Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Chromecast audio

145 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 oktober 2015 - 19:47

speffy
  • speffy
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av Chromecast audio?

Fick nyss höras talas om den men har inte riktigt förstått funktionen.

Skulle det fungera att koppla den till min Naim Uniti för att ha möjlighet att köra Spotify och styra från mobilen? 

Så fall är det precis vad jag letar efter. 



#2

Postad 14 oktober 2015 - 10:42

kuttaperka
  • kuttaperka
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag är också nyfiken på denna. Har läst lite om den men ej testat någon än.

Det ska vara fullt möjligt koppla den till Naim Uniti. Bäst att koppla in den optiskt skulle jag tro.

 

Hittade dock på google.support att optimalt är räckvidden endast  <4 meter.  https://support.goog...r/6288975?hl=sv. Fördel tydligen också om man har 5 GHz router....

 

Någon som har testat denna? Hur är det med räckvidden? Ljudkvalitet?


Redigerat av kuttaperka, 14 oktober 2015 - 10:57.


#3

Postad 14 oktober 2015 - 13:50

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Skrev detta i en annan tråd, och det passar väl in här också!

 

Chromecast Audio är precis släppt. Testade att köpa hem en från Elgiganten idag. 

 

Fungerar VÄLDIGT smidigt skall jag säga. Hittade direkt nätverk ( genom två väggar och totalt 12m från Asus 5Ghz router ) , konfigurerade sig själv i stort sett automatiskt. 

 

Kör genom iPhone/iPad och fick ladda ner Chromecast appen. En liten setup och det var klart. Testade direkt med den uppdaterade versionen av Spotify, och mycket riktigt dök Chromcast upp som en "Spotify Connect-Enhet".

 

Nu väntar jag bara in uppdateringen, som skall innehålla Multiroom, från Google. Antar att den kommer fungera liknande Gramofon, som jag har sedan tidigare. Dvs man ställer in zoner, grupper och namn i Chromecast appen, som sedan dyker upp som Connect-Enheter i Spotify och liknande.

 

I sådana fall ryker mina Gramofon och uppdateras till Chromecast. 

 

På följande grunder:

- Hittills ingen drop av nätverket --> Gramofon har flera om dagen

- Hittills väldigt enkelt att få dem att funka --> Gramofon krånglade med inställning av grupper etc, och glömmer av inställningar om någon annan streamar från samma Gramofon.....

- LITEN och smidig

- Känns gedigen och med Google bakom produkten känns det mer genomtänkt

- Slipper FON och deras försök att hela tiden skapa egna nätverk och skumma saker som Gramofon-dosan ägnar sig åt....



#4

Postad 14 oktober 2015 - 18:00

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Har en sen igår. Mycket bra produkt, strömmar Spotify ungefär som connect, Tidal via Chromes webbläsare i min laptop.

Funkar bättre än Sonos att strömma Wimp eller Tidal (avbröts o laggade i Sonos). Hoppas på appar man kan strömma från NAS med, kanske finns men har inte hunnit kolla än. Är riktigt nöjd än så länge :)



#5

Postad 14 oktober 2015 - 19:50

speffy
  • speffy
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Slog till på en innan idag (innan jag han läsa alla kommentarer) 

Den var ju inte så farligt dyr och skulle det inte fungera kan man säkert hitta någon annanstans att ha den.

Med kommentarerna nu så verkar det lovande. 

Den dyker väl upp innan helgen i bästa fall så kan lämna ett omdöme när jag provkört lite 



#6

Postad 15 oktober 2015 - 13:03

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Jag trodde att funkade med den befintliga chromecast. Är inte så sugen på att köpa ännu en pryl

#7

Postad 15 oktober 2015 - 13:45

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Funkar bara med wi-fi antar jag? Då behöver jag ingen. Min gamla laptop är kopplad till förstärkaren och jag sköter musiken via connect så det blir samma sak om jag inte har fattat fel

#8

Postad 15 oktober 2015 - 14:43

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Funkar bara med wi-fi antar jag? Då behöver jag ingen. Min gamla laptop är kopplad till förstärkaren och jag sköter musiken via connect så det blir samma sak om jag inte har fattat fel

 

Japp, om du endast använder Spotify Connect och kör via laptopen till förstärkaren, blir det samma sak. Förutom möjligtvis storleken då ;)



#9

Postad 17 oktober 2015 - 11:28

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Nån som vet om det funkar att komma åt sitt bibliotek med musik på datorn via chromecast audio?
Har idag en clint mediaspelare som fixar internetradio samt att jag kommer åt min musik på datorn via den men den är ju inte så vacker + att den har ju inge stöd för mobil så lite meckit att komma åt musiken via den lilla displayen.



#10

Postad 17 oktober 2015 - 11:37

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Tror det ska funka om du installerar Plex server på datorn, men är inte säker...

 

Edit: nu är jag säker, det funkar  :)

 

Sen är det ju en annan sak om man vill använda Plex :unsure:


Redigerat av gflar, 17 oktober 2015 - 21:01.


#11

Postad 22 oktober 2015 - 15:51

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Nu funkar spotify med vanliga chromecast. Tur att jag inte hann köpa den nya varianten

#12

Postad 22 oktober 2015 - 23:43

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Hittade ytterligare en symbol direkt under "castikonen", där går det att välja "optimera för ljud" 
En liten symbol som dyker upp till höger i fliken som rullar ner när man klickar på iconen.
Utöver det går det ju att välja kvalitet under "inställningskugghjulet" 



#13

Postad 28 oktober 2015 - 10:11

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Använd min chromecast audio nu i två veckor, så nöjd!

 

Riktigt grym!

 

Men en fråga, Detta är ett riktigt I-landsproblem och tänkte kolla om det är samma för andra eller om någon vet om de kommer att lösas.

 

Jag måste alltid sätta på spotify på telefonen, casta ljudet till stereon. Det är först nu jag kan styra låtar via datorn, har en macbook. 

Men volymen går inte att ändra via datorn utan bara att byta låt. Skulle vilja att allt går att lösa från datan, då man oftast sitter med den.

 

Är det samma för alla?



#14

Postad 28 oktober 2015 - 13:43

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det är så det ska fungera ja.

Tills Apple stödjer chromecast audio fullt ut i osx alt Spotify lägger in stöd i mac klienten.

Men frågan är ju varför du inte köpte en apple tv eller airport express? Då hade allt fungerat via datorn :)

#15

Postad 28 oktober 2015 - 18:49

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Köpa och köpa..hehe ;) men då vet jag!



#16

Postad 30 oktober 2015 - 22:52

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Gick ju att välja något som hette "high dynamic range" i inställningarna. Blev betydligt starkare ljud. Jag har inte hunnit utvärdera huruvida det blivit bättre. Kanske inte så lätt att höra skillnad med mina relativt enkla M-Auduo Studiophile AV 40 i 1200:- - klassen som jag anslutit min Chromecast Audio till. Som jag förstår det enligt vad google själva beskriver så behöver man ändra till denna inställning för att få bästa ljud, i ett avancerat ljudsystem. Kör man digitalt ska set sakna betydelse.

#17

Postad 08 november 2015 - 17:06

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Man kan ju även koppla denna till optisk ingång i DAC/försteg, innebär detta att D/A-omvandlingen då sker i DACn, eller i Chromecast Audio, m a o kan Chromecast Audio skicka ut en ren digital signal som komplement till en analog dito?

Bifogad fil  2015-11-08_17-02-54.jpg   22,18K   4 Antal nerladdningar

 

 



#18

Postad 08 november 2015 - 22:26

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Man kan ju även koppla denna till optisk ingång i DAC/försteg, innebär detta att D/A-omvandlingen då sker i DACn, eller i Chromecast Audio, m a o kan Chromecast Audio skicka ut en ren digital signal som komplement till en analog dito?
attachicon.gif2015-11-08_17-02-54.jpg

Ja, kopplar du en optisk kabel så får du ut en digital signal. Vilken da-omvandlas helt i din externa dac.
Som det är för närvarande så samplar dock chromecast om 44,1 kHz till 48 kHz. Vilket påverkar den digitala signalen på ett negativt sätt, då den då föevanskats.

#19

Postad 10 november 2015 - 09:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Ja, kopplar du en optisk kabel så får du ut en digital signal. Vilken da-omvandlas helt i din externa dac.
Som det är för närvarande så samplar dock chromecast om 44,1 kHz till 48 kHz. Vilket påverkar den digitala signalen på ett negativt sätt, då den då föevanskats.

 

OK, som Apple Airport Express gör då. Inte säker på om jag hört den försämring 44.1 > 48 skulle innebära. Nån som gjort det? Tror dock skillnaden mellan Spotify och Tidal väger upp det.



#20

Postad 10 november 2015 - 17:02

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Airport Express samplar inte om. Det är Apple TV som gör det.

#21

Postad 10 november 2015 - 20:37

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Jag har en vanlig Chromecast 2 (ej audio) med Spotify installerat. Som jag förstår det strömmas musiken rakt ned till Chromecast, dvs uppspelningen initieras av i mitt fall en iPad men mediaspelaren sköter "resten". Chromen är kopplad till en TV med HDMI vilken är ansluten till förstärkare med inbyggd DAC via optisk kabel. Förstärkaren stöder även AirPlay.

Självklart har jag jämfört de båda Spotifymöjligheterna, dvs strömning från iPad till stärkaren via AirPlay resp. Chromecastlösningen. Skillnaden är markant. Chromecast låter tråkigt, platt och basfattigt i jämförelse.

Antar att omvandlingen från 44.1 till 48 kHz i Chromen samt skiftet från HDMI till optiskt i TVn inte är så lyckat för ljudkvaliteten.y

Kommer Chromecast via uppgradering av mjukvaran att stödja pass-through av signalen?

#22

Postad 11 november 2015 - 08:29

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Troligtvis inte omvandling till 48khz som gör att det låter tråkigt, utan ljudbehandlingen i TVn som gör något med signalen när den konverteras till optiskt. 

Varför har du inte chromecasten direkt i förstärkaren?



#23

Postad 11 november 2015 - 13:04

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Har inte HDMI in på förstärkaren. Det är en stereoförstärkare. Har dock en annan mediaspelare också, en WDTV Live, optiskt ansluten till förstärkaren. Även den låter klart bättre än Chromecast. Vet inte om den skickar signalen rakt igenom eller ej dock.

#24

Postad 07 december 2015 - 19:51

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Väntar fortfarande otåligt på multiroom support för Chromecast Audio.... Hoppas verkligen de levererar och att det blir lite valmöjligheter för förinställda grupper etc!



#25

Postad 11 december 2015 - 11:16

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Har nu haft cc audio sen den kom ut, för pengen är jag grymt nöjd! Var väldigt nära att köpa en argon stream audio 2 och köra Spotify connect men så fick jag nys om denna.

Har haft lite strul senaste med att det slutar spela bara, tror inte mitt nätverk är så jätte stabilt.

#26

Postad 11 december 2015 - 13:21

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Någon som har testat
https://www.prisjakt...ny-uppdatering/

#27

Postad 11 december 2015 - 14:14

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Någon som har testat
https://www.prisjakt...ny-uppdatering/


Riktigt intressant! Men får inte fram vad man ska använda för att kunna utnyttja den bättre ljud kvalitén? Finns det något program som kan skicka över flack filer tro?

#28

Postad 11 december 2015 - 14:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Tidal från iPhone till denna kopplad optiskt ut till DAC i försteg borde väl kunna ge lossless CD-kvalitet?



#29

Postad 12 december 2015 - 01:23

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 1
Det beror väl på hur lossless definieras. På grund av förstörande omklocking av signalen, från 44,1 kHz till 48 kHz så har du inte längre en bitperfekt signal. Så förlustfritt är det egentligen inte.

#30

Postad 12 december 2015 - 09:06

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Det stämmer inte längre, iom uppdateringen spelar CCA nu 44,1 KHz. När jag castar från Ipad eller Samsung-platta visar displayen på dacen 44,1.

 

Det är bara när jag spelar från W10-laptop via chrome som 48Khz visas, undantaget då är via Plex.



#31

Postad 12 december 2015 - 11:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Riktigt intressant! Men får inte fram vad man ska använda för att kunna utnyttja den bättre ljud kvalitén? Finns det något program som kan skicka över flack filer tro?


Jag har installerat minimserver på min dator, sen har använder jag Bubble UPnP som program på min Andoidtelefon. Där kan jag välja min Chromecast som spelare, så kommer jag åt min flac-samling, precis på samma sätt som jag är van vid med min Auralic Aries.

#32

Postad 13 december 2015 - 16:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Spelat lite på denna nu och det låter riktigt bra förutom lite dropouts, men kan inte höra någon praktisk ljudförsämring jämfört med att köra USB från min PC.

 

Dock får jag inte ut Soundcloud och Tidal via CCA. Nån som har samma problem och/eller kommit runt detta?



#33

Postad 13 december 2015 - 16:37

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Spelat lite på denna nu och det låter riktigt bra förutom lite dropouts, men kan inte höra någon praktisk ljudförsämring jämfört med att köra USB från min PC.

 

Dock får jag inte ut Soundcloud och Tidal via CCA. Nån som har samma problem och/eller kommit runt detta?

 

Med Chromes webbläsare spelar jag Tidal från laptop..



#34

Postad 13 december 2015 - 16:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Med Chromes webbläsare spelar jag Tidal från laptop..

 

Jo, fast betydligt behändigare med mobilen. :)



#35

Postad 13 december 2015 - 17:20

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jo, fast betydligt behändigare med mobilen. :)

I "Bubble UPnP for Chromecast/DLNA" går det välja Tidal i appen på mobiltelefonen. Då jag inte har aktivt konto så kan jag inte 100% säga hur bra just den funktionen fungerar.
Jag ser nu att någon gett den 5 stjärnor i betyg samt lämnat komentaren "Flawless with Tidal".

Redigerat av hampestampe, 13 december 2015 - 17:46.


#36

Postad 13 december 2015 - 19:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Fick just svar av Tidal att Tidalappen till CCA kommer i början på 2016. :)



#37

Postad 08 januari 2016 - 23:08

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Är det någon som testat grupper (multiroom) med Spotify? Jag gjorde en grupp med 2 Chromecast audio och den fungerade fint häromdagen. Idag vill den inte fungera men gruppen syns som den ska. Det spelas bara på ena enheten när man väljer gruppen. De båda enheterna fungerar utmärkt var för sig.



#38

Postad 08 januari 2016 - 23:25

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Har blivit betydligt mer ostabilt än det var i början, den tappar kontakten med mobilen eller det hänger sig. Med min Chromecast gen 1 funkar det fint och stabilt, körde hela nyårskvällen utan problem! Cc audio kan det räcka med en låt innan det börjar krångla??

#39

Postad 09 januari 2016 - 19:29

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Har också en del problem med dropouts med CCA. Lite störande.  :mellow:



#40

Postad 09 januari 2016 - 22:19

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Om ni inte redan har blåtand igång, så slå på det. Tycker det blir lite stabilare då. Läste nånstans att CCA använder både Wifi och blåtand.



#41

Postad 09 januari 2016 - 22:33

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Det tvivlar jag starkt på. Jag har aldrig hört bt nämnas med CCA



#42

Postad 09 januari 2016 - 22:42

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 1

Det tvivlar jag starkt på. Jag har aldrig hört bt nämnas med CCA

 

Tvivla du men..

 

Kolla svaret på frågan om dubbla band.

 

https://support.goog...r/6279416?hl=sv



#43

Postad 14 januari 2016 - 14:20

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Tvivla du men..

 

Kolla svaret på frågan om dubbla band.

 

https://support.goog...r/6279416?hl=sv

Japp. Jag har faktiskt också upplevt det fenomenet. Bättre med BT på. Dock trodde jag inte heller att CCA hade BT. Nu såg jag att den verkar ha det enligt ditt inlägg. Tack.



#44

Postad 25 januari 2016 - 10:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Färsk test i Ljud & Bild.

 


Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 25 januari 2016 - 10:21.


#45

Postad 01 februari 2016 - 16:11

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Skaffade Chromecast audio idag och jag är nöjd,två saker jag undrar över bara.

1 någon som vet hur man castar skärmen i en ipad? Får inte upp den möjlighen i ipaden fast det funkar i sonymobilen
2 hur kommer man lättast åt sin Nas,har laddat ner bubbleupnp och där dyker min Nas upp men inte mapparna i den,antar att man måste göra nått under settings?

Redigerat av Peterwallbom, 01 februari 2016 - 16:12.


#46

Postad 01 februari 2016 - 17:27

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Skaffade Chromecast audio idag och jag är nöjd,två saker jag undrar över bara.

1 någon som vet hur man castar skärmen i en ipad? Får inte upp den möjlighen i ipaden fast det funkar i sonymobilen
2 hur kommer man lättast åt sin Nas,har laddat ner bubbleupnp och där dyker min Nas upp men inte mapparna i den,antar att man måste göra nått under settings?

svar på 2:

Vad kör du du för server på din NAS? Själv har jag en router med integrerat UPnP-stöd (en Netgear R6300 v2). Har din server stöd för UPnP eller dlna så tycker jag det bara borde vara att köra. Min router delar ut hela enheten som anslutits rakt av men beroende på modell av NAS så kan du väl tänks behöva dela ut de specifika mapparna du vill dela.

Jag kör också bubbleUPnP och tycker det funkar kanon. Mestadels kör jag min laptop som server, med Minimserver(, då jag har andra streamers i huset som kräver det för att jag ska kunna köra även DSD-format.)


Redigerat av hampestampe, 01 februari 2016 - 17:27.


#47

Postad 01 februari 2016 - 18:21

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

svar på 2:
Vad kör du du för server på din NAS? Själv har jag en router med integrerat UPnP-stöd (en Netgear R6300 v2). Har din server stöd för UPnP eller dlna så tycker jag det bara borde vara att köra. Min router delar ut hela enheten som anslutits rakt av men beroende på modell av NAS så kan du väl tänks behöva dela ut de specifika mapparna du vill dela.
Jag kör också bubbleUPnP och tycker det funkar kanon. Mestadels kör jag min laptop som server, med Minimserver(, då jag har andra streamers i huset som kräver det för att jag ska kunna köra även DSD-format.)

I min boxeebox så dyker mapparna upp,jag behöver endast ange lösenordet till nasen. Jag installerade bara Nasen när jsg köpte den så skötte Windows resten,alla mapparna är synliga under nätverk. Är tyvärr helt oduglig på datorer.

UPnP är på i inställningarna på routern.

Redigerat av Peterwallbom, 01 februari 2016 - 18:24.


#48

Postad 01 februari 2016 - 18:45

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
En tanke.... Är det möjligen så att din chromcast och NAS är ansluten till olika frekvensband. Jag menar att den ena är ansluten till den nyare 5 gHz-standarden och den andra ligger på 2,4 gHz-nätet?

#49

Postad 01 februari 2016 - 19:48

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

En tanke.... Är det möjligen så att din chromcast och NAS är ansluten till olika frekvensband. Jag menar att den ena är ansluten till den nyare 5 gHz-standarden och den andra ligger på 2,4 gHz-nätet?


Nasen är ansluten med kabel till routern.

#50

Postad 01 februari 2016 - 22:48

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

En tanke.... Är det möjligen så att din chromcast och NAS är ansluten till olika frekvensband. Jag menar att den ena är ansluten till den nyare 5 gHz-standarden och den andra ligger på 2,4 gHz-nätet?


Så här ser det ut,mapparna i min Nas syns ej

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.