Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel!

660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 januari 2004 - 02:21

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

nin, vad menar du?

"Men det testet du snackar om kräver att kablarna måste ha vissa specer för att man kan kunna vinna pengarna, något som flera kablar inte har."

Ja, saken är den att du kan få kablar att låta hur som helst. Ge dom extremt konstig impedans eller något annat och du kommer med lätthet att höra skillnad. Du kan fixa så diskanten rullar av fort som tusan mm något som din farmor med lätthet skulle kunna höra.

Det blindtestet du snackar om där man kan vinna pengar har vissa krav på kablarna för att man ska kunna använda dom. Och där faller det hela p g a att massa kablar inte lär falla inom dom specer och därav inte får användas i testet.

Gjorde själv en korttest för 1 år sedan med ett par riktigt dyra högtalarkablar, 25 papp, mot mina 2,5 mm Jerving kablar med vanliga bananer på. Skillnaden var enormt stor. Så då kommer den punkten där flera har olika åsikter. Någon av kablarna färgar ljudet mer än den andra, men vilken? :lol:

#52

Postad 01 februari 2004 - 23:14

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Hoppar inte på någon med detta, utan jag undrar bara lite försynt :P :

nurfen

NordOst har ju själva bjudit in skeptiker för att dema sina kablar i ett fyra timmar långt blindtest! Det tycker jag är ett starkt bevis


Hur gick det? Länk? Tidning? Var läste du det?
Kan ju vara bra eller dåligt för vissa här att veta.

Och en liten till..

På denna topic, vill den ena sidan säga att det är möjligt att höra skillnader på olika kablar.
Då undrar jag: Tror ni verkligen på att en "Hifi"- tidning nr5/-03 i ett kabel test, kan påstå att de kan höra skillnad på ett märkes två olika kablar där det skiljer som mest 95:- och som minst 0:-.(vissa av er har ju t.o.m. sagt att man måste upp en bra bit, för att höra skillnad..)

Pris skillnad/ kabel1 / kabel2
95:- Ecosse CS 2.3 -- Ecosse CS 4.45
0:- Kimber 4PR -- Kimber KWIK-12
45:- Ixos SW511T -- Ixos 6006s
26:- Monster XPHP -- Monster MCX1s
10:- QED Qontour Ultraflat -- QED Qontour Incognito
40:- Tara Labs Prism Omni -- Tara Labs Prism Nexa

Visst, man borde nog höra skillnad på TARA LABS AIR1 Kabel för 32.900:- kontra TARA LABS Klara Kabel 35:-. Men, ovanstående test gjorde den där tidningen väldigt otrovärd.
Och förresten, skulle vi inte kunna fixa ett eget blindtest med forum-experterna. Ta gärna med era egna kablar, om det skulle kännas tryggare...


/Jim

P.S. Jag Vet att jag inte kan höra någon större skillnad mellan olika kablar. Men skälet till att jag hellre köper en kabel av känt märke för ca: 100-200:-/m istället för en Noname 20:-/m, är att jag tycker att det känns bra. Jag kan fortfarande inte höra någon skillnad dock. Men sån är jag :huh:

Redigerat av DrunkenMaster, 01 februari 2004 - 23:26.


#53

Postad 02 februari 2004 - 06:21

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Drunken Master,
du är i alla fall ärlig. Man blir inte mindre/sämre ansedd bara för att man inte kan höra skillnaderna.
Jag står helt bakom idén att fix till ett test bland forum-rävarna här.

#54

Postad 10 februari 2004 - 15:33

Nillok
  • Nillok
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
hur går det med testet? Ingen som vågar anmäla sig?

Redigerat av Nillok, 10 februari 2004 - 15:33.


#55

Postad 10 februari 2004 - 16:50

Unregistereddecd7d15
  • Unregistereddecd7d15
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
En liten kort fråga: Vad är det som gör dessa dyra kablar så himla speciella?

Var på hifiklubben i veckan och spanade lite grejer. Bland annat en kabel som jag i efterhand tror är Tara Labs OMNI3. Denna kabel var kopplad mellan en thule förstärkare (~30000kr) och CW V12F

För er som inte är familjära med denna kabel kan jag säga att den är ca 15mm i diameter. Tvärsnittet på kabeln består till 50% av plast. I denna plast ligger två högtalarkablar som vardera består av 3 tunna koppartrådar.
Jag uppskattar kabelarean till ca 1kvmm (hoppas det inte är helt åt skogen fel). Vad är det som är så bra med denna kabel? Hur kan den vara så tunn, när alla andra kablar måste vara det fyrdubbla?

Dessutom hävdar många att det skall vara fintrådig kabel eftersom skineffekten blir för stor annars :) :( :unsure: . Här har man bara 3 "kopparfibrer". Kommentar?

#56

Postad 10 februari 2004 - 20:31

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

Jag orkar inte läsa hela denna tråden just nu men eftersom kablar ligger mig om hjärtat vill jag bara kort redogöra varför kablar låter olika, på ett sätt som alla förstår.

Kablar fungerar i princip som ett slags passivt delningsfilter (jämför med delningsfilter i en högtalare). Kabeln kan mätas upp att ha en viss kapacitans och en viss induktans osv.. Beroende på dessa värden (ber. på kabelns fysiska konstruktion och material) kommer kablarna att låta olika. Det är ingen som undrar varför ett filter med en spole på 1mH och en kondensator på 6,8uF påverkar ljudet. Det borde då heller inte vara främmande för någon att ett, om än avsevärt, mindre värde t.ex. 100pF skulle påverka ljudet, lite grann.

Vad man inte skall missa dock, är att PRISET inte styr dessa faktorer, jag har exempel på riktigt billiga kablar (t.ex. QED Silver Anniversary @ 50kr/m) som både mäter och låter neutralt, just för att man minskat filterverkan i stor grad. Jag kan med riktigt tränade öron inte höra skillnad på en neutral kabel för 50kr metern och en neutral för 3000kr metern. Däremot hör jag skillnad på neutrala och "kryddande" kablar, oavsett pris.

Alla kabeltillverkare vet inte vad de sysslar med. Engelska kabelfabrikanten The Chord som ni kan läsa om i senaste High Fidelity har t.ex. inte en enda ingenjör anställd. De lyssnar sig fram och vem vet om deras idealsound är korrekt? :)

Mvh,
Marcus

Redigerat av Unregistered0958527d, 10 februari 2004 - 20:42.


#57

Postad 11 februari 2004 - 09:18

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Eichmann Tech. Express Six...Kopplade in dessa..o herrejösses vilken bas liberator denna kabel var...har kört med Supra 3.4...i sig helt ok, men här hör man direkt vilken skillnad på bas o mellanregister...vist dom kostar 4 laxar..men ändå billiga,med tanke på vad man får! :) Men brutalt styva var dom..fick värma med hårfön för att mjuka upp 3meter kabel :( Ta gärna en titt på dessa skapelser:



Eichmann Tech. Express Six

#58

Postad 11 februari 2004 - 21:46

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0

Alla kabeltillverkare vet inte vad de sysslar med. Engelska kabelfabrikanten The Chord som ni kan läsa om i senaste High Fidelity har t.ex. inte en enda ingenjör anställd. De lyssnar sig fram och vem vet om deras idealsound är korrekt? 

Så det är bara ingenjörer som vet hur ett korrekt idealsound låter <_<
I så fall så borde väll alla kabel märken som har ingenjörer anställda låta likadant.
Och om vi tar jättar som Monster, Van den hul, Audioquest tex. Dessa märken har säkerligen ingenjörer anställda och de har definitivt olika ljudkaraktärer. ;)

#59

Postad 12 februari 2004 - 04:34

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Alla kabeltillverkare vet inte vad de sysslar med. Engelska kabelfabrikanten The Chord som ni kan läsa om i senaste High Fidelity har t.ex. inte en enda ingenjör anställd. De lyssnar sig fram och vem vet om deras idealsound är korrekt? 

Så det är bara ingenjörer som vet hur ett korrekt idealsound låter <_<
I så fall så borde väll alla kabel märken som har ingenjörer anställda låta likadant.
Och om vi tar jättar som Monster, Van den hul, Audioquest tex. Dessa märken har säkerligen ingenjörer anställda och de har definitivt olika ljudkaraktärer. ;)

Lite vinklat inlägg eller?

Ingenjörer kanske inte vet hur kablar ska låta, det vet ingen annan heller i normala fall (ta inte upp extremexempel med spik o taggtråd). Men ingenjörer vet vad det handlar om, dvs elektroniska frekvenser vad musik består av. Alla frekvenser går att mäta upp och räkna på. En kabel ska bara leda denna växelström till högtalaren, inget annat!
Icke skolade personer vet inte ens vad det handlar om, de kan tro att om man byter hölje (isolering) på kabeln från PVC till teflon, där kardelen går i "luft" innanför höljet, så ska det låta annorlunda. Vad vet kabeln (kopparn) om vilket material som omsluter det?
Tara Labs tror att en rektangulär kardel låter bättre än en rund, varför? Om kardelen är gjord i OFC-koppar (industristandard sedan 70-talet) med samma ledarea, varför skulle en rektangulär kardel få ljudvågorna att bete sig på ett annat vis?

En fin kabel för 5000 kr/paret, vad spelar det för roll hur fin den är då högtalarterminalerna inte består av samma material? Kabeln skulle ju bli förstörd så fort man löder på spadar/bananer dessutom!

Har någon tittat in i en högtalare? Kablarna från termninalerna in i delningsfiltret och därifrån till elementet består av relativt enkel installationskabel som betingar ett pris på ca 20 öre/meter. Vad skulle en Tara Labs för 1000-tals kronor kunna göra för att ändra ljudet på detta faktum?

Grabbar, ni har svårt att bemöta argumenten i denna debatt med saklighet. Hur ni än försöker så kommer ni inte sanningen närmare! Ljud från en förstärkare är växelström av förstärkaren bestämdä frekvenser, inte magi!!!
Det är förstärkaren och högtalarna som färgar ljudet!!! Yamaha låter ljust o tunnt säger en del, det är karaktären på dem, inte fel på kablarna!

Konkret, sluta o snacka dynga, upp med bevis!!! Jag har ännu inte fått namnet på en enda hifi-nisse som står pall för en granskning som tål dagsljus!

Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 12 februari 2004 - 04:42.


#60

Postad 12 februari 2004 - 04:47

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Eichmann Tech. Express Six...Kopplade in dessa..o herrejösses vilken bas liberator denna kabel var...har kört med Supra 3.4...i sig helt ok, men här hör man direkt vilken skillnad på bas o mellanregister...vist dom kostar 4 laxar..men ändå billiga,med tanke på vad man får! <_<  Men brutalt styva var dom..fick värma med hårfön för att mjuka upp 3meter kabel ;)  Ta gärna en titt på dessa skapelser:
 


Eichmann Tech. Express Six

Rent teoretiskt, varifrån skulle denna "nyvunna bas" komma ifrån?
Jag har hört att strömstarka förstärkare och stora baselement producerar bas, men inte kablar. Anledningen är enkel, stärkaren & basarna är aktiva medan kablarna är passiva. De ska bara förmedla det som stärkaren klarar av att prestera, det är stärkaren som gör jobbet min vän, not the cables!

#61

Postad 12 februari 2004 - 07:36

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Detta med att "basen släpper" är att kabeln i sig är väldigt välisolerad, och ledarna helt för sig själva. Och just frekvens området kablarna lever i är lågfrekvent, ett elektro magnetiskt fält (EMF) som i sig är svår att på ett bra sätt skärma av. När en signal skickas via en ledare så uppstår just ett EMF som omsluter ledaren, och när två ledare används för en komplett krets så förhöjs detta virr-varr av elektroner, vilket lätt ter sig som distorsion!Att stärkaren & basarna är aktiva medan kablarna är passiva är en sanning med modifikation. En kabel kan aldrig vara passiv så länge den "suger" upp denna lågfrekventa omgivning. Visst passiv i teorin...men stärkaren förstärker en dåligt skärmad signal. Andra kablar skulle också låta kanon om man skärmade dem ordentligt!!

#62

Postad 12 februari 2004 - 15:21

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Det där med skärmningen köper jag inte, i vanliga hemmamiljöer. Det är inte så många som verkligen behöver skärmade högtalarkablar.
Jag har byggt en ansenlig mängd bilstereos, där kan man snacka om ogästvänlig miljö, där finns det "virr varr" med magnetiska störningar. Jag har inte till dags dato stött på problemet där skärming skulle gjort nytta. Det enda jag kan minnas är en bil som fick lite "generator vinande", jag drog om + kabeln och bytte jordpunkt, voila....silencio a´la Malta.

Att du fick bättre bas, kan det bero på att dina gamla kablar suttit i ett tag och blivit oxiderade. När du satte i de nya, så fick du fräscha kontaktytor utan oxid. Kan det ha berott på det? Detta är hörbart!

Skärmning och kablar i allmänhet får större betydelse vid högfrekvensområdet. Hifi är att betrakta som lågfrekvens.

Har man så mycket störningar i sin bostad att man verkligen behöver skärma sina kablar så rekommenderar fler än jag en flytt, o fort som attan! Magnetisk strålning och dess verkningar har ju diskuterats febrilt senaste åren.

Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 12 februari 2004 - 15:22.


#63

Postad 12 februari 2004 - 15:36

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Tervetuloa !!! Jo du Suomen mies...Har faktiskt fruktansvärt mycket störningar i denna lya. Hela lägenhetens eldragning är under all kritik. Du ska höra knäppandet vid
påslag av brytare osv. Har haft störningar med diverse apparatur. Som tur så är, så ska vi flytta nu..puhhh... B). Visst är det som du säger det där med oxideringar av gammla kontakter..men just den punkten har jag varit rejält noga med.

Näkemiin Suomen kuningas :D

Redigerat av Unregisterede456c62f, 12 februari 2004 - 15:37.


#64

Postad 13 februari 2004 - 10:15

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Håller med Finska Kungen i att allt är psykologiskt, men å andra sidan så mår man bättre av att ha dyra kablar och inbillar sig att det låter bättre så är det väl inget fel med det? Men att rekommendera kablar typ Nordost för 11-tusen kronor e ju helt ###### vansinnigt..

Precis som att säga att skitdyr 100 kvmm-strömkabel för bil är bättre än motsvarande grovlek av vanlig jordkabel till en Migsvets.. Skillnaden du betalar för är förpackning och märke, typ.

#65

Postad 13 februari 2004 - 11:44

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Finska Kungen, att du orkar! B)
Du har redan din åsikt och du lär aldrig ändra på den. Lägg då ner detta och låt oss utan hörselskador välja som kablarna som passar oss bäst. :D

#66

Postad 13 februari 2004 - 12:20

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Jag trodde finland hade en president så du måste vara kungen av ingenting alls... B)

#67

Postad 13 februari 2004 - 12:28

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0

Jag trodde finland hade en president så du måste vara kungen av ingenting alls...


Sverige eller rättare sagt Jämtland har ju oxå en president, vilket gör Karl XVI till precis samma sak om det nu är nån nyhet... B)

Men visst är det lustigt när folk som inte har nåt bättre att säga måste hitta på nåt skit som inte har med ämnet att göra?

T.ex måste du ju vara en skiva/låt av Metallica, men det e du ju knappast? Eller?

Redigerat av Unregistered6de8f2a4, 13 februari 2004 - 12:29.


#68

Postad 13 februari 2004 - 12:56

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Ja det är jättelustigt... Nä nu går jag och ställer mig i skamvrån B).

#69

Postad 13 februari 2004 - 13:39

Nillok
  • Nillok
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Jag tycker Finska Kungen gör helt rätt i att hålla liv i diskussionen eftersom det är många som frågar vilka kablar dom ska köpa/använda. Sen kommer ni som inte har hörselskador i snackar om olika kablars ljudkaraktärer, men Finska Kungen presenterar i alla fall vetenskaplig Fakta (i form av Fysik), och ingen av Er med Superhörsel har ju ännu vågat anmäla sig till det utlysta blindtestet.

Erkänn för er själva att det är placebo-effekt när ni vet om att ni har dyrare kablar i er anläggning, fast de förståss då skulle ju investeringen i dyrare kaböarna vara helt fel eftersom placebo-effekten försvinner då ni vet att det bara är placebo.


*edit: stavfel, (jäkla musplatta B) )

Redigerat av Nillok, 13 februari 2004 - 13:41.


#70

Postad 13 februari 2004 - 18:20

biofreak
  • biofreak
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 0
Bara undrar om någon har öppnat några högtalare och sett vilken "kvalitetskabel" som man använder ifrån högtalarkabel anslutningarna till delningsfiltret. Det brukar inte direkt vara någon kvalitetskablar....och ofta inga grövre varianter..

Vad gör då högtalarkablar för ex antal tusenlappar för skillnad ? Jo en fattigare plånbok o inget annat B)

#71

Postad 13 februari 2004 - 18:30

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0

Bara undrar om någon har öppnat några högtalare och sett vilken "kvalitetskabel" som man använder ifrån högtalarkabel anslutningarna till delningsfiltret


Well duhh....

If the distance between your speaker terminals and the crossover would be the same as between your speaker and your amplifier you might want to consider better cables...

#72

Postad 13 februari 2004 - 19:51

biofreak
  • biofreak
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 0

Bara undrar om någon har öppnat några högtalare och sett vilken "kvalitetskabel" som man använder ifrån högtalarkabel anslutningarna till delningsfiltret


Well duhh....

If the distance between your speaker terminals and the crossover would be the same as between your speaker and your amplifier you might want to consider better cables...

Menar bara att det i varje fall för mig skulle kännas lite "overkill" att slänga ut en 5 lax på högtalarkabel om den som sitter i högtalaren är en fk på 1,5mm2

Men men soliga hade "säkert" hört en jätteskillnad hehe... B)

Redigerat av biofreak, 13 februari 2004 - 19:51.


#73

Postad 13 februari 2004 - 20:12

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag tycker Finska Kungen gör helt rätt i att hålla liv i diskussionen eftersom det är många som frågar vilka kablar dom ska köpa/använda. Sen kommer ni som inte har hörselskador i snackar om olika kablars ljudkaraktärer, men Finska Kungen presenterar i alla fall vetenskaplig Fakta (i form av Fysik), och ingen av Er med Superhörsel har ju ännu vågat anmäla sig till det utlysta blindtestet.

Erkänn för er själva att det är placebo-effekt när ni vet om att ni har dyrare kablar i er anläggning, fast de förståss då skulle ju investeringen i dyrare kaböarna vara helt fel eftersom placebo-effekten försvinner då ni vet att det bara är placebo.


*edit: stavfel, (jäkla musplatta :rolleyes: )

För det första så förstörs en tråd där en kille undrar om lite olika kablar.

För det andra så har t ex jag visat hur man med olika tekniska parametrar kan få en kabel att låta annorlunda.

För det tredje, detta test som alltid kommer fram där man kan vinna pengar om man kan höra skillnad i blindtest så är det så att kablarna måste hålla sig inom vissa tekniska parametrar. Så ska vi jämföra det med att testa två likadana Ferrari F1 bilar mot varandra medans man får inte testa en av dom mot en Lada bil.

För det fjärde, placebo är välkännt och man kan helt klart råka ut för det. MEN, blindtest inom hifi är inte perfekta heller enligt mig och flera andra.
Själv så HAR jag hört skillnad i blindtest mellan kablar MEN där dom säkert inte skulle passera det amerikanska blindtestets regler.

För det femte, jag är inte ensam om att SE med ögonen hur en bättre kabel skyddar mot yttre signaler när det gäller BILD kablar. Har en vän t ex som hade en vanlig billig fullscart som tog in TV4's bild så man såg text remsorna när man kollade på DVD. Detta försvann med en bättre skärmad scart.
Helt klart så finns det möjligheter att en ljudkabel också tar in störningar på samma sätt.

För det sjätte, låt folk själva lyssna och välja kabel. Blir jäkligt trött på att läsa om och om igen hur dumma och lurade folk är som köper dyra kablar. Ska man säga samma med folk som köper dyra projektorer? Bilar? Klockor? etc.

#74

Postad 13 februari 2004 - 20:14

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Bara undrar om någon har öppnat några högtalare och sett vilken "kvalitetskabel" som man använder ifrån högtalarkabel anslutningarna till delningsfiltret


Well duhh....

If the distance between your speaker terminals and the crossover would be the same as between your speaker and your amplifier you might want to consider better cables...

Menar bara att det i varje fall för mig skulle kännas lite "overkill" att slänga ut en 5 lax på högtalarkabel om den som sitter i högtalaren är en fk på 1,5mm2

Men men soliga hade "säkert" hört en jätteskillnad hehe... :rolleyes:

Verkligen dåligt argument. Kolla signalkablarnas storlek i skivspelararmen, ska vi då alltså ha samma tjocklek (VÄLDIGT TUNN) på resten av kablarna p g a det? Njet.

#75

Postad 13 februari 2004 - 20:19

biofreak
  • biofreak
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 0
hmmmm.... Folk som köper lite dyrare högtalarkabel är ju inte dumma för att de just köpt lite dyrare kabel, men inget är ju starkare än den svagaste länken....

Allt är ju subjektivt....Vi uppfattar ljud och vad som kan defineras "bra ljud" olika. Man får helt enkelt bilda sig en uppfattning själv, och bara ta andras åsikter för vad dem egentligen är - subjektivt. Det där med alla miljarder mätresultat som finns tillgängliga skall man ta med en nypa salt...Mätresultat inom musiken värld tycker ivaje fall inte jag säger ett skit... :rolleyes:

Redigerat av biofreak, 13 februari 2004 - 20:19.


#76

Postad 13 februari 2004 - 22:09

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Då kan man ju undra hur sjutton Tidningen HighFidelitys kunde höra någon förbättring deras referensanläggning genom att byta kablar. Från början hade de bra högtalarkablar i anläggning (kommer inte ihåg vilka det var). Men när de satte in NOrdOst Valhalla (ca 100 000 kr 2 x 3 metern men vem räknar ;) ), Så upplevde dom anläggningen (som kostade ca 50 000 kr) bli dubbelt så bra, eller den lät dubbelt så dyr.

Men de trodde också att de hörde placebo och att de blev lurade av det höga priset. Sagt och gjort så bjöd de in proffesionella musiker för att de skulle lyssna på anläggningen (givetvis utan att tala om vilka kablar som var i). De fick höra med både de gamla kablarna i och Valhallakablarna. När Valhalla åkte in så blev de rent häpna. Sicket ljud, vilket fantastikt ljud det blev.

I alla fall High Fidelity sa i slutet att de hellre hade köpte en 50 000 krs anläggning med Valhalla kabel än en 100 000 krs anläggning med 50 000 krs anläggning.

Kanske överdriver de kabelns förträfflighet eller kanske inte. Vad jag menar är att man inte skall så snabb i vändningarna.

Obs jag tror inte själv att jag skulle hört någon skillnad (förutom från mina gamla Tara labs omni till Supra Ply s 3,4 där blev det ett litet lyft i ljudet). Men jag går inte ut och säger att man inte kan höra skillnad. :rolleyes:

Trevlig helg på er alla.

#77

Postad 13 februari 2004 - 22:42

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Läs nedanstående ord igen och svara på dem om ni kan? Jag var tvungen att citera mig själv. Var sakliga i era svar.



Grabbar, ni har svårt att bemöta argumenten i denna debatt med saklighet. Hur ni än försöker så kommer ni inte sanningen närmare! Ljud från en förstärkare är växelström av förstärkaren bestämdä frekvenser, inte magi!!!
Det är förstärkaren och högtalarna som färgar ljudet!!! Yamaha låter ljust o tunnt säger en del, det är karaktären på dem, inte fel på kablarna!

Konkret, sluta o snacka dynga, upp med bevis!!! Jag har ännu inte fått namnet på en enda hifi-nisse som står pall för en granskning som tål dagsljus!

#78

Postad 13 februari 2004 - 23:12

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Finska Kungen: Ge dig. Det är skillnad på kablar. Om det sedan är obetydligt hörbart jämfört skillnader mellan olika förstärkare är en sak men inget som du säger har övertygat mig om att det inte är skillnader på kablar.

#79

Postad 13 februari 2004 - 23:39

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Lyssna själv och bedöm därefter. Ingen har gått här som en kabel-jesus och försökt få med prisjaktanhängare som sina lärljungar.

Det är skillnad på kablar i allra högsta grad. Det märkte jag som senast då jag bytte ut mina lånade högtalarkablar av märket VDH mot ett par aningen grövre Tara Labs. Basen fick sig en liten boost och mellanregistret lyftes fram ett par steg och samtidigt blev det något mera högupplöst. Även diskanten hoppade fram ett par steg åt lyssningspositionen.

Dock är kablarna inte HELA anläggningen utan visst finns det lite krav på resten av anläggningen också. Har man en instegsanläggning hör man förmodligen inte så stor skillnad på kabel och kabel men om du hoppar upp något steg så hör du garanterat skillnad.

#80

Postad 13 februari 2004 - 23:51

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Ska jag ge mig? När ska ni göra det? Jag har hela tiden försökt hålla mig så saklig som jag bara kan, men ni fortsätter envisas med att ni minsann hör skillnaden. Upp till bevis!
Jag är 100% säker på att ingen på detta forum klarar av ett blindtest på kablar, ingen! Ni kan övertyga okunniga personer, men inte mig + flera andra. Om ni fortfarande verkligen tror det, så arrangerar vi ett test. Vi kan göra det på era villkor om ni så önskar. Oddsen är fortfarande mot er.
Ni kan dock fortsätta och tro vad ni vill, det finns folk som backar upp er. Jag kan vänta på er med en bunt kablar så får vi se vad ni går för!

Ingen av er som kritiserar mig har gjort det med starka hållbara argument, er vilja är däremot av en annan kaliber.
Ska vi arrangera ett test?

Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 13 februari 2004 - 23:52.


#81

Postad 14 februari 2004 - 02:44

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0

En kompis till mig köpte en Tara Labs "Prism-CD" signalkabel för 600 kr. När jag såg kabeln så kände jag igen den, exakt samma kabel som HiFi-Klubben sålde som Tara Labs högtalarkabel, kostade då 39 kr/m, förutom färgen, signalkabeln var grön, högtalarkabeln var vit. Samma högtalarkabel som signalkabel, snacka om att han blev blåst!!!
Rannsaka er själva, det är mitt råd! Det fanns en tid då jag också trodde på kablarnas magiska inverkan!

Det är väl självklart att signalkabeln är dyrare!
De fyra kontakter som sitter monterade har inte kommit dit med magi... :rolleyes:

Prismedveten är aldrig fel att vara men sakliga argument verkar det vara flera som saknar.

Supra ply 3.4(s) är nog ett bra val och jag tycker deras argument för kabeln låter vettiga, pruta på priset dock.

//Birdie

Redigerat av Unregistered0ff54576, 14 februari 2004 - 03:41.


#82

Postad 14 februari 2004 - 05:45

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Ska jag ge mig? När ska ni göra det? Jag har hela tiden försökt hålla mig så saklig som jag bara kan, men ni fortsätter envisas med att ni minsann hör skillnaden. Upp till bevis!

Snälla du. Jag HAR via förra tråden skrivit HUR en högtalarkabel kan låta annorlunda. Du har inte kommit med något nytt sedan dess. Så det är snarare du som bara upprepar dig med samma åsikt och tar inte till dig av vad som berättas.

#83

Postad 14 februari 2004 - 07:13

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0
Att du bara orkar Finska kungen! Vi som inte har nedsatt hörsel hör skillnader på olika kablar, och det räcker för min del. Jag har överbevisat folk som inte trodde att det var någon skillnad. Det är bara så enkelt som att använda öronen. Men vill man inte använda öronen, så vill man inte. Och vi vet vad du vill :rolleyes: Du har bestämt dig för att det är inga skillnader helt enkelt, så även om du hörde skillnader så skulle du alldrig erkänna det, för då skulle hela forumet ;) åt dig. Så lägg ner detta nu.

#84

Postad 14 februari 2004 - 07:20

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Det bästa är att lyssna själv. Det är ens egna öron som man ska lite på. Jag, personligen hör skillnaden mellan vissa kablar.

#85

Postad 14 februari 2004 - 11:16

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
nin,
du har beskrivit hur en kabel skulle låta annorlunda? Bull shit! De skillnader som finns är så små att de inte går att uppfatta med vår okänsliga hörsel. Vi snackar om lågfrekvenser, där är skillnaderna snudd på obefintliga (hifi är lågfrekvens). Ta hjälp av en skolad typ och börja räkna på vad skillnaden på impedans gör så får du se. Sen får du ta ställning till om du kan höra en 0.2 db sänkning i 16 khz.

fbk,
Det är NI som inte skulle ändra er oavsett vad som händer. Jag har redan bjudit in er till ett blindtest, klarar ni av testet så kan jag väl inte annat än tro på er. Jag är inte helt blåst. Jag vet redan att ni inte fixar det, det behöver ni inte skämmas för, det gör tydligen ingen annan heller. Kanske en hund hör skillnaden, men de kan inte tala...

Jag tror att ni börjar inse detta, men vägrar ändra er. Det är inte kul att känna sig så grundlurad. Tillverkarna håller liv i detta för att det är en marknad.
Jag säger det igen, den dyra exklusiva kabeln ger ägaren mer tillfredsställelse än bättre ljud i anläggningen. Veckans sanning!

Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 14 februari 2004 - 11:17.


#86

Postad 14 februari 2004 - 11:24

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Det är skillnad på kablar i allra högsta grad. Det märkte jag som senast då jag bytte ut mina lånade högtalarkablar av märket VDH mot ett par aningen grövre Tara Labs. Basen fick sig en liten boost och mellanregistret lyftes fram ett par steg och samtidigt blev det något mera högupplöst. Även diskanten hoppade fram ett par steg åt lyssningspositionen.

Mera bas, mellanregistret lyftes fram, även diskanten hoppade fram ett par steg åt lyssningspositionen och ljudet blev högupplöst. Herregud, tänk vad en kabel kan åstadkomma!!!
Jag trodde att den typen av förbättringar kostade 10 000-tals kronor i bättre elektronik och högtalare!!!
Tara Labs hette kabeln va? ;)

Dina gamla högtalarkablar, var de gjorda av Kanthal-tråd? Då skulle det kunna bli denna skillnad! :rolleyes:

Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 14 februari 2004 - 11:27.


#87

Postad 14 februari 2004 - 11:44

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
[quote name='nin' date='Feb 13 2004, 20:12 '] [quote name='Nillok' date='Feb 13 2004, 14:39 '] Jag tycker Finska Kungen gör helt rätt i att hålla liv i diskussionen eftersom det är många som frågar vilka kablar dom ska köpa/använda. Sen kommer ni som inte har hörselskador i snackar om olika kablars ljudkaraktärer, men Finska Kungen presenterar i alla fall vetenskaplig Fakta (i form av Fysik), och ingen av Er med Superhörsel har ju ännu vågat anmäla sig till det utlysta blindtestet.

Erkänn för er själva att det är placebo-effekt när ni vet om att ni har dyrare kablar i er anläggning, fast de förståss då skulle ju investeringen i dyrare kaböarna vara helt fel eftersom placebo-effekten försvinner då ni vet att det bara är placebo.



För det femte, jag är inte ensam om att SE med ögonen hur en bättre kabel skyddar mot yttre signaler när det gäller BILD kablar. Har en vän t ex som hade en vanlig billig fullscart som tog in TV4's bild så man såg text remsorna när man kollade på DVD. Detta försvann med en bättre skärmad scart.
Helt klart så finns det möjligheter att en ljudkabel också tar in störningar på samma sätt.

För det sjätte, låt folk själva lyssna och välja kabel. Blir jäkligt trött på att läsa om och om igen hur dumma och lurade folk är som köper dyra kablar. Ska man säga samma med folk som köper dyra projektorer? Bilar? Klockor? etc. [/quote]
Du har rätt ang. scartar, jag har upplevt det själv! I mitt fall så hade den billiga scarten så dålig passform i kontakten att den inte fick bra kontakt med scarten i TV'n. Om jag hade vridit lite på den och hållit i den, så hade bilden blivit bra, men vem orkar hålla i en scart? :rolleyes:
När vi pratar om TV, då är det högfrekvens! Nu snackar vi om Megahertz (hifi= Khz). Här kommer skärmningen till nytta.


Om dyra produkter: När man köper en Mercedes så får man något på riktigt. En billigare Mersa har mindre motor, inte skinnklädel, billigare däck&fälg m.m
Alltså, här får man något på riktigt! Man måste vara bra okunnig för att inte se skillnaden på dem. Det gäller klockor, projektorer m.m också.

Men hur i helsicke kan man få ett par kablar att kosta 100 000 kr? Det spelar ingen roll vad någon säger, det är bondfångeri!
Om man tillverkar den i platina och klär den i diamanter o smaragder kanske...

#88

Postad 14 februari 2004 - 11:55

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0

Men hur i helsicke kan man få ett par kablar att kosta 100 000 kr? Det spelar ingen roll vad någon säger, det är bondfångeri!
Om man tillverkar den i platina och klär den i diamanter o smaragder kanske...


+ att man om man köper den kommer med i klubben för inbördes beundran på diverse fjolliga affärer runt om i Sthlm o övriga ställen där de säljer skiten.

Ok, visst, fine, kablar e skitviktigt. Skulle t.ex aldrig köpa cerisa kablar att ha i mitt vardagsrum. Skulle nog vara så pass irriterad på färgen att de skulle låta dåligt..

En kabel ska ju inte påverka signalen, utan enbart transportera den från förstärkaren till högtalaren utan att nåt försvinner eller störningar tillförs. Har du 2 kablar av samma ledningsarea bör ju knappast "basen förstärkas" eller liknande om inte mängden spänning som överförs minskas? Äter vissa kablar upp förstärkarens effekt eller tillförs effekt i vissa kablar av nån sorts inbyggd förstärkare? Vad matar denna förstärkare? Kanske nån kommit på ett sätt att producera energi utan vidare?

Redigerat av Unregistered6de8f2a4, 14 februari 2004 - 11:57.


#89

Postad 14 februari 2004 - 13:40

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

du har beskrivit hur en kabel skulle låta annorlunda? Bull shit! De skillnader som finns är så små att de inte går att uppfatta med vår okänsliga hörsel. Vi snackar om lågfrekvenser, där är skillnaderna snudd på obefintliga (hifi är lågfrekvens). Ta hjälp av en skolad typ och börja räkna på vad skillnaden på impedans gör så får du se. Sen får du ta ställning till om du kan höra en 0.2 db sänkning i 16 khz.



Som sagt, du bryr dig inte om vad folk säger. Du har rätt även hur fel du än har.
Tänker inte lägga mer energi på dig och dina ideer efter detta inlägg.


Du har rätt ang. scartar, jag har upplevt det själv! I mitt fall så hade den billiga scarten så dålig passform i kontakten att den inte fick bra kontakt med scarten i TV'n. Om jag hade vridit lite på den och hållit i den, så hade bilden blivit bra, men vem orkar hålla i en scart?
När vi pratar om TV, då är det högfrekvens! Nu snackar vi om Megahertz (hifi= Khz). Här kommer skärmningen till nytta.



Vet du vad du snackar om? I mitt fall så försökte vi på alla sätt att få bort störningen men den försvann BARA när vi bytte till bättre kablar.
I dom flesta hemmen så står TV'n brevid stereon och stör.

Sådär, nu tänker jag inte lägga mer energi på dina påståenden.

#90

Postad 14 februari 2004 - 15:02

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Min gamla tuner kan fungera utmärkt med en oisolerad nätkabel ansluten till antenn ingången, bäst resultat får jag då längden överenstämmer med tunerns oisolerade nätkabel.

Dessa nätkablar bildar tillsammans en fullt fungerande dipolantenn vilket jag kan bevisa i ett blindtest när som helst. :rolleyes:

//Birdie

#91

Postad 14 februari 2004 - 15:18

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0

fbk,
Det är NI som inte skulle ändra er oavsett vad som händer. Jag har redan bjudit in er till ett blindtest, klarar ni av testet så kan jag väl inte annat än tro på er. Jag är inte helt blåst. Jag vet redan att ni inte fixar det, det behöver ni inte skämmas för, det gör tydligen ingen annan heller. Kanske en hund hör skillnaden, men de kan inte tala...

Jag tror att ni börjar inse detta, men vägrar ändra er. Det är inte kul att känna sig så grundlurad. Tillverkarna håller liv i detta för att det är en marknad.
Jag säger det igen, den dyra exklusiva kabeln ger ägaren mer tillfredsställelse än bättre ljud i anläggningen. Veckans sanning!

:P :D Du är för mycket bara :lol: :lol:
Så när jag hör skillnad så är jag grundlurad :rolleyes: :lol: :lol:
För mig och de flesta som har testat och lyssnat på olika kablar i olika prisklasser så är det skillnad, det är veckans sanning <_<

att man om man köper den kommer med i klubben för inbördes beundran på diverse fjolliga affärer runt om i Sthlm o övriga ställen där de säljer skiten.

Ok, visst, fine, kablar e skitviktigt. Skulle t.ex aldrig köpa cerisa kablar att ha i mitt vardagsrum. Skulle nog vara så pass irriterad på färgen att de skulle låta dåligt..

fjolliga affärer ;) Hur gammal är du Bengt, 13år eller :P Det är väll i dessa fjolliga affärer som du har handlat dina prylar i, eller är du en sådan person som handlar allt på nätet utan att ha lyssnat på grejerna först.
Ja ni två, Bengt och Finska kungen får fortsätta er sandlåda diskussion själva nu och till Nin och er övriga som hör skillnader mellan olika kablar, så säger jag gott kabelår ;)

#92

Postad 14 februari 2004 - 16:24

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
nin,
om jag lyssnar på dig, jodå, men vi delar inte samma åsikt. Du snackade om att rulla av diskanten snabbt med hjälp av en kabel med extrem induktans (om jag minns rätt?), poängen för mig är att jag inte känner till såna h-kablar. De kablar som är gjorda för stereobruk är oftast i ren koppar, skillnaden på induktans, kapacitans m.m är så liten, och på de korta längderna inte påverkar ljudet. Dessa fakta har jag presenterat om o om igen här, men få lyssnar. Gå in och läs om NordOst kablar, där specifierar de värden på kablarna. Ta hjälp av någon och sätt igång o räkna! Det är kul!
Sen snackade du om inplastade (med Ica-kassar) spikar och taggtråd? Inte relevant enl. mig.
Ang. scarten: Jag köpte en "bra" scart-kabel, 2 m lång, kostade 250 kr. Den är skärmad, har bra kontakter som ger överlägsen kontakt jämfört med en lågpris scart. Jag köpte kabeln för att den hade det som de billiga saknar, bra gjutna kontakter!

En fråga: Om man har 2 olika tillverkare på kablar, de har samma ledarea, samma längd, samma resistans, samma induktans, samma isolering, likadant pålödda spadar/bananer. Skulle ni höra skillnad på dem?

fbk,
vad tycker du om h-kablar för 100 000 kr/paret? Är det relevant eller rent bondfångeri? Hur tillverkar man kablar så att de kan säljas för 100 000 kr? Snacka om att det går åt argument för att sälja ett enda par!

Ingen har brytt sig om att fråga vad jag har för kablar??!!! Efter att ha provat några "noname-kablar" så blev det DLS, Supra's vita 2.5 mm och 4 mm, Tara Labs Omni, Monster Cable för 600 kr/m, Monster Cable för 125 kr/m, Supra Ply 2.0 och slutligen Supra Ply 3.4. Jag lånade "Monstrarna" tack o lov. Nu har jag Supra Ply 2.0, endast för att alla förståsigpåare säger att det är den teoretiskt korrekta kabeln. Sen om den låter bäst låter jag vara osagt.

#93

Postad 14 februari 2004 - 16:37

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0


Det är skillnad på kablar i allra högsta grad. Det märkte jag som senast då jag bytte ut mina lånade högtalarkablar av märket VDH mot ett par aningen grövre Tara Labs. Basen fick sig en liten boost och mellanregistret lyftes fram ett par steg och samtidigt blev det något mera högupplöst. Även diskanten hoppade fram ett par steg åt lyssningspositionen.

Mera bas, mellanregistret lyftes fram, även diskanten hoppade fram ett par steg åt lyssningspositionen och ljudet blev högupplöst. Herregud, tänk vad en kabel kan åstadkomma!!!
Jag trodde att den typen av förbättringar kostade 10 000-tals kronor i bättre elektronik och högtalare!!!
Tara Labs hette kabeln va? ;)

Dina gamla högtalarkablar, var de gjorda av Kanthal-tråd? Då skulle det kunna bli denna skillnad! :rolleyes:

Nej då den typen av förbättringar behöver inte kosta 10000-tals kronor. Dock tror jag att den bästa förbättringen för dig och ditt system skulle vara revaxör.

Mina gamla kablar var ett par Van Den Hul.

Redigerat av MasterOfPuppetz, 14 februari 2004 - 16:37.


#94

Postad 15 februari 2004 - 00:25

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0

vad tycker du om h-kablar för 100 000 kr/paret? Är det relevant eller rent bondfångeri? Hur tillverkar man kablar så att de kan säljas för 100 000 kr? Snacka om att det går åt argument för att sälja ett enda par!

Har faktiskt inte en aning, eftersom jag aldrig har lyssnat på sådana dyra kablar. Har aldrig lyssnat på någon högtalarkabel över 10.000kr paret.

#95

Postad 15 februari 2004 - 09:55

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0

fjolliga affärer  Hur gammal är du Bengt, 13år eller Det är väll i dessa fjolliga affärer som du har handlat dina prylar i, eller är du en sådan person som handlar allt på nätet utan att ha lyssnat på grejerna först.
Ja ni två, Bengt och Finska kungen får fortsätta er sandlåda diskussion själva nu och till Nin och er övriga som hör skillnader mellan olika kablar, så säger jag gott kabelå


Fan FBK, mästerlig argumenationsteknik rakt igenom måste jag säga.. *impad*

Enda argumenten ni som "hör skillnader" har är att "så är det minsann, det har jag själv hört". Killen bjuder in till blindtest på era egna villkor men ingen ens kommenterar saken, och DU frågar hur gammal jag är??

Ok, fjolliga affärer må vara hårt sagt.. Men när en försäljare försöker lura på en en signalkabel för 7-800 spänn när man köper en CD-spelare för 2.000 spänn så undrar jag vad i **** det ska vara bra för.. Rena ###### löjan RA, jag blir fan sur. Lycka till att höra nån skillnad mellan den och en vanlig medföljande lakritstråd på den CD-spelaren.


Och "sandlåda diskussioner" (skrivihop.nu) vet jag inte vad du menar med..

Om du menar "sandlådenivå" på diskussionen så måste det betyda att det alltid är barnsligt låg nivå på alla trådar där 2 parter har olika åsikter.. Riksdagen är ett kanonbra exempel.. Jag står för min åsikt rakt av, respekterar er men förstår inte varför ni inte ställer upp på blindtestet om ni är så säkra på er sak.

Redigerat av Unregistered6de8f2a4, 15 februari 2004 - 10:05.


#96

Postad 15 februari 2004 - 16:36

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Tack Bengt O (plus några till),
du slog huvudet på spiken, du har varit med "på riktigt". Det du skriver om en CD för 2000 kr, så "tvingar" de på en signalkabel för 700 spänn, det är så verkligt, så går det till. Råkar du säga: ni talar med fel man, jag tror inte på allt hokus pokus om kablar, så blir de aggresivare i tonen och genast ska försöka överbevisa det.

Jag var i en butik när en man köpte en hembioreceiver av seriöst märke (okänd man för mig). Säljaren började genast efter att mannen bestämt sig för receivern att argumentera om kablar. "Lägg ner 4-5000 på kablar, så uppgraderar du ljudet ordentligt". Här blandade jag mig i diskussionen, jag frågade, är det inte bättre att han lägger ner dom pengarna istället på den dyrare receivern där (modellen över den han köpt) och tar lite billigare kablar? Då får han ju verkligen en uppgradering! Handlaren blev märkbart tagen av mitt påstående, saknade svar. Han hade nog bara inte tänkt på saken, bara sagt som alla andra gör.

Du nämner också att "kabelproffsen" vägrar kommentera det fundamentala i denna debatt. Inte vill de delta i ett test heller. Strange...

Det är nog stoltheten som står på spel, "tänk om jag haft fel i alla år..."
Det kan väl liknas med en "Darwinist" som predikat evolutionsteori i hela sitt liv och plötsligt får se Gud.
Dock inte av samma allvar.

#97

Postad 15 februari 2004 - 18:46

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Tänk om det vore så att ett gäng människor kommit på att de kan ta samma koppar som andra, förpacka den i lite flashigare förpackning och snyggare kontakter och hittat på några lite skojiga namn som MonsterCable, Van Den Hul, AudioQuest och sen sälja den för bra mycket mer än alla andra tillverkare.. Rätt bra affärside eller hur?


Jag kan göra en kabel nu direkt,

Sunes Biwire special BK

"använder 99.999999% syrefri koppar. 94% av ljusets hastighet

Tillverkare: Bengan
Modell: Sune Special BW BK
Pris: 15500 kr
Längd 3 m
kontakter f-pin Bi-wire

Levereras i Pitabröd med blandad sås, för ytterligare sås, lägg till 5000 spänn dl"

#98

Postad 15 februari 2004 - 23:24

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Jag bytte precis från Supra Ply 2.0 till Supra Ply 3.4/S och kan då lätt säga att det var skillnad.

Möjligtvis att skillnaden inte är lika tydlig på viss utrustning, men för mig märktes det tydligt att mellanregistret blev tydligare, diskanten en hel del renare och basen aningen rappare.

Och jag köpte sladden helt i förbi-farten, utan att ha planerat eller läst tester, så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig. Men skillnad blev det.

Så jag vill iaf påstå att Supra Ply 3.4/S är en väldigt bra kabel. Testa!

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 15 februari 2004 - 23:25.


#99

Postad 16 februari 2004 - 14:06

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Tänk om det vore så att ett gäng människor kommit på att de kan ta samma koppar som andra, förpacka den i lite flashigare förpackning och snyggare kontakter och hittat på några lite skojiga namn som MonsterCable, Van Den Hul, AudioQuest och sen sälja den för bra mycket mer än alla andra tillverkare.. Rätt bra affärside eller hur?


Jag kan göra en kabel nu direkt,

Sunes Biwire special BK

"använder 99.999999% syrefri koppar. 94% av ljusets hastighet

Tillverkare:            Bengan
Modell:      Sune Special BW BK
Pris:        15500 kr
Längd      3 m
kontakter      f-pin Bi-wire

Levereras i Pitabröd med blandad sås, för ytterligare sås, lägg till 5000 spänn dl"

Det är klart att det är en bra marknad. ;)
Om en kabel består av endast 99.9998 % OFC så hör man det på stuberten :P

Likaså om det går i 94 % eller bara 92 % av ljusets hastighet, vilken är endast 299 792 458 m/s. Det märks tydligt på en 3 meters stump :lol:

#100

Postad 16 februari 2004 - 14:21

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Tara Labs Omni II ligger lite före, de går i 102% av ljusets hastighet - vilket måste kompenseras med en delay i vertikalschackeln om man kör Class A. Enda problemet med de kablarna är att de genererar ett besvärande eko på ditt bank-konto! ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.