Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Soundbar el. 2.1

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 mars 2017 - 06:39

JSBN
  • JSBN
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej
Jag har helt tappat kollen på denna marknaden. Dags att byta ljudsystem, jag letar soundbar med trådlös sub eller 2.1.
Budget max 5000, gärna under. Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt.
Jag har en LG tv, plus om det går att koppla så jag klarar mig med en fjärr.
Tack på förhand

#2

Postad 30 mars 2017 - 09:55

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag har nyligen gått från ett 2.1-system till en soundbar med trådlös sub och bakhögtalare. Mitt 2.1-system bestod av 2 st Dynaudio Audience 42 stativare, en Audio Pro 450W sub samt en NAD C352 stereoförstärkare för ca 15000 kr.

Min anledning till byte var att jag ville få surroundljud samt ett lite varmare ljud med mjukare toppar. Dessutom ville jag att filmljudet skulle fylla ut rummet mer. Med soundbaren Philips Fidelio B5 har jag uppnått detta tycker jag!

Även om ljudet från soundbaren inte är lika kraftfullt och bra/detaljerat som i mitt gamla 2.1-system så gör ändå separationen av ljudet till fler högtalare att man upplever ljudet som mer detaljerat. Dialogen har blivit mer centrerad och är fortfarande centrerad även ifall man inte sitter precis framför skärmen/teven.

Soundbarens subwoofer har bra botten, men får inte fönster att vibrera så som min gamla sub fick. Däremot är den mycket bättre integrerad så att man inte tänker på att den står någon meter bort och sköter dem låga frekvenserna. Ljudbilden känns mer korrekt nu än tidigare helt enkelt. Även bakhögtalarna gör sitt jobb mycket bra när man tittar på film måste jag säga. De är ju helt trådlösa, d.v.s. det behövs inte ens någon nätsladd till dem eftersom de är batteridrivna.

För mig har övergången från ett juste 2.1-system till Philips Fidelio B5 för 5500 kr inneburit ett lyft faktiskt..det har blivit ännu roligare och en större upplevelse att kolla på film nu! :-)

Det ska dock sägas att jag använder soundbaren i ett litet rum som är ca 3,5 x 5 meter och jag sitter väldigt nära soundbaren..typ 1 meter ifrån. Bakhögtalarna är placerade ca 1,5 meter ifrån mig. Hur väl soundbaren gör ifrån sig i ett större rum där man sitter längre ifrån vågar jag däremot inte uttala mig om eftersom jag själv inte riktigt testat den under sådana förutsättningar.

Redigerat av Unregistered5104fd23, 30 mars 2017 - 09:58.


#3

Postad 30 mars 2017 - 10:13

JSBN
  • JSBN
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tack för svaret, jag antar att du tycker produkten var prisvärd?😉

#4

Postad 30 mars 2017 - 10:22

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Med hdmi arc så klar du dig med tv:fjärren när du tittar på tv.

Jag har panasonic all30t ljudsockel. Den har:
Spotify connect
Multirum
Musik uppspelning från NAS och tidal genom bubbleupnp eller musaic app.
Möjlighet till trådlösa bakhögtalare med all2 eller all6.

Ljudlimpan heter all70t och har trådlös sub för övrigt samma funktioner som all30t

Redigerat av Ochåäö, 30 mars 2017 - 10:25.


#5

Postad 30 mars 2017 - 16:36

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Tack för svaret, jag antar att du tycker produkten var prisvärd?😉

Ja, det måste jag säga att jag tycker den är! :-)

Trots att jag tycker soundbaren låter bra och har blivit ett lyft jämfört med mitt tre gånger så dyra 2.1-system så har jag bara här i dagarna funderat på att skaffa ett "riktigt" 5.1 (eller t.o.m) 7.1-system. Mycket vill ha mer känner jag.. ;-). Det är bara det att även om man då väljer relativt billiga/prisvärda högtalare..i mitt fall kanske Monitor Audio Mass..så springer priset iväg till 15000-20000 kr med lite tillbehör. Å det vet i 17 om det är värt det i mitt fall som sitter i ett litet rum och kollar på Netflix och Blu Ray framför en datorskärm.

Jag tycker soundbaren gör ett riktigt bra jobb som det är nu..och har inte något direkt att anmärka på faktiskt. Jag var lite besviken i början på att dialogen inte kom fram riktigt..men det verkar mer vara att dialogen mixats dåligt i dem första filmerna jag råkade se än att det skulle vara något generellt problem med soundbaren. Detta eftersom de tre senaste filmerna jag sett har haft en tydlig och framträdande dialog.

Förutom att ett "riktigt" 5.1 eller 7.1-system drar iväg i pris så kommer det bli fler prylar i rummet och kablar som måste dras. Förmodligen skulle jag behöva möblera om också. Så näe..jag kommer köra på med min soundbar med tillhörande subwoofer och batteridrivna bakhögtalare ett tag här framöver eftersom det systemet låter bra och är smidigt att hantera. Inte minst då för pengarna det kostade! :-)

Redigerat av Unregistered5104fd23, 30 mars 2017 - 16:39.


#6

Postad 30 mars 2017 - 17:30

JSBN
  • JSBN
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Med hdmi arc så klar du dig med tv:fjärren när du tittar på tv.

Jag har panasonic all30t ljudsockel. Den har:
 

 

Tack för tipset och informationen :)
Jag vill helt ha något jag kan väggmontera under tv men tackar för tipset.
 



#7

Postad 30 mars 2017 - 17:34

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Tack för tipset och informationen :)
Jag vill helt ha något jag kan väggmontera under tv men tackar för tipset.

Panasonic all70t heter den som ljudlimpa och hängs med fördel på vägg.

Läs mitt föra inlägg igen.

Redigerat av Ochåäö, 30 mars 2017 - 17:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.