Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Google Chromecast (gen 1)

1018 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Google Chromecast (Mediaspelare) 7 7,98 (227) 79:-

#51

Postad 29 oktober 2013 - 22:02

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Netflix, Youtube och köpt musik från Play
Via datorn och Chrome gör den allt Chrome gör, tex Mhb
Bifogad fil  cca.jpg   100,14K   30 Antal nerladdningar

#52

Postad 29 oktober 2013 - 22:08

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Oj, känsligt att kritisera. Måste dock erkänna att jag inte läst på tillräckligt. Men med tanke på att det är en googlepryl blir det att man tänker öppenhet, tvärtemot apple.

Får köpa en och känna efter, synd att man inte har netflix, har iof viaplay men den appen kanske kommer på sikt?

Sjysst bild där benkke :)

#53

Postad 30 oktober 2013 - 07:27

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Och jag kanske tog i lite väl, Magnus. Men det är så otroligt många som klagar på att den inte strömmar lokalt innehåll, utan att vare sig ha köpt en eller läst på ordentligt, så jag blev lite trött.
No hard feelings?

#54

Postad 30 oktober 2013 - 07:37

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Det är lugnt. Men jag är lite besviken på att den inte speglar androidenheter. Google+android=sant..

Redigerat av magnus76, 30 oktober 2013 - 07:38.


#55

Postad 30 oktober 2013 - 10:28

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 1
Än så länge kan man nog betrakta GC som ett försök.
Om det lyckas eller inte beror på hur mycket app stöd som kommer och hur öppen den blir.

Den är ju ändå tänkt att vara ett svar på Apple TV.
Jämfört med denna så har den än så länge sämre app stöd. Öppenheten är ju Apple TV största svagheten då Apple aktiv motarbetar alla försök att öppna upp den, så här kommer förhoppningsvis GC att vara bättre.
En nackdel jämfört med Apple TV är avsaknaden av trådat nätverk.

Samsung allshare m.fl. är totalt misslyckade.
Att de inte ens går att koppla till en reciever utan måste sitta direkt i teven gör dem nästan oanvändbara.

#56

Postad 30 oktober 2013 - 23:07

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0

Än så länge kan man nog betrakta GC som ett försök.
Om det lyckas eller inte beror på hur mycket app stöd som kommer och hur öppen den blir.

Den är ju ändå tänkt att vara ett svar på Apple TV.
Jämfört med denna så har den än så länge sämre app stöd. Öppenheten är ju Apple TV största svagheten då Apple aktiv motarbetar alla försök att öppna upp den, så här kommer förhoppningsvis GC att vara bättre.
En nackdel jämfört med Apple TV är avsaknaden av trådat nätverk.

Samsung allshare m.fl. är totalt misslyckade.
Att de inte ens går att koppla till en reciever utan måste sitta direkt i teven gör dem nästan oanvändbara.


att hårdkoda VPN är inte bättre...

#57

Postad 31 oktober 2013 - 10:10

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0
nu har priserna sjunkit lite på amazon.co.uk

fortfarande dyrare än från USA men iaf ca 20£ billigare än tidigare

http://www.amazon.co...8&condition=new

#58

Postad 03 november 2013 - 15:58

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Zavvi har den nu för 48,79€ inkl frakt

#59

Postad 05 november 2013 - 09:11

-WR-
  • -WR-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad på de GC ni länkar till och den som Dustin säljer?

jag har en fråga om GC. Hur funkar det att spela up SVT Play (eller andra playkanaler)?

#60

Postad 05 november 2013 - 09:14

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0

Är det någon skillnad på de GC ni länkar till och den som Dustin säljer?

jag har en fråga om GC. Hur funkar det att spela up SVT Play (eller andra playkanaler)?


nej, alla tar överpris för samma produkt

#61

Postad 05 november 2013 - 09:28

-WR-
  • -WR-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

nej, alla tar överpris för samma produkt


Så priset diffar nån hundring, men det är samma grunka.

Någon som vet något om SVT Play på GC?

#62

Postad 05 november 2013 - 10:12

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Via Chrome på datorn, annars är det de uppräknade som fungerar i dag. Netflix, Youtube och köpt musik från Play

#63

Postad 05 november 2013 - 15:19

-WR-
  • -WR-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Via Chrome på datorn, annars är det de uppräknade som fungerar i dag. Netflix, Youtube och köpt musik från Play


Så det måste finnas native appar i GC för att kunna strömma audio/video från mobilen/surfplattan till tv:n? Ska man inte kunna strömma den man spelar i videospelaren eller direkt från flikarna i webbläsaren?

#64

Postad 05 november 2013 - 15:30

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Via Chrome på datorn, annars är det de uppräknade som fungerar i dag. Netflix, Youtube och köpt musik från Play


Samt Hulu+ och Pandora.

#65

Postad 05 november 2013 - 15:35

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0

Samt Hulu+ och Pandora.


men de fungerade väl inte i Sverige?

och det gick inte att gå förbi spärren med VPN heller

#66

Postad 05 november 2013 - 15:36

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Om man ställer VPN i routern fungerar dom, apparna kan sideloadas

Alla apparna måste ha denna ikon för att kunna "castas", finns den inte går det inte
Bifogad fil  gcc.JPG   6,6K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Benkke, 05 november 2013 - 15:40.


#67

Postad 05 november 2013 - 15:42

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 2

Så det måste finnas native appar i GC för att kunna strömma audio/video från mobilen/surfplattan till tv:n? Ska man inte kunna strömma den man spelar i videospelaren eller direkt från flikarna i webbläsaren?


Från telefoner och plattor är det just nu enbart de supportade apparna man kan strömma med. Den som faktiskt läst på lite vet att man INTE strömmar FRÅN telefonen/plattan till Chromecast. Den agerar bara fjärrkontroll och talar om för Chromecast vilken ström den ska hämta via sin egen Internetförbindelse.

Chromecast är inte avsedd att vara en lokal streamer. Den har sin funktion att länka mobiler och plattor till legitima streamingtjänster.

Stickor och mediaspelare som kan spela upp lokalt material med tveksamt ursprung finns det gott om och det är inte Googles mål med Chromecast.

Av den anledning tror jag att Google inte kommer att godkänna att appar typ Plex får Chromecast-stöd. Helt rätt IMO eftersom det skulle påverka intresset från de etablerade streamingleverantörerna negativt.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 05 november 2013 - 15:52.


#68

Postad 05 november 2013 - 15:47

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

men de fungerade väl inte i Sverige?

och det gick inte att gå förbi spärren med VPN heller


Som Benkke skrev funkar de utmärkt om man kör VPN eller t ex unblock-us. Utmaningen är att lösa betalningsfrågan om man inte har ett amerikanskt kreditkort.

#69

Postad 05 november 2013 - 15:52

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Däremot kan man undra hur det fungerar med Chrome. Hulu fungerar där med Hola unblocker men appen går inte
Netflix går alls inte med Hola för att se US utbudet, det borde fungera likadant

#70

Postad 05 november 2013 - 15:57

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Att Hulu+ och Netflix US inte funkar via CC i apparna beror på att CC har hårdkodade DNS-serveradresser. Se längre upp i tråden för lösning.

#71

Postad 05 november 2013 - 16:53

-WR-
  • -WR-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Från telefoner och plattor är det just nu enbart de supportade apparna man kan strömma med. Den som faktiskt läst på lite vet att man INTE strömmar FRÅN telefonen/plattan till Chromecast. Den agerar bara fjärrkontroll och talar om för Chromecast vilken ström den ska hämta via sin egen Internetförbindelse.

Chromecast är inte avsedd att vara en lokal streamer. Den har sin funktion att länka mobiler och plattor till legitima streamingtjänster.

Stickor och mediaspelare som kan spela upp lokalt material med tveksamt ursprung finns det gott om och det är inte Googles mål med Chromecast.

Av den anledning tror jag att Google inte kommer att godkänna att appar typ Plex får Chromecast-stöd. Helt rätt IMO eftersom det skulle påverka intresset från de etablerade streamingleverantörerna negativt.


Tack! Det här förklarade en hel del för mig. Någon - tror det var Benkke - skrev att bilden på Netflix är mycket bättre på GC än på PS3. Jag har lite svårt att tro på det faktiskt. Är det någon som kan bekräfta detta?

#72

Postad 05 november 2013 - 17:09

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag har testat båda och tycker nog inte att det är någon större skillnad. Nu är det ett tag sedan jag använde PS3:an eftersom det är så otroligt mycket bättre att navigera runt i Netflix med hjälp av telefonen.

#73

Postad 05 november 2013 - 21:20

-WR-
  • -WR-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Jag har testat båda och tycker nog inte att det är någon större skillnad. Nu är det ett tag sedan jag använde PS3:an eftersom det är så otroligt mycket bättre att navigera runt i Netflix med hjälp av telefonen.


Jag styr iofs också Netflix i PS3:an med telefonen.

#74

Postad 06 november 2013 - 13:18

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Jag styr iofs också Netflix i PS3:an med telefonen.


Hur gör man det? Får du upp ett Netflix ui på telefonen eller du menar att du bara styr PS3an med telefonen?

#75

Postad 06 november 2013 - 13:44

-WR-
  • -WR-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Hur gör man det? Får du upp ett Netflix ui på telefonen eller du menar att du bara styr PS3an med telefonen?


Med Netflixappen. Man väljer bara vilken enhet man vill titta på (Netflix på ps3 måste vara igång och mobilen måste vara anslutet i samma nätverk) sen spelar man bara upp det man vill titta på. På samma sätt kan man styra Youtube i PS3:an.

#76

Postad 08 november 2013 - 14:21

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0
Här kommer lite beskrivning hur man kan koppla alla sina enheter från PC till Chromecast. Jag var ute efter hur man kan koppla WMP till Chromecast och lyckades ta fram det oändlig kaskad men jag har inte själva Chromecast än. Den är på väg hem och kommer att skriva hur det har gått. Kanske någon kan som har Chromecast kan testa innan min kommer hem. Säkert kommer detta fungera för några här som vill koppling från SVTplay oxå:

5. Stream audio from iTunes, Windows Media Player, and other desktop programs

if you’d rather not install anything new, Google’s own Remote Desktop Web app can help.
Oddly enough, it’s possible to open the computer you’re currently using as a tab within the Remote Desktop app. Once you’ve set up Remote Desktop (instructions here), open the app and select your current computer from the My Computers list. The browser tab itself will show an infinite cascade of windows, as the computer is essentially mirroring itself, but your local applications will open up without issue. Just make sure to turn off the audio on your computer, or else it will play on the computer and Chromecast at the same time.


http://www.techhive....chromecast.html

Redigerat av Enator, 08 november 2013 - 14:25.


#77

Postad 13 november 2013 - 01:42

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Har beställt en Chromecast som present till en familjemedlem som är sugen på en nu när han fyller år. Tänkte bara kolla så det är safe att kolla så den funkar innan jag ger bort den. Man registrerar väl inte själva Chromecasten på något sätt? Laddar väl bara ner appen till oliika enheter osv? Så jag inte lyckas regga den på något jäkla sätt och sen kan inte han använda den haha.

#78

Postad 13 november 2013 - 06:58

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0
Nej du behöver inte registrera något utan installera den och samt hämta använda Google Cast appen.

#79

Postad 13 november 2013 - 07:14

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Här kommer lite beskrivning hur man kan koppla alla sina enheter från PC till Chromecast. Jag var ute efter hur man kan koppla WMP till Chromecast och lyckades ta fram det oändlig kaskad men jag har inte själva Chromecast än. Den är på väg hem och kommer att skriva hur det har gått. Kanske någon kan som har Chromecast kan testa innan min kommer hem. Säkert kommer detta fungera för några här som vill koppling från SVTplay oxå:

5. Stream audio from iTunes, Windows Media Player, and other desktop programs

if you’d rather not install anything new, Google’s own Remote Desktop Web app can help.
Oddly enough, it’s possible to open the computer you’re currently using as a tab within the Remote Desktop app. Once you’ve set up Remote Desktop (instructions here), open the app and select your current computer from the My Computers list. The browser tab itself will show an infinite cascade of windows, as the computer is essentially mirroring itself, but your local applications will open up without issue. Just make sure to turn off the audio on your computer, or else it will play on the computer and Chromecast at the same time.


http://www.techhive....chromecast.html


Jag fick hem min. Det blev problem med min antivirusen F-Secure. Det tog ca 4 timmar att hitta orsaken. Det som jag gjorde var att ändrade Reules i F-secure till Current firewall profile: Allow all. Och det löste problemet. Nedan kan ni se bilden på F-Secure lösningen. Med hjälp av Remote Desktop gick att strömma över musik från WMP till receivern. När det gäller skicka bild över t.ex. SVT-Play är det lite problem.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  1.png   27,51K   3 Antal nerladdningar


#80

Postad 23 november 2013 - 08:40

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Bra nyheter! SDK verkar var på ingång, och utvecklare är inbjudna till ett "hackathon":

http://www.engadget....-hackathon-app/

Förhoppningsvis kan vi se fram emot stöd för fler appar relativt snart. Av de som annonserat att de kommer stödja chromecast ser jag personlligen mest fram emot PocketCasts. Sedan kan man ju även hoppas att Spotify kommer med i matchen...

#81

Postad 27 november 2013 - 09:44

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Tror det får bli en sånhär i julklapp till päronen så de kan avnjuta Netflix och gå ifrån gammeltv =)

#82

Postad 27 november 2013 - 09:54

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Syrran får också en då hon inte har någon enhet med Netflix och har abonnemang på Play musik

#83

Postad 27 november 2013 - 11:10

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Verkar ju riktigt smidigt att styra netflix med luren som fjärr.
Päronen har varsin Galaxy S4 samt en iPad så det ska nog gå bra där.

#84

Postad 27 november 2013 - 13:38

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Då var den andra här, från amazon.co.uk denna gång
Fungerar riktigt bra och rätt snabb

Bifogad fil  castc.jpg   26,54K   5 Antal nerladdningar

#85

Postad 07 december 2013 - 17:06

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Ingen som provat http://hackaday.com/...chrome-browser/

http://www.youtube.c...h?v=Xl3LAjtYkhM

#86

Postad 10 december 2013 - 19:39

ajp2k9
  • ajp2k9
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Plex är nu släppt för Chromecast, kräver dock Plex pass...

#87

Postad 10 december 2013 - 19:40

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Då börjar det småningom hända grejer äntligen

#88

Postad 10 december 2013 - 19:46

ajp2k9
  • ajp2k9
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Släpptes minst 10 olika appar till Chromecast idag...

chromecast.com/apps

Redigerat av ajp2k9, 10 december 2013 - 19:46.


#89

Postad 10 december 2013 - 19:56

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Är alla blockade?

#90

Postad 10 december 2013 - 21:25

ajp2k9
  • ajp2k9
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Är alla blockade?


Blockade?

#91

Postad 10 december 2013 - 21:26

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Finns inte på Play

#92

Postad 10 december 2013 - 22:55

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Fattar jag det här rätt? Är Avia en Chrome cast kompatibel app som streamar video via ditt nätverk?

https://play.google....diaplayer&hl=sv

mkv?

#93

Postad 11 december 2013 - 07:01

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Plex är nu släppt för Chromecast, kräver dock Plex pass...


Där ser man, där sprack min förutsägelse om att Google inte skulle tillåta streaming av lokalt material.

Då undrar jag hur det funkar rent tekniskt. Hämtar Chromecast strömmen via telefonen eller direkt från Plex-servern? Man får hoppas det senare.


#94

Postad 11 december 2013 - 07:05

Unregistered989
  • Unregistered989
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0

Där ser man, där sprack min förutsägelse om att Google inte skulle tillåta streaming av lokalt material.

Då undrar jag hur det funkar rent tekniskt. Hämtar Chromecast strömmen via telefonen eller direkt från Plex-servern? Man får hoppas det senare.


den hämtar direkt från servern lokalt eller över internet om man inte är hemma :)

Jag testade lite igår och det fungerade bra det lilla jag provade.

#95

Postad 11 december 2013 - 08:27

ajp2k9
  • ajp2k9
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

den hämtar direkt från servern lokalt eller över internet om man inte är hemma :)

Jag testade lite igår och det fungerade bra det lilla jag provade.


Vad kan den spela för format utan att plex-servern behöver koda om, nån aning?

#96

Postad 11 december 2013 - 09:37

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Dum fråga antagligen, men HBO GO-appen går inte att få att funka med HBO Nordic eller?

#97

Postad 11 december 2013 - 10:36

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Dum fråga antagligen, men HBO GO-appen går inte att få att funka med HBO Nordic eller?


Nej det är inte samma sak

#98

Postad 11 december 2013 - 12:01

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Dum fråga antagligen, men HBO GO-appen går inte att få att funka med HBO Nordic eller?


HBO Go är tillgängligt bara för de som har abonnemang på HBOs vanliga TV-tjänster (skulle tro enbart i USA).

#99

Postad 12 december 2013 - 07:51

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Riktigt bra nya tillägg! Framförallt BeyondPod och Plex känns ju intressanta. :)

Nu är det nästan att man vågar hoppas på att detta kan bli den kompletta mediaextendern som är det enda som behövs i tv-bänken. För min del är vad som saknas nu:
  • Spotify
  • Svenska playkanaler (SVTplay, Tv4play, Viaplay...)
Fler och fler svenska butiker säljer Chromecast, så att svenska playkanaler kommer känns ju inte alltför otroligt. Spotify verkar ju framförallt satsa på sin egen streaminglösning, men jag tror ändå att det finns hopp om att de tar sitt förnuft till fånga eftersom Chromecast är såpass populär i USA. I värsta fall blir det väl att byta bort Spotify mot någon tjänst som stöder detta.

Här är förresten länk till spotify-tråden där Chromecast-support diskuteras (Nuvarande status: Not right now):
http://community.spo...st/idi-p/482900

#100

Postad 12 december 2013 - 12:03

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Tack för svaren! :)

Ang. SVTPLAY så tittar dom väl på det vad jag förstår? :)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 12 december 2013 - 12:03.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.