Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Utöka mitt wifi

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus RT-AC3200 (Routrar) 5 7,95 (20) Inga priser
Strong Range Extender (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 1 8,5 (9) Inga priser
5 relaterade trådar

#51

Postad 25 juni 2017 - 17:15

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Om man redan har ett trådat gigabitnätverk draget i väggarna, finns det någon produkt för utökad wi-fi som drar nytta av detta? Känns lite "onödigt" att enheterna ska prata med varandra över mesh/wi-fi när 1000 mbit/s finns via Ethernet.

Svarar mig själv. Enligt en användare på Amazon ska Linksys Velop ha denna möjlighet.

"I eventually decided to instead of using wireless backhaul, rather use "Ethernet" for backhaul for the nodes to communicate between each other on my 1GB wired network, since they are fairly widely spread apart and this provides the highest speed. Unfortunately, this "ethernet" backhaul setup is not supported directly with the mobile app and you need to setup the nodes as "wireless" backhaul first and then only plug-in the ethernet cable and it will auto-sense that and magically start using ethernet wired backhaul.."

#52

Postad 25 juni 2017 - 18:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Om man redan har ett trådat gigabitnätverk draget i väggarna, finns det någon produkt för utökad wi-fi
som drar nytta av detta? Känns lite "onödigt" att enheterna ska prata med varandra över mesh/wi-fi när
1000 mbit/s finns via Ethernet.

Valfri router eller AP.

Meshen gör att klienterna kan "vandra" mellan alla APs utan att tappa kontakten, vilket en router/AP
inte klarar av att lösa out of the box.

Redigerat av frollic, 25 juni 2017 - 18:42.


#53

Postad 26 juni 2017 - 07:05

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Har en Telia Xtream+ router som inte täckte hela lägenheten. Köpte en Strong 1600 för att förlänga det trådlösa. Slutade med att jag stängde av det trådlösa i Telia-burken och bara kör på en Strong 1600.

 

Nu har jag stabil täckning på 5ghz bandet i hela lägenheten. 128 kvm och tjocka betongvägar.



#54

Postad 26 juni 2017 - 09:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Tänker nog iaf köpa en ubiquity och sätta den centralt mitt i huset i taket. Förmodligen kommer det räcka med en då jag har relativt öppna ytor. Satsar nog på long range varianten eller pro. 

 

Köp inte LR så länge du inte ska ha två och ska mesha mellan dem.

 

UAP-LR sänder med 27dBm jämfört med vanliga UAPs 20dBm. Den signalen kommer förstås nå längre, men din klient sänder tillbaka med 20dBm och kommer inte att nå tillbaka. Ingen vinst m.a.o.

 

Dessutom så är max uteffekt i sverige just 20dBm så det är egentligen inte ens tillåtet att använda den högre effekten i LR (om man ska vara petig).

 

Jag tror att en vanlig UAP kommer räcka om du har ett normalt hus med träväggar. Jag kör själv med en UAP mitt i huset och har godkänd täckning även i källaren. Skulle det vara problem gör du bättre att köpa en vanlig UAP till (Ansluten via sladd, om möjligt, för att inte halvera bandbredden).



#55

Postad 26 juni 2017 - 09:55

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Köp inte LR så länge du inte ska ha två och ska mesha mellan dem.

 

UAP-LR sänder med 27dBm jämfört med vanliga UAPs 20dBm. Den signalen kommer förstås nå längre, men din klient sänder tillbaka med 20dBm och kommer inte att nå tillbaka. Ingen vinst m.a.o.

 

Dessutom så är max uteffekt i sverige just 20dBm så det är egentligen inte ens tillåtet att använda den högre effekten i LR (om man ska vara petig).

 

Jag tror att en vanlig UAP kommer räcka om du har ett normalt hus med träväggar. Jag kör själv med en UAP mitt i huset och har godkänd täckning även i källaren. Skulle det vara problem gör du bättre att köpa en vanlig UAP till (Ansluten via sladd, om möjligt, för att inte halvera bandbredden).

Det hade jag ingen aning, det där 20db. Tanken jag har är att jag vill ha signal så långt bort som möjligt. Helst över hela tomten. 

 

Är nyfiken på om en unify är bättre på att sprida wifi än min router. Problemet är att routern står där den står. En unify är mer lättplacerad om man säger så...



#56

Postad 26 juni 2017 - 10:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Är nyfiken på om en unify är bättre på att sprida wifi än min router.
Problemet är att routern står där den står. En unify är mer lättplacerad om man säger så...

I en perfekt värld bör all hårdvara leverera någorlunda samma, iom de gemensamma EU-reglerna,
så från ett starndardiserings-perspektiv bör svaret vara nej, i verkligeheten är det troligen annorlunda ;)

#57

Postad 26 juni 2017 - 10:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Min uppfattning är att Ubiquity har bra täckning jämfört med många andra konsumentrouters. Är dessutom det största problemet nu placeringen så kommer kommer en vanlig UAP med stor sannolikhet att vara en lösning.

 

Takmontera den och stäng av LEDen så kommer den inte synas mer än en vanlig takventil.



#58

Postad 26 juni 2017 - 10:12

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Min uppfattning är att Ubiquity har bra täckning jämfört med många andra konsumentrouters. Är dessutom det största problemet nu placeringen så kommer kommer en vanlig UAP med stor sannolikhet att vara en lösning.

 

Takmontera den och stäng av LEDen så kommer den inte synas mer än en vanlig takventil.

Det skiljer ca 200kr mellan standard uap och lr uap. Kommer såklart montera den mitt på taket, helt i centrum av huset. Visst kan jag gå på standard uap, men finns det ingen vinst med lr? Den är ju fysiskt större och borde kanske vara bättre? Målet är att bara ha en AP. Visst man kan köra två standard uap och placera dem på varje kortsida av huset, men en centralt blir ju billigare.



#59

Postad 26 juni 2017 - 11:41

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Min uppfattning är att Ubiquity har bra täckning jämfört med många andra konsumentrouters.

Kan ju bero på att Ubiquity troligen inte bör anses vara en konsumentprodukt ;)

#60

Postad 26 juni 2017 - 13:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Det skiljer ca 200kr mellan standard uap och lr uap. Kommer såklart montera den mitt på taket, helt i centrum av huset. Visst kan jag gå på standard uap, men finns det ingen vinst med lr? Den är ju fysiskt större och borde kanske vara bättre? Målet är att bara ha en AP. Visst man kan köra två standard uap och placera dem på varje kortsida av huset, men en centralt blir ju billigare.

 

Om pengarna inte spelar någon roll alls så förlorar du ju inget annat på att köpa LR och köra den med 20dBm uteffekt, det blir samma sak. Storleken är exakt samma på båda, jag har ägt några av varje.

 

 

Kan ju bero på att Ubiquity troligen inte bör anses vara en konsumentprodukt ;)

 

Okej då. Låg enterprise-klass :)



#61

Postad 26 juni 2017 - 13:33

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
De är olika stora enligt deras sida https://www.ubnt.com...unifi-ap-ac-lr/

Varför ska man ställa in 20db? Är det nödvändigt?

#62

Postad 26 juni 2017 - 14:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Aha, du pratar om en annan AP än mig :)

 

Den där ska du nog köpa LR-versionen av. Den har en bättre antenn vilket kommer att öka räckvidden (åt båda hållen).

 

Jag har ingen personlig erfarenhet av någon av AC-versionerna.


Redigerat av Loco.spk, 26 juni 2017 - 14:17.


#63

Postad 26 juni 2017 - 14:33

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Hehe. Det brukar underlätta om man pratar om samma sak 👍

#64

Postad 02 juli 2017 - 21:16

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Lite om de olika Unifi AP AC varianterna:

UniFi AP AC Lite:

  • 2.4 GHz: 300 Mbps (2x2 SU-MIMO)

  • 5 GHz: 867 Mbps (2x2 SU-MIMO)

  • Antennerna är på 3dbi

UniFi AP AC LR:

  • 2.4 GHz: 450 Mbps (3x3 SU-MIMO)

  • 5 GHz: 867 Mbps (2x2 SU-MIMO)

  • Antennerna är på 6dbi

UniFi AP AC PRO:

  • 2.4 GHz: 450 Mbps (3x3 SU-MIMO)

  • 5 GHz: 1300 Mbps (3x3 SU-MIMO)

  • Antennerna är på 3dbi

UniFi AP AC HD:

  • 2.4 GHz: 800 Mbps (4x4 MU-MIMO)

  • 5 GHz: 1733 Mbps (4x4 MU-MIMO)

  • Antennerna är på 3db för 2.4 Ghz och 4dbi för 5Ghz



#65

Postad 14 juli 2017 - 12:22

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag gick på tipset med strong och kör med 3 stycken hemma. I källaren så har jag fått placera en till pojkens rum. Men får ut ca 65-73Mbit/s av 100/100 via Wifi.

Det som förbryllar mig är att i vardagsrummet så sitter min Chromecast 2a generation och den indikerar problem med 5ghz nätet, får för svag signal. Då står första strong enheten i rummet breve.

När jag körde enbart på routerns Wifi hade jag Inga bekymmer på Chromecasten.
Men jag har fått lära mig leva med detta.

Överlag fungerar det fint ☺

 

 

Efter att haft dessa 3 Strong Enheter nu i lite drygt 5 månader så kan jag konstatera att de INTE vart värda den summan jag lagt ut på dem! (3400:-)

Tvungen att ha en tredje enhet i källaren för att ens få täckning där nere. Hastigheten är inte ens i närheten av 100, utan ligger mellan 65-70Mbit.

Då har jag ändå huvudenheten placerad rakt ovanför i hallen högt uppe emot taket. Trots detta så får jag som max ut 85-92Mbit trådlöst via min mobil.

Går jag runt i huset så får jag ofta frysningar i bilden när jag streamar något, får då gå in på inställningar och då står nätverket och bara tuggar efter IP adress, backar jag in till huset igen och väljer anslut så kommer det igång. Antar att det blir en död zon mellan enhet 1 och 2 (enhet 2 står i garaget). Trots att det inte skulle bli såhär?

 

Alla enheter är reggade som AP då första går med kabel direkt ifrån routern. Tycker att med en yta på 120m² så borde man inte behöva 3 enheter. Med min vanliga ASUS RT-N66U router hade jag täckning stort sett överallt, bortsett ifrån källaren där en Repeater fick stå.

 

Var tanken av just MESH tekniken som lockade att man slapp buffringen om man gick runt till andra ställen. 

 

Så har någon tips på något annat system som funkar bra så är jag öppen för förslag?



#66

Postad 14 juli 2017 - 12:40

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Efter att haft dessa 3 Strong Enheter nu i lite drygt 5 månader så kan jag konstatera att de INTE vart värda den summan jag lagt ut på dem! (3400:-)
Tvungen att ha en tredje enhet i källaren för att ens få täckning där nere. Hastigheten är inte ens i närheten av 100, utan ligger mellan 65-70Mbit.
Då har jag ändå huvudenheten placerad rakt ovanför i hallen högt uppe emot taket. Trots detta så får jag som max ut 85-92Mbit trådlöst via min mobil.
Går jag runt i huset så får jag ofta frysningar i bilden när jag streamar något, får då gå in på inställningar och då står nätverket och bara tuggar efter IP adress, backar jag in till huset igen och väljer anslut så kommer det igång. Antar att det blir en död zon mellan enhet 1 och 2 (enhet 2 står i garaget). Trots att det inte skulle bli såhär?

Alla enheter är reggade som AP då första går med kabel direkt ifrån routern. Tycker att med en yta på 120m² så borde man inte behöva 3 enheter. Med min vanliga ASUS RT-N66U router hade jag täckning stort sett överallt, bortsett ifrån källaren där en Repeater fick stå.

Var tanken av just MESH tekniken som lockade att man slapp buffringen om man gick runt till andra ställen.

Så har någon tips på något annat system som funkar bra så är jag öppen för förslag?

Jag tycker det låter mycket konstigt, det borde funka klockrent utan problem.
Angående hastigheten så kan det naturligtvis variera beroende på olika omständigheter, ex så har jag en Samsung Galaxy S7 och den lägger sig nästan alltid på 2,4Ghz medan min iPad nästan alltid ligger på 5GHz.
Men även om du " bara " får 65-70Mbit/s så ska ju det räcka utan att det fryser i bilden och så.
När du slår upp IP adressen till varje Strong enhet ser det ut så här då? Så att det är säkert att alla är i AP läge.

Bifogad fil(er)


Redigerat av OMD28, 14 juli 2017 - 12:57.


#67

Postad 14 juli 2017 - 13:47

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Har du något bindestreck i SSID? Jag har varit med om att ett konstigt fel hos min syrra hon och hennes man har exakt likadana mobiler och hennes funkade klockrent men han hade problem och till sist upptäckte jag att med ett SSID utan bindestreck så funkade det bra. Fråga inte varför för det fattar inte jag



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.