Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HBO Nordic

3030 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2801

Postad 23 april 2019 - 14:17

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

HBO Nordic har inget offline-läge på någon plattform. Jag kommenterade mest för att du bara nämnde Android, men i grunden är det ju samma app och samma utseende på alla plattformar.


Varje gång jag läser sådana här omdömen undrar jag om vi inte har samma tjänst. Jag upplever inga av dessa problem, vare sig med bild eller ljud. Jag har frågat det förr och frågar igen: kan det skilja mellan operatör?

 

 

Om det skulle va så, är det fortf deras utvecklare som gör fel, eftersom det funkar med den/dom operatörerna vi har med netflix, amazon prime, Itunes etc. 

Du kanske har sjukt mycket dynamisk kontrast eller nåt och förvränger bilden så möe att du knappt kan se i mörka partier? :P 


Redigerat av Garrett, 23 april 2019 - 14:18.


#2802

Postad 24 april 2019 - 00:09

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Bild och ljud är riktigt bra på Android TV (Sony) med HDR. Det är som att TVn kompenserar på något sett. Det ser i varje fall mycket bättre än än vad det gjorde via ATV4. Inget lagg heller.

Samma här. Bra bild när jag kör i min Sony-TV.

#2803

Postad 24 april 2019 - 07:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Samma här. Bra bild när jag kör i min Sony-TV.

Precis. Sony XF90


 

Du kanske har sjukt mycket dynamisk kontrast eller nåt och förvränger bilden så möe att du knappt kan se i mörka partier? :P

Varför skulle jag ha en felaktig inställd TV? Jag konstaterar att jag har en bra bild med tydliga bilder i både mörka och ljus scener. Men detta är en oerhörd förbättring nu med Sony fullmatris back-led jämfört med min gamla LG-edge-LED.


Redigerat av agpath, 24 april 2019 - 07:19.


#2804

Postad 24 april 2019 - 07:39

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Så Nordic har lyckats göra EN bra app, till just sony?  :o

För allt annat jag testat är det kass bild... testat android app till philips, samsungTV, AppleTV, CC, ps4 etc, och bilden suger... men blir bra med netflix, amazon, och Itunes....

Så man måste köpa en sony TV för att bli nöjd med uppl och bitrate? Bra jobbat HBO Nordic!  :o  :lol:

 

Edit: Sen, navigationen är under all kritik, och smidigheten att fortsätta kolla på en serie, den är.... eller... den finns inte alls!  :o

Nä, säger upp detta... tyvärr, det är jävligt många bra serier där, men som skrivs lite överallt, så suger kvaliten, och ett jäkla meck att fortsätta kolla där man va etc...    :mellow:


Redigerat av Garrett, 24 april 2019 - 07:43.


#2805

Postad 24 april 2019 - 08:39

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Precis. Sony XF90

XE90 för min del.

#2806

Postad 24 april 2019 - 08:51

Orlok
  • Orlok
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Så Nordic har lyckats göra EN bra app, till just sony?  :o

För allt annat jag testat är det kass bild... testat android app till philips, samsungTV, AppleTV, CC, ps4 etc, och bilden suger... men blir bra med netflix, amazon, och Itunes....

Så man måste köpa en sony TV för att bli nöjd med uppl och bitrate? Bra jobbat HBO Nordic!  :o  :lol:

 

Edit: Sen, navigationen är under all kritik, och smidigheten att fortsätta kolla på en serie, den är.... eller... den finns inte alls!  :o

Nä, säger upp detta... tyvärr, det är jävligt många bra serier där, men som skrivs lite överallt, så suger kvaliten, och ett jäkla meck att fortsätta kolla där man va etc...    :mellow:

 

Håller med. 

Kör Nvidia Shield med AndroidTV, navigeringen är ett skämt.

Snabbaste vägen att få fram rätt avsnitt är alltid att gå vi sök, helt orimligt.

Trycker man på snabblänken till en serie som man nyligen tittat på så kan jag bara komma tillbaka till det avsnitt jag redan sett, omöjligt att komma därifrån till nästa avsnitt eller för att se listan på alla avsnitt.

 

Sen bilden.

HBO Nordic har varit steget efter från dag ett och aldrig ens varit i närheten av Netflix.

Det är väldigt komprimerat vilket visar sig i mörka partier där svart gråas ut och blir blurrigt.

I ljusa partier är det överkomligt men i mörka partier klagar tom min icke-teknik-kräsna partner.

Har testat AndroidTV app, chromecastat och via webläsare, till en samsung 8000-serie och till LG Oled, via stadsnär-fiber och via Comhems gamla kabel-nät alltid samma resultat.

HBO Nordic har redan från början endast levt på sitt utbud, minns lanseringen med krav på bindningstid, dåliga appar, mycket strul med chromcastande och framförallt bedrövlig bildkvalitet.

 

Har nu en tre år gammal LG Oled, kör fiber via Stadsnät/Bahnhof och bilden är magiskt bra från Netflix, SVT Play (svts egenproducerade material) Bluray osv men medioker med HBO Nordic.



#2807

Postad 24 april 2019 - 11:16

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0
Ja det är ju just mörka partier som blir mest problematiska med HBO Nordic och för en sådan mörk serie som GoT blir det ju extra jobbigt....
Navigeringen i appen är ju hemsk och som användare av Netflix blir man tokig varje gång man ska titta på HBO Nordic.
Sedan för mig som tågpendlar till jobbet så är det avsaknaden av off line-läge i Android appen (som jag använder) ett stort minus.

#2808

Postad 24 april 2019 - 11:25

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0
Har de nåt svar på varför låg bitrate och ingen offline?

#2809

Postad 24 april 2019 - 12:13

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

någon som börjar tröttna på alla streaming tjänster pga pisskvalle? man sitter med en 4k oled tv, och utbudet är det här? blä

 

blir det bättre om mans kulle skaffe sig en apple tv4k kontra inbyggt i lg tv och ps4?


Redigerat av xarl, 24 april 2019 - 12:14.


#2810

Postad 24 april 2019 - 14:01

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0
Nej det blir inte bättre.

#2811

Postad 24 april 2019 - 14:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Så Nordic har lyckats göra EN bra app, till just sony?  :o

Självklart är det samma app för alla Android TV.

Det som skiljer är givetvis hur TVn i sig hanterar signalen.



#2812

Postad 24 april 2019 - 14:49

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Självklart är det samma app för alla Android TV.

Det som skiljer är givetvis hur TVn i sig hanterar signalen.

 

Skillnaden är tycker jag att Nordic är kassa... när andra tjänster funkar som det ska. :P 



#2813

Postad 24 april 2019 - 22:12

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Navigeringen är ju bedrövlig, det håller jag med om. Ikväll ser jag sista avsnittet säsong fem av Bosch. Såg näst sista igår, men det var avsnittet appen ville starta. Blev tvungen att spola mig igenom näst sista avsnittet för att komma framåt...

#2814

Postad 25 april 2019 - 10:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Navigeringen är ju bedrövlig, det håller jag med om. Ikväll ser jag sista avsnittet säsong fem av Bosch. Såg näst sista igår, men det var avsnittet appen ville starta. Blev tvungen att spola mig igenom näst sista avsnittet för att komma framåt...

Varför går du inte till seriens hemsida och där väljer säsong och sedan det avsnitt du vill se?



#2815

Postad 26 april 2019 - 05:40

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
I appen? Hittade inte det.
I jämförelse med Netflix är ju den här appen rent bedrövlig navigeringsmässigt.

#2816

Postad 26 april 2019 - 05:42

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

I appen? Hittade inte det.
I jämförelse med Netflix är ju den här appen rent bedrövlig navigeringsmässigt.

 

 

Haha, japp.. både det och i kvalite... tragiskt...  :ph34r:



#2817

Postad 26 april 2019 - 07:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

I appen? Hittade inte det.
I jämförelse med Netflix är ju den här appen rent bedrövlig navigeringsmässigt.

Om du inte hittar det jag beskrev så vet jag inte vad du använder för app. Det finns en "hemsida" för alla serier i både Android TV och Apple TV-apparna.

 

Denna använder jag: https://androidpctv....-app-androidtv/


Redigerat av agpath, 26 april 2019 - 07:49.


#2818

Postad 26 april 2019 - 08:40

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur ni navigerar i HBO men jag får inte till det. I Netflix kan jag spara favoriter och det finns en "fortsätt titta" lista där det för varje serie är laddat nästa avsnitt efter det senaste man sett. Bara att starta och titta. Hos HBO finns inte sånt. Vill jag fortsätta se en serie, öppnar appen i tv:n, sedan får jag gå in i sök menyn för att komma åt serien. Det är ju inte så smidigt precis.

#2819

Postad 28 april 2019 - 07:46

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Navigeringen är ju bedrövlig, det håller jag med om. Ikväll ser jag sista avsnittet säsong fem av Bosch. Såg näst sista igår, men det var avsnittet appen ville starta. Blev tvungen att spola mig igenom näst sista avsnittet för att komma framåt...

 

Titta 5 sekunder på nästa avsnitt så kommer du dit nästa gång (APTV). 



#2820

Postad 28 april 2019 - 09:42

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 1

Varje gång jag läser sådana här omdömen undrar jag om vi inte har samma tjänst. Jag upplever inga av dessa problem, vare sig med bild eller ljud. Jag har frågat det förr och frågar igen: kan det skilja mellan operatör?

 

 

De har samma usla kvalitet på alla sina plattformar. Tycker du att det ser bra ut så är det väl bra för dig men om du jämför med hur bilden ser ut på samma serier från mer seriösa tjänster så är det som natt och dag. En del har ingen koll på hur en bild skall se ut, en del bryr sig inte, andra har sämre TV-apparater och andra gråter över hur illa det är. Folk är olika helt enkelt men en sak kvarstår och det är att kvalitén är usel.

 

Det är ett skämt att de fortsätter med sin usla bitrate när de har de bästa serierna TV erbjuder idag. Det finns ingen TV i världen som kan hantera låg bitrate och få det att se bra ut, bilden är redan förstörd och inga detaljer finns kvar att visa från signalen.


Redigerat av Rossifumi, 28 april 2019 - 09:43.


#2821

Postad 28 april 2019 - 11:51

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Men @Rossifumi det beror lite på TV. Har en 6000 kr 2015 1080p Sony och där ser det bra ut medan på min 2016 UHD Samsung ser HBO verkligen inte bra ut. Båda 50 tum.


Redigerat av ruva, 28 april 2019 - 11:52.


#2822

Postad 28 april 2019 - 21:55

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Men @Rossifumi det beror lite på TV. Har en 6000 kr 2015 1080p Sony och där ser det bra ut medan på min 2016 UHD Samsung ser HBO verkligen inte bra ut. Båda 50 tum.


Bara för att tvn är 1080p trollas det inte fram detaljer. Bitraten är för låg, bilden är förstörd oavsett tv-modell.
Om du tycker det ser bra ut har du antingen låga krav eller ingen aning om hur det kan se ut.

#2823

Postad 29 april 2019 - 07:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 En del har ingen koll på hur en bild skall se ut, en del bryr sig inte, andra har sämre TV-apparater och andra gråter över hur illa det är. Folk är olika helt enkelt men en sak kvarstår och det är att kvalitén är usel.

Du menar att jag trots en kalibrerad high-end-TV och 10+ års erfarenhet av hembio inte har "någon koll" på hur en bra bild ska se ut eller "inte bryr" mig?


Jag vet inte hur ni navigerar i HBO men jag får inte till det. I Netflix kan jag spara favoriter och det finns en "fortsätt titta" lista där det för varje serie är laddat nästa avsnitt efter det senaste man sett. Bara att starta och titta. Hos HBO finns inte sånt. Vill jag fortsätta se en serie, öppnar appen i tv:n, sedan får jag gå in i sök menyn för att komma åt serien. Det är ju inte så smidigt precis.

Du klickar på serier högst upp, om det är en av de populära. Alternativt 2 rader ned så har du "senaste avsnitten". Alternativ 3 lite längre ned, välj din serie så kommer du till dess hemsida och kan välja säsong och därefter avsnitt. Det är väl hur tydligt som helst?

 

Dock: Gränssnittet verkar inte vara detsamma på den nya Android TV-appen som det är på min gamla Apple TV 4.


Redigerat av agpath, 29 april 2019 - 08:04.


#2824

Postad 29 april 2019 - 08:05

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Navigationen är ett skämt oavsett, aldrig varit med om något osmidigare.
Sen att man måste ta till andra alternativ för att få tillfredställande kvalité, trots man betalar för tjänsten är ju sjukt..
Eller alternativt köpa en Sony TV tydligen :o

Redigerat av Garrett, 29 april 2019 - 08:06.


#2825

Postad 29 april 2019 - 08:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Bara för att tvn är 1080p trollas det inte fram detaljer. Bitraten är för låg, bilden är förstörd oavsett tv-modell.
Om du tycker det ser bra ut har du antingen låga krav eller ingen aning om hur det kan se ut.

Vad ligger bitraten på?



#2826

Postad 29 april 2019 - 10:29

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Intressant att notera är att numera finns egentligen inte HBO Nordic, utan det är HBO Europe. På Android TV, t ex, så visas för "HBO España" när man startar appen, varvid det ändras till "Nordic" när den upptäcker var man är.

Därtill så driftas Europa numer av HBO Go: https://www.broadban...s-up-in-poland/

 

In Europe, HBO Go now operates the three regional OTT platforms HBO España, HBO Nordic (Sweden, Denmark, Norway and Finland), and HBO Go in 12 Central European countries.

 

Om den "nya" Android TV-appen (kom i december 2018): https://www.xda-deve...roid-tv-europe/

 

There are two different apps for European users: the plain “HBO” app and “HBO GO.” The plain app is for Nordic countries and Spain, while the GO app is for Eastern Europe.

 

Detta är alltså en helt nyutvecklad app till skillnad mot den till Apple TV som funnits i åratal. En tanke är om denna app då hanterar sådana saker som buffring bättre varvid streamen upplevs som stabilare. Efter en månad med denna så har HBO inte laggat eller pixlat en enda gång när jag har tittat, till skillnad mot när jag använde min ATV4.



#2827

Postad 29 april 2019 - 10:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Intressant att notera är att numera finns egentligen inte HBO Nordic, utan det är HBO Europe. På Android TV, t ex, så visas för "HBO España" när man startar appen, varvid det ändras till "Nordic" när den upptäcker var man är.

Därtill så driftas Europa numer av HBO Go: https://www.broadban...s-up-in-poland/

 

In Europe, HBO Go now operates the three regional OTT platforms HBO España, HBO Nordic (Sweden, Denmark, Norway and Finland), and HBO Go in 12 Central European countries.

 

Om den "nya" Android TV-appen (kom i december 2018): https://www.xda-deve...roid-tv-europe/

 

There are two different apps for European users: the plain “HBO” app and “HBO GO.” The plain app is for Nordic countries and Spain, while the GO app is for Eastern Europe.

 

Detta är alltså en helt nyutvecklad app till skillnad mot den till Apple TV som funnits i åratal. En tanke är om denna app då hanterar sådana saker som buffring bättre varvid streamen upplevs som stabilare. Efter en månad med denna så har HBO inte laggat eller pixlat en enda gång när jag har tittat, till skillnad mot när jag använde min ATV4.

Så man måste ha Android-TV för att slippa lagg och andra tråkigheter?



#2828

Postad 29 april 2019 - 11:52

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Så man måste ha Android-TV för att slippa lagg och andra tråkigheter?

 

Det är även en ny app till LGs WebOS. Kanske finns det till alla smarta TV? Har inte koll på de andra. Tycker den funkar bra när det gäller uppspelning. Men menyn är som sagt riktigt dålig.



#2829

Postad 29 april 2019 - 12:05

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Det är även en ny app till LGs WebOS. Kanske finns det till alla smarta TV? Har inte koll på de andra. Tycker den funkar bra när det gäller uppspelning. Men menyn är som sagt riktigt dålig.

Stämmer



#2830

Postad 29 april 2019 - 12:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Så man måste ha Android-TV för att slippa lagg och andra tråkigheter?

Appen är till alla Smart-Tv och boxar som kör Android TV. Det gemensamma är att det är en nyutvecklad app till skillnad mot Apple TVn. Jag försöker bara att peka på skillnaden i själva appen och hitta en teknisk förklaring eftersom jag tydligen "har en felinställd TV" eller "inte bryr mig", enligt tidigare inlägg ovan.



#2831

Postad 29 april 2019 - 12:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det är även en ny app till LGs WebOS. Kanske finns det till alla smarta TV? Har inte koll på de andra. Tycker den funkar bra när det gäller uppspelning. Men menyn är som sagt riktigt dålig.

Jag undrar om gränssitten är samma för LG och Android? Rimligen borde det vara det men svårt att någon bekräftelse.



#2832

Postad 29 april 2019 - 12:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Appen är till alla Smart-Tv och boxar som kör Android TV. Det gemensamma är att det är en nyutvecklad app till skillnad mot Apple TVn. Jag försöker bara att peka på skillnaden i själva appen och hitta en teknisk förklaring eftersom jag tydligen "har en felinställd TV" eller "inte bryr mig", enligt tidigare inlägg ovan.

Känns kasst att det beror på appen hur kvaliten blir



#2833

Postad 29 april 2019 - 13:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Känns kasst att det beror på appen hur kvaliten blir

Det beror ofta på appen ja. Tänk Netflix. Oavsett hur långsam lina du har kan du få 4K då buffringen gör att du kan få fullgod 2160p efter några minuter. Utan en bra buffringsteknik skulle du aldrig få någon bra bild och det är just detta som Netflix är bäst på.


Redigerat av agpath, 29 april 2019 - 13:15.


#2834

Postad 29 april 2019 - 17:04

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Du menar att jag trots en kalibrerad high-end-TV och 10+ års erfarenhet av hembio inte har "någon koll" på hur en bra bild ska se ut eller "inte bryr" mig?

 

Det är 100 % omöjligt för din 1080p TV att visa en bra bild från en usel källa. Din tv kanske är så dåligt att du inte ser en del problem med bilden men det betyder inte att det finns några detaljer kvar. Komprimerar du ner en bildkälla med så låg bitrate som HBO gör så blir bilden dålig oavsett vilken utrustning du har. 

 

Förutom problemet med den låga bitraten så verkar de vara rätt inkompetenta på att ta hand om bildkällan de får från HBO. Även Amazon hade problem i senaste avsnittet av Game of Thrones dock med massa banding så kan hända att källan i sig var lite sämre denna gången eller så är det även där bara ett exempel på anställda som gör generella inställningar på allt och trycker på en knapp i stället för att jobba med filter och inställningar när de väl encodar avsnitten för sin respektive marknad.

 

Vad ligger bitraten på?

 

Via AppleTV är den runt 3000 - 3500 kbps, Amazon ligger på minst det dubbla nu när de kör VBR efter att ha kört alla 1080p serier tidigare på 10 000 kbps CBR.


Redigerat av frollic, 02 maj 2019 - 14:20.


#2835

Postad 29 april 2019 - 19:07

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Bara för att tvn är 1080p trollas det inte fram detaljer. Bitraten är för låg, bilden är förstörd oavsett tv-modell.
Om du tycker det ser bra ut har du antingen låga krav eller ingen aning om hur det kan se ut.

 

Du missuppfattar saken helt. Jag menar att på en TV med sämre bild märker man inte av den dåliga bilden. Övrigt material är ju heller ingen höjdare :) 

 

Någon ovanför undrade om bilden blir bättre på Shield än APT och mitt svar är att det inte är någon skillnad. Samsungs app tycker jag visar bättre bild men kan vara placebo. Ska kolla GOT nu och återkommer med ett omdöme (ser den serien från USA Amazon 1080p).



#2836

Postad 29 april 2019 - 20:49

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Du missuppfattar saken helt. Jag menar att på en TV med sämre bild märker man inte av den dåliga bilden. Övrigt material är ju heller ingen höjdare :)

 

 

otroligt motsägelsefullt  :D  



#2837

Postad 29 april 2019 - 21:38

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Du missuppfattar saken helt. Jag menar att på en TV med sämre bild märker man inte av den dåliga bilden. Övrigt material är ju heller ingen höjdare :) 
 
Någon ovanför undrade om bilden blir bättre på Shield än APT och mitt svar är att det inte är någon skillnad. Samsungs app tycker jag visar bättre bild men kan vara placebo. Ska kolla GOT nu och återkommer med ett omdöme (ser den serien från USA Amazon 1080p).


Du skrev att det såg bra ut på din dåliga tv. En dålig insignal på en dålig tv gör ju bara problemet värre.

#2838

Postad 30 april 2019 - 05:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det är 100 % omöjligt för din 1080p TV att visa en bra bild från en usel källa. Din tv kanske är så dåligt att du inte ser en del problem med bilden men det betyder inte att det finns några detaljer kvar.

Du har uppenbarligen ingen aning om vad jag har för TV. End of discussion, det ger inget att diskutera med dig.



#2839

Postad 30 april 2019 - 06:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

 

 

Via AppleTV är den runt 3000 - 3500 kbps, Amazon ligger på minst det dubbla nu när de kör VBR efter att ha kört alla 1080p serier tidigare på 10 000 kbps CBR.

Telia skriver så här om HBO och jag kan inte se att HBO har högre bildkvalité än HD-kanalerna.

 

"HBO har Telia i Full HD, det innebär att det är det enda materialet som kräver upp till 20 mbit / s i bandbredd. En vanlig HD kanal tar upp till 10 mbit/s och en SD kanal upp till 5 mbit/s"



#2840

Postad 30 april 2019 - 06:44

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Du har uppenbarligen ingen aning om vad jag har för TV. End of discussion, det ger inget att diskutera med dig.


Såg att jag blandade ihop dig och ruva gällande TV-modell. Vad du har för tv-modell saknar helt relevans. En dålig bildkälla går inte att rädda. Och om du med all din "erfarenhet och highend-produkter" inte ser hur dålig bilden är så vet jag inte vad jag skall säga. Det är ren fakta att bilden är dålig, den kan aldrig se OK ut vad man än gör då detaljerna är borta pga bitraten. Ser du inte det så är det väl bra för dig men faktum kvarstår att den är usel och folk med bättre koll tycker det är tråkigt att betala för produkten som levereras.
 

Telia skriver så här om HBO och jag kan inte se att HBO har högre bildkvalité än HD-kanalerna.
 
"HBO har Telia i Full HD, det innebär att det är det enda materialet som kräver upp till 20 mbit / s i bandbredd. En vanlig HD kanal tar upp till 10 mbit/s och en SD kanal upp till 5 mbit/s"


Var ett tag sedan jag kollade på Telia HBO nu men den var långt ifrån bra när jag kollade förra året. Det känns som Telia bara tar samma dålig bildkälla och sänder i högre bitrate vilket inte ger bättre bild.


Redigerat av Rossifumi, 30 april 2019 - 06:50.


#2841

Postad 30 april 2019 - 06:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 


Var ett tag sedan jag kollade på Telia HBO nu men den var långt ifrån bra när jag kollade förra året. Det känns som Telia bara tar samma dålig bildkälla och sänder i högre bitrate vilket inte ger bättre bild.

Enligt Telia så länkar dom bara vidare sändningen. Nu har jag heller inte kollat på HBO på ett tag men då jag gjorde det så hackade bild och ljud ibland om jag körde från Telias box. Gick jag via Telias app (play) på Apple-TV:n så försvan hackandet men bildkvalitén blev lite sämre.



#2842

Postad 30 april 2019 - 11:38

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0

Av någon anledning kan jag inte ladda upp bilder, men de går igenom olika bitrates för Netflix, HBO och Viaplay här:

 

https://digitalt.tv/...rate-maalinger/



#2843

Postad 30 april 2019 - 13:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Av någon anledning kan jag inte ladda upp bilder, men de går igenom olika bitrates för Netflix, HBO och Viaplay här:

 

https://digitalt.tv/...rate-maalinger/

Dock ska vi inte hänga upp oss så mycket på birate. Komprimeringsalgoritmer har större betydelse.

En analys av det senaste avsnittet ur ett tekniskt perspektiv: https://techcrunch.c...es-the-science/



#2844

Postad 30 april 2019 - 15:08

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

snacka om att dom förstör game of thrones med den där kvalitén, jösses, jag såg inte ett skit första 40 min...

 

jag brukar inte skicka in klagomål till företag , men det känns som det är värt det nu...


Redigerat av xarl, 30 april 2019 - 15:09.


#2845

Postad 30 april 2019 - 16:07

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag ”lånade” avsnittet trots att jag betalar för HBO, är glad att jag inte använder HBO-appen. Bedrövligt kundfokus av HBO. Längtar redan efter släppet på blu-ray

#2846

Postad 30 april 2019 - 19:20

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Dock ska vi inte hänga upp oss så mycket på birate. Komprimeringsalgoritmer har större betydelse.

En analys av det senaste avsnittet ur ett tekniskt perspektiv: https://techcrunch.c...es-the-science/

 

 

Om man jobbar med filter och inställningar när man encodar videon så kan man optimera den inom gränserna för vilken bitrate man väljer.

 

Men oavsett inställningar så kan du aldrig få en 1080p video (vanlig film, inte tecknat) att se bra ut med en såpass låg bitrate som HBO använder då det inte finns tillräckligt med utrymme för datan som krävs. Men bara för att något har en bitrate på 15 000 kbps betyder ju inte det att det ser bra ut.

 

Ett annat problem är ju att alla serier (och scener) kräver olika inställningar men de kör one-setting-fits-all vilket ger mer banding och andra bildfel än vad som hade varit nödvändigt.



#2847

Postad 01 maj 2019 - 09:34

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0

Senaste avsnittet av GoT var brutalt uselt. Så missnöjd. LG OLED tv med den inbygda HBO-appen.

Jag och min fru satt tillsammans och försökte urskilja vad som hände men det var fasen omöjligt att se några detaljer varken i mörka partier vilket ju var i stort sett hela avsnittet men också snöstormen och det som hände där var en enda sörja. När de sprang runt nere i tunnlarna gick det inte att se några detaljer alls. Banding och artefakter och inga detaljer alls. Vilken drake är det nu? Är det en drake? Vilka slåss nu? Vad fan händer? Ser du? Kul.... Ska man verkligen behöva vara professor i tv-kalibrering för att kunna se något? Vi satt och sträckte oss närmre och närmre tv:n för att försöka urskilja vad fasen som hände. Kan ni med säkerhet säga vilka som strök med och inte?

 

Ok rummet var inte helt becksvart men vi har mörkläggningsgardiner så hyfsat mörkt var det och åter igen, hur många genomsnittsanvändare har ett dedikerat beckmörkt filmrum med superkalibrerad utrustning? De måste fasen förstå att 99,9% av tittarna inte har det och anpassa efter det.

Nu vet jag inte om det var specifikt för HBO Nordic, verkar så att många klagar på senaste avsnittet, men kan tänka mig att det var extra kasst på HBO Nordic.

 

https://www.cnet.com...to-adjust-that/

 

https://techcrunch.c...EihxQDd029MGKiA

 

https://motherboard....our-screen-suck



#2848

Postad 01 maj 2019 - 10:12

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Tur jag såg den från ett annat håll, trots jag betalar för HBO
Vi borde göra en massuppsägning och mailbomba dom om hur rutten kvalitén är

#2849

Postad 01 maj 2019 - 10:17

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Tur jag såg den från ett annat håll, trots jag betalar för HBO
Vi borde göra en massuppsägning och mailbomba dom om hur rutten kvalitén är

 

Det kommer bara sporra dem att jaga pirater istället. :P



#2850

Postad 01 maj 2019 - 11:45

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0
Produktionen försvarar sig och tycker att folk ska lära sig att ställa in sina tv bättre och sluta titta på serien på paddor. Ganska arrogant inställning tycker jag. Han får även mothugg här.

https://www.wired.co...too-dark-to-see



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.