annan detalj som stör mig är att när man bootar om till game-os så måste man ställa in bild och ljud varje gång. Detta borde game-os kunna spara?

En fråga i YDL efter installation så kan man väla "update" eller något liknande. Klickar man på det så får man en hel lista med "Updates". törs man ladda ner och installera allt detta?

#103

Postad 10 april 2007 - 08:21

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

Testade det nu och det händer inget... Nåt som kan ha gått fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Får du något felmeddelande, eller vad händer när du kör fdisk?
Om inte, så måste du förstås fortsätta med resten av stegen i anvisningen.

#104

Postad 10 april 2007 - 14:45

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0
Wieee, da har man lyckats installera YDL da, sitter faktiskt och skriver detta genom det :-). Skulle garna vilja veta om det ar mojligt att andra till svenskt tangentbord? Hade man inte lirat CS hade det varit svart att hitta vissa tecken ;).

Forsokte foresten folja guiden pa forsta-sidan for att installera VLC, men nar jag ska lagga in filerna i yum repos mappen sa star det att jag inte har tillatelse att gora nagonting dar?

*EDIT*
Hittade iaf vart man ställde in svenskt tangentbord nu, skönt ;)

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 10 april 2007 - 17:15.


#105

Postad 10 april 2007 - 17:28

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

Wieee, da har man lyckats installera YDL da, sitter faktiskt och skriver detta genom det :-). Skulle garna vilja veta om det ar mojligt att andra till svenskt tangentbord? Hade man inte lirat CS hade det varit svart att hitta vissa tecken ;).

Forsokte foresten folja guiden pa forsta-sidan for att installera VLC, men nar jag ska lagga in filerna i yum repos mappen sa star det att jag inte har tillatelse att gora nagonting dar?

*EDIT*
Hittade iaf vart man ställde in svenskt tangentbord nu, skönt ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Du måste vara "root" för att ändra något i systemet. Antingen loggar du på som root från början, eller så skriver du t.ex. "su - root" i ett konsolfönster.
Kommer inte ihåg exakt hur det heter där du ändrar tangentbord (beror på vilket fönstersystem du har också), men det finns någon slags konfigurationsmeny där du kan ställa in det mesta.

#106

Postad 10 april 2007 - 17:52

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Wieee, da har man lyckats installera YDL da, sitter faktiskt och skriver detta genom det :-). Skulle garna vilja veta om det ar mojligt att andra till svenskt tangentbord? Hade man inte lirat CS hade det varit svart att hitta vissa tecken ;).

Forsokte foresten folja guiden pa forsta-sidan for att installera VLC, men nar jag ska lagga in filerna i yum repos mappen sa star det att jag inte har tillatelse att gora nagonting dar?

*EDIT*
Hittade iaf vart man ställde in svenskt tangentbord nu, skönt ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Du måste vara "root" för att ändra något i systemet. Antingen loggar du på som root från början, eller så skriver du t.ex. "su - root" i ett konsolfönster.
Kommer inte ihåg exakt hur det heter där du ändrar tangentbord (beror på vilket fönstersystem du har också), men det finns någon slags konfigurationsmeny där du kan ställa in det mesta.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. Hur loggar man in som Root från början då? Jag loggar in med det användarnamn som jag valde. Testade att skriva "su - root" i konsollfönstret men det verkade inte fungera, jag kunde fortfarande inte lägga in filerna där. Jag vet inte om jag gör någonting tokigt, men det här går mig lite på nerverna.

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 10 april 2007 - 17:54.


#107

Postad 10 april 2007 - 18:14

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Om du följde YDL-guiden måste du ha valt ett root-password under installationen (finns i alla fall med i guiden).
Antingen kan du logga in som användare "root" efter boot, alltså ange "root" vid login. Som password anger då då detta passoword som du valde vid installationen.
Eller så ska du kunna skriva "su - root" i konsolen. Vid det senare kommer det upp "password:" i fönstret, och då måste du ange root-password.

Root i Linux/Unix motsvarar "administrator" i Windows-världen.

#108

Postad 10 april 2007 - 18:34

1080p dude
  • 1080p dude
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Så!!! Nu har jag installerat YDL 5.0 For Playstation 3 på PS3an. ;) Enda problemet nu är att jag inte kan ändra upplösningen. Jag har feta svarta kanter runt själva programmet, och när jag ska ändra upplösningen, vilken är 1100x644 eller liknande, så kan jag inte ändra. ;) What to do??

#109

Postad 10 april 2007 - 19:31

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0
Nu har jag fått igång VLC, tack för svaren! Dock har jag samma problem som 1080p dude, det går inte att ändra upplösningen. Jag har testat att logga in som root, men det går fortfarande inte vare sig i "Enlightment" eller i "GNOME". Går det inte, eller kan man fixa det på något vis?
Riktigt coolt att köra Linux faktiskt, har aldrig gjort det på datorn heller, vem kunde tro att PS3 skulle vara den att introducera det ^^

Hur är det med installation av diverse mjukvara? Jag tänker till exempel på Youtube, där står det att jag antingen inte kör med javascript (kollade i inställningarna och den körde javascript) eller att jag behövde uppdatera macromedia flash, jag gick in på den sida som länkades och där stod det att man kunde tanka installationsfil för Linux, fungerar det eller måste det vara kompatibelt med specifikt den här versionen av Linux? Oj vilken lång mening det blev.

A ja, kort sagt: lite nyfiken på hur öppet det är, om man till exempel kan installera quicktime, se på trailers eller på något sätt kan installera nåt fildelarprogram och därifrån tanka diverse musik/film osv ;). Inte för att jag skulle göra det...

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 10 april 2007 - 20:06.


#110

Postad 10 april 2007 - 20:09

x-dream
  • x-dream
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
nån som har klarat installera med en komponent kabel? jag får ingen bild

#111

Postad 10 april 2007 - 20:24

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

Så!!! Nu har jag installerat YDL 5.0 For Playstation 3 på PS3an. ;) Enda problemet nu är att jag inte kan ändra upplösningen. Jag har feta svarta kanter runt själva programmet, och när jag ska ändra upplösningen, vilken är 1100x644 eller liknande, så kan jag inte ändra. ;) What to do??

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jag också. Man kan dock ange fullscreen, men då hamnar en hel del yta utanför min skärm. Prova i konsolfönstret:
ps3videomode -f -v 3

För att återställa skriver man:
ps3videomode -v 3

Mer info finns här:
http://www.terrasoft...ideo-test.shtml

Redigerat av pakarlss, 10 april 2007 - 20:25.


#112

Postad 11 april 2007 - 08:54

Unregisteredb0b4b564
  • Unregisteredb0b4b564
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

Så!!! Nu har jag installerat YDL 5.0 For Playstation 3 på PS3an. :) Enda problemet nu är att jag inte kan ändra upplösningen. Jag har feta svarta kanter runt själva programmet, och när jag ska ändra upplösningen, vilken är 1100x644 eller liknande, så kan jag inte ändra. ;) What to do??

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jag också. Man kan dock ange fullscreen, men då hamnar en hel del yta utanför min skärm. Prova i konsolfönstret:
ps3videomode -f -v 3

För att återställa skriver man:
ps3videomode -v 3

Mer info finns här:
http://www.terrasoft...ideo-test.shtml

<{POST_SNAPBACK}>


Pecis som pakarlss säger, glömm inte bort att lägga in tex 128+3=131 i kboot.conf, så kan du välja tex 1280x720 i xorg.conf

#113

Postad 12 april 2007 - 21:13

WIN WIN
  • WIN WIN
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Till att börja med vill jag tacka för ett underbart forum och ÄNTLIGEN en vettig tråd om linux.
Jag har riktigt många frågor och ber om ursäkt om svaren redan finns här någonstans.
Har instalerat ydl utan problem och kör lite msn o surfar från soffan och mår som en gud, här kommer mina frågor

1. Jag saknar vissa insticksmoduler i mozilla och har noll koll hur man instalerar dom, adobe flash player verkar vara den som jag saknar mest, men är VÄLDIGT öppen för förslag vilka som bör instaleras och som sagt noll koll.

2. Små filer hämtas med någon motsvarighet till filhämtaren (vad heter den) om man vill tanka från en torrent sida så antar jag att man behöver en bittorrent client av nått slag vad heter den till ydl?

3. Jag har fått hem en rar till ydl ( rarlinux3.7) hur fungerar det till linux om man har nerpackade filer som man tex tankat från sin andra dator eller liknade? (jag hajar noll i menyerna) och vissa filer packar upp sig själv eller? hur vet man det?
rent generelt hur fungerar rar till linux

4. Någon här sa att han läst på flera ställen att folk lyckats spela upp x264 filer, jag skulle väldigt gärna få mera info om detta, kanske lite länkar om hur dom gick till väga????????????

5. Jag kör msn genom gaim och hittar inte mejlen (något störande när man måste studsa mellan dator och soffa)

6. Jag har instalerat en ftp för linux men hittar den inte någonstans, såg att det fans olika och är nu tveksam till att jag valde rätt när jag inte hittar den? kan jag tex gå in i min mammas dator och hämta filer?

7. kan jag hämta filer i min enga dator med linux om jag kör windows genom nätverk?

Redigerat av WIN WIN, 12 april 2007 - 22:05.


#114

Postad 13 april 2007 - 14:35

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
vilken iso ska man tanka hem, finns ju en massa olika

http://www.terrasoft...downloads.shtml

#115

Postad 13 april 2007 - 14:36

Unregisteredd8164c2a
  • Unregisteredd8164c2a
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0

vilken iso ska man tanka hem, finns ju en massa olika

http://www.terrasoft...downloads.shtml

<{POST_SNAPBACK}>



http://ftp.sunet.se/...0061208-PS3.iso

den ...

#116

Postad 13 april 2007 - 14:41

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
tack

#117

Postad 13 april 2007 - 14:50

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

1.  Jag saknar vissa insticksmoduler i mozilla och har noll koll hur man instalerar dom, adobe flash player verkar vara den som jag saknar mest,  men är VÄLDIGT öppen för förslag vilka som bör instaleras och som sagt    noll koll.

<{POST_SNAPBACK}>

Flash player för PS3 finns ännu inte, men ska vara på gång.

2.  Små filer hämtas med någon motsvarighet till filhämtaren (vad heter den)  om man vill tanka från en torrent sida så antar jag att man behöver en bittorrent client av nått slag    vad heter den till ydl?

Det finns många torrent clienter, men jag kör med ktorrent. Du kan testa att skriva:
yum list "*torrent*"
så får du upp en hel massa olika.
För att installera ktorrent skriver du (om jag minns namnet helt rätt):
yum install ktorrent

7.  kan jag hämta filer i min enga dator med linux om jag kör windows genom nätverk?

<{POST_SNAPBACK}>

Du borde kunna se utdelade mappar genom att browsa nätverket i filhanteraren (t.ex. nautilus eller konqueror). För att "mounta" diskar i konsolfönstret krävs lite mer Linux-kunskaper. Testa att sök på "mount -cifs" eller "fusesmb" i google.

#118

Postad 13 april 2007 - 17:22

WIN WIN
  • WIN WIN
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för svaret pakarlss. dig skulle man ju prata närmare med du verkar ju ha koll (ska titta närmare imorrgon, sjuk)
nu har jag dock ett annat problem tänkte att efter 4 dagar linux så va det dags att spela lite på konsollen
hur bootar man om??? jag trodde man gick till "start" applicationer applicationer systemverktyg och där ska det finnas
typ reboot ps3 os system (typ) men det gör det inte sen helt plötsligt fanns det under start system en flik som hette reboot a jag provade 4 ggr och misslyckades varje gång och nu är den borta
HJÄLP
tack på förhand
(fick gå in på dator filsystem och sen sbin för att där hitta boot-game-os)

Redigerat av WIN WIN, 13 april 2007 - 18:39.


#119

Postad 13 april 2007 - 18:30

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
måste man bränna YDL på en DVD+R eller DVD+rw skiva?

#120

Postad 13 april 2007 - 18:32

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

måste man bränna YDL på en DVD+R eller DVD+rw skiva?

<{POST_SNAPBACK}>


Svar JA

#121

Postad 13 april 2007 - 18:39

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0

måste man bränna YDL på en DVD+R eller DVD+rw skiva?

<{POST_SNAPBACK}>


Svar JA

<{POST_SNAPBACK}>


då är det alltså därför det står att den inte hittar något användbart installationsprogram.

#122

Postad 13 april 2007 - 19:29

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

hur bootar man om???  jag trodde man gick till "start"  applicationer  applicationer  systemverktyg och där ska det finnas
typ reboot ps3 os system  (typ)  men det gör det inte    sen helt plötsligt fanns det under start system  en flik som hette reboot  a jag provade 4 ggr och misslyckades varje gång och nu är den borta

<{POST_SNAPBACK}>

Om du inte hittar det i menyerna går det bra att boota till ps3 genom att skriva följande i konsolfönstret:
/sbin/boot-game-os

#123

Postad 13 april 2007 - 20:37

Unregisteredd8164c2a
  • Unregisteredd8164c2a
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Har samma fråga ang win share, hittar det men kan inte strema, letade på terrasofts sida ang sbm & samba & där var en drös med program med i disten, måste man inst dom eller är dom redan instalerade ?

någon som har en liten guid kanske ?inget kul att behöva tanka över det till ps3 an först & sen starta det ju. någon linux kunnig som kan lysa med en lampa ?

*EDIT* ittade precis denna, dock inte provat än men kommer att göra snart, någon annan som får i gång det ?

http://www.ps3forums...ead.php?t=53776

Redigerat av Unregisteredd8164c2a, 13 april 2007 - 20:44.


#124

Postad 13 april 2007 - 20:53

Danne736
  • Danne736
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Snälla hjälp mig jag skulle instalera ydl men jag har fastanat.Jag har startat om ps3 så linux kom men när jag ska soppat in skivan så står det att det inte är det hur ska jag komma tillbaks till game os igen? Tack på förhand.

Nu ser jag att det är fedora core five jag försöker instalera hur ska jag göra bränna fedora core five på dvd+r o prova?

Redigerat av Danne736, 13 april 2007 - 21:15.


#125

Postad 13 april 2007 - 21:11

x-dream
  • x-dream
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Snälla hjälp mig jag skulle instalera ydl men jag har fastanat.Jag har startat om ps3 så linux kom men när jag ska soppat in skivan så står det att det inte är det hur ska jag komma tillbaks till game os igen? Tack på förhand.

<{POST_SNAPBACK}>


skriv boot-game-os för att komma tillbaka

#126

Postad 13 april 2007 - 21:21

Danne736
  • Danne736
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Jag har inte gjort klart instalationen än jag har fastanat.Jag tror jag valde fel sak och använde nån sak för att instalera fedora core 5 och jag brände ydl till dvd det var därför det inte funka så hur ska jag göra?

#127

Postad 13 april 2007 - 21:25

Danne736
  • Danne736
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Tack så ###### mycket det gick att skriva boot-game-os.

#128

Postad 13 april 2007 - 21:27

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

Har samma fråga ang win share, hittar det men kan inte strema, letade på terrasofts sida ang sbm & samba & där var en drös med program med i disten, måste man inst dom eller är dom redan instalerade ?

någon som har en liten guid kanske ?inget kul att behöva tanka över det till ps3 an först & sen starta det ju. någon linux kunnig som kan lysa med en lampa ?

*EDIT* ittade precis denna, dock inte provat än men kommer att göra snart, någon annan som får i gång det ?

http://www.ps3forums...ead.php?t=53776

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har gjort exakt så och det funkar :P . Det mesta angående Samba ska vara inkluderat i disten. Dock så funkar inte "mount -t smbfs", men "mount -t cifs" ska funka. Jag hade dock problem att mounta min Iomega Network Drive med "cifs", så jag kör "fusesmb" som är en variant (hack?) på Samba. Det funkar fint!

#129

Postad 14 april 2007 - 12:43

WIN WIN
  • WIN WIN
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tänkte instalera vlc men fastnade när jag skulle föra över filenra från usb minnet till yumrespos.d
jag har ju noll koll på linux men markerade alla filer och försökte dra över dom
You do not have permissions to write to this folder.
tack på förhand

#130

Postad 14 april 2007 - 12:47

Danne736
  • Danne736
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Jag skulle överföra några filmer från en extern hårddisk och den kände igen den men när man ska öppna den så står det att jag inte har någon åtkomst HJÄLP.

#131

Postad 14 april 2007 - 13:31

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Jag skulle överföra några filmer från en extern hårddisk och den kände igen den men när man ska öppna den så står det att jag inte har någon åtkomst HJÄLP.

<{POST_SNAPBACK}>


Tror du måste vara inloggad som "Root"

MVH
Rob

#132

Postad 14 april 2007 - 16:45

Unregisteredd8164c2a
  • Unregisteredd8164c2a
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0

Tänkte instalera vlc men fastnade när jag skulle föra över filenra från usb minnet till yumrespos.d
jag har ju noll koll på linux men markerade alla filer och försökte dra över dom     
You do not have permissions to write to this folder.   
tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>


Samma där annvändarnamn root & lösenet du angav för root i början vid instal, så går det :blink:

#133

Postad 14 april 2007 - 20:01

WIN WIN
  • WIN WIN
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Någon som använder sig av Bit torrent clint av något slag??
jag har instalerat ktorrent men får ingen ordning på det. väljer ktorrent och filhämtaren säger direkt att den är klar
sen om jag klickar på på ktorrent ikonen så händer det ingenting
förslag på annan bit torrent client som ni är nöjda med?

#134

Postad 14 april 2007 - 20:52

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som lyckats höja upplösningen? Är det föresten bara för mig som VLC hackar lite när man kör video? Inte hela tiden, men typ en gång varannan minut eller nåt så hackar det till litegrann, inget jättestörigt, bara undrade om det bara var jag som upplevt det. Dessutom vore det skönt med lite högre flyt i framraten tycker jag :o

Jag har för mig att jag hört någon säga att folk kört HD-klipp i YDL, isf måste det ju gå att höja upplösningen! Grr! :blink:

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 14 april 2007 - 21:10.


#135

Postad 14 april 2007 - 22:35

Unregistered87c0e1da
  • Unregistered87c0e1da
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Tänkte instalera vlc men fastnade när jag skulle föra över filenra från usb minnet till yumrespos.d
jag har ju noll koll på linux men markerade alla filer och försökte dra över dom      
You do not have permissions to write to this folder.    
tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>


Samma där annvändarnamn root & lösenet du angav för root i början vid instal, så går det :blink:

<{POST_SNAPBACK}>



Jag testade Azureus men fick den inte att fungera med alla torrentsidor, så jag kör Deluge istället. Fungerar klockrent!

#136

Postad 16 april 2007 - 11:54

Unregisteredb0b4b564
  • Unregisteredb0b4b564
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

Tänkte instalera vlc men fastnade när jag skulle föra över filenra från usb minnet till yumrespos.d
jag har ju noll koll på linux men markerade alla filer och försökte dra över dom      
You do not have permissions to write to this folder.    
tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>


Samma där annvändarnamn root & lösenet du angav för root i början vid instal, så går det :)

<{POST_SNAPBACK}>



Jag testade Azureus men fick den inte att fungera med alla torrentsidor, så jag kör Deluge istället. Fungerar klockrent!

<{POST_SNAPBACK}>


För mig fungerar Azureus bra, men jag lyckades inte få ktorrent att fungera. Fungerar Deluge bra?Har du öppnat alla portar som behövs, vissa tarckers behöver det.

Redigerat av Unregisteredb0b4b564, 16 april 2007 - 11:55.


#137

Postad 16 april 2007 - 12:39

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Hos mig funkar ktorrent bra, men det är möjligt att det kräver att man installerat KDE.

#138

Postad 16 april 2007 - 15:44

Unregistered87c0e1da
  • Unregistered87c0e1da
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Tänkte instalera vlc men fastnade när jag skulle föra över filenra från usb minnet till yumrespos.d
jag har ju noll koll på linux men markerade alla filer och försökte dra över dom      
You do not have permissions to write to this folder.    
tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>


Samma där annvändarnamn root & lösenet du angav för root i början vid instal, så går det :)

<{POST_SNAPBACK}>



Jag testade Azureus men fick den inte att fungera med alla torrentsidor, så jag kör Deluge istället. Fungerar klockrent!

<{POST_SNAPBACK}>


För mig fungerar Azureus bra, men jag lyckades inte få ktorrent att fungera. Fungerar Deluge bra?Har du öppnat alla portar som behövs, vissa tarckers behöver det.

<{POST_SNAPBACK}>



Ja, jag stängde av brandväggen. Problemet låg i att en tracker klagade på java-versionen som azureus använde. Övriga sidor fungerade som jag testade. Med deluge fungerar allt finfint.

#139

Postad 17 april 2007 - 12:21

1080p dude
  • 1080p dude
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Så!!! Nu har jag installerat YDL 5.0 For Playstation 3 på PS3an. :) Enda problemet nu är att jag inte kan ändra upplösningen. Jag har feta svarta kanter runt själva programmet, och när jag ska ändra upplösningen, vilken är 1100x644 eller liknande, så kan jag inte ändra. :P What to do??

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jag också. Man kan dock ange fullscreen, men då hamnar en hel del yta utanför min skärm. Prova i konsolfönstret:
ps3videomode -f -v 3

För att återställa skriver man:
ps3videomode -v 3

Mer info finns här:
http://www.terrasoft...ideo-test.shtml

<{POST_SNAPBACK}>


Vart ligger detta konsollfönster? :P

#140

Postad 17 april 2007 - 17:26

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

Vart ligger detta konsollfönster? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag menar alltså ett terminalfönster, t.ex. Gnome terminal som du kan hitta i listen nederst på skärmen, eller i applikationsmenyn, under Applications-Accessories.

#141

Postad 17 april 2007 - 17:58

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Har lyckats bli av med "sorgkanterna" i YDL efter lite trixande. Fick tips i nedanstånde länkar:
http://www.ps3hax.co...tml;msg1352#new
http://julipedia.blo...el-for-ps3.html

Det hela bygger på att man hämtar ner källkoden till en uppdaterad kernel, ändrar i video-drivern, kompilerar kernal och installerar den. Det krävs alltså lite jobb och Linux-vana för att göra det.
Följande steg gjorde jag:
- Installera GIT, kolla här: http://git.or.cz/
- Ladda hem ny kernel (baserad på 2.6.21) med hjälp av git.
# git clone git://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/geoff/ps3-linux.git ps3-linux
- Lägg källkoden i t.ex. /usr/src/ps3-linux
- Ändra i dess videodriver: /usr/src/ps3-linux/drivers/video/ps3fb.c
Ändra "static const struct ps3fb_res_table ps3fb_res[]" från:
{ 1280, 720, 78, 38 , 0} till t.ex. { 1280, 720, 32, 15 , 0}
78 och 38 är marginalerna i sidled resp. höjdled. Jag har ändrat dom till 32 resp. 15 vilket passar ganska bra till min TV. Ändra också static "const struct fb_videomode ps3fb_modedb[]" från:
"720p", 60, 1124, 644, 13481, 298, 148, 57, 44, 80, 5,
till:
"720p", 60, 1216, 690, 13481, 298, 148, 57, 44, 80, 5,
1216 kommer av 1280-2*32. 690 kommer av 720-2*15. Ändra både för 60Hz och 50Hz.
Kompilera ny kernel i /usr/src/ps3-linux/
# make mrproper (tar bort ev. gammal kompilering)
# make ps3_defconfig (skapar .config-fil)
# make all (kompilerar kernel)
# make modules_install (installerar moduler)
Installera kernel:
# cp vmlinux.strip /boot/vmlinux-2.6.21-ps3-linux
# cp System.map /boot/System.map-2.6.21-ps3-linux
# cp .config /boot/config-2.6.21-ps3-linux
# depmod -ae -F /boot/System.map-2.6.21-ps3-linux 2.6.21-rc6-g13a91094-dirty
# mkinitrd /boot/initrd-2.6.21-ps3-linux 2.6.21-rc6-g13a91094-dirty
"...g13a91094-dirty" hette den aktuella versionen av kernel som jag laddade ner. Detta namn ska vara detsamma som skrivs ut sist efter "make modules_install".
Lägg till följande rad i /etc/kboot.conf:
ydl_2.6.21='/dev/sda1:/vmlinux-ps3-linux-1 initrd=/dev/sda1:/initrd-2.6.21-ps3-linux root=/dev/sda2 init=/sbin/init video=ps3fb:mode:3 rhgb'
Nu kan du välja denna konfiguration (ydl_2.6.21) genom att trycka tab några gånger följt av Enter vid "kboot" under uppstart. Du ska nu ha en större arbetsyta!
Detta var kortfattat hur jag gjorde. Testa det på egen risk!!! :)

#142

Postad 17 april 2007 - 18:28

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
för er som vågar trixa i linux så kan den här sidan vara bra för att fixa vissa saker, tex fullscreen och sådant....

Playstation 3 secrets

#143

Postad 17 april 2007 - 18:49

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0
pakarlss, har du endast fått till fullskärm, eller även HD-upplösning? (720/1080)

Tack för länken didrik, den verkar nyttofull :).

#144

Postad 17 april 2007 - 19:07

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Det jag har gjort hittills är att anpassa storleken på skrivbordet till min TVs overscan i 720p-läge. Det borde iofs gå att ändra andra upplösningar också, även custom-upplösningar. I videodrivern konfigurerar du t.ex. pixelklockan och sync-timing, så med lite trixande så borde det gå att fixa till t.ex. 1366x768. Det här är från fb.h:

/* Timing: All values in pixclocks, except pixclock (of course) */
__u32 pixclock; /* pixel clock in ps (pico seconds) */
__u32 left_margin; /* time from sync to picture */
__u32 right_margin; /* time from picture to sync */
__u32 upper_margin; /* time from sync to picture */
__u32 lower_margin;
__u32 hsync_len; /* length of horizontal sync */
__u32 vsync_len; /* length of vertical sync */
__u32 sync; /* see FB_SYNC_* */
__u32 vmode; /* see FB_VMODE_* */
__u32 rotate; /* angle we rotate counter clockwise */
__u32 reserved[5]; /* Reserved for future compatibility */
}

#145

Postad 17 april 2007 - 19:21

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Det jag har gjort hittills är att anpassa storleken på skrivbordet till min TVs overscan i 720p-läge. Det borde iofs gå att ändra andra upplösningar också, även custom-upplösningar. I videodrivern konfigurerar du t.ex. pixelklockan och sync-timing, så med lite trixande så borde det gå att fixa till t.ex. 1366x768. Det här är från fb.h:

/* Timing: All values in pixclocks, except pixclock (of course) */
__u32 pixclock;  /* pixel clock in ps (pico seconds) */
__u32 left_margin;  /* time from sync to picture */
__u32 right_margin;  /* time from picture to sync */
__u32 upper_margin;  /* time from sync to picture */
__u32 lower_margin;
__u32 hsync_len;  /* length of horizontal sync */
__u32 vsync_len;  /* length of vertical sync */
__u32 sync;  /* see FB_SYNC_*  */
__u32 vmode;  /* see FB_VMODE_*  */
__u32 rotate;  /* angle we rotate counter clockwise */
__u32 reserved[5];  /* Reserved for future compatibility */
}

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, jag kan absolut ingenting om Linux tyvärr så förstår inte vad som menas med "fb.h". Okej, så du har alltså 720p på din? För när jag kollar på klipp och sådant i VLC så ser jag att det inte är lika bra kvalitet som det blir på datorn. Och när jag kollar i Linux vad det är för upplösning så är det (minns inte exakt, bara på ett ungefär) cirka 1066x600 någonting.
Testade att lägga in några avsnitt av Naruto (en tecknas anime-serie) och kanterna på personerna där är lite "jagged", "aliased" eller vad det kallas, så är det inte alls på datorn. Dessutom är det sämre framerate, man får en känsla av att det hackar, inte så att man ser hacket, men ja det flyter lixom inte helt... vore skönt om man kunde få lika bra kvalitet som på datorn.

#146

Postad 17 april 2007 - 19:38

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Ja, jag har alltså ändrat upplösningen från 1124x644 (som är standard) till 1216x690 (som fyller ut min tv-skärm) i 720p-läge. "fb.h" är en fil i källkoden som har med skärmen att göra, fb=framebuffer antagligen.
De problemen som du beskriver har att göra med att Sony inte släppt några drivrutiner till grafikprocessorn. Hela bildgenereringen i Linux till PS3 sköts istället av den vanliga processorn. Det leder till att PS3an har svårt att hänga med visa video ibland, speciellt i högre upplösningar. Förhoppningsvis kommer Sony stödja grafikprocessorn så småningom.

#147

Postad 17 april 2007 - 20:19

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

måste man bränna YDL på en DVD+R eller DVD+rw skiva?

<{POST_SNAPBACK}>


Svar JA

<{POST_SNAPBACK}>


då är det alltså därför det står att den inte hittar något användbart installationsprogram.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har just brännt på en DVD-R och den installationen funkar. Jag håller inte med om att det måste vara DVD+R/RW. Tyvärr verkar det vara ett skrivfel.

#148

Postad 17 april 2007 - 20:48

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Ja, jag har alltså ändrat upplösningen från 1124x644 (som är standard) till 1216x690 (som fyller ut min tv-skärm) i 720p-läge. "fb.h" är en fil i källkoden som har med skärmen att göra, fb=framebuffer antagligen.
De problemen som du beskriver har att göra med att Sony inte släppt några drivrutiner till grafikprocessorn. Hela bildgenereringen i Linux till PS3 sköts istället av den vanliga processorn. Det leder till att PS3an har svårt att hänga med visa video ibland, speciellt i högre upplösningar. Förhoppningsvis kommer Sony stödja grafikprocessorn så småningom.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, tack för förklaringen, uppskattat!

Hur troligt tror du det är att Son släpper stöd för grafikkortet i Other OS? Vore ju också lite segt om man fick vänta flera år innan de gör det, OM de gör det :/. Vore grymt nice att kunna köra serier i xvid-format på den med bra kvalitet och flyt, just nu känns det lite B.

#149

Postad 17 april 2007 - 22:23

1080p dude
  • 1080p dude
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Undrar bara om det är någon här som vet om Diablo 2: Lord Of Destruction skulle funka på YDL?? Hade vart rätt kul :)

#150

Postad 18 april 2007 - 07:24

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Är det någon som har lyckats mounta en Vista share från YDL? :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.