Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Håller alla forum på att dö?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 06 augusti 2019 - 08:37

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Medlem sen 2002-12-02

Helt klart en trist utveckling för forumet sista åren, Component ser ju ännu värre ut.
Facebook är nog åtminstone delvis orsaken, men för just hembio finns det fler orsaker.
Tyvärr går väl mycket av trenderna mot enkelt och bekvämt hellre än bra i dag.
Helt sanslöst att det fortfarande säljs så mycket dvd när Blu-ray är så mycket bättre.
Har större förståelse för att streamning ökar, enkelt och mycket bättre kvalitet än dvd.
Tv-apparaterna har blivit tillräckligt stora (egentligen inte men folk nöjer sig med 55-65tum) och tycker nedsläckning är jobbigt.
Heminredning har legat högt upp och stora "fula" högtalare fick inte plats, nä små smidiga limpor under tv:n ska det vara.
Nä jag är inte bitter.... 😝

Redigerat av Unregistered4b026b86, 06 augusti 2019 - 10:09.


#102

Postad 06 augusti 2019 - 14:54

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Kriget mellan HD-DVD och Blu-ray saboterade mycket, samt att filmbolagen och butikerna ville ha nästan dubbelt så mycket betalt än för DVD. Inget av formaten kunde etablera sig som en självklar ersättare till DVD, utan blev lyxformat. Nu gör man om nästan samma misstag med UHDBD.

 

Sen vill folk många inte köpa filmer som tar plats, utan hyra dem via strömningstjänster istället. Att DVD har överlevt någorlunda handlar väl mest om att det har blivigt billigt. Folk köper dem, slänger fodralen och stoppar in skivorna i en pärm.

 

Hemmabio, eller i alla fall ljudlimpor, behvövs egentligen mer än någonsin och likaså kunskaper om ljud och bild. Folk är missnöjda med ljudet ifrån tv-apparaterna men vet inte att det är omöjligt att få bättre ljud ifrån småhögtalarna i tv-apparater. Ellada A tar en tusenlapp extra för att kalibrera bilden professionellt, ellada B lika mycket för att totalsabotera den. Det har blivit totalt kaos.



#103

Postad 20 augusti 2019 - 22:24

RoedeOrm
  • RoedeOrm
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Baserat på egna erfarenheter (vilket generellt givetvis ska väga lätt som faktabaserat underlag i statistiska sammanhang) minskar forumanvändandet. Just responstiden kan vara ett skäl till det, det tar för lång tid att få svar på en fråga. Generationsskifte i hur information delas är kanske en annan anledning. Som sagt, givet att forumanvändandet faktiskt håller på att dö ut :)

 

Personligen har jag sjukt hög IQ och är halv-ok på riktigt många olika saker på en ovanligt bred palett av ämnen, men suger duktigt på en del områder, f.eks matte, kännskap til svendka b-kändisar, svenska språket och sjunga är några av mina svagheter och jag skulle gärna se ett mer öppet mottagande oavsett färdighet på just 1 område och tycker att man ska försöka att inte dömma folk förhastat kanske just på ett av personens svagaste områden, när han eller hon garanterat kan bidra med mycket annat.

 

Jag säger inte det här för att vara störig, mer nyfiken - sjukt hög IQ sammanfaller gärna med matematisk förståelse/tillämpning. Inte nödvändigtvis (matte är ett brett ämne, det finns "gnugga in"-kunskaper även inom matte) men den logiska förståelsen (som man bör ha för att vara så att säga bra på matte) är definitivt en viktig del för att få höga poäng på just IQ-tester.



#104

Postad 21 augusti 2019 - 10:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag säger inte det här för att vara störig, mer nyfiken - sjukt hög IQ sammanfaller gärna med matematisk förståelse/tillämpning. Inte nödvändigtvis (matte är ett brett ämne, det finns "gnugga in"-kunskaper även inom matte) men den logiska förståelsen (som man bör ha för att vara så att säga bra på matte) är definitivt en viktig del för att få höga poäng på just IQ-tester.


Även om de flesta i f.eks Mensa är goda på matte så är det absolut inte alla (och en del kan knappt knyta sina egna skosnören vilket säkert också kan omgöras til en matematisk formel). Figure reasoning test går ut på olikheter och sammband vilket på ett sätt är likt matte, men i testet står det inte siffror utan det är "bilder". Varför detta är lättare för mig kan jag inte svara på.

Huvudpoänget med inlägget var dock att ingenting positivt kommer av att döma folk på förhand då min erfarenhet är att dom flesta kan bidra med något.

#105

Postad 21 augusti 2019 - 11:49

RoedeOrm
  • RoedeOrm
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Även om de flesta i f.eks Mensa är goda på matte så är det absolut inte alla (och en del kan knappt knyta sina egna skosnören vilket säkert också kan omgöras til en matematisk formel). Figure reasoning test går ut på olikheter och sammband vilket på ett sätt är likt matte, men i testet står det inte siffror utan det är "bilder". Varför detta är lättare för mig kan jag inte svara på.

Huvudpoänget med inlägget var dock att ingenting positivt kommer av att döma folk på förhand då min erfarenhet är att dom flesta kan bidra med något.

 

Förstår - tummen upp!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.