Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Transparens eller färgat ljud...

11 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 12 januari 2018 - 23:30

Unregistered1dba639a
  • Unregistered1dba639a
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Känner mig lite inspirerad att lägga ut en tråd om detta omdiskuterade ämne efter en del egna erfarenheter under senaste året. Det finns som sagt förespråkare hit och dit om hur ljudet bör eller skall vara beskaffat genom en stereoanläggning.

Låt oss slå fast att man kan utgå från från neutrala delar som ett utgångsläge; t:ex försteg/förstärkare och högtalare: då får man möjlighet till ett transparent ljud beroende på vad slags delar man väljer att använda. Lättast att få det blir via CD spelare eller streaming. Äldre Cd spelare med gammal Philips Dac exempelvis får istället ett mer varmt ljud jämfört med nyare mer neutrala Cd spelare. Använder man skivspelare blir det faktiskt lätt en djungel hur det kommer att låta. Olika pickuper ger faktiskt ofta en färgning mer eller mindre utav ljudet. 

Min egen erfarenhet hittills efter att återgått till vinylskivor och provat lite olika förstärkare/försteg och olika pickuper samt högtalare blir att det är väldigt viktigt att anpassa både musik och delar i förhållande till varandra. 

En del musik funkar t;ex inte till rör i allmänhet och då tänker jag främst på rock och hårdrock med snabb slagtyngd i basen, med rör hänger den snabba basen inte med.  Detta gäller även vissa transistorförstärkare typ äldre (och även nyare high end) i kombination med vissa högtalare med betoning på varmt ljud. Detta fenomen gäller även en del pickuper.

Å andra sidan blir ljudet så j*vla kanonbra till softare musik!

Sedan är det väldigt bra att tänka på att olika bolag och skivor samt pressningar och årtionde ger olika sound i utgångsläget när man lyssnar på vinylskivorna. 

(Det fanns förresten ingen standardisering utav riia förränn någon på 80-talet.)

Fram till åtminstone mitten utav 60-talet användes det ju rörgrejer i studioutrustningen vid inspelningen utav masterbanden till vinylskivorna.. Jag har lagt märke till ganska stora förändringar i soundet på vinylskivor dels beroende på musiktyp och val utav studioinspelning. Det kan variera alltifrån godtagbart till fantastiskt under 60/70-talet. Pressningar kan också göra ljudskillnader beroende på ursprungsland och om det är första, andra eller senare press samt vilket bolag som givit ut senare pressning.. 

Olika mixningar kan förekomma mellan förstapress och senare pressning. 

En stor skillnad i allmänhet blir det i soundet från 80-talet och framåt jämfört med 60/70-talet. 

Egentligen ska man ha hus och utrymme nog för att testa olika kombinationer på allvar, men ibland kan man ha tur genom att gå på känn.

Mitt utgångsläge var att jag tog fram mitt audiolab försteg samt Thorensspelare med Ortofon X5 högnivå mc pickup och skaffade Audio pro A4-14 högtalare igen och började lyssna på vinylskivor igen. (Tyvärr blir det det en del knaster i volymkontrollen när man har igång phonodelen) Samt så skaffade jag en Nad 3100 samt Nad cd växlare och ett par högtalare som jag ställde på jobbet i lunchrummet till en början. Provade Thorensen där också. Kanonljud med Ortofonpickupen genom Nad spelaren jämfört med andra pickuper jag provat nu på sistone genom Audio Pro högtalarna. Sumiko Pearl funkar ej då den blir för dov och ej heller Sumiko Blue point no 2. Audio Technicha AT 30 blir heller inget bra, däremot funkar ADC MXL ganska bra. Benz Micro Gold funkar okej, (Egentligen skulle jag skaffat Benz Ace på en gång)

Min upplevelse hittills är att Naden jag har funkar riktigt bra med relativt ljus och neutral pickup och gärna till rock och hårdrock vilket den ger ordentligt liv till med rejäl spelglädje. 

Jag har en Optonica SM 7100 förstärkare; med den har jag hittat en perfekt kombination tillsammans med ett par Sony G3 high end högtalare från slutet av 70-talet samt en Luxman 320c högnivå mc pickup som sitter på en Mitsubishispelare för närvarande. Den kombinationen ger ett väldigt behagligt varmt detaljerat ljud som funkar perfekt till soundet från 80-tals vinylskivor, främst syntmusik från den perioden. Däremot funkar inte den kombinationen till hårdrock och en del annan rockorienterad musik. Jag har även en Dual 731Q kopplad till Optonican med typ original Ortofonpickup av bättre model vilket också ger ett suveränt men lite ljusare ljud. 

Jag ska skaffa högtalare till en Technics SU-V9 förstärkare som jag har liggande och som för övrigt behöver en servicegenomgång. Det är förresten ett suveränt ljud i hörlursutgången på den, samma sak gäller Optonican. Tänkte använda exempelvis Audio Technica AT 30,n till Technicsen sedan. 

Jag har ett Beard rörhybridförsteg för att använda alternativt till mina Audio Pro högtalare, med Ortofon X5 pickupen blev det suveränt ljud, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken pickup jag ska låta montera på en Unamco T1a jag skaffade för att matcha storleksmässigt till Bearden, vilken är jävligt stor på bredden. Är inne på att låta montera en Grace F9E pickup jag köpte i våras eller kanske en Empire 2000/iii som är på ingång. Måste först utröna vilken pickup som bäst matchar ljudmässigt till Bearden. 

Mitt senaste förstärkarvärv jag anförskaffade för att matcha ett par Bic Venturi högtalare från 70-talet jag köpte i höstas är en Sansui 9500. Det roliga var att jag först tänkte använda högtalarna till Technics förstärkaren, men de ville inte riktigt matcha ljudmässigt och inte riktigt till Optonican heller, till Naden funkade de okej och eftersom jag hade fått höra dem till en 70-tals receiver var det bara göra slag i saken; skaffa en bra 70-tals förstärkare.. till den har jag en JVC AL 3 än så länge och tre olika pickuper att välja på som jag använder just nu som är från typ 70-talet och matchar väldigt bra ljudmässigt. ADC MXL mk ii, vilken passar väldigt bra till rock och hårdrock, en Ortofon VMS 20 som jag använder till softare musik (funderar på att skaffa en vms 30 nål till pickupen)! En Audio Technica AT13Ea vilken är en audiofil MM pickup och så har jag ju på gång en Empire 2000/iii samt att jag inte provat Grace F9E,n ännu.  

Jag har förstås provat enstaka andra apparater, men de skulle jag sålt vidare; har bla en Rega förstärkare samt CD spelare som följde med Audio Pro högtalarna, men de kommer inte till användning. Jag köpte med en Nikko receiver när jag köpte Bic Venturi Högtalarna, men kände att den inte var nog till högtalarna trots bra ljud vid avlyssningen när jag köpte dem. Kanske att jag behåller den och använde en Thorens 166 jag köpte för Luxmanpickupens skull och monterar en Audio Technica AT3 monopickup samt ett par mindre vintage högtalare till det. 

Jag köpte en Thorens 160 för inte länge sedan med original TP16 tonarm för att köpa och montera en Denon 103a på den och tanken är att använda den kombinationen med Naden, men det kanske kommer funka bättre med Audiolaben, fast egentligen tänkte jag byta ut Audiolaben mot något annat kanske som är genomgånget osv. 

Sedan har jag planen att köpa en Audio Technica AT 33a för att montera på en Telefunken S500 med original ortofontonarm vilken passar medel/lågkompliance pickuper. 

Jag har en numera trasig i kontakterna Dynavector pickup av äldre modell 20B2 liggande som jag tänkte att det borde väl gå att löda hos nån expert.. sedan är jag sugen på att prova flera pickuper än de jag har redan. 

En Luxman förstärkare borde jag prova på exempelvis osv.. t,ex LV 103/105 rörhybrid eller nån annan äldre godsak. 

Cd skivor har jag sällan lyssnat på under senare tid, men har kvar min Teac Z 5000( med gammal hederlig Philips Dac) som jag köpte ny och en Marantz CD 63 har jag skaffat..

Mitt Teac Värsting kassettdäck har jag kvar samt kassettband.. hade nog tänkt mig att haka på trenden där också och införskaffa högkvalitetsband begagnade..

Kanske att jag skaffar rullbandspelare också.

Det finns mycket kul att utforska inom den här hobbyn!

Som sagt detta är mina erfarenheter och åsikter, andra kanske har andra erfarenheter osv..

 

 



#2

Postad 13 januari 2018 - 00:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Sorry, men det där var inte lättläst...
[attachment=159371:FA9A2531-4915-4FB2-B40B-A13B4BADFC03.jpeg]

#3

Postad 13 januari 2018 - 00:57

Unregistered1dba639a
  • Unregistered1dba639a
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Takeo: Jag vet inte vad för slags läsvanor du har, lättläst  i format måhända.. jag har iallafall spaltat upp så det inte är en hel rad med text. Du kanske inte läser böcker ens? Eller vad var felet.. den egna tankeförmågan att sätta sig in i sammanhanget??



#4

Postad 13 januari 2018 - 01:12

Unregistered2b7a85cb
  • Unregistered2b7a85cb
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nu vill jag inte vara otrevlig på något sätt, men det var extremt svårläst. I alla fall på mobil enhet...

Lite mer väl valda radbrytningar och stycken så kanske det blir mer lättsmält? För nu kändes det lite som wall of text... Tyvärr.

Lovar att lösa genom det när det blir lite mer överskådligt. :)

#5

Postad 13 januari 2018 - 01:25

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

Jag läser några böcker i veckan, men orkar verkligen inte läsa igenom första inlägget.

Inte på min laptop iallafall.

 

En massiv vägg med text.


Redigerat av Unregistered153fb7ca, 13 januari 2018 - 01:48.


#6

Postad 13 januari 2018 - 02:04

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Takeo: Jag vet inte vad för slags läsvanor du har, lättläst  i format måhända.. jag har iallafall spaltat upp så det inte är en hel rad med text. Du kanske inte läser böcker ens? Eller vad var felet.. den egna tankeförmågan att sätta sig in i sammanhanget??

 

 

Roligt att du har mage att ifrågasätta Takeo`s läsvanor när du knappt behärskar det svenska skriftspråket. Om jag var svenskalärare skulle jag gråta när jag läste denna text. 



#7

Postad 13 januari 2018 - 02:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ni som inte orkade läsa allt kan trösta er med att det inte verkar vara mer än en uppräkning av vad TS ägt för utrustning  :unsure:



#8

Postad 13 januari 2018 - 07:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 955 inlägg
  • 0

Har en liten undran,

 

En del musik funkar t;ex inte till rör i allmänhet och då tänker jag främst på rock och hårdrock med snabb slagtyngd i basen, med rör hänger den snabba basen inte med.  Detta gäller även vissa transistorförstärkare typ äldre (och även nyare high end) i kombination med vissa högtalare med betoning på varmt ljud.

 

Att gamla trissesteg kan börja låta konstigt är ju inte så konstigt, saker slits.

Sen att rör att slö bas, var har du fått det ifrån?



#9

Postad 13 januari 2018 - 08:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Takeo: Jag vet inte vad för slags läsvanor du har, lättläst i format måhända.. jag har iallafall spaltat upp så det inte är en hel rad med text. Du kanske inte läser böcker ens? Eller vad var felet.. den egna tankeförmågan att sätta sig in i sammanhanget??

Jag är mycket van vid att exempelvis läsa projekthandlingar (en del av mitt jobb) på både svenska och engelska och där plocka ut de tekniska lösningar som jag ska implementera.

Men de som skriver dessa har iaf grundläggande kunskaper i avseende skrivregler, vilket du uppenbarligen totalt missat.
För att skriva något lite mer positivt är jag iaf glad att du lärt dig stor bokstav och punkt, så ”totalt missat” har du ju inte.
:)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 13 januari 2018 - 08:50.


#10

Postad 13 januari 2018 - 11:34

UltimaWeapon222
  • UltimaWeapon222
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Den stora frågan är väl hur man vet när man har transparent ljud? Vem bestämmer vad transparent ljud är? Antar att det lär vara upp till var och en att avgöra?



#11

Postad 13 januari 2018 - 12:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Den stora frågan är väl hur man vet när man har transparent ljud? Vem bestämmer vad transparent ljud är? Antar att det lär vara upp till var och en att avgöra?

 

Det är väl ändå synnerligen lätt att avgöra (så till vida att vi har samma uppfattning om vad transparent betyder). Om utsignalen (ljudet ur högtalarna) är samma som insignalen så är systemet transparent.

 

Inget jag anser vara upp till tycke och smak. Att sedan inget system är 100% ofärgat och att olika individer föredrar olika färgningar är ju en annan fråga.



#12

Postad 15 januari 2018 - 19:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Låser denna tråd, och hoppas TS skapar en ny, mer läsbar version.


Redigerat av frollic, 15 januari 2018 - 19:05.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.