Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byte upp sig från Hegel H80 till H360

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 oktober 2015 - 13:15

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Jag går i funderingarna om min nästa uppgradering ska bli att byta ut min H80.

Jag är egentligen jättenöjd med den. Det är nog den investering som jag tycker har gett mig mest valuta för pengarna helt klart.

Men också den länken jag anser svagast i min stereokombo.

Så tankarna har kommit om man ska uppgradera till H360 då jag är väldigt förtjust i Hegels ljud.

 

Högtalarna vi pratar om är Focus 160.

 

Är det någon som gjort jämförelsen med liknande högtalare.

Vad skulle jag kunna förvänta mig av en sån uppgradering?

 

 

Mvh Dahlberg 



#2

Postad 31 oktober 2015 - 13:38

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Tror du inte kommer märka nån skillnad. Den lilla du skulle märka är nog inte värd 40-50k

 

Flytta högtalarna ger nog större skillnad i ljud eller köpa nya högtalare.


Låna hem och be nån utföra ett blindtest.



#3

Postad 31 oktober 2015 - 17:58

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Ja det kanske är så.

Lite är väl tanken att senare kunna uppgradera högtalarna med. Det klart det bästa är om man inte hör någon skillnad då har man sparat 40K.

 

Jag har även kikat på andra fabrikat av förstärkare men inget som riktigt fallit mig på läppen



#4

Postad 31 oktober 2015 - 18:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ja det kanske är så.

Lite är väl tanken att senare kunna uppgradera högtalarna med. Det klart det bästa är om man inte hör någon skillnad då har man sparat 40K.

 

Jag har även kikat på andra fabrikat av förstärkare men inget som riktigt fallit mig på läppen

För 40k finns det andra alternativ, frågan är vad du vill ha, bara kraft eller skall det vara finlir.

 

Kraftpaket: Parasound Halo A21 + Rotel RC1750

Lite mindre kraft : T+A Powerplant balanced + Marantz HD-DAC 1

Liten kompakt rigg : Bel Canto DAC 1.7 + REF 150s

Riktig finlirare från Norge om det nu måste vara norskt för 50k: Electrocompaniet ECI 5 MKII + ECD 2

 

Om du vill ha riktigt fint asiatiskt och kan gå upp mot 50k finns Luxman L-350AII + Luxman DA-100

 

Marantz PM14 serien tror jag också skulle kunna gå att få ihop ett spännande paket som låter flera gånger bättre än Hegel.

 

Eller varför inte brittiskt i form av Rega Elicit R+ Rega DAC R, Arcam FMJ serien, Musical fidelity eller Naim

 

Sedan finns ju svenskt med i form av Bladelius och Primare

 

Listan kan göras lång och i form av bättre alternativ än Hegel. Hegel produkterna är dyra mycket på grund av många externa omständigheter som bara det kräver sin egen lila tråd.



#5

Postad 31 oktober 2015 - 19:43

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Till de högtalarna behöver du nog inte mer än H80:n men den dagen du byter högtalare så kanske behovet kommer att finnas. Hur som helst så är det roligt att byta så här kommer några alternativ:

 

Du kanske kan hitta en beggad H300 i rätt kurs? Alternativt så är Primare i32 eller PRE32 + A34.2 fina grejor. McIntosh har fina integrerade förstärkare också.

 

H360:n är en kanonmaskin men kommer inte att ge dina högtalare nytt liv men du kommer knappast att äga ett par högtalare den inte kan tämja. Vill du däremot prova ett annat "ljud" så kan du ju titta på andra märken.

 

Att säga att listan kan göras lång med märken som är en bättre investering är en subjektiv åsikt och den får du ta med en nypa salt.

 

Jag ser inte en extern dac i ditt system, kanske en schysst sådan kan vara en vettig investering?


Redigerat av little_mac, 31 oktober 2015 - 19:56.


#6

Postad 31 oktober 2015 - 23:23

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

Rotel rc 1590, rb 1590.

Säger inte mer :-)



#7

Postad 31 oktober 2015 - 23:42

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag tror ts drivning räcker nog för att driva stativarna fullt ut.

 

Mitt tips för förbättring...Lägg några tusingar på att en akustiker kommer o ger tips efter rådande situation.... sen multiplicera basen om du är nöjd med den annars lägg pengarna där o skaffa bättre basar.

Tro mig: en akustiker kommer att förbättra ljudet flera gånger om jämfört med att köpa en ny förstärkare....T.o.m om du skulle driva med en billig bio stärkare.


Redigerat av robert293, 31 oktober 2015 - 23:44.


#8

Postad 01 november 2015 - 00:45

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Intressant och relevant tråd, eftersom jag är i en liknande sits. Har precis skaffat Focus 160 och är nöjd med ljudet, har dock en ca 10 år gammal Rotelstärkare och ett lika gammalt slutsteg på 2 x 240w i 4 Ohm plus en uDac i originalversion. Har dock jobbat lite med akustiken, men om en dryg månad skall vi flytta och då blir det nya förutsättningar.

 

Var först inne på att köpa en gammalt kärnkraftverk plus en modern dac. Alternativet bestod alltså av exempelvis en Marantz HD-DAC1 och en Hegel H200 för 9,000 från Norge men frakten blev löjligt dyr för 25+ kilo kärnkraftverk så det köpet avbröts.

 

Nu är jag mer inne på en allt-i-ett-maskin som t ex Hegel H160, eller Musical Fidelity 6si. Velar fram och tillbaka, har även kollat på aliexpress och tyska butiker. Och brittiska butiker, och... 

 

Tror att det bästa blir att låna hem några pjäser och se vad respektive pryl mäktar med i hemmiljö när jag är inflyttad och klar.



#9

Postad 01 november 2015 - 07:31

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Det va lite olika intressant och relevanta förslag.

Tanken med det hela är att göra någon form av förbättring. Förstärkaren är väl det som jag sett som svagaste länken.

 

Så funderingarna har gått lite vad man ska göra och vilken investering som ger mest och bäst effekt.

Angående förslag om akustiker så vet jag ingen i karlstadområdet.

Basar har jag 2st REL S3 som är bara några månader som jag är väldigt nöjd med.

DAC har jag funderat lite på. Fast då är det ju Hegel som drar igen. (Har som sagt en förkärlek)

Märken jag testa är Bladelius, Hegel och nån billigare Marantz. Primare har jag aldrig lyssnat på faktiskt.

Har försökt nån gång men aldrig riktigt fått chansen. 

Har även kikat lite på Marantz PM-11S3 som ett alternativ. 

Men som sagt det bästa alternativet kanske inte är att byta förstärkare för att uppgradera ljudet.

 

Har haft lite olika funderingar vad som skulle kunna göras. Byte bioreciver till en Anthem eller större Marantz eventuellt lägga till en sub till centern som tydligen ska ge riktigt bra resultat säger som testat detta.



#10

Postad 11 november 2015 - 22:31

Unregistereda88520d7
  • Unregistereda88520d7
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Lyssnade häromdagen på den stora Hegeln 360 och ett par dynaudio confidence c2 men jag var inte direkt imponerad, kan ha att göra med att marantz har fördärvat mig sen jag var ung ;-) har lyssnat på marantz pm11-s3 med ett par kef reference 203, har själv ett par 203/2 och jag är jäkligt sugen på den store marantzen, kör idag på en marantz pm17 mkii.

#11

Postad 12 november 2015 - 14:23

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Kan meddela att jag köpte en begagnad Hegel H300 och den innebär en rejäl ljudförbättring hemma :)



#12

Postad 12 november 2015 - 17:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Låna hem och testa, om det är värt det för dig kan bara du själv avgöra.

Personligen är jag av uppfattningen att dina Focus kommer att komma mer till sin rätt med en kraftigare förstärkare.

Sedan skulle jag personligen titta på en förstärkare som är lite mer sprudlande och rolig att lyssna på än just Hegel men smaken är som..... Dynaudio kan lätt bli lite "laid back" om de inte får ordentligt med kraft och gärna lite extra tändvätska i form av engagerad spelstil från förstärkaren. Dynaudio låter nästan aldrig dåligt, men med för lite kraft eller dåliga inspelningar så låter de helt enkelt oengagerat och välkammat trist. 



#13

Postad 12 november 2015 - 18:30

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Ja jag har funderat på lite andra märken.

Men har inte hittat nått som lockat.



#14

Postad 12 november 2015 - 19:03

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Jag vet ju att många menar att mycket effekt är någon slags förutsättning för ett par Dynaudio. Själv driver jag mina Focus 160 med en Naim Nait XS och det låter mycket bra. Jag har tidigare haft både Hegel H100, H200 och Musical Fidelity M6i men jag skulle inte säga att någon av dessa låter bättre än min svagare Naim. Möjligtvis när jag har spelat högt. Lite sådär högt som jag aldrig spelar normalt utan bara när jag ska testa hur högt det går att spela.

 

Jag har pratat både med min hifibutik och folk från Dynaudio som är inne på spåret att det här är ett rykte som hänger kvar från tidigare högtalare som kanske var lite mer krävande, men att det inte är någon sanning idag. Och kanske lite att många tycker att det är häftigt kraftiga förstärkare. Så stirra dig inte blind på hög effekt, då kan många bra alternativ gå dig förbi.



#15

Postad 12 november 2015 - 21:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Just Naim är lite speciella i sin spelstil med all sin härligt musikaliska energi och driv, jag har faktiskt hört dessa spela riktigt bra med Dynaudio flera gånger trotts att de inte hade särskilt högt specificerad effekt så där får du mitt medhåll fransosen. Men de är rejält byggda och bland de dyraste förstärkarna på marknaden om man räknar kronor/watt. I alla fall om man talar om traditionella transistorförstärkare. Frågan är vad det är med dessa som gör att de med ganska blygsam spec ändå kan ta tag i erkänt svåra högtalare och få dem att spela ut. Tror att de är generellt blygsamt specade och de har rejäla nätdelar något en hel del effektkuber visat genom åren. Om man inte skall spela redigt högt tror jag absolut att man kan få en trevlig kombo med Naim och Dynaudio.

Detta är kanske något du skall testa Dahlberg om du inte redan gjort det.

 

Själv kör jag med en DAC-V1 som nav för alla digitala källor när det gäller tvåkanalsljud. Det rymms en hel del spelglädje även i denna och ett krispigare mellanregister får man leta efter i betydligt dyrare DAC:ar. Kan rekommenderas att kombinera med t.ex. en tvåkanalare utan DAC för att få lite energi och spelglädje i återgivningen. Det enda som är synd är att den inte har balanserad utgång så man kan nyttja den balanserade förstärkarkedjan i Thor3:an.



#16

Postad 12 november 2015 - 21:55

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Magiska maskiner helt enkelt! ☺

#17

Postad 13 november 2015 - 20:04

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Hade jag vart i köpartagen hade en Bladelius Thor mk3 Novitas varit en het kandidat. Kör också Focus 160.

#18

Postad 13 november 2015 - 23:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hade jag vart i köpartagen hade en Bladelius Thor mk3 Novitas varit en het kandidat. Kör också Focus 160.

Jag kör själv med Thor 3 traditional och extern DAC, visst är det trevligt med integrerad DAC men den digitala utvecklingen går fortfarande snabbt jämfört med den analoga och då tycker jag det är sunt att bara behöva byta DAC:en. Visserligen kostar Novitas tillägget bara 7000 extra och man får ett inbyggt riasteg på köpet men om man inte håller på med vinyl så skulle jag välja traditional. Du får ju t.ex. en Hegel HD12 för ungefär samma pengar och den dacen är nog vassare än den inbyggda i Novitas (några år nyare i vilket fall). Om tre år när man vill byta dac så får du i alla fall några tusenlappar för en begagnad HD12.

 

Men visst en begagnad Thor 3 Novitas för ca. 20ksek är världens klipp... 


Redigerat av Blåtand, 13 november 2015 - 23:22.


#19

Postad 14 november 2015 - 22:20

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag förstår era tankar och tycker inte att bladelius låter dåligt.
Men när jag jämförde för 2år sen tyckte jag hegel passade mig bättre.
Det är väl därför jag fortfarande är sugen på just hegel som tilltalar mig väldigt mycket.
Nu hörde jag i veckan att både tyr och thor håller på att gå ur tiden och nya produkter är på väg in.
När vet jag inte.

Tyvärr är det så att ny produkter alltid lockar mer medans dom utgående är mer prisvärda.
Det är tänkvärt

#20

Postad 15 november 2015 - 11:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det jag skrev råkade bara bli om Bladelius för att det blev som ett svar på tidigare inlägg. Det var principtänket som var det jag ville få ur mig. Jag förstår fördelar med integrerad DAC i förstärkare men inser samtidigt att det lätt driver folk till att byta ut sina enheter långt innan de skulle behöva bytas. Det håller mao på att bli likadant med integrerade förstärkare som med hemmabio receivers. Det är väldigt taktiskt att tillhandahålla integrerad dac i förstärkare eftersom det fortfarande sker en snabb teknikutveckling på digitalsidan. Detta driver folk att byta oftare.

 

Rent analogt så har det inte hänt lika mycket på senare år och det är sällan teknikutvecklingen som gör att man behöver byta ut en bra analog förstärkare för en nyare. Frågan är hur mycket skillnad det är när de gäller de analoga kvaliteér som en del säger sig uppleva mellan t.ex. H360 och H300. Jag skulle tro att den största skillnaden ligger i den nyare dacen. Tyvärr kommer det inte allt för långt bort i tiden ut en nyare förstärkare med ny dac som alla kommer att säga är mycket bättre än H360. Alltså sett över tid så blir det mycket dyrare att byta förstärkare i 40ksek klassen flera gånger under en tidsperiod än att byta ut en dac för 7-8ksek. Nu vet jag inte exakt vilken dac som den inbyggda i H360 skall jämföras med men det är inte så troligt att det är med någon av de allra bästa externa dac:arna ens från Hegel.  

 

"Men just i Hegels fall så har man väl inte kvar möjligheten att få en integrerad utan dac så den får man betala för hur som helst."

 

Möjligen skulle detta då vara något att betänka för den som t.ex. sitter med en H300. Kanske kan vara ide att först kolla hur det blir om man kopplar in en av deras nyare externa DAC:ar Istället för att sälja en begagnad H300 för 15ksek och lägga emellan 28-29 tusen för att få en H360. Då kan man kanske antingen få ett nästan lika bra ljud med en ny dac i budget under 10ksek och spara typ 20ksek eller så kan man i princip för samma budget pressa in hegels nya värsting DAC för 30ksek.



#21

Postad 15 november 2015 - 13:12

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det jag skrev råkade bara bli om Bladelius för att det blev som ett svar på tidigare inlägg. Det var principtänket som var det jag ville få ur mig. Jag förstår fördelar med integrerad DAC i förstärkare men inser samtidigt att det lätt driver folk till att byta ut sina enheter långt innan de skulle behöva bytas. Det håller mao på att bli likadant med integrerade förstärkare som med hemmabio receivers. Det är väldigt taktiskt att tillhandahålla integrerad dac i förstärkare eftersom det fortfarande sker en snabb teknikutveckling på digitalsidan. Detta driver folk att byta oftare.

Rent analogt så har det inte hänt lika mycket på senare år och det är sällan teknikutvecklingen som gör att man behöver byta ut en bra analog förstärkare för en nyare. Frågan är hur mycket skillnad det är när de gäller de analoga kvaliteér som en del säger sig uppleva mellan t.ex. H360 och H300. Jag skulle tro att den största skillnaden ligger i den nyare dacen. Tyvärr kommer det inte allt för långt bort i tiden ut en nyare förstärkare med ny dac som alla kommer att säga är mycket bättre än H360. Alltså sett över tid så blir det mycket dyrare att byta förstärkare i 40ksek klassen flera gånger under en tidsperiod än att byta ut en dac för 7-8ksek. Nu vet jag inte exakt vilken dac som den inbyggda i H360 skall jämföras med men det är inte så troligt att det är med någon av de allra bästa externa dac:arna ens från Hegel.

"Men just i Hegels fall så har man väl inte kvar möjligheten att få en integrerad utan dac så den får man betala för hur som helst."

Möjligen skulle detta då vara något att betänka för den som t.ex. sitter med en H300. Kanske kan vara ide att först kolla hur det blir om man kopplar in en av deras nyare externa DAC:ar Istället för att sälja en begagnad H300 för 15ksek och lägga emellan 28-29 tusen för att få en H360. Då kan man kanske antingen få ett nästan lika bra ljud med en ny dac i budget under 10ksek och spara typ 20ksek eller så kan man i princip för samma budget pressa in hegels nya värsting DAC för 30ksek.


Vad jag har förstått är h360 mest nytt internt medan övrigt helt identiskt med h300. Tippar att dac kommer från h12 eftersom det står dsd i spefickation, akm chip som liknar det chip som finns i hd12, annars är det rätt så spännande att Hegel kan ta så mycket betalt, den nya dämpningsfaktorn är rena försäljningssnack, ja ja folk får väl köpa det dem vill, säger bara att för 40k hade jag gjort något helt annat.

Redigerat av Buddaz12, 15 november 2015 - 13:16.


#22

Postad 15 november 2015 - 18:39

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Sen är vi ju alla lite olika och prioriterar därefter. Själv vill jag gärna ha en integrerad (och bra) dac för att slippa ytterligare en apparat och en fjärrkontroll (om man ens får med en till dacen...). Det är ju heller inget som hindrar att man kompletterar med en bättre dac i framtiden om lusten skulle falla på. Men händer det verkligen så mycket med teknikutvecklingen på digitalsidan? Och är det verkligen det som får folk att vilja byta? Tror att uppgraderingsdjävulen kommer ändå många gånger :-)



#23

Postad 15 november 2015 - 21:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Sen är vi ju alla lite olika och prioriterar därefter. Själv vill jag gärna ha en integrerad (och bra) dac för att slippa ytterligare en apparat och en fjärrkontroll (om man ens får med en till dacen...). Det är ju heller inget som hindrar att man kompletterar med en bättre dac i framtiden om lusten skulle falla på. Men händer det verkligen så mycket med teknikutvecklingen på digitalsidan? Och är det verkligen det som får folk att vilja byta? Tror att uppgraderingsdjävulen kommer ändå många gånger :-)

Visst är vi olika och jag säger inte att alla måste göra samma analys som jag.

Men jag vidhåller nog att om det är något teknikområde inom Hifi där det händer grejer så är det kring digitaltekniken och formatstöd. Uppgraderingsdjävulen kan ju förvisso slå till ändå och få en att göra mer eller mindre överlagda investeringar.

Visst kan en fjärr vara bra men det får man väl med till de flesta dacar i den prisklass vi pratar om här. Jag skall villigt erkänna att jag städat undan min dac-fjärr för jag kör idag 99% av allt tvåkanalsljud via dator. Således ser jag endast två fördelar med inbyggd dac och det är en apparat mindre och färre kablar. Nackdelarna är enligt mig fler och mer avgörande.



#24

Postad 26 november 2015 - 06:49

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
I går var jag och jämnförde H360 med Marantz pm11s3 och Bladelius thor 3.

Min slutsat som jag drog när jag jämnförde.

Marantzen hoppades jag jättemyvket på. Fast den fastnade jag inte riktigt för.
Bladliusen blev jag imponerad av faktiskt riktigt kul. Den hade jag inte några förhoppningar om iom att jag inte gillade tyr 2.
Hegel H360 lät riktigt bra den med.

Det som va roligt med detta test va att jag gjorde det med focus 160 som jag har hemma.

I slutet tog vi även in H80 och kunde lätt konstatera att den inte riktigt nådde samma nivå som de andra förstärkarna.

Så om jag skulle låna hem och pröva så skulle H360 och thor 3 få komma på besök och se vad dom kunde göra i min hemmiljö.

#25

Postad 26 november 2015 - 14:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Dahlberg: När du testar Thor 3 tänk på att du kan få en ganska bra extern dac för samma pengar som H360 om du köper Thor Traditional varianten.
Kan ju vara något att testa om du tycker som jag att det finns fördelar med att inte låsa in sig med en inbyggd dac. Då kan man forma soundet lite med valet av DAC också.



#26

Postad 26 november 2015 - 17:34

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Nu går det tyvärr inte att få tag på thor 3 ny men demowx och begagnat finns väl alltid att tillgå.

Det är aldrig fel att ha en fristående dac så intresse för det finns helt klart.



#27

Postad 26 november 2015 - 18:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad har du fått den uppgiften? Ser ut att finnas ny i båda varianterna.

http://www.hificonsu...r-mk-iii-3.html

Den verkar dessutom finnas på 8 andra butiker enligt Prisjakt.

 

Men det är ju helt klart intressant att hitta ett begagnat objekt, fina pengar att tjäna.


Redigerat av Blåtand, 26 november 2015 - 18:39.


#28

Postad 27 november 2015 - 15:42

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Glöm inte skivspelareingången!

#29

Postad 27 november 2015 - 21:29

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Det är faktiskt hifi consult själva. Även Hifi-Punkten har sagt att det inte går att beställa nya.
Demo ex och lsgervara kan självklart finnas kvar.
Den som kan dementera får gärna göra det.
För jag har bara fått det sagt muntligt av säljarna på respektive butik.

Men kom i håg thor e och thor 4:) tror på dom namnen

#30

Postad 27 november 2015 - 23:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Verkar underligt att man inte visat den nya efterföljaren innan man fasar ut en modell.

Men Mr Bladelius är helt klart bättre på att konstruera än att uppdatera sin hemsida.

 

Samtidigt kan man tycka att de butiker som bara har demoex att sälja borde sänka priset eller plocka bort dem helt från sina resp. produktsidor.

Att det uppenbarligen fortfarande ligger kvar 9 butiker som säljer dessa till full pris kan bara betyda två saker antingen är kommunikationen dålig mellan leverantör och butik eller så är det bara ett elakt rykte.

 

Vi får väl se vad som händer de kommande veckorna.



#31

Postad 19 januari 2016 - 13:10

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej Dahlberg_5. Hur har det gått för dig med förstärkeriet? Jag kör också Focus 160 nu i Vardagsrummet och sålde precis mitt kärnkraftverk Vincent SV238. Egentligen till förmån för en enklare/billigare förstärkare och kunna få loss pengar till ett par Dynaudio S3.4 i Biorummet.

 

Hur som helst så står jag nu utan i Vardagsrummet och har sneglat lite på just H80. Jag har en Hegel Dac HD12 och frågan är om inte H80:s Dac är lika bra?

 

Med vänlig hälsning

Mikael



#32

Postad 19 januari 2016 - 20:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vilka skillnader man kan uppfatta mellan dessa DAC:er som du nämner (den i H80 och en extern HD12) är ju en sak och förmodligen mycket individuellt.

Men om inte HD12 är en betydligt bättre dac i alla avseende så är det rent lurendrejeri att sälja den för nästan 9000:-

Sitter det en lika bra dac i H80 så är det ju nästan som man fick förstärkardelarna på köpet. I så fall borde istället förstärkeriet vara undermålig.

 

Således jag tror inte alls på den analys du gör i detta avseende. "Låter det för bra för att vara sant är det oftast det"



#33

Postad 19 januari 2016 - 20:23

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Blåtand> Det där var nog en fråga och inget påstående  :)

Har inte lyssnat på HD12 och har ingen uppfattning men den borde ju vara en bättre dac med tanke på priset. Den dac som sitter i H80 är väl i stort sett en HD11.

 

H80 anser jag däremot vara en väldigt prisvärd förstärkare. Kör min med ett par Focus 160 och är väldigt nöjd. Har haft en H160 hemma och visst är den bättre men jag tyckte inte det var värt pengarna. Men det är min uppfattning...



#34

Postad 19 januari 2016 - 21:11

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
@Blåtand: Det var bara en stilla undran, ingen större analys bakom det hela. Håller med i ditt resonemang. Vore ju sanslöst om HD12:an inte är bättre av just de anledningar du skriver. Men min fundering är, kommer jag höra det solklart eller bara marginellt. Och det svaret får jag väl först när jag jämfört själv. (men man är ju alltid intresserad av utomstående tester av andra, samt deras upplevelser och intryck) Är det marginellt så kan jag säkert leva med Dac:en i H80 det ju inte så mycket pengar emellan vid ett byte. (Oavsett behöver jag en ny stärkare med el. Utan Dac)

Lånar en H80 på lördag från Hifi punkten i Trollhättan och har jag tur så kan jag även låna en Primare I22 (utan DAC) samtidigt. Detta blir ett bra tillfälle att testa även hur DAC:arna står sig mot varandra.

@iMats ja H80 är onekligen prisvärd och likt dig verkar många vara nöjda ihop med just Dynaudios stativare så det bådar gott. men man får nog köpa en ny, man ser ytterst sällan dessa eller några andra Hegel begagnade. I allafall inte när man själv söker. Det ska bli otroligt intressant att testa på lördag. Synd att jag inte hade min Vincent kvar vid själva jämförelsen, men jag har ganska gott minne av den efter några år så borde höra vad som skilljer. Tror inte Hegeln hänger med på högre volymer men det spelar ingen roll då jag ytterst sällan drar på så hårt.

Återkommer meed intryck på lördag el. Söndag

Med vänlig hälsning,
Mikael

#35

Postad 19 januari 2016 - 21:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

@Blåtand: Det var bara en stilla undran, ingen större analys bakom det hela. Håller med i ditt resonemang. Vore ju sanslöst om HD12:an inte är bättre av just de anledningar du skriver. Men min fundering är, kommer jag höra det solklart eller bara marginellt. Och det svaret får jag väl först när jag jämfört själv. (men man är ju alltid intresserad av utomstående tester av andra, samt deras upplevelser och intryck) Är det marginellt så kan jag säkert leva med Dac:en i H80 det ju inte så mycket pengar emellan vid ett byte. (Oavsett behöver jag en ny stärkare med el. Utan Dac)

Lånar en H80 på lördag från Hifi punkten i Trollhättan och har jag tur så kan jag även låna en Primare I22 (utan DAC) samtidigt. Detta blir ett bra tillfälle att testa även hur DAC:arna står sig mot varandra.

@iMats ja H80 är onekligen prisvärd och likt dig verkar många vara nöjda ihop med just Dynaudios stativare så det bådar gott. men man får nog köpa en ny, man ser ytterst sällan dessa eller några andra Hegel begagnade. I allafall inte när man själv söker. Det ska bli otroligt intressant att testa på lördag. Synd att jag inte hade min Vincent kvar vid själva jämförelsen, men jag har ganska gott minne av den efter några år så borde höra vad som skilljer. Tror inte Hegeln hänger med på högre volymer men det spelar ingen roll då jag ytterst sällan drar på så hårt.

Återkommer meed intryck på lördag el. Söndag

Med vänlig hälsning,
Mikael

Hade jag bott i Sverige så hade fått köpa min h80. Sämsta investering jag har gjort. Som sagt ljud låter olika för oss alla, för min egen del tycker jag Hegel är dålig, då kan man lika väl köpa en NAD ihop med en dacmagic och få bättre valuta för pengarna. Behåll hd12 och köp en renodlad förstärkare istället är mitt förslag.

Redigerat av Buddaz12, 19 januari 2016 - 21:32.


#36

Postad 19 januari 2016 - 22:09

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hade jag bott i Sverige så hade fått köpa min h80. Sämsta investering jag har gjort. Som sagt ljud låter olika för oss alla, för min egen del tycker jag Hegel är dålig, då kan man lika väl köpa en NAD ihop med en dacmagic och få bättre valuta för pengarna. Behåll hd12 och köp en renodlad förstärkare istället är mitt förslag.


Ok, ja visst uppfattas ljud olika. Vilka högtalare driver/drev du med H80:an? Var det DAC:en som du upplevde kass eller hela paketet så att säga?

Arcam A38 begagnad el XTZ A100 D3 är också stärkare jag sneglat på som kunde passa min budget just nu. Men dessa har jag inte möjlighet att testa utan måste köpa i ren spekulation och det kan ju gå hur som helst.

Det blir oavsett test av H80 och förhoppningsvis I22 till helgen. Ska bli intressant hur det låter i mitt rum med mina högtalare och mina öron

#37

Postad 19 januari 2016 - 22:44

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ok, ja visst uppfattas ljud olika. Vilka högtalare driver/drev du med H80:an? Var det DAC:en som du upplevde kass eller hela paketet så att säga?

Arcam A38 begagnad el XTZ A100 D3 är också stärkare jag sneglat på som kunde passa min budget just nu. Men dessa har jag inte möjlighet att testa utan måste köpa i ren spekulation och det kan ju gå hur som helst.

Det blir oavsett test av H80 och förhoppningsvis I22 till helgen. Ska bli intressant hur det låter i mitt rum med mina högtalare och mina öron

Kef R100 som lät stelt och tråkigt, noll känsla.
Tyckte som sådan att förstärkaren hade bra försteg medan dac/effekdelen kändes medioker. Hade en dacmagic+ innan Hegel och tyckte dac delen var bättre dock hade min DM+ brister i byggkvaliten. Haft Rega och NAD, hade Rega inte varit en hit eller miss i byggkvaliten så hade jag rekommenderat att lyssna på Rega, eftersom Rega har ett väldigt fint brittiskt sound medan NAD kändes mest som bara kraft och noll finess. Idag är det en Marantz reciver som leverar i mitt hem. Hade jag haft råd att investera så hade jag köpt T+A där har du ett bra märke som låter väldigt bra. Har också spanat på Arcam dock tycker jag även Arcam är allt för dyra, har läst lite att arcam används ihop med Kef.

#38

Postad 20 januari 2016 - 12:58

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Kef R100 som lät stelt och tråkigt, noll känsla.
Tyckte som sådan att förstärkaren hade bra försteg medan dac/effekdelen kändes medioker. Hade en dacmagic+ innan Hegel och tyckte dac delen var bättre dock hade min DM+ brister i byggkvaliten. Haft Rega och NAD, hade Rega inte varit en hit eller miss i byggkvaliten så hade jag rekommenderat att lyssna på Rega, eftersom Rega har ett väldigt fint brittiskt sound medan NAD kändes mest som bara kraft och noll finess. Idag är det en Marantz reciver som leverar i mitt hem. Hade jag haft råd att investera så hade jag köpt T+A där har du ett bra märke som låter väldigt bra. Har också spanat på Arcam dock tycker jag även Arcam är allt för dyra, har läst lite att arcam används ihop med Kef.

 

Ok.  Ja då får vi hoppas jag upplever likt andra Dynaudio ägare att det låter bra ihop



#39

Postad 20 januari 2016 - 16:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ok.  Ja då får vi hoppas jag upplever likt andra Dynaudio ägare att det låter bra ihop

Tror det kommer bli bättre med dina dynaudio, har en svag känsla över att dynaudio används till hegel. Har inte riktigt fastnat för dynaudio, har hört senaste x14 ca 2-3 gånger och tycker kef har ett öppnare sound med coaxial aluminium lösningen. Kan även säga som sådan att jag aldrig riktigt heller har förstått mig på B&W tror det har något med att mina öron tycker sådan typ av högtalare låter för instängt och diffust medan högtalare som Dali med sin banddiskant eller Tannoy som också kör coaxial lösning har mina öron gillat.



#40

Postad 20 januari 2016 - 18:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ok, ja visst uppfattas ljud olika. Vilka högtalare driver/drev du med H80:an? Var det DAC:en som du upplevde kass eller hela paketet så att säga?

Arcam A38 begagnad el XTZ A100 D3 är också stärkare jag sneglat på som kunde passa min budget just nu. Men dessa har jag inte möjlighet att testa utan måste köpa i ren spekulation och det kan ju gå hur som helst.

Det blir oavsett test av H80 och förhoppningsvis I22 till helgen. Ska bli intressant hur det låter i mitt rum med mina högtalare och mina öron

Vad har du för budget och vilken butik skall du till?

 

Tror det kommer bli bättre med dina dynaudio, har en svag känsla över att dynaudio används till hegel. Har inte riktigt fastnat för dynaudio, har hört senaste x14 ca 2-3 gånger och tycker kef har ett öppnare sound med coaxial aluminium lösningen. Kan även säga som sådan att jag aldrig riktigt heller har förstått mig på B&W tror det har något med att mina öron tycker sådan typ av högtalare låter för instängt och diffust medan högtalare som Dali med sin banddiskant eller Tannoy som också kör coaxial lösning har mina öron gillat.

Hoppas inte du menar att Dynaudio och B&W låter lika för då vet jag inte hur du lyssnat. Inte för att jag tycker KEF och B&W låter lika men de låter mer likt varandra än Dynaudio & B&W. Tycker du Dynaudio låter instängda och diffusa så har du något av följand: för dålig anläggning, galet dålig akustik/placering eller trasiga högtalare. Men visst finns det högtalare som spela mer på lyssnaren.

Inte så säker på att det är något som vinner i längden dock. Kort och gott under rätt förutsättningar kan Dynaudio låta enastående med god kontroll, bra botten, topp och mellanregister. Dessutom ett ljud som man aldrig blir lyssnings trött på.


Redigerat av Blåtand, 20 januari 2016 - 18:56.


#41

Postad 20 januari 2016 - 21:35

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
[quote name="Blåtand" post="4300921" timestamp="1453312123"]Vad har du för budget och vilken butik skall du till?
 
Ska till Hifi Punkten i Trollhättan. Fick 11.000 för min Vincent och hade egentligen tänkt en beg. Billigare stärkare för att få loss pengar till ett par andra högtalare i biorummet men inser nu att jag antagligen får lägga hela beloppet för att få lite kvalitet. Kunde iofs behållt Vinceten men den var grymt stor och blir även intressant att testa något nytt.

#42

Postad 20 januari 2016 - 21:36

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad har du för budget och vilken butik skall du till?

 

Hoppas inte du menar att Dynaudio och B&W låter lika för då vet jag inte hur du lyssnat. Inte för att jag tycker KEF och B&W låter lika men de låter mer likt varandra än Dynaudio & B&W. Tycker du Dynaudio låter instängda och diffusa så har du något av följand: för dålig anläggning, galet dålig akustik/placering eller trasiga högtalare. Men visst finns det högtalare som spela mer på lyssnaren.

Inte så säker på att det är något som vinner i längden dock. Kort och gott under rätt förutsättningar kan Dynaudio låta enastående med god kontroll, bra botten, topp och mellanregister. Dessutom ett ljud som man aldrig blir lyssnings trött på.

Låter så klart olika. Tycker B&W är instängda medan Dynaudio x14 som jag har hört lät hur skall man säga, lite som jaha betalar man 8k för dem högtalarna. Jag kanske är fel målgrupp för just dynaudio. Det har varit hegel h80 alla gångerna jag har hört högtalarna. Kan ju vara som sådan att jag har vant mig vid en viss ljudbild. Tycker även Audio Physic låter bättre än Dynaudio. Tror mer det handlar om själva helhetsupplevelsen som jag har blivit besviken över vissa högtalare. Man har läst en del och sedan lyssnat och inte blivit imponerad. Tror mina öron gillar lite mer åt det ljusare/öppnare/varmare hållet, hört Audiovector en liten kort stund och det gillade mina öron. Även Beyer t series med moon gillade jag när jag sist lyssnade på hörlurar. Svårt att förklara. Säger inte att något är direkt dåligt utan man har bara helt olika preferenser.



#43

Postad 21 januari 2016 - 15:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

[quote name="Blåtand" post="4300921" timestamp="1453312123"]Vad har du för budget och vilken butik skall du till?
 
Ska till Hifi Punkten i Trollhättan. Fick 11.000 för min Vincent och hade egentligen tänkt en beg. Billigare stärkare för att få loss pengar till ett par andra högtalare i biorummet men inser nu att jag antagligen får lägga hela beloppet för att få lite kvalitet. Kunde iofs behållt Vinceten men den var grymt stor och blir även intressant att testa något nytt.

Tittade lite på deras hemsida och jag tror på det där med begagnat så lyssnat du på stärkare även över din budget "som ny" och se om det dyker uppnågot intressant begagnat. Underlättar alltid att kunna göra begagnat klipp om man lyssnat in sig.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.