Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har varit och lyssnat in min grannes nya ljudrum.

296 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 augusti 2016 - 13:09

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Var i helgen hos min granne och kollade på hans nybyggda ljudrum och när vi ändå höll på så beslöt vi oss att gör en av dom utskällda kabeltesterna som dom flesta här är så negativa till.
Hans anläggning består av ett par Pionner S3ex, en Nad M3 förstärkare och en Kuzma Stabi S2 skivspelare som ligger runt en 25000 kr , bara nålen kostade ungefär 7000 spänn och till det ett par Tara Labs signalkablar i 2000 kronors klassen.

Som högtalarekabel har han ett par Van Den Hul THE ClearWatter som kostade runt en hundring per meter så jag tog med mina CS 122 hybrid av samma märke som låg på 348 kronor per meter och mina Audioquest Rocket 33 , och vi kopplade alla som biwire.

Med hans kablar lätt systemet allmänt dassigt så vi bytte till CS 122orna och då öppnade ljudet upp sig över hela registret och det lät betydligt mycket bättre , det spelade mer ut ur högtalarna.
Med rocket 33orna så var det inte så stor skillnad mellan 122orna men ljudet uppfattades som om det spelade ännu mer ut ur högtalarna , det blev ett klarare mellan och diskanregister och vi tyckte att dessa kablar lät bäst till hans anläggning.

Denna skillnad var inte svår att höra och även en av hans vänner som var där och inte är intresserad eller en van lyssnare hörde lätt skillnad mellan dom tre olika kablarna ,vi testade ett antal gånger fram och tillbaka för att vara säkra men resultatet blev likvärdig varje gång.

Men jag ska ärligt erkänna att det var lättare att höra skillnad mellan 122orna och 33orna på hans anläggning än det är på mina Dali Ikon 6.

#2

Postad 02 augusti 2016 - 14:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 6

Då ser vi med spänning fram mot att du gör Zartoks test och bevisar detta.



#3

Postad 02 augusti 2016 - 14:59

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Vad var det för högtalare?


Pionner S3EX

#4

Postad 02 augusti 2016 - 15:04

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...kt.php?o=181981



#5

Postad 02 augusti 2016 - 17:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det svåra när man testar högtalarsladdar är att inte få något att röra på sig för gör det de då kan man tyvärr inte avgöra vad som ändrar på ljudet.

Det syns när man mäter med mikrofon att man sällan får samma resultat trots att man har samma grejer i allt mellan mätningarna.

 

Helt rätt, men det finns också sådant som ännu inte svaras mot i jämförelse med öron och mickar/dac/daw-upplösning. Exempelvis kan jag höra skillnad på olika cdkällor oberoende på var jag står i rummet. Inte säker på att mätningar kan vara lika tydliga. Dvs elektronik är inte alltid lika lätt att tyda fram sanningar med.  :)  :huh:  :D



#6

Postad 02 augusti 2016 - 20:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

En jag känner flytta en subbas 10 cm och fick helt annat ljud från den. När vi testar grejer är de lätt att flytta runt dem t.ex. högtalare när man byter högtalarkabel och om de sker rör sig allt för mycket för att man ska kunna säga vad som ändrade ljudet. Och det finns mer. Man flyttar på personer, saker på bord o.s.v. vilket ändrar på premisserna.

När man testar saker professionellt så ser man till att bara den parameter man ska mäta på ändras på och för högtalarkablar gäller då att inga högtalare rör på sig och att de som lyssnar sitter på exakt samma ställe och att inga volymer på några förstärkare ändra samt att inga dörrar eller fönster öppnas eller stängs.

Borde ju inte vara så svårt att hålla sig till om man nu bara skiftar kablar iofs.
Jag trodde du menade att kabelns placering skulle inverka så att man inte kunde dra några slutsatser alls om olika kablar under några omständigheter utan att ha samma längd och samma kabelkrökar på golvet. Det har säkert någon minimal betydelse det också men försumbar i sammanhanget.



#7

Postad 02 augusti 2016 - 21:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad bevisbördan beträffar och vem som skall bevisa vad så lär inte denna fråga lösas i denna tråden heller, inga svar eller test kommer att övertyga någon med motsatt uppfattning i denna fråga. 

 

@TS: Om ni tyckte att audioquest och CS122 gjorde sådan skillnad så skulle det vara mycket intressant att höra vad ni tycker efter att ha testat t.ex. Nordost Red Dawn eller någon av Anzus kablar. Jag kör själv med CS122 och har egentligen ingen övertro på kablage. De kablar jag nämnde Nord ost & Anzus är enligt mig egentligen på tok för dyra, men om jag någon gång tar mig råd att byta så blir det till något av nämnda fabrikat.
Körde en del förmodligen regelvidriga test av kablar med två olika högtalarpar här hemma och dessa fabrikat utmärkte sig i min bok, testa gärna själva och återkom :)



#8

Postad 03 augusti 2016 - 13:19

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad bevisbördan beträffar och vem som skall bevisa vad så lär inte denna fråga lösas i denna tråden heller, inga svar eller test kommer att övertyga någon med motsatt uppfattning i denna fråga.

@TS: Om ni tyckte att audioquest och CS122 gjorde sådan skillnad så skulle det vara mycket intressant att höra vad ni tycker efter att ha testat t.ex. Nordost Red Dawn eller någon av Anzus kablar. Jag kör själv med CS122 och har egentligen ingen övertro på kablage. De kablar jag nämnde Nord ost & Anzus är enligt mig egentligen på tok för dyra, men om jag någon gång tar mig råd att byta så blir det till något av nämnda fabrikat.
Körde en del förmodligen regelvidriga test av kablar med två olika högtalarpar här hemma och dessa fabrikat utmärkte sig i min bok, testa gärna själva och återkom :)

Försöker leta efter nya kablar, inte lätt, är på jakt efter strömkabel, RCA får vänta eftersom jag har något som duger så länge. Jag har redan Nordost, velar lite om jag skall prova Isotek eller en VDH, alla tre är inom rimligt pris.

#9

Postad 03 augusti 2016 - 15:48

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 5
Utan att starta något kabelbråk undrar jag vad vitsen med en dyr strömkabel är? Om du har vanlig standardkabel i väggen ut till vägguttaget förstår jag inte vad vinsten är att ha bra kabel sista biten som ändå bara blir kanske en tjugondel av sträckan från elcentralen.

#10

Postad 03 augusti 2016 - 16:03

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 1

Utan att starta något kabelbråk undrar jag vad vitsen med en dyr strömkabel är? Om du har vanlig standardkabel i väggen ut till vägguttaget förstår jag inte vad vinsten är att ha bra kabel sista biten som ändå bara blir kanske en tjugondel av sträckan från elcentralen.

+1

#11

Postad 03 augusti 2016 - 16:12

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Utan att starta något kabelbråk undrar jag vad vitsen med en dyr strömkabel är? Om du har vanlig standardkabel i väggen ut till vägguttaget förstår jag inte vad vinsten är att ha bra kabel sista biten som ändå bara blir kanske en tjugondel av sträckan från elcentralen.

Ser fint ut, inte alla mina som ligger gömda. Bättre kontakter även fast det är standard sumiko. Ljudet blir lite bättre upp till en viss prisnivå. Eliminerar störningar även fast man påstår att de inte är hörbara. Elnätet är inte alltid i topp standard, inte alla som bor i en lägenhet från 2016 med helt nya dragna nätkablar. Vissa av oss vill bara ha något som håller bra kvalitet. Köper man en förstärkare för flera tusen så vill man gärna ha något som passar ihop. Det är samma som varför vissa köper en dyr tröja. Tillräckligt svar för att du skall bli nöjd.

#12

Postad 03 augusti 2016 - 17:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Med hans kablar lätt systemet allmänt dassigt

 

Skriver det inte för att vara elak, men dessvärre tror jag inte på det, om inget var felkopplat. Det är bra högtalare, så det borde låta därefter, och kabeln gör ingen skillnad mer än inbillning/förväntan som man definitivt inte ska underskatta. Dessutom är ju den första kabeln så pass bra konstruerad att den troligtvis inte har någon mätbar förlust alls i de 2-3 meters längder man normalt sett har i en ljudanläggning.

 

Om man vill försöka hitta de extremt små skillnader (ej hörbara) som kablar har rent mätmässigt, så duger dessvärre ingen vinylspelare i världen, oavsett prislapp, eftersom prestandan helt enkelt är för dålig. Det går liksom inte att komma runt formatets tekniska begränsningar, dvs brusgolv, dist osv är väldigt mycket högre än vad en kabel för 49kr på ICA Maxi "tillför" signalen.

 

Utan att starta något kabelbråk undrar jag vad vitsen med en dyr strömkabel är?

 

Ingen alls för dig, men en hel del pengar för de som säljer och tillverkar de.

 

Man får inte glömma bort att det överlag är väldigt hög marginal på alla "highend" kablar. Ibland tjänar de mer på kabeln än på förstärkaren eller högtalarna man köper.


Redigerat av Ageve, 03 augusti 2016 - 18:07.


#13

Postad 03 augusti 2016 - 18:57

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

  • 561 inlägg
  • 0

Ser fint ut, inte alla mina som ligger gömda. Bättre kontakter även fast det är standard sumiko. Ljudet blir lite bättre upp till en viss prisnivå. Eliminerar störningar även fast man påstår att de inte är hörbara. Elnätet är inte alltid i topp standard, inte alla som bor i en lägenhet från 2016 med helt nya dragna nätkablar. Vissa av oss vill bara ha något som håller bra kvalitet. Köper man en förstärkare för flera tusen så vill man gärna ha något som passar ihop. Det är samma som varför vissa köper en dyr tröja. Tillräckligt svar för att du skall bli nöjd.

 

 

Det är knappast kvaliten på kabeln i din elinstallation som påverkar, skulle nog vilja påstå att kvalitén på kabeln idag är precis densamma som när kabel med PVC isolering började användas. Vad som faktiskt påverkar är VAD för skräp som är anslutet efter transformatorstationen, kylskåp (kompressorer) , motorer, dålig elektronik med taskiga switchade nätdelar och kass frekvens efter sin egen nätdel och givetvis hur mycket av allt detta.



#14

Postad 03 augusti 2016 - 19:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 7

Jag gick in i tråden för att se om TS skulle skriva något om själva ljudrummet. Men nu blir det en påse popcorn istället. Fortsätt ni, så smäller jag i mig lite popcorn...



#15

Postad 03 augusti 2016 - 19:08

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 1

Var i helgen hos min granne och kollade på hans nybyggda ljudrum och när vi ändå höll på så beslöt vi oss att gör en av dom utskällda kabeltesterna som dom flesta här är så negativa till.
Hans anläggning består av ett par Pionner S3ex, en Nad M3 förstärkare och en Kuzma Stabi S2 skivspelare som ligger runt en 25000 kr , bara nålen kostade ungefär 7000 spänn och till det ett par Tara Labs signalkablar i 2000 kronors klassen.

Som högtalarekabel har han ett par Van Den Hul THE ClearWatter som kostade runt en hundring per meter så jag tog med mina CS 122 hybrid av samma märke som låg på 348 kronor per meter och mina Audioquest Rocket 33 , och vi kopplade alla som biwire.

Med hans kablar lätt systemet allmänt dassigt så vi bytte till CS 122orna och då öppnade ljudet upp sig över hela registret och det lät betydligt mycket bättre , det spelade mer ut ur högtalarna.
Med rocket 33orna så var det inte så stor skillnad mellan 122orna men ljudet uppfattades som om det spelade ännu mer ut ur högtalarna , det blev ett klarare mellan och diskanregister och vi tyckte att dessa kablar lät bäst till hans anläggning.

Denna skillnad var inte svår att höra och även en av hans vänner som var där och inte är intresserad eller en van lyssnare hörde lätt skillnad mellan dom tre olika kablarna ,vi testade ett antal gånger fram och tillbaka för att vara säkra men resultatet blev likvärdig varje gång.

Men jag ska ärligt erkänna att det var lättare att höra skillnad mellan 122orna och 33orna på hans anläggning än det är på mina Dali Ikon 6.

 

Jämförde blint?



#16

Postad 03 augusti 2016 - 19:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 2

Oj oj... (prassel prassel).



#17

Postad 03 augusti 2016 - 19:23

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 1

****, VISSTE DET VAR NÅT JAG GLÖMT ATT KÖPA



#18

Postad 03 augusti 2016 - 19:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Kolla i skåpen. Det kan finnas popcorn där..



#19

Postad 03 augusti 2016 - 19:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Ner med handen mellan soffdynorna, där kan det gömma sig lite...



#20

Postad 03 augusti 2016 - 20:15

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 3

Ser fint ut, inte alla mina som ligger gömda. Bättre kontakter även fast det är standard sumiko. Ljudet blir lite bättre upp till en viss prisnivå. Eliminerar störningar även fast man påstår att de inte är hörbara. Elnätet är inte alltid i topp standard, inte alla som bor i en lägenhet från 2016 med helt nya dragna nätkablar. Vissa av oss vill bara ha något som håller bra kvalitet. Köper man en förstärkare för flera tusen så vill man gärna ha något som passar ihop. Det är samma som varför vissa köper en dyr tröja. Tillräckligt svar för att du skall bli nöjd.

Underbart!!
Som att det skulle vara skillnad på kabel 2016 som på en äldre installation. Visst det fanns tyg kabel(kabel kläd med tyg) en gång i tiden men det är inte många ställe det är kvar på.

Och i om med det försvan trovärdighet för hela inlägget.

Redigerat av urbjo, 03 augusti 2016 - 20:17.


#21

Postad 03 augusti 2016 - 20:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 2

Vänta lite då...jag hinner ju inte med att få ner handen i påsen...



#22

Postad 03 augusti 2016 - 21:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Märkligt... Alla som inte hörbart kan skilja på kablar mellan lakrits och nordost använder sig alltså av bristfällig bevisning för att påvisa nonsens. Visa mig EN mätning där byte av cdspelare kunnat påvisas via mikrofonmätning i rummet. Det skulle i så fall betyda att alla spelare låter likadant...

#23

Postad 03 augusti 2016 - 22:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Underbart!!
Som att det skulle vara skillnad på kabel 2016 som på en äldre installation. Visst det fanns tyg kabel(kabel kläd med tyg) en gång i tiden men det är inte många ställe det är kvar på.

Och i om med det försvan trovärdighet för hela inlägget.

Kvaliteten på elektriciteten som levereras är en faktor. Hur denna påverkar ljudåtergivningen är dock för mig ett mer eller mindre svart hål. Vad jag vet så flukturerar inte bara spänningens amplitud, utan är även i olika grad distorderad (THD).
Kablar tror jag inte alls gör skillnad, men någon form av nätfilter kanske gör?

Redigerat av laddie15, 03 augusti 2016 - 22:17.


#24

Postad 03 augusti 2016 - 22:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Märkligt... Alla som inte hörbart kan skilja på kablar mellan lakrits och nordost använder sig alltså av bristfällig bevisning för att påvisa nonsens. Visa mig EN mätning där byte av cdspelare kunnat påvisas via mikrofonmätning i rummet. Det skulle i så fall betyda att alla spelare låter likadant...

Pratar vi mineralrik lakrits då? :) Låter helt klart rundare och saltare än Nordosts betydligt plattare ljud. ;)

#25

Postad 03 augusti 2016 - 22:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 2

Märkligt... Alla som inte hörbart kan skilja på kablar mellan lakrits och nordost använder sig alltså av bristfällig bevisning för att påvisa nonsens.

 

Nej. Precis tvärtom faktiskt. Det är väldigt lätt att mäta skillnaden kabeln gör rent elektriskt med mätinstrument. Därefter kan man ganska lätt räkna ut hur ljudet förändras av dessa skillnader. Lägger man ihop det med de tester man gjort på mänsklig hörsel så är det väldigt osannolikt (återigen BEVISAS inte saker inom vetenskap) att det går att höra skillnader.

 

Bevisbördan ligger m.a.o. på de som hävdar att kablar gör skillnad. Ingen har hittills lyckats trots att det finns enorma summor att tjäna på det.

 

 

Visa mig EN mätning där byte av cdspelare kunnat påvisas via mikrofonmätning i rummet. Det skulle i så fall betyda att alla spelare låter likadant...

 

Jag har inte sett något hävda att ett kabelbyte ska påvisas med mätmikrofon. Det räcker gott att folk som säger att de hör skillnad gör just det under kontrollerade former. På köpet kan man som sagt bli duktigt rik. Men det kommer ju alltid någon bra ursäkt. Dakota 57 kanske inte gillar pengar (vilket hans kabelval faktiskt tyder på) :)



#26

Postad 04 augusti 2016 - 06:04

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 1
Jag visste hur det skulle bli när jag skrev om kablarna men i nr 5 av HiFI och Musik så har dom en test av Supras högtalarekabel och där kunde dom höra skillnad mellan Rondo , Quadrax och Sword.

Då skulle ju detta vara en stor bluff av tidningen , då går dom ju ut med information till sina läsare som är totalt felaktig enligt dom flesta som har skrivit i denna tråd.

Vi var tre stycken personer som hörde skillnad på dom kablar vi hade och detta är absolut ingen lögn.

Vid testet i tidningen så var det ju inga direkt instegsgrejor dom använde heller så det borde ju också göra på sig för att kunna få det resultat som står i artikeln.

#27

Postad 04 augusti 2016 - 06:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

 

Bevisbördan ligger m.a.o. på de som hävdar att kablar gör skillnad. Ingen har hittills lyckats trots att det finns enorma summor att tjäna på det.

 

:)

 

Det är detta som gör diskussionen lite skev. En sida anser det ena och den andra sidan hävdar lika bestämt motsatsen. Men INGEN kan bevisa den. Eller, eftersom hjärnan och hörselorgan både drar ifrån och kompenserar för ljudliga och tidsaspekter som uppfattas så skulle INGEN digitalingenjör acceptera en träff-ratio ens på 8/10 rätt. Jag undrar om inte jag ska gå in till nya Hörselavdelningen på Huddinge Sjukhus(Jobbar där som Rörmokare) och fråga om de kan ställa upp med tester i deras nya "tysta" rum.  ^_^ :)  ;)



#28

Postad 04 augusti 2016 - 06:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Pratar vi mineralrik lakrits då? :) Låter helt klart rundare och saltare än Nordosts betydligt plattare ljud. ;)

 

Den svarta lakritsen, mumma. Märkligt då att den bästa kommer från Finland,  <_<

 

Gällande Nordost, deras priser är ju allt annat än platta.  :lol:



#29

Postad 04 augusti 2016 - 07:38

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 1

Jag har egentligen inga synpunkter på huruvida det är nödvändigt med dyra högtaalarkablar eller ej, det är upp till var och en enligt mig, men just enbart strömkabeln förstår jag inte hur man kan motivera. Om man har "strömrenare", dvs ett aktivt filter, kan jag förstå att man kan hävda en skillnad, men att sätta på en fet kabel i slutet på 20 meter FK-kabel kan ju omöjligt förbättra något då en kabel knappast kan ändra den ström som den får in i sig från eluttaget. Hävdar man att elen spelar någon roll borde ju den vettiga lösningen vara att dra en separat nolla och fas direkt från elcentralen till eluttaget förstärkaren ska in i. 


Redigerat av greveriff, 04 augusti 2016 - 07:39.


#30

Postad 04 augusti 2016 - 08:12

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Edit: multiklick

Redigerat av PML73, 04 augusti 2016 - 08:13.


#31

Postad 04 augusti 2016 - 08:12

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Gällande kablars olika tvinning så får man också fram olika skärmegenskaper. Ofta görs detta på högspäbningskabel samt på vissa hifiprodukter

Redigerat av PML73, 04 augusti 2016 - 08:12.


#32

Postad 04 augusti 2016 - 11:47

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Den svarta lakritsen, mumma. Märkligt då att den bästa kommer från Finland, <_<

Gällande Nordost, deras priser är ju allt annat än platta. :lol:

Inga som helst problem att lägga ut pengarna. Kostar inte så himla mycket för den modell som jag redan har i hemmet och allt är redan budgeterat in i mitt projekt så det är ingen fara på taket. Innan hade jag billiga QED, sedan hittade jag Nordost till bra pris, därefter kört vidare med samma, har inte bytt på snart 3år och nu är jag ute efter en ny eftersom jag skall hämta ut min nya pjäs. Jag bor inte i Sverige. Om det sticker i ögonen på er andra så spelar det ingen som helst roll. Man lever bara en gång. Som vanligt folk som skriker sig hesa om det ena och det andra. Vissa av oss människor uppfattar saker som inte andra gör, vi alla ser och hör olika även fast vi är uppbyggda på samma sätt. Sista svaret från min sida. Ni andra får gärna tjata sönder tråden. Det är inga som helst problem för min del om ni har åsikter så länge det inte spårar ut, vilket det nästan alltid gör.

#33

Postad 04 augusti 2016 - 13:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Inga som helst problem att lägga ut pengarna. Kostar inte så himla mycket för den modell som jag redan har i hemmet och allt är redan budgeterat in i mitt projekt så det är ingen fara på taket. Innan hade jag billiga QED, sedan hittade jag Nordost till bra pris, därefter kört vidare med samma, har inte bytt på snart 3år och nu är jag ute efter en ny eftersom jag skall hämta ut min nya pjäs. Jag bor inte i Sverige. Om det sticker i ögonen på er andra så spelar det ingen som helst roll. Man lever bara en gång. Som vanligt folk som skriker sig hesa om det ena och det andra. Vissa av oss människor uppfattar saker som inte andra gör, vi alla ser och hör olika även fast vi är uppbyggda på samma sätt. Sista svaret från min sida. Ni andra får gärna tjata sönder tråden. Det är inga som helst problem för min del om ni har åsikter så länge det inte spårar ut, vilket det nästan alltid gör.


Vid analog koppling använder jag Nordost Blue Heaven...

Gällande xlr så är sinusvågen delad och inte alls lika känslig mot störningar dessutom finns det logistiska orsaker till att proffsinstallationer inte orkar ens diskutera kabelsurret.

#34

Postad 04 augusti 2016 - 14:05

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Inga som helst problem att lägga ut pengarna. Kostar inte så himla mycket för den modell som jag redan har i hemmet och allt är redan budgeterat in i mitt projekt så det är ingen fara på taket. Innan hade jag billiga QED, sedan hittade jag Nordost till bra pris, därefter kört vidare med samma, har inte bytt på snart 3år och nu är jag ute efter en ny eftersom jag skall hämta ut min nya pjäs. Jag bor inte i Sverige. Om det sticker i ögonen på er andra så spelar det ingen som helst roll. Man lever bara en gång. Som vanligt folk som skriker sig hesa om det ena och det andra. Vissa av oss människor uppfattar saker som inte andra gör, vi alla ser och hör olika även fast vi är uppbyggda på samma sätt. Sista svaret från min sida. Ni andra får gärna tjata sönder tråden. Det är inga som helst problem för min del om ni har åsikter så länge det inte spårar ut, vilket det nästan alltid gör.

Varför tror folk att kabel debatten handlar om pengar.
Kablar är ju ganska litet utlägg om man diskuterar intresse eller hobby. Dom flesta har ju en hobby även om dom har mycket pengar eller ej. Är nog rätt många som är låg inkomst tagare som har en hobby där utläggen är för en del av hobbyn är dyrare än en kabel.

Redigerat av urbjo, 04 augusti 2016 - 14:05.


#35

Postad 04 augusti 2016 - 14:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Jag visste hur det skulle bli när jag skrev om kablarna men i nr 5 av HiFI och Musik så har dom en test av Supras högtalarekabel och där kunde dom höra skillnad mellan Rondo , Quadrax och Sword.

Då skulle ju detta vara en stor bluff av tidningen , då går dom ju ut med information till sina läsare som är totalt felaktig enligt dom flesta som har skrivit i denna tråd.

 

Haha, det var längesen någon tog Hifi & Musik på allvar.

 

Sök lite på forumet så ser du att de nämns i ett antal trådar genom åren. T ex så hyllade de Monitor Audio RS6 något enormt i flera nummer, vilket gjorde att många köpte de såklart. Efter ett tag insåg de misstaget och sålde de igen.

 

Trots att de inte kunde höra att RS6 låter halvdant, så påstår de att de hör skillnad på alla kablar de kopplar in, och andra trams-tweaks som hifi-möss osv.

 

Här är ett citat:

 

"Dessa högtalare låter förbaskat bra och vi har aldrig hört något bättre i den här prisklassen - någonsin. RS 6 levererar nämligen lika mycket hjärta som hjärna, och det är mycket få högtalare som klarar av det balansnumret ens i högre prisklasser.
Alla vi som lyssnade på RS 6orna var helt eniga: det här är tveklöst testens bästa högtalare. De bjuder på ett hyperöppet och luftigt ljud som är obeslöjat och ner på fibernivå detaljexponerat. Dynamiken är dessutom nästan häpnadsväckande bra. Små svaga transienta ljud står ut från en kompakt bakgrundstystnad som gör att ljudet upplevs som väldigt diskinkt.
Basen är av det mäktiga slaget, det är ingalunda någon bordus imponatorbas vi snackar om. Nej, den är fullt ut artikulerad, tight, snabb och kontrollerad. Vi kan inte önska oss mycket mer av basen i den här prisklassen och en bit uppåt.

 

En tomte-tidning helt enkelt ;)


Redigerat av Ageve, 04 augusti 2016 - 14:33.


#36

Postad 04 augusti 2016 - 15:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

:)

 

Det är detta som gör diskussionen lite skev. En sida anser det ena och den andra sidan hävdar lika bestämt motsatsen. Men INGEN kan bevisa den. 

 

Läste du ens vad jag skrev? Förstår du innebörden av att inget bevisas inom vetenskap? Tycker du vidare att båda sidors argument är lika starka, eller finns det en sida som har rejält mer på fötterna medans den andra ENBART lägger fram upplevelser som "bevis"?



#37

Postad 04 augusti 2016 - 17:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Läste du ens vad jag skrev? Förstår du innebörden av att inget bevisas inom vetenskap? Tycker du vidare att båda sidors argument är lika starka, eller finns det en sida som har rejält mer på fötterna medans den andra ENBART lägger fram upplevelser som "bevis"?

 

:)  Bevisa då att det 100% stämmer att du INTE kan använda öronen för att göra bedömningen.  :)



#38

Postad 04 augusti 2016 - 17:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 4

Ok, nu börjar du faktiskt bli lite tröttsam. Du får jättegärna använda öronen. Det är ju typ hela grejen, gå in i ett rum och gör det (blint förstås) så har du ju gjort vad ingen annan kunnat göra hittills. 



#39

Postad 04 augusti 2016 - 18:12

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Jag respekterar andras åsikter, men det behöver absolut inte vara att jag delar dom och en sak jag verkligen inte lägger kraft på är att övertyga dom om att jag har rätt (för att jag tycker det givetvis) Lite off topic kanske är detta hdmi testet som gjorts (säkert flera) efter det kände jag mig ganska säker på att köpa ej svindyr kabel.

 

http://www.expertrev...-absolute-proof

 

M3 försök till liknande test

http://m3.idg.se/2.1...r-kabel-bluffen



#40

Postad 04 augusti 2016 - 18:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 2

 en sak jag verkligen inte lägger kraft på är att övertyga dom om att jag har rätt (för att jag tycker det givetvis)

 

Här handlar det om lite mer än att "vi tycker det" och personligen gör jag det inte (enbart) för att övertyga de redan religiösa.

 

Jag gör det för att hindra personer utan kunskap att ta andra okunniga (eller i branschen?) personers "upplevelser" som fakta. Ofta kan det ju låta rätt övertygande när de beskriver vilken upplevd skillnad en ny kabel gjort.


Redigerat av Loco.spk, 04 augusti 2016 - 20:16.


#41

Postad 04 augusti 2016 - 20:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

:lol:

 

Loco, du hävdar med all egen vett och sans att jag har fel. Där jag hävdar motsats. Enklare än så är det inte. Acceptera det, gå vidare.  ;)  :)



#42

Postad 04 augusti 2016 - 20:06

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Jag visste hur det skulle bli när jag skrev om kablarna men i nr 5 av HiFI och Musik så har dom en test av Supras högtalarekabel och där kunde dom höra skillnad mellan Rondo , Quadrax och Sword.

Då skulle ju detta vara en stor bluff av tidningen , då går dom ju ut med information till sina läsare som är totalt felaktig enligt dom flesta som har skrivit i denna tråd.

Vi var tre stycken personer som hörde skillnad på dom kablar vi hade och detta är absolut ingen lögn.

Vid testet i tidningen så var det ju inga direkt instegsgrejor dom använde heller så det borde ju också göra på sig för att kunna få det resultat som står i artikeln.

 

H&M tyckte även att en gethårsborste för 1500 spänn var prisvärd. Man skulle pensla kablar och högtalarkoner och bli kvitt statisk elektricitet...vettigt? 



#43

Postad 04 augusti 2016 - 20:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

:lol:

 

Loco, du hävdar med all egen vett och sans att jag har fel. Där jag hävdar motsats. Enklare än så är det inte. Acceptera det, gå vidare.  ;)  :)

 

Suck. Det är inte min "egen vett och sans" som gör att jag hävdar vad jag hävdar.

 

Jag får anta att du faktiskt läser vad jag skriver så min slutsats är att mina argument går rakt över ditt huvud. Jag tar ditt råd och går vidare.


H&M tyckte även att en gethårsborste för 1500 spänn var prisvärd. Man skulle pensla kablar och högtalarkoner och bli kvitt statisk elektricitet...vettigt? 

 

Klart det är vettigt för du kan inte till 100% bevisa att det inte är det  ^_^



#44

Postad 04 augusti 2016 - 20:21

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Nämen, vad fan. Jag var till butiken och glömde köpa pop-corn iaf 

Bifogad fil  as.png   162,81K   0 Antal nerladdningar



#45

Postad 04 augusti 2016 - 20:50

Bengt7
  • Bengt7
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Utan att starta något kabelbråk undrar jag vad vitsen med en dyr strömkabel är? Om du har vanlig standardkabel i väggen ut till vägguttaget förstår jag inte vad vinsten är att ha bra kabel sista biten som ändå bara blir kanske en tjugondel av sträckan från elcentralen.


Det har jag löst med att ha Supra strömkabel. Från en egen propp hela vägen bort till stereon. Inga andra elkablar på den väggen som kan störa med magnetfält.

#46

Postad 04 augusti 2016 - 20:52

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

En sida anser det ena och den andra sidan hävdar lika bestämt motsatsen. Men INGEN kan bevisa den.

Där hävdar jag att du har fel. En ena sidan kan faktiskt bevisa något. :)

 

Finns det en skillnad kan den detekteras och då kan påståendet att den inte finns falsifieras. Du kan däremot inte bevisa att den inte finns någon skillnad.

Det är en normal vetenskaplig metod. Det finns massor av info kring detta för den som orkar.

Jag skall inte dra igång en gammal diskussion men det finns en del info här om någon orkar  :)  : https://www.minhembi...c=328412&page=1

 

I övrigt tänker jag inte delta i någon diskussion. Den här typen av diskussioner intresserar mig inte. Men ett felaktigt påstående tyckte jag var värt att korrigera. :)


Redigerat av Mr_Tom, 04 augusti 2016 - 20:55.


#47

Postad 04 augusti 2016 - 21:05

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Det har jag löst med att ha Supra strömkabel. Från en egen propp hela vägen bort till stereon. Inga andra elkablar på den väggen som kan störa med magnetfält.


Om man nu är av åsikten att strömmen gör skillnad låter det helt klart som en vettig lösning till skillnad från att bara sätta en dyr strömkabel i ett vanligt vägguttag.

#48

Postad 04 augusti 2016 - 22:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1
Alldeles oavsett kablars inverkan eller ej. De som tyckt sig höra skillnad har på INGET vis försökt få andra att köpa dyra kablar. Sett ur det perspektivet är det tämligen svårt att förstå kritiken mot inlägg som ENBART handlar om personliga upplevelser, eller??

Tråden handlar om ett ljudrum i vilket trådskaparen tyckte sig uppfatta skillnader mellan kablar. Då får man väl respektera det, eller riskera hamna off topic. ;)

Redigerat av laddie15, 04 augusti 2016 - 22:29.


#49

Postad 04 augusti 2016 - 22:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 3

Alldeles oavsett kablars inverkan eller ej. De som tyckt sig höra skillnad har på INGET vis försökt få andra att köpa dyra kablar. 

 

Det där låter väldigt naivt. Klart att ett inlägg som beskriver produkt X som bättre än skivat bröd indirekt uppmanar till införskaffande. 

 

Tråden handlar om ett ljudrum i vilket trådskaparen tyckte sig uppfatta skillnader mellan kablar. Då får man väl respektera det, eller riskera hamna off topic. ;)

 

Detta är väl ändå ett diskussionsforum? Det du tänker på är nog en blogg (utan kommentarer på)  ;)



#50

Postad 04 augusti 2016 - 23:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det där låter väldigt naivt. Klart att ett inlägg som beskriver produkt X som bättre än skivat bröd indirekt uppmanar till införskaffande.


Detta är väl ändå ett diskussionsforum? Det du tänker på är nog en blogg (utan kommentarer på) ;)

Och fick du bestämma så blev det just ingen diskussion, utan endast ett krasst faktabaserat konstaterande att kablar inte är något att diskutera. ;)

Du, jag, och alla andra som inte tror sig ha upplevt skillnad får kanske låta dem som upplevt annorledes ha sin diskussion. :)

Skall tillägga att det skall väldigt mycket till för att jag skulle öda pengar på kablar, därtill har jag alltför mycket annat jag hellre lägger mina surt förvärvade på. Men om pengar inte var en fråga, så skulle det säkert kunna sitta något fråckt kablage även hos mig.

Redigerat av laddie15, 04 augusti 2016 - 23:39.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.