Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluesound

263 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bluesound Node (Mediaspelare) Rapporterad 2 8,45 (10) 5 998:-
Bluesound Node 2 (Mediaspelare) 9 9 (17) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 05 april 2015 - 12:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Nu blir jag nyfiken. Hur gör man för att bli överflyttad från Wimp till Tidal?

När det gäller Wimps ljud är det säkert bara mina öron som spelar mig ett spratt. Jag var förkyld en ganska lång period och sådant påverkar ju hur man hör. 😊

#102

Postad 05 april 2015 - 14:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Nu blir jag nyfiken. Hur gör man för att bli överflyttad från Wimp till Tidal?
När det gäller Wimps ljud är det säkert bara mina öron som spelar mig ett spratt. Jag var förkyld en ganska lång period och sådant påverkar ju hur man hör.


Jag fick mail av WiMP, om att jag kunde logga in med samma användarnamn och lösenord på båda tjänsterna, för att kunna prova Tidal. Jag vet dock inte om det måste ske ett "aktivt" byte senare, eller hur det blir. (Jag kör WiMP/Tidal HiFi)

#103

Postad 05 april 2015 - 18:46

palbratelund
  • palbratelund
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

1) Vi har ikke endret noe på lydkvaliteten, så det er nok dagsformen som spiller inn :)

 

2) Vi har åpnet opp slik at WiMP-användare kan logge seg inn på TIDAL-apps. Jeg anbefaler TIDAL fordi den tjenesten har mer omfattende CDN-delivery enn WiMP, ergo mer robust playback. 



#104

Postad 05 april 2015 - 19:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tack för alla svar! Jag har nog fått ett sånt mejl. Palbratelund, om jag loggar in till Tidal med Wimp-inloggningen, är det permanent eller är det ett test av Tidal under en begränsad period?

Mer robust playback är ju välkommet. ☺

Redigerat av Mange36, 05 april 2015 - 19:17.


#105

Postad 10 april 2015 - 07:51

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

1) Vi har ikke endret noe på lydkvaliteten, så det er nok dagsformen som spiller inn :)

2) Vi har åpnet opp slik at WiMP-användare kan logge seg inn på TIDAL-apps. Jeg anbefaler TIDAL fordi den tjenesten har mer omfattende CDN-delivery enn WiMP, ergo mer robust playback.


Hur byter jag från Wimp till Tidal? Måste jag skapa nytt konto på Tidal och avsluta Wimp? I så fall, kan jag importera mina Wimp-spellistor till Tidal? Eller, vilket vore det enklaste för oss slutanvändare, kan mitt Wimpkonto omvandlas till ett Tidalkonto?

#106

Postad 10 april 2015 - 08:35

palbratelund
  • palbratelund
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Du trenger ikke bytte egentlig. Bare logg deg inn i TIDAL med WiMP-brukeren din. 



#107

Postad 10 april 2015 - 09:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Du trenger ikke bytte egentlig. Bare logg deg inn i TIDAL med WiMP-brukeren din.


Tack! Det var det svaret jag hoppades på.

Orsaken till min fråga var att jag inte kan skapa spellistor i Tidal, varken via Android-app eller via Chrom på dator. Därför trodde jag att jag på något sätt behövde byta till ett unikt Tidalkonto. I Wimp kan jag skapa spellistor, Att det inte går i Tidal kanske endast är ett tillfälligt fel.

Redigerat av Mange36, 11 april 2015 - 04:17.


#108

Postad 11 april 2015 - 13:53

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Började fundera på en bättre DAC till min Node och slog till på en NAD C510 som var sänkt av HiFi-klubben från 9000:- till 6000:-

 

I teorin ett fynd då den innehåller NAD:s egenutvecklade High End DAC komponenter från deras dyrare prylar.

 

Vid test visade det sig att ljudet var exakt samma från Node DAC:en som den i NAD C510.

 

Dessa kördes med en XTZ Class A D3 tillsammans med ett par Swans F2.2A högtalare. Det var mao inga begränsningar i själva systemet.

 

Vid sökning på några amerikanska trådar påstods det att det är samma DAC i Node som i NAD C510. Så den DAC:en returnerades till affären.

 

Men det innebär ju i sin tur att Node är extremt prisvärd trots sina 4000:- för den låter ju minst sagt bra med sin fina detaljupplösning och är ljudmässigt totalt överlägsen min tidigare Sonos Connect.

 

Så nu är frågan, finns det någon på tråden som har erfarenhet av en DAC som låter betydligt bättre tillsammans med en Node?

 

Mycket vill ju som bekant ha mer... :)



#109

Postad 11 april 2015 - 15:19

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Började fundera på en bättre DAC till min Node och slog till på en NAD C510 som var sänkt av HiFi-klubben från 9000:- till 6000:-
 
I teorin ett fynd då den innehåller NAD:s egenutvecklade High End DAC komponenter från deras dyrare prylar.
 
Vid test visade det sig att ljudet var exakt samma från Node DAC:en som den i NAD C510.
 
Dessa kördes med en XTZ Class A D3 tillsammans med ett par Swans F2.2A högtalare. Det var mao inga begränsningar i själva systemet.
 
Vid sökning på några amerikanska trådar påstods det att det är samma DAC i Node som i NAD C510. Så den DAC:en returnerades till affären.
 
Men det innebär ju i sin tur att Node är extremt prisvärd trots sina 4000:- för den låter ju minst sagt bra med sin fina detaljupplösning och är ljudmässigt totalt överlägsen min tidigare Sonos Connect.
 
Så nu är frågan, finns det någon på tråden som har erfarenhet av en DAC som låter betydligt bättre tillsammans med en Node?
 
Mycket vill ju som bekant ha mer... :)


Vänta lite här nu. Det kan ju inte vara samma dac i en node som i en NAD c510, samma dac-chip kan det defenetivt vara, men det är ju en helt annan sak. Trots att dac-chippet är en kritisk komponent i en dac så är det ju långt ifrån endast chippet som avgör slutresultatet låter. Du påstår att övriga komponenter du har inte kan utgöra någon begränsning för slutresultatet. Jag ifrågasätter inte att det är bra grejer du har, men att påstå att det är så pass perfekta att de inte utgör någon begränsning, anser jag är att gå några steg för långt. De tre viktigaste förutsättningarna för att detektera skillnad nämner du inte, din hörsel, hur tränat öra du har eller din rumsakustik.
Jag har ingen aning om hur pass lika de omnämnda komponenterna låter men exakt lika har jag svårt att tänka mig att de låter. Dock betvivlar jag inte att det kan vara omöjligt att detektera skillnad under suboptimala förhållanden. För där har du genom din subjektiva "studie" bevisat faktum, att du inte hör någon skillnad.

#110

Postad 12 april 2015 - 00:20

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Vänta lite här nu. Det kan ju inte vara samma dac i en node som i en NAD c510, samma dac-chip kan det defenetivt vara, men det är ju en helt annan sak. Trots att dac-chippet är en kritisk komponent i en dac så är det ju långt ifrån endast chippet som avgör slutresultatet låter. Du påstår att övriga komponenter du har inte kan utgöra någon begränsning för slutresultatet. Jag ifrågasätter inte att det är bra grejer du har, men att påstå att det är så pass perfekta att de inte utgör någon begränsning, anser jag är att gå några steg för långt. De tre viktigaste förutsättningarna för att detektera skillnad nämner du inte, din hörsel, hur tränat öra du har eller din rumsakustik.
Jag har ingen aning om hur pass lika de omnämnda komponenterna låter men exakt lika har jag svårt att tänka mig att de låter. Dock betvivlar jag inte att det kan vara omöjligt att detektera skillnad under suboptimala förhållanden. För där har du genom din subjektiva "studie" bevisat faktum, att du inte hör någon skillnad.

Well... Testet utgick från några nyare släpp från HDTracks 192/24 samtidigt körda med varsin ingång. Analogt direkt till XTZ och optiskt till NAD:en och analogt vidare till XTZ . Jag kunde alltså skifta mellan kanalerna och ställa in resp. volym exakt. Ingen skillnad.

 

Rummet är optimerat med hjälp av en Behringer Ultra curve Pro DEQ2496 plus tillhörande mätmikrofon. Inte för att det behövdes så mycket korrigeringar då jag bor i en 100 år gammal träkåk med 3,4 meters takhöjd. Inga ståendevågor mao. Dämpningen har mest bestått av lagom tunga gardiner samt några akustikplattor.

 

Jag har haft HiFi som hobby under ett långt liv och har med det utvecklat en väl tränad hörsel.

 

Swans F2.2A är bland det bästa som går att få tag idag för en rimlig peng (60.000:-) och spöar bl.a. B&W 801.

Jag vet, då det var en polare här och lyssnade vilket gjorde att han åkte hem och sålde sina B&W för att istället köpa likadana som mina. :)

 

Dämpfaktorn i min stärkare, XTZ Class A D3, är dessutom helt optimal till mina högtalare så den behövde jag inte modda. Hade lite tur där.

 

Vad jag menade med begränsning var att trots allt så är Node:n den svagaste länken i den här kedjan.

 

Så angående samma DAC så har jag fått de uppgifterna från två olika forum plus som sagt att det inte var någon skillnad i ljudet. Googla gärna själv.

 

Ditt inlägg påför inget annat än ditt eget tyckande och utan erfarenhet av nämnda komponenter skall du nog vara lite försiktig med ordet "subjektiv" då det just är det som är din bedömning av mitt inlägg.


Redigerat av perri, 12 april 2015 - 01:22.


#111

Postad 12 april 2015 - 08:56

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det är väl inget fel med att framföra sin subjektiva åsikt, så länge man är tydlig med vad som är ens egna åsikter och vad som är objektiv fakta. Jag menar att jag i mitt tidigare inlägg varit tydlig med att det handlar om mitt tyckande.
Jag har själv sökt lite på nätet för att leta fram uppgifter om node i jämförelse till NAD c510. Jag finner att det tycks sitta ett CS4350 i Node. Vad gäller Nad c510 har jag trots mitt sökande inte lyckats hitta uppgifter om vilket dac-chip som sitter i. Efter att ha studerat bilder om hur nad ser ut på insadan, så kan jag inte se hur det skulle vara fysiskt möjligt att få plats med identiska komponenter i node. Kan du bekräfta att det är CS4350 i node?
Vart finner jag pålitlig information, eller information över huvud taget kring att hela dac-modulen är identisk i de båda enheterna?

Redigerat av hampestampe, 12 april 2015 - 08:57.


#112

Postad 12 april 2015 - 12:02

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Det är väl inget fel med att framföra sin subjektiva åsikt, så länge man är tydlig med vad som är ens egna åsikter och vad som är objektiv fakta. Jag menar att jag i mitt tidigare inlägg varit tydlig med att det handlar om mitt tyckande.
Jag har själv sökt lite på nätet för att leta fram uppgifter om node i jämförelse till NAD c510. Jag finner att det tycks sitta ett CS4350 i Node. Vad gäller Nad c510 har jag trots mitt sökande inte lyckats hitta uppgifter om vilket dac-chip som sitter i. Efter att ha studerat bilder om hur nad ser ut på insadan, så kan jag inte se hur det skulle vara fysiskt möjligt att få plats med identiska komponenter i node. Kan du bekräfta att det är CS4350 i node?
Vart finner jag pålitlig information, eller information över huvud taget kring att hela dac-modulen är identisk i de båda enheterna?

Nu kommer jag inte direkt ihåg var jag var men jag tror att det var Bluesounds forum och ett annat. Det som avhandlades där var en tidigare och dyrare NAD DAC men med samma innehåll som C510 när det gäller DAC biten.

C510 är så pass ny så det står ganska lite om den på nätet.

 

Men eftersom Bluesound är en avknoppning från NAD och NAD har ekonomiska intressen i företaget är det ju inte helt orimligt att tänka sig att Bluesound har fått använda sig av NAD:s DAC. Om sen kretskortslayouten av utrymmesskäl inte är identisk är ju av mindre betydelse då den delen ju är digital.

 

Det är alltid lika viktigt att ett nystartat företag får ett bra rykte från start då den framtida prissättningen av deras produkter är avhängigt hur deras renommé är på marknaden. Därför kan det vara en god strategi att fylla på de första produkterna med allt möjligt godis och kalkylera med en mindre vinst i början för att sen ta hem senare.

 

För det är ju så det går till. Priserna är alltid satta för vad vi kan tänka oss betala och inte vad varan egentligen kostar vid tillverkningen plus liten vinst. Skrytfaktorn säljer ju som bekant rätt bra... Ekonomisk utpressning m.a.o. 

 

Kort sagt så blir vi alla konsumenter lurade vid varje köp... :rolleyes:



#113

Postad 12 april 2015 - 16:00

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Men eftersom Bluesound är en avknoppning från NAD och NAD har ekonomiska intressen i företaget är det ju inte helt orimligt att tänka sig att Bluesound har fått använda sig av NAD:s DAC. Om sen kretskortslayouten av utrymmesskäl inte är identisk är ju av mindre betydelse då den delen ju är digital.
 

Jag menar att du förenklar det hela alltför mycket. För att dac-chippet ska prestera väl, måste det också implementeras väl. Det innebär att det behöver användas en hel del andra komponenter i lådan som också kostar pengar. Strömförsörjning och masterklocka är två exempel på delkomponenter som har stor betydelse. Dac-chippet som används i Bluesound Node kostar runt 40:- styck när de köps i små volymer. Det står i prodktpladet för chippet att det är tänkt för kostnadseffektiva lösningar. Som sagt, att hävda att två produkter innehåller samma dac, för att de använder sig av samma chip, är att gå för långt.

#114

Postad 12 april 2015 - 18:19

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Jag menar att du förenklar det hela alltför mycket. För att dac-chippet ska prestera väl, måste det också implementeras väl. Det innebär att det behöver användas en hel del andra komponenter i lådan som också kostar pengar. Strömförsörjning och masterklocka är två exempel på delkomponenter som har stor betydelse. Dac-chippet som används i Bluesound Node kostar runt 40:- styck när de köps i små volymer. Det står i prodktpladet för chippet att det är tänkt för kostnadseffektiva lösningar. Som sagt, att hävda att två produkter innehåller samma dac, för att de använder sig av samma chip, är att gå för långt.

Jag har aldrig påstått att jag bara menar själva DAC kretsen utan det är något som du själv framhärdar. Det finns ju en anledning att jag skrev om kretskortslayouten eller hur?

 

Men du äger ju en NAD M51 så varför inte låna hem en Node och testa själv?

 

Eller är det egentligen så, vilket är vanligt på forum, att du känner dig hotad vid tanken på att något billigare är lika bra och därför måste dra igång en sån här diskussion?

För trots allt, även om tanken är outhärdlig för dig, det låter likadant.



#115

Postad 12 april 2015 - 20:10

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag har aldrig påstått att jag bara menar själva DAC kretsen utan det är något som du själv framhärdar. Det finns ju en anledning att jag skrev om kretskortslayouten eller hur?

Men du äger ju en NAD M51 så varför inte låna hem en Node och testa själv?

Eller är det egentligen så, vilket är vanligt på forum, att du känner dig hotad vid tanken på att något billigare är lika bra och därför måste dra igång en sån här diskussion?
För trots allt, även om tanken är outhärdlig för dig, det låter likadant.

Nej, jag äger ingen Nad M51, den var den minst bra av de 3 som stod här hemma innan jag bestämde mig för den Auralic Vega jag kör i dag. När jag började fundera på uppgradering av dac för ett år sedan var M51 den första jag lånade hem, inget fel på den men jag kände att min gamla Harmony design var ganska likvärdig.
Ursäkta att jag tyckts höja ditt blodtryck. Vi har uppenbarligen ganska olika uppfattning om vad som har betydelse i en dac. Du får dra vilka slutsatser du vill om huruvida jag känner mig hotad eller inte. Jag är ledsen men jag förstår inte alls vad du menar, när du säger att de har "samma dac". Kretskortslayout, komponenterna på kretskortet, dac-chip och strömförsörjning är av betydelse i en dac enligt min uppfattning. Nad c510 väger om jag minns rätt 3,7 kg, Node väger väl ett kg och innehåller dessutom lite andra förvisso lätta komponenter. Detta indikerar väl att det inte är riktigt rimligt att anta att insidan i stort är den samma???

Redigerat av hampestampe, 12 april 2015 - 20:12.


#116

Postad 12 april 2015 - 20:24

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

OSV OSV OSV... Du bara upprepar dig utan att tillföra något nytt så jag lägger ner den s.k. debatten med dig eller vad det nu var...

 

Någon annan som har någon erfarenhet av Node och olika DAC:ar?



#117

Postad 12 april 2015 - 20:57

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

OSV OSV OSV... Du bara upprepar dig utan att tillföra något nytt så jag lägger ner den s.k. debatten med dig eller vad det nu var...

Någon annan som har någon erfarenhet av Node och olika DAC:ar?

Anledningen till att jag upprepar mig är att jag fått uppfattningen att du inte förstått vad jag menar. Jag har tyvärr inte alls förstått vad du menar heller. Som jag ser det tycks dacarna vara av ganska olika konstruktion, men de är förmodligen baserade på samma dac-chip (upprepning igen). Naden har ju tillexempel någon avancerad volymjusteringskrets som är intergrerad i dac-kretsen som jag förstått det. Jag påstår varken att den förbättrar eller försämrar något. Jag menar bara på att det indikerar att skillnaderna de båda emellan tycks vara stora. Det är en annan sak att de upplevs låta väldigt lika. Jag tycker karaktären på M51 var ganska lik min gamla Harmony design, men de var ju från grunden mycket olika konstruktioner.
För övrigt tycker jag att det blir mest intressanta diskusioner när man tycker olika. Hade jag tyckt precic som du hade jag inte ens bemödat mig att svara i tråden.
Hade du några belägg för att det är samma dac i c510 som i node?
Jag förstod det som att du egentligen menade att det var någon annan av Nads dacar som var "samma" som Node.
Du hänvisade till två forum... Kan du inte länka till trådarna, för att möjliggöra bedömning av trovärdigheten i vad som skrivits där.
Jag har själv sökt en del ikväll, utan att hitta något som tyder på att det är något mer än bara dac-chippet som är det samma. Någon annan som sitter på information i ämnet?
Sen hoppas jag naturligtis att du vill fortsätta diskusionen med mig, trots att jag inte håller med i allt du säger, det är väl trots allt det forumet är till för. Sen är det helt okej för mig, om det på något konstigt sätt visar sig att du har "rätt".
:-P

Redigerat av hampestampe, 12 april 2015 - 21:03.


#118

Postad 14 april 2015 - 21:02

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Jag har en harmony design och jag kan inte lova att jag skulle plocka skillnaden mellan den och min bluesound i ett blindtest😀. Min sonos med eller utan harmony tror jag att jag plockar dock. För övrigt så är ju harmony en riktigt bra Dac så håller Bluesounden jämna steg med den så är det i min värld jäkligt imponerande.

#119

Postad 15 april 2015 - 22:03

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Jag har en harmony design och jag kan inte lova att jag skulle plocka skillnaden mellan den och min bluesound i ett blindtest. Min sonos med eller utan harmony tror jag att jag plockar dock. För övrigt så är ju harmony en riktigt bra Dac så håller Bluesounden jämna steg med den så är det i min värld jäkligt imponerande.

Bra att få det bekräftat!  :)   

 

Det har skett en hel del inom DAC utvecklingen de senaste åren.

Jag kommer ihåg när jag kompletterade min sovrumsstereo, Sonos Connect, Swans H5 och H10, med en DAC Magic och vilket lyft det blev.

Den inbyggda DAC:en i min XTZ stärkare var ännu bättre men nu hamnar den i skamvrån i jämförelsen med Node.

Testade naturligtvis Node:n i sovrummet också, vilket jag kanske inte skulle ha gjort för ekonomins skull...

Så nu är det spargrisgödning på G för ytterligare ett exemplar.

Ja så nog händer det saker alltid.

De sista åren har det alltid varit en tokdyr referens DAC som som fått en eller flera medtävlare för tredjedelen av priset året därpå.

En sådan är t. ex. Resonessence Labs Concerto HD som jag nog skall ta hem och testa vid ett tillfälle.

 

http://www.mychifi.s...ence-Concero-HD

 

Sen är kineserna verkligen på G också, t. ex. under märket SMSL och deras M8.

 

http://www.aliexpres...2234243328.html

 

Rätt imponerande data för dryga 2000 spänn om det är sant! Vågar jag nog inte köpa men det visar hur snabbt allting går just nu!


Redigerat av perri, 15 april 2015 - 22:05.


#120

Postad 16 april 2015 - 06:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Känns som att Bluesound Node har en helt okej integrerad dac från början. Jag tycker det är lite synd att den varken har coaxial eller usb-utgång för att plocka ut den digitala signalen till extern dac. Toslink har ju fördelen att den elektriskt isolerar enheterna från varandra men ger istället upphov till mer jitter.

Så vitt jag vet finns det inte någon dac som fixar DSD över toslink (eller?) och Bluesound i sig kan ju inte heller hantera formatet. 

Jag tyckte själv Bluesound såg ganska intressant ut till en början men jag ville framförallt ha en riktigt bra transporter till min dac, så valet föll till sist på en Auralic Aries vilken jag har haft ganska blandade känslor kring, då den presterar enormt bra. Den var exceptionellt buggig och instabil till en början, innan de släppte sin första stabila firmware för drygt en månad sedan. Kanske kunde vara dags för Bluesound att släppa en produkt som fixar DSD och DXD och har usb som digitalutgång?



#121

Postad 20 april 2015 - 12:04

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Någon som vet  ifall powernode klarar att driva ett par Canton Chrono 509 DC eller liknande golvare?

Driver dessa idag med en Yamaha RX-A2020, men funterar på att sälja den och spara in lite utrymme.

Alternativet är annars att behålla den och köra med en vanlig node.



#122

Postad 20 april 2015 - 16:30

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Någon som vet  ifall powernode klarar att driva ett par Canton Chrono 509 DC eller liknande golvare?

Driver dessa idag med en Yamaha RX-A2020, men funterar på att sälja den och spara in lite utrymme.

Alternativet är annars att behålla den och köra med en vanlig node.

 

Klarar, säkert... Men tror absolut inte att det kommer bli bra.

Driver mina 509.2 DC med ett NAD 275BEE, allt klenare än det jag testat tycker jag inte pallat trycket vid lite högre volymer.



#123

Postad 28 april 2015 - 09:20

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Två frågor till er som haft Teufel Raumfeld Connector och returnerat den;

 

Var anledningen till returen att ljudet var dåligt?

Min andra fråga är i så fall om ljudet var dåligt både på analog och digital utgång?

 

Är sjukt sugen på en Bluesound Node men jag tycker att 4.000 kr är för mkt pengar för en streamer...



#124

Postad 28 april 2015 - 09:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Två frågor till er som haft Teufel Raumfeld Connector och returnerat den;

 

Var anledningen till returen att ljudet var dåligt?

Min andra fråga är i så fall om ljudet var dåligt både på analog och digital utgång?

 

 

Jag upptäckte i januari att det knäppte och knastrade i samband med vissa ljud. Körde man en ren sinuston så var det värst, både från analoga och digitala utgången. Teufel vet om problemet men har inte kommit med nån uppdatering än som dom säger skall fixa detta. Vidare så har Raumfelden problem med Spotify och kapar av en sekund i början på låtarna vid vissa tillfällen, men i det fallet så skyller dom på Spotify. Därför bytte jag till Heos Link som inte har dom problemen.



#125

Postad 28 april 2015 - 10:14

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Två frågor till er som haft Teufel Raumfeld Connector och returnerat den;

 

Var anledningen till returen att ljudet var dåligt?

Min andra fråga är i så fall om ljudet var dåligt både på analog och digital utgång?

 

Är sjukt sugen på en Bluesound Node men jag tycker att 4.000 kr är för mkt pengar för en streamer...

Man får vad man betalar för, dock kan jag kanske tycka att 4000 är lite mycket, priset var bättre innan höjningen.



#126

Postad 28 april 2015 - 14:29

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Är sjukt sugen på en Bluesound Node men jag tycker att 4.000 kr är för mkt pengar för en streamer...


Titta på Fyndmarknad på hifiklubben.se; vet inte var du bor, men om man ringer eller mejlar kan de ofta skicka.

#127

Postad 28 april 2015 - 14:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Man får vad man betalar för, dock kan jag kanske tycka att 4000 är lite mycket, priset var bättre innan höjningen.

Den höjdes väl med nästan en tusenlapp? Klubben kom kanske på att det såg underligt ut när dom hade en annan spelare ( Heos Link ) för samma pris och samtidigt gick ut med att Bluesounden var bättre. Det var nog därför dom höjde. ;)



#128

Postad 29 april 2015 - 07:01

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Den höjdes väl med nästan en tusenlapp? Klubben kom kanske på att det såg underligt ut när dom hade en annan spelare ( Heos Link ) för samma pris och samtidigt gick ut med att Bluesounden var bättre. Det var nog därför dom höjde. ;)

Kanske, vissa påstår det var dollarn. Jag vet inte, men jag sitter sjukt nöjd med en Bluesound från innan höjningen :) Dock tycker jag android-appen är lite fattig. De verkar inte cacha albumarts lokalt på telefonen, hade gett en bättre upplevelse.



#129

Postad 03 maj 2015 - 13:06

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Har fortsatt och störa supporten ang. minnesproblemet och fått följande svar:

 

Our track limit is caused by Bluesound leaving the entire Index in the Player Memory for quick reference. We are looking at options to increase this capacity without sacrificing response time when you use the Bluesound App. We also not only want to maintain but actually increase Index speeds. What good is a 150,000 track library if it takes a day to index it?

 

What about adding more memory? It's not simply how much memory we have but how the memory is used. We have a larger capacity than some of our other competitors because we have more memory in our system. We admittedly are not using the memory as efficiently as we would like.

Our Engineering team does have some ideas on how to resolve this long term but it is taking longer than we anticipate to implement and will require some major changes on how our software works.

We haven't forgotten about this issue and we have had a number of our loyal consumers asking to add it to our product offering and continue to work at it.

It simply isn't at a point yet where we are satisfied with it.

Thanks for your patience and look forward to having you consider #LivingHiFi until then.

 

Verkar vara ett mer officiellt svar som antagligen skickas ut till besvikna kunder. Det positiva i det hela är ju att det inbyggda minnet tydligen är betydligt större men just nu är begränsat pga indexeringstiden. Låter rätt lovande för framtiden.  :)

 

(Vad fan hände med teckensnittet :blink: )


Redigerat av perri, 03 maj 2015 - 13:07.


#130

Postad 27 augusti 2015 - 11:02

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
HifiKlubben listar nya modeller av Node, Power node och Vault samt en Pulse mini. Noden är mindre till formatet och har fler anslutningsmöjligheter. Pulse mini vore något att utöka med. Tyvärr är priserna höga.


https://www.hifiklub...ming/bluesound/

#131

Postad 30 augusti 2015 - 16:18

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

HifiKlubben listar nya modeller av Node, Power node och Vault samt en Pulse mini. Noden är mindre till formatet och har fler anslutningsmöjligheter. Pulse mini vore något att utöka med. Tyvärr är priserna höga.


https://www.hifiklub...ming/bluesound/

Jo tack 1000:- extra för Node2... Beställde bums istället den gamla för att ha i sovrummet. Så där låter det bra nu! :D



#132

Postad 30 augusti 2015 - 22:52

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Beställde en vit Node 1 innan de tar slut... Kommer i morgon!



#133

Postad 31 augusti 2015 - 12:30

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Blev Bluesound Node2 som ska packas upp idag:) och 3 st Powernode2:or till vardera rum. Dock verkar dröja till Oktober med dom sistnämda.

Bifogad fil(er)


Redigerat av ThePreToriaN, 31 augusti 2015 - 22:58.


#134

Postad 01 september 2015 - 14:46

emperor
  • emperor
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Gah! Nu kommer dom med IR och display! Undrar vilka rum som ska få dom gamla prylarna...

Hur funkar IR-mottagaren? Finns det nåt sätt att tex starta en specific spellista med fjärren?



#135

Postad 02 september 2015 - 07:14

CN70
  • CN70
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Varför är fjärren viktig? Styr man inte allt med fördel med mobilappen?



#136

Postad 02 september 2015 - 20:05

emperor
  • emperor
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Varför är fjärren viktig? Styr man inte allt med fördel med mobilappen?

Orka dra igång en app bara för att byta låt.

Jag har iofs satt en surfplatta på väggen som är helt dedikerad till Bluesound-systemet, men en IR-fjärr vore smidigt också.

Tex, vill man gärna använda samma pryl för att byta låt som att justera volymen (jo, det finns app för receivern också, men då måste man starta ytterligare en app).



#137

Postad 03 september 2015 - 16:45

C0LD
  • C0LD
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Om någon vill köpa den första Noden så får man den nu för 2599:-. Demoex verkar det vara.

https://www.hifiklub...s-musikspelare/



#138

Postad 10 oktober 2015 - 13:07

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Har den gamla 1:an node. Har fått problem att om man använder spotify att den inte riktigt vill synka med bluesound appen. Någon annan som upplever detta? 

 

Det resulterar i att kan spela 10-20sek sedan pausar musiken någon sek för att synka så samma visa igen. Blir ju tokig för mindre!



#139

Postad 12 oktober 2015 - 08:16

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Löste problemet genom att dra helt nya kablar ner till noden. Den inbyggda wifi i den är känns som något man hittar på Rusta. Hade tidigare kabel till den men en iptelefondosa verkade sabba upp det hela på vägen.



#140

Postad 19 oktober 2015 - 19:20

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Tyckte diskussionen kring DAC-delen ovan var lite intressant. Jag har länge velat ha flera Zoner och slog direkt till på två stk när de var på rea. De fixar ju högra upplösning och verkar lite goare än Sonos osv. Bara den ena är inkopplad än så länge. Utan att tänka kopplade jag den direkt optiskt min Hegel HD10 och sen balanserat til min Thor.

Vågar man börja jämföra?

#141

Postad 20 oktober 2015 - 01:40

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Tyckte diskussionen kring DAC-delen ovan var lite intressant. Jag har länge velat ha flera Zoner och slog direkt till på två stk när de var på rea. De fixar ju högra upplösning och verkar lite goare än Sonos osv. Bara den ena är inkopplad än så länge. Utan att tänka kopplade jag den direkt optiskt min Hegel HD10 och sen balanserat til min Thor.

Vågar man börja jämföra?

Nä, för då kommer nog Hampestampe och tar dig i hampan... :)

Fast om du tar den risken så lämna gärna ett hörselintryck här om vad du tycker om den inbyggda DAC:en samt om du har hittat någon DAC som låter bättre.



#142

Postad 20 oktober 2015 - 21:39

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Jag är sjukt sugen på en node 2 nu men om man ska vara kritisk

 

Behöver man en dac till den?

Nått som den borde ha men saknar?

Vilken mediespelare är nodes2 närmaste konkurrent?



#143

Postad 20 oktober 2015 - 22:07

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Jag är sjukt sugen på en node 2 nu men om man ska vara kritisk

 

Behöver man en dac till den?

Nått som den borde ha men saknar?

Vilken mediespelare är nodes2 närmaste konkurrent?

Node 1.  :)



#144

Postad 20 oktober 2015 - 22:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ingen dac behövs.

Saknar ett snyggt och lättnavigerat gränssnitt, har dock blivit bättre.

perri har rätt, Node 1.

#145

Postad 21 oktober 2015 - 05:21

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag är sjukt sugen på en node 2 nu men om man ska vara kritisk

Behöver man en dac till den?
Nått som den borde ha men saknar?
Vilken mediespelare är nodes2 närmaste konkurrent?

Nyligen släppta Aries mini från AURALiC är väl en het konkurent.
+stöd för DSD
+stöd för mer högupplöst PCM upp till DXD
+även digital usb ut
+stöd för montering av interm 2,5"-disk och möjlighet att ansluta ytterligare via usb.
+stöd för bluetooth

-ej stöd för Spotify, men har stöd för Wimp och Wipm HiFi. (ska gå att köra Spotify från telefonen och strömma från den via bluetooth)

Vilken som har bättre intern dac av Bluesound och Aries Mini kan naturligtvis diskuteras, men jag skulle gissa på den senare. Men det är bara min gissning.

Redigerat av hampestampe, 21 oktober 2015 - 05:44.


#146

Postad 22 oktober 2015 - 20:44

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Ja det är just detta jag letat efter länge länge och vill gärna köpa en bra som klarar uppdateringar av mjukvara. ex om det kommer nått nytt som ex wimp men helt ny leverantör så ska denna mackapär kunna uppdatera och köras igen. Nodes ska enligt hifiklubben klara just detta.  Men AURALiC verkat helt klart intressant. Finns det fler kanske?



#147

Postad 22 oktober 2015 - 22:39

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Lite saftigt pris på Auralic mini. HembioConsult tar 5990:- för den...

 

Auralic Aries finns ju också om man kan vänja sig vid att den ser ut som

en vissen dubbelmacka med för mycket pålägg... 16890 riksdaler x 3...  :blink:

 

Håller mig nog till Node. Bäst så för plånboken...



#148

Postad 23 oktober 2015 - 06:44

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Lite saftigt pris på Auralic mini. HembioConsult tar 5990:- för den...

 

Auralic Aries finns ju också om man kan vänja sig vid att den ser ut som

en vissen dubbelmacka med för mycket pålägg... 16890 riksdaler x 3...  :blink:

 

Håller mig nog till Node. Bäst så för plånboken...

Jag har en valig Aries, tycker den ser helt okej ut, men visst designen är mer extrem och jag förstår att "dubbelmacksutrycket" kanske inte tilltalar alla. :)

Den vänder sig kanske inte till riktigt samma konsumenter som node eller Aries mini, just på grund av det betydligt högre priset. Sen saknar den ju helt intern dac, vilket gör att det inte stannar vid 16890:-. Det man får som ska vara bättre är högre klockning av den digitala signalen, som ger minimalt med jitter och en linjär strömförsörjning som ger minimalt med störningar. 

Vanliga Aries har dock varken stöd för bluetooth eller intern hårddisk.

I dagsläget är det lika stor skillnad mellan en node och en node 2 som det är mellan node 2 och en Aries när det kommer till pris, det vill säga 1000:-.

 

 

Ja det är just detta jag letat efter länge länge och vill gärna köpa en bra som klarar uppdateringar av mjukvara. ex om det kommer nått nytt som ex wimp men helt ny leverantör så ska denna mackapär kunna uppdatera och köras igen. Nodes ska enligt hifiklubben klara just detta.  Men AURALiC verkat helt klart intressant. Finns det fler kanske?

AURALiC har mycket utveckling på gång så även där kan det bli aktuellt att implementera mjuvarostöd för ytterligare aktörer. De har ju redan stöd för Qobuz (om det nu är tillgängligt i Sverige, vet ej). Dock har de varit öppna med att de inte kommit överens med Spotify och att det därför inte tycks vara något samarbete på gång dem emellan.


Redigerat av hampestampe, 23 oktober 2015 - 06:45.


#149

Postad 23 oktober 2015 - 23:29

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Jaha... Men om du nu har en Aries så lär det ju knappast vara aktuellt för din del att köpa en Node.

Så vad är ditt egentliga syfte med att häcka på den här tråden?



#150

Postad 28 oktober 2015 - 03:08

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Prestige är för mig helt ovidkommande när jag lyssnar på musik och jag lever efter devisen "mesta möjliga ljud för minsta möjliga kostnad."

 

Därför är priset på t. ex. min tvåkanals-stärkare bara tiondelen av vad jag har lagt ut på mina högtalare. 

 

Detta är anledningen till varför jag köpte Node. Man får helt enkelt oerhört mycket ljud för pengen.


Redigerat av Audiovector, 28 oktober 2015 - 08:26.
Off topic och nedlåtande inlägg. Saknar relevans och skapar bara dålig stämning.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.