Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Sub xx.17

1072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#651

Postad 18 september 2017 - 15:45

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Sådärja...då brann steget i min 1.5 år gamla 10.17.

Det hände också med min gamla 10.16 för några år sedan.

Tvivelaktig kvalitet.

 

Hembiobutiken har ju skitfin service så det löste sig på en gång, de skickar nytt steg med fraktedel för det som brunnit.



#652

Postad 20 september 2017 - 07:34

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jeg er veldig nøyd med alle XTZ produkter, men jeg er ikke så nøjd med svenske XTZ support.

 

Norske Surround ga mye bedre service.

 

Jeg har mailet XTZ om auto on funksjonen på Sub 10.17 fick aldri noe svar, men jeg kom selv til at pga varmeutvikling så er det best å ha auto on på, og slå helt av om natten.

 

En annen ting jeg heller aldri fikk svar på var Dirac appen deres til hodetelefoner. Fikk bare beskjed om at den personen som hadde kunnskap inte var på jobb.

 

Problemet med appen er at den inte speller många musikkformater. Bla inte ren AAC eller høyoppløste Hi-rez filer..

Den har også en tendens til å krasje om man feks ved uhell speller av en av disse feks ved shuffle..



#653

Postad 20 september 2017 - 14:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

kommer ej ihåg, visst kostade deras 12.17 6500kr innan, och demo exen 5500kr?

så deras pris på 7000kr som standard stämmer väl ej? den har väl alltid kostat 6500kr

 

hittar inga demoex längre. hmm



#654

Postad 20 september 2017 - 14:53

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Sådärja...då brann steget i min 1.5 år gamla 10.17.

Det hände också med min gamla 10.16 för några år sedan.

Tvivelaktig kvalitet.

 

Hembiobutiken har ju skitfin service så det löste sig på en gång, de skickar nytt steg med fraktedel för det som brunnit.

jo, man går på nålar tills stegen ska lägga av, tur man tog hembiobutiken som säljare med alla sina 12.17 man har, då får man i alla fall 3 års garanti istället för 2år på fyndbörsen.........

 

Jag funderar på att byta ut alla stegen på mina 12.17 på en gång om de börjar strula, köpa nåt fett slutsteg som kan driva alla på en gång, och plugga igen baksidan och sätta högtalarterminal... men som sagt, så länge de håller ska man inte klaga..



#655

Postad 20 september 2017 - 20:54

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Fick idag hem min Sub 12.17 och testkörde den lite försiktigt med några filmer och musik. 

 

Blev förvånad över den låga ljudnivån (på negativt sätt), får dra upp volym till +6db för att det ska vara något drag alls...

 

Min Dali sub 9f som jag tänkt ersätta spelar högre på mycket lägre ljudnivå inställt på subben(+-0db).

 

Ska det vara på detta vis? Kör LFE in, Low pass off, Crossover på ca 120 hz, phase 0, EQ REF.

 

Tacksam för svar!



#656

Postad 20 september 2017 - 22:08

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Basen måste spelas in några timmar innan den släpper, helt normalt att den inte låter så mkt just nu

#657

Postad 20 september 2017 - 22:29

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Basen måste spelas in några timmar innan den släpper, helt normalt att den inte låter så mkt just nu

Jo jag misstänker också det men högtalaren rör sig knappt, även på höga volymer. Sätter på musik på normal volym innan jag åker till jobbet under morgondagen så får vi se om det blivit någon förbättring till jag kommer hem.

 

Återkommer med resultat.



#658

Postad 21 september 2017 - 12:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jo jag misstänker också det men högtalaren rör sig knappt, även på höga volymer. Sätter på musik på normal volym innan jag åker till jobbet under morgondagen så får vi se om det blivit någon förbättring till jag kommer hem.

 

Återkommer med resultat.

 

Det er vel ikke at høytalarn rør sig som har nåt at seja... Men ljuden du får ut.

 

Jeg har aldri noe problem med min 10, på reference DB. På Dubstep eller metall/ pop så økar jag bara decibel lite...

 

Men da speler man jo mer bass enn det man gjør annars... og er jo inte naturlig ljud.



#659

Postad 21 september 2017 - 12:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Fick idag hem min Sub 12.17 och testkörde den lite försiktigt med några filmer och musik. 

 

Blev förvånad över den låga ljudnivån (på negativt sätt), får dra upp volym till +6db för att det ska vara något drag alls...

 

Min Dali sub 9f som jag tänkt ersätta spelar högre på mycket lägre ljudnivå inställt på subben(+-0db).

 

Ska det vara på detta vis? Kör LFE in, Low pass off, Crossover på ca 120 hz, phase 0, EQ REF.

 

Tacksam för svar!

12.17 spelar runder kring en dali9, har för mig den spelar 7db högre, bara för att prata siffror.

 

Att du behöver höja till +6b kan ju bero på som andra säger att den behöver spelas in, dock märkte jag inga speciellt låga nivåer när mina var nya, inte så att jag undrade om de var nåt fel på dom... Men låt de gå ett tag, så kanske de släpper.

 

Men om basen inte rör sig= ingen spl heller, såvida du inte bara kör 80hz bas i den, för då rör sig inte elementet mycket.

 

Kör något med djup bas, 1 timme, de ska räcka.

 

Vad för portar har du öppna? den spelar bäst med vänstra porten öppen/högra stäng(kollat framifrån) tycker jag och utav i stort sett allt jag läst på nätet. så prova de om du inte har det..



#660

Postad 21 september 2017 - 13:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

sen tror jag normal lyssning av musik på normal nivå kräver mååånga timmar om de ens hjälper, du måste mjuka upp gummit, 16hz ton, från nätet (tone generator), spela så elementet fladdrar ca 1 cm, 30 minuter, klart!!



#661

Postad 21 september 2017 - 13:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

så belastar du slutseget lite med, och får reda på om de håller , hehe



#662

Postad 21 september 2017 - 14:34

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Døm få gangene det spilles Metallica bluray her (family) så holder det bra, fikk testet 10.17 skikkelig med litt soundtrack fra Suicide Squad endel, ligger på Spotify.... Det er vel det albumet soundtrack jeg vet som har messsst basss, selv de rolige balladene feks I started a Joke, har dypbass som rister om du spiller anlegget opp mot null desibel. Jeg tror produsenten av det soundtracket hadde BASS i hodet....

 

Jeg kan ikke skjønne at 12.17 er dårligere.... jeg hadde 12.16 før og selvom det var bra så speller 10.17 ovanpå den..

 

Bare tilsett riktig musikk og varsle naboen, så tror jeg du får lyd.


Redigerat av Danke, 21 september 2017 - 14:39.


#663

Postad 21 september 2017 - 14:43

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Massive attack- Angel ligger også på Spotify, test den låten....

 

Bassreferanse låt, med detalj.


Her er en liten liste fra Norge, jeg har bidratt med en låt selv fra Suicide Squad-Skrillex

 

https://open.spotify...MH3ZrjuqlLSLaMH

 

Dersom du spiller dette lavere en riktig høyt og ikke merker noe, så får du sjekke innstillingene eller klage til forhandler/XTZ...


Redigerat av Danke, 21 september 2017 - 14:47.


#664

Postad 21 september 2017 - 20:38

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Liten uppdatering:

Testat en annan reciever och med denna plus inspelning under hela dagen av diverse bastunga låtar så låter högtalaren betydligt bättre.

 

Nu märker man iaf skillnad när man kör med eller utan basen igång :)

 

Återkommer när jag testat med och hunnit spela in den ytterligare, tack för alla svar än så länge!



#665

Postad 21 september 2017 - 20:49

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Om du inte märkte skillnad förut så låter det mer som att du hade ett fasfel mellan frontar och sub och att du kopplade rätt när du böter receiver så det försvann

#666

Postad 21 september 2017 - 21:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

är också lite fundersam kring inställningarna, är front inställt som small i bägge fallen du testat? annars kan du ha fasfel...  en ny oinspelad 12.17 ska spela bättre och högre än vilken inspelad dali 9f oavsett, så redan där är de nåt som inte stämmer..

 

jaja, testa vidare nu, hoppas du blir nöjd..



#667

Postad 22 september 2017 - 06:48

spicata
  • spicata
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Väntar hem en 12.17 idag och funderar på om det skulle vara värt att skaffa en Y link RCA?.

 

Har en förstärkare med endast en lågnivå utgång.



#668

Postad 22 september 2017 - 07:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Väntar hem en 12.17 idag och funderar på om det skulle vara värt att skaffa en Y link RCA?.

 

Har en förstärkare med endast en lågnivå utgång.

nää, varför det, du skapar bara mer övergångar som är onödiga, de 3db extra du får genom 2rca in mot 1 är totalt onödigt, se hellre till att du höjer gainen på subben så att du ligger på (-)minus i sub level på receivern, på så sätt riskerar du inte att skapa dist ut från receivern om du spelar högt.... bästa är att ligga på ca -3-4 till -6 tycker jag. om du kan..

prova om du kan ha gainen på +6db först innan du kalibrerar..



#669

Postad 22 september 2017 - 08:19

spicata
  • spicata
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Kör just nu 16db enligt ditt förslag och konen får jobba ordentligt, lite kul att känna i huset att något händer.

 

Svårt att höra, men nästan lite illamående känsla faktiskt.

Ska bli skönt att få sätta på någon skön musik, synd bara att jag ska iväg på jobb snart.



#670

Postad 22 september 2017 - 08:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Kör just nu 16db enligt ditt förslag och konen får jobba ordentligt, lite kul att känna i huset att något händer.

 

Svårt att höra, men nästan lite illamående känsla faktiskt.

Ska bli skönt att få sätta på någon skön musik, synd bara att jag ska iväg på jobb snart.

nice, kör inte för länge, steget får bekänna färg annars :), men de ska de ju palla kanske  <_<



#671

Postad 22 september 2017 - 09:15

spicata
  • spicata
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Ja jösses, tom displayen på min stackars receiver blinkar i takt med basen, får nog ge mig nu  :blink: 



#672

Postad 23 september 2017 - 13:03

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Återkommer med bekymrande besked, nu testat med 3 olika recievers varav den senaste är en Sony STR-DN1060.

 

Kör LFE med Lowpass avstängt och gain på max på 12.17 subben men min Dali e-9f spelar fortfarande högre på endast 0db gain.

Har kört den klassiska "Ställ basen där man ska sitta, gå runt i rummet och leta efter en plats där det låter mest och ställ subben där. Det hjälper inte så mycket och även testat phase 180 för att se om det var något sådant vilket det inte var.

 

Då alla ni andra verkar tycka att 12.17 spelar så högt att nästan rutorna i huset åker ut så måste det vara något fel på mitt exemplar, eller?

 

Några andra tankar eller idéer? 



#673

Postad 23 september 2017 - 13:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nää, några rutor åker inte ut på en 12.17, inte ens 8st...

Däremot ska EN 12.17 spela betydligt högre än din Dali 9F kan göra, känns som något är vajsings med din då..

 

Om du brakar på lite, ser du att elementet rör på sig bra? och samma på din dali 9? för rör sig elementet ca lika mycket och subbarna står på samma plats, ska din 12.17 låta tyngre och högre....



#674

Postad 23 september 2017 - 13:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

gör de här testet:

 

ställ subbarna bredvid varandra, kör en test ton, 30hz, 40hz och 50hz. när du kör testttonerna, bry dig inte om hur gainen får stå där bak, du kan ha ganska hög gain på din 12.17, det är ok... höj volymen till du tycker att konen rör sig en viss bit, spela med dalis så den rör sig lika mycket.... Mät nu upp på lyssningsplatsen med mobiltelefon och en db app, 12.17 bör spela minst 6db högre i alla frekvenser, speciellt vid 30hz...

 

3 mätningar med 12.17, 3 med dalis,, rapportera, se bara till att konen rör sig ungefär lika mycket, man kan se det genom att lysa med en ledlampa vid sidan av elementet när de rör sig... blir ju inte 100% rättvist iomed svårt att mäta rörelsen exakt, men du får en bra fingervisning om din 12.17 är kass


alltså gör testet med var och för sig själv, inte bägge samtidigt ..



#675

Postad 23 september 2017 - 14:47

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

gör de här testet:

 

ställ subbarna bredvid varandra, kör en test ton, 30hz, 40hz och 50hz. när du kör testttonerna, bry dig inte om hur gainen får stå där bak, du kan ha ganska hög gain på din 12.17, det är ok... höj volymen till du tycker att konen rör sig en viss bit, spela med dalis så den rör sig lika mycket.... Mät nu upp på lyssningsplatsen med mobiltelefon och en db app, 12.17 bör spela minst 6db högre i alla frekvenser, speciellt vid 30hz...

 

3 mätningar med 12.17, 3 med dalis,, rapportera, se bara till att konen rör sig ungefär lika mycket, man kan se det genom att lysa med en ledlampa vid sidan av elementet när de rör sig... blir ju inte 100% rättvist iomed svårt att mäta rörelsen exakt, men du får en bra fingervisning om din 12.17 är kass


alltså gör testet med var och för sig själv, inte bägge samtidigt ..

 

Nu har jag gjort just detta, 12.17 är ca 6db högre vid 30hz, däremot så kommer dali basen ikapp vid 40hz samt 50hz och går till och med förbi 12.17 med någon db, inom felmarginal. Detta är med följande inställningar: +3db på SW på Sony förstärkaren, maxad gain på 12.17 subben men endast ca 1/3 med gain på Dali basen. Jag kan alltså få ut mycket högre ljud ur Dalin om jag vill, däremot låter det skit i 30hz eller lägre då den inte riktigt klarar så låga frekvenser.

 

Känns som att 12.17 har mycket mer att ge men får liksom inte ut någon effekt...



#676

Postad 24 september 2017 - 16:51

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, men slår konerna lika mycket på bägge basarna, alltså är det utgångsläget när du mäter? jag kan få min 8" yamaha bas att spela högre än min xtz 12.17 om konen slår 1cm på yamahan och 1mm på min xtz...

 

Under förutsättning att bägge konerna slår lika mycket(+- någon mm), så ska xtz 12.17 spela högre i alla frekvenser..

 

Jag tycker det är orimligt att du måste ha max gain på din xtz 12.17 oavsett, reklamera är mitt råd, skriv till dom redan ikväll, hänvisa till tråden, så har du en ny redan på tis-ons, eller får du ett nytt slutsteg..


däremot stämmer det att xtz är ca 6db högre vid 30hz, och säkert 20db högre vid 20hz om du hade mätt, däremot ska xtz 12.17 vara ungefär 6db högre i alla frekvenser över 30hz ända upp till 100hz med undantag till de frekvenser där Dalis sub är avstämd till, och JA de kan vara runt 40-50hz,  men beror på avstämning o så givetvis.


Redigerat av hundrakg, 24 september 2017 - 16:54.


#677

Postad 24 september 2017 - 16:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Gör så här, för mer rättvist test, detta är de sista du kan göra, börja mät vid 40hz och prova även 50hz och 60hz.

Täpp igen vänstra hålet sett framifrån på din 12.17 och låt högra bashålet vara öppet, nu får du mer tryck i högre frekvenser på din 12.17, mer rättvist i jämförelse mot dali subben.

 

Prova igen, mät db, se bara till att konerna verka röra sig lika mycket vid varje frekvens, mät,,, 

 

Tycker ändå det är orimligt att din gain måste vara på max på din 12.17..



#678

Postad 24 september 2017 - 23:45

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Gör så här, för mer rättvist test, detta är de sista du kan göra, börja mät vid 40hz och prova även 50hz och 60hz.

Täpp igen vänstra hålet sett framifrån på din 12.17 och låt högra bashålet vara öppet, nu får du mer tryck i högre frekvenser på din 12.17, mer rättvist i jämförelse mot dali subben.

 

Prova igen, mät db, se bara till att konerna verka röra sig lika mycket vid varje frekvens, mät,,, 

 

Tycker ändå det är orimligt att din gain måste vara på max på din 12.17..

Ska testa lite mer innan jag skickar tillbaka, vill inte vara den där kunden som lämnade tillbaka ett funktionerande exemplar bara för att han var dum i huvet. Men så här långt så tycker jag att det är mycket konstigt.

Ang att konerna flexar lika mycket så gjorde jag testet så noga jag kunde, antal MM som konerna flexade var mycket snarlikt när jag gjorde testen.

Jag behöver som sagt dra upp SW level på både förstärkaren samt max gain på subben för att det ska vara tillräckligt med bas för t.ex. En action film som Mad Max fury road. Kör jag på "REF" gain som ska vara inställt för bio ljud vad jag läst så låter det absolut ingenting ifrån subben, ifall det låter något så överröstar mina frontar och center det.



#679

Postad 25 september 2017 - 07:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

10.17 för 4390kr genom ...

 

https://www.fyndbors...10-17-mattsvart

 

https://www.fyndbors...-hogblank-svart

 

https://www.fyndbors...b-10-17-mattvit


Redigerat av mcmike, 25 september 2017 - 07:41.


#680

Postad 25 september 2017 - 09:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Ska testa lite mer innan jag skickar tillbaka, vill inte vara den där kunden som lämnade tillbaka ett funktionerande exemplar bara för att han var dum i huvet. Men så här långt så tycker jag att det är mycket konstigt.

Ang att konerna flexar lika mycket så gjorde jag testet så noga jag kunde, antal MM som konerna flexade var mycket snarlikt när jag gjorde testen.

Jag behöver som sagt dra upp SW level på både förstärkaren samt max gain på subben för att det ska vara tillräckligt med bas för t.ex. En action film som Mad Max fury road. Kör jag på "REF" gain som ska vara inställt för bio ljud vad jag läst så låter det absolut ingenting ifrån subben, ifall det låter något så överröstar mina frontar och center det.

ok, 2 saker:

 

1) hur är högtalar inställningarna på dina övriga högtalare: small eller large? gör stor skillnad här

2) de kan vara som jag sa, att dalis sub spelar ganska bra i 40-50 hz regionen då den är byggd för det

 

sen ska du prova med xtz 12.17 med högra pluggen tom och vänstra baspluggen igensatt(sett framifrån), när du jämför 40 och 50hz mellan subbarna, för då ger xtz bättre output ..

 

Däremot ska ju inte en sub behöva stå på max gain för att börja låta lite,, de är ju lite skummt däremot..



#681

Postad 25 september 2017 - 09:57

abbe_
  • abbe_
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Ska testa lite mer innan jag skickar tillbaka, vill inte vara den där kunden som lämnade tillbaka ett funktionerande exemplar bara för att han var dum i huvet. Men så här långt så tycker jag att det är mycket konstigt.

Ang att konerna flexar lika mycket så gjorde jag testet så noga jag kunde, antal MM som konerna flexade var mycket snarlikt när jag gjorde testen.

Jag behöver som sagt dra upp SW level på både förstärkaren samt max gain på subben för att det ska vara tillräckligt med bas för t.ex. En action film som Mad Max fury road. Kör jag på "REF" gain som ska vara inställt för bio ljud vad jag läst så låter det absolut ingenting ifrån subben, ifall det låter något så överröstar mina frontar och center det.

Skicka ett mail till: [email protected]

De är trevliga och snabba (oftast inom 1-2 dagar) på att svara, ge det ett försök. :)

 

Jag har för övrigt min 12.17 på -6db eller mer och 0-6 i receivern för att mina grannar inte ska skicka störningsjouren på mig, så det låter som definitivt knas på subben.



#682

Postad 25 september 2017 - 10:06

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

ok, 2 saker:

 

1) hur är högtalar inställningarna på dina övriga högtalare: small eller large? gör stor skillnad här

2) de kan vara som jag sa, att dalis sub spelar ganska bra i 40-50 hz regionen då den är byggd för det

 

sen ska du prova med xtz 12.17 med högra pluggen tom och vänstra baspluggen igensatt(sett framifrån), när du jämför 40 och 50hz mellan subbarna, för då ger xtz bättre output ..

 

Däremot ska ju inte en sub behöva stå på max gain för att börja låta lite,, de är ju lite skummt däremot..

Högtalarna är satta som "large", detta har inte varit ett problem innan. Då jag testat på andra förstärkare som inte har denna inställning och det är samma där bör detta inte vara något problem eller?

 

Jag ska testa det när jag kommer hem idag, har skrivit till XTZ support så får se om de har någon ide om var felet kan ligga också.

 

Skicka ett mail till: [email protected]

De är trevliga och snabba (oftast inom 1-2 dagar) på att svara, ge det ett försök. :)

 

Jag har för övrigt min 12.17 på -6db eller mer och 0-6 i receivern för att mina grannar inte ska skicka störningsjouren på mig, så det låter som definitivt knas på subben.

 

Jag har tagit kontakt med XTZ direkt, skulle inte detta leda någonstans kontaktar jag fyndbörsen, tack för förslaget!

Hur stort rum har du då? Mitt vardagsrum ligger nog på ca 25 - 30kvm.



#683

Postad 25 september 2017 - 10:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Högtalarna är satta som "large", detta har inte varit ett problem innan. Då jag testat på andra förstärkare som inte har denna inställning och det är samma där bör detta inte vara något problem eller?

 

om dina front, center och kanske till o med surround är satta på large kan detta vara ett STORT problem för din output med din xtz 12.17, då frekvenserna kan släcka ut varandra, även om du bara kör front och har large.... kan ju vara att frekvensen mellan 30-uppåt släcks ut på din xtz 12.17 tillsammans med frontarna, men klarar sig bättre med din Dali9, beror ju på fasen din sub har vid olika frekvenser och de kan skilja mycket, tror mig..

 

Sätt alla övriga på SMALL, testa igen o se om dins xtz 12.17 vaknar till liv, tar 2 minuter...


sätt xover på 80hz.....



#684

Postad 25 september 2017 - 10:53

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

blir lite förvirrad vad du testat och inte, man kan liksom inte dra någon slutsats om det är fel på din xtz 12.17 eller inte än..

 

Gör så här: Kör endast subbarna, koppla loss fronthögtalare och alla övriga, ha ENDAST subbarna igång, kör samma test: 30, 40 och 50hz som du gjorde från börjar, du måste eliminera andra faktorer innan du går vidare, annars kör du runt och runt utan att veta vad som är sant eller inte..


har du endast en subwoofer igång åt gången och alla andra högtalare är bortkopplade, och om inte din 12.17 spelar skiten av din dali9, skicka tillbaks den,då är den kass...


Redigerat av hundrakg, 25 september 2017 - 10:54.


#685

Postad 25 september 2017 - 12:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Högtalarna är satta som "large", detta har inte varit ett problem innan. Då jag testat på andra förstärkare som inte har denna inställning och det är samma där bör detta inte vara något problem eller?

 

Jag ska testa det när jag kommer hem idag, har skrivit till XTZ support så får se om de har någon ide om var felet kan ligga också.

 

 

Jag har tagit kontakt med XTZ direkt, skulle inte detta leda någonstans kontaktar jag fyndbörsen, tack för förslaget!

Hur stort rum har du då? Mitt vardagsrum ligger nog på ca 25 - 30kvm.

 

Høytalerne skal omtrent ALDRI stå på Large, da spilles dypbass av alle høytalerne og ikke rart du ikke hører noe fra sub.

 

Selvom du har store fronter så er det best å dele på small...

 

Vil du kjøre musikk bare via frontene så kjører du heller pure eller noe sånt..



#686

Postad 25 september 2017 - 13:30

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

blir lite förvirrad vad du testat och inte, man kan liksom inte dra någon slutsats om det är fel på din xtz 12.17 eller inte än..

 

Gör så här: Kör endast subbarna, koppla loss fronthögtalare och alla övriga, ha ENDAST subbarna igång, kör samma test: 30, 40 och 50hz som du gjorde från börjar, du måste eliminera andra faktorer innan du går vidare, annars kör du runt och runt utan att veta vad som är sant eller inte..


har du endast en subwoofer igång åt gången och alla andra högtalare är bortkopplade, och om inte din 12.17 spelar skiten av din dali9, skicka tillbaks den,då är den kass...

Man lär sig något nytt varje dag, ställer om högtalarna till small så fort jag kommer hem! 

 

Tack för att ni tar er tid att hjälpa en vilsen man :)

 

Høytalerne skal omtrent ALDRI stå på Large, da spilles dypbass av alle høytalerne og ikke rart du ikke hører noe fra sub.

 

Selvom du har store fronter så er det best å dele på small...

 

Vil du kjøre musikk bare via frontene så kjører du heller pure eller noe sånt..

Tack för informationen!



#687

Postad 25 september 2017 - 13:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nu ska vi få rätt på detta :)



#688

Postad 25 september 2017 - 21:16

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

nu ska vi få rätt på detta :)

Efter lite pill med detta, test utan högtalare och mer inställning så har jag kommit fram till att subben fungerar (tror jag?).

 

Det jag kommit fram till idag:

XTZ 12.17 spelar högre än dali e-9f vid samma slaglängd i diverse frekvenser (40, 50 och 60), dock kräver XTZ mycket högre gain för att uppnå samma slaglängd. Dali subben var vid testet inställd på ca 1/3 medan XTZ krävde ca 3/4.

 

Det som stör mig är att vid +3db på subutgången från förstärkaren och max inställd gain på XTZ så hör jag inga tendenser till att klippa, känns alltså som att basen har mer att ge men den tillåter det inte? Dali subben börjar klippa vid väldigt hög volym och gain inställd över ca 3/4, kanske lite innan.

 

Vid testet utan högtalare inkopplat och uppspelning av 40, 50 och 60hz så klarade Dalin av ca 71, 66, 76db (om jag kommer ihåg rätt) medan XTZ klarade av ca 6 - 8 db över detta i alla frekvenser. 

 

Bytet till högtalare "Small" kan ha hjälpt till lite i testet med musik och film men ingen massiv skillnad. En annan sak som hjälpte var att jag nu hade ytterligare en person att hjälpa till att byta fas på subben. Det lät bäst och mest vid fas 180 istället för 0, den var alltså felställd här.

 

Allt som allt är jag ganska nöjd just nu. Jag tror subben fungerar som tänkt men tycker fortfarande att det är konstigt att jag måste köra i stort sett max på gain + öka gain på förstärkaren för att jag ska uppnå ett resultat jag är nöjd med. 

 

Tack för all hjälp, ha det gött allihopa. Kommer nog hålla ett öga på detta forum framöver :)



#689

Postad 26 september 2017 - 11:58

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Efter lite pill med detta, test utan högtalare och mer inställning så har jag kommit fram till att subben fungerar (tror jag?).

 

Det jag kommit fram till idag:

XTZ 12.17 spelar högre än dali e-9f vid samma slaglängd i diverse frekvenser (40, 50 och 60), dock kräver XTZ mycket högre gain för att uppnå samma slaglängd. Dali subben var vid testet inställd på ca 1/3 medan XTZ krävde ca 3/4.

 

Det som stör mig är att vid +3db på subutgången från förstärkaren och max inställd gain på XTZ så hör jag inga tendenser till att klippa, känns alltså som att basen har mer att ge men den tillåter det inte? Dali subben börjar klippa vid väldigt hög volym och gain inställd över ca 3/4, kanske lite innan.

 

Vid testet utan högtalare inkopplat och uppspelning av 40, 50 och 60hz så klarade Dalin av ca 71, 66, 76db (om jag kommer ihåg rätt) medan XTZ klarade av ca 6 - 8 db över detta i alla frekvenser. 

 

Bytet till högtalare "Small" kan ha hjälpt till lite i testet med musik och film men ingen massiv skillnad. En annan sak som hjälpte var att jag nu hade ytterligare en person att hjälpa till att byta fas på subben. Det lät bäst och mest vid fas 180 istället för 0, den var alltså felställd här.

 

Allt som allt är jag ganska nöjd just nu. Jag tror subben fungerar som tänkt men tycker fortfarande att det är konstigt att jag måste köra i stort sett max på gain + öka gain på förstärkaren för att jag ska uppnå ett resultat jag är nöjd med. 

 

Tack för all hjälp, ha det gött allihopa. Kommer nog hålla ett öga på detta forum framöver :)

THX deler på 80hz

 

Test det.

 

Jeg bruker alltid THX standar på deling, da det lyder mest fett til film og bluraykonserter.

 

https://www.youtube.com/watch?v=PC7WEQsiz08

 

Ja det er nok sånn at XTZ har mye mer krutt enn den har volum til. Det er jo bare en bra sak, da har man litt ekstra krutt til feks enkelte filmscener osv..

 

Mer watt enn man trenger er bare bra..

 

 

Jeg tror heller jeg mistenker at det du merker med Dali er OLJUD, dvs blaffringar och sånne ting som inte skal vara der på en god sub ved høyt volum.

 

 

Det jeg synes er så kult med XTZ .17 er at den kjører sømløst mellom resten av anlegget på REF.

Dvs att jeg merker at det er bas, men inte at den kommer fra et spesielt håll.

 

Dette er en kvalitetsegenskap, sef om jeg kjører Hifisentralen listan, och høyer db volum på Sub från Ref til opp mot 0 så merker jeg hvor basen kommer fra...

 

Men det er mest for morroskyld och for å testa, ikke for å lyssne kritisk.


Redigerat av Danke, 26 september 2017 - 12:52.


#690

Postad 26 september 2017 - 12:51

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

kul att de fungerade, och ganska exakt de +7db som 12.17 ska spela mer än dalis 9:a, de kommer bli ännu större skillnad på djupbasen under 30hz, där kommer 12.17 att glänsa mot din dali9 som inte har en suck där..

 

De kan ju vara så att din sub out ger dåligt med kräm, men du hade ju provat olika receivers, de är ju skummt, mina subbar 12.17 ligger på max 0db, samt att jag har -6db på min receiver vid lfe(basen), och jag tycker de dunkar på bra när jag ligger på -25db i volym i receivern, kanske inte max, men de låter rejält, mer än de tar basen över helt.. 

 

Att du känner att du inte kan maxa din 12.17 är ju bara bra, den har nog skyddskretsar som förebygger detta, vilket kan vara bra..

 

Skulle vara intressant om du kunde visa en skiss var du har subben o var du sitter i rummet, ta gärna med öppningar i rummet som dörrar o så..



#691

Postad 07 oktober 2017 - 19:28

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

  • 684 inlägg
  • 0
Snart får min 12.17 en kompis nämligen en
xtz cinema sub 1x12.

Ska bli kul och hur den levererar

#692

Postad 11 oktober 2017 - 15:17

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Efter lite pill med detta, test utan högtalare och mer inställning så har jag kommit fram till att subben fungerar (tror jag?).

 

Det jag kommit fram till idag:

XTZ 12.17 spelar högre än dali e-9f vid samma slaglängd i diverse frekvenser (40, 50 och 60), dock kräver XTZ mycket högre gain för att uppnå samma slaglängd. Dali subben var vid testet inställd på ca 1/3 medan XTZ krävde ca 3/4.

 

Det som stör mig är att vid +3db på subutgången från förstärkaren och max inställd gain på XTZ så hör jag inga tendenser till att klippa, känns alltså som att basen har mer att ge men den tillåter det inte? Dali subben börjar klippa vid väldigt hög volym och gain inställd över ca 3/4, kanske lite innan.

 

Vid testet utan högtalare inkopplat och uppspelning av 40, 50 och 60hz så klarade Dalin av ca 71, 66, 76db (om jag kommer ihåg rätt) medan XTZ klarade av ca 6 - 8 db över detta i alla frekvenser. 

 

Bytet till högtalare "Small" kan ha hjälpt till lite i testet med musik och film men ingen massiv skillnad. En annan sak som hjälpte var att jag nu hade ytterligare en person att hjälpa till att byta fas på subben. Det lät bäst och mest vid fas 180 istället för 0, den var alltså felställd här.

 

Allt som allt är jag ganska nöjd just nu. Jag tror subben fungerar som tänkt men tycker fortfarande att det är konstigt att jag måste köra i stort sett max på gain + öka gain på förstärkaren för att jag ska uppnå ett resultat jag är nöjd med. 

 

Tack för all hjälp, ha det gött allihopa. Kommer nog hålla ett öga på detta forum framöver :)

 

Jag skulle nog rekommendera att försöka undvika max gain på subwoofern. Det var precis samma saga för mig då jag brände slutsteget på riktigt i min 10.17. Hellre då ösa på med utsignalen ifrån receivern samt använda en Y-link signalkabel om möjligt.

Om du har skumgummipluggar i nåt rör så testa gärna att slita ut dem (portarna är där utav en anledning ;)) samt knäppa över EQ REF till EQ2. Gjorde iaf stor skillnad i ljudtryck för min del.

Jag vill nog gärna hävda att inspelningstiden är extremt lång för dessa subbar. Tyckte den spelade gradvis bättre och högre i ungefär en månads tid. Sedan stabiliserade den sig i ljudtryck. Jag har numera +1 nivå sub ut ifrån min Marantz SR7005 och ungefär +3 dB gain på subwoofer-steget. Har nu spelat problemfritt i 7 månader sedan slutstegsbytet. :)


Redigerat av Velodynamic, 12 oktober 2017 - 01:16.


#693

Postad 13 oktober 2017 - 10:48

R3C0
  • R3C0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

kul att de fungerade, och ganska exakt de +7db som 12.17 ska spela mer än dalis 9:a....

Jo det var härligt att den äntligen fungerar bättre, den spelar nu på rätt bra och efter vidare pill har jag hittat att phase 90 låter bäst med högtalarna, vet inte riktigt varför men så är det. Nu skulle jag säga att jag är nöjd med mitt köp och den fungerar väl till film såväl musik där just djupbasen slår på stort jämfört med den lilla Dalin.

 

Jag skulle nog rekommendera att försöka undvika max gain på subwoofern....

Vad jag läst mig till så är det många som upplever att subben fungerar bättre med gainen på subben så högt som möjligt och gain på sub out så låg som möjlig. Då jag fått svar från XTZ att subben ska klara detta så behåller jag det så, skulle slutsteget ryka som resultat av detta så är det uppenbarligen något designfel på den. 

 

Jag kör skumgummiplugg i vänstra hålet, jag tycker detta lät bäst då basen låter mest jämn på detta sätt, alltså att den låter ungefär lika högt vid 40hz som vid 80 hz. När jag körde helt utan saknades djupbasen <40hz jämfört med högre frekvenser. Enligt graferna i manualen så är REF EQ den mest jämna, därför har jag valt att stanna där men kan testa med de andra EQ för att testa också!

Jag tror att inspelningen spelar väldigt stor roll, basen har blivit bättre och bättre nu när tiden gått. Trodde verkligen inte att det skulle vara så stor skillnad som det var. 

 

En annan sak jag experimenterat med är storleken på högtalarna i förstärkaren, jag har kommit fram till att köra Large låter bättre än Small. Detta gör ljudet fylligare än vid small, det känns som att något saknas vid detta läget. Lyssnar man exempelvis på rockmusik eller någon elektronisk musik med mycket "Kickar" så låter detta väldigt platt när högtalarna är sätta till small, det blir bara som ett "pop" ljud istället för en drum kick som den ska låta.

 

Jag har därför ändrat tillbaka till Large och är nöjd med valet :)

 

/Rasmus 



#694

Postad 13 oktober 2017 - 19:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag skulle nog rekommendera att försöka undvika max gain på subwoofern. Det var precis samma saga för mig då jag brände slutsteget på riktigt i min 10.17. Hellre då ösa på med utsignalen ifrån receivern samt använda en Y-link signalkabel om möjligt.

Om du har skumgummipluggar i nåt rör så testa gärna att slita ut dem (portarna är där utav en anledning ;)) samt knäppa över EQ REF till EQ2. Gjorde iaf stor skillnad i ljudtryck för min del.

Jag vill nog gärna hävda att inspelningstiden är extremt lång för dessa subbar. Tyckte den spelade gradvis bättre och högre i ungefär en månads tid. Sedan stabiliserade den sig i ljudtryck. Jag har numera +1 nivå sub ut ifrån min Marantz SR7005 och ungefär +3 dB gain på subwoofer-steget. Har nu spelat problemfritt i 7 månader sedan slutstegsbytet. :)

njaaaa,,,, man ska sträva efter att ha utnivåsignalen under 0db för att undvika att signalen går i botten då man vrider upp högt, bättre att ha bra gain på subben och sikta på -6db på receiverns utgång på LFE...

detta är vad jag själv kör och fått tips om, speciellt när man pratar om utsignal från en standard vanlig receiver..



#695

Postad 13 oktober 2017 - 19:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jo det var härligt att den äntligen fungerar bättre, den spelar nu på rätt bra och efter vidare pill har jag hittat att phase 90 låter bäst med högtalarna, vet inte riktigt varför men så är det. Nu skulle jag säga att jag är nöjd med mitt köp och den fungerar väl till film såväl musik där just djupbasen slår på stort jämfört med den lilla Dalin.

 

Vad jag läst mig till så är det många som upplever att subben fungerar bättre med gainen på subben så högt som möjligt och gain på sub out så låg som möjlig. Då jag fått svar från XTZ att subben ska klara detta så behåller jag det så, skulle slutsteget ryka som resultat av detta så är det uppenbarligen något designfel på den. 

 

Jag kör skumgummiplugg i vänstra hålet, jag tycker detta lät bäst då basen låter mest jämn på detta sätt, alltså att den låter ungefär lika högt vid 40hz som vid 80 hz. När jag körde helt utan saknades djupbasen <40hz jämfört med högre frekvenser. Enligt graferna i manualen så är REF EQ den mest jämna, därför har jag valt att stanna där men kan testa med de andra EQ för att testa också!

Jag tror att inspelningen spelar väldigt stor roll, basen har blivit bättre och bättre nu när tiden gått. Trodde verkligen inte att det skulle vara så stor skillnad som det var. 

 

En annan sak jag experimenterat med är storleken på högtalarna i förstärkaren, jag har kommit fram till att köra Large låter bättre än Small. Detta gör ljudet fylligare än vid small, det känns som att något saknas vid detta läget. Lyssnar man exempelvis på rockmusik eller någon elektronisk musik med mycket "Kickar" så låter detta väldigt platt när högtalarna är sätta till small, det blir bara som ett "pop" ljud istället för en drum kick som den ska låta.

 

Jag har därför ändrat tillbaka till Large och är nöjd med valet :)

 

/Rasmus 

så länge de funkar för dig, så bli vi glada :)

musik och film ska man själv bestämma hur de ska låta, alla tycker olika...

helt rätt där med att öka gainen på subben och ha - värde i receivern, renast ljud då..



#696

Postad 17 oktober 2017 - 08:25

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

njaaaa,,,, man ska sträva efter att ha utnivåsignalen under 0db för att undvika att signalen går i botten då man vrider upp högt, bättre att ha bra gain på subben och sikta på -6db på receiverns utgång på LFE...

detta är vad jag själv kör och fått tips om, speciellt när man pratar om utsignal från en standard vanlig receiver..

Ok har provat +6 på subben och -3 sub ut på förstärkaren. Skillnaden är högst marginell dvs. det låter fantastisk bra oavsett. -6 dB på förstärkaren blir nog så tråkigt magert då jag ju bara har en subwoofer till musik och inte fyra. ;)

Jag spelar sällan högre än halv volym på förstärkaren om jag nu inte brakar loss med någon vild actionrulle med halvkasst grundmaterial men då har jag ju även en andra subwoofer som hjälper till i det lågfrekventa.

Jag går efter den gamla devisen "ju högre volym desto högre distortion", därför ogillar jag allt som har med "max" att göra och siktar instinktivt mer mot mitten. :)


Redigerat av Velodynamic, 17 oktober 2017 - 08:26.


#697

Postad 17 oktober 2017 - 08:40

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Ok har provat +6 på subben och -3 sub ut på förstärkaren. Skillnaden är högst marginell dvs. det låter fantastisk bra oavsett. -6 dB på förstärkaren blir nog så tråkigt magert då jag ju bara har en subwoofer till musik och inte fyra. ;)

Jag spelar sällan högre än halv volym på förstärkaren om jag nu inte brakar loss med någon vild actionrulle med halvkasst grundmaterial men då har jag ju även en andra subwoofer som hjälper till i det lågfrekventa.

Jag går efter den gamla devisen "ju högre volym desto högre distortion", därför ogillar jag allt som har med "max" att göra och siktar instinktivt mer mot mitten. :)

öronen ljuger sällan aldrig, hör du ingen skillnad är de säkert så, de jag menade var att om du höjer lite mer på subben och sänker i receivern så garanterar du lättare en "ren" signal ju högre du spelar, bara en säkerhets åtgärd...

men spelar du inte jättehögt, ja då kanske du inte heller hör någon skillnad..



#698

Postad 20 oktober 2017 - 14:45

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Phase-justeringen gör faktiskt en hel del skillnad upptäckte jag idag. Har aldrig brytt mig om den utan låtit den stå på "0", d.v.s. det mesta utav högfrekvent bas skickas rakt fram dit elementet riktas. Eftersom subben står ganska nära ett hörn i rummet verkar inställningen fungera bäst runt 45 grader för mig.

Ju mer man skruvar mot 180 ju mera bas i det övre registret skickas åt sidorna och bakåt ifrån baselementet sett på bekostnad utav det riktade ljudet.

Ja, så upplever jag det iaf. Man får lite mera stöd utav väggen bakom helt enkelt och basen upplevs gräva aningen djupare nu.


Redigerat av Velodynamic, 21 oktober 2017 - 13:01.


#699

Postad 23 oktober 2017 - 18:14

Nixta1
  • Nixta1
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej,

 

Söker lite mer tryck (djupbas) via min subwoofers och undrar om jag kan få det. Listar lite inställningar nedan om jag ska ändra något. 

 

Har 2 stycken XTZ 8.17 basar med inställningarna:

 

Volym: ca 50-60%

Crossover: 40Hz

Phase: 0 grader

Eq: 1 

 

Höger port öppen, vänster port stängd på båda.

 

Använder en DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema med inställningarna PWR, svagt ljus LIFT 25 och svagt ljus LIFT 35 dvs båda aktiva.

 

Förstärkare Yamaha A-860 där volym på basen är ställd på +7,5.

 

Övriga högtalare ligger på 80 Hz.



#700

Postad 28 oktober 2017 - 07:08

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Vet inte hur det är på 8.17, men i vanliga fall så brukar xtz ha den långa porten till vänster. Och då ska den vara öppen för mer djupbas.

Sen är det som vanligt rummet och placering som avgör mycket.

8.17 låter bra, men det är fortfarande en ”liten” sub. Och det spelar också in på hur mycket djupbas med bibehållet tryck som den klarar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.