Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Armbandsur

1358 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 oktober 2019 - 17:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 697 inlägg
  • 0

Den tycker jag är fin, men det förstod du väl efter min bild ovan! :) Sitter ett riktigt bra kvartsverk i dessa.

Automatur är förstås kul, men underhållskostnaden blir högre. Man ska dock inte tro att det bara är att byta batteri i ett kvartsur av den här typen, vill man vara säker ska de även provtryckas vid batteribyte. Det kan medföra att man kommer fram till att t.ex. packningar vid kronan behöver bytas, dock inte lika dyrt som att serva ett automatur.

Den som heter DS Action Fixed Bezel tycker jag också är snygg. I titan går den precis på din budget, i stål lite under. Jag tycker såväl blå, svart som titan är snygg där. https://www.certina..../C0328514408700

2894_s_rt.png2895_s_rt.png4403_s_rt.png

Funderade över service igår .
Ingen aning vad en sån kostar,eller hur ofta .

Har för mig att de stod var 3e-4e år på certinas hemsida.

Men dyker man inte med den kanske man kan dra ut på service?

Ja den modellen var ju inte heller så tokig

Postad 31 oktober 2019 - 20:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Jag köpte min Certina begagnad i butik och den var då "servad", d.v.s. nytt batteri och provtryckt. Det är drygt ett år sen och jag har inte kollat på varken pris eller serviceintervall på den, men det låter inte orimligt att batteriet håller 3-4 år.

Min Omega har också kvartsverk och om jag inte minns fel står det att batteriet ska vara 28 månader. Den köpte jag för drygt tre år sen i samma butik och den hade också nytt batteri och var provtryckt. Den har nu gått 39 månader sen dess och ännu inte indikerat att batteriet är slut. Funderar dock på att lämna in den snart, innan den börjar krångla.

Är det inte oftare än 3-4 år mellan gångerna så tycker jag att det kan vara värt att kosta på även provtrycking. 1996 köpte jag en Seiko Kinectic i titan, kvartsverk som drivs av ström som genereras av dina rörelser. Den har en kondensator, istället för ett batteri, som aldrig ska behöva bytas. Jag fick dock byta två gånger på 20 år, första gången var gratis och andra gången tror jag kostade 100 kr med Stjärnurmakarnas försäkring.

På senare år så kom det in vatten när jag badade med den, inga djupdykningar. Undvek sen att bada med den på, men efter ett tag bara stannade den. Lämnade då in den på Mollstedts ur och de konstaterade att det var rost invändigt. Ett nytt sånt kvartsverk skulle kosta 3 000 kr, med tanke på att den kostade 4 000 kr 1996 så tyckte jag inte att den var värd det. 

Så även om jag inte dyker djupt vill jag i fortsättningen veta att klockan är tät, om jag ska bada med den på.

Postad 31 oktober 2019 - 20:32

Bill Lumbergh
  • Bill Lumbergh
  • Beroende

• 1 182 inlägg
  • 0

Jag köpte min Certina begagnad i butik och den var då "servad", d.v.s. nytt batteri och provtryckt. Det är drygt ett år sen och jag har inte kollat på varken pris eller serviceintervall på den, men det låter inte orimligt att batteriet håller 3-4 år.

Min Omega har också kvartsverk och om jag inte minns fel står det att batteriet ska vara 28 månader. Den köpte jag för drygt tre år sen i samma butik och den hade också nytt batteri och var provtryckt. Den har nu gått 39 månader sen dess och ännu inte indikerat att batteriet är slut. Funderar dock på att lämna in den snart, innan den börjar krångla.

Är det inte oftare än 3-4 år mellan gångerna så tycker jag att det kan vara värt att kosta på även provtrycking. 1996 köpte jag en Seiko Kinectic i titan, kvartsverk som drivs av ström som genereras av dina rörelser. Den har en kondensator, istället för ett batteri, som aldrig ska behöva bytas. Jag fick dock byta två gånger på 20 år, första gången var gratis och andra gången tror jag kostade 100 kr med Stjärnurmakarnas försäkring.

På senare år så kom det in vatten när jag badade med den, inga djupdykningar. Undvek sen att bada med den på, men efter ett tag bara stannade den. Lämnade då in den på Mollstedts ur och de konstaterade att det var rost invändigt. Ett nytt sånt kvartsverk skulle kosta 3 000 kr, med tanke på att den kostade 4 000 kr 1996 så tyckte jag inte att den var värd det. 

Så även om jag inte dyker djupt vill jag i fortsättningen veta att klockan är tät, om jag ska bada med den på.

Jag förstörde min klocka som jag hade innan min nuvarande genom att bada med den. Klockan var nästan 10 år och jag hade badat med den i år, provtryckt vid varje batteri byte etc. Den här gången hade den börjat glappa vid vredet där man ändrar tid och datum, jag kände själv när jag såg att det var vatten inne i klockan att det var där som det inte var tätt längre... surt.

EK

Postad 31 oktober 2019 - 20:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Det var ju konstigt att den inte höll tätt när den var servad enligt ordning. Vredet där kallas krona och det bör urmakaren se när tätningen där behöver bytas. Så det var ju surt när du försökt göra rätt.

Min Omega är från 2002 och den har som sagt hållit tätt än. Den har tidigare varit servad sen den var ny i den butik där jag köpte den, så därför ska jag se till att fortsätta med det. 

Jag har håller verkligen med om det du skrev tidigare angående AD. Butiken jag nämnt är inte AD på försäljning av Omega, men på service. Närmsta AD på försäljning är i Kristinehamn och där såldes den ny. Första ägaren bodde dock i Karlstad så klockan servades där jag sedan köpte den. 

Postad 01 november 2019 - 07:43

Morot
  • Morot
  • Forumräv

• 674 inlägg
  • 0

Min Certina har en krona som man kan skruva fast, lyckades med konststycket att dra åt kronan lite för hårt och drog av gängan som sitter i själva boetten.

Någon som har gjort något liknande och har koll på ungefär hur mycket det kan kosta att fixa?

Postad 04 november 2019 - 15:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 697 inlägg
  • 0
Blev en Certina DS Action med kvartsverk.
Grymt nöjd så här långt .
Köpte verktyg för att fixa länkarna ifall att.
Och mycket riktigt behövdes det .
Vist satt den bra från affären men de var tagit bort för många länkar och sen skjutit ut finregleringen till max.

Vist de hade ju funkat men de blev bättre efter jag gjorde om.
Min handled är mitt mellan 1 länk så .
Bra ändå att de går att ställa in på armbandet.

Bifogad fil  IMG_20191104_154620.jpg   132,6K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca_share_media1572867134329.jpg   91,79K   0 Antal nerladdningar

Postad 04 november 2019 - 20:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Snygg! Bra val enligt mig! :)

Jag har samma läge på justeringen i spännet för att hamna rätt, så här års. Bra att ha lite att gå på där för den varma årstiden, min klockarm sväller så det känns när det blir varmt.

Den svarta finns ju även med gummiarmband, snyggt tycker jag. Har dock inte provat hur det känns på, men det kan vara ett alternativ om man vill variera lite. En sån där ser även bra ut på ett Nato-band, t.ex. ett svart och grått. (tänk 007 :))

Postad 04 november 2019 - 20:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 697 inlägg
  • 0

Snygg! Bra val enligt mig! :)

Jag har samma läge på justeringen i spännet för att hamna rätt, så här års. Bra att ha lite att gå på där för den varma årstiden, min klockarm sväller så det känns när det blir varmt.

Den svarta finns ju även med gummiarmband, snyggt tycker jag. Har dock inte provat hur det känns på, men det kan vara ett alternativ om man vill variera lite. En sån där ser även bra ut på ett Nato-band, t.ex. ett svart och grått. (tänk 007 :))

Tycker den känns riktigt nätt på armen .
Rätt lagom,mindre än jag hade tänkt mig 😃

Känns som en riktigt bra allroundklocka.

Blir nog att testa lite olika band sen 👍🏻

Postad 06 april 2020 - 07:24

Morot
  • Morot
  • Forumräv

• 674 inlägg
  • 0

Har hittat en 24timmars Raketa som jag är villhöver.

Rysk vintage, känns som om man kan få en del problem med kondens om man inte är försiktig... Frågan är om det är värt det

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.