Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips till er med felfokuserande Sony kamera

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 maj 2008 - 18:30

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Har märkt att min kamera (Sony a200) backfokuserat en aning, har inte velat lämna in då det var ganska lite felfokusering och så blir man väl av med kameran i ett par veckor säkert.

Prova bara om ni vet att det är kameran och inte objektivet som felfokuserar.

Blev glad när jag hittade denna tråd http://forums.dprevi...t...wrench&qf=m

Det är dock på egen risk kan man säga men det är jättelätt. Bände upp skyddslappen (den går att sätta tillbaka) med en liten mejsel och sen skjustera jag skruvarna med en insektsnyckel. 1/8 varv medsols på varje behövde min ungefär.

Jag har dock inte gjort nån jätteseriös mätning för att få det riktigt perfekt men ska göra det nån gång.

Varning:

Gör bara dett om ni har samma bak/fram focus med alla objektiv, är det bara med ett specefikt objektiv ska man inte ändra på dessa skruvar.

Bättre att skicka in till sony då.

Jag hade dock samma fokusfel med alla objektiv oavsett brännvidd så detta funka för mig.

Redigerat av Myllerman, 18 maj 2008 - 11:06.


#2

Postad 17 maj 2008 - 21:29

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
Tack för tipset..Det kanske förklarar varför mina bilder blir helt misslyckade med den här kameran..Får väl hoppas att latmaskarna på Sony fixar detta då

Redigerat av Unregisteredbae06969, 17 maj 2008 - 21:30.


#3

Postad 17 maj 2008 - 21:55

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Missar din fokus ? Brukar lättast märkas när man kör stor bländare med litet skärpedjup. Det är dock ett problem kameror kan ha oavsett märke.

Nikon D300 har jue t.ex. inbyggt system för att kalibrera kamerans fokus efter objektivet (eller om det var tvärt om). Hoppas alla tillverkare börjar med sånt nångång för då kan man även kompensera för om objektivet fokuserar fel.

#4

Postad 17 maj 2008 - 22:40

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
problemet är med den lösningen är att man kalibrerar bara för vissa brännvidder, för ett 70 200 så kanske 70mm är bra då efter kamerans tweak men 200mm är fortfarande ur fokus ...
men det är ju bättre än ingenting för ståss

#5

Postad 18 maj 2008 - 08:40

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

problemet är med den lösningen är att man kalibrerar bara för vissa brännvidder, för ett 70 200 så kanske 70mm är bra då efter kamerans tweak men 200mm är fortfarande ur fokus ...
men det är ju bättre än ingenting för ståss


Jag har läst på lite nu och det är som du säger, har man samma bak/fram focus med alla sin objektiv så är det ett sätt att fixa det men är det bara med ett specefikt objektiv ska man inte ändra på dessa skruvar.

Bättre att skicka in till sony då. Kanske ska ändra första inlägget så med en liten varning osv.

Jag hade dock samma fokusfel med alla objektiv oavsett brännvidd så detta funka för mig.

Redigerat av Myllerman, 18 maj 2008 - 11:02.


#6

Postad 18 maj 2008 - 11:17

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
fokusering är beroende på oehört många parametrar i en kamera med tillhörnade objektiv med många linselement som dessutom är rörliga... Varje objektiv har dessutom någon form av "centering defect" Fast det märker man sällan av ...

Det är så med finmekanik.

#7

Postad 18 maj 2008 - 11:46

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

fokusering är beroende på oehört många parametrar i en kamera med tillhörnade objektiv med många linselement som dessutom är rörliga... Varje objektiv har dessutom någon form av "centering defect" Fast det märker man sällan av ...

Det är så med finmekanik.


Det är sant.

Inte ens vissa folk som skickat in sina kameror flera gånger har fått perfekt fokus med sina objektiv från vad jag läste. Finns så många variabler mellan objektiv och kamera.

Ett inbyggt system som användaren själv kan sjustera alla sina objektiv och brännvidder med vill jag ha, verkar ändå inte helt ovanligt med dessa fokus problem. Nikon är jue på rätt väg där..

#8

Postad 18 maj 2008 - 16:29

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Alla brännvidder? :) då får man sitta i labbet å testa sig fram med fokuskartor istället för att vara ute å plåta :)

#9

Postad 18 maj 2008 - 17:25

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Alla brännvidder? :) då får man sitta i labbet å testa sig fram med fokuskartor istället för att vara ute å plåta :)


Varje mm behöver nog inte sjusteras förhoppningsvis B)
Men håll med om att det är ett ganska irriterande problem när man råkar ut för det hehe.

#10

Postad 18 maj 2008 - 21:07

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag lägger näsan i blöt, men hur exakt behöver det egentligen vara?
Brukar inte bländaren kunna rädda en "viss" felfokusering med ett större skärpedjup?
Eller ni kanske bara fotograferar på bländare 1.4 ? :)

#11

Postad 18 maj 2008 - 21:25

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Ursäkta att jag lägger näsan i blöt, men hur exakt behöver det egentligen vara?
Brukar inte bländaren kunna rädda en "viss" felfokusering med ett större skärpedjup?
Eller ni kanske bara fotograferar på bländare 1.4 ? :)



1.4 och vid närgräns! hurra för 0.1 mm skärpedjup! :)


Hmmm, nej men ibland kan problemet vara stort , men generellt märker man aldrig det eftersom man har ett större skärpedjup än vad felet är.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.