Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förbjudet med egna snacks på Filmstaden

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 april 2022 - 12:30

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0
https://www.svt.se/k...vt-godis-pa-bio

Inte för att jag brukar gå på bio, detta är ju ytterligare en anledning att hålla sig till hemmabion ..

#2

Postad 11 april 2022 - 12:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Ja blir ju än mer sällan nu man har råd

#3

Postad 11 april 2022 - 12:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ren idioti och ännu ett skäl till att inte gå dit.



#4

Postad 11 april 2022 - 13:01

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Ren idioti och ännu ett skäl till att inte gå dit.


Fast de flesta är ju positiva enligt deras pr maskin. besökarna har förståelse för beslutet.

– Vi har fått många positiva bemötanden, sen kan det väl vara något som säger någon småspydig kommentar ibland enligt någon Petra :P

#5

Postad 11 april 2022 - 13:16

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Bara att lägga till det på högen av anledningar till bojkott, för alla som ändå inte går på bio. :D



#6

Postad 11 april 2022 - 13:41

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Jag köper alltid popcorn på Filmstaden. Hatar att se alla snåla j*vlar komma med sina Coop-påsar fyllda med godis......förvånad att det dröjt så länge med förbudet.



#7

Postad 11 april 2022 - 14:12

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Kollar bara hemma ändå nu för tiden, antingen på projj eller oled, , för många störmonent på bio ändå… och man kan inte hämta en läskeblask eller en öl om man blir sugen på det mitt i en film. Bara gått på bio det senaste med sonen och när det är marvelfilm, för han vill inte bli spoilad innan han sett filmerna. Men sen ser vi om dom hemma,och han tycker det är bättre/ bekvämare hemma också

Redigerat av Garrett, 11 april 2022 - 15:26.


#8

Postad 11 april 2022 - 14:21

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Jag köper alltid popcorn på Filmstaden. Hatar att se alla snåla j*vlar komma med sina Coop-påsar fyllda med godis......förvånad att det dröjt så länge med förbudet.

Är det något dom däremot borde föbjudit för länge sen är just popcorn så man slipper höra alla sitta och knastra med  öppen mun under hela filmen och känna lukten.



#9

Postad 11 april 2022 - 14:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0
Har ofta köpt biosnacks och läsk på bion, men att vara tvingad till deras utbud tycker jag är snålt

#10

Postad 11 april 2022 - 15:11

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
”Så du känner ingen oro att det här kommer påverka folks vilja när det kommer att kosta ännu mer?
– Nej, men det kommer inte att öka kostnaden, vi höjer inte priserna.
Men det kostar ju mer om man inte får ha med sig sitt eget snacks?
– De flesta köper redan hos oss.
Varför behövs det då ett förbud?
– Det är för att vara tydligare med vad som gäller.”

Från intervju av Aftonbladet 😅

#11

Postad 11 april 2022 - 15:27

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Undrar hur de ska upprätthålla ”lagen ”. Ringa polisen om nån kommer med eget godis? Stoppa nån med redan köpt biljett att få gå in i bion? Visitera folk? Knappast tror jag…..trots allt allmän plats…. Lystring alla i biografen: Vi kommer inte köra igång filmen förren Kalle på rad 4 slängt sina medhavda vingummin

Redigerat av vinncent, 11 april 2022 - 15:30.


#12

Postad 11 april 2022 - 15:31

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Jag köper alltid popcorn på Filmstaden. Hatar att se alla snåla j*vlar komma med sina Coop-påsar fyllda med godis......förvånad att det dröjt så länge med förbudet.


För en med egen popcornsmaskin är det fascinerande vad de tar betalt. Finns det något godis med högre vinstmarginal?

Har köpt tidigare men när de konstant utan orsak höjer biljettpriserna så måste man ju snåla in på annat håll för att inte bli totalt grundlurad.

#13

Postad 11 april 2022 - 15:47

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0

hade gärna kunnat handla allt där, men INTE till deras priser. Men folk som även handlar allt på mackarna kanske ej bryr sig,

men efter dom varit med i Lyxfällen så vet dom lite bättre. Förhoppningsvis  :blink:



#14

Postad 11 april 2022 - 16:11

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0
Inte varit på ett par år, men vill minnas att det är sådär 20 minuter reklam innan filmen börjar också, så frågan är vad man betalar för om man är tvungen att köpa deras snacks och se på reklamen borde kanske inträdet vara gratis...

#15

Postad 11 april 2022 - 16:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Finns det något godis med högre vinstmarginal?


Antagligen inte - Popcorn och DVD-filmer har bland de största vinstmarginalerna i hela världen.

Har köpt tidigare men när de konstant utan orsak höjer biljettpriserna så måste man ju snåla in på annat håll för att inte bli totalt grundlurad.


De två huvudsakliga skälen till prishöjningarna är dels att momsen för biobiljetter har höjts från 6% till 25% och i vissa fall Covid förstås. Intressant nog så är det fortfarande 6% moms för livesänd opera på bio.

Personligen tycker jag att momshöjningen är helt knas då den inte gäller konserter, teater, dans med mera. Vad som gäller medhavt godis så struntar jag i vilket då jag aldrig förtär något medan jag ser på film.

#16

Postad 11 april 2022 - 17:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Det här har väl varit fallet sedan väldigt länge? Skillnaden är att de nu markerar det mer bestämt eftersom de har förlorat pengar under pandemin och måste hitta sätt att säkra sina intäkter framöver.

 

Anledningen är att själva biljettpriset inte ger tillräckligt stora intäkter eftersom en stor del går vidare till filmbolagen. Det är till största delen godis- och snacksförsäljningen som gör att biograferna kan gå med vinst eller rentav överleva.



#17

Postad 11 april 2022 - 17:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hatar att se alla snåla j*vlar komma med sina Coop-påsar fyllda med godis......

Varför då? Vad gör det dig, menar jag.

Personligen så köper vi alltid popcorn på filmstaden men om det är godis på menyn handlar vi hellre på närliggande Hemmakväll, eftersom de helt enkelt är bättre.

Redigerat av pacman, 11 april 2022 - 17:15.


#18

Postad 11 april 2022 - 17:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det här har väl varit fallet sedan väldigt länge? Skillnaden är att de nu markerar det mer bestämt eftersom de har förlorat pengar under pandemin och måste hitta sätt att säkra sina intäkter framöver.

 

Anledningen är att själva biljettpriset inte ger tillräckligt stora intäkter eftersom en stor del går vidare till filmbolagen. Det är till största delen godis- och snacksförsäljningen som gör att biograferna kan gå med vinst eller rentav överleva.

Fast om det nu gått så dåligt under pandemin osv, borde man då inte försöka locka dit folk med alla medel snarare än att skrämma iväg som de nu gör?

 

För nånting som är säkert är ju att det bli noll och ingen snacksförsäljning om folk inte köper biljetter....



#19

Postad 11 april 2022 - 17:28

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Helt rätt faktiskt. Inte som att man får ta med saker på andra ställen så varför ska man göra det på bion?

Redigerat av _FredriK_, 11 april 2022 - 17:32.


#20

Postad 11 april 2022 - 17:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Vad kostar det i Sverige nu? På colosseum i Oslo betalar vi 996,- för 2 vuxna + 2 barn med medium meny till alla (popcorn + dricka och det utgör 356,- av totalen) samt resa dit och tillbaka.

Tycker det är hutlöst och det har resulterat i mycket färre besök. Vill gärna ha kvar biograferna men tycker det är dyrt, ibland säger vi först nej...men så ok om vi tar med eget godis (det är igentligen mest jag och damen som väljer nått annat och barnen får köpa i biografen ändå), men om detta inte bidrar utan till och med förstör för biograferna så vet jag inte helt hur vi ska kunna hjälpa till. Känns spontant som det blir ännu färre besök om dom innför dessa regler här.

Redigerat av Demon Slayer, 11 april 2022 - 17:41.


#21

Postad 11 april 2022 - 18:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nu har jag inga aktuella siffror men jag hörde några år före pandemin att att Filmstaden tjänade ganska lite på att visa film. Däremot tjänade dom då bra på att sälja popcorn och annat godis.

 

Jag ser ganska mycket film på bio och detta kommer inte att påverka mig. Jag sitter inte i salongen för att äta utan för att se på film. Men försvinner t ex popcorn-påsarna från biografen kommer jag inte att sakna dom. Dom är ju inte direkt ljudlösa. Då är ju Filmstadens bägare betydligt tystare i alla fall.

 

Man får väl se om det blir någon påverkan på biobesökandet. Nu är det många som är förbannade men det lugnar ju sig oftast i slutändan.

 

En fundering i sammanhanget, får man ta med egen dricka när man går på fotboll eller hockey?



#22

Postad 11 april 2022 - 19:40

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Nu har jag inga aktuella siffror men jag hörde några år före pandemin att att Filmstaden tjänade ganska lite på att visa film. Däremot tjänade dom då bra på att sälja popcorn och annat godis.

Jag ser ganska mycket film på bio och detta kommer inte att påverka mig. Jag sitter inte i salongen för att äta utan för att se på film. Men försvinner t ex popcorn-påsarna från biografen kommer jag inte att sakna dom. Dom är ju inte direkt ljudlösa. Då är ju Filmstadens bägare betydligt tystare i alla fall.

Man får väl se om det blir någon påverkan på biobesökandet. Nu är det många som är förbannade men det lugnar ju sig oftast i slutändan.

En fundering i sammanhanget, får man ta med egen dricka när man går på fotboll eller hockey?


Ja går fint

#23

Postad 11 april 2022 - 20:56

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Nu har jag inga aktuella siffror men jag hörde några år före pandemin att att Filmstaden tjänade ganska lite på att visa film. Däremot tjänade dom då bra på att sälja popcorn och annat godis.

 

Jag ser ganska mycket film på bio och detta kommer inte att påverka mig. Jag sitter inte i salongen för att äta utan för att se på film. Men försvinner t ex popcorn-påsarna från biografen kommer jag inte att sakna dom. Dom är ju inte direkt ljudlösa. Då är ju Filmstadens bägare betydligt tystare i alla fall.

 

Man får väl se om det blir någon påverkan på biobesökandet. Nu är det många som är förbannade men det lugnar ju sig oftast i slutändan.

 

En fundering i sammanhanget, får man ta med egen dricka när man går på fotboll eller hockey?

Nope, inte i Malmö iaf



#24

Postad 11 april 2022 - 21:45

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Har inga problem med det förutsatt att man erbjuder stort utbud och konkurrenskraftiga priser. Var ett tag sen jag var på Filmstaden i Lkpg, men vid det tillfället levde de inte upp till mina krav iaf...

#25

Postad 11 april 2022 - 21:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Ja går fint

Jag har kollat runt lite nu och ditt svar verkar i alla fall inte allmängiltigt.

 

För Gamla Ullevi och Scandinavium hittar jag förbud. Avicii Arena samma sak men inget tydligt förbud på Friends. Dom jag nu kollat hittar jag antingen "nej " eller inget svar. Men jag påstår inte att jag stor undersökning. Jag tycker egentligen inte det är konstigt att Filmstaden inte vill att besökarna kommer med egen matsäck. Det är ju faktiskt en affärsverksamhet som tagit mycket stryk nu ett tag.



#26

Postad 11 april 2022 - 22:50

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Skönt att slippa de som tar med sig burgare från donken eller pizza från lokalen brevid.

#27

Postad 12 april 2022 - 05:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Skönt att slippa de som tar med sig burgare från donken eller pizza från lokalen brevid.

Sen ska man ju göra skillnad på lagad mat och snacks.



#28

Postad 12 april 2022 - 06:56

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Jag tycker beslutet är lätt att förstå o sympatisera med. Undrar hur lång tid det tar innan vi tar det som självklart att man måste köpa där.



#29

Postad 12 april 2022 - 12:24

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Deras marknadsavdelning kan ju inte vara skarpaste knivarna i lådan.

 

Varför inte kika på vad de gamla "videohallarna" (Hemmakväll etc.) har gjort för resa?  Dom hyr ju inte ut filmer längre som huvudinkomst.

Filmstaden borde bygga om sin godisförsäljning/utöka sortimentet och justera priserna, kanske till och med vara ombud för paketutlämning etc för att konkurrera om de vanliga godisköparna med som inte skall kika på film.

 

Tror dom skulle kunna göra skaplig vinst på det.



#30

Postad 12 april 2022 - 16:16

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Deras marknadsavdelning kan ju inte vara skarpaste knivarna i lådan.

 

Varför inte kika på vad de gamla "videohallarna" (Hemmakväll etc.) har gjort för resa?  Dom hyr ju inte ut filmer längre som huvudinkomst.

Filmstaden borde bygga om sin godisförsäljning/utöka sortimentet och justera priserna, kanske till och med vara ombud för paketutlämning etc för att konkurrera om de vanliga godisköparna med som inte skall kika på film.

 

Tror dom skulle kunna göra skaplig vinst på det.

Hur skarpa knivar dom har i lådan låter jag vara osagt.

 

Men jag hörde från en kollega som jobbade extra på Filmstaden när han pluggade att dom tjänar inte speciellt bra på att visa film. Däremot så var det goda vinstmarginaler på popcorn och Coca-Cola.

Är det verkligen så självklart att man skall få ta med sig egen dricka och godis när man går på film? Och är det helt omöjligt att avstå från popcorn om man tycker det är så dyrt på biografen? 



#31

Postad 12 april 2022 - 16:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Hur skarpa knivar dom har i lådan låter jag vara osagt.

 

Men jag hörde från en kollega som jobbade extra på Filmstaden när han pluggade att dom tjänar inte speciellt bra på att visa film. Däremot så var det goda vinstmarginaler på popcorn och Coca-Cola.

Är det verkligen så självklart att man skall få ta med sig egen dricka och godis när man går på film? Och är det helt omöjligt att avstå från popcorn om man tycker det är så dyrt på biografen? 

De tjänar ju inget på att du avstår köpa godis på filmstaden som är för dyrt heller. Vet inte om de begriper varför det är ett så stort problem att folk inte köper i biografen att det kan ha med deras priser att göra. Det är ju smidigare trots allt köpa på plats än cykla förbi coop eller ica. (hemmakväll är ju tokdyrt de med ;))

Barnfamiljer är de som verkligen kommer få lida. Är man ensam så blir det ju en mindre hit att betala  över 100 spänn för lite popcorn och läsk och någon minimal godispåse som de tyckte var en bra deal för filmklubbsmedlemmar i senaste utskicket :D 



#32

Postad 12 april 2022 - 18:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Men jag hörde från en kollega som jobbade extra på Filmstaden när han pluggade att dom tjänar inte speciellt bra på att visa film. Däremot så var det goda vinstmarginaler på popcorn och Coca-Cola.
Är det verkligen så självklart att man skall få ta med sig egen dricka och godis när man går på film? Och är det helt omöjligt att avstå från popcorn om man tycker det är så dyrt på biografen?


Detta är inget exklusivt till Filmstaden vare sig sett till tid eller rum.

Under stumfilmseran var många biografer påkostade och exklusiva för en ”fin” publik där snacks såsom popcorn inte var tillåtet. Men i samband med att ljudfilmen kom och nya tekniska investeringar behövde göras, tätt följt av börskraschen och depressionen slog de flesta biograferna igen. De som klarade sig gick på knäna.

Samtidigt öppnades mindre kvartersbiografer där biobiljetter såldes med begränsad marginal till en bredare publik. Då var det samtidigt möjligt att sälja popcorn till biobesökare och även förbipasserande. Redan runt år 1931/32 kunde nettovinsten för popcornförsäljning vara dubbelt så hög som biljettförsäljningen. Det gjorde det möjligt för biografkedjor att ha flera, mindre biografer som omsatte mer pengar på popcorn vilket kunde finansiera mer påkostade och dyrare biografer.

Popcorn och godis har under de sista nittio åren finansierat biograferna och gjort det möjligt att sälja biobiljetter med låg vinstmarginal. Det anses redan idag vara dyrt att betala 150kr för en biobiljett, vilket jag på ett sätt kan hålla med om (även om jag hellre ser att man sänker momsen än själva bruttopriset) - men om allt som är förtärbart hade sålts utan vinst hade vi sett mycket högre priser för att gå på bio eller långt många fler stängda biografer.

#33

Postad 12 april 2022 - 18:10

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

De tjänar ju inget på att du avstår köpa godis på filmstaden som är för dyrt heller. Vet inte om de begriper varför det är ett så stort problem att folk inte köper i biografen att det kan ha med deras priser att göra. Det är ju smidigare trots allt köpa på plats än cykla förbi coop eller ica. (hemmakväll är ju tokdyrt de med ;))

Barnfamiljer är de som verkligen kommer få lida. Är man ensam så blir det ju en mindre hit att betala  över 100 spänn för lite popcorn och läsk och någon minimal godispåse som de tyckte var en bra deal för filmklubbsmedlemmar i senaste utskicket :D

Jag misstänker att Filmstaden gjort ett ekonomisk värdering av vad detta innebär. Hypotetiskt så kommer dom att ta in mer pengar på godis men sannolikt tappa några besökare. Sedan får man se hur det utvecklar sig på sikt. 

 

De stora förlorarna kanske blir de godisbutiker som nu ligger nära biografer och håller lägre priser än biograferna. Dom kommer väl kanske att tappa en del av sin kundkrets så frågan är väl hur dom klarar detta.

 

Detta är säkert kopplat till pandemin och behovet från biografera att tjäna pengar. 



#34

Postad 12 april 2022 - 19:36

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Jag har blivit förvånad över hur "billigt" det varit med popcorn och dricka dom senaste gångerna jag varit på bio. Tror vi betalat runt 80kr för en stor popcorn och 2 stora drycker. Visst inget jättebra pris, men för att vara på bio känns det helt ok.

Sen är detta visserligen inte Filmstaden utan den andra kedjan vad den nu heter, men dom köper ju typ in sig på Filmstaden så vet inte riktigt hur det fungerar 🤔

#35

Postad 14 april 2022 - 08:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Popcorn och godis har under de sista nittio åren finansierat biograferna och gjort det möjligt att sälja biobiljetter med låg vinstmarginal. Det anses redan idag vara dyrt att betala 150kr för en biobiljett, vilket jag på ett sätt kan hålla med om (även om jag hellre ser att man sänker momsen än själva bruttopriset) - men om allt som är förtärbart hade sålts utan vinst hade vi sett mycket högre priser för att gå på bio eller långt många fler stängda biografer.

Jag ser gärna att både filmbolag och biografer gör vinst. Åtminstone så mycket vinst att det är intressant att fortsätta med verksamheten. 

 

Sedan tycker jag inte 150 kr för en biobiljett är speciellt dyrt. Jag jämför med konsertbiljetter, teaterbiljetter, några öl på krogen o s v. Då tycker jag inte biobiljetten utmärker sig som dyr. Möjligen, jämfört med en del andra "kulturverksamheter", avviker den genom en hög moms.

 

Just diskussionen kring medhavt godis ser jag nog lite som en "storm i ett vattenglas" :) . 



#36

Postad 14 april 2022 - 10:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 2

Nej 150,- är inte dyrt. Men kanske 920-1000,- (som det ju blir för 4) är mycket pengar för en barnfamilj? En stor del av utbudet är ju just barn och familjefilmer.



#37

Postad 14 april 2022 - 12:54

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0
Vi får se det positiva, kanske kan få fler att hitta tillbaka till hemmabion som en hobby? Känner att det varit lite på utdöende senaste decenniet, bara de riktiga entusiasterna kvar.

#38

Postad 14 april 2022 - 13:18

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 1

Vi får se det positiva, kanske kan få fler att hitta tillbaka till hemmabion som en hobby? Känner att det varit lite på utdöende senaste decenniet, bara de riktiga entusiasterna kvar

Bio hemma kontra ute på t ex Filmstaden blir nog inga konkurrenter pga detta.

 

Släpps t ex nya Bondfilmen på Filmstaden på fredag och du har 5 bekanta som verkligen vill se filmen. Kommer de vänta 4-5 månader på att du ska visa den på din hemmabio?

 

Känns som bio ute tappat  mkt de sista 3-4 åren. Sen kommer det knappt ngt som är värt att betala för längre. Enligt mig dock.

 

/Fredrik



#39

Postad 14 april 2022 - 13:41

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 1

Nej 150,- är inte dyrt. Men kanske 920-1000,- (som det ju blir för 4) är mycket pengar för en barnfamilj? En stor del av utbudet är ju just barn och familjefilmer.

 

 

Precis... plus alla irritationsmoment upptill... är det konstigt att man helst vill se hemma?  :ph34r:  :lol:



#40

Postad 14 april 2022 - 14:29

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nej 150,- är inte dyrt. Men kanske 920-1000,- (som det ju blir för 4) är mycket pengar för en barnfamilj? En stor del av utbudet är ju just barn och familjefilmer.

Det kan naturligtvis bli mycket pengar om man är ett sällskap. Men det gäller ju det mesta om man inte kan få någon mängd eller grupprabatt. Men vill du se film och betala samma oavsett gruppens storlek? Då är det väl hemmatittande som gäller.

 

Oavsett ser jag inte riktigt kopplingen till medhavt godis på biografen  :) ? Jag skulle hellre skippa godiset än filmen om jag måste välja..

 

Sedan skulle jag inte säga att barn- och familjefilmer står för en stor del av filmutbudet.  Dom finns men det är inte någon majoritet om jag ser på Filmstaden utbud just nu. Men det beror också på hur man gör indelningen. 



#41

Postad 14 april 2022 - 14:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det kan naturligtvis bli mycket pengar om man är ett sällskap. Men det gäller ju det mesta om man inte kan få någon mängd eller grupprabatt. Men vill du se film och betala samma oavsett gruppens storlek? Då är det väl hemmatittande som gäller.

 

Oavsett ser jag inte riktigt kopplingen till medhavt godis på biografen  :) ? Jag skulle hellre skippa godiset än filmen om jag måste välja..

 

Sedan skulle jag inte säga att barn- och familjefilmer står för en stor del av filmutbudet.  Dom finns men det är inte någon majoritet om jag ser på Filmstaden utbud just nu. Men det beror också på hur man gör indelningen. 

Det man som barnfamilj märker är att det är ganska vanligt på olika nöjjesställen med stort sett samma biljettpris för hela familjen samt ofta upp till 50% av totalkostnaden av besöket på dålig mat/skräpmat/godis. Nu var det 350,- av 996,- på just film så inte lika illa som en del andra nöjjen, men då vi stort sett bara dricker vatten här så hade det vart lätt att köpa godis för 100,- istället för 350,- så biljettpriset är som det är (även om jag hade kunnat tycka att man är barn lite längre än till enbart 12år).

 

Så kopplingen är att totalbesöket blir dyrt och man kan således inte gå lika ofta.



#42

Postad 14 april 2022 - 15:16

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Tips är att gå med i benify där man kan köpa biobiljetter hos filmstaden för 99:-

#43

Postad 14 april 2022 - 18:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Våran lokala biograf har haft förbud sedan 2020, vilket jag också respekterar och handlar tilltugg på plats där😊 Det är ingen som går runt och kollar om någon tar med eget heller!


Tips är att gå med i benify där man kan köpa biobiljetter hos filmstaden för 99:-

Skulle nog har varit rabatt på godiset istället😅

Redigerat av mcmike, 14 april 2022 - 18:36.


#44

Postad 14 april 2022 - 18:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det man som barnfamilj märker är att det är ganska vanligt på olika nöjjesställen med stort sett samma biljettpris för hela familjen samt ofta upp till 50% av totalkostnaden av besöket på dålig mat/skräpmat/godis. Nu var det 350,- av 996,- på just film så inte lika illa som en del andra nöjjen, men då vi stort sett bara dricker vatten här så hade det vart lätt att köpa godis för 100,- istället för 350,- så biljettpriset är som det är (även om jag hade kunnat tycka att man är barn lite längre än till enbart 12år).

 

Så kopplingen är att totalbesöket blir dyrt och man kan således inte gå lika ofta.

Om biobesöket måste inkludera godis också så förstår jag att det blir dyrare. Det gäller ju för övrigt det mesta, tilläggen kostar pengar. Det är ju ofta en del av affärsidén på gott och ont. Själv gillar jag inte att äta godis när jag ser film så det underlättar :)

 

Just nu går det 10stk filmer av 15 med upp til 12års gräns på våran biograf. 0-12 räknar dom som barn och barn får 20,- barnrabatt på en biljett.

Att klassa en film som barn eller familjefilm bara för att den är tillåten för barn, det tycker jag är att göra det väldigt enkelt för sig :) .

 

Om jag gör en enkel bedömning av barntillåten film i Göteborg just nu. Jag tror inte att målruppen är barn för Licorice Pizza, Elizabeth, Drive my Car och Tisdagsklubben. Jag tror inte att CODA eller Memoria har barn som målgrupp heller. Jag har sett flera av filmerna att jag skulle inte gå dit med ett barn.



#45

Postad 14 april 2022 - 19:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

 

Att klassa en film som barn eller familjefilm bara för att den är tillåten för barn, det tycker jag är att göra det väldigt enkelt för sig :) .

 

Om jag gör en enkel bedömning av barntillåten film i Göteborg just nu. Jag tror inte att målruppen är barn för Licorice Pizza, Elizabeth, Drive my Car och Tisdagsklubben. Jag tror inte att CODA eller Memoria har barn som målgrupp heller. Jag har sett flera av filmerna att jag skulle inte gå dit med ett barn.

Hade inte jätte lust att lägga massa tid på det så jag tog den enkla vägen med ålder bara. Det går iallafall teckat och barnfilmer konstant så det är en målgrupp. Ser man på godiset så tycker jag också det signalerar yngre tittare. eller menar du att Filmstadens målgrupp är ensamstående och par? Det verkar också lite knasigt tycker jag. Nej jag tror att dom som de flesta andra företag försöker nå ut till så många som möjligt.

 

Men ok du tycker inte det är ett problem. Fine. Jag menar att 1000,- är för dyrt för de flesta barnfamiljer förutom en sällan gång vilket jag tycker är synd och här tycker jag dom missat med totalpriset för en familj. Att så förbjuda medhavd matsäck/godis visar för mig bara att deras utbud och verksamhet inte fungerar.

 

Någon nämde videouthyrning. Vi hade en Video-butik i Norrköping, men även en Videonova i Oslo och i båda hade dom riktigt bra utbud av godis och till bra priser, det var helt vanlig att folk gick dit och enbart handlade godis. Godis har riktigt bra marginaler, men om man sätter priset x400% så tycker jag man förstör för sig själv, och ja då måste man kanske börja sätta upp tvång och regler.



#46

Postad 14 april 2022 - 19:42

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om jag gör en enkel bedömning av barntillåten film i Göteborg just nu. Jag tror inte att målruppen är barn för Licorice Pizza, Elizabeth, Drive my Car och Tisdagsklubben. Jag tror inte att CODA eller Memoria har barn som målgrupp heller. Jag har sett flera av filmerna att jag skulle inte gå dit med ett barn.

Att tro är bra, men att veta är bättre. ;) Dock är du inne på rätt spår.

 

I Sverige har vi haft en ganska stark filmcensur och låga krav för höga åldersgränser. Mestadels baserades det på subjektiv moral, vanföreställningar och antagen målgrupp. Om något blev censurerat var det antingen för att innehållet var förråande eller i syfte att sänka åldersgränsen. Att Citizen Kane fick 15 årsgräns år 1941 är ganska märkligt med tanke på att Robin Hoods äventyr några år tidigare blev barntillåten efter att de mest våldsamma sekvenserna klipptes bort.

 

Sedan 1995 klipps inget innehåll ur filmer och åldersgränsen sätts endast med hänsyn till huruvida barns välbefinnande kan skadas. Det som utmärker Statens medieråd är att bedömningarna som görs grundar sig inte i en föreställd idé om vilket innehåll som barn kan uppleva som obehagligt. Istället görs ca vartannat år studier på barn i varierande åldrar om hur de upplever olika typer av medier. Den sista kom 2021 och är väl värd att läsa igenom. Kortfattat kan man säga att barn reagerar som tydligast på scener där det förekommer våld, elakheter, hotfull stämning, lidande (i synnerhet bland djur) och dystopiska scenarion. Däremot är svordomar, naket/sex och ringa droganvändning oftast inget som väcker obehag hos barn. Då filmerna du nämner tycks sakna innehåll som kan skada barns välbefinnande (har själv sett Drive my car och Licorice PIzza) är det också i sin ordning att de bli barntillåtna. Det är inte att likställa med att de är riktade mot barn.

 

Åldersgränser hanteras inte på samma sätt världen över och i överlag ser vi ganska lite av den svenska modellen. Detta märks mycket tydligt på filmer med HBTQ-tema där exempelvis Call me by your name och Love, SImon är barntillåtna i Sverige men har 18-årsgräns i många länder. Happy Together fick högsta åldersgräns i Hong Kong där filmen är producerad vilket gjorde att den hamnade i samma subgenre (Cat III) som Ebola Syndrome och Riki-Oh. I Sverige däremot blev det inte högre åldersgräns än 11 år.



#47

Postad 14 april 2022 - 19:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Hade inte jätte lust att lägga massa tid på det så jag tog den enkla vägen med ålder bara. Det går iallafall teckat och barnfilmer konstant så det är en målgrupp. Ser man på godiset så tycker jag också det signalerar yngre tittare. eller menar du att Filmstadens målgrupp är ensamstående och par? Det verkar också lite knasigt tycker jag. Nej jag tror att dom som de flesta andra företag försöker nå ut till så många som möjligt.

Jag gjorde ingen större insats men min "marknadsundersökning", det tog någon minut. Däremot så har jag gått på bio minst en gång i veckan i ett antal decennier. Och jag skulle säga att godis äts av nästan alla åldrar i varierande grad. Det är möjligen inte så vanligt att pensionärer äter mycket popcorn. Filmstadens målgrupp skulle jag säga är väldigt bred. Men du hittar inte publiken genom enbart att se på filmernas åldersgräns. Like lite som man ibland hör att all animerad film är barnfilm. Jag utgår från att du vet detta så du bara valde en enkel väg, vilket jag tycker blev lite fel i detta fallet :) .

 

 

Men ok du tycker inte det är ett problem. Fine. Jag menar att 1000,- är för dyrt för de flesta barnfamiljer förutom en sällan gång vilket jag tycker är synd och här tycker jag dom missat med totalpriset för en familj. Att så förbjuda medhavd matsäck/godis visar för mig bara att deras utbud och verksamhet inte fungerar.

Jag har full förståelse för att en barnfamilj tycker att 1000:- är mycket pengar för att se en film. Samtidigt har jag lite svårt att se hur biografen skall lösa det problemet. Möjligen så kan man ju ha billigare biljetter när man vet att salongen inte blir full. Det gäller ju också att inte dom som kan betala väljer "billiga" tider, om man skall vara cynisk.

Att biograferna nu förbjuder medhavt godis tror jag handlar om överlevnad. Dom tillhör ju de verksamheter som i praktiken drabbats väldigt hårt av pandemin. Det finns naturligtvis två sidor på detta. En möjlighet kunde ju vara att om alla köper sitt godis på biografen så kan dom minska marginalerna. Men det blir ju ganska hypotetiskt.

Senast jag var på bio kom det in ett par med en bärkasse från ICA full med godis och dricka. Dom kommer ju knappast att få ta med motsvarade kasse nästa gång. Och jag misstänker att det är den kategorin man primärt är ute efter med detta.

 

Gällande videouthyrning så känns det som en ganska död verksamhet idag. Jag har hyrt mycket film genom åren men det var ett gäng år sedan sist.



#48

Postad 14 april 2022 - 20:00

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Att tro är bra, men att veta är bättre. ;) Dock är du inne på rätt spår.

 

Sedan 1995 klipps inget innehåll ur filmer och åldersgränsen sätts endast med hänsyn till huruvida barns välbefinnande kan skadas. Det som utmärker Statens medieråd är att bedömningarna som görs grundar sig inte i en föreställd idé om vilket innehåll som barn kan uppleva som obehagligt. Istället görs ca vartannat år studier på barn i varierande åldrar om hur de upplever olika typer av medier. Den sista kom 2021 och är väl värd att läsa igenom. Kortfattat kan man säga att barn reagerar som tydligast på scener där det förekommer våld, elakheter, hotfull stämning, lidande (i synnerhet bland djur) och dystopiska scenarion. Däremot är svordomar, naket/sex och ringa droganvändning oftast inget som väcker obehag hos barn. Då filmerna du nämner tycks sakna innehåll som kan skada barns välbefinnande (har själv sett Drive my car och Licorice PIzza) är det också i sin ordning att de bli barntillåtna. Det är inte att likställa med att de är riktade mot barn.

Jag har hört mycket av det du beskriver tidigare. Den sista "våldsfilmen" som censuren klippte i var väl Casino om jag inte är fel ute.

 

En lite OT notering på temat censur. Jag satt uppe på natten när Oscarsgalan gick i år. Så jag såg i direktsändning när Will Smith klappade till Chris Rock. Först så trodde jag att hela grejen var en del av ett skämt. Men sedan skriker Will Smith en mening som innehåller ett ord som börjar på "F". Då blev jag säker på att den inte var ett skämt för det ordet används inte i amerikansk tv vid Prime-time.


Redigerat av Mr_Tom, 14 april 2022 - 20:00.


#49

Postad 14 april 2022 - 20:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag gjorde ingen större insats men min "marknadsundersökning", det tog någon minut. Däremot så har jag gått på bio minst en gång i veckan i ett antal decennier. Och jag skulle säga att godis äts av nästan alla åldrar i varierande grad. Det är möjligen inte så vanligt att pensionärer äter mycket popcorn. Filmstadens målgrupp skulle jag säga är väldigt bred. Men du hittar inte publiken genom enbart att se på filmernas åldersgräns. Like lite som man ibland hör att all animerad film är barnfilm. Jag utgår från att du vet detta så du bara valde en enkel väg, vilket jag tycker blev lite fel i detta fallet :) .


Föstår inte riktigt varför du skriver på det sättet du gör. Jag säger att en del typ av godis är riktat till barn (en vuxen mann sitter ju inte med en push-pop eller ring-klubba osv) plus att jag alltid ser tecknat och barnfilmer i reklam för bio. Kan inte komma ihåg en enda gång jag gått in där och inte sett en film som garanterat är riktad mot barn. Men det verkar ju som att vi är eniga i att dom vill erbjuda filmer för så bred målgrupp som möjligt, och då menar jag att min familj inngår.
 

Jag har full förståelse för att en barnfamilj tycker att 1000:- är mycket pengar för att se en film. Samtidigt har jag lite svårt att se hur biografen skall lösa det problemet. Möjligen så kan man ju ha billigare biljetter när man vet att salongen inte blir full. Det gäller ju också att inte dom som kan betala väljer "billiga" tider, om man skall vara cynisk.
Att biograferna nu förbjuder medhavt godis tror jag handlar om överlevnad. Dom tillhör ju de verksamheter som i praktiken drabbats väldigt hårt av pandemin. Det finns naturligtvis två sidor på detta. En möjlighet kunde ju vara att om alla köper sitt godis på biografen så kan dom minska marginalerna. Men det blir ju ganska hypotetiskt.
Senast jag var på bio kom det in ett par med en bärkasse från ICA full med godis och dricka. Dom kommer ju knappast att få ta med motsvarade kasse nästa gång. Och jag misstänker att det är den kategorin man primärt är ute efter med detta.

 Om ett företag erbjuder en vara som folket tycker motsvarar förväntningarna och dom tycker att dom får valuta för pengarna så återkommer dom och företaget fungerar. Det är allt jag kan säga om det.
 

Gällande videouthyrning så känns det som en ganska död verksamhet idag. Jag har hyrt mycket film genom åren men det var ett gäng år sedan sist.

Ja, men som sagt så hade dom ett utbud som var så tilltalande att dom till och med drog in andra målgrupper än just dom som skulle hyra video. Jag tror inte någon går in på Filmstaden enbart för att köpa pocorn/godis för att ta med hem eller äta ute på stan.
 



#50

Postad 14 april 2022 - 20:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har hört mycket av det du beskriver tidigare. Den sista "våldsfilmen" som censuren klippte i var väl Casino om jag inte är fel ute.

Casino var sist tekniskt sett och dessutom den enda av Scorseses filmer som blivit klippt. Detta även om Statens biografbyrå (som de hette då) hade mandat att klippa i film ända fram till hösten 2010 innan det slopades helt. Däremot har enstaka filmer förbjudits helt från distribution under åren 1995-2010, varav de flesta av pornografisk karaktär.

 

Kikar man i klippbeskrivningen för Spartacus av Kubrick beskrivs en av karaktärerna med N-ordet. Ironiskt då en sådan censurbeskrivning idag nästan garanterat skulle bli censurerad... :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 14 april 2022 - 20:20.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.