Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2008 - 15:15

Ankarhuset
  • Ankarhuset
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har sen 1,5 år en Squeezebox classic för streaming av musik fr datorn till stereon i källaren. Tycker SB:n buggar lite ibland - hackar och tar inte heller vissa musikfiler såsom M4P. Saknar att den inte har hårddisk heller så man kunde slippa ha igång datorn. Finns nu iofs Philips Streamium MCI500H med 160 GB hd och även WACS-modellerna samt Sonos (som man kan ansluta hårddisk till). San Francisco baserade Olive har anläggningar med hårddisk. Men saknar också bild & film-streamingfunktion.

Det jag önskar är en mediaspelare med hårddisk för både film/bild/musik att koppla till TV:n. Som dessutom trådlöst kan hämta/sända musik&filer från/till datorer i mitt WLAN.

Någon som vet om
uppfyller önskemålen? Är den bra? Någon som har erfarenhet av den? Förslag på annan trådlös lösning som är bättre?

#2

Postad 27 december 2008 - 17:10

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!!

Freecom Network Mediaplayer är en ganska gammal produkt idag. De senaste Mediaspelarna har idag stöd för H.264/MKV. Detta saknas på Freecom:en, så den blir lite begränsad i vad den kan spela i videoväg!

Det bästa du kan köpa är: Tvix 6500/7000 (lite dyrare), NMT (Popcorn Hour, HDX, Elektron mfl billigare, fler funktioner) eller WD TV (Billigast inget nätverksstöd). Jag har personligen erfarenhet av Freecom (har en NAS-server) och dom är inget vidare till support/utveckling, så deras Mediaspelare skulle jag passa mig för! När det gäller NMT så finns det Wifi-lösningar med USB-sticka med Wireless-NT, så då får du löst din trådlösa koppling!

Vad jag tycker du ska fundera på är att köpa en NAS-server, det finns sjyssta såna med stöd för Squeezecenter, då slipper du ha igång datorn och skaffar du sedan en Tvix eller NMT-spelare så kan du använda den perfekt där oxå! Jag har även erfarenhet av lite äldre Streamium (SL50), även dom är dåliga på utveckling....

Det känns som dom mindre nischade fabrikanterna generellt är duktigast på både Mediaspelare och NAS-server, min slutledning efter lite olika prylar!

Lycka till!!

#3

Postad 28 december 2008 - 10:44

Ankarhuset
  • Ankarhuset
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tusen tack, Kanelbullen!

Jag är eg en total nolla på sånt här men har snöat in på att få till ett system som funkar ungefär som jag beskrev. Så en Tvix 7000 uppbackad med en NAS och en USB-Wifi är ditt tips. Toppen att få varning om dålig support och format som inte funkar. Har hört lite neg om PopCornhour, att den skulle vara instabil mm, stämmer det?

Tack för svar!

Redigerat av Ankarhuset, 28 december 2008 - 10:56.


#4

Postad 28 december 2008 - 10:54

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
http://en.wikipedia.org/wiki/H.264

#5

Postad 28 december 2008 - 11:02

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Ankarhuset:

H.264 är den senaste standarden för HD-TV, ett format som används flitigt idag i Högupplöst material, både från Satellit osv ner till BluRay o även fulfiler på nätet... MKV är en sk Container, som AVI ungefär, den kan innehålla H.264, Mpeg2, Divx osv. MKV är Open Source och har även det blivit stort, kanske framförallt bland illegalt material!

Ledsen att det blev mycket teknikst "bullshit", men kortfattat: Stödjer din Mediaspelare H.264/MKV så klarar den det mesta du kan råka på. Dessa format är nämligen även de mest krävande!

Samtliga Mediaspelare har sina "ifs and but", det finns buggar osv. Detta gör att Support o utveckling av Firmware till spelarna är jätteviktigt för att man ska bli nöjd. Popcorn Hour fick ett taskigt rykte för att det var en del att önska från början, men de som utvecklar den har gjort ett jättejobb, så den fungerar mycket bra idag.

Om du inte kan något om Nätverk o inte orkar med något pill alls, titta då på Tvix 6500/7000. Vill du ha en mer kunnig maskin, Torrent klient (nedladdning) och massor av annat, kolla in NMT-spelarna (tex Popcorn, Elektron, HDX, Curanta/eGreat osv), de kräver kanske lite mer pill precis när du kör igång, men sen är dom väldigt enkla. Har du inget behov av nätverk är även WD TV ett alternativ, billigast i gänget!

Men som jag skrev, har du en Squeezebox, skaffa en sjysst NAS så kommer du kunna använda den till både en Tvix/NMT och till din Squeezebox. Kolla dock i Squeezebox tråden vilken som är bästa köpet just med Squeezecenterk, det måste finnas rätt stöd i den!

#6

Postad 30 december 2008 - 14:37

Ankarhuset
  • Ankarhuset
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Återigen, stort tack, Kanelbulle, för svar!
Det lutar åt den där Tvix 7000 och USB-wifi. Ju enklare desto bättre! :) Köpte en Siemens gigaset
WLAN kamera för ett par år sedan, tanken var att ha åtkomst till den trådlöst, även via nätet. Installerade men fick den aldrig att fungera trådlöst :rolleyes: ...ingen vidare support hos Siemens heller... Inte ens min kompis som är nätverkstekniker på stort bolag kunde lösa problemet. Vet att han mixtrade med olika nätverksinställningar i konfigurering etc...

Såg att Tvix 7000 finns med inbyggd hårddisk på 1TB. Å andra sidan en NAS kan användas till både SB:n och Tvixen, så det kanske är rätt onödigt att köra 7000 med 1TB. Skiljer runt 2Kkr mellan 7000 med och utan inbyggd hårddisk.

#7

Postad 30 december 2008 - 15:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Det lutar åt den där Tvix 7000 och USB-wifi. Ju enklare desto bättre! :D

Såg att Tvix 7000 finns med inbyggd hårddisk på 1TB. Å andra sidan en NAS kan användas till både SB:n och Tvixen, så det kanske är rätt onödigt att köra 7000 med 1TB. Skiljer runt 2Kkr mellan 7000 med och utan inbyggd hårddisk.

Hej Ankarhuset,

TViX:en har ingen per defintion "inbyggd" hårddisk. Däremot kan du köpa en TViX och sedan skjuta in en valfri SATA-disk i den storlek du önskar i den (jag vet de som kör upp till 1,5 TB och det går utmärkt). Därtill kan du alltid ansluta en NAS till den etc.:
https://www.minhembi...s...t&p=2232224

Du har ju möjlighet att ansluta fyra nätverksenheter till TViX:en (på x antal GB/TB), två USB-portar (för kamera, MP3-spelare, USB-minnen eller externa hårddiskar etc.) samt alltså möjligheten till att stoppa i en intern disk. Det finns alltså bra mycket utrymme att jobba med. Du sätter gränserna. :P

#8

Postad 17 februari 2009 - 16:22

Ankarhuset
  • Ankarhuset
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej Ankarhuset,

TViX:en har ingen per defintion "inbyggd" hårddisk. Däremot kan du köpa en TViX och sedan skjuta in en valfri SATA-disk i den storlek du önskar i den (jag vet de som kör upp till 1,5 TB och det går utmärkt). Därtill kan du alltid ansluta en NAS till den etc.:
https://www.minhembi...s...t&p=2232224

Du har ju möjlighet att ansluta fyra nätverksenheter till TViX:en (på x antal GB/TB), två USB-portar (för kamera, MP3-spelare, USB-minnen eller externa hårddiskar etc.) samt alltså möjligheten till att stoppa i en intern disk. Det finns alltså bra mycket utrymme att jobba med. Du sätter gränserna. :)


Ja, detta tål att tänkas på! Har inte kommit till skott än. Tack för infon!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.