Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Provlyssningsrunda stereo i Sthlm 23/5

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 april 2008 - 15:52

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Rubriken är fel, provlyssningen var den 23/4 och inte 23/5.
Har nu under dagen ringt och bokat lite demon för min och min pappa imorgon. Vi tänkte åka till Hifiklubben, ljudmakarn och referenceaudio för att se om vi kan hitta något till mina föräldrars nya lägenhet. Det som behövs är ett par golvhögtalare, en cd spelare och en stereoförstärkare. Vi ska även inhandla ett Sonossystem för olika zoner i lägenheten men provlyssning behövs inte på dom apparaterna.
Min pappa har inte så bra koll så jag har lagt upp lite alternativ inom ramarna för vår budget som vi ska lyssna på imorgon:

Ljudmakarn
Högtalare: Audiovector S3 signatur och kanske även en Bc Acoustique högtalare i samma prisklass om den finns inne.
Elektronik: Naim, Arcam och Hegel är spikade. Marantz 15 serien vore lite tråkigt eftersom jag själv har den hemma. :D

Hifiklubben
Högtalare: Tänkte lyssna på B&W Nautilus 804s och jämföra med Dali Mentor 6. Ska bli kul att se hur stor skillnad det är på 14.000 kronor.
Elektronik: Denons PMA och DCD2000 Sacd-spelare/stereoförstärkare skulle jag helst provlyssna. Butiken har inte svarat än så jag kan inte lova att dom finns inne men vi får hålla tummarna.

Reference Audio
Högtalare: Martin Logan är vi mest intresserade av. Förmodligen blir det Purity vi ska lyssna på men vi kanske även kollar in Vista även om den ligger lite över vår budget.
Elektronik: Är väldigt osäker vad vi ska lyssna på. ML Purity är ju en helt aktiv högtalare och behöver endast ett försteg men vi får se om Rotel har nåt roligt att erbjuda. CD spelare blir förmodligen samma märke som försteget. Om vi lyssnar på Vista så blir det nog Marantz elektronik.

Musiken har jag också mer eller mindre valt ut.
Bo Kaspers Orkester, Eric Claptons unplugged skiva, Genesis, Dream Theater, Pink Floyd och Kings of Convenience.

Om ni kommer på någon intressant produkt som jag har missat så är det bara att tipsa. Jag ska skriva en utförlig rapport imorgon när jag kommer hem eller i övermorgon.
Mvh

Redigerat av Blind Guardian, 25 april 2008 - 00:02.


#2

Postad 22 april 2008 - 16:13

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Sväng förbi Hifiart och lyssna på Triangle Celius Es :D

http://www.bildochlj...amp;testid=2757

#3

Postad 22 april 2008 - 17:28

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Var ligger Hifiart och vad är deras hemsida? Högtalaren du länkade verkar ligga i en lägre prisklass än de vi hade tänkt oss men det kanske finns nån storebror från triangle med lite snyggare design som kunde vara intressant. Vi får se om vi har tid att titta förbi där, skull mest vara för att du hade Rachel Bilson som använderbild i så fall :D

#4

Postad 22 april 2008 - 18:25

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0

Vi får se om vi har tid att titta förbi där, skull mest vara för att du hade Rachel Bilson som använderbild i så fall :P


Ja, hon är ruskigt söt :D

Hemsida http://www.hifiart.se/ (något intetsägande hemsida) Kan tillägga att jag aldrig varit där så jag har inte en aning om vilka Triangle högtalare de har i sortimentet. Äger dock själv ett par Triangle.

Triangle tillverkar högtalare i betydligt högre prisklasser också. Sortimentet finns på deras hemsida http://www.triangle-fr.com/ (jag förutsätter att dina Franskakunskaper är på topp :) )

Ungefärliga priser går att hitta på nätet, men det bästa är nog att svänga förbi den fysiska butiken.

#5

Postad 22 april 2008 - 19:53

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>Blind Guardian

Missa inte Elacs sortiment hos Bestsound eller Hifikit !

#6

Postad 22 april 2008 - 20:45

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0

>>>Blind Guardian

Missa inte Elacs sortiment hos Bestsound eller Hifikit !


Även vi har Elac nu. ;)

#7

Postad 22 april 2008 - 23:12

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Triangle tillverkar högtalare i betydligt högre prisklasser också. Sortimentet finns på deras hemsida http://www.triangle-fr.com/ (jag förutsätter att dina Franskakunskaper är på topp ;) )

Ungefärliga priser går att hitta på nätet, men det bästa är nog att svänga förbi den fysiska butiken.


Kände inte till det märket, men du kan ju växla till engelska på hemsidan :P

#8

Postad 22 april 2008 - 23:33

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Tack Graziano och ännu större tack till reference audio. Skönt att slippa förflytta sig så mycket. Hoppas ni i butiken är lika taggade som jag är ;)

#9

Postad 23 april 2008 - 12:48

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0
Jag tycker helt klart ni ska ringa Öhman och åka och lyssna på hans pip och pi60s. Han har sitt demorum i stockholm.


Mvh
Ljudkvalite

#10

Postad 23 april 2008 - 18:26

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Sådär, då var det dags för en liten rapport :P

Jag kan börja med dagens besvikelse. Vi hann inte åka till reference audio idag. Detta innebär självklart inte att vi inte kommer åka dit i framtiden så det kan komma flera rapporter senare.

Dagen började med att jag hängde på låset till Hifiklubben på Sveavägen när butiken öppnades vid 11 tiden. Jag hade som sagt inte kunnat boka ett demorum eftersom ingen svarade i telefonen igår men till min glädje såg jag Denons 2000 serie inkopplade till Dali Mentor 6 i butiken. Det var inget alternativ att bära in alla elektronik i ett separat rum så vi satt mer eller mindre mitt i butiken och lyssnade. Som tur var kom det under våran lyssningssession bara några få kunder som störde så det gjorde inte så mycket. Efter ett litet snack med en trevlig säljare vars namn jag inte minns satte vi på första skivan medan han gick och hämtade B&W Nautilus 804s. Första skivan var Bo Kaspers, dvs mest ackustiska instrument. Jag tyckte genast att mellanregistret var mycket öppet och hade en fin upplösning. Det kändes samtidigt som att rösten kanske saknade lite närvaro och hamnade lite bakom högtalarna. Det är såklart smaksak men jag gillar när rösten är långt fram så att man lättare kan föreställa sig personen framför en. Basen var djup och bra, speciellt med tanke på att högtalaren faktiskt är rätt smal och liten. Diskanten är nog det som var mest "annorlunda". Jag har svårt att hitta ord eftersom den är mycket olik hur diskanter brukar låta. På Red hot chili peppers (dålig inspelning) så upplevde jag den många gånger som vass och tyckte högtalaren hade lite svårt att hålla isär instrumenten. Självklart beror det på den dåliga inspelningen men det finns högtalare som klarar det bättre. Sammanlagt tycker jag fortfarande att högtalaren var trivsam, framförallt basen och undre mellanregistret hade bra snärt.
Vi bytte efter några låtar över till B&W 804s som kostar 14.000 kronor mer än Mentor. På ackustiska gitarrer var skillnaden inte så stor som jag trodde. Däremot var precisionen lite bättre och diskanten hittade lite fler detaljer än Dali lyckades gräva fram. Röster var nog det som gjorde störst skillnad. Jag kände betydligt mer närvaro och sångaren stod längre fram på scenen. Samtidigt hade hela ljudbilden mer kontroll och lugn över sig. Jag tror nog att diskanten tillförde en hel del till denna känsla eftersom den kändes mer välbekant och förutsägbar. I övre mellanregistret och diskanten var dynamiken större och det fanns mer attack i strängarna på gitarrerna där det behövdes. Basen var ingen otroligt stor förbättring men jag tyckte mig höra lite bättre timing och precision, tydligast blev detta med låten "I can't dance" från Genesis. Personligen tycker jag prisskillnaden är försvarbar med tanke på att dåliga inspelningar lät mer trivsamma och röster hade större närvaro. Även min pappa som verkligen inte har mycket erfarenhet av att provlyssna olika anläggningar höll med om att det i så fall nog skulle bli B&W som blir aktuell.

Efter en stor fish'n'chips i hötorgshallarna pallade vi oss över till Ljudmakarn på drottninggatan, bara några 100 meter från hifiklubben. Jag hade bokat demo och det tog ungefär 5 minuter från att vi gick in i affären tills rummet var redo. Vi kollade in lite olika alternativ till högtalare som kan byggas in i taket som vi tänkte ha i hallen och badrummet.
Jag hade bett om att få provlyssna Audiovectot S3 signature och elektronik från Hegel. Hegel H1 MK4 steroförstärkaren och tillhörande cd spelaren Hegel CDP2A MK2 stod inkopplade i det mycket bra dämpade rummet. Vi körde igenom samma låtar som vi hade spelat på hifiklubben och den första med ackustiska instrument lät otroligt bra i mina öron. Diskanten briljerade verkligen och fick strängarna att sväva i rummet. Här märktes stor skillnad mellan B&W och Dalis diskanter. Det var inte så mycket att diskanten hittade nya detaljer utan det kändes mer som att den själv la på en egen klang i toppen. Jag tror egentligen inte att inspelningen nödvändigtvis var tänkt att låta på det här viset men bra lät det hursomhelst till en början. Rösten hade fin närvaro och bra nyanser och befann sig i mitten så som det ska vara. När basen kickade in var den inte speciellt fysisk men hade å andra sidan mer kontur än jag hittils hade hört och mycket bra timing. Man sveptes med i rytmen på ett engagerande sätt och det fanns gott om detaljer över hela registret. Vi bytte skiva till RHCP för att testa hur en sämre inspelning lät. Första låten "under the bridge" har en ganska vass gitarr och halvburkig bas vilket märktes tydligt. Högtalaren ansträngde sig inte mycket för att förbättra inspelningen och diskanten var riktig påfrestande efter ett tag. Här gjorde B&W betydligt bättre ifrån sig. Vi bytte över till Genesis för att se hur djupt basen gick. De djupaste tonerna återgavs visserligen med bra kontur och timing men den fysiska känslan i bröstet saknades nästan helt. Smaksak såklart men lite tryck tycker jag ändå att det ska vara. Precisionen var dock bra och bredden på ljudbilden var stor. Phil Collins röst kunde vid vissa ställen också bli lite väl påfrestande.
Vi var alla eniga om att diskanten upplevdes som jobbig i längden och säljaren erkände att han personligen inte tycker att högtalaren är speciellt bra balanserad i toppen. Han berättade även att 4 av 5 säljare i butiken hade Audio Physics hemma och föreslog att vi skulle lyssna på deras modell Tempo som har en prislapp på 32.000 kronor. Den var betydligt mindre och hade basen på sidan. Vi lyssnade på samma låt, Genesis, och märkte genast enorm skillnad. Det första intrycket var att basen hade mer punch även längst ner och precisionen var om möjligt ännu större. Kontrollen över ljudbilden var stenhård, så som man förväntar sig av en tysk högtalare B) Jämfört med Audiovector tycker jag inte att basen var lika välkonturerad men istället kände man mer tryck i bröstet. Diskanten och mellanregistret fanns inte mycket negativt att säga om så vi bytte till RHCP. Diskanten var inte alls lika påträngande och instrumenten fick lite mer luft mellan sig. Jag saknade kanske lite mer närvaro i rösten men sammanlagt var ljudet mer trivsamt. Som avslutning spelade vi den ackustiska skivan som Audiovector innan hade återgivit på ett mycket bra sätt. På denna låt måste jag ge Audiovector mer credit eftersom det kändes lite som att diskanten i Tempo inte lyckades skarma lika mycket jämfört med signaturen. Strängarna glänste inte lika mycket och basen hade lite mindre kontur men samtidigt mer punch vilket i detta sammanhang dock inte var att föredra enligt mig. Vi hade en liten debatt om vad som var att föredra. Säljaren sa att det inte saknades detaljer i Audio Physics utan att Audiovector helt enkelt lägger på en egen klang högst upp vilket många blir förtrollade av i början speciellt vid ackustisk musik men också att den blir påfrestande vid längre lyssning och dåliga inspelningar.
Personligen vet jag inte om jag skulle kunna leva med Audiovector S3 singatur hemma längre än några timmar. Och att bara kunna lyssna på audiofila inspelningar känns också lite tråkigt. Samtidigt tycker jag nog att Audio physics diskant ibland var lite väl len och snäll.
Testets bästa diskant får därför bli B&Ws nautilus diskant som kan ses lite som ett mellanting mellan ovan nämnda två högtalare. Dali Mentor får tyvärr se sig slagen av samtliga högtalare i testet men är fortfarande ett riktigt prisvärt köp för 22.000 kronor och ser riktigt bra ut tycker jag :blush:
Alla högtalare hade sina egna styrkor och svagheter men jag tror att den jag skulle trivas bäst med är Nautilus 804s.

Intressant ska bli att lyssna på Martin Logan på Reference Audio inom en snar framtid och så småningom bestämma vad som ska beställas.

P.S. Jag gillar nog mina egna högtalare Canton Karat Reference 2 mest av alla ändå :blush:

#11

Postad 23 april 2008 - 18:37

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Inte illa! Jag får nog boka in en träff på lokala HiFi-Klubben och lyssna närmare på B&W 804. Upplevde du någon fysisk baskick från 804?

#12

Postad 23 april 2008 - 18:41

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Absolut, iom att den var lite tightare än dalis så kändes också trycket i bröstet större. Den var iaf mer fysisk än Audiovector, för att jämföra med audio physics skulle jag behöva höra dom sida vid sida igen. Upplevde alla register som bra balanserade. Audiovector hade som sagt mer kontur i basen men det var ingenting jag direkt saknade när jag lyssnade på B&W. En mycket trivsam allround högtalare i mitt tycke :P

#13

Postad 23 april 2008 - 19:45

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
En kandidat i samma prisklass som Nautilus 804s är Sonus Faber Grand Piano Domus som jag tycker du skall lyssna till om du får möjlighet :P

#14

Postad 23 april 2008 - 19:55

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Sitter själv på ett par B&W 804s och håller med Blind Guardian om det han kommit fram till, anser att B&Werna är riktigt härliga vad det gäller återgivning av röster, mellan registret är ruggigt bra i dom!

Ett tips till er om ni lyssnar på 804s är att testa dom med Nad M3a, har lyssnat på 804orna både med pma2000 och m3 och Naden levererar helt klart mer kraft och ger ett betydligt bättre "stamp" i musiken =) Saftig prisskillnad dock mellan dessa två men jag tycker absolut att 804 förtjänar mer kraft än Pma 2000 ger! My two cents!

Kul att läsa dina intryck av provlyssning, rejäl credit för att du orkade skriva ner allt!

#15

Postad 23 april 2008 - 22:33

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Annars är ju B&W rätt trevliga med Rotel också, som dock Hifiklubben inte saluför själva. Jag föll själv för B&W 703 tillsammans med Rotel. Men jag testade aldrig högre då min budget troligen hade fått lida rätt ordentligt då jag skulle ha ett fullt 7.1 system.

#16

Postad 23 april 2008 - 23:21

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Jo du har en poäng Vobbe, självklart kan man få mer ut av en högtalare för 37k än man gör med en förstärkare för 13k. Tyvärr tror jag inte att min pappa är beredd att lägga ut riktigt den summan och vi anser ändå att pma2000 utan större problem klarade av att driva ett par 804s. Jag tvivlar inte på att det blir skillnad med en M3a men jag får se om jag lyckas övertala mina föräldrar. Ni har ingen aning om hur mycket övertalning som ligger bakom detta inköp. Det är inte lätt att vara ensam audiofil i familjen :P

#17

Postad 23 april 2008 - 23:53

JKPN
  • JKPN
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Om jag var dig Blind Guardian så skulle jag absolut ta med din far till High Fidelity och lyssna på något från Linn's sortiment. Finns otroligt mycket bra nya produkter och att köpa begagnat från Linn för den budgeten ger er ett fantastiskt system med väldigt mycket sväng. Kan rekommendera Linn's nya stativare Majik 140, finns nog ingen högtalare i klassen 20-30 k(reservation på detta utlåtande då jag självklart inte hört allt inom detta prisspann) som är bättre, och det är när den drivs passivt. Att man sen kan aktivera dem gör att man når nirvana på ett magiskt sätt.
Värt att kolla in då ni ändå ska runt och lyssna igen. Fantastiskt bra service är också att vänta. + att det knappast kan skada att se sig omkring lite innan man gör ett så pass stort inköp.

//J

#18

Postad 24 april 2008 - 06:07

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Jo du har en poäng Vobbe, självklart kan man få mer ut av en högtalare för 37k än man gör med en förstärkare för 13k. Tyvärr tror jag inte att min pappa är beredd att lägga ut riktigt den summan och vi anser ändå att pma2000 utan större problem klarade av att driva ett par 804s. Jag tvivlar inte på att det blir skillnad med en M3a men jag får se om jag lyckas övertala mina föräldrar. Ni har ingen aning om hur mycket övertalning som ligger bakom detta inköp. Det är inte lätt att vara ensam audiofil i familjen :P


Haha jo det är helt galet mycket credit till dig för att du lyckas övertala dom att kika på en stereo på ca 65-70kkr. Är begagnat marknaden intressant vad det gäller elektronik eller är dom inställda på att skaffa sig nya apparater?

#19

Postad 24 april 2008 - 06:43

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Lite roligt att läsa andras recensioner, speciellt om man har lyssna på samma/liknande högtalare själv. Hur man upplever det man lyssnar på är så olika från person till person mycket beroende på vad man har för referensramar/upplevelser sedan tidigare. Exempelvis så spelade jag med B&W 802D tills att basarna bottnade utan att uppleva vad jag kallar för tryck. Skulle jag ha lyssna på 804S som dessutom har mindre basar är 802D så skulle jag nog inte ens komma på att tänka på ordet ”tryck” :P .

#20

Postad 24 april 2008 - 07:04

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0

Tack Graziano och ännu större tack till reference audio. Skönt att slippa förflytta sig så mycket. Hoppas ni i butiken är lika taggade som jag är :P


Det vet du ! :blush:
Synd att du hann med oss denna gången. Jag hade köpt kanelbullar å allt... ;-)

//Erik

#21

Postad 24 april 2008 - 10:57

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Det vet du ! B)
Synd att du hann med oss denna gången. Jag hade köpt kanelbullar å allt... ;-)

//Erik


Neeeeej vafaaan. Nu får jag bara ännu mer dåligt samvete ;) Nej men helt ärligt, vi kommer 100% att kika in hos er innan inköpet eftersom en kollega till min pappa har suttit och höjt Martin Logan till skyarna i flera månader så han e lika intresserad som jag. Spara bullarna så köper vi med oss ett paket mjölk när vi kommer ;)
Jag skulle gissa att nästa provlyssningssession blir om 2-3 veckor eftersom min C-uppsats tar en del tid men man borde inte få låta plugget gå före steroinköp. Logisk prioritering.
Angående begagnat tror jag inte att mina föräldrar är intresserade. Dom har ändå skjutit upp på inhandlandet av stero i över 5 år så det känns som om man vill ha nåt nytt och fräscht efter så lång tids väntan.
Tack för alla tips om olika butiker och märken också, jag hoppas att vi har mer tid nästa gång och kanske kan kika in i några av ovan föreslagna affärer.

#22

Postad 24 april 2008 - 11:15

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Lite roligt att läsa andras recensioner, speciellt om man har lyssna på samma/liknande högtalare själv. Hur man upplever det man lyssnar på är så olika från person till person mycket beroende på vad man har för referensramar/upplevelser sedan tidigare. Exempelvis så spelade jag med B&W 802D tills att basarna bottnade utan att uppleva vad jag kallar för tryck. Skulle jag ha lyssna på 804S som dessutom har mindre basar är 802D så skulle jag nog inte ens komma på att tänka på ordet ”tryck” ;) .



Håller med dig. Sen får man inte glömma att högtalarna lyssnas i olika rum och med olika referensmatrial, sånt påverkar enormt mycket.
Intressant det där med 802D, går det inte att spela så högt med dom eller?

mvh
Ljudkvalite

#23

Postad 24 april 2008 - 11:22

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Haha, jag isåg först nu att rubriken säger provlyssning 23/5 och inte 23/4 som var tänkt... fan va klantigt

#24

Postad 24 april 2008 - 16:12

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Håller med dig. Sen får man inte glömma att högtalarna lyssnas i olika rum och med olika referensmatrial, sånt påverkar enormt mycket.
Intressant det där med 802D, går det inte att spela så högt med dom eller?

mvh
Ljudkvalite

Hej,

Jag tror nog att de flesta är överens om rummets påverkan, det kan stjälpa vilken högtalare som helst, mkt viktigt att ha detta i åtanke då man är ute och lyssnar. Dedikerade butiker (ej SIBA eller liknande) har dock oftast hyfsade lyssningsrum för den dyrare utrustningen vilket jag tycker är bra.

Alla har ju som sagt olika referensramar så vissa tycker säkert att det går att spela ordentligt med 802D, själv så hade jag 4 x 15" på 9m^2 då jag var 15år så jag är ganska härdad (men inte döv bara för den sakens skull) ;) . Idag har jag Inos X-2 och kommer säkert att skaffa X-4 bara för att det kan behövas på vissa skivor/filmer ibland. Det är ganska tufft för 802D att imponera vad gäller tryck på någon som har dessa erfarenheter.

Då jag lyssnade på 802D så var det hos HiFiklubben i Stockholm men väldigt exotisk utrustning, rummet var dåligt med mina mått mätt, men tonalt sett så lät högtalarna relativt korrekt även vid de lägre frekvenserna, så jag skulle inte kunna påstå att rummet försvagade basen dramatiskt (inga tonkotroller fanns att tillgå). Som jag kommer ihåg det så upplevde jag och mina medlyssnare att det inte gick att spela tillräckligt starkt med dessa högtalare, tror vi satt ~3 meter från högtalarna btw. I ett annat rum kan de säkert prestera mer tryck men då borde istället tonkurvan bli lidanden.

Vet att det finns en kille här på forumet som har ett par 802D och han tycker att det går att spela fullt tillräckligt, så det beror nog mest på vem man frågar ;)

VH Micke

Redigerat av micke5721, 24 april 2008 - 16:18.


#25

Postad 24 april 2008 - 17:38

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
När du är på Reference så kolla in Dynaudio också. Personalen där är mycket kunniga om Dynaudio och kan nog beskriva dem bra. Och jag vet dom har ett gott öga själva till Dynaudio ;) De har ett bra utbud med både Audience, Focus, Contour och Confidence! Med tanke på vad du lyssnat på så borde Focus 220 och Contour S3.4 vara i samma prisklass, och Ref har båda.

Redigerat av Unregistered9b54f378, 24 april 2008 - 17:39.


#26

Postad 24 april 2008 - 18:05

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Lite roligt att läsa andras recensioner, speciellt om man har lyssna på samma/liknande högtalare själv. Hur man upplever det man lyssnar på är så olika från person till person mycket beroende på vad man har för referensramar/upplevelser sedan tidigare. Exempelvis så spelade jag med B&W 802D tills att basarna bottnade utan att uppleva vad jag kallar för tryck. Skulle jag ha lyssna på 804S som dessutom har mindre basar är 802D så skulle jag nog inte ens komma på att tänka på ordet ”tryck” ;) .

Undrar om rummet spelade dig ett spratt där.. Har testat 802D på HiFi Klubben i göteborg och jag tyckte det var rätt bra med tryck (och då är jag ändå van vid CV CLS-12).

#27

Postad 24 april 2008 - 18:19

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Tycker oxå du ska provlyssna på dynaudio, vore kul att höra vad du tycker om focus tex

#28

Postad 25 april 2008 - 00:00

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

När du är på Reference så kolla in Dynaudio också. Personalen där är mycket kunniga om Dynaudio och kan nog beskriva dem bra. Och jag vet dom har ett gott öga själva till Dynaudio ;) De har ett bra utbud med både Audience, Focus, Contour och Confidence! Med tanke på vad du lyssnat på så borde Focus 220 och Contour S3.4 vara i samma prisklass, och Ref har båda.


Jo jag vet att reference har Dynaudio också. Har tänkt på att man nog borde ta en lite provlyssning på Focus. Contour vet jag inte om jag vågar föreslå till föräldrarna. Den har funnits sjukt länge på marknaden känns det som och det skulle förvåna mig om det inte kommer en efterföljare inom nåt år. Vore trist om ens högtalare blir out of date några månader efter inköpet. Ännu roligare vore om jag kunde provlyssna Kefs nya 207/2. Den ligger visserligen en hel del över vår budget men det skulle vara mycket intressant att lyssna på ett par högtalare i denna prisklass också bara som jämförelse. Håller med om att personalen har bra koll på RA, köpte själv min första riktiga stereo där från H/K. Att Erik köpte bullar åt oss säger ju oxå en hel del om deras kundservice ;) Som sagt, håll till godo, inom några veckor kommer ni med största sannolikhet få en fet update B)

#29

Postad 25 april 2008 - 08:34

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Contour vet jag inte om jag vågar föreslå till föräldrarna. Den har funnits sjukt länge på marknaden känns det som och det skulle förvåna mig om det inte kommer en efterföljare inom nåt år. Vore trist om ens högtalare blir out of date några månader efter inköpet.


Köp det man tycker är bra, en högtalare blir ju inte "gammal" på samma sätt som tex. en receiver där det kommer nya modeller varje år med nya funktioner, det har ju inte hänt något revolutionerande på högtalarfonten på samma sätt som eletronik. Jag har hört många gamla högtalare som låter suverä
nt än dagens diton B)

#30

Postad 25 april 2008 - 10:57

Porta
  • Porta
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Skall bli intressant att höra vad du anser om Martin Logan Purity.
Jag lyssnade på en del av högtalarna som du nämner när jag gjorde min runda för ett par månader sedan.
Men det blev en uppenbarelse att höra Martin Logan.
Så nu står det ett par sådana där hemma tillsammans med ett Lyngdorf DPA-1 försteg.

#31

Postad 25 april 2008 - 14:32

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Köp det man tycker är bra, en högtalare blir ju inte "gammal" på samma sätt som tex. en receiver där det kommer nya modeller varje år med nya funktioner, det har ju inte hänt något revolutionerande på högtalarfonten på samma sätt som eletronik. Jag har hört många gamla högtalare som låter suverä
nt än dagens diton B)


Du har absolut en mycket bra poäng i det du säger. Jag har försökt tänka på det sättet också men på något sätt har jag nog blivit manipulerad och hjärntvättad av samhället så att jag alltid vill ha det nyaste. Nu är det ju faktiskt inte jag som ska ha steron utan mina föräldrar så jag ska kanske föreslå den ändå. Vi får se när det väl blir dags.
Porta: Jag är minst lika spännd själv på vad jag tycker om ML. Jag har aldrig riktigt lyssnat på en elektrostat högtalare så det blir nog en skön upplevelse. Hur tycker du att de klarar sig med rockoch halvbra inspelnigar?

#32

Postad 25 april 2008 - 15:18

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Alla har ju som sagt olika referensramar så vissa tycker säkert att det går att spela ordentligt med 802D, själv så hade jag 4 x 15" på 9m^2 då jag var 15år så jag är ganska härdad (men inte döv bara för den sakens skull) B) . Idag har jag Inos X-2 och kommer säkert att skaffa X-4 bara för att det kan behövas på vissa skivor/filmer ibland. Det är ganska tufft för 802D att imponera vad gäller tryck på någon som har dessa erfarenheter.



Hejsan Micke. Ja, jag siktar in mig på Ino pY-2 eller kanske till och med Y-4, så jag tror inte det finns någon fullregisterhögtalare kan vara i närheten av detta systemet. Dock så är det ju en skillnad på toppsystem + basmoduler vs fullregister, men priset är ju stort sett det samma. ;)

Mvh
Ljudkvalite

#33

Postad 25 april 2008 - 18:01

Porta
  • Porta
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Porta: Jag är minst lika spännd själv på vad jag tycker om ML. Jag har aldrig riktigt lyssnat på en elektrostat högtalare så det blir nog en skön upplevelse. Hur tycker du att de klarar sig med rockoch halvbra inspelnigar?


De fungerar faktiskt riktigt hyffsat till rock åtminstone efter att ha blivit inspelade fast det är klart den där avgrundsdjupa basen finns ju inte. Men det som finns låter tight och bra, fast försteget gör sitt till, rumskorrigeringen tar bort lite av bumligheten som jag har annars (som iofs framför allt beror på placeringen, husfriden gör att man får anpassa sig...).
När det gäller halvbra inspelningar så är de avslöjande men samtidigt upplever jag dem som mycket musikaliska så för min del fungerar det ganska bra då också.

#34

Postad 26 april 2008 - 18:16

strangedays
  • strangedays
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Lyssna på KEF XQ40 hos Reference Audio, dom är helt kanon!

#35

Postad 29 november 2009 - 22:14

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Så hur gick det? :) Blev det Martin Logan eller kanske B&W 804s? Skulle vara spännande att få höra vad du tyckte om ML ;) Dock har jag ej hört ML men däremot Final Sound 600i som lät fantastiskt med Bladelius när vi testade med min Thor Mk2, det bästa jag har hört hittills :)


Mvh Perra

Redigerat av Unregistered2141, 29 november 2009 - 22:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.