Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W CM1

90 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 december 2006 - 16:05

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Det låter riktigt trevligt Mucke. Jag har lyssnat på CM7orna ganska mycket och det jag blev mest begeistrad över var diskanten. Mellanregistret är också otroligt bra och det var dessa två element som fällde avgörandet. Basen är inte lika viktig eftersom jag bor i lägenhet och måste tänka på grannarna. Dali Mentor lät bättre men iom att de stod i ett "bättre" ljudlyssningsrum så är inte jämförelsen riktigt jämbördig.

Men som sagt... På tisdag kväll vet jag hur de låter i min lägenhet. Bäva mina grannar... :wub:

#52

Postad 17 december 2006 - 17:59

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Jag har nu spelat typ nästan hela helgen.
Jag förundras verkligen hur b&w har lyckats att skapa ett så stort och fylligt ljud ur dessa små lådor.
Jag har försökt att hitta något negativt om dessa burkar men det är sanneligen inte mycket att klaga på.
Det skulle i såfall vara den låga känsligheten.
Har man ett större rum, ( ja dessa burkar kan änvändas i lite större rum oxå ) så kräver det en lite fetare förstärkare.
Jag kör med en Rotel ra 1070 som är rotels största och bästa integrerade förstärkare tillsammans med rotel rcd 1072.
Synergi effekten är total.
Tusan vad fint dom spelar ihop.
Dessa burkar bör drivas av kraftiga förstärkare för att riktigt vakna till liv.
Jag har suttit i timtal och lyssnat och blir aldrig lyssningstrött, bara ont där bak :wub:
Ljudet är så fylligt och varmt men ändå mycket detaljerat.
Föresten. jag kom på en nackdel till med dessa burkar.
Man bör ha ett ganska rejält avstånd till bakvägg för att det inte ska bli för fylligt och basrikt, iallfall i mitt rum.
Jag har nu 50 cm till bakvägg mätt till högtalarnas bak kant och det är nästan på gränsen ändå.
Högtalarna är något invinklade.
Kan säga att det är ett mycket bra djup i ljudbilden.
Ska ni lyssna på dessa burkar så försök att göra det med en rotel.
Jag skulle tänka mig att ett rotel rb 1080 steg till dessa burkar skulle vara mitt i prick.
Jag vågar nog påstå att cm serien är den mest prisvärda av alla b&w's serier.

Mvh Mucke

Redigerat av Unregisteredaaa4c984, 17 december 2006 - 18:24.


#53

Postad 19 december 2006 - 21:01

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Ok, jag ger upp. Det är bara att erkänna. Jag har blivit ljudfascist och ännu värre blir jag för varje minut som går. Har nu fått hem CM7 och testat ett tag nu. Jag hade förväntat mig bättre ljud än vad jag får från AP Image 44 men detta är bra sanslöst vilken skillnad det faktiskt blev i fråga om ljudets kvalitet. Eller rättare sagt, ljudets placering i rummet.

På engelska tror jag ordet närmast är "soundstage". Från att antingen vara i mitten, långt åt vänster eller höger blev ljudbilden flera nyanser rikare. Suveränt stereoperspektiv. Djupet kanske kunde vara bättre om jag haft plats att kunna ha högtalarna lite längre från bakväggen men det är inte något som stör mig.

Diskanten och mellanregistret visste jag skulle blåsa skjortan av mina andra högtalare så det var ingen större chock. Basen är kanske något tam, på snudd till att vara tråkig. Men den är snabb och spelar på duktigt när den kräver. Den är också mycket tydligare mot för vad Image 44 klarade av att åstadkomma. Inte heller någon överaskning men väl värd att nämna. Basens "tråkighet" kan också bero mycket på rummet jag har dom i som knappast är optimerat.

Jag får återkomma om en månad när dom är inspelade. Nu ska jag sjunka ner i soffan igen och lyssna mig blå.

#54

Postad 19 december 2006 - 21:19

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Kul att du fått hem högtalarna nu.
Det där du beskriver basen låter precis som om du har en lite för klen förstärkare tyvärr.
Fast du får avakta lite tills dom blir riktigt inspelade.
Sen måste du ha ett rejält avstånd till bakvägg.
Jag tror att alla b&w måste stå hyffsat fritt i rummet för att låta bra.


Mvh Mucke

#55

Postad 19 december 2006 - 21:24

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Mycket möjligt mucke. Ska undersöka möjligheterna att koppla på en extra förstärkare till frontarna till min 2807a när tillfälle ges. Ska också se vilken skillnad skumportarna ger när man sluter bakre porten.

Glömde skriva att detaljrikedomen också är riktigt bra med CM7. Av någon anledning hör jag vibraton extremt tydligt nu. Finns viss antydning till sibilance beroende på källmaterialet också, men inte i närheten av vad förra högtalarna hade.

Jag är riktigt nöjd kan jag säga. :blink:


Nu ska högtalarna få gå en omgång med Astral Projection och Infected Mushroom...

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 19 december 2006 - 21:25.


#56

Postad 19 december 2006 - 21:46

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Din stärkare är ju hyffsat potent ändå, men jag tror att du har mycket att vinna om du hänger på ett slutsteg.
Försök att hitta något beggat rotel steg.
Du har inte möjlighet att lägga upp lite bilder?
Skulle vara kul att se.

Mvh Mucke

#57

Postad 20 december 2006 - 13:49

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Om jag bara kunde... men jag tillhör de få som inte äger en kamera. :rolleyes:

#58

Postad 20 december 2006 - 22:42

larsolsson
  • larsolsson
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
KAn inte du lägga upp lite bilder mucke?

#59

Postad 21 december 2006 - 15:59

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

KAn inte du lägga upp lite bilder mucke?

<{POST_SNAPBACK}>


Hinner och orkar inte just nu.
Ni får hålla till godo med dom gammla så länge

Mvh Mucke

#60

Postad 21 december 2006 - 18:29

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Har läst mycket gott om dessa CM1 men har en fråga då jag söker högtalare till ett sovrumssystem bestående av Squeezebox - Sonic t-amp + högtalare tror ni CM1 är för tunga att driva med t-amp, är inte ute efter högtspelande högtalare utan mer detalj och upplösning. Kom gärna med andra förslag i prisklass upp till 10.000:-

#61

Postad 26 december 2006 - 13:51

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

KAn inte du lägga upp lite bilder mucke?

<{POST_SNAPBACK}>


Har lagt upp lite suddiga bilder nu.

Mvh Mucke

#62

Postad 26 december 2006 - 15:15

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Skulle väl tycka att fördelningen är lite sned, en förstärkare för 5-600:- och högtalare för 10 ggr pengarna...
Fast annars finns ju favoriterna MA Gold10 (okej, 13k), eller AE...(nånting) One för ungefär 10k.

#63

Postad 27 december 2006 - 09:30

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Nu är det ju Super t-amp som är aktuell (pris ca 1700:-) så prisskillnaden ska man kanske inte stirra sig blind på utan om det orkar driva CM1 men även Monitorn gs är intressant har ju bättre verkningsgrad än B&W. Vill ha en så liten förstärkare som möjligt då den ska gömmas i ett sovrum men vill ha hög kvalite på ljud, har även tittat på Beolab 3 (bra ljud i litet format med inbyggd förstärkare)

#64

Postad 28 december 2006 - 09:11

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Okej. B&W CM1 har en verkningsgrad på 84db och en nominell impendans på 8 Ohm. En super T-amp ger som mest runt 10W effekt.
Då kan du få ut cirka 93 db ur högtalarna (på 8W)
Hur stort är rummet? I ett litet rum och om man sitter ganska nära kan ju möjligheten finnas att det kanske räcker till....Personligen är jag tveksam till att effekten räcker till...men som vanligt är det samma gamla vanliga rås - testa innan köp.
Men det kanske finns någon på forumet som äger ett par CM1 och en t-amp (eller super t-amp) och kan testa?

Finns en kille på forumet som kör på en moddad super t-amp med ett par DM601 - PM.a och fråga? (601:orna har 88db känslighet). https://www.minhembi...m/[hejo]/34299/

#65

Postad 09 januari 2007 - 08:27

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0

Okej. B&W CM1 har en verkningsgrad på 84db och en nominell impendans på 8 Ohm. En super T-amp ger som mest runt 10W effekt.
Då kan du få ut cirka 93 db ur högtalarna  (på 8W)...

<{POST_SNAPBACK}>


Det är så enkelt att räkna alltså? antar att du tagit att dubbla effekten ger dubbla ljudtrycket. Är detta kontinuerlig effekt då, typ en sinusvåg?
Tänker på att musik är ju inte speciellt kontinuerlig. Man bör väl därför även ha lite utrymme uppåt, en 3dB eller nått?

Har inte full koll på hur man ska räkna och hur dynamisk musik eller film egentligen är men skulle gärna förstå det bättre för att köpa smartare :angry:.

#66

Postad 09 januari 2007 - 10:38

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Ska man köra med en Super t-amp hade jag definitivt valt Monitor Audio GS10 istället för CM1. Förutom att GS10 troligen är en bättre högtalare så är känsligheten 88 dB jämfört med 84 dB för CM1 (bägge 8 ohm). Denna skillnad är stor till GS10:ans fördel: http://www.monitorau...roduct=1&area=2

CM1 låter säkert bra men med tanke på verkningsgraden vill den troligen ha minst 100 watt helst mer av förstärkaren. Hifi & Musik skrev i sin recension av dem CM1:ornas låga verkningsgrad/känslighet på minuskontot (negativt).

Redigerat av matte76, 09 januari 2007 - 10:40.


#67

Postad 09 januari 2007 - 10:44

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0

Ska man köra med en Super t-amp hade jag definitivt valt Monitor Audio GS10 istället för CM1. Förutom att GS10 troligen är en bättre högtalare så är känsligheten 88 dB jämfört med 84 dB för CM1 (bägge 8 ohm). Denna skillnad är stor till GS10:ans fördel: http://www.monitorau...roduct=1&area=2

CM1 låter säkert bra men med tanke på verkningsgraden vill den troligen ha minst 100 watt helst mer av förstärkaren. Hifi & Musik skrev i sin recension av dem CM1:ornas låga verkningsgrad/känslighet på minuskontot (negativt).

<{POST_SNAPBACK}>


så du menar att en nästan dubbelt så dyr högtalare är bättre? :angry:
jo, så kan det ju vara.....

#68

Postad 09 januari 2007 - 11:53

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0

så du menar att en nästan dubbelt så dyr högtalare är bättre?


Priset säger inte allt om en högtalares prestanda, och det finns exempel på billigare högtalare som låter bättre i ett visst rum och i en viss anläggning än en dyrare. OFTAST säger dock priset en del vad gäller högtalare, därför skrev jag "troligen"! :angry:

#69

Postad 23 januari 2007 - 09:46

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Har nån provat CM1:orna tillsammans med en Harman/Kardon HK 970?
Har nämligen kommit fram till att det blir B&W CM1 eller Monitor Audio RS1.

#70

Postad 23 januari 2007 - 15:47

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

Har nån provat CM1:orna tillsammans med en Harman/Kardon HK 970?
Har nämligen kommit fram till att det blir B&W CM1 eller Monitor Audio RS1.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har gjort det.
Jag har en 970 som jag har som reservförstärkare mellan uppgraderingarna.
Plockar fram den ibland.
Tycker väl att combon inte är helt lyckad.
Okej, H/K:n har inga som helst problem att driva cm1:orna men jag tycker att det blir lite för varmt och gosigt enligt mina öron.
Du kanske tycker att det låter kanon.
Alla har ju olika ljudideal, men kraftmässigt så funkar det bra.

Mvh Mucke

#71

Postad 24 januari 2007 - 19:26

Unregistered1172
  • Unregistered1172
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har lus läst den här tråden och blev sugen på själv få höra hur dom låter, men vi har inte HifiKlubben här i Finland så jag var osäker på var det skulle gå att lyssna på dom. Åkte iväg till min lokala handlare och där fanns dom uppkopplade, inte centern tyvär, den skulle komma inom en vecka.

Oj vad överaskad av ljudet jag blev, hade först tänkt köpa Kef 3005. Men efter att ha hört CM1:orna så väckte dom verkligen mitt ha begär. Priset är dock lite över min budget, försäljaren föreslog mig att använda ett par B&W M1 som surround högtalare. Tänkte inte köpa någon sub ännu, väntar kanske tills subben i CM serien kommer, åtminstone väntar jag tills ekonomin är lite bättre.

Förstärkaren som ska driva högtalarna är en Sony Sony STR-DA5200ES som fått väldigt bra kritik.

Vad tror ni, kommer CM1 och CM Centern tillsammans med M1:orna funka bra tillsammans med Sony´n? Eller rekomenderar ni mig att skaffa andra surround högtalare? hoppas ni inte rekomenderar en ny förstärkare eftersom den redan är beställd.

Behövs stativen till CM1:orna eller kan jag ställa dom på en hylla, har ju läst här att dom behöver stå en bit från väggen, men hur långt ifrån?

MVH
Patrik

#72

Postad 24 januari 2007 - 19:42

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Okej. B&W CM1 har en verkningsgrad på 84db och en nominell impendans på 8 Ohm. En super T-amp ger som mest runt 10W effekt.
Då kan du få ut cirka 93 db ur högtalarna  (på 8W)...

<{POST_SNAPBACK}>


Det är så enkelt att räkna alltså? antar att du tagit att dubbla effekten ger dubbla ljudtrycket. Är detta kontinuerlig effekt då, typ en sinusvåg?
Tänker på att musik är ju inte speciellt kontinuerlig. Man bör väl därför även ha lite utrymme uppåt, en 3dB eller nått?

Har inte full koll på hur man ska räkna och hur dynamisk musik eller film egentligen är men skulle gärna förstå det bättre för att köpa smartare :).

<{POST_SNAPBACK}>

1W = 84dB
2W = 87dB
4W = 90dB
8W = 93dB
16W = 96dB
osv...
För att orka driva CM1:orna skulle jag definitivt satsa på en kraftfull stärkare, typ Denon PMA 700 (gärna 1500AE!), Cambridge 640A eller Nad325BEE (fast den blir lite för "gosig" i ljudet).
Själv skulle jag gärna låna hem ett par CM1 för att testa med min Rotelkombo (RC03/Rb06)...borde bli mumma....fast jag väntar nog tills jag har råd att köpa dom...separationsångesten skulle bli för stor. Frun skulle nog inte gilla om jag kom hem med en ny "investering" på 8000:-...igen (nya stärkare i höstas och en uppgradering av skivspelaren.....) :D

#73

Postad 06 februari 2007 - 22:00

Unregistered1eabd0f7
  • Unregistered1eabd0f7
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Är det någon som provat elektronik från Densen ihop med CM1:an? Alternativt drivit dem med rörförstärkare?

#74

Postad 16 mars 2007 - 15:29

karnov
  • karnov
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Var in på Hi-fi klubben och tog en ganska lång lyssning på CM1 tillsammans med Denon 1500-serien. Och jag måste säga att jag är väldigt imponerad! Precis den ljudbilden jag söker för dessa pengar. De kommer fungera perfekt i mitt studentrum. Söker man en stativhögtalare så tycker jag absolut man skall ta och lyssna på dessa.

Frågan är nu bara om högtalarna skulle gå ihop med Denon 700AE. Rent spontant så känns det som basen kommer lida, i synnerhet med tanke på dess långa slaglängd. Behöver ta mig en till tur till Hi-fi klubben och se om prisskillnaden är rättfärdigad. Vilket jag tror.

#75

Postad 12 maj 2007 - 22:07

mangochutney
  • mangochutney
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Som beskrivning på dessa cm1'or står det att den spelar all musik utom techno och hårdrock...
vad menar dom med hårdrock då? när jag lyssnade på dessa så blev även jag imponerad av dem och hur dom lät... men hårdrock, menar dom lite mer sån death å trash mm kanske? för lyssnade till ac/dc och musik i det stuket och det fungerade ju bra tyckte i alla fall jag.

Vad har ni spelat för musik på dem hemmavid?

#76

Postad 13 maj 2007 - 20:50

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
De syftar nog främst på den begränsade ljudtrycksförmågan hos en så liten högtalare.

#77

Postad 14 maj 2007 - 07:07

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
som ovan nämnt har de ju lite begränsat ljudtryck, för techno och metal är det väl oftast Cerwin Vega mfl som är referens kanske.

Var hos en kompis igår och hade en lyssningsstund med CM-1 och ett par Mission i samma storlek/prisklass han valde mellan. Sammanfattningsvis måste jag nog ändå "hålla med" hifi-klubben att hade de någon svaghet så var det hårdrock. Metallicas svarta var referensen och det var den enda skivan vi var överense om att nog mission lät bättre, mer mellanregister, lite mer framåt i riffen, mer in your face liksom :P . Men inte fan lät CM-1 dåligt för det, lite tillbakadragna dock. Men till allt annat (techno lyssnades inte på) var CM-1 bättre, med Gorillaz var t.ex. fördelen för CM-1 långt större än det negativa med Metallica.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att CM-1 var riktigt imponerande på det mesta, kanske mindre imponerande på hårdrock men fortfarande bra. En otroligt bred högtalare som passar bra om man har bred musiksmak. Lyssnar man bara på hårdrock, ska man ha stativare då? Mission var oxå riktigt bra förresten, men lät däremot inte alls så kul på vissa spår.

Mitt tidigare inlägg om fladder får nog omvärderas lite, visst rör de på rötterna men nu var det lite mer potenta stärkare och måttliga volymer (efterfest kl 4 efter en tillsägelse från grannar-volym ungefär, mao man kunde inte prata, öh, med varandra alltså... :) ) och då var det full kontroll.

#78

Postad 14 maj 2007 - 17:04

mangochutney
  • mangochutney
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Då har jag varit och lyssnat igen på en mängd olika högtalare. Jag gör detta mest för att samla kunskap om vad som låter hur, men jag fick en tankeställare idag när jag lyssnade på cm1.

Jag frågade försäljaren om han trodde att min marantz 7400 skulle kunna klara spela dessa högtalare till rättvisa. Han var ganska tvekande på det svaret och sa att dom är trögdrivna och jag borde minst ha en DENON PMA-1500AE Förstärkare för den kunde spela ut högtalarna ordentligt.

Vad tror ni om det och vad tror ni om blandningen marantz med cm1 ljudmässigt?

Jag frågar för jag vill lära mig, jag har ändå tänkt att byta ut marantzen till förmån för ett 2kanalssystem och helst då en förstärkare av mindre modell som är lättare att möblera med, men jag är nyfiken för det verkar ändå som marantzen är ganska "stark" (eller hur man uttrycker det) är denonen då "starkare" på stereoljud?

Hoppas jag förklarade tillräkligt för att det ska kunna gå att svara på. Annars peta på mig lite :rolleyes:

#79

Postad 15 maj 2007 - 06:57

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
låna hem, enda sättet. Marantzen du har, tja, ligger kanske på gränsen men är ju ändå rätt potent. Kompisen valde iallafall mellan Rotel RA-06 och Marantz PM7001 KI Signature. Vi var oberoende överense om att Marantzen var det bättre valet, blev mörkt och lite dovt med Roteln. Man ville liksom dra upp diskanten lite men då blev det "konstigt". Marantzen var det mer, japp, så ska det låta. Har tidigare ansett att val av förstärkare är mest placebo-effekt, men börjar nu fundera. Hade nämligen mina slantar på Roteln men i efterhand skulle jag inte tvekat en sekund på Marantzen. Så om Marantz låter som Marantz borde ju din reciever ha goda förutsättningar ett tag till.

#80

Postad 15 maj 2007 - 14:31

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

låna hem, enda sättet. Marantzen du har, tja, ligger kanske på gränsen men är ju ändå rätt potent. Kompisen valde iallafall mellan Rotel RA-06 och Marantz PM7001 KI Signature. Vi var oberoende överense om att Marantzen var det bättre valet, blev mörkt och lite dovt med Roteln. Man ville liksom dra upp diskanten lite men då blev det "konstigt". Marantzen var det mer, japp, så ska det låta. Har tidigare ansett att val av förstärkare är mest placebo-effekt, men börjar nu fundera. Hade nämligen mina slantar på Roteln men i efterhand skulle jag inte tvekat en sekund på Marantzen. Så om Marantz låter som Marantz borde ju din reciever ha goda förutsättningar ett tag till.

<{POST_SNAPBACK}>



Mörkt och dovt med en Rotel ???
Ja då måste det vara något knas helt enkelt.
Kan hålla med om att CM1:orna har en ganska varm grundklang.
Tillsammans med rotels neutrala lite ljusa grundklang så tycker jag att det blir helt perfekt.
Det måste ha varit något fel på den Roteln.

Mvh Mucke

Redigerat av Unregisteredaaa4c984, 15 maj 2007 - 14:33.


#81

Postad 15 maj 2007 - 15:34

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
det tror jag då inte :)

Alltså inte var det någon jätteskillnad, mer marginellt. Jag var iallafall "omedvetet" (innan vi testat Marantzen) på och pillade på diskantkontrollen på Roteln, hade inga sådana begär sedan med Marantzen.

Hade säkert inte reagerat om vi inte hade haft Marantzen, men dem emellan, ja då lät Roteln lite dovare och tråkigare tycker jag. Sedan bara för att den ena var bättre innebär det ju inte att den andra var dålig. måste lära mig att "folk" kan läsa det så...

#82

Postad 15 maj 2007 - 16:55

mangochutney
  • mangochutney
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Har idag lyckats låna hem ett par inspelade cm1.
Jag kan ju säga så mycket som att ljudet blev väldigt mycket bättre än dom nuvarande canton 207.
Däremot inte i närheten av hur dom lät på hifiklubben ihop med Denon PMA-1500AE.
Jag förstår att det är annan akustik hos dom än vad det är hemma, men jag tyckte att marantzen inte klarade av att spela lika "vaket". Alltså det lät mer sömnigt helt enkelt och inte liga piggt. Egendomlig beskrivning kanske. Förövrigt så märkte jag endel andra negativa saker i ljudet som jag inte riktigt kan beskriva som jag även hört förr.

Hur som helst så tror jag att det blir en ny förstärkare i samma veva som jag köper. Frågan är bara vad då jag vill ha en lite mer lättmöblerad än vad marantzen är. Förvisso är denonen ok i storleken för vår tilltänkta bänk är 49 djup och denonen är 40.7 djup. Men vad finns det för fler bra mindre 2kanals-förstärkare som kan spela bra ihop med b&w? Läst andra trådar i ämnet men där har det inte varit någon fokus på storleken... vilket kanske är så det ska vara men vill i alla fall kolla upp möjligheterna. Tack för svaren förresten

#83

Postad 15 maj 2007 - 18:10

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Jag tycker att det låter som om marantzen inte riktigt orkar med att driva cm:1orna.
Jag kommer snart att uppgradera på förstärkar sidan så min Rotel kommer att bli till salu.
Cm:1orna imponerar forfarande på mig så dom kommer jag att behålla ett tag till.
Jag är väldigt sugen på Rotels nya slutsteg rb 1092 (icepower). 2x500 watt.
Ska bli kul att se vad cm:1orna tycker om det :)

Mvh Mucke

Redigerat av Unregisteredaaa4c984, 15 maj 2007 - 18:18.


#84

Postad 18 maj 2007 - 13:20

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

  • 1 317 inlägg
  • 0
Ähh! CM 1 kan kasta sig i väggen :) . Kostar lika mkt som beggade 705or och har 5dB lägre spl och går inte lika djupt i basen heller ;) .

#85

Postad 06 juni 2007 - 20:48

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Sitter för närvarande och väntar på en leverans av CM1 från HiFi-Klubben. Tyvärr lyckas de gång på gång klanta till det med leveranser så jag har väntat ett tag. Rätt illa.

Jag är i vilket fall som helst twallstens vapendragare och det var vi som lyssnade på och jämförde RA-06 med PM7001KI ihop med CM1. Jag var helt inställd på RA-06 innan med tanke på att jag hört talas om hur bra Rotel är ihop med B&W. Tänkte inte ens göra en jämförelse förrän möjligheten dök upp.

Jag skulle helt klart rekommendera dig att testa Marantzen, för det är en välljudande stärkare. Precis som twallsten trodde jag nog helt ärligt inte att jag skulle kunna höra någon skillnad men det gjorde man faktiskt även om det var marginellt. Vi tyckte båda att Marantzen var den "bättre" stärkaren. Kändes som att den spelade renare och mer detaljerat. Som sagt... testa i alla fall. Det kostar inget.

//Per

#86

Postad 06 juni 2007 - 21:00

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
B&W CM-serie fick en aning ljummen kritik i den senaste Sound And Vision.

Den som var mest uppseendeväckande var den att de mätte en så dålig frekvensgång.

B&W CM Series Speaker System

Tom Nousaine

This system is attractively styled, but its measured performance was mediocre. The CM7, CM Centre, and CM1 all show a depression between 1.4 and 4 kHz at every radiating angle and that worsens as the angle gets wider. With the port plugs out, all three show a bump between 100 and 200 Hz, and the CM7 also has a 3-dB floor-bounce notch at 300 Hz.


MVH
/Chuck

Bifogad fil(er)



#87

Postad 06 juni 2007 - 21:29

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Så kan det gå.

De sade även att ljudet var mycket imponerande och att det är ett system man lär sig älska... och det är nog det jag kommer att göra. Vissa saker går inte att mäta och jag tycker de låter förbaskat bra. Kommer att bli kanonnöjd... det vet jag.

//Per

#88

Postad 06 juni 2007 - 21:46

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Det tror jag med att du blir, det är ju mer till en högtalare än en rak frekvensåtergivning.

MVH
/Chuck

#89

Postad 07 juni 2007 - 10:55

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

  • 1 317 inlägg
  • 0
Dippen i frekvensgången kan vara önskad utav B&W. Finns något ord för en dipp i frekvensgången över 1khz. Är inte så påläst om ett, men det ska tydligen ge en känsla utav bättre 3d.

#90

Postad 07 juni 2007 - 13:19

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Jo, absolut, det tror jag med att den är.

Tror inte B&W tabbat sig i den meningen att det är en omdeveten konstruktion, det är säkerligen så de vill att högtalaren ska uppföra sig, inom rimliga gränser. Sen är det frågan om man vill ha en högtalare som så kraftigt trycker ner ett frekvensomfång. Det är ju upp till köparna att avgöra och tydligen är den populär så då är det ju inget fel i det.

MVH
/Chuck

#91

Postad 18 februari 2009 - 16:26

Manjola
  • Manjola
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Behövs stativen till CM1:orna eller kan jag ställa dom på en hylla, har ju läst här att dom behöver stå en bit från väggen, men hur långt ifrån?

MVH
Patrik
[/quote]

enligt in erfarenhet så lät som sämst när jag först spelade dem .. trodde något var fel. Det burrade och lät skumt i basen .. men efter att jag flyttat ut dem ca 30 cm från väggen låter dom kanon.. jag kan tilläga att jag är ingen måstare på hifi och ljud, men det blev en väldigt stor skillnad när dom flyttades ut .. tror verkligen att man behöver avståndet



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.