Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG B7,C7,E7 inställningar och bildkalibrering

71 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55B7V 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 9,31 (53) Inga priser
LG OLED65B7V 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 9 8,05 (38) Inga priser
LG OLED55C7V (TV) 8 8,87 (29) Inga priser
LG OLED65E7V 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 7,2 (4) Inga priser
LG OLED55E7V (TV) 1 (0) Inga priser
42 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 5 mån sedan
LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017 (5776 inlägg) 2 år sedan
TV vs projektor (16 inlägg) 2 år sedan
Kanalkartan har ändrats (1 inlägg) 3 år sedan
Märkligt problem med LG OLED 65B7 (25 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 4 år sedan
LG oled 55B7V Smart TV eller inte (3 inlägg) 4 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 5 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 5 år sedan
rådgiving av ev köpa av tv oled (5 inlägg) 5 år sedan
TV-Köp - 55-65" - Budget - max ~25k. (16 inlägg) 5 år sedan
Vilken LG enbart för att spela på? (2 inlägg) 5 år sedan
Hjälp, vilken TV av dessa skulle ni köpa? (11 inlägg) 5 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 5 år sedan
Liknande LG OLED 55” (10 inlägg) 5 år sedan
Lite frågor kring ny tv. (4 inlägg) 5 år sedan
Ny 55:a- samsung Q6F eller NU7455 (10 inlägg) 5 år sedan
Kan man acceptera denna grad av banding OLED? (32 inlägg) 5 år sedan
Problem LG OLED55B7V (13 inlägg) 5 år sedan
LG OLED55B7V hittar bara analoga kanaler (12 inlägg) 5 år sedan
OLED55B7V tappar bild vid HDR (3 inlägg) 5 år sedan
LG 65SK8500 vs Samsung QE65Q7F (5 inlägg) 5 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 6 år sedan
Ny tv... LG OLED? Eller LCD? (9 inlägg) 6 år sedan
Samsung QE55Q7F vs. LG OLED55B7V (2 inlägg) 6 år sedan
OLED65B7V, 65XE9305 el. 65DX900E. Vilken skall jag köpa? (41 inlägg) 6 år sedan
Dags att slå till? (23 inlägg) 6 år sedan
LG Oled 55 c7v slocknar när man släcker ljus i huset (7 inlägg) 6 år sedan
Bästa 65" LED max 20K (2 inlägg) 6 år sedan
LG OLED55B7V och Plex via iPhone? (7 inlägg) 6 år sedan
Pristråd OLED (288 inlägg) 6 år sedan
sony 75xe 9405 vs sony kd65 A1 (17 inlägg) 6 år sedan
Tjejkompis behöver ny TV (5 inlägg) 6 år sedan
Köpråd på high-end TV - LG OLED 65" eller Sony LCD 75" (3 inlägg) 6 år sedan
LG 65E6V eller LG 55B7V (11 inlägg) 6 år sedan
Sony A1 el LGB7 - Black friday och Singles Day (14 inlägg) 6 år sedan
LG OLED55B7V eller Philips 55POS9002 (20 inlägg) 6 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 6 år sedan
LG OLED55B7 / 65B7 (72 inlägg) 6 år sedan
1080p LG oled vs 4k LG oled (10 inlägg) 6 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 6 år sedan

#1

Postad 23 november 2017 - 20:22

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Hittade ingen svensk sida med tips om inställningar och kalibrering
av dessa Oled tv,så skulle gärna se tips på bild inställningar för olika ingångs källor som Netflix,Viaplay,Comhem box,Blueray spelare,xbox,Ps4 och många andra.Så dela gärna med er hur ni fått den bästa bilden.

Redigerat av Unregistered0a756c1f, 23 november 2017 - 20:28.


#2

Postad 23 november 2017 - 20:45

rivoz
  • rivoz
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Har inte hittat något jag är helt nöjd med än men kör på dessa för tillfället eller grundinställningarna på ISF eller Technicolor. 

 

https://www.avforums...ttings.2106641/

 

http://www.rtings.co...a-oled/settings



#3

Postad 23 november 2017 - 21:11

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 1

Tanka hem https://drive.google...dit?usp=sharing och släng in black clipping och white clipping från basic settings-katalogen på ett usbminne eller nåt och spela upp med TVns interna spelare. Starta black clipping och justera brightness så du precis kan se rad 16 blinka (gör detta i mörkt rum svårt att se annars) sedan kör du white clipping och justerar contrast tills du ser alla fält upp till 253 blinka. Mer än så blir svårt att kalibrera utan utrustning. OLED light väljer du efter behov, denna ökar eller sänker ljusstyrkan på TVn.

 

Efter det kan du med fördel köra på rtings inställningar utom white balance då den är individuell för varje TV.  Stäng av alla bildförbättringar dom behövs inte, förstör bara bilden. True Motion är ju individuellt från person till person hur man vill ha det. Vissa stänger av det helt för att återge bilden korrekt .. Jag kör med 3 på dejudder och 0 på deblur tycker det funkar bra utan att introducera nämnvärda artifakter i bilden eller någon såpoperaeffekt  :)

 

Tänk på att du behöver ställa in detta på alla ingångar.



#4

Postad 23 november 2017 - 21:17

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Har inte hittat något jag är helt nöjd med än men kör på dessa för tillfället eller grundinställningarna på ISF eller Technicolor. 
 
https://www.avforums...ttings.2106641/
 
http://www.rtings.co...a-oled/settings

Tack för svar.har testat dom och fungerar Ok

#5

Postad 23 november 2017 - 21:21

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Tanka hem https://drive.google...dit?usp=sharing och släng in black clipping och white clipping från basic settings-katalogen på ett usbminne eller nåt och spela upp med TVns interna spelare. Starta black clipping och justera brightness så du precis kan se rad 16 blinka (gör detta i mörkt rum svårt att se annars) sedan kör du white clipping och justerar contrast tills du ser alla fält upp till 253 blinka. Mer än så blir svårt att kalibrera utan utrustning. OLED light väljer du efter behov, denna ökar eller sänker ljusstyrkan på TVn.
 
Efter det kan du med fördel köra på rtings inställningar utom white balance då den är individuell för varje TV.  Stäng av alla bildförbättringar dom behövs inte, förstör bara bilden. True Motion är ju individuellt från person till person hur man vill ha det. Vissa stänger av det helt för att återge bilden korrekt .. Jag kör med 3 på dejudder och 0 på deblur tycker det funkar bra utan att introducera nämnvärda artifakter i bilden eller någon såpoperaeffekt  :)
 
Tänk på att du behöver ställa in detta på alla ingångar.

Tackar.ska testa detta.
Har testat den inbyggda Netflix appen och tycker Ultra 4k ser bättre ut än Dolby vision borde väl vara tvärtom?

#6

Postad 23 november 2017 - 22:00

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

du menar icke HDR mot HDR? På vilket sätt ser det bättre ut? 



#7

Postad 23 november 2017 - 23:59

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 2

Hade B7an uppe i några veckor och jämförde mot 500Men och det här var det närmsta jag kom vad gäller vitbalans/färger/gamma och detaljer nära svart.

Vitbalansen är matchad med nåt som kallas ögon ;)

 

Fritt fram att prova

120 nits med gamma 2.3

Jag utgick från gamma 2.2 och ändrade "luminance" för 20 stegs inställningarna för att få gamma 2.3

Funkade bra utan artifekter i bilden eller gråskalan.

 

Inställningarna är för ett mörkt rum

 

 

General/HDMI ULTRA HD Deep Colour ON for the HDMI input thats in use
 
PICTURE
 
Aspect Ratio Settings: 16:9 
Just Scan ON
 
Energy Saving OFF
 
Picture Mode Settings: ISF Expert (Dark Room)
 
OLED LIGHT: 24
Contrast: 100
Brightness: 49
H Sharpness: 0
V Sharpness: 0
Colour: 46
Tint: 0
 
Expert Controls
Dynamic Contrast OFF
Super Resolution: OFF
Colour Gamut: Extended
Edge Enhancer: On
Colour Filter: OFF
Gamma: 2.2
 
White Balance
Colour Temperature: Warm2
Method: 2 Points
Pattern: Outer
 
Point High
Red 0
Green -5
Blue -2
 
Point Low
Red 1
Green 0
Blue 0
 
Method: 20 Points IRE
IRE 5
Adjusting Luminance: -3
 
IRE 10
Adjusting Luminance: -3
 
IRE 15
Adjusting Luminance: -9
 
IRE 20
Adjusting Luminance: -11
 
IRE 25
Adjusting Luminance: -11
 
IRE 30
Adjusting Luminance: -14
 
IRE 35
Adjusting Luminance: -16
 
IRE 40
Adjusting Luminance: -18
 
IRE 45
Adjusting Luminance: -13
 
IRE 50
Adjusting Luminance: -9
 
IRE 55
Adjusting Luminance: -12
 
IRE 60
Adjusting Luminance: -9
 
IRE 65
Adjusting Luminance: -6
 
IRE 70
Adjusting Luminance: -6
 
IRE 75
Adjusting Luminance: -7
 
IRE 80
Adjusting Luminance: -9
 
IRE 85
Adjusting Luminance: -6
 
IRE 90
Adjusting Luminance: -4
 
IRE 95
Adjusting Luminance: -1
 
IRE 100
Adjusting Luminance: 0
 
 
(Apply to all inputs)
 
 
Colour Management System (CMS)
Colour Red
Saturation -1
Tint 6
Luminance -1
 
Colour Green
Saturation -2
Tint 3
Luminance 2
 
Colour Blue
Saturation -1
Tint 0
Luminance 4
 
Colour Cyan
Saturation 3
Tint 2
Luminance 1
 
Colour Magenta
Saturation -2
Tint 4
Luminance -1
 
Colour Yellow
Saturation 0
Tint -4
Luminance 0
 
Picture Options
Noise Reduction OFF
MPEG Noise Reduction OFF
Black Level Low
Real Cinema On
Motion Eye Care Off
TruMotion User
De-Judder 0
De-Blur 0
 
(Apply to all inputs)
 
vitt stämmer inte på kortet eftersom kameran har så kallade metameric issues och plockar upp en helt annan vitbalans hos B7an (Höger) eftersom den har en helt annan Spektral distirbution jämfört med 500Men.
i verkligheten som våra ögon ser det så ser vitt lika ut på båda.
500M%20B7_2.jpg
 
500M_B7%20OLED_1.jpg
 
mer info om fenomentet här:
 
jag gick även så långt så jag stalde frågan om metameric fenomenet på ett biologi forum.
 
SPDerna visar en Kuro högst upp och en C7 OLED längst ner.
ni er själva hur olika dom ser ut.
 
Tyvärr inget klart svar där heller men jag tror mig ha fått klart på det ändå efter ännu mer sökande.
 
Dom olika energierna i primärfärgerna spelar ögonen ett spratt då dom träffar olika "hårt"
att en OLED uppfattas mer blåaktig trots att den är visuellt matchad mot en referens tv som inte har metameric failure beror på att OLEDs har hög energi enbart för blå färg.
den höga energin hos blått får ögonen att tolka ljuset som mer kallt
varpå plasma och Kuros har mer jämn energi hos primärfärgerna.
Grönt och Rött har högre energi hos en Kuro vilket gör att bilden får en varmare ton när den är kalibrerad till D65.
 
vitt ser även olika ut om det blandas från hög energi röd/grön/blå än om det blandas från lägre energi färger. 
 
överkurs? ;)
javisst

Redigerat av sune bejas, 24 november 2017 - 01:07.


#8

Postad 24 november 2017 - 09:14

Howlinskogge
  • Howlinskogge
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Köpte en LG55C7 idag på Elgiganten. De tog 500 kr tillägg för "kalibrering". Jag tänkte det kunde vara bra så jag skulle slippa få ett måndagsex. När jag ställde lite mera frågor kring detta sa säljare att de har öppnat och kikat så att allt såg bra ut, och pluggat in en usb-sticka med inställningar och ändrat bio-läget så att jag ska få bästa möjliga bild. "Du behöver inte röra någonting utan bra koppla in strömmen och köra igång".  

 

Har inte hunnit kika så mycket själv då jag sitter på jobbet hela dagen. Men om jag vill nollställa den kalibreringen de har gjort och testa mig fram själv. Kan jag nollställa tvn på något sätt? Betalade som sagt den extra avgiften för att behöva åka tillbaka med en död pixel eller dylikt.


Redigerat av Howlinskogge, 24 november 2017 - 09:22.


#9

Postad 24 november 2017 - 09:47

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 1

Köpte en LG55C7 idag på Elgiganten. De tog 500 kr tillägg för "kalibrering". Jag tänkte det kunde vara bra så jag skulle slippa få ett måndagsex. När jag ställde lite mera frågor kring detta sa säljare att de har öppnat och kikat så att allt såg bra ut, och pluggat in en usb-sticka med inställningar och ändrat bio-läget så att jag ska få bästa möjliga bild. "Du behöver inte röra någonting utan bra koppla in strömmen och köra igång".  
 
Har inte hunnit kika så mycket själv då jag sitter på jobbet hela dagen. Men om jag vill nollställa den kalibreringen de har gjort och testa mig fram själv. Kan jag nollställa tvn på något sätt? Betalade som sagt den extra avgiften för att behöva åka tillbaka med en död pixel eller dylikt.

Bra återställa till fabriksläge. Försök få tillbaks 500:ingen,deras ”kalibrering” är rena blåsningen tyvärr.

#10

Postad 26 november 2017 - 10:05

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 1
Gjorde just en basic kalibrering med spears & munsil Blu-Ray skivan och fick följande settings/resultat:

(General/HDMI ULTRA HD Deep Colour ON for the HDMI input thats in use)
 
PICTURE
 
Aspect Ratio Settings: 16:9 
Just Scan ON
 
Energy Saving OFF
 
Picture Mode Settings: ISF Expert (Dark Room)
 
OLED LIGHT: 25 (14-25 i mörkt rum-svagt belyst rum & 25-40 i ljust rum)
Contrast: 82 (högre än detta = clipping i vitt)
Brightness: 58 (56-67 beroende på källa)
H Sharpness: 20
V Sharpness: 20
Colour: 61 (2 st blå boxar och 2 st magenta som skall matcha varandra + blåfilter på på tvn)
Tint: 0
 
Expert Controls
Dynamic Contrast OFF
Super Resolution: OFF/ON
Colour Gamut: Auto
Edge Enhancer: OFF/ON
Colour Filter: OFF
Gamma: 2.4

Picture Options
Noise Reduction OFF/LOW
MPEG Noise Reduction OFF
Black Level Low
Real Cinema OFF/ON
Motion Eye Care Off
TruMotion OFF

Redigerat av Awen, 26 november 2017 - 10:35.


#11

Postad 27 november 2017 - 11:57

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Picture Mode Settings: ISF Expert (Dark Room)

 
Colour: 61 (2 st blå boxar och 2 st magenta som skall matcha varandra + blåfilter på på tvn)
 
Colour Gamut: Auto

 

Blåfilter på TV:n är inte en tillförlitlig metod och 61 med Auto-läge på Gamuten är ganska högt, dvs du riskerar att klippa nivåer och pressar ut mellantoner mot överdriven mättnad. Dubbelkolla med ramper för RGB och även CMY (minns inte på rak arm vad som finns på S&M) men du behöver alltså kolla så att du inte har klippt i någon av kanalerna med ett testmönster liknande denna:

 

http://www.lagom.nl/...st/contrast.php



#12

Postad 01 december 2017 - 08:01

vi11e80
  • vi11e80
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har precis köpt mig en b7v och tänkte prova inställningarna ovan men kan inte ställa in vitbalans! ”Knappen” är dimmad och går inte att trycka på! Vad gör jag för fel?

Redigerat av vi11e80, 01 december 2017 - 08:07.


#13

Postad 01 december 2017 - 08:35

PassiveA
  • PassiveA
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Har precis köpt mig en b7v och tänkte prova inställningarna ovan men kan inte ställa in vitbalans! ”Knappen” är dimmad och går inte att trycka på! Vad gör jag för fel?


Se till att du är i bildläget ISF Expert (Dark room) eller ISF Expert (Bright room) innan du försöker justera.

Observera att du kanske gör mer skada än nytta om du ändrar vitbalanansen med inställningar ifrån någon annans TV eftersom mätningar krävs på just din TV för att det ska bli korrekt.

#14

Postad 01 december 2017 - 08:57

vi11e80
  • vi11e80
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har ISF Expert (mörkt rum)! Har även kollat andra bildlägesinställningar är dimmad då med.

Okej men man vill ju ändå prova :)

#15

Postad 01 december 2017 - 09:26

PassiveA
  • PassiveA
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Har ISF Expert (mörkt rum)! Har även kollat andra bildlägesinställningar är dimmad då med.

Okej men man vill ju ändå prova :)

 

Aha OK. Tror att vitbalansen är låst om du har Eye Comfor Mode igång så prova att stänga av det.



#16

Postad 02 december 2017 - 08:10

vi11e80
  • vi11e80
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Japp d va Eye Comfort Mode som ställde till det för mig! Tack för hjälpen.

#17

Postad 02 december 2017 - 08:19

PassiveA
  • PassiveA
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Japp d va Eye Comfort Mode som ställde till det för mig! Tack för hjälpen.

 

Inga problem, lycka till :)



#18

Postad 03 december 2017 - 15:14

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Tanka hem https://drive.google...dit?usp=sharing och släng in black clipping och white clipping från basic settings-katalogen på ett usbminne eller nåt och spela upp med TVns interna spelare. Starta black clipping och justera brightness så du precis kan se rad 16 blinka (gör detta i mörkt rum svårt att se annars) sedan kör du white clipping och justerar contrast tills du ser alla fält upp till 253 blinka. Mer än så blir svårt att kalibrera utan utrustning. OLED light väljer du efter behov, denna ökar eller sänker ljusstyrkan på TVn.

 

Efter det kan du med fördel köra på rtings inställningar utom white balance då den är individuell för varje TV.  Stäng av alla bildförbättringar dom behövs inte, förstör bara bilden. True Motion är ju individuellt från person till person hur man vill ha det. Vissa stänger av det helt för att återge bilden korrekt .. Jag kör med 3 på dejudder och 0 på deblur tycker det funkar bra utan att introducera nämnvärda artifakter i bilden eller någon såpoperaeffekt  :)

 

Tänk på att du behöver ställa in detta på alla ingångar.

 

 

Har jag fattat rätt att dom värdena jag får gäller för alla ingångar?.fick t.e.x 82 på kontrast,fler av dom man hittar på nätet står det 100 i kontrast ex.dolby vision,skall man strunta i det och köra på 82 då?

 

Tv har gått i ca 125 timmar nu enligt service läge och allt är helt annorlunda än förut,dåliga färger och skärpa så behöver ställa in den igen



#19

Postad 03 december 2017 - 15:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Testbilderna är SDR och således gäller dina "findings" endast SDR, inte HDR.

#20

Postad 03 december 2017 - 19:43

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Se rad 16 blinka på black clipping filen?

Då finns det garanterat risk att svärtan åker upp när den inte ska göra det.

sen beror det på vilken gamma man kör med.

ska det vara riktigt så ska man knappt se sista raderna blinka med gamma 2.4

 

blackclipping ställs in med vanligt material inte med testfiler :)



#21

Postad 04 december 2017 - 13:22

Unregisteredb187ace3
  • Unregisteredb187ace3
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Köpte en LG55C7 idag på Elgiganten. De tog 500 kr tillägg för "kalibrering". Jag tänkte det kunde vara bra så jag skulle slippa få ett måndagsex. När jag ställde lite mera frågor kring detta sa säljare att de har öppnat och kikat så att allt såg bra ut, och pluggat in en usb-sticka med inställningar och ändrat bio-läget så att jag ska få bästa möjliga bild. "Du behöver inte röra någonting utan bra koppla in strömmen och köra igång".  
 
Har inte hunnit kika så mycket själv då jag sitter på jobbet hela dagen. Men om jag vill nollställa den kalibreringen de har gjort och testa mig fram själv. Kan jag nollställa tvn på något sätt? Betalade som sagt den extra avgiften för att behöva åka tillbaka med en död pixel eller dylikt.


Bra återställa till fabriksläge. Försök få tillbaks 500:ingen,deras ”kalibrering” är rena blåsningen tyvärr.

 
Elgiganten är kluriga och luddiga med deras kalibrering. Fullt medveten om att Elgigantens kalibrering inte är avancerad eller på något sätt att jämföra med Media Markt men jag tog också tjänsten mest för att de sa att det ger utökad pixelgaranti (vilket i sig låter lite flummigt) men det har att göra med hur lite pixelfel som behövs för att man ska kunna få den fixad/utbytt. Man betalar en slant för mindre tjafs vid eventuella problem, ungefär så. ;-)

Tilläggas bör dock att trots allt negativt man läst om Elgigantens kalibrering (det var ju något fall som uppmärksammades i pressen) så var jag nöjd med min bild direkt hemma, det är förhoppningsvis så att de lärt sig något av misstaget.
 
Däremot så hade de också sagt att de skulle uppdatera till senaste firmware etc vilket de inte gjorde. Kan ju vara så enkelt att de litade på LGns online update vilken uppenbarligen oftast inte fungerar som den ska.

Redigerat av Unregisteredb187ace3, 04 december 2017 - 13:27.


#22

Postad 04 december 2017 - 13:33

Ordell81
  • Ordell81
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 1

Skulle gärna få lite tips av de som är nöjda med sina settings på när det gäller Dolby vision och HDR :)



#23

Postad 13 december 2017 - 12:33

Vincentboy
  • Vincentboy
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Vad menas med Point High och Point Low ?



#24

Postad 13 december 2017 - 12:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Vad menas med Point High och Point Low ?

Ljusare resp mörkare delen av gråskalan. Ta upp en greyramp så lär du se hur bilden påverkas.

Som sagt oändligt många gånger tidigare är kalibrering av gråskala/vitbalans nått som kräver både kunskap och mätverktyg. Men leka med dem kan ju alla göra. :)

Redigerat av pacman, 13 december 2017 - 12:50.


#25

Postad 13 december 2017 - 14:53

Vincentboy
  • Vincentboy
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Provade att ändra lite men kunde bara ändra den ena ex Point High men kunde inte ändra Point Low gör säkert nåt fel bara.



#26

Postad 14 december 2017 - 10:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

https://youtu.be/6Wmohn9b3Sc



#27

Postad 14 december 2017 - 11:05

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Undrar om jag fått fel på min C7

 

Har ibland fått upp ett fel på en hel rad längst ner som blinkar till med ett par sekunder intervall

 

Spolade även tillbaks programmet och felet uppstod varje gång, när felet uppstår sker det på samma ställe på programmet



#28

Postad 14 december 2017 - 13:46

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Undrar om jag fått fel på min C7

 

Har ibland fått upp ett fel på en hel rad längst ner som blinkar till med ett par sekunder intervall

 

Spolade även tillbaks programmet och felet uppstod varje gång, när felet uppstår sker det på samma ställe på programmet

Låter mer som ett fel i programmet du tittar på så som du förklarar. 



#29

Postad 14 december 2017 - 14:07

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Låter mer som ett fel i programmet du tittar på så som du förklarar. 

 

Det jag misstänker, det är ett program på history channel hd inte sett det någonstans

 

Har 59 kanaler inte sett det på någon annan kanal

 

Undrar om det har med hur jag valde 16:9 på C7 och Telia boxen?



#30

Postad 15 december 2017 - 10:43

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0
Efter att prövat inställningar en vecka, detta jag känner mig mest nöjd med som kommer från SD
 
 
 
PICTURE
 
Aspect Ratio Settings: 16:9 
Just Scan ON
 
Energy Saving Minimum
 
Picture Mode Settings: HDR medel/stark
 
OLED LIGHT: 80
Contrast: 90
Brightness: 60
Sharpness: 0
Colour: 70 
Tint: 0
Colour temprature 0
 
 
Expert Controls
 
Dynamic Contrast OFF
Super Resolution: OFF
Colour Gamut: EXTENDED
Super Resolution: HIGH
Gamma: MEDIUM
 

Picture Options
 
Noise Reduction HIGH
MPEG Noise Reduction HIGH
Black Level LOW
Real Cinema OFF
Motion Eye Care OFF
TruMotion CLEAR
 
 
För mig känns detta mest behagligast att titta på
 
HDR skalar upp sämre material väldigt bra som på mina sämre kanaler SF kanalen och TV4 guld - Tex Jönssonligan filmerna ser hyfsad OK ut! Även tv serierna från 70-80 talet på TV4 guld ser helt ok ut.
 
HD ser så klart skitbra ut! Även vanliga SD kanaler
 
Ser knappt inga pickels rutor eller brickor alls
 
Det jag ville ha är en jämn övergång mellan SD HD kanaler sport tv serier film det har jag fått
 
 

Redigerat av Ironse, 16 december 2017 - 01:42.


#31

Postad 15 december 2017 - 18:42

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

är du nöjd så  :D  jag måste fan testa o se hur de där ser ut



#32

Postad 16 december 2017 - 13:00

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

är du nöjd så  :D  jag måste fan testa o se hur de där ser ut


Haha skriv gärna igen när du testat dom inställningarna. ;)

#33

Postad 16 december 2017 - 13:41

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Haha skriv gärna igen när du testat dom inställningarna. ;)

 

Smaken är olika

 

Alla gillar säkert inte era inställningar heller

 

När jag ställer in vill jag även mina SD kanaler ska se så bra ut som möjligt

 

Ni utgår i från era HD kanaler ska se så bra ut som möjligt

 

Samt ni kör troligtvis med energy saving av och värme 2


Redigerat av Ironse, 16 december 2017 - 13:48.


#34

Postad 16 december 2017 - 13:51

PassiveA
  • PassiveA
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Brightness på 60 känns ju direkt felaktigt, brukar ligga på ca 50. Högre än så ger grå svärta. Första 200h kanske den kan va något högre inställd men sen när den är inkörd måste man kolla så att svartnivån stämmer. Color på 70 är också alldeles för högt.

#35

Postad 16 december 2017 - 14:08

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Brightness på 60 känns ju direkt felaktigt, brukar ligga på ca 50. Högre än så ger grå svärta. Första 200h kanske den kan va något högre inställd men sen när den är inkörd måste man kolla så att svartnivån stämmer. Color på 70 är också alldeles för högt.

 

Du glömmer bort detaljer när du stirrar blint på dessa värden

 

Du glömmer bort HDR har Light Medium Storng

 

Du glömmer bort Energy Saving

 

Det påverkar en del när jag ändrar Brightness Kontrasten och färgen



#36

Postad 16 december 2017 - 14:21

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ni säger mina inställningar är överdrivna

 

https://postimg.org/image/8aiep4ijf/

 

En inställning jag provat med technicolor



#37

Postad 16 december 2017 - 14:48

PassiveA
  • PassiveA
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Du glömmer bort detaljer när du stirrar blint på dessa värden

 

Du glömmer bort HDR har Light Medium Storng

 

Du glömmer bort Energy Saving

 

Det påverkar en del när jag ändrar Brightness Kontrasten och färgen

 

OK lycka till, känns som du har bättre koll.



#38

Postad 16 december 2017 - 15:01

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

OK lycka till, känns som du har bättre koll.

 

https://postimg.org/image/xbflmcpe3/

 

https://postimg.org/image/9kg849ccb/

 

Skarpa bilder för mig i alla fall



#39

Postad 16 december 2017 - 19:15

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Ger inget att se bilder, säger inget om dina inställningar. Du tar bilder med en telefon (antar jag) som är inställd på ett visst sätt och som ska anpassa ljuset efter ditt rum. Vi ska sedan kolla på våra skärmar som är inställda på ett visst sätt.

 

Säger ingenting. Bara du är nöjd spelar det ingen roll, du behöver inte hävda dig. Kör på.



#40

Postad 16 december 2017 - 23:29

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ger inget att se bilder, säger inget om dina inställningar. Du tar bilder med en telefon (antar jag) som är inställd på ett visst sätt och som ska anpassa ljuset efter ditt rum. Vi ska sedan kolla på våra skärmar som är inställda på ett visst sätt.

 

Säger ingenting. Bara du är nöjd spelar det ingen roll, du behöver inte hävda dig. Kör på.

 

Precis som det inte ger lägga upp filmad tv på youtube man måste se med egna ögon

 

De flesta kör väl isf expert mode eller nya technicolor mode

 

Har även lärt mig skillnaden vad man ska ändra på för att påverka lågupplöst icke hd kanaler

 

Så jag är jäkligt nöjd med inställningarna från vad jag haft innan

 

Vet de flesta kör på warm 2 men gillar inte det helt enkelt

 

Har sett på en sony 930 i en butik som matar hd kanaler

 

Jag vet jag har jämför bar bild minst med den om inte bättre


Redigerat av Ironse, 16 december 2017 - 23:36.


#41

Postad 17 december 2017 - 00:00

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Dom enda fotona som ger något är där man har en annan tv sida vid sida och gärna en kalibrerad sådan.

Då kan man se skillnaderna i  kontrast svärta/färger och skärpa.

Du måste även ha en DSLR kamera som har ett högt dynamiskt omfång för att få med alla detaljer från svart till vitt

mobilkamerorna klarar inte av båda samtidigt utan att det klips

 

Exempel på det här fotot jämfört med en kalibrerad 500M så ser man att B6an har lite överdriven röd färg annars så är vitbalansen rätt nära.

Skärpan på B6an något bättre och kontrasten i det här rummet är ungefär lika på båda.

B6%20500M_2.jpg

 

 

På det här fotot så ser man att OLEDen högst upp har sämre mikrokontrast än båda Kuro tv apparaterna.

Ljusnivån på små objekt är mer dämpade på OLEDen.

Alla tre är kalibrerade till samma ljusstyrka och gamma.

Man ser även att en standard 5090 Kuro till vänster har en mer platt bild med sämre kontrast än både den nollställda 500An nere till höger och OLEDen.

500an nere till höger har ett enormt djup i bilden.

 

oledvs3.jpg

 

 

Exempel på att högre kontrast gör att bilden ser skarpare ut

Alla smådetaljer framhävs bättre med högre kontrast.

KS7005%20VS%20500M_Oblivion4.jpg

 

Noter att alla foton är från SDR

att ta kort på HDR idag är omöjligt att dra några slutsatser ifrån.

 

påt igen Ironise ;)

upp med plasma tvn och ta kort brevid OLEDen



#42

Postad 17 december 2017 - 00:28

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Jag ser skillnad på hdtv test atv 4k vs uhd bluray jämförelse. Tycker uhd bluray versionen ser krispigare/skarpare ut. Nu när kamerorna dessutom filmar i 4k hjälper ju till. Så jag tycker inte såna filmade jämförlser är onödiga, om dom är bra gjorda.

https://youtu.be/WbKCZpQN72c

Redigerat av axion84, 17 december 2017 - 00:31.


#43

Postad 17 december 2017 - 02:17

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Självklart är det inte onödigt om det görs på ett korrekt sätt och förklaras. Bara lägga upp en bild och säga: -Visst ser det bra ut nu? ger ju lite..



#44

Postad 17 december 2017 - 09:00

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Självklart är det inte onödigt om det görs på ett korrekt sätt och förklaras. Bara lägga upp en bild och säga: -Visst ser det bra ut nu? ger ju lite..

Det är sant. Bästa vore att använda hans inställningar och se om det är den magiska formeln :)

Redigerat av axion84, 17 december 2017 - 09:00.


#45

Postad 17 december 2017 - 13:56

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Det är sant. Bästa vore att använda hans inställningar och se om det är den magiska formeln :)

haha jo exakt, går ju testa hur mycket som helst. Det viktigaste är nog att lära sig vad alla inställningar gör och sedan ställa in det efter sin egen smak. Det är ju bara när man inte är nöjd man behöver fråga andra och hålla på.

 

Men jämförelser mellan enheter osv tycker jag är grymt bra att dom kör. Är jag sugen på Xbox One X tex. vill jag ju att det ska gå köra en UHD Bluray i bra kvalitet.

 

Jag tycker det var otroligt enkelt att få en bild jag är nöjd med på både HDR och SDR. Grymt nöjd med köpet än så länge iaf. :)


Redigerat av aeqvist87, 17 december 2017 - 13:57.


#46

Postad 17 december 2017 - 16:41

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Självklart är det inte onödigt om det görs på ett korrekt sätt och förklaras. Bara lägga upp en bild och säga: -Visst ser det bra ut nu? ger ju lite..

man måste ha nåt att jämföra med annars ser ju skärmdumpar från print screen mest korrekta ut. :D

 

glömde nämna att kameran måste ha en vitbalans satt till 6500K

skärmen ni kollar fotona på måste även vara kalibrerad.

mycket som kan gå fel här ;)


Redigerat av sune bejas, 17 december 2017 - 16:44.


#47

Postad 23 december 2017 - 16:01

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Min Apple TV 4K kan peta ut 4K SDR med chroma 4:4:4. Apple beskriver det så här: "4:4:4 improves clarity, but requires high speed cables. 4:2:0 provides a high-quality picture that is compatible with most TVs and HDMI cables".

 

I rtings.com's inställningsguide står det att man måste byta ikon på HDMI-ingången på TV:n till "PC" för att aktivera 4:4:4 chroma. Jag kan ställa in Apple TV:n på chroma 4:4:4 utan att ändra ikon på HDMI-ingången. Bilden ser bra ut. Om jag ändrar HDMI-ingångens ikon till en "PC" så inaktiveras en massa avancerade inställningsmöjligheter i bildinställningar (även på ISF-lägena).

 

"If you want to activate the Chroma subsampling (4:4:4) on the LG C7, you need to set the 'Input Label' to 'PC' for the HDMI port where your device is connected."

https://www.rtings.c...7-oled/settings

 

Även om jag läst på om vad chroma subsampling är kan jag inte säga att jag förstår riktigt vad det innebär för praktisk skillnad, men det låter ju som att man vill ha det om det går.

 

Varför funkar det även fast jag inte bytt ikon på HDMI-ingången? Är det risk för problem, t.ex. att bildinformation slängs bort eller behandlas fel? PC-läget känns inte så bra med tanke på att man förlorar inställningsmöjligheter, eller?



#48

Postad 23 december 2017 - 18:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
All video är 4:2:0 från början så det är inte alls säkert att 4:4:4 ut från ATV ger nån förbättring.

Skillnaden är som regel subtil iaf och det är garanterat inte värt att köra PC läget.

#49

Postad 04 januari 2018 - 23:45

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Någon som fått till bra inställningar för sport på sin LG 7? Kollar på juniorhockey-VM nu och pucken hackar som faaaan när den är i rörelse.

#50

Postad 04 januari 2018 - 23:54

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

inkälla? true motion påslaget? stäng av isf och kör med rätt frekvens in (50hz) .. hackar inget här.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.